1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581411 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25

« · 2480950 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
DJ Hemp: Med lite distans till matchen så är det uppenbart att vi inte är påslagna tillräckligt.
Konsekvensen blir att vi inte hinner med riktigt. Vi får inte tid att skjuta, tid att passa och motståndarna skapar för bra lägen i vår zon.
Hade vi inte lite detta problem med Freddan också?
Ngr andra saker jag funderar över:
EP, varför är svackan så lång? Han är en oerhört kompetent forward som har många år kvar i toppen. Är han en grubblare?

Det går inte spela JJ så här mycket med ett ev slutspel annalkande. Tyder på stor osäkerhet när Freddan inte törs chansa med ngn annan.

Hemmaplan, varför är vi så odugliga hemma?
Spänner man sig, klarar man inte pressen?

Uppehållen, ett stort problem som gör att vi tappar fart och tabellplacering varje gång.

Jag tycker att Ante saknar lite pondus, jävlar anamma i sitt ledarskap. Jag tror inte han är en coach som spelarna känner att oj nu vill vi leverera för Ante för annars jävlar. Han har mycket annat men inte det. En mjukistränare.

Hemvändarna, skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin. Kom hem, ha långt välbetalt kontrakt, du vet vad du har. Det finns en tanke att spelare i den positionen kanske inte gör sitt yttersta varje dag. Man blir bekväm.
En spelare på utgående kontrakt är en bättre spelare 9ggr av 10.
Hoppas inte alla dessa långa dyra kontrakt blir en belastning för oss.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Sputnik: Är väl inte konstigt att man har större tolerans för ”sina egna”, sin ”närhet” än vad man har för det som är längre ifrån en. Emil kommer härifrån, han har tagit vägen upp via oss. Vi vet vilken högstanivå han besitter och vill/hoppas/främja att han ska få fram den.
En inhyrd legoknekt har vi inte lika stor koll på. Där kan vi också ifrågasätta om hjärtat är på rätt plats på ett helt annat sätt.

Det är precis som att vi tenderar reagera hårdare när det är krig i Ukraina, än när det är krig i Botswana. Det är närmare oss.
Eller att vi tenderar vara mer förlåtande, eller orsakssökande om en familjemedlem begår ett brott, än om vi läser om någon i tidningen som gjort det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Sputnik: Ja det är väl självklart. Halloran var ju en import som inte höll måttet och han fick lämna. EP är en hemvändare som fortf är kvar trots att han inte presterar så facit finns ju. Vad är syftet? Om det är rätt eller fel att importer får kicken lättare?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Laken: Nej, det var dom inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
mikenomad: Hans status som hemvändare är nog grunden till att han varit bofast i topp 6 hela säsongen.
Hade det stått nått annat namn på tröjan så hade han hamnat i samma sits som Halloran.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Gooode: Det var ingen bergsäker 2-0 ledning! Malmö var hetare än oss hela matchen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Sputnik: Man behöver som du skriver inte mobba och strö salt i såren. För jag är övertygad om att Emil själv är ytterst medveten om sitt tillkortakommande. Men såklart är det hans status som hemvändare som gör att han ändå inte kapas med fotknölarna. En import med det här kontraktet kopplat till hans prestationer hade man ju satt sig ner och diskuterat möjligheten att gå skilda vägar redan nu
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
fbk-örebro
där rasade allt för fbk
låt finnen vakta målet mot Lif
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Labban: Med facit i hand, delat ledarskap var dömt att misslyckas men Freddan hade totalhockey utan fungerande defensiv, Ante verkar ha hittat en bra defensiv modell. Vi behöver dock EN tränare som kan kombinera båda delarna..

Känslan säger mig att Ante är så övertygad om att hemvändarna kan lösa offensiven själv och att det saknas en tydlig offensiv spelidé istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
The great one: Vill inte bidra till en konstant mobbarfest, men jag kan nästan utlova att tonerna hade varit rätt annorlunda om Emil P hade varit en import med den lön han bär. Tänk er produktionen och det hade varit Rattie istället..
Då hade motorsågen från Medelpad ekat ända ner till Småland.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Labban:

Ja Antes spelsystem är nog en stor bidragande faktor att vi inte får ut maxkapacitet i laget. Vi har ju skickliga spelare offensiv på pappret i all fall. Men ändå får vi ut så lite. Sedan vet jag inte om den här hemvändarfesten blev så himla bra. Kanske blivit för mycket kompisgäng över det hela. Vi känns inte så hungriga överlag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Det kanske ändå visar att det inte alltid är värt att bara "parkera bussen" och vara för tight defensivt. Luleå t.ex släpper ju till väldigt lite och är i topp i ligan gällande den statistiken, men ligger ändå pyrt till i tabellen pga att de inte skapar något framåt. Oskarshamn har sämst Corsi i hela ligan med 44%, men ligger nu fyra i tabellen pga ett väldigt fint omställningsspel och kliniska avslut. Önskar att Timrå hade något likande när vi ska spela oss ur. Många av våra anfall försvinner bort i intet. Som jag ser det pga att vi är för lättlästa och passar oss ut mot sargerna där vi kör fast.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
The great one: Jag får revidera något då jag såg att några målvakter har några färre spelade med speltid. Men det förklarar fortfarande inte allt. Armalis har stått 37 matcher vs JJ 43 men kvoten skott mot mål i skottsektorn är ändå högre procentuellt. Kollar man på Lassinantti har han också stått 37 matcher och bara fått 307(JJ 468 som sagt) på sig i skottsektorn. Där skillnaden ännu större.Lasse Johansson 360 på 37 matcher.

Skott på mål i skottsektorn per match några målvakter som exempel:

Högberg 12.02
Lindbäck 11.82
JJ: 10.88
Armalis: 10.62
Lindbäck: 10.30
Söderström: 10.07
Lasse Johansson 9.72
Larmi 8.74
Joel Lassinantti 8.16
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Lif på tisdag
kan vi ladda om?
tveksamt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Labban:

Intressant, innebär ju att JJ fått göra ett hästjobb under säsongen för att freda kassen. Vår defensiv är inte så bra som den verkar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Kikade lite på JJs statistik och regagerar lite över hur pass många fler målchanser vi släpper till i skottsektorn jämfört med andra lag. Det är bara Marcus Högberg i LHC som får fler än JJ i hela ligan, men de flesta målvakter får betydligt mindre än så(även de som stått lika många matcher som JJ, t.ex Armalis, Juel etc. Och ändå har JJ relativt ok räddningsprocent på dessa chanser med 86,54%. Är väl bara Linus Söderström som sticker ut me sina 89% räddningar i denna statistik. Men ju fler chanser desto fler mål blir det ju, statistiskt sätt. Jag hoppas man kollar på detta, för i denna statistik är vi i botten av ligan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Sen hoppas jag verkligen att Malmö åker ned . I gruffet vid slutet på första perioden så sågs sylvegård spotta en Timrå spelare i nacken/ryggen . Sen åkte han omkring å hånskrattade till Timrå fansen efter matchen . Nä fan ned med dom bara
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Finns det ingen presskonferens från gårdagens match? Skulle vilja höra hur lagledningen resonerar kring förlusten
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: jag var på plats idag för första gången på 10 år och satt kanske inte optimalt för överblick men jag vill ändå förmedla mitt intryck av matchen på något sätt . Det jag upplevde var att det finns bra vilja och kamp i laget många delar spelar väldigt stöttande mot varandra . Anfallsmässigt är känslan att självförtroendet, skärpan finns inte riktigt där . Det blir lätt förutsägbart eller hafsiga avslut som inte utgör någon direkt fara för motståndarna. Blev chockad när jag såg attt Pettersson hade nästan mest speltid i Timrå för han var förutom några instick heeeeelt osynlig . Men det är en svår situation.

Men det jag kände och jag tror alla på plats . Efter 40 hade vi bra koll på matchen och förutom att Malmö skulle gå mer för mål i tredje för att komma ikapp så kändes det som att matchen var vår att vinna . Sen kom ett annat Timrå ut i tredje….. kombination av att Timrå inte klarar av omställning till att spela av match med en förmodligen mentalt sliten Johansson som inte klarar de ökade trycket och pressen . 3 av Malmös 5 mål var allt annat än otagbara . Kände sorg efter matchen . Laget förtjänade inte den här förnedringen .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Gooode: jaa, helt klart en inställningsfråga. Kanske dags att ta in en psykolog igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
snushane: jag tycker att JJ får ta på sig stora delar, 2-1 målet är bedrövligt. Och där vänder hela matchen. Sedan så är jag enormt förtjust i JJ, men även han måste få ha dåliga dagar. Jag tror som du, att dom är mätt.. och dom är nog inte tillräckligt ödmjuka, vissa tror nog att dom är bättre än vad tabellen visar tyvärr..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Gooode: tror ingen beskyller JJ för debaclet igår. Det som oroar mig är inställningen. Hade det varit på liv och död hade det aldrig hänt. Men man kan tycka att laget borde ha en större inställning och vilja att vinna inför hemmapubliken. Ledarna i Timrå har stort ansvar för såna här totalras som blev. Att tappa det så fullständigt är anmärkningsvärt?
Känns som laget är mätt på nåt vis.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Hartmann till st

"Forwarden var en av de främsta spelarna i Timrå IK i chockmatchen mot Malmö, där de rödvita tappade 2–0 till 3–6 i den tredje perioden.

– Vi börjar slarva och tappar försvarsspelet helt och hållet. Vi bjuder på chanser i första och andra perioden också, jag tycker inte att vi kommer upp i den nivå vi har spelat på tidigare."

Håller med honom här, försvarsspelet såg svajigt ut hela matchen. Sen att det blev proppen ur för Malmö sista var nog mer en konsekvens av det de jobbat för hela matchen + att JJ inte längre storspelade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Det är rätt märkligt hur det kan gå från 2 perioder med en bergssäker 2-0 ledning som borde varit mer.. till att tappa det totalt. Det är inte Antes fel att Jacke har en bedrövlig dag, visst han hade kunna bytt ut han, men samtidigt vet vi ju knappast om det hjälpt? Samma fenomen har ju uppstått tidigare, fast jacke storspelat. Det är alltid enkelt att vara motgångsupporter när det blir så här.. någon ska halshuggas! Tro mig, jag vill precis som dom flesta av er, ställa högre krav och ta oss till slutspel. Men nånstans är ja realist, topp 10 var målet & det är fortfarande inom ramen.
Se till att klara det och dra in lite extra kulor inför nästa säsong, för då är topp-6 ett krav, och fullt realistiskt!

Se till att ta en till 3p nu, helst redan på tisdag.
Så kan man som Timråsupporter korka upp och fira att vi äntligen undviker ett kval 😍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
bar mofftak: Bort med Ante och Molinder. Det skulle lösa mycket.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Greven:
Vi hade då även förlorat med 12-6 i första omgången (mot Örebro?), så där stod vi med 8-28 i målskillnad efter två omgångars allsvenskt spel. Kändes jävligt hoppfullt inför fortsättningen den gången.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
bar mofftak: Vad har liksom hänt med Rindell helt plötsligt? Har Ante satt hårda tyglar, app, app app inga dribblingar vid offenaiv blå, det kan ju leda till mål.(framåt)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
kattan: Den där uppställningen skriker inte "ta nästa" steg..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Nisse på Mon or: Finns en presskonf på Expressen med Höken och Tomas Kollar dock inte med någon från av Timrås tränare
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: Bara att bryta ihop och komma igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Karlsson74: Skulle väl vara Timrå-SG Hockey 2-16 1986. Annars fick vi några riktiga kölhalningar av både Brynäs och Leksand tidiga sjuttiotalet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: Håller med, ser inga som helst ursäkter till denna kollaps. Vi skänker bort en given vinst som det såg ut efter två perioder. Skulle varit betydligt större siffror än 2-0 med tanke på alla missade lägen. Men som sagt, tur att många här ser olika på saker. Vore så tråkigt annars :D sidnot: En JJ i form tar både första och fjärde, förmodligen något av två och tre med. Dags att vila nu och låta kollegan stå nån match :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Olle:

Håller med. Sjukt att skotten landade vid 44-22 totalt. Dubbelt så överlägsna var vi knappast. Malmö vann inte helt oförtjänt. Tacka fan för att vi sköt som satan i 3:e när allting var kört, men det var så dags då. Grejen var den att vi uppträdde så fruktansvärt oprofessionellt i början av tredje perioden. Bara släppte in precis allt. Inte bara JJ:s fel sett till omständigheterna, men han kan givetvis inte få godkänt. Rättvis seger för Malmö till slut, okej, men som den gick till blir ändå en börda för oss timråiter att bära med oss likt ett kors längs en golgatavandring till ett eventuellt uteblivet play in.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Olle: Okej, då ser vi väl det olika.
Både Dahléns kedja samt Hartmanns hade otroligt fina långa sekvenser matchen genom.
Vi testade olika skottvinklar och anfallsvarianter.

Jag vet inte exakt vad Malmö hade men det enda jag upplevde var att de vann lite väl mycket puckar bakom förlängd mållinje, och var vid utvalda situationer stark bakom kasse. Skulle gärna vilja hitta fler anledningar till denna torsk, men det finns typ inga? Återigen, vi måste kunna få dessa skott mot oss sett över 60 minuter.

Vad menar du blev avgörande till att Malmö vann?
Är relativt övertygad att de flesta av oss här inne hade klassat en seger till oss med ombytta roller som ett rån. Och inte alls varit nöjda med spelet. De skapade ju knappt något? Ge mig gärna tidpunkter på sekvenser du tycker Malmö gör spelet jämnt genom deras anfallsspel. Tänkte ändå titta om hela matchen imorgon.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: Tycker faktiskt matchen var jämnare än vad vårt skottövertag visade men inte lika ojämn som siffrorna landade in på. Vårt skottövertag gav varken nån dominans i offensiv zon, utdelning i form av mål eller utdelning i form av PP.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Fegade Timrå ur presskonferensen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
UbbeNils: Det enda man kan ta med sig från det här är att man förlorar om målvakten släpper in 75% av skotten i en period. Att JJ får förtroendet igen när matchen är avgjord 58:14 är så jäkla patetiskt.

Varför kunde inte Kaarlehto få stå klart matchen när han väl satt på sig utrustningen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
kattan: Wedin var riktigt bra innan han blev skadad ..
Värmhed är nog den som är närmast en plats av juniorerna ..sen hoppas jag på en riktig fräck och regäl backvärvning men det är väl något man bara kan drömma om antar jag..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Olle: Alltså jag vet inte, dominera blir ju en subjektiv bedömning. Jag tycker att inget tydde på att Malmö skulle vinna. Knappt göra ett mål. Avlossa alibiskott från blå måste ju våra motståndare få göra. Malmö fick till 22 av dem på hela matchen och lyckades få dit 5-6 puckar (vet inte hur man ska bedöma öppna kassen).

Det är ett otroligt underbetyg till allt att vi ens förlorar matchen. Men när jag tittar om delar av matchen (har faktiskt inte kollat 1a och 2a men upplevde aldrig att Malmö ens var lite bättre i dessa?), så hittar jag knappt något annat än att det är jävligt billiga mål.

Vad tycker du vi ska ta med oss från denna förlust?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: Brukar inte vilja anklaga nån, i ett lagspel vinner och förlorar man tillsammans. Men för mig efter distans till matchen så kanske Ante borde bytt keeper, känns som om JJ tar det lite för, att jag får bestämma om jag ska stå eller inte. Känns som lite motstånd att få ta första spaden inte är fel som det ser ut nu. JJ har räddat oss flera ggr, men nu tror jag att bästa för JJ nu är att vila några matcher.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Karlsson74:

Har följt laget sedan typ 1977. Kan inte heller minnas att vi torskat en enskild period med 1-6 när vi haft en till synes så pass betryggande ledning. Tappat stora ledningar har vi gjort, men vill inte dra upp dessa till leda. Sex fucking insläppta mål i en och samma period däremot. Nej, du har nog rätt i att detta måste vara något slags negativt rekord. Får väl acceptera att det kommer att ta sin tid att bearbeta detta lilla trauma. Möjligen en liten tröst att vi är ganska många som delar det 🤔
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
empa11: Håller med men samtidigt klarar vi, återigen, inte av att föra en match mot ett lag vi ska slå. Vårt första mål är ganska slumpartat och det andra på ett misstag från deras försvarare. I övrigt tycker jag Malmö skakar fram ganska många helt ok målchanser innan det rinner iväg. Visst är det enkla mål som släpps in men man kan ju heller inte påstå att vi på något sätt dominerade den här matchen heller?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Dubbeld: såg det jag med.. man skämma väl så in i helvete så det var ingen ansvarig som ville lägg upp skiten .alla såg ju att Timrå var klappkass i tredje i dag .. var ungefär samma klappkassa period som mot Färjestad när man släppte in tre mål på typ tre minuter..dessa härdsmältor och genomklappningar har nämligen hänt förr med detta team....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Karlsson74: Precis. Två nya forwards. Två nya backar, en ny målvakt. Om Värmhed och Oliver Johansson utvecklas och tar plats får man räkna dom som ”nya” ändå. Forsmark också ny. En förhoppningsvis hel Wedin som hittar tillbaka till sitt gamla jag är också ett slags nyförvärv. Men det är mycket OM.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Karlsson74:

Okej, låter som en sund inställning. Snurrade väl runt lite för mycket i skallen då man drogs med när andra skrev att vi skulle fixa guldet nästa vår (med just Hållander och en skadefri Wedin bland annat). Alltför naivt kanske. Ska inte heller skylla ifrån mig. Handlar om egna drömmar innerst inne. Kanske bara värsta luftslottet allihop?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
kattan: Det där ser väldigt troligt ut. Nyckeln nästa säsong kommer vara att få det nuvarande laget med några spelare till att fungera bättre. Det kommer inte att finnas utrymme för att sparka halva laget och rekrytera McDavid och EP #40 hur mycket man än önskar det.

Jag är dock rädd att Walli redan är klar för en annan klubb, det borde ha löst sig vid det här laget annars.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
Svider extra ikväll. Men vår underbara JJ borde ju inte stått. Vems fel det är, är väl kanske den viktigaste frågan till denna förlust. Vi måste ha råd att få skott mot oss utan att de går in.

1:a - Skott vid offensiv blå, helt oskymd som går in över plockhandsken.
2:a - Felaktigt PP förvisso, men något halvtaffligt inspel framför mål där pucken fumlas mellan benskydden och inte lyckas täppa till.
3:e - Dragskott från blå, förvisso styrning som går mellan benen. Otät, men lite otur.
4:e - Oskymd, dragskott strax ovanför tekningscirklar som går in ovanför benskydd. Oförsvarligt.
5:e - Taffligt försvarsspel av vänsterback, samtidigt bryter Miffare in och har bara första stolpen att avsluta mot då annan timråback finns tillgänglig på andra. Släpper in första stolpen.

Återigen, vill verkligen inte hänga någon men laget släpper till 22 skott, 6 av dem går in och 4 av dem borde åtminstone undvikits vilken match som helst, och jag finner inget som indikerar att utespelarna kunde gjort så himla mycket för att dessa relativt ofarliga lägen skulle hända. Det var aldrig så att Malmö bröt ner oss. Det är 4 mål i röven, i dussinsitustioner, som JJ släpper förbi sig på ett eller annat sätt.

Om det är Ante som ska ha kängan för att han valde honom att stå ikväll låter jag vara osagt. Må så vara.
Men det är tyvärr därför vi förlorar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
kattan: ja typ sådär ..lite beroende på vilka de nya är så känns det som i stort samma trupp som i år alltså.. är väl bara målvaktsparet som är starkare .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
bar mofftak:

Den kvarvarande gemensamma nämnaren från fjolårssäsongens kräftgång är ju Ante…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2023-02-25
DJ Hemp: Har följt laget sen i början på 80talet och kan faktiskt inte såhär på rak arm minnas att man förlorat en period med 1-6 ..eller släppt in 6 i samma period..måste vara nån form av rekord? 🤔
Låst ämne

« · 2480950 · »