1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582038 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07

« · 2578599 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Haha, ja jag fattar inte hur man inte sitter med panik som LHC supporter. Har de ens vunnit skotten i nån match de vunnit? Högberg kan inte spela på 110 procent match efter match. Verkligheten kommrr komma ikapp dom tids nog och jag stpr fast vid att de kommer hålla till i bottenträsket när säsongen summeras.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11:


Nu har man smält lite förlusten mot FBK och med facit i hand så går det inte komma ifrån att med 3 av 6 toppbackar borta så blev det för tunt helt enkelt. Jag tror att vi hade kunnat stänga ner FBKs omställningar betydligt bättre om inte annat.

Matchen igår föll vi på eget grepp, men det är absolut ingenting som inte går att skruva till. Onödiga poäng som kan göra skillnaden när säsongen summeras bara.

Fast å andra, om vi går åter går in på Luleå och den berömda säsongen jag nämnde innan, så gjorde vi väl nån ruskig upphämtning mot dom och tog ikapp 4 mål eller liknande den säsongen med vill jag minnas? Likt oss så var det en match som bara Luleå skulle vunnit.

Summa summarum är att sådana matcher kommer, men man måste lära dig av dem snabbt bara så att man kan rätta till och kunna stänga ner matcher ju längre säsongen lider.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Är faktiskt inte ett dugg orolig här. Skulle vi dock börja tappa spelet, och då framförallt defensiven det närmaste så kommer man ju få lite magsår.

Just nu skapar vi mer än tillräckligt, och släpper egentligen inte till tillräckligt, för att vi ska bli så straffade som vi blir. Klarspråk = Fortsätter detta spel kommer vi vinna betydligt mer än vi förlorar i långa loppet.

Trist att plastasen från studentstaden tror att de gjorde en bra match, men som vi spelar nu kommer vi nog inte behöva gräma oss alltför länge.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
DenRöda: Ser i det närmaste perfekt ut, även om jag skulle byta plats på Mieho och Johansson. Sedan har jag oerhört svårt att tro att spelsystemet skulle vara avgörande för Landers insats. Jag tror inte han förlorade en sargduell i fjol. Det hände också flera gånger att han på egen hand bara bestämde sig för att pucken skulle in. Nu känns det som att han tappat i muskler och tyngd, det går lite trögt ut, hans jävlar anamma är lite som bortblåst. Han känns inte som en spelare som är så känslig för vem han spelar med eller vilken match det gäller, nej, här ligger en annan hund begraven.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Lite generella tankar kring skapandet av formationer....för jag tror det resoneras liknande hos Ante o co som härinne. Bollas fram och åter kring vilka som passar med vilka. Och självklart är det ju så att det är olika spelartyper med olika spetskompetenser vilket gör att somliga sannolikt passar bättre ihop än andra.

Men det finns en fälla här och jag tror vi gått i den. Och framförallt att laget gjort det. Tanken att om man bara sätter ihop "rätt" spelare så kommer resultatet av sig själv. Då kommer det så småningom att lossna.

Kanske skulle mindre fokus ägnas åt ovanstående och mer kring det faktum att vi har "stänga ner"-formationer som så här långt upplevs som betydligt större offensiva hot än "stjärnformationen" och varför det är så.

Lander gör inte jobbet f.n
Dahlén gör inte jobbet f.n

De två avgjort främsta orsakerna till krampen i effektiviteten just nu för ovanstående får enorma ringar på vattnen i vår offensiv
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Nånstans så tar jag väl ändå hellre scenariot att vi har ett grundspel som gör att vi skapar mycket, mot att vi skulle leva på hög effektivitet sett till färre skott.

Det brukar jämna ut sig med tiden och fortsätter vi skapa dessa lägen så kommer målen. Jag tror det bara är en fråga om när vår effektivetet jämnar ut sig.

Man skall ju minnas att Luleå senast när de var i final, började säsongen ruskigt dåligt men sen när allt satte sig så började de tugga igång. Vi såg ju ut som ett slutspelslag i början av säsongen jämförelsevis men fick spela negativt kval istället.

Tycker vi har en helt anna bredd än förra säsongen och så fort det släpper för Dahlén och Hållander så kommer det bli mysigt. För nog skapar de lägen minsann.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Denna uppställning var tänkt när Wedin är tillbaka, är ju minst 7 matcher kvar, kan ju ha hänt en del under den tiden med Lander, får vi hoppas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
kattan: ja alla vet ju att potentialen finns där gäller bara att det lossnar. Än är det väl ingen ko på taket men innan November uppehållet hoppas jag på bättring. Nu kommer de dessutom börjar med 3 matcher/vecka så jag hoppas inte poängen bara rullar ifrån oss. Kanske tätare matcher rent av är en fördel?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
kattan: Tycker inte att Pääjärvi ska ha Lander som center nu, han förtjänar bättre. Lander ska vila han måste vara småskadad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Japp, identisk med min uppställning jag präntat här inne med. Den kör vi på! Vem mailar Ante?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Förr eller senare lär vi testa Dahlén och EP igen. En renodlad offensiv kedja kanske kan vara lösningen på ineffektiviteten. Bakom det går det att komponera ihop stabila kedjor kryddat med lite spets.

Dahlén - Hanzl - Pettersson
Wedin - Lander - Pääjärvi
Hållander - Lundin - Hartmann
Johansson - Andersson - Meiho/Boyce
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sonnenberg: tja om han fuskar i defensiven så får ju centern jobba dubbelt så hårt. Så länge han sprutar in mål och poäng tycker jag det är helt OK men när poängen uteblir så börjar ju problemen visa sig
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Didde har nog en ganska bra lön dessutom även om Eronen så klart är dyrare.
Annars börjar ju behovet av en riktigt vass målgörare bli rätt överhängande. Trodde väl aldrig att ineffektivitet bland forwards skulle vara ett problem med den trupp vi inledde säsongen med
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
The great one: Svensson och Lyytinen är före. Sett till inledningen. Nu har bägge dom fler matcher än Eronen, men ändå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Nja, nu är ju inte Lander bra defensivt heller med sin i ögonen stickande minus statistik.
Jag tycker att Hanzl skulle flyttas upp till första.
Tror att #54 skulle kunna "blomstra" i den omgivningen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Vad betyder det? Att Dahlén är svår att spela med?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
DenRöda: Bra där! Sedan det här med 1:a, 2:a och 3:e... Det blir lite rangordning i mina ögon.

Jag tänker snarare såhär: Wedin kommer komma in i laget och ersätta Mieho. Med den forwardsuppställningen anser jag att Timrå har tre potentiellt producerande kedjor och en kedja vars främsta uppgift är att inte släppa in mål.

Samma sak angående PP. Där är Timrå i ett läge där två riktigt bra uppställningar kan mönstras. Vilka som börjar kan avgöras av hur utvilade det är/dagsform.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Andersson: Om man säger så här; jag tror både Didrik och Tim skulle få svårt med speltid hos Örebro. Att jag nämnde Eronen var främst för att jag såg honom som mest trolig i en bytesaffär, inte för att jag helst blev av med just honom. Nu är ju inget sånt öht aktuellt utan det är endast söndagsspånande från min sida
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Andersson: tycker det finns gott om spelare som inte fått speltid eller väldigt lite i ett shl-lag som bytt till ett annat och gjort ett bra jobb så det ska nog inte bortses blint. i detta fall har örebro en skicklig backuppställning redan och går väldigt bra, ingen anledning att börja ändra i det, kan vara sån enkelt snarare än att han inte skulle platsa i shl.

har dock inte sett arnesson spela förutom mot modo i ha förra säsongen, så jag har ingen analys av honom som spelare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: bra storlek , men får maqn inte speltid i ett annat SHL-lag så ... nja
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
DenRöda: På förhand en perfekt uppställning tycker jag. Varsågod Ante!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Vill inte påstå att Dahlén är stoppklossen där. Hanzl ska inte spela ett defensivt grundspel, inte heller Dahlén egentligen. Lander är som gjord för det.

Innan säsong tyckte jag att Lander passar bättre i en 3e kedja med en simpel grunduppgift, inte släppa in mål bakåt.

Just nu bör det se ut såhär enligt mitt tyckande och tänkande:

1. Pääjärvi - Hanzl - Pettersson
2. Dahlén - Lundin - Hartmann
3. Mieho - Lander - Hållander
4. Johansson - Boyce - Andersson
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
The great one: Det är inget gnäll men av våra ordinare backar är han nog den jag isf skulle byta. Eller förresten, kanske hellre Didrik men då jävlar blir det liv i luckan här. Didriks skadebenägenhet i kombo med hans ganska begränsade spel är inget jag ser som särskilt attraktivt. Trots hans historia med klubben och hjärta för den
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad:

Ett ständigt gnällande på Eronen. Personligen håller jag honom som topp 2 i laget av backarna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Linus Arnesson vill lämna Örebro för mer speltid. Hade gärna sett honom hos oss men med Olli i laget förstår jag att det inte är aktuellt. Fick jag bestämma skulle jag dock kunna tänka mig ett bytesförslag med Eronen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
DenRöda: ett annat samband kan vara:

Timrå 22/23: Hanzl center med Dahlén (stora delar av säsongen i a f) = Hanzl mindre bra
Timrå 23/24: Lander center med Dahlén = Lander mindre bra
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Missade Luleå. De ska in på 6:e platsen med sina 15 p efter 10 omg
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Angående Lander så är anledningen simpel till varför han inte presterar på topp. Han är en defensiv center som är stark på puck.

Timrå 22/23 defensiv struktur. Lander bra, Hanzl mindre bra.

Timrå 23/24 offensiv struktur. Hanzl bra, Lander mindre bra.

Finns ett samband här ändå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Bad_Brett: Minst 52..möjligen även några slutspelsmatcher?
Vad trodde du? 🤔
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Laken: Tror på 1a Hanzl,päjärvi,dalle,lander 2a Lander,pettersson,johansson,3e Lundin,Hartman,Hållander,4 e Andersson,Mieho,Boyce
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Lander är tyvärr en skugga av sitt forna jag. Vet inte vad det beror på och hoppas han snart kan hitta tillbaka till fjolårsformen. Tillsvidare hoppas jag att man går ännu hårdare på Hanzl och Lundin. Låt de centrar som är hetast spela mer!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Tikarn97: Tabellen efter 10 omgångar 2018 samt sluttabellen. Frölunda svenska mästare:
1 LHC 23 p
2 DIF 20 p
3 Malmö 20 p
4 Frölunda 19 p
5 SAIK 16 p
7 Växjö 14 p
8 FBK 14 p
9 HV71 14 p
10 Timrå 14 p
11 Brynäs 12 p
12 Mora 11 p
13 Örebro 9 p
14 Rögle 8 p
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
josha840: 14p inspelade efter 10 matcher 10:a i tabellen.

-edit: Screenshotgrejen verkar inte funka, blir bara kaikki av alltihopa!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Bad_Brett: Snälla gör aldrig det. Det skulle ju betyda att ni skulle vilja föröka er med oss..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
josha840: Ingen aning men nån statistiknörd borde väl kunna fixa det. Jag hittar det inte
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: går det att få fram tabellställningen efter omgång 10 säsongen 18/19?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Läktarproffset: Jag tycker kanske man möjligen kan ana två tendenser i tabellen redan nu även om också dessa såklart kan förändras. Men Oink ser om möjligt ännu uslare ut än jag trodde på förhand och har redan nu halkat farligt långt efter. FBK förefaller mkt starka och infriar so far förhandstipsen med råge. I övrigt är det närmast totalöppet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Man får nog vänta till omgång 30+ innan man utvärderar Modo :) Finns otaliga exempel på nykomlingar som legat i toppen i starten för att sedan sluta i botten. Att orka spela den tempofyllda ishockeyn de gör just nu kan fort tömma på kraftdepåerna. Högmod går före fall Modoiter ;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Bad_Brett: Modo har börjat klart bättre än vad såväl offentliga som HS-experter förutspått. Framför allt Karlin med ledarteam ska ha beröm för det.

Om du inte på riktigt står bakom D.T. ger jag dig rådet att byta avatar. Snubben spelar ju nästan i Putins liga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Bad_Brett: Den stora frågan är när hur många mera än du som måste klippa bort det 6e fingret lär vara ett 1000 tal obs geler även tår.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Hahl Bundy 2.0: Den stora frågan är... Hur många omgångar måste spelas innan vi kan kalla er för lillasyster igen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Har faktiskt svårt att se att det ska röra sig om någon slags mental kollaps. Rattiemålet sker på ett individuellt misstag och ett bra skott, samma sak 2-2. LHC skjuter sammanlagt... 4 skott i period 3? De gör ingen massiv anstormning, de tar bara vara på sina lägen till skillnad från oss ikväll.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Jag är så förbannad!
Mest imponerad av att jag inte skrivit härinne ikväll. Räcker så.
AVGÅ ALLA!
Nästan så man förbannar den dag man blev Rödvit… nästan. Det är mitt lag. Min kärlek o förbannelse!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Fortsätta spela som ett lag och hålla sin struktur borde inte vara omöjligt, även i en pressad situation. Det är ju den tryggheten och det spelsystemet man som lag har byggt upp och ska kunna lita på att det fungerar. Men allt är heller inte perfekt.
Lärdomar. Det är bättre att få dom tidigt på säsongen. Då finns goda chanser att man som lag inte gör om misstagen igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rip Kirby: Ja, jag vet inte vad det är. Men känner igen mönstret. Vi slutar ta kamper och är helt plötsligt inte först på puckarna längre. Är det spelarna som inte orkar spela en hel match och känner sig klara efter 2 perioder med överlägset spel? Jag vet inte, men är något mentalt de måste träna på vad det verkar. Mot FBK tycker jag det såg lite annorlunda ut, där gjorde vi individuella misstag och blir skoningslöst straffade av ett effektivt lag. Kan inte säga så mycket om inställningen där som jag tycker var bra över stora delar av matchen. Mot LHC tycker jag hela laget går ned sig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Andersson: Ja det är inte bra att "spela av en match" oavsett vad man leder med. Är snarare det som är problemet än att 2-0 är dåligt att leda med. Hade varit lika svettigt vid 3-0. Det det jag ställer mig frågande till varför spelarna inte kan tagga i 60 min utan måste "döda matcher" och leda med 3-4 puckar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Såg ju ut som dom ville just det , dvs spela av matchen vid 2-0 . När Linköpings flytmål kommer kommer börjar fullskalig panik .....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Precis. Och om man nu inom laget känner den här "överlägsenheten" Ante pratade om, ska det inte behöva bli som idag där stora delar av spelet, inte minst mentalt, havererade totalt?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
roger_sundsvall: Ante snackar också om att döda matchen. Att det behövs göra mål, men att de vill inte in. Jag ställer mig frågan, varför är det så viktigt att göra dessa "dödande" mål, kan man inte spela klart matchen utan att få mental kollaps även vid 2-0 i tredje? Det kan väl inte krävas att vi ska leda med 3-4 puckar i sista perioden för att vinna en match. Någonstans borde man kunna ta sig samman och göra en bra match utan att jaga mål . Typ vinna närkamper och hela den biten i 20 minuter till. Sen vinna med 3-0 i öppen kasse. Visst rent mentalt är det lurigt att leda med 2-0 eller 3-0, men det är väl just sånt man behöver träna på att det inte går att slappna av i en hockeymatch. Finns ju skräckexempel på lag som tappat 4-0 till förlust 4-5, så det är svårt att 'köpa sig fri" oavsett vad man leder med inför sista. Jobbet måste göras i 60 minuter,skitsamma vad det står på tavlan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Zäta75: Jag tror, tyvärr, att Örebros offensiv kommer vara alldeles för tunga för vårt försvarsspel att hantera på ett bra sätt. Jag tittade på matchen mot Färjestad, som FBK vann med 2-1, och där var det inte långt ifrån en kvittering i slutet. Man kunde hålla undan mycket tack vare att man har seriens i särklass bästa målvakt och att man kunde möta Örebros forcering med att stå upp fysiskt.

Jag känner inte att Timrå IK riktigt är just där för tillfället. En för tillfället försvagad backsida där bristen på både storlek och rutin knappast underlättar. Offensivt kanske vi kan hota, men Anton Landers status, eller ska vi säga bristen på densamma, oroar ju rätt mycket.
Låst ämne

« · 2578599 · »