Brynäs IF

705116 inlägg · 7953 ämnen

Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020

2086504 · » Till forumet


Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
mattiask: När Scott, Rödin, Berglund och Danielsson har hunnit ifattoch börjat återfå sin normala kapacitet sas, så kommer det att både dra med sig och underlätta för övriga formationer på ett positivt sätt.
Personligen är jag lite överraskad att det (bortsett från plumpen mot SAIK) ändå har sett så pass bra ut som det gjort. Hade trott på ännu ojämnare uppträdande utifrån förutsättningarna med det nya som ska nötas in innan det sitter.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Vuollerim: Håller med. Tyckte bara det var lite komiskt när Mike F försöker få Rönnberg att framstå som nån som aldrig skyller på domarna.
Vete fan om inte Mike:s försvar av Rönnberg är värre att höra än när Rönnberg de facto oftast skyller på domarna... :-)
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge:
Hur Roger är på presskonferenserna struntar jag faktiskt i. Det är bara en färgklick när det tänder till mellan tränarna i de sammanhangen tycker jag.

Det värsta tycker jag är hans mycket osportsliga beteende under matcherna. Jag har sett otaliga matcher där Rönnberg betett sig osportsligt vid sidan om.

Varför han utmärker sig?
Jo han sätter verkligen press på domarna att döma i Frölundas favör oavsett om det är rätt eller fel, framförallt i Scandinavium. Han försöker då med alla medel påverka domarna även när han vet att det är fel och som gammal tränare är det beteende jag verkligen hatar.
Det är sak att bli arg när domslutet ÄR fel och en helt annan sak att försöka få med sig domslut när man inte ska ha det.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Hade väl iofs inte räknat med något positivt svar från din sida.
Men för att snabbt ge dig varför JAG inte tror på en topp-sex placering så handlar det i grund och botten i att de spelare som vi har i tex tredjekedjan men framförallt i fjärdekedjan - de har inte tillräckligt hög individuell skicklighet för att vi ska ta en topp-sex placering. Utan att kolla laguppställningen, så räcker det att jämföra med tex Frölunda igår.. Lasu och MRO tex spelar väl i 90% av fallen i Frölundas fjärdekedja. De har en förmåga att i väldigt många byten skapa chanser och till slut trillar även poängen in.
Det gör inte vår fjärdekedja.. och detta tror jag över en hel säsong kommer att lysa igenom.
Och nej, en 11e eller 12e placering ser jag inte som klart godkänt, men man måste våga ge detta tid nu. Jag tycker defintivt att PA redan satt ett klart bättre grundspel, som jag tror kommer ge oss mycket gott framåt i tiden. Men jag likt många andra måste inse att detta får ta lite tid.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Förstår inte varför munkas analyser sågas så hårt av vissa här inne.
Spelet har, om vi skall vara ärliga inte sett ett dugg bättre ut än de senaste säsongerna, hittills.
Tycker faktiskt inte Brynäs gjort en enda helgjuten insats i någon av dessa 5 matcher som spelats.
Kan till och med sträcka mig så långt att det stundom såg bättre ut ifjol med Sundqvist vid rodret.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: "2 SM-Guld och en plats i toppen på SHL och får ett lag att spela rolig anfallshockey kanske??"

Precis vad Andersson också försöker göra i Brynäs.
Du har mao själv svarat på din egen fråga: vad skulle Andersson kunna tillföra Brynäs?

"Peter Andersson har tränat Mif i många år som är det tråkigaste laget i hela serien, inte direkt typiskt Brynäs om jag får säga det!!?"

Precis.
Andersson flyttade till Brynäs därför att han ville utveckla just den roliga och anfallsglada hockey som han inte hade möjlighet att göra i Malmö, det är vad jag tror.

"Skyller inte på domaren på presskonferensen efteråt som vissa andra! ingen nämnd ingen glömd!!"

Håller med. Roger har såvitt jag vet ALDRIG skyllt på domarna i nån presskonferens!!
*host host*
*korsar fingrarna bakom ryggen samtidigt som näsan blir en halv meter längre*
:-))
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Fick ett mess av Privatpartner tidigare idag. Nu har vi nått 1000st prenumeranter/partners tydligen. 16 dagar tog det. Det ger 1,25 miljoner per år just nu.

Tycker Brynäs skall pusha hårdare i sociala media. Tänk om vi skulle komma upp till säg, 5000 pers med ett snitt lite över en hunka/person. Fina pengar till framtida spetsspelare.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
majk: Det är ju lätt att lägga all vikt på PA's mindre lyckade sidor, faktum är ju att han tog relativt svaga upplagor av Malmö till två semifinaler och en kvart. Det är jäkligt bra.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: I det här läget som Brynäs supporter, så struntar jag fullständigt i om Brynäs inte spelar rolig gladhockey med det lilla extra.

För mig är det vinster som räknas och helst så ska det ju då såklart vara kontrollerade vinster med bra spel, vinster med tur håller inte i längden om det finns brister i spelet.

En bra defensiv med ett bra målvaktsspel och en dödlig effektivitet på chanserna/kontringarna när de väl ges, i kombination med ett bra BP och PP spel.
Det tar jag alla dagar i veckan om det skulle kunna vara möjligt denna säsong.

Tror på P.Andersson och jag tror Brynäs har något bra på gång, sen tar det ju tid att sätta grunden och ha tryggheten.
Tålamodet har jag, det är skönt att få slippa tränarcirkus och att laget får arbetsro.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Axle San: under matchen kanske men inte efter!!

Mike.F
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Skyller inte Roger på domarna???? Skojar du?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge: ja 2 SM-Guld och en plats i toppen på SHL och får ett lag att spela rolig anfallshockey kanske?? Det där högröda är ju bara sån som han är och inget som han kan ändra på!! Skyller inte på domaren på presskonferensen efteråt som vissa andra! ingen nämnd ingen glömd!! Peter Andersson har tränat Mif i många år som är det tråkigaste laget i hela serien, inte direkt typiskt Brynäs om jag får säga det!!? Men lycka till;)

Mike.F
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Disiplin, hårt arbete, noggrannhet, att spelarna tror på sig själva och att de tror på att laget kan prestera. Alltså jag tror att han kan bidra både mentalt och träningsmäsig/spelmässigt. Han kommer att bli viktig.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Motfråga: vad tillför Roger Rönnberg till er, förutom ett högrött fejs när ni torskat?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Vi tror han kommer tillföra fred på jorden och bota corona
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Svensson_62: Om man ska vinna inom elitidrott måste man skapa en (tyvärr kanske) psykopatisk inställining i laget gentemot motståndarna. Finns inget som helst läge att mjukna gentemot motståndaren vare sig på eller utanför isen.
Det är ett axiom - så är det bara.
Tittar man på atleter som lyckats i fotboll (Zlatan), F1 (Senna och Schumacher), basket (Jordan) m m så verkar egenskapen att vara ”stenhård” extremt viktig. Vet inte riktigt än vad PA står för men hoppas han kan bygga upp en ”hårdhet” inom BIF. (typ Tigern). Det betyder naturligtvis inte att man diskriminerar grupper eller mobbar men att man är EXTREMT tydlig med vart man ämnar att ta vägen och ger sig fan på att ta sig dit.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Få spelarna att jobba hårdare!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Mike.F: Få spelarna att träna HÅRDARE
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Jag har en liten fråga till er? Vad tror ni att Peter Andersson skall tillföra Brynäs förutom lite ordning?

Mike.F
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Brynäs har ju egen statistik som faktiskt ser riktigt bra ut tydligen.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas:

"Nä, det saknas kvalitet helt klart."

Vad är din lösning på det problemet till den här säsongen?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Axle San: Absolut. Våra underliggande siffror talar just nu för en riktigt fin placering. Men statistiken ska man inte ta på så stort allvar. Turen däremot, kan man alltid lita på.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Enkel lösning:

Bort med Sallinen och ställ Alcén åt sidan som 13/14e och ta in Birgersson som ordinarie och in med en spelglad och flexibel center. Löst.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Eller så räcker det att spela som vi spelat för att knipa en fin placering..
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
KulaShaker: Jag håller med. Sundlöv har ställt ett för klent lag på isen, med massor av brister. Där har vi det största problemet.

Kommer backarna kunna klara av hård stress/press och leverera puckar till forwards mycket bättre om 1 månad? 2 månader? 6 månader?
Kommer Ölunds avslut sitta i krysset istället för magplattan?
Kommer Sallinen börja släppa ifrån sig pucken mycket tidigare?
Kommer Alcen blomma ut?
Nä, det saknas kvalitet helt klart.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Blå grottan: Dålig slutledning tycker jag. Problemet är väl att laget inte motsvarar den spelarbudget vi har och laget håller inte topp 6 klass.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Tycker du har rätt till viss del igen.

Ambitionen måste vara topp 6 med den här budgeten, jag förstår inte hur man kan vara nöjd som det ser ut nu eller med en bottenplacering.

Men jag har respekt för att det tar tid, så jag tänker ha lite mer tålamod. Däremot blir jag orolig när det ser så pass spelmässigt "bristfälligt" ut.

Min soff-coach analys:
Passningsspelet från egen zon och framåt är bland ligans sämre (just nu), därför får Brynäs problem att ta tag i matcherna och föra spelet. Missade uppspel för ofta leder till alltför många turnovers.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge: Tydlig idenditet ? Ja, det
låter bra iallafall.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge: skillnaden SAIK och Frölunda kändes som att Frölunda är tightare och deras kedjor är jämnare än SAIK. Om BIF hade satt en puck i första PP hade matchen nog blivit öppnare
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
mattiask: ” Sen tror jag inte att det kommer räcka till en slutspelsplats (möjligtvis via play-in)
Tycker att vi presterar en betydligt bättre hockey nu än på väldigt länge.”

Så en 11:e eller 12:e plats är klart godkänt då? Samma som föregående säsonger. Betydligt bättre hockey behöver inte innebära fler inspelade poäng då med andra ord. Sen kan jag inte riktigt förstå hur du kan få detta slafs till ”betydligt bättre hockey”. Vi har ju noll idéer när det kommer till anfallsspel. Vi förlitar oss återigen till 110% procent på att Rödin ska göra det där lilla extra och att Ersson ska stå på huvudet i målet.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge: Håller med till 100%.
Tycker att bortsett från de två första perioderna mot SAIK (där vi är helt utspelade) har visat att vi har mycket tydligare linjer i spelet.
Vet att jag fick många emot mig när jag sa samma sak efter Oskarshamnsmatchen, men jag står på mig återigen.
Tycker att vi presterar en betydligt bättre hockey nu än på väldigt länge. Sen lider vi ju givetvis av att vi som igår, inte gör mål.
Men det kan också ha att göra med att vi tex har haft spelare som Scott, Danielsson osv skadade. Tittar man på första matchen så var ju hela första kedjan borta. Det leder ju i sin tur till att vi har två kedjor som är rena fjärdekedjor.
Tittar man igår, hade tex Scott varit med igår, så leder det ju inte bara till att förstakedjan blir bättre, utan att även vår tredje och fjärdekedja blir bättre då spelare som Solem, Birgersson osv för att bara nämna två, inte är spelare som gör oss jättemycket bättre.
Så med fullt lag, och dessa tydliga linjer i spelet så är jag övertygad om att vi kommer börja plocka poäng. Vi har ett helt annan grundspel iår. Sen tror jag inte att det kommer räcka till en slutspelsplats (möjligtvis via play-in) men det kommer inte bli botten som en del verkar ha bestämt sig för redan.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huss: Det tog ett tag för Bulan att få ordning på saker och ting också men minnet är kort
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huge: Verkligen, det är onekligen underligt att spelarna inte riktigt greppat det än. Men som sagt, en pågående process...
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
majk: PA är väl i stort sett rekryterad för att utveckla det som Bulan skulle göra när han kom hit: få till ett hårt jobbande lag med tydligare identitet.
Bulan verkar ha lyckats bra med samma koncept i Luleå, och jag ser inget som talar emot att PA med bra offensivt material ska lyckas sämre med den saken i Brynäs, bara han får lite tid på sig.
Att vissa härinne tycker att han redan efter 5 matcher fått tillräckligt med tid, är saker man får ta och bara bortse ifrån på såna här sajter....
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Carlo: " man får inte glömma att vi mötte ett mycket bra Frölunda igår. Och de har redan nollat 3 lag denna säsong."

Vi mötte även ett bra motstånd i SAIK, som spelar ungefär likadant som Frölunda.
Jämfört med SAIK-matchen så var ju gårdagens insats ett klart steg framåt.
Aktivare press utan puck, även om det inte funkade hela matchen.
Vilket kanske är naturligt i en pågående process där vi försöker att sätta ett nytt spel.
Egentligen basic hockey know-how som alla borde fatta vid det här laget...
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Silfverkroken: Jag minns inte Örebro så bra från den tiden för runt 10 år sen(vill förtränga att vi var i allsvenskan). Någon som har koll får gärna upplysa mig. Eller hur det såg ut i Lugano.

Jag är inne på att han har ett bättre spelarmaterial än i Malmö och att det borde kunna göra mer med materialet i Brynäs än med Malmö och det är för tidigt än att dra några slutsatser än. Men Brynäs just nu(väldigt liten sample size) hamnar i samma problem som Malmö.

Jag är inte så såld på Peter Anderssons storhet så som till exempel Sanny Lindström som säger att det är Brynäs viktigaste rekrytering i modern tid.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Carlo: Och det kanske inte är just Frölunda vi ska slå i seriespelet i år (även om vi alltid ska det). Går vi på nåt sätt till slutspel, då vet vi att vad som helst kan hända, särskilt mot Frölunda... Å de e gött mos!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huss: Efter jul börjar anfallsteori A, 15 poäng. 👍 Yess!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Jonathan Sigalet: Öppnat säsongen väldigt bra i mina ögon. Nån att förlita sig på.

Simon Bertilsson: Bästa backen i laget och tillhör den absoluta toppen i SHL

Marcus Björk: Kan bättre

Tom Hedberg: Grym, kan spela lite rakare ibland istället för att kladda med puck i egen zon

Niclas Andersén: Har ju bara spelat 2 matcher men såg betydligt bättre ut med honom i truppen. Stabil SHL back

Kristoffer Berglund: Är en bra back i normal form men har inte visat att han kan vara en topp 4 back. Klart sämst hittills.

John Nyberg: Har varit bra för oss och är klockren i egen zon.

Josef Ingman: Osynlig mot Frölunda
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Huss: Man kan ju hoppas ;)
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Chanzone: Lugn, de har inte kommit till den biten än ;-)
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
majk: Jag ser att du ofta nämner hur spelet såg ut i Malmö för Peter. Det jag undrar är, hur såg det ut i Örebro? Var det samma typ av defensivt tänk där också eller är det så att han faktiskt kan anpassa spelet till spelarmaterialet och inte bara köra på sin bestämda idé?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
magr: Lindelöf har inte spelat.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: 2 minuter/match är kanske lite lite att dra några slutsatser av sen har han kanske inte lirat med de bästa i laget heller stackarn. Han har i alla fall inte varit inne på nåt baklängesmål.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
munkas: Vad har Lindelöf för corsi och på hur många matcher? Två skribenter på kort tid som listar alla backar förutom Ingman.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
magr: Nu när Brynäs har blivit lite mer intresserade av statistik så kanske hans 9% i corsi på 3 matcher ger honom sparsamt med istid. Sämst i hela SHL. En tanke bara.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
spolaisen: Ingman... Har alla inklusive tränare glömt att han existerar?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
majk: Om jag har förstått det rätt så är det Stråhle som ansvarar för spelet med puck. Känns som det finns en hel del att förbättra.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Axle San:
Jonathan Sigalet SHL vana, Tom Hedberg HA, Modo
Kristoffer Berglund SHL vana men saknar styrka, Marcus Björk SHL vana men ur form.
Niclas Andersén, SHL/KHL, men mätt. John Nyberg, tung och seg
Alexander Lindelöf en flopp
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Carlo: Helt rätt.
Låst ämne

2086504 · »