1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582062 inlägg · 6215 ämnen

Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07

« · 2611325 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Sputnik: Sen skulle Eronen kumna göra det hyffsat i landslaget och lyckas dra till sig lite intresse från Schweiz eller dylikt till nästa säsong.. Bästa lösningen ekonomiskt utan att behöva köpa sig ur nått kontrakt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Olle: Japp, backsidan måste byggas om till nästa säsong.

Intressant grej jag läste.

Vi tycker ju att vi förutom denna match har stramat åt framflrförallt i försvarspelet mycket mer.

Ante fick frågan i nån intervju i ST om detta mer framgångsrika spel med mer defensiv inriktning är vägen vi vill gå. Vilket Ante svarade-"Absolut inte"
Det innebär att han egentligen vill spela ett mer anfallsinriktat spel. Dock något som vår backsida tyvärr inte bemästrar.

Så vi står ju inför ett vägskäl. Skall Ante bli kvar så kommer vi behöva bygga om backsidan och anpassa den efter en mer modern hockey.

Jag vill inte verka som att jag sitter med nån avgå alla analys bara för denna torsk, men jag reagerade redan när jag läste intervjum häromdan. Då måste Kapanen riva vissa kontrakt och inte förnya med vissa, som till exempel Rindell som tyvärr inte väger upp sitt naiva spel i egen zon med en tillräckligt bra offensiv.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
empa11: Har säkert tagits upp tidigare här ikväll, men jag tycker vi ramlar ner i samma grop som tidigare och det blir lite av raggarhockey, vi skulle kunna styra den här matchen på ett bättre sätt.

Såg ST:s betygsättning av spelare och man blir lika fundersam varje gång, EP, Hanzl och EA? Man kan självklart tycka olika, mina var Wedin Hållander och Edfeldt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Kerstin_k: njaaaooooo men visst brukar väl studion vara ganska bra när det gäller att påpeka att vi skjuter mest i ligan, att vi hade en radda matcher före vår vinst-streak där vi var extremt ineffektiva osv? Wikegård har tagit upp det, sanny har tagit upp det.

Vi har gott om lirare men vi har för få killers. Vi hade verkligen behövt en Rattie i det här laget. Vi har några mindre smickrande tabeller som vi ligger i botten av men en som jag tycker förklarar vår backsida är ICINGS. Vi slår flest icings i hela ligan och det sammanfattar vår bristande kreativitet i uppspelsfasen. En annan statistik som jag tror förklarar vårt svajande spel är att vi numera är näst sämsta lag på att blockera skott. Bara OINK är sämre. Det är ett underbetyg att modos 3-2 mål ens får gå fram, den pucken ska låsas eller blockeras. Skulle med glädje ställa av en av våra stjärnspelare nu för att få tillbaka Svensson på isen. Skulle ställa över en till för att få tillbaka didde.

Den här 4-2 torsken mot Modo borde ha varit en 3-1 vinst. I den här boken säger vi alltid ”det är typiskt att motståndarna ska vara så effektiva samtidigt som vi skjuter så många skott” men det är lätt för motståndarna att vara det när den missade markeringen sker mitt framför egen kasse istället för i mittzon. Tycker till och med ett lag som Modo var ganska bra på att hålla rent framför egen kasse men där har vi gått bort oss många många gånger denna säsong samtidigt som vi är alldeles för veka framför motståndarnas kasse. Mjäho, var han ens på isen idag? Ring Alvarez igår!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
empa11: Wow du vräker verkligen ur dig vad som helst. 12 år?
För övrigt är 99% av det du lagt upp inte filmningar, utan ganska vanliga kampmoment i en hockeymatch, med suddig bild dessutom.

Nu checkar jag ut ur er bok. Återkommer vid eventuell vinst vid nästa surströmmingsderby😎
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
kulltorp: Den beryktade presskonferensen, var går denna att finna?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter: helt rätt analys, och det var precis det jag menade med att "basic" målvaktsarbete räckte för Lassi (eller vad han heter). Timrå var för mjuka i alla avslutslägen, pretty much. Det blev inte tillräckligt svårt för honom.

Det som kan störa mig (och har gjort hela säsongen egentligen, apropå självkritik mot det egna spelet) är ju att ingen "expert" ser det. Det låter hela tiden som att målvakten gör vääääärldens match när det egentligen handlar om uselhet från Timrå. ALLA - precis som du säger - målvakter i SHL räddar sånt här spel. Dom är för duktiga helt enkelt.

Kul med en modoit som håller nivå i kommentarer och analyser. ?

Du har också helt rätt angående backsidan och det får du medhåll från i princip hela den här boken. Vi saknar en general där bak. Och när den redan svaga backsidan saknar sina starkaste defensiva pjäser blir det givetvis jävligt tungt.

Timrå har dock presterat mycket bättre än ikväll på slutet. Framför allt defensivt. Så det gäller att hitta tillbaka till det redan på lördag. Dessvärre möter man ytterligare ett lag med lite hafsigare spel som ställer svåra frågor till Timrå. Gäller att man inte hoppar med i "byta-chanser-spelet" igen.

Grattis till segern!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
SPOODI: Du skulle ha gått till specsavers.
Men Karlin har väl fel i sin analys såklart.
”Inte så klara målchanser”
Ok, nä just det ja..
Humor på hög nivå
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Hoppas inte att runda två av pajkastning drar igång nu när det är dags att göra kväll.

Måtte man inte vakna och få en infarkt imorgonbitti.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
SPOODI: Återigen så bör du nog lyssna på Karlins klara analys från presskonferensen.

Min tilläggsanalys. Ni lyckades skapa fler långa anfall, men vi hade lättare att ta oss in på heta lägen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
kulltorp: jämn första period, MoDo klart bättre i andra och en tredjeperiod där MoDo spelar på ledning. Ni har absolut övertag i antal avslut men kommer aldrig till dedär super klara målchanserna. Ganska definition av jämn match sluta va så bitter
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Frebog: Haha, har för mig jag läste attt Dahlén mfl hade skickat nått SMS med väl valda ord när han valde att gå till Modo.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Sputnik: Så är det ju, och ack så eftersträvansvärt och hoppfullt det känns kontra Växjö-hockey eller rena mellanmjölksmöten utan det där lilla extra. Blotta tanken att det skulle vara framtiden för svensk hockey rent generellt, Växjö alltså. Ner och bort med skiten.

Säga vad man vill men jag har saknat detta, det ligger i blodet och i ens natur. Ikväll drog vi längsta strået men det kommer fler kvällar. Väl mött!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Läste att Sebastian Ohlsson sagt att han "tyvärr spelat i Timrå"
Han tycker nog att han är riktigt frän och en superstar.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Nucky: Ingen begär att du ska ha samma ödmjuka syn på matchen
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Modano: Men lägg ner. Du får vara hur grinig du vill, men lär dig nåt annat sätt att kritisera en spelare än "hö hö, det är ju som en TJEJ! Handväska! Fröken!".

Den där gubbsexismen kan vi väl hålla härifrån.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Dundee: Det där stämmer dock ganska dåligt då vi har fört spelet i de flesta matcher vi spelat.
Att det sen skiljer hela 4p mellan topplaget och bottenlaget.. jaja whatever floats your boat
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
SPOODI: Sorry, det var ingen jämn match, men grattis!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Majbrasan: Känns som grinigheten lär växa fram denna säsong. Många i ert lag vet väl inte riktigt vad detta derby betyder då vi inte mötts på detta sätt i seriesammanhang innan.

2 drabbningar till som bara lär bli hetare och hetare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
empa11: Fast man får ju ge cred till modoiterna för att dom lärt sig ”spela spelet” tidigt. Dom har en publik som skriker som stuckna grisar så fort en hemmaspelare ramlar och dom vet att domarna alldeles för sällan tar ut någon för diving. Så dom kastar sig och publiken vrålar och visst fick dom PP med sig! Den där på Brickly kan jag tycka skulle varit utvisning. Men för en slashing, det har inget att göra med att han sen väljer att sätta sig på knä, det är ju bara för domaren han gör så. Samma sak på Wedins slashing, går han inte ner på knä då modoiten? Ett litet rapp på benskyddet.

Det här med att filma är så klart för dåligt men jag tycker timråpubliken borde ta efter det här med att sätta press på domarna. Vi är för dåliga på det. Sist hemma mot Malmö är jag övertygad om att vi hade fått med oss fler PP om läktarna hade busvisslat mer men det kom bara spridda mumlanden.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Sputnik: Jag håller med tidigare kommentarer. En sansad bedömning.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
SMÅLAND: En mygga be vare mig och laget att ha en sådan tunn flicka i ett slutspel KLART SLUT
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Tack för batalj! Fattas bara lite mer grinighet på plan (fast fortfarande schysst såklart). Tur då att Hockeysnack levererar känslorna när spelarna inte förmår. Ses den 25:e Januari igen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Dundee: Respekt för ett sansad och klar analys.
Väl mött.

Sen är derby ett derby och allt kan hända.
Folk får säga vad de vill, men nog har man saknat hettan från våra möten. Det livar upp nått enormt i det rätt gråa vardagslunken i SHL med slipsnissarna som njuter när Växjö mfl får förstöra vår fina hockeykultur.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
empa11: Tack för en godmatch, ikväll hade vi medstudsarna och en målvakt som vann 3 poäng åt oss. Ni är och kommer vara ett topplag ni ska vara ett topplag med den truppen ni har. Vi är nykomlingen som kommer få kriga för varje poäng. Vi kommer ej föra matcher utan spela på andras misstag för oss handlar det om att överleva.

Tack för ikväll.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Frebog: Tycker egentligen bara det var skärpan i avsluten som var direkt dåliga. Backsidan tabbade sig på deras 1-0 och 2-0. 3-2 är ett jäkla hopslag och superflax. Men med tanke på statusen på backsidan så kan man ha överseende. Ranta som varit så bespottad i modoboken har gjort 1 mål på 9 matcher. Klart han sätter en i krysset direkt på tek på ett hopslag. Det var bara en ”sån” match. Sen drösar alla galaxhjärnor in hit och sågar vår offensiv, ja så lät det inte i modoboken så länge matchen spelades, då var dom livrädda för att sättas under press i egen zon.

Sen börjar det bli tröttsamt att klanka på toppspelarna så fort vi torskar en match. Hållander har vaknat, Lander är rätt bra, EP är grym. Wedin och Dahlén behöver visa mer. Bara för att man slår ett drömpass i första så kan man inte bränna 10 A-chanser resten av matchen och komma undan med godkänt betyg.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Bara så vi är på det klara vilka som filmade/förstärkte HELA matchen, drog jag några korta highlights. Se länk.

Utöver det, för dåligt av Timrå. Är besviken, och nästan lite förbannad på Dalle. Men det är internt.

Externt kan Modo dra åt helvete med deras vidriga myglande. Och att vissa har mage att anklaga andra för att filma? Jävla avskum.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Sputnik: Förövrigt så saknade man Sheriffen nått enormt ikväll. Han hade käkat upp Modoiterna.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Chrille: de va en jämn match kunde gå åt vilket håll som helst egentligen.
När säsongen summeras kommer ni med 99% sannolikhet vara före oss i tabellen välförtjänt
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Djingiskahn: Timrå var bäst, är bäst och kommer att vara bäst. Punkt slut.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Frebog: Timrå var bäst! PUNKT SLUT
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rödluvan: Sa jag aldrig. Men 5-3 till Timrå hade logiskt sett en vanlig kväll nog varit mer närmare sanningen sett till skapade A-lägen.

Men det handlar om att göra mål, helt klart.
Bara intressant att veta vad flera Modoiter sett i matchen mär de påstår att vi knappt skapar några lägen som "skall vara mål"

Nu vann ni som sagt och framtiden får visa vad resultatet i denna match betyder. 👍
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rödluvan: Nä men 12
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
En av dom sämre matcherna på säsongen av oss.

Kändes som att två tidiga målen gjorde att matchen gick ur händerna på oss, en del spelare har varit sjuka under veckan och vi har gått hårt på på backarna. Så känns inte som en optimal matchbild för de spelare som inte är 100% när vi behöver jaga. Man vill väldigt mycket, men känner att kroppen inte svarar till 100% och man kanske inte orkar ha den där riktigta skärpan när de lägen när det ska avgöras.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Sputnik: No shit, men ni hade inte gjort 10 mål heller.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
vonDöbeln:

Håller med.

Go kväll och tack för en god match!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter: Vi avslutar kvällens analys med en som borde ha bäst koll i Modolägret.

"Hade inte Lassi stått på huvudet i dag hade vi inte haft det här slutresultatet", sade Modotränaren Mattias Karlin på presskonferensen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter: tror inte jag skrev att vår backsida var bättre än er idag. Jag skrev att vi har en skadeskjuten backsida men er är så här dålig hela tiden. Sen är det väl fel att benämna LaLeggia som ”toppback”. Han gjorde många poäng men han var rent bedrövlig i defensiven. Våra problem på backsidan är att vi har ett par för många offensivt lagda backar. Lyytinen, Forsmark, Eronen och Rindell. Dom tuggar alla mycket istid men dom är för svaga defensivt. När vi har två tunga defensiva pjäser på skadelistan i Svensson och didde så blir det väldigt tydligt och det blir svårt att balansera backparen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter:
vem har sagt skylla på oflyt?otur?
är du helt "kokko" i huvudet?
såg du matchen med ett öga?
vi brände ju massor av chanser
vi har för klena avslut
ni tog vara på era chanser


Så att skylla på otur och oflyt i avsluten håller inte enbart för ni gjorde inte tillräckligt för att störa vår målvakt och göra det riktigt jobbigt för honom.

Så på vissa borde ju lite självkritik kring ert eget spel vara på plats istället för att skrika "utspelade", "rån" och "tur
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rico01: Karlin säger att om inte deras målvakt stått på huvet så hade dom aldrig vunnit.
Själv anser jag att vi gjorde honom ”bra”.
Vi är tillbaks i gamla synder. Wedin sumpar alldeles för mycket liksom Dahlén mfl.
Nä det här sög. Normalt utfall då hade vi vunnit men så här är det att vara Timråit.
Nu skiter jag i det här. Imorgon är en annan dag.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Olle: Nu gör vi kväll Olle :)

Vi var bättre över 60 minuter, men inte med tillräckligt mycket för att vinna när vi inte förvaltade våra lägen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Ja tyck att Edfelt väx för var match!
En jävla speed på rören 🙂
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter: Känns inte som att det var oflyt eller otur i avsluten. Helt enkelt för dåligt i avlutslägen, som vi ändå hade en del av.

Men antalet chanser hjälper föga om kvaliteten på avsluten är för dåliga och där har man sig själv att skylla
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rico01: Tycker inte det är bottenlagsbeteende när man är spelförande i en match och förlorar, när man vunnit fyra raka dessförinnan. Det var ett olycksfall på arbetet, däremot är det viktigt att inte falla in i det där hålet igen där vi bombar puckar på kassen men släpper in alla målen. Vi har några riktigt starka matcher i ryggsäcken, den här matchen ska man nog inte ens gå igenom på video, bara att glömma och gå vidare. Så här många chanser bränner vi inte i en match igen på ett tag.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Rytter: Har inga som helst synpunkter på din nivå, men tror inte att det är lönt att fortsätta med detta - det kommer bara skapa ännu mer aggression tyvärr.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Hahl Bundy 2.0: Ja, dåliga förlorare är lika illa och det finns det tyvärr en hel del av här. ;)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Kerstin_k:

Det var inte vilka som saknades eller hur laget står i styrka på pappret med alla tillgängliga som vi diskuterade.

Det var Olles påstående att vi bjöd på mycket och hade dålig defensiv jag kommenterade med att samma gällde Timrå idag så det var inte bara ni som ej kunde kapitalisera på det som bjöds.

Ett stort problem med Timrås lagbygge är att det saknas den där toppbacken som alla de bästa lagen har t.ex Tömmernäs, Nygren, Joel Persson. Det finns få backar som kan skapa anfall från ingenting, vara kreativ och hoppa med i anfallen och tänka och hjälpa forwards i anfallsspelet. Ni hade LaLeggia som var denna typ men honom dumpade ni.

Skrev det redan förra året och det gäller även detta år, det är otroligt framtungt och när de offensiva stjärnorna inte dominerar varje dag så är Timrå inte bättre än en mittenlag.

Sedan är det inte bara att avlossa skott i bra lägen, många av era fina chanser kommer mot en målis helt utan skymning och i dagens SHL är alla målvakter så bra så blir det fri sikt tar de skotten, de skär av vinkeln för skytten och är aggressiv så det inte finns så mycket att träffa. Där var Timrå betydligt sämre än Modo att skicka in traffik på målet och skymma coh attackera målet och störa. Lite för bekvämt av stjärnorna som gärna var på utsidan och letade perfekta öppnande pass. MPS och några andra gjorde detta men det skedde för sällan.

Så att skylla på otur och oflyt i avsluten håller inte enbart för ni gjorde inte tillräckligt för att störa vår målvakt och göra det riktigt jobbigt för honom.

Så på vissa borde ju lite självkritik kring ert eget spel vara på plats istället för att skrika "utspelade", "rån" och "tur".
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Nucky: Skärp dig, blir ju bara barnsligt. Bara för att Timråiter skriver i ett timråforum att vi var ineffektiva i avslutslägerna, så behöver man väl knappast hitta på hypoteser om hur där gått ifall vi möt lag utan målvakter
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Olle: Men ge upp. Inser du verkligen inte att dina svar är som manna från himlen för modoiterna?? Hålla på att kalla det "bottenlagsbeteende" etc blir bara löjligt, särskilt när vi förlorade. Det är snarare vi som uppvisade bottenlagsbeteende som inte gjorde mål på alla chanser. Lite mer ödmjukhet skadar aldrig.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2023-12-07
Två för kvällen klappkassa lag där modo var det minst kassa laget. Kort och gott, dålig kvalitet på det mesta. Förväntar mig mer av ett derby.
Låst ämne

« · 2611325 · »