1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601825 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2020-2021

Sv: Silly Season 2020-2021
hockey_21: Är det inte lite sten i glashus nu?🤗

hockey_21: vilket språk kommer modo köra i båset i år, finska, engelska eller teckenspråk?

{9037}: Braille?

RasmusVS: Nej, de räknar Hugo Styf från IF Sundsvall Hockey som egen produkt, så då får de fler...

Jensen_12: ja möjligt men hur som helst tror jag det blir kaos i lillasysters bås med så många språk och en tränare som inte verkar ha alla hästar hemma. Ska bli intressant o se 😁

{9037}: Teckenspråk med 6 X 2 fingrar. Snacka om överkurs...

Nisse på Mon or: Nu när Per Svensson och Lindholm ryktas vara "klar" så börjar Nubbens pusselbitar om laget falla lite på plats. Eftersom vi vet att vi ska börja med 12 forwards, 8 backar och 2 målvakter och att Nubbens påstått att det ska bli "minst 5 nyförvärv" så kan man räkna ut att forwardsidan är helt klar nu. 7 på kontrakt + Lodin, Blomqvist, Liljewall och Lindholm = 11. Under intervjun så sa Nubben att sker förhandlingar med EWW och han hoppas på att han blir kvar = 12 forwards. Vill EWW inte stanna så kan det bli ett nyförvärv till där, men det kändes väl inte som han skulle spela i topp6 så det blir nog inget jättehäftigt nyförvärv i sånna fall.

Svårare att säga om backsidan. 4 på kontrakt + Svensson + Westerlund = 6 backar. Vi vet att Lander lämnar och jag är högst tveksam på att Söderberg får förlängt. Så Albin Carlson är den enda kvarstående backen som kanske får förlängt. Men sen behöver vi minst en back till för att komma upp i 8. Så 1-2 till nyförvärv på backsidan måste vi räkna med (kanske 3 om Westerlund tänker lämna). Oklart om det blir spetsvärvning eller bredd. Det enda man kan klura på är att Nubben sa att det stora utropstecknet till kommande säsong "har jag inte presenterat ännu".

Andramålvakt påstås vara klar, men sen sa Nubben att Ohre är ett "hett alternativ". Vet inte om man ska tolka det som att Ohre är den "klara" målvakten. Är Ohre+Carlson+Westerlund klara så kommer vi sluta på 5 nyförvärv, det minsta antalet som Nubben sagt. Så det känns rimligt på att Nubben satsar på att behålla Ohre, Carlson, Westerlund och EWW. Resterande spelare från förra säsongen, Jansson, Kaijser, Fjellström, Nässén och Söderberg får inte plats i detta bygge.

John Cena: Tycker det är synd med Kaijser i så fall. Tror det väger över för Lindholms fördel nu när Berglund lämnat då dom är lite samma typ av spelare. Kaijser hade varit nyttig på andra sätt med sin tyngd och fysik. Tycker han växte under säsongen.

Hade gärna sett kontrakt med Kaijser.

John Cena: Känns som att Jansson och Kaiser behöver stå på tillväxt, göteborgarna hade potential men var förbannat skadebenägna. Söderberg har väl nått vägs ände i den här klubben!

KulltorpsOlli: Då blir det ändå 8 fingrar kvar till banjon ;)

John Cena: Jag tror de har tänkt sig något liknande..

J.Johansson (A.Ohre)

J.Dahlén - A.Lundin - J.Lööke
X / (A.Carlson) - (F.Westerlund)

(C.Liljewall) - (J.Blomqvist) - (E.Walli-Walterholm)
M.Hardegård - J.Ragnarsson

(V.Lodin) - M.Madsen - S.Hartmann
(P.Svensson) - L.Lerebäck

J.Boyce - H.Reinhardt - (J.Lindholm)
(W.Eckmyhl) - J.Carlsson

Puckat: Jag har lite större förväntningar på Reinhardt än 4:e center faktiskt. Då är jag inte alls färgad av vad hans gamla coach säger, men jag förväntar mig att han spelar en 47 min/match i snitt och lämnar inte isen öht under boxplay/powerplay. Sen att han tar över tvätten och skridskoslipningen för att underlätta för Huss/Westin och håller motivationstal inför varje match.

MR T: Sant!

Synct: Sonnenbergklass på motivationstalen är min kravbild, a la "Lets empty the tanks boys!!"

Allt under det är lamt

Synct: Alla verkar ha glömt att Nubben mer eller mindre lovat att det kommer in en utländsk spelare. Det tror jag blir en back som kommer att spela i förstaformationen.

FH - avdammad: Jag är också inne på att överaskningen kommer på backsidan. varför inte en ung okänd kille från en farmarliga som kan ta allsvenskan med storm..

KulltorpsOlli: En ny Mat Robinson kanske? Eller tom mycket bättre?

Olli Hahl: Tar gärna en ny "Caslava" 😊

Goa nyheter idag M/

Charlie2: härligt med dessa pressträffar och Liljevall kan bli en riktig publikfavorit! Per Svensson kommer nog bli jävligt jobbig o möta också 😎

tummen upp
👍

{9037}: vi har bra målvakter, backbesättningen bra och mer kommer där framöver. Vass forwardssida och dessutom har vi bra bredd. Ja det ser ut att kunna bli en rolig säsong detta 😀

Hört i Domustrappa!!!!

Per Ledin ä klar 2+1 år....

Ska bar stå fram vi kassen å bök 😂😂😂

Välkommen 😁
Uppladdat:

500x0-perledin.jpg

Vi ska in med 4 fw:s till och 2 backar.
Lindholm och Blomqvist är klara enl. media. Vilka kan de 2 övriga tänkas bli?
2 backar till... Fille och en av lite högre klass?

För vi skulle väl börja med 12 fw:s och 8 backar?

Här kommer en annan som en bajskorv i lådvinet och drar ner den rådande optimismen i boken.

Vart ska Liljewall lira om Blomqvist är klar? Kan inte se att han aspirerar initialt på någon av centerplatserna. Och ska han lira på en vinge så undrar jag lite på i vilken kedja.
Om han nu ska spela YF i 2a så kan jag personligen tycka att Ohlsson; "vi hade inte den plats i kedjehierarkin som han ville spela" är ett mycket bättre namn, men hade ändå inte varit nöjd med Sebbo i en andralina när den uttalade ambitionen är SHL, dvs än mindre Liljewall.

Kan inte riktigt se vad han tillför i en kedja med Blomqvist och Heartmang som jag förutsätter kommer stå för 40% av Timrås 2a lina 20/21. Blir som lite kaka på kaka med dessa tre herrar. Kan heller inte se att någon annan konkurrerar med Blomman och hjärtat i just kedjehierarkin förutom Hugo "McDavid" Gretzky då förstås.

Vidare kan man ju fråga sig lite om han verkligen kritat på för en plats i en tredjelina?

OM nu han verkligen inte är tilltänkt som topp 2, då är väl allt guld och gröna waldens för det skänker en fantastisk bredd på centersidan och jag blir glad.

Men det känns inte så.
Finns det verkligen flis kvar till en riktig cremé delá cremé- värvning på forwardssidan? Kan aldrig för mitt liv tänka att Lodin är den spelaren.

Min teori från början var annars att Liljevägg och Blomstrand var ett "package deal" och det hade jag kunnat leva med men utan Blomstrand samt Blomqvist med i bilden känns det lite mer tveksamt.

PS. Tvek på huruvida Ohlsson - Madsen - Hartmann är nå mycket sämre än vad
Liljewall - Blomqvist - Hartmann är överhuvudtaget.

PS 2. Sedan undrar jag vad vi ska med Per Svensson till. Kan förstå att man väljer bort exempelvis Södraberget med den ambitionen klubben har, men inte till förmån för exakt samma spelare fast med längre skägg.

Ska bli jäkligt intressant att se vilka de två sista pjäserna på backsidan blir. Än så länge är det ju ingen skillnad från föregående säsong.
Filluren + typ Deilert annars startas motorsågen igen

Länge leve pessimismen

TIK-Lund: Ge hit lådvinet igen... 🤪

TIK-Lund: Jag har inte haft någon större koll på Svensson, men med tanke på vad Dahlen sagt bl.a att han är en av AS svåraste backar att möta, och med hans rutin och uppenbara ledaregenskaper, känns väl han ändå som en ganska stor uppgradering om han tar Söderbergs defensiva roll.

TIK-Lund: Det var sannerligen pessimistiskt!

Håller med om att det blir lite av en cookie-on-cookie med Blomman/Liljewall i samma. Det hade varit mer logiskt med Blomstrand som komplement, men gillar ändå tanken av att låta dessa spela ihop, framförallt i tighta slutspelsmatcher.

Och på backsidan så är det väl lite av en skymf att jämföra kvalitén mellan södraberget och Perra? Förvisso är den sistnämnda påväg ner, men tycker ändå att han håller hög allsvensk klass, framförallt i defensiven. Para ihop honom med en FIllerfilur(plz fix nubben) så känns det som ett jäkligt komplett backpar.

TIK-LUND, vad tror du om följande:

Jonte-Lundin-Lööken
(Lodin)-Blomman-Liljewall
WalliW -Madsen-Hartmann
Boyce-Gretzky-(Kaijser/Lindholm)
(Kaijser/Lindhom)

Perra-(Fillefilur)
(NY) - Hårde Hardy
A. Carlsson - Ragge
Lerebäck/J.Carlsson

Ovanstånde förutsätter att vi behåller Ångloket Kaijser, Lindholm och WalliW, samt att det som figurerat i media stämmer angående Lodin. Saaaamt även en ny back.

Jag har faktiskt ganska höga förhoppningar på Lodin, utan att ha sett honom särskilt mycket. Känn som en Nubben-värvning som kan blomma ut ordentligt.

TIK-Lund: I min värld så är vår centerlina Lundin, Blomqvist, Liljewall och Madsen. Inte nödvändigtvis i den ordningen. Konkurrenssituationen för Lundin har ju skärpts några hundra procent nu jämfört med fjolåret så mycket kan nog hända i hierarkin. Dessa fyra får symbolisera någon form av ryggrad, sen kan det hända ett och annat på vingarna. Känslan är väl att Nubben kommer sätta en tolvmannauppställning bland forwards nu som sedan kommer vaskas om under resans gång, det verkar ju finnas en del spelare lediga som det låter.

Håkkybåkky:
Jag vetefan om det verkligen är så himla stor skillnad egentligen mellan P.Sven och Berget faktiskt. Jag vill inte ha nån av dem men hade jag varit tvungen att välja hade jag tagit den som är billigast. Här ska tilläggas att jag är en av förmodligen jävligt få som tycker att Söderberg är en underskattad spelare.

Håller i stora drag med på forwardssidan om du byter plats på Hartmannen och Lodin. Skulle nu Lodin vara nån form av godsend så är det nog Liljewall som får stryka på foten gissningsvis.
Men helst hade jag sett en ny spelare på VF i 2a.

Backsidan är förjäkla svårformerad hittills, tycker inget känns självklart

TIK-Lund: Håller till viss del med om Södraberget. Extremt underskattad i sina bästa stunder, men håglös och lite smått vilsen i sina sämre. Tror att Perra ger oss en helt annan stabiltet/jämnare prestation.

Det logiska är väl att pusha Heartmän till andra, sett till den relativt breda repertoar han besitter och den säsongsavlutningen han hade. Dock gillade jag verkligen samspelet mellan honom och Gammeldansken, och hade gärna sett dessa två tillsammans igen. Men mycket av detta kan ju även ha varit en produkt av SebbeOh...

Om vi lyckas få in ett par backar till, så att A. Carlson (fattar inte att andra lag inte hugger på honom, gryymt underskattad) är 5:e/6:e back, då har vi en redigt bra backbesättning. Konsensus på den?

TIK-Lund: Jag har sagt det förut, men jag säger det igen.
Man ska inte underskatta kraften hos ett LAG med många ledare som drar åt samma håll.
Tror att Nubben tar det i beaktning när han värvar in gamla lagkaptener..

Knylan: det kan mycket väl vara så som du säger Men det blir nästan ännu konstigare i min hjärna.

Håkkybåkky:

Dahlen-Lundin-Lööke
Liljewall-Blomman-Hartmann
Lodin-Hugo-Walli
Boyce-Madsen-Lindholm

Fille-Pelle
Harde-Transatlanten
Ragnar-Albin

Kaijser
JC
Lerebäck

TIK-Lund: Haha! Ombytta roller. I år känner jag mig positiv och du har tagit över min neggomantel. 😂
Jac har varit inne på samma spår som dig om att Blomman och Liljewall kan bli kaka på kaka. Men jag tror att Liljewalls rutin kan väga tungt ihop med Blomman i samma kedja. Det man glömmer bort är att också Blomman är rightare. Det ger ännu en dimension.

Känslan säger mig också att Per Svensson kommer vara allt det vi hoppades Jalaasvaara skulle va...

TIK-Lund: Jag tycker det är rätt så stor skillnad mellan Svensson och Söderberg. Nu har jag bara sett Svensson spela i NHK två gånger förra säsongen, men jag lyckades lägga märke till honom båda gångerna. Den där stora jävla nummer "5" som känns som han är inne hela tiden. Tar puckarna och spelar ur zon varje jävla gång. Kan inte minnas att jag någonsin tänkt så om Söderbergs spel. Sen verkar du helt glömma bort att Svensson varit båda assisterande och lagkapten i Almtuna i 6 säsonger. Han har också 6 olika kval upp/ned som han varit med och spela. Kolla lite stats också. 43 tacklingar för Svensson jämfört med Söderbergs 10 tacklingar senaste säsongen. Jag tycker det är en rätt så rejäl uppgradering på den positionen.

När du jämför Liljewall och Ohlsson så borde du också tänka på att Liljewall har haft A och C på bröstet i 7 säsonger av hans karriär. Han har spelat kval upp/ned och playoff 10 gånger. När Rögle gick upp 2015 så var han lagets poängkung i kvalet. Du verkar inte lika pessimistisk på Blomqvist men jag vill ändå lägga till att han likt Liljewall också spelat playoff/kval 10 gånger. Varit assisterande och lagkapten i 5 säsonger. När leksand gick upp till SHL 2013 så var han näst bäst poänggörare i kvalet. Jag tror att det är sånt här Nubben tänkt på med värvningarna. Spelare som haft stora roller i kval tidigare och även lyckats avgöra.

Håkkybåkky: på 12 forwards med Lodin och Blomqvist inräknade finns 2 platser kvar. Walli W och Lindholm är två tänkbara. Knappast båda. Keijser och Jansson definitivt inte. Hade inte Boyce haft kontrakt knappast han heller. Tror på Walli W/ Lindholm + ett betydligt starkare kort.

Håkkybåkky: Helt ärligt var jag övertygad om att PerroSvenssono skulle ersätta GlasCarlsson, och det hade jag tyckt varit okej. Men nu är ju Albin kvar såatte.

Gillade i övrigt hur backspelet utvecklades under säsongen men skridskoåkningen var alldeles för dålig över brädet och något jag var helt övertygad att man skulle försöka värva till iår.

Tror inte ännu fler trögfotade försvarare stod högst upp på Antes önskelista direkt.

Ska väl passa på att förtydliga att jag inte tycker Svensson är en dålig hockeyspelare! Däremot tycker jag att han är helt meningslös i lagbygget.

Nu är det ju inte färdigvärvat än och Per kanske inte ens kostar något.

TIK-Lund: Samtidigt håller jag med dig och vill se minst en pucksäker back till(utöver Fille om han ens är klar) förhoppningsvis är Transan en sådan back. Då står vi med i allafall en puckskicklig back i de 3 backparen i Fille ,Harde och Transan. Helt ok mix på backsidan ändå.

Sputnik: Hoppas på Irving

Gorkyman: Tony?

John Cena: Okej, om vi säger såhär då; Jag tycker inte Svensson (eller Söderberg för den delen) är dåliga spelare utan jag tycker de tillhör en kategori förlegade spelartyper. I synnerhet om man vill spela en någorlunda modern ishockey.

Jag kan dock absolut acceptera att man på hockeyallsvensk nivå inte har råd att fylla en trupp med moderna backar, alternativt chansa fullt ut på ett gäng ynglingar.

Personligen anser jag kvoten av dessa dåtidens hjältar vara med råge uppfylld i dagens Timrå. Och hade mycket mycket hellre tagit en till Westerlund istället oavsett om kaptensbinden vuxit fast på överarmen eller tacklingsstatistiken hållit rugbyklass.

I övrigt har jag inga synpunkter över hur mycket rutin och antal säsonger som spelaren i fråga varit kapten, det är uppenbart att NubbLord har värdesatt detta och det är väl en trevlig bonus kanske.

Det jag vill komma till är att jag inte direkt ifrågasätter spelarna utan hur man valt att formera laget.

2013 var ju 7 år sedan...

Sputnik: Oroa dig inte, snart är det åter till det normala ska du se :)

Känns som jag väntat i hundra år på att Timrå ska värva en Center som är rightare och faktiskt kan teka.
Oerhört nyfiken på huruvida Freddan kommer coacha baserat på den fördelen!

Om jag får ställa en fråga då: - hade du hellre sett att vi haft kvar Ohlsson som tredjelänk till Hart & Blom istället för Liljewall?

TIK-Lund: Helt ärligt så tycker jag det är svårt att jämföra Ohlsson och Liljewall. Ohlsson kunde vara osynlig och väldigt enkelspårig mellanåt och Liljewall kan nog va viktig i kvalsammanhang när det är tighta matcher med sin vilja att gröta framför båda målen tex.

Sputnik: Kommer ju dock sakna Ohlsons speed, inget snack om den saken.

Hassan: Jo absolut kommer man sakna Ohlssons speed. Även om han inte alltid fick utdelning på den. När han fick ytor va han livsfarlig, dock som i BP tex. Men ändock håller jag med Jimmy Hamrin, att Ohlsson var lite för enkelspårig och hade svårt att diktera tempo. Inte alla matcher som böljar fram och tillbaks. Tror att Nubben bygger ganska smart nu med både rutin och skills. Lodin skall ju vara rätt het på grillorna med så hoppas han kan mantla den rollen till viss del. 😊

Sputnik: Om han nu är klar. Kan hålla med om Ohlson, däremot hade jag gärna sett honom kvar oavsett om han är enkelspårig eller inte. Nu vill jag dock inte se honom tillbaka... men det är ju en annan historia.

Sputnik: Nu var det ju inte en jämförelse jag frågade efter.
Om jag får återkoppla lite till mitt första inlägg så hade inte jag varit nöjd med Ohlsson i en andralina heller, men hellre honom än liljewall som VF tillsammans med Hartmann och Blomman, (som i sin tur inte räds trafik för den delen)

Tycker denna kedjan saknar åkstyrka helt enkelt och tror att kontringsspelet kommer bli lidande, i synnerhet med hur Timrå vill bygga sitt anfallsspel.

TIK-Lund: Ja alltså håller med dig på förhand tycker jag åkstyrka kanske saknas men tyckte ändå kedjan Hartmann,Ohlsson och Madsen va bra spretig nästan hela säsongen också. Hartmann har speed när han är på humör kollar man på Björklövens forwards förra säsongen var ju inte alla speedkulor direkt heller utan mer frukten av ett grundspel där alla drar åt samma håll.

Jag tror och hoppas att Nubbens tänk med mix av talang och rutin går hem. Sen kan jag hålla med om även jag suttit och hoppats på i allafall nån mer minibomb på forwardssidaned lite skills och speed. Jag kommer ihåg att jag också skrev att Blomman och Liljewall kan bli lite kaka på kaka när ryktet uppstod. Känns som Nubben försöker bygga likt när vi gick upp i början av 2000 talet, en stomme av rutin. Hoppas det blir lika lyckat denna gång. 😊

Sputnik: Läser man dagens ST kring Liljewall så verkar han ju inte direkt begränsad till bök och vilja utan besitta andra verktyg också. Frågan är om man försöker skapa 3 kedjor med god offensiv potential eller om man främst ?maxar? 2st..

« · 2066798 · »