1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596659 inlägg · 6213 ämnen

Rögle BK - Timrå IK 2024-01-11

Sv: Rögle BK - Timrå IK 2024-01-11
DenRöda: Jag känner inte Ante som du gör men det är precis den bild jag alltid haft om honom. Har mkt stor respekt för honom och hans gärning. Jag tror verkligen inte att han är ensam ansvarig här, snarare tvärtom. Tyvärr tror jag ändå det är han som får bära hundhuvudet när alternativet vore att kicka några av de bärande spelarna

Olli Nomadinen : Om jag förstått det rätt när det kommer till Fagemo är det enbart resultaten som spelar in. Han verkade riktigt spännande på förhand men nådde inte riktigt fram till grabbarna i hans tankesätt. Både Fagemo och Timrå kom överens att bryta kontraktet helt enkelt och det fanns inte några hard feelings vad jag förstått.

SMÅLAND: Jag tycker du har fel när du skriver att "vi är inte bättre än såhär" Vi är bättre det har vi bevisat några ggr under säsongen. Kan inte vara tillfälligheter och bara tur att vi vunnit mot Färjestad, Växjö, Skellefteå och Luleå borta för att ta några exempel. Men alla måste dra åt samma håll det är en grundförutsättning. En ny röst måste in eller iaf måste Ante bort så vissa spelare kanske börja spela lite av den hockey de kan. Det optimala vore att få in en stark röst så vi slipper anställa en psykolog, för tro mig det behövs. Men tror det blir svårt att få tag på någon om inte Jokinen kan komma tidigare dvs. Vi får se hur Kapanen agerar. Det blir spännande.

DenRöda: Jag upprepar det jag skrev igår,
1: Kapanen behöver agera redan nu vad gäller Ante
2: Någon person utifrån som jobbar professionellt med grupp-processer behöver lyftas in och sätta sig ner med laget. Luft behöver rensas och strategier för hur man ska dra åt samma håll återstoden av säsongen behöver göras upp

Skulle vilja addera ytterligare en fundering till soppan. Tidigare i höst lämnade Fagemo under ganska märkliga omständigheter. Är nåt ordentligt ruttet i föreningen?

DenRöda: Det låter som en jätte fin människa, nu blir man klyven. Vad är det som händer i klubben tro?

DenRöda: Och jag ska säga klart och tydligt, att jag backar Ante i allt. hade han som tränare när jag var yngre. helt fantastisk. en av de bästa personer jag stött på i mitt liv. fötterna på jorden. ser människan. humor men ändå man känner ändå av den auktoritära auran så fort han kliver in i rummet. jag var skit som hockeyspelare, men han ville ändå att man ska känna glädje av hockey, för det är det bästa som finns.

Han säger själv att han inte kommer vara någon messias eller profet i sin klubb. Det är bara bullshit. för mig är han en av de största profilerna vi haft och kommer alltid vara ihågkommen som en eldsjäl.

Vi hade en liknande dipp förra säsongen, ungefär vid samma tid på året:
3:e december -19:e januari spelade vi 13 matcher, och vann endast 2 st. Vi tog 8 av 39 poäng och halkade ner från en 3:e plats till en 7:e plats.

Motsvarande siffror för denna säsong är:
19:e december - 11:e januari(snälla må den dåliga trenden det ta slut nu) har vi spelat 8 matcher, varav endast 2 vinster. Vi har tagit 6 av 24 poäng och halkat ner från en 4:e plats till 7:e plats (8:e om man räknar på poängsnitt istället).

Så det är inget nytt för oss att suga massiv röv juletid, och det finns fortfarande möjlighet att rädda upp säsongen. Men nog fan måste det till att alla rannsakar sig själva ordentligt, och att vi kommer ihop som ett lag igen. Och gör det fan ASAP

Olli Nomadinen : Det är just det. Tänk själv att ha en chef som maler på om att man inte får göra misstag. Att man hellre ska träna på cykeln eller löpbandet än på isen för att bara bygga upp sig. förlust på förlust. samma spel hela tiden. inget ändras. Chefen fortsätter med samma sak hela tiden trots att det inte fungerar.
ska man som anställd bara hålla käften och göra chefen glad? eller är det inte det mänskliga att ifrågasätta chefen då? en bra chef ska ju kunna ta åt sig kritik och lyssna på sina anställda om det finns något som gnager.
Det spelar ingen roll om man tjänar fetaste pengarna. ett bra mående är viktigare än pengar.
Det Kapanen gör i det här fallet är att försöka få bort skriverierna som kan skada klubben. Det han gör tycker jag är fel dock, men han försöker hitta ett sätt iallafall.
problemet är att det inte finns någon som kan ersätta Ante i entledigandet.
Madsen?
Marklund?
Molinder?
Jonte Hedström?
Kapanen själv?
Jokinen satsar på guld i Finland denna säsong och kommer inte hit i förtid om vi inte slänger upp 10milj kr som han redan har i nattduksbordet iofs.
Men Kapanen vill nog inte ta över interimposten som tränare pga massor av orsaker, och det förstår jag om så är fallet.
Madsen har ingen erfarenhet.
Molinder tror jag inte har den typen av pondus att styra en hel skuta.
Marklund är här pga av Ante.
Hedström har 75% arbete hos Huddinge.
Vilka har vi fler som kan jobba hos oss i 4 månader?
Om jag får Killgissa som du brukar säga Mikenomad, är att Jokinen säkert kan ha en favorit som assisterande just nu, som eventuellt kan ta över denna lilla tid.

Men hur blir det med Lander när farsan flyttas bort? Kommer han eventuellt steppa upp? kommer han säcka ihop totalt?
Det är så komplicerat allting och det ska inte behöva vara det i framtiden.

Gorkyman: Pääjärvi ska ingenstans. Han har varit bra överlag. Sedan tycker jag Edfeldt ska vara kvar. Han har gjort det bra som den junior han är. Resten kan jag hålla med om. Hanzl är väl 50/50. I rätt omgivning kan han vara grymt bra. Stora förändringar måste ske iaf. Erixon är den jag mest hoppas på ryker. Eronen är bättre även om han varit lite svag. Igår var han bättre än på länge iaf.

Fbk i morrn
sitter ante kvar veckan ut?

{297}: Eftersom det sett ut som en härdsmälta i delar av spelet hela säsongen (med några få undantag här o där) så håller jag med om att Ante-gate inte kan vara den enda orsaken. Det är att göra det för enkelt för sig. Kan vara en bidragande faktor till dagens situation men jag har aldrig eg sett en match med en tydlig spelidé vad jag kan komma på. I början gick det kanske ganska bra eftersom mnotståndarna inte visste hur vi skulle spela (och inte vi heller), men nu när dom scoutat sönder oss gäller två saker: sätt press på Timrås backar och täta till i mittzon så kommer Timrå knappt in i anfallszon.

Man kan förlåta spelarna lite pga att det stuvats om i kedjorna något massivt senaste tiden. Men DHL har ju lirar ihop tidigare och även nu några matcher i följd. Någon som tycker det ser bra ut?

Timrå Isstadion: Ja vore jag jurist skulle jag klassa det som ett solklart "trolöshet mot huvudman" mål

{297}: Grunden i det som blev Ante-gate är väl just det vi ser på isen? Det är dålig sammanhållning inom laget, vi har ingen spelidé och vi får ut alldeles för lite av truppen vi ställer ut.

Med ett rakare och tydligare ledarskap hade man aldrig köpt in sig på att så många kliver ut på isen match efter match och åker runt och har lite semester. Säg en annan arbetsplats där en chef accepterar ett sådant beteende?

Töm å glöm rabbuslingar å låt dä rinna lätt 🥳🥳🥳
Vi ä int bäddre tyvärr...
Dä bar å inse dä...
Nu få vi föhindra att vi hamna plats 13-14...
Så vi kan börja om i höst...
Festen ä slut i Sydkraft å i mitten av mars släcks dä ner...
Man kann int vinn mä ett gäng mätta primadonnor!!
Dä krävs blod svett å tårar!!!
Kanske en hjärnskrynklare kann hjälp?
Nä sola gå upp ida mä å snart öppna Bolage 🎉🎉🎉
Trevlig helg å sug å svälj..🎉🎉🎉
Härligt att se de tappra Timrå fansen på plats i Cattena igår....synd bar att int lage uppskatta det!!
Uppladdat:

500x0-screenshot20231102205153google_2.jpg

Rip Kirby: Nej vi kan inte kräva SM-guld från den här truppen men det är en ganska stor skillnad mellan den målsättning man satte upp före säsongen och där vi står idag. Det är något för klubben att fundera på, varför man skjuter så långt från målsättningen. Nu är vi inte nere på kval än men vi har en fullständigt bedrövlig trend och tyvärr har vi underliggande siffror som bara bekräftar den här trenden. Kass effektivitet, kasst PP osv.

Att det skulle vara hela ante-gate som är orsaken till vårt förfall köper jag inte. Det här är sånt som händer hela tiden i sporten, det här ska man kunna hantera och ändå spela bra hockey.

Att som Dahlén ha 300.000 i månaden och agera som han gör är bortom skämmigt. Det är obehagligt. Stäm skjortan av pojkvaskern!

DenRöda: Förlusten i sig säger jag inte så mycket om, Rögle kommer precis som du menar naturligtvis inte vara ett bottenlag efter 52 omgångar. Frågan då är nog snarare i vilket skede av slutspelet de kliver in. Men jag har skummat igenom matchen i efterhand och med egentligen hela hösten inräknad och framför allt senaste veckorna så kan man slå fast att det återkommande är ett agerande hos främst vissa bärande spelare som är fullständigt oacceptabelt. Spelsystem och taskig tränare ursäktar faktiskt inte hur det återkommande sett ut hos dessa. Det är så övertydligt att det är ingripanden, eller brist på detsamma, som bottnar i missnöjesyttringar. Mot ledarskap och även gentemot lagkamrater. För tro mig, det enda skitsnacket i Kapanens svar på frågan om detta är Kapanens egna ord

DenRöda: Hehe, vad har vi för spelidé idag då? Det jag sett de senaste matcherna är bara ett gäng grabbar som far runt och snurrar på isen och får ungefär 0 uträttat :D

{9566}: Att komma in som ny tränare i det här läget är oerhört svårt. En splittrad grupp där självförtroendet är på botten kräver verkligen ledaregenskaper utöver det vanliga. Inget enmansjobb om ni frågar mig. Det behövs en stabil trojka som är duktiga på att leda människor. Vilka hockeykunniga personer med de egenskaperna sitter och väntar på ett sådant erbjudande just nu? Dessutom kortsiktigt eftersom att vi vet att vi har en ny tränare klar för nästa säsong. Det andra klubbar brukar göra är att ta in en gammal tränare från orten som ställer upp för föreningen. Vi har ingen sådan vad jag kan komma på. Eje Lindström är väl över 90 så han hoppar nog inte på det erbjudandet.

{9566}: Det kommer tyvärr inte hända något drastiskt idag eller något under denna säsong. Det här laget är inte bättre än såhär. Jag vill fortsätta att påpeka att Rögle faktiskt är såhär bra och dom kommer att klättra rejält i tabellen framöver.
Vi kommer att sluta allt från 6a till 11a med ett mellanmjölkslag.

Det behövs en helt annan spelidé där det går klart fortare i allt från skridskoåkning till passningar och till skott. Det behövs klart bättre backar som är mer spelsmarta utan puck samt med puck.

Olli Nomadinen : Nån förklaring och drastiskt besked om förändringar borde vi få reda på idag.

Zoogin62: Hoppas spelarna skäms som hundar, jävla vuxendagis

Rallarn: In med en stabil backsida om det ska bli ordentlig ordning på grejerna.

Jåkkinen: In med Thorsten Flinck, kan omöjligt bli sämre. Han skulle åtminstone fånga media crewet.

Charlie2: Så du tror på att plocka in folk som inte är tränare?

Varför inte inse faktum?
Vi mötte ett Rögle som helt enkelt ÄR bättre än oss!
Dom stängde ner oss effektivt och tog till vara på chanserna.
Rögle kommer att avancera uppåt i tabellen var så säker.
TIK behöver dock ta sig i kragen!

söder över: Är tränartrion fortfarande kvar !?

Hade vi en sådan här dipp ifjol?

I år minns jag den där streaken då vi fick till spelet efter materialet och Juel var stabil, var det 4 raka vinster?

Utöver det kan jag inte minnas att mer än två matcher här och där med majoriteten nöjd känsla efter match.

Jag tycker vi floppat hårt än så länge eftersom laget har så satans svårt att var jämna förutom när det gäller att uppfattas som ointresserade, opassionerade och fjantigt mjuka…

Jag såg Lander trycka till en rejäl tackling idag och Rindell bjöd på en.

Vilken motståndare drar sig för närkamper mot Timrå i år?

Vi får ju fan knattar att framstå som hårda.

Jag är imponerad över hur det material Timrå har kan klara av att vara så jävla kass på isen.

Det har det ut så här rätt länge och det görs ingenting åt saken så jag får väl bidra med detsamma tills dess att det signaleras att man bryr sig.

Jag får lägga laget 23/24 till kategorin klubbmärkspissare och så får vi se om Kapanen eller den där fukking osynliga travtränarn dyker upp med en förklaring och en faktisk åtgärdsplan.

Dom kan ju fortsätta med och hoppas att det räcker till åtminstone ingenmansland och nya tag nästa säsong.

Förändringar sitter hårt i Timrå och jag misstänker att det hänger ihop med en svag ekonomi.

Om cheferna åtminstone kunde förklara att det är anledningen till den fullständiga passiviteten så vore ju det kul iaf.

Jag kommer slökolla framöver på den ganska slöa produkten tv4play levererar.

Men jag får lägga energi någon annanstans för det här knäcker ju bara en annan!

Skismer inom laget eller mot tränaren må så vara…

Jag älskar inte alla mina kollegor heller.

Några är rent ut sagt hemska.

Men trots min inte så höga lön och att jobbet kanske inte är något jag passionerat brinner för så ser jag till att sköta det jag ska och jag gör mitt allra bästa.

Ibland måste jag göra det ihop med någon jag ogillar…

Då gör jag det med för det går över.
När det är gjort (bytet) (matchen) så kan jag göra något annat… där den jag inte uppskattar inte finns…

Jag vill ju gärna tro att vuxna människor som får bra betalt för att göra något dom uppger sig uppskatta ska klara den uppgiften med… jag är faktiskt inte unik på det ovan beskrivna sättet…

Spelarnas insatser känns lite kusligt lik det man såg på den tiden där Timrå hade slut på pengar och låg efter med pensionsinsättningarna…

Vissa spelar såg ut lite som det man ser idag.

Ingen tar så mycket som ett skavsår för en vinst.

ELLER så är man trött körd och har förtvivlat svårt att få ihop lagdelarna för att spela det spel materialet kräver.

Då är det felkonstruerat och så kan det gå.

Nästa säsong: gör om gör rätt på alla positioner där det är möjligt!

Nattinatti!

Leffe24: Övrigax

Rip Kirby: Dahlén åker runt och vill att matcherna ska ta slut så han kan fortsätta spela football manager på bussen hem

{297}: Min analys tycker jag är ganska självklar. Vi har lyckats få hem exakt de spelare vi drömde om att en dag återigen få se i den röd-vita tröjan. Men som jag ser det, av dessa återvändare, får vi då ihop en sammansatt grupp som med sina olika egenskaper kan bilda ett vinnande lag? Enligt mig har jag mina tydliga tvivel på det.

Vi hade under fjolårssäsongen en självklar ledare i Anton Lander. Men till den formen är det ju en bra bit, sett till den fullständigt mediokra säsong i jämförelse som han haft nu. Vilka andra spelartyper krävs för att kunna gå hela vägen? Vi har ganska många luckor att fylla som jag ser det.

Min poäng därför att det inte blir mycket till lag om man inte kan bygga upp det med dom spelartyper vi saknar. Spelarna vi fått hem är relativt lika varandra. Offensiva hot, Dahlén en "extrem målskytt", i sina bästa stunder. Tyvärr är det väldigt långt mellan gångerna just nu bara. Anton Wedin, också han en offensiv kraft, liksom EP14.
Hål-lander sticker ut lite som spelaren som skiljer sig i stil från de övriga. En offensiv kraft, med en stark skridskoåkning och energiskapare för sina lagkamrater. Men någon poängspelare blir han nog aldrig.

Vi kan som jag ser det inte kräva av det här laget att vi ska kunna utmana om ett SM-guld framåt vårkanten. Det fattas för mycket och frågan är förstås vad idén från vår GM är? Ser han också detta och vad är den fortsatta planen?

Lustigt detta med kontrakt. Har klubbar bara skyldigheter? Och spelare bara rättigheter? Kan en klubb inte ställa krav på sanslöst välavlönade spelare som inte levererar?
Kan inte tro att Dahlén tänkte avsluta karriären iefter Timråkontraktets slut. Står verkligen NA och AHLlag i kö för signaturen? Knappast.

Vargher85: Torsk hemma mot fbk nu å ja tror de bara är släppa Ante tidigare tyvärr. Någonting måste hända. Jag älskar karln men jag kan inte se en spelare eller flera får lämna. Så de är väl naturligast. kan inte Jokinen komma nu så får man väl ta ner Hedström eller Murley som får komma med ny röst säsongen ut.
Tror inte på att ta in sparkade HA tränare.
Dock låna en HA back borde väl kunna va möjligt?

{297}: Slog som tidigare nämnt av matchen innan den var slut. Här är i varje fall min reflektion:

Okej, spelarna verkar vara missnöjda med Ante. Det är i alla fall så det sägs. Jag vet inte vilka eller ens om det är sant. Men för enkelhetens skull antar vi att det stämmer.

Jag förstår ändå inte hur man som spelare kan gå ut och förlora en match på det sätt som Timrå gör. Visst, man kan vara besviken på tränaren. Visst, man kan vara besviken på lagkamrater. Visst, man kan vara besviken på klubben. Men det finns för helvete supportrar också. Och i slutändan är det dem som spelarna spelar för. Supportrarna är intresset för sporten. Intresset för sporten är enda anledningen att de kan försörja sig på att spela ishockey.

Och hur man kan gå ut och svika supportrarna på det här sättet är för mig helt obegripligt. Och inte bara obegripligt. Det är oförsvarligt.

Synct: Varje jäkla säsong har vi en sån här period och varje jäkla gång känns det som att hela (hockey)världen rämnar. Jag minns inte riktigt vad vi klagade på ifjol när det gick dåligt. Förmodligen överbetalda stjärnor den gången också. Men den här gången har vi ju en läglig ”kontraktsskandal” på tränarsidan som verkligen får klä skott för allt elände.

Det är ju vårt ”jobb” att spekulera men det här om splittringarna i laget och vem som ogillar vem börjar ge mig en bitter smak i munnen. Spelar det verkligen så stor roll?

I slutänden kanske det inte är den påstådda splittringen i sig folk är irriterade över? Kanske är det så att folk är irriterad över att vi blev lovade att klubben skulle etablera sig i toppen nu med alla dessa hemvändare men i själva verket så skapar vi samma ”bonnklubbsrubriker” som vi alltid gjort? Som någon var inne på här i veckan, när såna här rubriker dyker upp i andra, större klubbar så verkar dom kunna hantera det på ett mer professionellt sätt.

Öppetmål: hahaha, perfekt timing att köra den gamla klassikern. Vi har ett riktigt pissläge på jobbet nu så jag ska dra den för att muntra upp kollegorna.

Labban: Kan tänka mig så här:

JJ
Juel

Forsmark
Lyytinen
Svensson
Rindell
Didde
Melander
NY
NY

Erik A
Dahlen
Boyce
Hartmann
Hållander
OJ
Lander
EP
Wedda
NY
NY
NY
NY
NY

Alltså ut med Edfeldt, Tim, Eronen, Hanzl, Lundin, Mieho, Pääjärvi

Labban: "men spelare som är där i närkamperna och försöker vinna de till varje pris."

Det är ju den inställning alla professionella spelare på denna nivå ska ha, förväntar mig inget annat. Men då är vi där igen, då måste man ju få igenom den viljan och inställningen till laget om det absolut inte finns där, t.e.x ta en time-out och väcka laget, byta målvakt så man får 30 sekunder att prata och visa lite jävlar anamma, men nej, det finns inte.

Nä godnatt, sörjer vidare på Lördag.

{9829}:

Här är dagens presskonferens

Synct: Behöver inte vara en retsticka, men spelare som är där i närkamperna och försöker vinna de till varje pris. Sånt kan vara psykiskt jobbigt för en motståndare när de möter spelare som gör livet surt för dem och de inte kan latja runt hur som helst med pucken.

Labban: Tog bara han som ett exempel, men ja absolut. Vi har många stora spelare som kan vara jobbiga och använda sin storlek, behöver inte vara en "retsticka" för det.

Synct: Ja precis. Tänkte också på Hartmann. Han har mycket sådan potential i sig och det såg man första säsongen i återkomsten och kvalet mot DIF. Vad han retade gallfeber på motståndarna. Vi behöver mer av den varan.

Det är också därför jag kanske varit lite snällare mot Mieho än han egentligen förtjänar. Han väcker lite liv i saker trots sitt bristfälliga spel.

Villervalla: Där har du helt rätt!

Vart är presskonferens? Håller Ante inte med Rögles tränare ikväll eller vadå?

Labban: "Tyvärr har vi lite för mesiga spelare, inte de där riktiga vinnartyperna som visar känslor och gnabbas med motståndarna."

Skulle Ante t.e.x vara på Hartmann hela tiden att han ska vara där vid varje avblåsning och var en retsticka, då får man också en spelare som tar på sig den rollen. Tydligt ledarskap heter det. Det känns inte som att någon spelare har en roll öht just nu. Eller jo, alla har en biroll.

Synct: Vi har jättebra spelare, men ett jättedåligt lag för närvarande. Behövs spelare som går i bräschen och gör allt så att alla drar åt samma håll, inte denna lojja soppa.

Tyvärr har vi lite för mesiga spelare, inte de där riktiga vinnartyperna som visar känslor och gnabbas med motståndarna. Vem steppar upp och visar vilja?

Synct: Precis så är det.
Största felet man gjort från början när man kom tillbaka till SHL var ju att måla upp Dahlen till en Messias med jättekontrakt. Visst killen har en jäkla förmåga att vara på rätt plats och en jäkla blick att hitta passningar snabbt.

Men helt ärligt, killen har ju är absolut ingen sniper. Han matar ju skott på löpande band och ibland sitter ju någon pärla i mål på ren tur känns det som.

Han påminner om dom där papporna på allmänhetens åkning som är med sina ungar och åker och ska panga på stela slagskott i mål o tror dom har lirat i NHL

Och Jonted du undrar ju varför jag stör mig på han??

Det är för hans jävla försvarsspel.
Det är inte det att han inte kan eller är inte är bra på det...
DET ÄR HANS JÄVLA ARROGANTA STIL ATT GLIDA RUNT OCH RENT UT SAGT SKITA I DET!

Synct: Har vi verkligen det??

Själv bestämde jag mig efter måndagen att sluta investera några känslor i laget tills vidare. Första matchen jag inte alls följde ikväll, kollade resultatet nyss och det var såklart ännu en förlust och som det ser ut totalt menlöst spel. Det är inte värt att må så jävla dåligt över laget som man älskar över allt annat om inte klubben själv kan visa upp bättre moral, attityd, kämpaglöd eller vettefan hur man ska beskriva det. Lär väl kolla lördagens resultat framöver kvällen, tänker fan inte åka dit och kolla på detta spektakel. Medgångssupporter? Nä men självbevarelsedrift!

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le ochvar glad för det kunde vara värre. Så jag log och var glad och det blev bara värre …

« · 2628810 · »