Brynäs IF

710564 inlägg · 7953 ämnen

Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25

2040458 · » Till forumet


Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Willelöken:
Sådär skrev jag nyligen.. känns som jag hade rätt igen...

Jag tycker inte att Persson passar med Molin. Och jag tycker heller inte att Tomi och Emil passar ihop. Tycker Ove bör tänka om nu dom sista matcherna.
Sen tycker jag nästan det är dags att sära på Sigalet - Söderström. Enbart för att Ingman - Norin är så fruktansvärt dåligt ihopsatt par. 

Ersson

Sigalet - Ingman
Andersén - Björk
Norin - Söderström 
Lindelöf

Rödin - Scott - Danielsson 
Molin - Ölund - Descheneau 
Persson - Sallinen - Mannberg
Birgersson - Blomqvist - Alcén 
Rohdin
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Grejen med Blomqvist är att han är 33 år och har en nedåtgående kurva. Det är möjligt att en ung allsvensk spelare kanske inte är bättre än Blomqvist direkt (vilket jag iofs tror går att hitta med bra scouting), men den unga spelaren har åtminstone potential att utvecklas till skillnad från Blomqvist, som troligtvis bara kommer bli sämre.

Gällande Norin är det lite samma princip där. Han närmar sig 30 och lär inte ha så mycket utvecklingspotential. Då är det mycket rimligare att ersätta honom med en ung och utvecklingsbar spelare som åtminstone inte är dyrare än Norin och som dessutom har potential att bli bättre än vad Norin är nu.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Lesky: Glömde ange källa, det står i GD/ABs artikel. Den som Huge länkar nedan.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Inte speciellt oväntat vilken tröja som är snyggast... ;-))
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Peja: Hur vet du att Rödin inte har någon bajentröja fixad?
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Rumpelstiltskin: Verkar som att Rödin inte lyckades ordna fram en Hammarby-tröja. Kanske lika bra det, till skillnad från de andra klubbarna som finns representerade så verkar ju hammarbyarna skita i sitt hockeylag.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Rumpelstiltskin: Jaedon då??
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Kommer blir extra fint att se Anton Rödin i Bajen-tröja idag!
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
mk: Har inte att göra med vad han är beredd att ta, han är inte bra nog och ska inte spela i Brynäs. Punkt.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
mk: Jag säger nej till Jacke även om han så skulle spela gratis, det är dags för honom att avrunda i Leksand och för oss att föryngra fjärdekedjan.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Sama: Samtidigt lite risky att förlänga. En smäll till mot huvudet och det är tack och hej. Då ska mormor återigen ut på spelarmarknaden mitt under säsongen och leta en bra back som passar bra in i gruppen. Det är ju som bekant dömt att misslyckas, till 170%.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
mk: Nu hängde jag inte riktigt med i ditt resonemang.
Om Jacke nu är beredd att gå ned i lön så borde det väl snarare visa på att han vill vara kvar av sportsliga skäl än av ekonomiska.
Dessutom tycker jag att även kritiken mot Jacke är överdriven, att få nåt bättre från AS på samma position tror jag isf blir svårt.
Isf är spelare som Alcen och Rohdin lättare att undvara.
Tycker jag.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Om Lukas Kilström repar sig under säsongen så ska man förlänga tycker jag. Är ju det som vi efterfrågar, tyngd och rejäla boxplaybackar som täcker mycket skott.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: "Att bara handla dyrt där är inte realistiskt om pengarna också ska räcka till att handla dyrare och bättre spelare i fjärdekedjan."

Här är väl alla överens, läktarcoacher som kunnigt yrkesfolk, att Brynäs redan nu har en alldeles för dyr fjärdekedja.

Att handla dyrare spelare till fjärdekedjan vore rejält hål i huvet.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Zappaholic: Plus/minus är helt plötsligt inte så viktigt när det gäller bedömare som har bestämt sig för att hitta en enskild syndabock som "gör allting fel på isen".
Hur man gör med Norin beror nog som sagt till stor del på hur det utvecklas med Söderström, Kilas och Ersson.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Ang Jacke.
Vilken lön är han beredd att ta?
Fjärde Lina ska helst inte vara över 70”.
Alltså nästan hälften av snittet i Shl.
Jacke tjänar 140”.
Är han beredd att halvera lönen som minst.
Är han det så ska man absolut byta ut han. För då är han bara intresserad av lönen.
Tycker jag.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Fast man kan väl inte på allvar argumentera för att ersätta Norin med någon bättre kommer avsevärt påverka budgeten. Att hävda att skribenter som önskar att man byta ut honom strävar efter att det ska bli ett orealistiskt fantasilag är helt överdrivet och felaktigt. Vi önskar att man värvar en ung utvecklingsbar back från allsvenskan. Sen köper jag argumentet att Söderström lär ersättas med någon som kommer kosta mer, men lösningen är inte okomplicerad, billigare fjärdekedja måste finansiera det.

Brynäs har antagligen den med överbetalda fjärdekedjan i SHL, det är i praktiken omöjligt att den kan bli dyrare nästa säsong, även om vi värvar bättre spelare än Blomqvist och Rohdin.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
KennyB: Norin tillhör väl inte nån av mina favoriter men gnället på honom är överdrivet, tycker jag. Spelare som Andersén, Sigalet och Söderström ligger alla på minus i +/-statistiken, medan Norin ligger på plus.

Jag vet att detta inte säger allt och att den ovan nämnda trion matchas mer mot motståndarnas bästa kedjor än Norin.

Men likväl är Norin inne på fler mål framåt än bakåt.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: tycker inte att gnället är överdrivet. Norin gör massvis med fel i princip varje match. Han kanske tom är den som bjudit på mest mål bakåt. Man ser hur osäker han är på isen hela tiden, och jag har sett många gånger när han går av isen och byter hur han nästan bara vill försvinna för att han vet att han har gjort ett riktigt dåligt byte IGEN. Nä det håller inte och ska inte vara acceptabelt med en sån back i brynäs.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
mk: Samma här: varför gå över ån efter vatten?
Jacke är tillräckligt bra för att konkurrera ut potentiella och tänkbara ersättare från AS på samma position. Dessutom tror jag att han är i samma situation som Nicky: beredda att gå ner i lön för att få vara kvar, så rent ekonomiskt sparar du inget på att ersätta honom med nåt från AS.
Däremot håller jag med om Rohdin, där bör det gå att hitta nåt bättre och billigare i AS. Om vi förutsätter att han verkligen har så mkt betalt att det även där blir en ekonomisk besparing, vilket jag inte är så säker på.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Din tanke om tex 4 linan.
Ersätt Jacke med något från allsvenskan. Bara där tjänar du 90” ca mot vad han har idag. Ersätt Rohdin med nått yngre, billigare.
Då har man plötsligt sparat bortåt 100” i månaden.
Där har du din värvning till backen.

På två spelare😱

Det är så man bygger lag.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Skrubben: Du fattar inte att kopplingen till Norin stavas "pengar"?
Som Mattson iaf verkar ha fattat så måste Sundlöv förhålla sig till ekonomin, att bygga fantasylag kan andra göra, om man tycker att det är roligt och givande.
Min poäng är att pengarna måste räcka till att i värsta fall ersätta Söderström, Kilas och Ersson med nåt likvärdigt och samtidigt byta ut hela fjärdekedjan mot nåt ännu bättre. Sånt kommer att kosta mkt pengar och då tvingas Sundlöv börja prioritera just backsidan genom att handla både dyrt och billigt. Att bara handla dyrt där är inte realistiskt om pengarna också ska räcka till att handla dyrare och bättre spelare i fjärdekedjan.
Får isf bli en kompromiss där man ex ersätter Söderström med nåt riktigt bra som partner till ex Norin. Varför annars gå över ån efter vatten och ersätta Norin med nåt utifrån och som troligtvis inte är så mkt bättre, när vi redan har det vi behöver i det egna laget?
Gnället på Norin är för övrigt väldigt överdrivet.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Mattson: Visst, men jag tror att det finns andra billiga backar i allsvenskan och/eller andra ligor som Sundlöv hellre satsar på. SHL är en nivå för högt för Norin.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
vedevåg: Norin är 29 år.... Vad menar du med framtid? Förlänger vi med Norin så kan ingen förvänta sig att vi lyfter till nästa säsong? Jag föreslår att man hittar en yngre back som är bättre? Så logiskt som det kan bli
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Peja: Sundlöv ser nog samma som alla andra. Hans problem är att han har en budget att ta hänsyn till. Vi andra kan ju fortsätta bygga fantasylag.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
KennyB: Får Norin förlängt så tappar jag hoppet totalt. Man måste väl som åskade ändå se att han allt som oftast kommer fel och tar väldigt konstiga beslut. Sen är han inte speciellt vass på rören heller. Väger dessutom alldeles för lätt för att kunna vinna närkamper. Finns ju knappt nån utvecklingspotential då han strax fyller 30 år.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Jan Grismöbel: Norin bör inte vara kvar. Finns andra backar som är både billigare och bättre garanterat. Blir alltid arg när jag ser honom på isen för att han är inte bra på nåt.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
vedevåg: Ditt resonemang ang Norin förstår jag inte alls.
Ditt resonemang går ju ut på att vi lika gärna skulle haft kvar Henrik Larsson.
Man måste ju försöka hitta bättre backar än Norin.
Inte nöja sig med det sämre.
Men vi tycker nog olika där😀
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
nyb: Norin måste ju lämna . Han är ju en säkerhetsrisk varje gång han kliver på isen .
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Skrubben: Ha ha ha - så klockren - ha ha ha!
Nu gick det väll en propp i el-skåpet..
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
vedevåg: Norin har ofta svårt att träffa puckar som ligger helt stilla på isen vilket är ett problem.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Håller med Huge. Norin har en framtid i Bif med rätt defensiva, stabila back bredvid sig!
Han har spelsinne och är kreativ med pucken. Vi har ont om såna backar. Vi har i många år haft för många otekniska, lättstressad backar som inte kan vårda pucken och bara skickar den i rundeln eller sarg ut! Vi behöver bättre trygghet och stabilitet där bak!

Norin är inte så gammal och utvecklingsbar. Hans nackdel är i det fysiska spelet!
Nu är Lundgren borta. Förläng ej med Ersson. Har varit stabil och helt okay innan sin olyckliga skada!
Men vi behöver in en annan typ av back!

Bara hoppas Kilström kan spela vidare. Isf ska vi ge honom nytt kontrakt. Där har vi tyngd, stabilitet och vet vad man får får alla dagar!
Antar att Söderström drar. De backar vi då behöver värva ( 3 eller 4) måste vara av hög klass! Isf får vi en bra backsida tillsammans med Sigalet, Andersen, Ingman, Norin, Björk.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Anders Berg: Gissar på färre då de förmodligen inte skulle ha lika mycket speltid. Sen skulle de nog inte gjort speciellt mycket mer poäng i PP.
Undra dock var ni skulle vara utan en av seriens bästa kedjor.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Norin håller tyvärr inte SHL-klass. Det är ett faktum oavsett vilka andra som blir kvar. Att Brynäs bara behöver SHL-mässiga backar är ett annat faktum. Men jag litar som sagt på att Sundlöv tar rätt beslut här, Norins vara eller icke vara i Brynäs är nog ett av de lättaste besluten han kommer att behöva ta.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Såna där resonemang fattar jag inte för fem öre. Söderström, Kilas och Ersson bör inte ha nån som helst koppling till om Norin ska få förlängt eller inte. Som att nån skulle påstå att en oduglig brödrost som definitivt inte håller måttet, möjligtvis ändå inte ska bytas ut om det skulle visa sig att elvispen, mikron och ugnen på ett eller annat sätt behöver bytas ut.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Peja: Ok. Nån ville att Norins kontrakt skulle brytas så utan att kolla vad som gäller så gick jag på det och utgick från att han har kontrakt över nästa säsong. Tror inte på förlängning, möjligtvis om både Söderström, Kilas och Ersson försvinner.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Anders Berg: Kan bli bra om Sundlöv gör jobbet sitt . Med en bättre trupp utan ett gäng allsvenska spelare som i dag . Å en bra tredjelänk med Rödin å Scott kan det bli kanon . Det är lov å drömma .
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
ellis: trodde det var samerna dom hyllade.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Jan Grismöbel: Tänk om Scott och Rödin hade spelat i ett topplag i SHL - hur många poäng hade de inte gjort då? 100 tillsammans hittills?
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
kexxet: Ja, du glömde Per Löfström, han gjorde 23 poäng.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Norin har inget kontrakt över nästa säsong. Så det finns inget kontrakt som behöver brytas för att Brynäs ska bli av med honom. Det "räcker" med att inte skriva nytt.

Litar på Sundlövs omdöme, alltså att han inte kommer förlänga med Norin och ersätta honom med en bättre spelare. Han är en duktig hockeyspelare men håller inte SHL-klass.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
mk: Med rätt partner är Norin en tillgång med framförallt sitt spelsinne som han lever mkt på. Lite mer muskler där vore inte helt fel, även om det säkert kan vara svårt för en så pass gammal spelare att helt plötsligt bli en back som även kan smälla på rejält när det behövs.
Med en rejäl Bertilssontyp som partner så tror jag att han kan höja sin lägstanivå till nästa säsong. Tror inte att han anses vara tillräckligt dålig sas, för att man ex skulle bryta hans kontrakt.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Svensson_62: Jag försöker alltid lägga till en smiley när nåt jag skriver är ämnat att vara skoj eller ironi, men jag förstår din principiella poäng.
I det här fallet var det dock ingen ironi eller skoj, utan att ärligt försök att svara på en konkret fråga: varför man som simpel läktarcoach utan kunskap eller insyn när det gäller att ex sätta ihop ett hockeylag, inte fattar hur vi kunde värva Norin?
Jag svarade ärligt och konkret: det kanske är fullt naturligt ifall man inte fattar det, om man nu bara är en simpel läktarcoach som aldrig varit i närheten av att coacha, träna eller sätta ihop ett lag på den här nivån.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Mattson: Jag hade också fått. Dock en flicka som frågade om jag var sugen på en pojke så jag anade oråd hehe
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Bara några tankar till och ord om matchen igår. Var det Brynäs som DIF firade i 1966-mundering? Ett år som Brynäs blev Svenska Mästare...
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Du menar dom kunniga som efter ca 50 misslyckade matcher insåg att det nog inte var så smart å förlänga med MS ?? Bara en undran om det är där ribban för kunskap ligger ?
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
lapad: Botar är inte människor så ta det inte personligt. Men ni som får det, får gärna pma användarnamnen till mig, för de verkar vara programmerade att undvika att pma oss moderatorer.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Litet tips för att inte reta upp stora delar av forumet i onödan och skapa evighetsdebatter: lägg till en smiley när du skojar eller är ironisk. Då är det en större chans att man tar till sig av den konstruktiva kritiken du för fram i de andra fallen. Alla kan vi framstå som spydiga (som jag nu kanske?) men när man klankar ned på andra är det bra att visa när man framför det på ett skämtsamt sätt.
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Skrubben: Sedan Ove tog över spelar vi på den nivå som man kan förvänta sig av nuvarande trupp, vi snittar ca. 1,5 poäng/match. Hade detta spel presterats från början hade vi kunnat se fram emot en 7-8 plats. Förlängningen med Sundqvist var ett monumentalt misstag av Dackell...
Låst ämne

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
lapad: Bottar finns överallt.
Låst ämne

2040458 · »