1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480191 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Tingsryd 25/10

« · 1846090 · » Till forumet


Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon: # 67 kan dom bänka ett tag framöver också.
Eller göra om till forward/center
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Jag förstår inte att dom låter Aronsson fortsätta trots flera misstag, nog finns det väl bättre J20 spelare att välja på, typ David Deutsch.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Håller med om wahlgren.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon: Det är en grymt bra fråga. Vi kanske inte har ett topplag på papperet, men vi ska definitivt inte prestera som vi gjorde igår.

Det går inte tvinga spelarna att lita på sig själva och varandra. Idrottspsykolog är en väg (som man körde ifjol bland annat), men det finns ingen snabbfix.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Vad kan man ändra på för att bryta den negativa trenden?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon: Sanny Lindström, men han blev autocorrected:)

Nej, men han skrev ett långt inlägg där han beskrev hur man som spelare vill jobba hårt som bara den. Problemet var att då man är rädd och inte litar på sig själv eller andra, blir man passiv. Han skrev om Brynäs situation som är rätt lik vår:
"Såklart är det märkbart att laget är präglat av den svaga inledningen och framförallt i försvarsspelet blir det som mest påtagligt. Istället för att spela det aggressiva försvarsspel man i grunden vill göra håller man säkerhetsavstånd på en eller två meter för att inte bli bortgjord. Detta blir kontraproduktivt eftersom hela femman blir passiv och ger motståndarna isyta. Det gör att man åker mer skridskor än nödvändigt för att återta pucken och aldrig får stopp i spelet. Jag tror ni förstår vad det gör med energin när man sedan ska anfalla."

Det var inte den krönikan jag sökte utan en som beskriver hur man som spelare hade sådan mental anspänning och "tänkte" så mycket på isen att man inte orkade åka skridskor. Energin gick åt helt fel håll. Alltså man kunde vara minst lika trött efter ett byte, men inte efter att ha åkt skridskor hela tiden.

Det är också som att vi förlorar alla närkamper. Det är inte bara i skridskoåkningen vi förlorar:( Allt blir helt fel.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Och vem är denne Danny?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon: därför att det inte beror på slöhet. Läs det Danny skrivit i ämnet så kanske du förstår hur det hänger ihop.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Woody: Att vi vann med glans är väl en överdrift mot troja var d inget glansspel direkt. De spelade väl bra och Hanses var ruskigt vass mot OIK och BIK.

Lite hybris och överhype för vi sällan vunnit nå matcher i rad.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
En hel del spelar tycks sakna motivationen, inget driv i åkningen, allmänt slött. Undrar hur länge Särkijärvi orkar med dessa slöa spelare?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Vi har varit där vi också. Jag tror inte det är något fel på era juniorer. Hur kunde de isåfall vinna de fyra första matcherna med glans? Jag tror däremot att det är betydligt svårare för juniorer att skaka av sig en förlustsvit, det är lättare att det sätter sig i huvudet och inte har de någon rutinerad räv att luta sig mot. Jag är övertygad om att ni kommer att spela ett hela annat spel om ni vinner ett par matcher. Det är inte så att jag vill att ni ska ligga i topp, men ni behöver för den skull inte ligga i botten. Lite grann måste man ändå hänga ihop i Västernorrland - ska det brinna i våra derbyn måste hatkärleken få bestå i samma serie. Börja väldigt gärna med att vinna mot AIK!!!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Låter som att allt torskande sitter i namnet, då borde vi byta namn på föreningen.. nej jag vet inte heller vad som föranlett detta ständiga hamna på elfte plats i tabellen. Hjälper inte heller sparka tränare så det tycker jag man ska låta bli. Ta in en psykolog kanske? I början av serien vann vi ju varje match med samma spelare, då man inte fick utdelning i målprotokollet så har spelat börja låsa sig, sen har det bara fortsatt runnit utför, nu spelades den tamaste hockeyn på länge. Hoppas Särkijärvi kan piska in lite finsk sisu under uppehållet!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K:
Förstår vad du menar, och har inte insynen/kunskapen för att argumentera emot, men ville presentera en alternativ infallsvinkel.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Som sagt håller jag inte juniorerna ansvariga på något sätt. Det är inte deras fel.

Sedan såg vi i inledningen av serien att laget inte alls är så kopiöst uselt som man presterat mot SSK, Pantern och nu senast mot Tingsryd. Det är givetvis ingen tröst om självförtroendet är sådant att man presterar som allsvenskans 14e bästa lag som nu senast.

Det känns som om självbilden eller namnet på tröjorna sätter pressen. I en match där Modo inte på ett enda sätt ska vara favoriter så förväntas man ändå vara det spelförande laget. Varför är det så? Även om vi skulle ligga sist inför matchen mot Oskarshamn så tror jag att vi kommer att försöka föra spelet av ren automatik bara för att vi är Modo. Förlorar vi så kommer det ändå på något konstigt sätt anses som en bedrift av Oskarshamn, även om det borde vara på papperent enkelt för dem att stöka undan sista laget i serien. Att vara Modo är tyvärr en ren belastning.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Jo, det är bra spelare, men det spelar liksom ingen roll vilka juniorer som Frölunda, SKellefteå eller Timrå tar fram. De levererar från dag ett. Även om de inte producerar poäng så vet de för fan vad som förväntas av dem. De spelar enkelt, är på ungefär rätt plats i banan, vet hur man jobbar hem, slår inte alldeles för många pass bakom ryggen, spelar blad-blad, vet hur man ligger i skottlinjen osv.

Vi utbildar tyvärr inte på det sättet som det ser ut. Hur kan man vinna båda klasserna i junior sm utan att ha en enda spelare som står ut positivt? Vi kan inte ta in en junior som nästan alla andra lag kan, då de inte vet vad som förväntas av dem och än mindre klarar av att uppfylla det.

Jag tycker faktiskt att Wahlgren blivit bättre och förtjänar en plats högre upp i hierarkin.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Nucky:
Tycker inte att juniorerna är problemet, vill inte peka ut någon enskild av de yngre som ett "problem". Då tycker jag nog några av de etablerade skulle kunna ha presterat bättre. Minns att Sundlöv i början av säsongen nämnde att de var bra men att man inte fick ställa ut dem ensamma eller nåt i den stilen.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K:
Om man jämför med Timrås succespelare så är det är ett gäng som gått tidigt i draften varav en gick så högt som topp 10, nu så är både Olofsson/Hållander tippade att gå i förstarundan. Fortsätter de såhär så är det inte omöjligt att de slutar högre. Vi har inte haft någon på riktigt den nivån, möjligtvis Lindgren. Victor Olofsson tyckte jag var ljuset i mörkret båda sina ordinarie säsonger. På det så spelar vi inte 1-3 juniorer utan minimum 5-6 per match, vilket inget annat lag gör så klart att det blir jobbigt. Gällde det att endast Sellgren Om det är så som du skriver då kan man fråga sig varför ledningen valt att förlita sig till så stor del på juniorer/förstaårseniorer?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Jag tycker att utbildningen är alldeles för dålig. Våra juniorer utbildas inte i hur man ska spela seniorhockey. Hur man spelar när man är under press, hur man forecheckar för att styra ut motståndarna osv. Det är rätt uppenbart om man jämför med alla andra lags spelare som kommer upp. Visst kan några stycken som nått sitt max eller behöver fler år, men att spelarna är för dåligt utbildade är liksom helt klart.
Lindgren och Stenqvist ifjol tog nästan hela säsongen innan de lärde sig lite defensiv. Sellfgren imponerar inte nu. Victor Olofsson kom fram ett par år senare än om han lärt sig hockeyns grunder först.

Jag är ledsen, men felet är inte våra juniorer. Det är hur vi utbildat dem!

Nu skulle väl inte Sellgren och de andra varit så usla om inte självförtroendet varit i botten. Alla presterar flera klasser under "normal" nivå helt enkelt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Att hänga ut juniorerna som största problemet tycker jag är fel, men förstår vad du menar.
Tror det blir för många på isen samtidigt, speciellt bland backarna. Många har helt enkelt inte fysiken ännu, blir smärtsamt tydligt i närkampspelet.
Gårdagens match var riktigt jävla genomusel, men att döma ut laget redan är på tok för tidigt.
Såsom laget spelade första matcherna så visade man att potentialen finns. Då var det helt annat tempo, passningarna satt på bladen och presspelet fungerade. Vissa matcher var man faktiskt överlägsna, och det var inga sopgäng man mötte då heller..
Nä, laget behöver en vinst så snabbt som möjligt. Gärna en riktig jävla gnetmatch som man vinner med uddamål, så man känner att man tror på det man gör.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon: Viljan att ”käka puck” !!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Vad är det som fattas??
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Våra juniorer håller inte måttet på denna nivå.
Trodde i min enfald att det stod klart och tydligt efter förra säsongen, då vi var en icingpuck från negativt kval.
Allsvenskan är ingen lek man bara tar sig an med lovande spelare, här krävs fullvuxna mogna män.
Tänker bland annat på matchen borta mot Pantern, som var ett ganska stort och tungt lag, där såg vi ut som små myror och blev överkörda så det räckte.

Vi måste ha in 4-5 etablerade spelare från allsvenskan/SHL, annars kommer detta INTE sluta väl, vi är just nu nere på en nivå som inte hade givit oss en mittenplacering i div 1. ens en gång
Så dåligt är det tyvärr, för dagen!
Det Modo presterade igår mot Tingsryd var så illa att man skäms, vi hade knappt inte en enda farlighet under 60 minuter, förutom målet. (som var ytterst slumpbetonat)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Tror du satt huvudet på spiken. Jag tror även det lett till en övertro hos ledningen och inte bara supportrarna. Truppen saknar centrar av klass, VÖ är ok och var en ok center ifjol i ett överpresterande VIK knappt han håller för 2;a om vi ska konkurrera i topp. Molin är bra i spelet men vi kan inte ha det som andra perioden mot Tingsryd där vi förlorar tekningarna 81% vs 19% hemskt. Backuppsättningen behöver vi inte tala om den håller möjligen botten av allsvenskan/div 1 klass. Vi har ingenting att göra i toppstriden i år heller vi får fajtas mot troja och ssk. Publiksiffror dalar blir nog än sämre nästa med 8 torsk i baken och laget nästa år måste skäras ner än mera. Sjukdom i föreningen vi blir bara vekare för var år som går.. Oerhört svårt att se något positivt slut på det hela.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K:
Kanske kan det vara så att deras talangnivå inte räcker till för spel på denna nivå, åtminstone inte i så tidig ålder. För någonstans måste råmaterialet man har att jobba med spela roll i den bedömningen. Det är såklart kul med J20-guld men det verkar ha lett till en övertro på talangbanken som klubben besitter åtminstone bland supportrar, sen är prestationen såklart bra i sig.

I princip en spelare är på den nivån att han platsar I JVM-laget och det är Sellgren, kanske kan Tim W utmana om en plats. I övrigt så känns det som att det får chansen lite för tidigt, å andra sidan kan de kanske utvecklas under säsongen. I nuläget handlar det mer om att "överleva" på isen. Detta gäller särskilt om ungdomarna skall matchas tillsammans.

Inte så många grät över de som lämna i våras men faktum är att vi investerade en a-lagssäsong i några juniorer som vi inte har någon nytta av i dagsläget. Till nästa säsong så riskerar vi att tappa några stycken till, endera större roller i andra lag alternativt vill OSL/Aronsson gå tillbaka till Björklöven. Skitsamma kan tyckas men vår "investering" är intet värd.

Noterade f.ö. att Häggström är nere på 13 min i istid, tråkig men nödvändig utveckling.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Woody: Vinner vi handlar det troligast inte om någon kross, mer om stolpe in och tur med felaktiga domslut ;)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Snälla, gör det. Krossa gnagarna. Håller alla tummar.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gäsp: Skönt, kräftgången är äntligen över, halleluja!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Dom vann med 31-0. Förbundet tycker att Modo är för bra så beslutet var att flytta upp dom på direkten och flytta ner Färjestad.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Det här borde vara Modos entrélåt.. Det är på tok för mycket disco över Modo nu! ;)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
mr_brasco: Spelade Modo ikväll? Hur gick det...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Robin Ztorken L: sämsta matchen jag sett. Såg ut som en sån där match när ena laget leder med 3-4 mål i 3:e och alla väntar på att den ska ta slut. Skillnaden var att så såg det ut i 60 min. Det var 0 underhållningsvärde.

Förstår inte varför jag fortsätter titta på detta elände.....

Så vad ska Modo göra? Jo det kan jag svara på..... det är dags att bjuda på underhållning! För det är vad hockey handlar om. Vill jag titta på 15-20 oinspererade personer som inte verkar vilka vara där så kan jag tillbringa den tiden i Folktandvårdens väntrum istället.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Fel av mig det var ungdomslag. Men det är fel ändå!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gäsp: A-jun har väl den där Sundell som ansvrgis på något sätt? Han kan inte ishockey...

Juniorerna spelar fortfarande för att vinna. De spelar inte för att utveckla spelarna för att klara alagshockey. Det skrev jag redan innan matchen.

Vi är nog sämst i Sverige på att utbilda juniorer för seniorspel.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K:

Så kan det ju så klart vara, samtidigt som motståndarna blir passiva och bevakar ledningen och då kan det ju se ut som övertaget skiftar. Men vi har ju inget att förlora, får försöka att spela desperat från start i kommande matcher.

Kan som sagt vara bra att möta AIK borta där man har allt att vinna, ingen räknar väl med seger där och förhoppningsvis kan man dra nytta av detta.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Rytter: men det är lite som sista året med lückner. Laget vaknade i tredje. Det är inte för att man tar i mer. Det är för att då har man inget att förlora. Då kan man släppa loss lite mer då alternativet ändå är förlust.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Apropå Modos juniorer (ja jag vet att dom har vunnit guld) så tror jag att dom är alldeles för bekväma och bortskämda redan innan de kommer upp till A-laget. Jag har en polare som var ledare för ett ungdomslag i öviksområdet och när dom var på cup i Sundsvall så bodde alla lag på en skola på luftmadrass utom Modos pojkar dom bodde på hotell. Vart fan byggs gemenskapen då? Skamligt enligt mig!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Monno: Dessutom så är det så illa att vi efter lördagens match kan ligga sist i tabellen, sist!!!
För närvarande är vi seriens i särklass sämsta lag, utan konkurrens.
Läs tabellen och ryyyyyyysssssss....
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gäsp:

Vi vaknade ju ändå till i sista och visade lite vilja, men det var för sent. Det är detta man måste gå in med från första nedsläpp, in med folk på kassen och in med puckar. Rubin såg mer skakig ut i sista när han inte såg allt och vi hade folk där. Tyckte också att vi fick ihop lagdelarna mer i sista och hade inte så långa avstånd mellan.

Såg intressant ut när man kastade om lite i kedjorna. Varför inte testa att byta plats på Karlkvist och Eriksson redan från start nästa match, sämre kan det inte bli iaf.

Men oavsett hur vi formerar oss framåt måste vi få tillbaka Oscarsson och gärna en back till in för att ge stabilitet. Aronsson hade igen en tuff match och blev väl bänkad på slutet, 2-0 målet är så svagt så jag finner inte ord.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Fortsätter vi som i tredje när vi trampade på och fega inte ur framför mål så tror jag att det kan bli poäng mot aik
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Open ice ser man överlag jäkligt sällan.
Men det är en annan femma.

Allt det du nämner har ju att göra med att få flyt och fart i spelet. Eller ja smärta passningar handlar ju om självförtroende.
Men det blir ju lätt så att du börjar tänka att allt bara skiter sig vad du än gör. Då tenderar passningarna att inte hamna på bladet. Och gör som inte det tappar man allt vad tempo heter innan man hinner reagera.

Nä nog är det bra konstigt att man ändå kollar på detta efter all besvikelse man upplevt. Imponerande på sätt och vis.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Det ska jag aldrig glömma :-)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Robin Ztorken L: Nr 5 skötte sig ok däremot bör 32, 23 ,67, 14 och 27 titta sig själv i spegeln och fundera på om dom vill det här och då menar jag framförallt 67,14 och 27.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Robin Ztorken L: Jag tror vi tar AIK nästa, 4-5 slutar matchen efter full tid!

Kom ihåg vart du läste de först ;)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Ja, det positiva är att det inte kan bli sämre.
Det negativa är att det finns, just nu, inget ljus i tunneln.

Poäng borta mot AIK är lika sannolikt som att Foppa/Näslund spelar den matchen...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Nieminen:
Saknar finess och teknik, ingen spelare gör sin gubbe, man ser sällan någon riktigt smart passning och man ser otroligt sällan inövade moment i spelet, dessutom ser man ingen spelare trampar förbi motståndare eller någon som sätter upp en open ice, det är liksom stendött på alla håll!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Precis vad jag satt och tänkte! Mot timrå var vi bra men misstagen förstörde kvällen ikväll förstörde Modos insats chansen till poäng.
Kommentera


Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Robin Ztorken L: Walfridsson??
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Nej. Modo kommer få storstryk! Sluta försöka hitta positiva saker i detta pisslag!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Monno: Tyvärr är truppen för vek för att bänka ngn men och andra sidan så kan man byta juniorerna lite hur man vill för det blir knappast bättre eller sämre.
Kommentera

« · 1846090 · »