1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600115 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Ambroo: Tröjan är snygg, hjälmen gul (men ursäktas av sammanhanget). Din Del-reklamen på byxorna är däremot oförlåtlig. Hade man inte kunna komma överens om en annan färg?

Dream Team: Jag gissar att det är min gamla klasskompis tecknar-Olle som har ritat.

Ambroo: Angående nya tröjor: det vore tacknämligt om spelarnamnet kom högst upp i stället som nu längst ner. Det ser alldeles för billigt ut (pojklagsmässigt faktiskt) med namnet längst ner.

El Maco: Hjälmen är ju den snyggaste en TIK:are har burit;-)

Ja, men byxorna var iaf röda, iaf nånstans därunder..

eloff: Absolut! Det borde vara en regel som säger att namnet ska sitta uppe vid skuldrorna. Hur många lag i ES är det som kör med namnet i midjehöjd?

eloff: Den detaljen har jag inte reflekterat över tidigare.

Har pojklag namn på tröjorna?

Ambroo: Helt rätt. som det är nu syns ju knappt namnen på spelarna, vi borde likt alla andra lag ha spelarnamnet ovanför siffran... tror det bara är TIK som har såhär.

kan man köpa en TIK fasadflagga så man kan byta ut den svenska flaggan till vintern?

Enligt [url=www.hockeyligan.se/puckprat.php?nid=8995]Hockeyligan[/url] avslutar Timrå årets träningsmatchande med ett möte med Skellefteå i Schtaan den 14/9. Ett möte som lär kunna bli ordentligt hett, trots att det bara är försäsong, bara ni-vet-vem blir klar även på ett officiellt plan. Men om man läser det som står [url=www.timraik.nu/nyheter/?nid=1605]på hemsidan[/url] spelar vi ingen match efter mötet med Mora i SCA Cupen den 3/9. Det känns i alla lägen som en väldigt lång vila ända från den 3/9 fram till seriestart den 19/9. Är det någon som kan bringa klarhet i detta?

Vi spelar alltså bara åtta eller nio träningsmatcher, beroende på vilka som har rätt, inför seriestart den här säsongen. 2004 spelade vi 14 matcher, och upplägget i antal matcher såg likadant ut inför fjolårssäsongen. En rätt radikal minskning i antalet försäsongsmatcher, alltså. Har man kanske valt ett annat träningsupplägg den här säsongen, eller tycker man kanske bara att det är vettigt att även få lite vila inför säsongsstarten.

Dream Team: Skulle tro att det fortfarande kan planeras in några matcher.

Dream Team: Jag sätter en tjuga på att han är "sjuk" då...;-)

Ambroo:
Ja, skulle det vara så att Jonte lirar i TIK till hösten så vore det oklokt att spela den matchen mot SAIK, skulle tro att derbyna mellan TIK och Sundsvall då det begav sig bara skulle likna en sommarbris.
Då snackar vi orkan med styrka 4.2

ståpäls: Alla med självaktning har det, dock tyvärr på fel ställe!

El Maco: Ville bara tala om vilka som är på bilden med "broccoli-tallarna" om nån funderar:
Huvuddomare är Grundström från Bollstabruk. Från vänster Emil Skoglund numera hemma i Björbo. Nubben Norberg som vi alla vet var han är.
Andreas Ögren gick till Hammarby ,höll på med musik är numera personlig tränare i huvudstaden.

Per HApps:
Skulle nu Jonte skriva på för Timrå är det nog inte bara den matchen han bör undvika, det lär ju även bli hett i seriesammanhang också.

Jonte tycker ju att det varit jobbigt att gå på stan i Ske-å och få så många frågor om vart han ska spela nästa säsong osv, undra just om det blir mindre jobbigt ifall han skriver på för Timrå...?
Men det är ju klart, han kan ju tillbringa sina sommardagar nere i S-vall då ist.

Ägaren för hotellet han blev delägare i, gick ju ut och var så nöjd att Jonte representerar deras hotell.
Jonte ska ju visst vara en bra "turistambassadör" för Skellefteå, men tänk vad saker kan vända tvärt...

Nu blev man sugen att fara till Ånge och Kastbergshallen. Kloten, Mora och MoDo ska dit och spela. Få se Manderville spela. Synd att hallen bara tar 1000st

73Sjöbba: Enligt intervju tidigare med Kent M skulle han inte komma till Sverige, detta pga skatteskäl. Han är väl tvungen att vara i från Sverige 180 dagar från det datum han lämnade för att artistkontraktet med Tik skall vara gällande?

73Sjöbba: eloff har så rätt, tråkigt nog. Visst hade det varit kul att se Mandy i en annan miljö, men det finns ju även andra sköna lirare i Kloten.

Ambroo: Aj då! Då blir det nog ingen resa dit, orkar inte se knätofsar vs banjosolon

Dream Team:
Läser du mer noggrant på Timrås sida ser du att matchen är inbokad även där.

06-08-10 Timrå IK - Modo Hockey Kramfors
06-08-18 Leksands IF - Timrå IK Långshyttan
06-09-14 Skellefteå AIK - Timrå IK Skellefteå

Rabbe69: och på Leksands hemsida står det Vecka 33
Fredag 18/8 19.00 Leksand – Timrå i Leksand. (OBS! Hemmamatch.)

Ambroo: Elden är lös. En rejäl hyllning bör Eldebrink få i Kastbergshallen. För mer väl organiserade backar än den säsongen då Eldebrink basade i Timrå har vi väl inte skådat i modern tid. Karln är ett unikum både som spelare och ledare.

Släng dig i väggen Micke Andersson! Du är inte ens i närheten av Eldebrinks kaliber.

Så alla som har möjlighet att ta sig upp till Ånge i slutet på augusti - tag tillfället i akt, det kanske aldrig kommer åter igen!

STÖD ÅIK - lätta på lädret och pynta in kapital i Västras stolthet med rätta. De behöver varenda krona de kan få för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet och fostra morgondagens Elitstjärnor.

ÅIK + TIK - HAND I HAND = SANT!

ernie eagle: Rykten på bobbarnas klotterplank talar om att Wiklund ska bli ungdomsledare hos Timrå. I'll be damned... Annars ÅIK:are varit viktigare för Brynäs och Modo än Timrå genom tiderna.

Ångetältet har annars en särskild plats i mitt hjärta efter att som sjuåring fått vara med och förlora med Kovlands D-pojkar mot Ånge i min första riktiga match. Utvisad blev jag också. Då var jag inte kaxig.... Min första isträning var med KIF i gärde. Inte konstigt att det aldrig blev något av mig med den starten på karriären.

ernie eagle: Som du skriver nu verkar det som om att du verkligen inte gillar Micke Andersson.

El Maco: Gör inte mig ett skvatt om Mattias Wiklund blir ungdomstränare i Timrå IK faktiskt. Hade du sagt det för 1år sedan hade jag satt kaffe i vrångstrupen.

Men jag har fått två vitt skilda bilder av dels människan Mattias Wiklund dels hockeyspelaren Mattias Wiklund. Den sistnämnde HATAR jag.

Men den karriären är ju all och utanför rinken är han lika cool som mjölkbönderna i Ljustorp.

Amen.

Var uppe i nya Kempis för två veckor sedan. En riktigt bra arena med mycket lull lull för företagen som vill representera och släcka törsten.

Men sektionen för gästande supporters känns så där. se länk

ernie eagle: Helvete vad risigt man skriver nu alltså.

Jag har ingenting emot Micke Andersson egentligen. Men resultaten talar ju sitt tydliga språk.

Micke spelade väl aldrig back, men Eldebrink var ju en backlegend..

Men i övrigt lägger jag locket på i min massiva kritik mot våran tränarduo och låter spelet ute på isen tala för sig själv.
Men lyckas man inte heller kräma ur potentialen ur denna trupp och Nubben tvingas till panikvärvningar i säsongens slutskede för att rädda ett sjunkande skepp, tänker jag inte sitta tyst på kammaren.

Men ni vet redan min ståndpunkt så nu är det färdigältat om detta.

Upp till bevis!

Per HApps:

Ha ha!

ernie eagle: Håller med dig i stort. Blir det ännu en dålig säsong är det dags för Kenta och Micke att lämna, vilket jag iofs tycker att de borde göra ändå, oavsett resultat.

Man tjänar stort på att lägga fram sin kritik på ett mer nyanserat sätt. Nu blev det bara, typ: "- Bara så du vet, Micke, du är en sopa i jämförelse med Eldebrink, och hör sen!". Man kan få fram ett budskap utan att få det att låta som ett påhopp.

Per HApps:
Lagomt stort för dig, ernie och ambroo ;)

Per HApps: Som vanligt då med andra ord.

El Maco: Tre fel av två möjliga dårå.

Stenkarn: Det kanske lät som kritik och det är väl inget att hymla om att jag är rätt trött i dagsläget på mjuktuffa tränare som står med händerna i byxfickorna efter att ha dragits med detta sedan -97.

Sedan är kanske mitt förslag till efterträdare i extremaste laget för majoriteten av signaturerna härinne. Men kan man mötas på halva vägen var och bara få någonting vassare än det vi har nu så är jag nöjd.

Jag tycker inte vi Timråsupportrar skall nöja oss med att vi då och då har s.k "mellansäsonger" där vi tvingas slåss för våran överlevnad och existens i Elitserien.

Vi har en sådan pass bra organisation i övrigt att man borde inse själv när tiden är inne för att checka ut utan att någon skall behöva säga det till dem.

Se på GIF Sundsvall, där har vi ett lysande exempel på klubbdirektör som fullständigt spårat och helt har tappat känslan för det här med fotboll och idrott i stort och mest springer omkring och lägger sig i sina medarbetares arbetsuppgifter och pekar med hela handen åt höger och vänster.

Det skall inte behöva gå åt helvete innan man agerar. Agera skall man göra medan det fortfarande finns tid kvar att göra någonting åt saken och komma till rätta med problematiken.

Jag tycker fjolårets resultat hur man än vrider och vänder på saker och ting var en varningsklocka. Visst det var mycket som var extremt ifjol.

Men har man inte längre förmågan att entusiasmera sina adepter där ute på isen måste man kanske börja fundera på att göra någonting helt annat.

Ishockeyspelarna är också bara människor och omedvetet blir människor bekvämare ju längre tiden går vare sig det handlar om jobb, relationer, idrott, hobbysar m.m. om inte omgivningen byts ut då och då eller man radikalt förändrar i upplägget.

Man tappar respekten för den som skall instruera när man får höra samma röst, dag in och dag ut.

Det gäller för övrigt även mig - jag är inget undantag!

ernie eagle:
Har du synpunkter på hur klubben styrs så tycker att att du skall framföra det till dom det berör.
Själv litar jag på att TIK med Thomas Johansson i spetsen styr skutan framåt med fast hand.
Att jag sedan inte är helt överens i alla frågor ser jag inte som ett problem. TJ och med den nya ordföranden har jag bara hört gott om när man pratar hockey med kollegor och kunder runt fikaborden.

Per HApps: Jag har inte framfört någon som helst kritik med adress Thomas Johansson, Christer Ericsson eller någon annan i styrelsen. Jag skrev att vi har en sådan pass bra organisation att tränarfrågan borde kunna lösas smidigare än vad som varit fallet.

Jag tycker inte att 5år åt gången är acceptabelt för en hockeytränare oavsett vad f-n han än må heta. Man skall rotera innan det går åt h-e.

Hade Kenta varit smart hade han gått efter 3år. Det gjorde han inte. Vad det berodde på vet jag ej. Om det var han själv som tryckte på att få¨förlänga eller om det var övertalning av ledningen eller en gemensam överenskommelse.

Vad jag sedan sagt är att nu får man gilla läget och bita ihop. Om sedan resultaten uteblir har man då inte rätt att kritisera?

Jag om någon är väl de första att uppmuntra och gratulera synnerligen väl utförda prestationer.

Gör man ett gott jobb skall man ha rosor, gör man det inte får man tistlar av mig - med all rätt!

Jag har tidigare berömt Kenta för vad han uträttade sina första tre år i klubben, men varit starkt kritisk till hans ledarskap det senaste året.

Om någon minns en krönika som jag skrev för ett antal år sedan på tikare.se när det stod klart att Timrå kontrakterat Kenta som tränare så var jag till en början orolig och skrev faktiskt också det att så länge pucken studsar Timrås väg och resultaten går våran väg kommer ingen att beskylla Kenta för hans coachning. Men vad händer om det börjar blåsa snålt? Om framgångarna uteblir, om truppen tunnas ut?

Är han då verkligen rätt man att leda Timrå IK? Ungefär så skrev jag.

Jag fick plocka på mig dumstruten i flera år och unisont i kör hylla Kenta för hans ledarskap.

Men nu börjar mina farhågor dessvärre att besannas. Något som jag absolut inte tycker är roligt på något sätt. Jag kan mer än gärna plocka på mig den där dumstruten igen och låta mina teorier och spekulationer komma på skam.

För det viktigaste är ändå TIMRÅ IK och föreningens vitalitet, ingenting annat.

Vem som sedan skördar framgångar struntar jag blankt i. Större än så är inte min prestige.

ernie eagle: Jag tycker absolut att man ska anställa tränare och ha dom i långa stinter, GIF Sundsvall är ett perfekt exempel på vad som händer när man byter tränare varje år.

dr-nix: Vad beror det på då att Giffarna bytt tränare varje år? Jo att man anställt utländska tränare med helt olika egenskaper och extremt okonventionella metoder som inte har synkat ihop med den övriga truppen.

En ledare skall vara auktoritär och har också det operativa ansvaret för laguttagningar och de rent taktiska. Men ett visst mått av inflytande måste även spelarna få ha. Man bör låta spelarna få komma till tals men sedan är det ganska inte alltid möjligt fullt ut att motsvara deras önskemål.

Men så långt det är möjligt men utan att för den sakens skull helt skrota sina egna visioner och ambitioner bör en tränare tillmötesgå sina medarbetare.

För lyckas du inte motivera dem som skall utföra jobbet blir det heller inga resultat.

Ibland får man kompromissa för att båda parter skall vara nöjda och ibland får man kanske rösta ned ett förslag om man har en tillräckligt stark övertygelse om att den idé man lanserat faktiskt är ett vägvinnande koncept.

Det gäller att kunna ha en dialog i en viss utsträckning med samtidigt även ha hårda nypor och våga ställa krav.

Inte dalta med de "s.k. "stjärnspelarna" bara för att tjänar över 100.000kr/mån.

Håller det inte måttet skall det petas rakt av. Sätt varenda jävel på läktaren och spela med juniorlaget om det inte accepterar att det finns konkurrens om platserna inom laget.

Kenta verkar mer och mer utkristallisera sig som en pragmatiker. En person vars syfte är att sätta ideologin i centrum framför resultaten.

Hellre spela sönder de material vi redan har likt Rix FM istället för att släppa fram nåt nytt och fräscht, ung och hungrigt och riskera att sabotera en karriär i förtid.

ernie eagle: Jag kan hålla med om att Kenta är lite dålig på att släppa fram juniorer men du glömmer bort att nämna det viktiga med att ha en tränare längre än 1 säsong och det är kontinuitet, byter man tränare hela tiden (oavsett anledning!) då innebär detta oftast en ändring i spelsätt (dessa skillnader kanske är större när det gäller fotboll dock, jag är ingen expert på detta område) och det gör att spelarna inte kan utvecklas utan får spendera större delen av tiden på att lära sig detta nya spelsätt och då blir spelet lidande och resultaten sviker.

Sedan får du surra på om hur bra/dålig Kenta om du vill jag vill bara få dig att inse att man inte driver en framgångsrik klubb med tränarbyte varje år.

dr-nix: Har aldrig sagt att man skall byta ut en tränare efter varje säsong. Men intervaller av 3år tycker jag är alldeles lagomt.

ernie eagle: "Kenta verkar mer och mer utkristallisera sig som en pragmatiker. En person vars syfte är att sätta ideologin i centrum framför resultaten."

Jag vill inte verka petig, men är inte en pragmatiker en person som sätter idéers provade sanningshalt framför själva idéerna? Alltså tvärtemot vad du skrev.

Stenkarn: Du har alldeles rätt. Det är jag som blandar ihop äpplena med päronen.

Glöm det jag skrev om Kenta angående pragmatism. En pragmatiker är en persons vars syfte är att sätta resultaten framför ideologin.

Så nu var det utagerat :)

Stog det nå´t i Dagbladet (förra veckan tror jag) om en Tjeckisk spelare som ville till Timrå? Hade tydligen meriter från juniorlandslaget.
Kan nå´n isf ge mej den ev. länken?

epa: Jag hittade det :)

När är ispremiären inplanerad? Har man sagt något om detta ännu? Inte för att ispremiären är av större intresse, men tränaingarna därefter brukar vara kul att se på.

Dock inget nytt i själva frågan.

Talangscouten: Jaja, men både du och jag vet ju att det blir TIK, om nu NHL får fingrarna ur arslet vill säga. Problemet ligger ju inte hos Ducks i dagsläget...

Talangscouten: Han har köpt hus på Södermalm. Det är 100 %.

Dallas: Om man har följt med debatten ett tag kan man inte undgå att fundera över hur många hus karln ska ha innan han är nöjd. Har det inte varit 100% att han köpt hus i Sundsvall och 100% att han köpt hus i Skellefteå tio gånger nu?
Han får många hus, men å andra sidan kanske han tjänade hyffsat hos ankorna?

« · 731309 · »