1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581251 inlägg · 6216 ämnen

Slaget om Västernorrland 2008

« · 1011469 · » Till forumet


Sv: Slaget om Västernorrland 2008
T T: jaha inte märkte jag att timrå sjöng på Slovakiska inte..... han kan ju knappt engelska människan. Eller någon kanska gav han ett lexikon :)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
T T: Haru ngn länk till hela den texten ?
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
T T: Det får ju ses som en stor framgång för Timrå-klacken.

Intressant också att Krizan uttalar sig om "fair play".
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Timråklacken: This one's for you.

Källa ÖA

Både Harald och Krizan hyllade kvartsfinalvinnaren Timrå, men Krizan var inte glad på Timråfansen.

- Timrå är ett fantastiskt lag och de har gjort det bra. Men fansen sysslade inte med fair play, säger Krizan som dock inte vill säga vad han irriterade sig på.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
6636: Jag har precis bokat biljetter till semifinal, det ska bli kul.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
FairPlay: Klart det är lätt att vara justa förlorare när man blir totalt förnedrad. Finns ju inte så många undanflykter kvar då.
Modo var ju inte ens nära, och när dom spelade sitt livs hockey lyckas de vinna match 4 med sista i öppen kasse.
Nej Modolidernas Nhl tjejer var mkt bättre innan de reste över Atlanten.

Fick till slut 6-7 gratulationer av mina modolid grannar och 25 ursäkter allt ifrån skador och domaren till att Sundström hade en snorkråka i näsan och därför inte orkade prestera.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
6636:

Vi njuter. :-)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Red Rocker: Och hur gick det för Timrås damer??? Jo just ja, dom är ju fortfarande kvar i slutspelet... :-D :-D :-D njut av segern sötma några dagar till, sen är det helt klart över för er med - HV är en storlek för stor för era "damer". Men lycka till i mumindalen, det vore bra om vi slapp åka så långt för att hämta bucklan nästa år.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
John K: Bra initiativ, nu blickar vi framåt. Detta "Slaget Om Västernorrland" kommer finnas i våra minnen, se framåt, semifinal!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Nu tycker jag att det är dags att sluta använda denna tråd. Slaget om Västernorrland är över. Modo: Over and out!
Timrå IK: Going for gold!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Kongo: Du ser väl själv vilken verkan den gav !!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Dallas:
Vad har du för insyn i Modos budget?
Vore intressant att veta efter ditt uttalande 080319 13:15.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one/Talangscouten:
Hur går det med Bo Wasas bojkott?
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one: Tråkig hockey är hockey som leder till förluster.

Som sagt så är spelarna är i en helt annan form nu än tidigare. Då fungerar spelvändningarna bättre oavsett hur det är tänkt att centern ska gå. När alla spelar rakare, snabbare och med högre fart på benen så fungerar alla system bättre.

Jämför Fredrik Hynnings nuvarande sätt att sätta igång ett anfall med Jonte Hedströms sätt från i höstas till exempel. Hynning går rakt och släpper pucken i rätt läge hela tiden. Det gjorde inte Jonathan Hedström precis. Vips så fungerar Petr Tenkrat bättre också då han har någon att gå med.

Ett annat exempel är ju nu hur backarna hela tiden tar enkla, rejäla och riktiga beslut med pucken och hur vi på det sättet också kan starta anfallen med mer fart och effektivitet.

Tyckte du det såg tråkigt ut i höstas så berodde det mer på att vi hade spelare som underpresterade snarare än att spelsystemet skulle ha haft en "tråkig hockey" som grundidé.

Det är inte fakta men det är i alla fall min teori.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
250kg kärlek:
Fel igen. Det finurliga (som du ännu inte fattat) är att min kritik inte var avhängig till resultaten i de efterföljande matcherna.

spud:
Haha, är du seriös? Tror knappast det är något problem att man som sportchef INTE blir nådd av diverse agenter...

DJ Hemp/Pratarn:
Omröstningen kom till i glädjeyran efter matchen. De tre nedersta alternativen refererar till TIK:s 90-tal, alltså svårare för mer nyblivna supportrar att fatta... ;)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
skrumplever:

Jag hatar verkligen begreppet och klyschan Norrland! Norrland upptar ta mig fan 59% av Sveriges yta (tre femtedelar!) och jag älskar bara lilla Medelpad (egentligen bara Sundsvall/Timrå). Jag blir så förbannad när någon snackar om att den eller den pratar "norrländska". Vad fan då? Skulle vi snacka likadant här som i Tärnaby eller Torneträsk!? Söder om Gävle har man så usel koll på geografi att hälften voire nog. När man börjar på ett jobb i Stockholms-trakten säger de ofta "Vad trevligt med ännu en norrlänning! Det jobbar många norrlänningar här." Och så visar det sig att det finns någon jävle från Östersund och en annan från Piteå. Men jag har väl för fan inget mer gemensamt med en lappjävel än med någon från t ex Örebro eller Norrköping! Skärpning Sverige!!!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
FairPlay:

Jag tycker att Ditt inlägg var mycket intressant och jag känner likadant. "Norrlänning" känns som ett skällsord jag inte tål. Vem fan vill bli sammankopplad med norrbottningar och Gällivare-häng!? Jag är först och främst MEDELPADING och är mycket stolt över detta, men vill inte ha med övriga Norrland (från Gävle till Treriksröset) att göra. Sundsvall är min stad, Timrå IK mitt hockeylag och resten av hockey-Norrland ger jag blanka fan i! Större delen av mitt vuxna liv har jag dessutom spenderat i Mälardalen (Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna)...
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
FairPlay: Tja, folk söderöver kanske resonerar så. Även om jag bor i södra norrland betraktar jag mig som norrlänning. En geografisk benämning på vart jag bor i Sverige. Jag passar inte in i den stereotypa bilden av hur en del andra uppfattar en norrlänning. Vill de dra folk över en kam är det deras problem, inte mitt.

Timrå IK, som sagt. Semi-final. Känns ruskigt roligt.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Ambroo: Mer än någonsin. :-)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
JimmyH: Läste i bloggen att " Riku Hahl kommer inte spela i Frölunda nästa säsong" är detta helt säkert? :D
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Härligt att Timrå vann och att Modo var justa förlorare.
Frågan varför spelade Tik inte hela serien som i kvarten måste man fundera över. Kanske blir ett lag inte ett topplag på mindre än en säsong. En sak tycker jag verkar klar; ett topplag måste kunna spela mer än ett spel. Flera chanser finns nu om man får behålla spelarna. Västernorrland finns nu på den europeiska hockeykartan och hur kommer Europaligan att spelas?
Många inlägg här hyllar Norrland. Själv har jag slutat att kalla mig Norrlänning. Jag blev för några år sedan när jag jobbade i södra Sverige så trött på den bild som i media skapades av en norrlänning, en tyst, flinande kille med en burk Norrlands Guld i näven eller en töntig pistvakt som drack hembränt m.m.. I och för sig var båda bilderna roliga och täffande men baksidan blev dominerande. Norrland blev synonymt med Norrbotten.
För resten, begreppet Norrland skapades inte där man tror, utan det skapades av makteliten i Stockholm på 17-1800-talet som ett samlingsnamn på det i norr som man inte visste så mycket om. De som bodde norr om Stockholm änvände landskapsnamnen som bättre sammanföll med de ekonomiska och kulturella zonerna.
Jag kallar mig Ångermanlänning och jag håller på Timrå för det ligger nära och det känner jag samhörighet med.
Jag undrar om någon orkar läsa det här? Jag kanske skulle ha lagt in några svordomar och GO GO GO
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Okej så hv får möta den som kom sämst till i tabellen.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
nixXz: Nej! Går Frölunda vidare blir det HV71-Frölunda och Linköping-Timrå. Går FBK vidare blir det HV71-Timrå och Linköping-Färjestad.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Får Hv välja mellan Timrå och Färjestad/frölunda?
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Modos damer är också utslagan ur SM slutspelet, 5-0 är bekanta siffror...=)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
JimmyH:

Vi låg 2:a men ändå var det många som tyckte att vi spelade en tråkig hockey. Det var inte enbart jag och Laken som "upptäckte" detta. Många höll ju med oss. Detta är fakta.

Det är möjligt att det nya spelsystemet inte skiljer sig så mycket mot för det gamla, utom på en viktig punkt. Nämligen spelvändningarna! Där har vi nyckeln till det som jag upplever som mera fart i spelet. Just nu tycker jag vi har fantastisk fart och kommer i flygande anfall. Detta såg vi inte tidigare. Det som däremot är lika som tidigare är defensiven.

Jag kan inte hålla med dig om att det förra systemet var mera offensivt.
Om det var tanken med den taktiken så fungerade det mycket dåligt.

Hur som helst har challe lyckats vända på skutan, nu är han ju till och med trevlig i intervjuerna!


Nu går vi för GULD!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Uno Gordon: Såja andas lite "breath in breath out", det är vi som spelar semi på måndag, ModoJohan spelar skinnbanjo på måndag.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
På påskdagen är det en dokumentär om Ö-vik och deras fostrande av 18 NHL proffs, vad passande den dokumentären kommer....=) Jag ska nog se den ändå(obs ej ironi).
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
pratarn:

Jag valde "Nu kör vi!". Det var ganska självklart...

# Jag har hela tiden ansett att Laken m fl varit helt fel ute angående "Challe". Jag älskar "Challe" och hans system!

# Vilka pengar???

# Jag är hellre alkis än fattig...

"Nu kör vi!" lät bäst!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
willysson:
Ja och varför.....

Kom å tänka på Gordie, han spelade väll en nära 2500 matcher som pro?

Han var väll över 60 när han spelade sista matchen, tror jej. Släng dig i väggen Sjödin ;-)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Kan någon förklara omröstningen till höger för mig.

Förstår absolut ingenting om vad den handlar om.
Ej heller alternativens innebörd eller mening.
Har ingen aning om detta skall vara humoristiskt eller ej.

(börjar undra om jag är dum på riktigt)
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Abron: framförallt vet han hur det är att vinna
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one:
Att inte du jobbar inom Timrås organisation då, du som är så grym, i alla fall enl egen utsago.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
willysson:
Men med 12 säsonger, nära 600 matcher samt 100 baljer måste han väll lärt sig nått....

Han är bra som du säger matchat in junisarna...

BLIR BRA DET HÄR.....
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
JimmyH: jag vidhåller att challe är en underbar tränare.... han har spelat efter tillgången på resurser.... matchar in junisar föredömligt, sedan är det hans första år och han kommer att bli bättre han med.... Letar man fel hittar man dom överallt..

Men man är väl ingen timråit om man inte gnäller på allt...
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one: Nja. Lugn nu.

Alla spelare är bättre nu än i början av säsongen och jag tycker att vi spelade bra då också. Vi låg 2:a innan skadorna eskalerade.

Spelsystemen skiljer sig dessutom väldigt lite med det vi använde tidigare tycker jag. Farten är lika viktig i båda sätten att spela. Systemet vi använde tidigare på säsongen är dessutom mer offensivt än systemet som används nu. I alla fall om det funkar som tanken är.

Det nuvarande systemet är mer enkelt och vanligt och det användes då vi mötte HV71 borta med makalöst många spelare borta. Eftersom vi vann den matchen så kändes det förmodligen fel att byta tillbaka. Och jag tror inte att Challe gick in till den matchen med det laget för att spela mer offensivt och frejdigt om man säger så.

Det som har hänt i slutspelet är att många spelare har hittat sina formtoppar samtidigt. Där har Challe som ledare verkligen lyckats. Vi hade slagit MoDo klart med 1-3-1 eller torpedhockey också.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Icing-Ove: "Modo åker ur i år"

Wikegård sade väl något sådant i fjol med.
Låt oss få höra honom säga att "Timrå kommer alltid vara ett lag i Elitserien"
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Springsteen:
"Brynäs tar SM-guld i år"

Niklas Wikgård, expert SVT
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one: För varje match jag sett har Timrå imponerat mer och mer. Och jag är väldigt säker på att Timrå är kapabelt att ge vilken motståndare som helst ett helvete.
Lagom till slutspelet ser nämligen Challe Berglunds lag väldigt komplett ut.
Och fullständigt livsfarligt.

Tomas Pettersson Expressen
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one:
Challe hade tur som mötte ett såsigt gäng som låg febriga och mumsade guldnougat ;-)

Nä, som jag alltid sagt, Foppas fot får fler rubriker än fem flashiga Timråfinnar....
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Per HApps:

Faktum är att TIK spelade riktigt oattraktiv hockey (om man jämför med tidgare säsonger) under stora delar av grundserien och att vissa matcher var uselt genomförda. Var det inte genomklappningar så var det brist på kämparvilja. Däremot var vi stabila bakåt och att vi hade spetskompetens som tog oss till en 5:e plats.

Men det var efter challes omläggning av spelsystem samt återkomsten av Pyörälä, Hynning och Pärssinen som skapat förvandlingen. I dagens krönika i Dagbladet kan man läsa följande:

"En annan viktig detalj är att Timrå bytte spelsätt i slutet av säsongen och gick ifrån det spelsystem som Challe kom hit med. Det har förvandlat Timrå från ett passivt och ibland stillastående lag till en samlad pakt av spelare som presterar i hög fart. Här visade Challe ett prestigelöst och stort ledarskap"


Med facit i hand så hade vi grymt rätt, vad ni än säger!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Hahl Bundy: Man vill ju vara såklart vara med när historia skrivs.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
spAps: Mina känslor från förra året? Dom kommer jag inte ihåg nu. Jag är så himla glad att vi slog ut er trots att ni var så värdelösa enligt er själva.

Själv tycker jag att det är lite sött att du orkar vara här o försöka späka dig själv.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Hahl Bundy: Det är lite sött att du så gärna vill projicera dina känslor från förra årets nederlag på oss modosupportrar.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
andyo: Ingen tycker det var roligt att vi torskade, men eftersom vi torskade som fan tjänar vi ju inget på att göra som ni gjorde, svära och skylla på allt möjligt. Vi förlorade mot ett bättre lag och jag är ledsen att eran känsla för vinsten försvinner när era välförberedda motargument till våra dåliga förlorar kommentarer inte fick användas.

Men att modo inte kom upp till normalstandard såg väl alla, och till vi fått veta anledningen till den svaga insatsen tjänar nog ingen på att hitta på ursäkter.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Hahl Bundy: Hehe jo exakt, nä jag tycker det hör till sportsligheten att man grattulerar jag sedan får ju var och en tycka vad dom vill.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Cyklob: Själv grattade jag mina modokompisar också. I år är det 1 som grattade mig med sms:et härnedan :)

Själv kan jag visa mig utan att skämmas det är värre för dom!
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Hahl Bundy: Match 2 och 3 är jag mest besviken över, den inställningen/motivationen Modo visade upp i dom 2 matcherna det ska inte bara få hända i ett slutspel. Och det hoppas jag dom drog läxa av nu med inför kommande säsong.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Hahl Bundy: Igår greppade man telefonen och ringde upp tror jag 10 vänner som håller på timrå och grattulera till seminfinal platsen och jag tror nog alla 10 vart lika chockade. För i fjol ringde då inte nån av dom mig :). Men så klart man måste kunna gratta sina motståndare med liksom, det hör till sporten tycker jag :).
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland 2008
andyo: Jag hade varit inte fullt lika glad som idag om man säger så. Men att som Modoiterna säga att det inte gör nåt pga av att Modo spelade dåligt.
Vad säger man? Världsklass.
Kommentera

« · 1011469 · »