1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577911 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21

2154293 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
bar mofftak:

Friskt saxat från st.nu

Wiercioch : "Helt ärligt en ny regel för mig"

Dessutom lyckades 30-åringen med konststycket att bli utvisad för "illegal equipment".

-Det här var helt ärligt en ny regel för mig. Min hakrem gick av och min tolkning har alltid varit att så länge hjälmen sitter på kan man spela, men inte om den ramlar av.

Men du fick ju utvisningen då du satt på bänken?

- Ja ...

Rörde du pucken utan hakremmen någon gång?

- Tydligen måste jag har gjort det, säger Wiercioch, något tveksamt.


Så står det i regelboken för "Illegal equipment":

En utespelare som tappar sin hjälm under pågående spel måste antingen återplacera hjälmen på huvudet och knäppa fast den på ett korrekt sätt, eller omedelbart bege sig till spelarbåset för att ersättas med en annan utespelare. Han får inte delta i spelet utan hjälm. Mindre straffet för Regel 68 Illegal equipment ska ådömas den som inte följer denna regel. Om en utespelare inträder i pågående spel genom ett flygande byte (eller från utvisningsbåset) med hjälmen på sig, men felaktigt fastsatt (t.ex. med hakremmen oknäppt), ska spelaren ådömas mindre straffet för Regel 68 Illegal equipment. Om en utespelare tacklas så att hakremmen knäpps upp, men utan att hjälmen trillar av huvudet, får spelaren fortsätta spela till dess att spelet stoppas.

#The Anti-TIK Conspiracy!

Västervik fick åka runt och hugga med klubbor som om det inte fanns någon morgondag...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Följer vi mäster Lill-Kentas ledord blir det spännande med slutspel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Knylan: Du benar ner och beskriver det så mycket mer initierat än mig. De risker du tar upp är konkreta och högst befogade att ta på största allvar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Heisenberg: Hakremmen gick sönder på hjälmen och den måste vara knäppt. Dock satt han ju i båset när dom höjde armen så väldigt märkligt

Edit: Två stycken hann före trots att du postade för två minuter sedan😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Heisenberg: Enligt artikeln i ST var det för att hans hjälm var uppknäppt. Men om det sker på isen under närkamp ska det inte vara utvisning. Och man ska inte kunna ta det på någon som sitter i båset.
Mycket märkligt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Haha, kollar man Västerviks statistikrad i tabellen:

6 Västerviks IK 44 15 15 14 107:105 (2) 68 4 3 4 4

Nästan så man misstänker att Karlin lider av någon OCD-problematik. Det är jämna siffror som gäller, och nu måste de nästan torska nästa match för att det ska bli lugn och ro i balansen mellan vinst/lika/förlust. De möter BIK hemma på onsdag, torskar de då med 3-5 (och får 15-15-15 110-110) så blir det nästan kusligt på riktigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Är det någon som vet vad PW blev utvisad för igår? Illegal equipment, men vad var det specifikt?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
mikenomad: Ja det är just ”trend” som känns relevant i det här sammanhanget. Trenden är att vi förlorar skotten i var och varannan match, drar på oss farliga spelvändningar, blir överspelade och rent allmänt har svårt att sätta press. Väldigt mycket pucktapp och såna grejer, men sånt tänker jag går att spåra till något av ett naivt synsätt till vår egen förmåga. Mycket ligger givetvis i bristen på nerv för vår del, och jag vägrar tro annat än att vi vet hur vi ’egentligen’ ska hantera ingångar och sånt. Men ju fler matcher vi spelar där vi frångår våra grunder desto längre bak kommer Freddan och Ante behöva leta bland videoklipp framöver för att hitta goda exempel på hur vi egentligen ska arbeta. Faran i det är att motståndarna utvecklas även dom, ta bara AIK som exempel.

Bra att vi har två matcher mot Västervik kvar, på bortaplan dessutom. Hade de bara haft en mer spetsig offensiv så tror jag definitivt att de legat ännu högre i tabellen, luriga jävlar det där. Släppt in näst minst antal mål i hela ligan, men på samma gång gjort näst minst antal mål framåt också. De är något form av nollsummespel förklätt i ett hockeylag. Deras usla effektivitet och brist på offensiv spets hanterar de genom att konsekvent skjuta väldigt mycket, och sen hoppas på studsar och returer. Håller man då samtidigt tätt bakåt så trillar poängen in, även om det blir många kryss. Skolboksexempel på hur en klubb helt utan resurser ändå ska nå goda resultat. Kan bli en mardröm i slutspelet, tror jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Dän hä helgen ha dä runni lätt i strupuslingen!!!
Ja miss två matchen! Vi ha tydligen tagi 4 poäng å Dä ä int illa nä vi int ha någe å spele för mer än herden!!
Nu ladd vi tusen så få vi se om ja ä mä näste match??
Rid inatt grabbuslingAr!!
Dä ä bar hockey å inge annat!
Ny tag fram å bak 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Ett lag som hade viljan i går. Ett lag som hade något riktigt viktigt att spela för. Det laget var påslaget utav helvete. Det laget vann.

Det andra laget blixtrade till i bland. I övrigt var det lite lätt avslaget och en mest vardagslunk. Kändes som en utökad träning. Det laget lyckades ta en poäng trots att man dessutom fick några märkliga domslut och utvisningar mot sig.

I min värld finns det inget som tyder på att det laget som bara tog en poäng har något att hämta i ett slutspel.

Avgå alla! Jag hatar hockey och hoppas att kommunen i Timrå redan nu förbereder en ångestfestival till hösten.

Det är aldrig för sent att ge upp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
mikenomad: AIK på hovet och Modo uppe i Övik nu närmast! Vi får hoppas att laget taggar till nu när det blir lite "namnkunnigare" gäng på andra sidan!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Olle: Vi har en nedåtgående trend och Freddan är besviken på hur laget uppträder. Gott så, att inse det och ta det på allvar. Tycker samtidigt att det känns som att han har bra perspektiv, laget har inte tävlat på nån månad utan det har närmast handlat om träningsmatchande. Det m å s t e ligga där i bakhuvudet oavsett vad killarna säger, att motivationen blir lidande när man i praktiken avgjort serien i slutet av december.

I år har vi dessutom mött de som kommer stå mellan oss och SHL ett flertal ggr redan och i ärlighetens namn, om man tycker vi sett loja och avslagna ut så inte har de direkt över tid överglänst oss. Inte något annat lag, trots att de haft betydligt mer att spela för. Det finns inget stort, elakt SHL-lag som väntar, man behöver inte tänka "Herregud, hur ska det här se ut mot Malmö, LHC, Brynäs el vilka det blir??"

Vi ä r det bästa laget, utmaningen blir "bara" att inse det och plocka fram det när det behövs. Det är vad Freddan o co måste fokusera på återstående 9 matcher.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: med tanke på att Blomqvist spelar med en full seniorlön och Olofsson förmodligen spelar nästan gratis så har du en poäng.

Däremot är jag tveksam till att vissa spelare helt plötsligt skulle blomma ut bara för att det blir slutspel, som vissa här är inne på. Backsidan vi pratat så mycket om hela säsongen känns inte längre som ett problem. Inte när Hardegård är tillbaks iallafall. I ett slutspel så måste fler steppa upp när det kommer matchas stenhårt mot vår förstalina.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Förhoppningsvis tar Grabbarna Freddans tilrättavisningar på rätt sätt, och att vi får se laget ta ett steg åt rätt riktning redan på Onsdag mot Råttorna.
Back to Basics som innan nämnts och både Freddans och vår legendar Lill kentas ledord "Ödmjukhet".

Vet att vi snackar mycket om Olofssons kalla form etc. Måste ändå säga att jag har mer krav på spelare som Blomman t.ex. som jag vill se gå mer i bräschen med den rutin och spel man förväntar sig av honom, även han en sån spelare som måste steppa upp lite i ett slutspell kan jag tycka.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Knylan: Jo exalt där är jag med dig helt. Det som jag nämnde innan med. Nonchalant passningsspel och arbetsinsats idag och man såg direkt från första nedlsäpp att det skulle bli en rätt beige insats.

Det gäller snabbt att inse att det kommer krävas hårt arbete i 60 min framöver! Jag kan ändå nånstans tycka att Freddan bör ta med i allafall en junior och ge ärlig chans. Visar han framfötterna mer än annan spelare blir det bänken för den som "tar ledigt" i sina byten.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Jag tycker att ödmjukheten saknas som det ser ut nu. Det kan man tycka är förståeligt, men vi har ändå hållit en nivå jämn arbetsnivå över hela säsongen. Jag förstår att Freddan reagerar, och jag hoppas att våra äldre spelare sätter ner foten nu också. Ser man till antalet skottförsök idag så är det jämnt mellan lagen, 50-52. Trots det får Västervik 38 av sina 52 försök PÅ kassen. Våra skott går i täck eller att vi helt enkelt skjuter utanför, vilket i sin tur ofta beror på att Västervik täcker skottvägen.

Västervik har givetvis allt att spela för, men det vore önskvärt att vi börjar forma det vi ska syssla med under resten av säsongen nu. Wiercioch ska givetvis få åka av sig rosten och hitta sin nivå, men för att vi ska kunna dra full nytta av honom så måste allt stramas upp. Vårt presspel är det som tagit oss dit vi är idag, det behöver han fasas in i. Vi har inget behov av en back som skjuter så fort han får chansen, och vi är inte alls så pass överlägsna att det inte går att läsa allt vi gör i offensiv zon. Utan det där presspelet och frenesin så kommer vi inte heller få några PPn överhuvudtaget, det är helt uppenbart sett över de senaste matcherna. Löven dominerade ut oss fullständigt när det kom till det, och sen har det bara fortsatt. Motståndarna är inte dumma i huvudet.

Nä, back to basics och noggrannheten nu. Wiercioch kommer bli en supertillgång, men han måste också skolas in i detta på rätt sätt. Vi har ett grundfundament i det här laget som är extremt starkt och trots att vi inte har mer än ett poängrekord att spela för så blottar vi svagheter för motståndarna för varje match nu. Spelare för spelare är vi inte alls speciellt mycket bättre än åtminstone många av topplagen, det har hela tiden handlat om laget som enhet. Jobba klart varje situation och att hålla en jämnhet. Jag säger inte att det helt saknas, men ju fler såna här insatser vi gör desto mer kommer motståndarna att nagga av vårt momentum. Utan att vi själva ens märker det, risken ökar bara att det visar sig senare när det drar ihop sig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
SebastianH: Så länge som motståndarna är sämre än oss så bryr jag mig inte ifall vi gör skitmatcher, det viktigaste är att vi vinner slutspelet...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Har det, med handen på hjärtat, sett bra ut mer än en handfull matcher den här säsongen?
Under våra två längre streaks har motståndarna varit ruggigt bleka och gjort oss bra.
Hemma i TV-soffan ser jag engagemang hos killarna, kämpaglöden finns där väldigt ofta. Men allt för ofta saknas 'känslan' i spelet

Vad jag menar med 'känslan' är att hela laget vet vilken väg pucken ska ta sig från egen zon till målzon och att hela laget agerar därefter med positionering, screens och skridskoåkning.

Eller hur man stryper ett uppspel från motståndarna. Hur man backcheckar för att öppna möjligheter till kontring. Eller hur man tacklar ordentligt, korrekt och vid rätt tillfälle.

Våra avstängningar den senare tiden är ingen tillfällighet heller. Tala inte om fokusen på domarna till och från i år...

Vintern 17/18 var jag den kaxigaste personen i ett par stövlar och ansåg tidigt att Timrå är i en klass för sig.
Lika tuff är jag inte i år.

Men ge mig slutspel nu för bövelen och lite röd och vit hockeydynamit!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: jag såg matchen i efterhand...

Allt var fan skit...

Men om jag ordnar en top 3 skitlista ikväll så ser den ut så här enligt mig:

Tredje värsta skit:

Superlågt skittempo i de flesta ben.


2a värsta skit:

Kommentatorn som sabbar allt totalt genom att endast göra en skitmatch sämre än den redan var...

Den värsta skitpunkten efter denna tillställning:

Att hitta en tripping i en höfttackling.

Det är det enskilt pinsammaste jag sett zebrorna lyckas med när den extrema sopan. Pinsamma, skulle gått till specsavers, muppen står och ser duellen på bästa plats!

Sluta döm hockey.

Det räcker nu.

Du var fullständigt värdelös...

Stämpla ut.

Ja ja...

Jag ser fram emot att man får fart på benen och glöd i hjärtana på Timrå spelarna igen.

Nattinatti
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Skilda världar härinne... Haha är det här att göra bottennapp. Så tar jag det alla dar i veckan. Förväntningarna på vårt lag har höjts under säsong minst sagt. Kolla övriga seriekollegor och vad de gjort för bottennapp denna säsong.

Löven torskar mot Väsby flertal ggr och släppt in många mål dessutom, AIK släppte in 5 kassar mot dem idag också. Timrå har aldrig släppt in mer än 4 mål i en match och kan man hålla det som sin lägstanivå är det väl helt ok?

I ett slutspel kommer det inte handla om vilka som spelare den mest underhållande frejdiga hockeyn, det handlar om att vinna. Kan tycka att Timrå varit rätt bra på det om man kollar på tabellen..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
bar mofftak: Så här dåligt har det inte varit sen hösten - 19!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
kulltorp: Senast vi vann mot ett top-6 lag var i januari. Det har varit en jäkla massa skitmatcher tyvärr.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Andersson: Ja, det är väldigt viktigt mentalt sett att gå in i slutspelet med en vinnarkänsla!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
bar mofftak: framförallt låter det inte som att han tycker att det är ok att ta en förlust och sitta och se skön ut utan att man verkligen vill vinna såna här matcher. Positivt tycker jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
kulltorp: Jo , men ser det lojt ut flera matcher på rad så är det svårt att bara tända till på en gång sedan
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Andersson: Jag tycker att det är viktigt att se nyktert på saker. Jag vet att Freddan aldrig är nöjd, inte alltid bra egenskap, men laget måste få göra ngn skitmatch också.
Jag är inte orolig, laget kmr att leverera när det är dax.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Per HApps: I den seriemässiga situation som Timrå f.n. har så är det helt rått av "Freddan" att experimentera lite med laget för att vara på helt max när det börjar gälla något i slutet av säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
bar mofftak: Bra! Det har han anledning till. Det blir utmaningen, att förstå att det inte bara är att vrida på strömbrytaren när slutspelet kör igång
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Vi kan väl alla fall se motiverade ut nån match INNAN slutspelet börjar . Ser de ut så här så blir det Slutspelat istället
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
kattan: Freddan börjar låta lite oroad...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Ja alltså spelet bör nog börja sitta MINST 3 matcher innan det drar igång, annars får man faktiskt känna sig liiite oroad.

Ser Västervik som en minst lika stor utmanare till SHL som AIK, VIK har ett tightare försvar och förmodligen seriens bästa målvakt, som lär väga tyngre i ett slutspel än AIKs offensiv.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Olle: Du verkar besitta mycket hockeykunskap, men hur ska man kunna ta den på allvar när du skyller på domarna hela tiden?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Per HApps: Nej där är jag med dig, var väl där jag kunde bli lite smått irriterad idag i så fall. Mycket nochalans tyvärr. 👎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Timrågogogo: Slött och oengagerat. Ok att det är serielunk, men sitter inte passningarna bra mot Västervik nu så sitter dom fan inte bättre mot Löven sen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Olle: Det är större chans att vi i slutspelet i så fall hellre sätter in de nu utlånade J20 spelarna.
Dom gör det riktigt bra i div1 just nu.
Men i första hand lär freddan gå ned på folk, om det blir skador.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
kulltorp: absolut men vore kul o se att andra steppar upp när andra är loja. Men kanske det som är vitsen med nedträning att det drabbar kollektivt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Man vill ju alltid att det ska gå bra för juniorer och att dom ska få ta klivet upp osv. men jag vet inte. Efter matchen mot hästen, där dom faktiskt fick en del istid, då tyckte jag det var tydligt att dom var 100% fokuserade på att inte göra ett misstag (vilket dom ska va) och att dom fick noll uträttat i närkamper och offensivt spel (vilket är fullt naturligt). Har extremt svårt att se att en av dom juniorerna vi luftat nu ska få istid i ett slutspel. Sätter vänster kula på att Freddan kommer gå ner på folk istället. Dom är inte där än.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Heisenberg: Hehe helt rätt. 🤪
Däremot så var detta en av anledningarna jag velat ha liten större Forwardsbesättning trots allt. Där man inte kan ta lediga dagar hur som helst utan att känna sig lite hotad på sin plats i allafall. Lite konkurrens har adrig skadat ett vinnande lag eller dess lagsammanhållning.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Bragd-Birger: Sen Lööke som jag alltid sågar. Idag spelade han fysiskt och hittade målet, fem plus på honom idag. Skulle nästan vilja sträcka mig till att han och Johansson är dom enda spelarna i laget som får klart godkänt efter en sån här skitmatch. Lööke tog revanschpinnen och gjorde något bra av det, Olofsson får två kanonlägen och bränner båda chanserna. Hartmann likaså, han har fan oceaner av nät att skjuta på men bränner båda chanserna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Just nu ligger Västervik före AIK i tabellen, så de är väl mer utmanare än AIK isåfall ;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Olle: nä, lite märkligt. Måste vara någon form av igångsspelning där också, annars weird. Han såg ju ut att ha en bit kvar till normal form.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Bragd-Birger: att man spelar PW i 3-3 i förlängningen är ok. Han får uppenbarligen mer istid just nu än vad han ska ha för att man vill ha igång honom. Men varför i helvete spelar man madsen i förlängningen?! Jag är bevisligen ingen coach men vissa grejer Freddan gör kommer jag aldrig att förstå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
kattan: är nog mer orolig om det ser ut så här säg de sista 3 omgångarna och man vill sätta sig i respekt inför slutspelet ordentligt . Omöjligt att lyckas ha killerinstinkt varje match när det inte gäller nått. Tycker däremot vi bör lufta juniorerna mer istället. De hade kunnat vara tungan på vågen ikväll med sin energi.

Sen tror jag att matchen mot AIK nu på onsdag kommer vara en annan femma med. En utmanare om SHL där det verkligen gäller att sätta sig i respekt med ett förhoppningsvis nästan fullt och friskt lag vad det ser ut. 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
danne80: Messa ? Wennerholm har ju bara en modofärgad bakelit-telefon med snurrskiva
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Bragd-Birger: Precis, kommentatorn var sämre än spelet!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
danne80: Enda bra var att Dahlen gjorde 2 pinnar . '' Bara '' 15 poäng på 9 matcher nu så tangerar han rekordet . Kan man inte ha det som motivation åtminstone ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Sputnik: Samtidigt tror jag det är oerhört viktigt att vi kommer in i slutspelet med en riktigt bra form. Att bara ställa om tempot och hitta energin som krävs i ett slutspel är knappast något man gör på en match. Vi har 9 matcher på oss att börja tävla på riktigt, för just nu ser det riktigt segt ut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
roger_sundsvall: innebär det här att Västervik plötsligt är favoriter till att gå upp??? Messa Wennerholm och red ut detta någon
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Ser jävligt nertränat ut va? Sirapssega ben och mer fokus på positionsspel och defensiv. Hoppas man släpper upp snart, inte bra att gå in i slutspelet med en räcka såna här matcher på näthinnan.

Annars: tvungen att ta bort ljudet i 3e. Vill inte hata på någon för talfel, men det går ju inte att höra något annat än dessa jävla m som läggs på så fort en mening slutar med en vokal. Aldrig hört något liknande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-02-21
Alla såg väl att vi presterade på
hm* 50% max....va nöjd med 1pinne
måste va xtra träning..såg slitna ut
Låst ämne

2154293 · »