Brynäs IF

712168 inlägg · 7953 ämnen

Rögle - Brynäs 2016-11-26

1779810 · » Till forumet


Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Carl Lejonkräk: Man kan inte isolera en situation på det sättet och säga att något är viktigt utifrån det. Men jag har varken lust eller ork att fortsätta diskutera sådant.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rodrigo: Helt enig. Granström är ingen poängspruta men folk tycker ändå att han är enormt viktig för "det hårda jobbet han gör". Ett "hårt jobb" som hittills har resulterat i att han varit inne på flest baklängesmål av alla spelare i laget. Jag skulle faktiskt säga att han är vår fjärde bästa center just nu. Blomqvist är en skickligare center som dessutom gör det "hårda jobbet" minst lika bra som Granis.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rodrigo: Jag håller med om Granström, han är inte så viktig i serielunken men han kan vara ett monster i slutspel och jag hoppas att han är i toppform då och hunnit lira en eller annan månad innan dess. Angående tekningar så såg vi mot Rögle senast vad en förlorad tekning kan leda till och Granström hade nog inte förlorat tekningen på det där viset.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Carl Lejonkräk: Diskussionen om hur viktiga tekningar är har ju egentligen inte så mycket med Granström i sig att göra. Det handlar ju mer om hur man ska bedöma hur viktigt det är att en bra tekare försvinner. Jag bedömer inte Granström som spelare speciellt mycket efter att han är en bra tekare eller en "nagel i ögat" osv. Jag tittar mer på ren skicklighet, och även om han spelat i förstakedjan så är han ändå för mig vår tredjecenter efter Jensen och Westerholm. Och så har jag sett honom hela tiden, i ett lag med topp 4-ambitioner så ska han inte vara mer än tredjecenter. Och nä, försöker verkligen inte förminska Granström som spelare här, han är en bra tredjecenter som kan producera rätt okej. Sen om folk tror att spelet har varit svajigt för att Granström är borta... det är trams, ett lag hamnar inte i en svacka för att den tredje bästa centern försvinner. Men ja, jag tror du också är med mig på en del av detta, inlägget är inte riktigt mot dig utan ville bara ge min bild av hur jag ser på Granström.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Peja: Tre matcher +17 tusen i böter för Hedman.
Känns som om han får rabatt på straffet snarare.
Kanske tycker nämnden synd om honom då de har insett att han definitivt lider av någon mental åkomma. Han har helt klart inte förmågan till att känna empati
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Chris11: Han tjuvar även i markeringar. :)
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Zzz: Det är lite roligt när man läser här på forumet hur kass Granström är, att han borde lira i fjärdekedjan, misslyckad värvning som bara kan teka osv. När någon sedan förklarar att tekningar är viktiga så dyker statistikgurus upp med länkar som visar att det inte är viktigt att vinna tek.
Nu är det annat ljud i skällan, nu är Granström helt plötsligt både bra och viktig minsann och allt barkar åt skogen trots att vi är formstarkaste laget i ligan även utan Granström i laget.
Själv tycker jag att Granström i vanlig ordning oftast är ganska blek men när han tänder till, framförallt i slutspelet, då jävlar är han dynamit och oumbärlig. Ett par tre månader utan Grana klarar vi men vi behöver honom i slutspurten. Öhlund kommer förhoppningsvis att blomma ut nu också och våga ta för sig mer också, vilket vore en dröm.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Skrubben: Klart att Granis skada inte är hela sanningen. Men givet är att det störde mer än vad många trott. Det var någon som skrev att skadorna inte påverkar nämnvärt iom att just dom spelarena inte gör så mycket poäng, och det är ju en förenkling av sporten.
Nu hade formtappet kommit ändå för eller senare, men jag tror att Granströms skada blev en för mycket och att man tappade kontinuitet.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Hälge: Jag fattar inte varför Hedman fortfarande får spela i SHL. Det är ju i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga för övriga spelare i serien. Hur många chanser ska en återfallsförbrytare egentligen få?
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Inkazar: Jag tvivlar inte på att Lindblom kommer att få chansen i Euro Hockey Tour, men vi vet ju fortfarande inte han kommer att sticka ut på den nivån. Som jag har varit inne på tidigare så är hans skridskoåkning inte särskilt vass, behöver definitivt förbättras om han ska etablera sig borta i NHL. Men spel i Tre Kronor vore ett steg i rätt riktning.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Carlo: Pudas gjorde ingen bra insats mot Rögle. Bland annat en helt galen (misslyckad) satsning på kropp som gav Rögle en 2mot1.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Carlo: har inget konkret. Men säker på att han blev bänkad. Fälth är bättre än pudas just nu.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Peja: VM är svårbedömt. Långt dot. Men nästa turre (Moskva) kommer både Berra och Oskar va uttagna.
Plus att Oskar är en gammal radarpartner till grönborg. Han kommer få chansen internationellt.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Någon som har mer info om Pudas är skada eller ej
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rodrigo: Nja, given i VM tycker jag definitivt inte att Lindblom är. Inte än i alla fall. Först och främst måste han bli uttagen i Euro Hockey Tour och prestera där. Där har han tillfälle att visa att han kan prestera på internationell nivå.

VM är lite lurigt att spekulera i eftersom vi inte vet hur Grönborg tänker. Det är inte säkert att han är lika positivt inställd till SHL-spelare som Mårts var, särskilt inte efter säsongens stundtals bedrövliga spel i Euro Hockey Tour. Kanske får vi ett svenskt VM-lag med ytterst få SHL-spelare och då tror jag inte Lindblom kommer att platsa såvida han inte visar framfötterna rejält i Euro Hockey Tour alternativt har en rejäl formtopp i slutet av säsongen.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Skrubben: Kedjan med Paille och Johnson har definitivt blivit sämre av att Granis inte är med, men det har ju knappast påverkat övriga spelare särskilt mycket.

Att Rögle hade många skador märktes i special teams. Jag tror att Brynäs hade punkterat den här matchen tidigare om domarna hade gjort sitt jobb och tagit ut Röglespelare. Typ för den höga klubban på Lindblom och solklara trippingen på Blomman.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rodrigo: Hedman och disciplinnämnden.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Chris11: Det känns ändå konstigt att vi utomstående ska bedöma spelare efter hur bra dom är i omklädningsrummet. Jag har aldrig varit inne i Brynäs omklädningsrum och kommer förmodligen heller aldrig att få göra det.

Sedan är det som det står i texten. Det är en försvagning med Ölund jämfört med Granis. Men Brynäs har spelat propagandahockey stundtals efter uppehållet. Nu har man spelat betydligt sämre efter Granis skada. Men måste den kopplingen vara hela sanningen? Kan det inte bara vara så enkelt som att lag hamnar i svackor under säsong, och att nu råkade den sammanfalla med Granis skada?
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Chris11:

"Sedan inser jag också att skadorna i Brynäs gör laget svagare på papperet. Inget snack om den saken. Laget blir tunnare med Ölund som center mellan Paille och Johnson istället för Granis. Men att påstå att den rockaden har en direkt koppling till att Brynäs spelar som en påse skit just nu, det är helt befängt enligt mig. Det är inte Rödin vi har tappat, utan en grovjobbare som ligger 9:a i interna poängligan.""
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Skrubben: men du, Granis är så mycket mer än en grovjobbare som ligger 9:a i interna poängligan.
Han är en spelare som betyder mycket i omklädningsrummet och hans sätt att vara. Han irriterar motståndarna, vinner närkamper, tekar bra och drar andra små fördelar av sitt spel genom att tjuva på reglerna.
Hans sätt att spela smittar av sig på medspelarna. Så att tappa Granis betyder så mycket mer än att tappa en spelare som är 9:a i interna poängligan.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Läste ett inlägg på Flashback som jag tycker sätter huvudet på spiken angående vissa brynäsares analyser:

"Det är precis det du skriver som gör att jag funderar på om det bara är brynäsfans som är totalt okunniga inom ishockey. Läste en krönika på svenskafans efter dagens match som verkar vara inne på exakt ditt spår också.

"Den enda skillnaden från förra veckan är att vi har en till skadad spelare. Efter Granis skada har Brynäs spelat pissdåligt, därför MÅSTE hans frånvaro ha en direkt koppling till vårt usla spel".

Ungefär så låter det från en del brynäsare just nu. Till att börja med så undrar jag om dessa personer någon gång i sitt liv hållit på med lagidrott? Om svaret är ja på den frågan, så undrar jag om dessa personer hållit på med lagidrott på toppnivå och där man dessutom spelar match 3 dagar i veckan?

Du förstår kanske vad jag vill komma till? Det är inte ett dugg anmärkningsvärt att lag hamnar i svackor under en säsong. I just detta fall så har Brynäs svacka sammanfallit med skadan på Granström. Punkt slut. Färjestad har mig veterligen inte dragit på sig några skador sista veckan, utan snarare förstärkt laget med Eriksson Ek. Nu är dom i en formsvacka, och alltså skulle man med din logik dra kopplingen att Eriksson Eks inträde har försämrat laget, eftersom att Färjestad spelat skitdåligt sedan han anslöt.

Sedan inser jag också att skadorna i Brynäs gör laget svagare på papperet. Inget snack om den saken. Laget blir tunnare med Ölund som center mellan Paille och Johnson istället för Granis. Men att påstå att den rockaden har en direkt koppling till att Brynäs spelar som en påse skit just nu, det är helt befängt enligt mig. Det är inte Rödin vi har tappat, utan en grovjobbare som ligger 9:a i interna poängligan."
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Måste säga att jag är lite småbesviken på Clark. Känns inte alls som han utnyttjar sin fart. Fastnar ofta med pucken och blir ganska lätt bortplockad. Hade förväntat mig lite mer killer i honom. Någon jätte-publikfavorit har han inte blivit som det förutspåddes och tror det beror på att han inte gör de här individuella prestationerna.

Bra på att sätta chanserna när de uppstår dock. Men känns som han ligger och väntar på lägen istället för att skapa dem själv.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Jag fattar inte gnället faktiskt, jag tycker att vi gjort två bra matcher mot Malmö och Rögle även om vi slarvade bort minst en pinne mot Malmö. Jag tycker vi är grymma från målvakter till fjärdekedjan även om alla förstås inte är på topp hela tiden. Jag kommer att sova skönt inatt.
Love you guys !
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Dalrt: och Luleå twittrar det här: twitter.com/luleahockey/status/802610729631170560

Fattar ej vad Luleå håller på med. Ta ansvar för detta, Hedman måste stoppas. Och så tar man in Engsund som grädde på moset också. Bra jobbat Luleå.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Dalrt: Fyfan vilken jävla idiot det där är..
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Dalrt: så säger han i intervjun att det inte var en ful tackling. Bedrövligt.

Man ser ju klart och tydligt att han siktar på huvudet med axeln. I det läget kunde han visa mer respekt och gått in med en lägre tyngdpunkt. Istället väljer han att åka upprätt med axeln mot huvudet
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Dalrt: Den där blådåren ska inte få spela hockey. Det ska jävlar i mig inte vara fritt fram att misshandla folk på en hockeyplan. Hur många karriärer kan man säga att han förstört? Usch, har så svårt att se den där onda människan. Tvi fan!
Kommentera


Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Peja: Ja, möjligtvis. För mig är han given i VM just nu iallafall. Ska bli intressant att se vad han kan uträtta på en större "arena". Om han blir uttagen dvs.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Zappaholic: Kanske inte så förvånande när det är som du säger: ingen av dom kan ha sysslat med nån lagidrott öht.
Det JAG isf förvånas mest över är att i normala fall när nån är jävligt engagerad och intresserad av nånting, typ historia eller datorer, så är man i regel också jävligt insatt och kunnig.
När det gäller hockey så verkar det som att det i många fall är précis tvärtom: ju mer engagerad man är, desto mindre kan man om det man är engagerad i.
Svårt att avgöra vad vårt spel för dagen beror på: en naturlig och vanlig nedgång i spelet som alla lag råkar ut för eller om det är skadorna på 3 viktiga spelare som är orsaken. Förmodligen en kombination av de båda, skulle jag tro.
BZ avvaktar nog Granis diagnos innan han beslutar sig för att värva eller låta bli.
Känns som att det tappet är det tyngsta och jobbigaste av de tre.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Huge: Det är oerhört förvånande och något irriterande att en del inte begriper att alla lag, jag repeterar, alla lag har perioder under en grundserie då det blir skador, spelet ser energilöst ut, inget kuggar i som det ska. Gäller bara att ta sig igenom det på ett bra sätt poängmässigt vilket vi också klarar hittills.

Ingen av solstrålarna som gnäller här kan ju någonsin pysslat med någon lagsport. I så fall hade de ju begripit vad flera av oss försöker förklara.

Den enda risken, som jag ser det, till att vi ska rasa genom tabellen är att vi drabbas av skador som vi inte lyckas ersätta.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rodrigo: Jag tror att Lindblom måste bli explosivare i skridskoåkningen för att ta en plats i Flyers. Han får helt enkelt göra som Bäckis och fixa till det.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Inkazar: Ja, nackdelen med såna här krönikörer är väl att dom tyvärr och ofta är alltför känslomässigt engagerade i laget och sitt supportande och därmed har stora problem med att analysera saker och ting på ett objektivt sätt.
Den där krönikan skulle ju lika gärna kunna ha varit skriven av nån av våra bekanta solstrålar härinne, så illa är det.... ;-))
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: att Björck får vara krönikör på Brynäs red på svenskafans är otroligt.

En känslokrönika som vanligt.. de må va hänt, men kängan mot kommentatorn tyckte ja var onödig, troligtvis har han skrivit upp sylwegård som den han skulle intervjua åsså blev det fel. Så kan det bli.

Rodrigo: ör tämligen övertygad om att Lindblom kommer ta en ordinarie plats i flyers nästa säs
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rumpelstiltskin: Klockrent!
En sedvanligt onyanserad krönika med inslag av vettiga synpunkter.
Klart att skadorna i längden är oroande om dom blir bestående och inga ersättare kommer, det begriper alla utan att nån twittrare ska behöva påpeka det.
Resten låter som en tonårsanalys från en överengagerad 12-åring som aldrig spelat hockey eller har en aning om hur lagidrott överlag funkar.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: Sedvanligt gnäll, som Brynäsare är känt för.
Ingen säsong är en dans på rosor, alla lag kan slå alla. Tar man poäng var och varannan match, så är det mer än godkänt! Det är vid vårkanten som den bästa hockeyn ska spelas.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: wänna är skadad. Men ja tyckte nog att widing, Reinfeldt och dansk va några av dom bättre i Rögle idag.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Vill bara fortsätta hylla Lindblom, trots svajigt spel dom senaste matcherna är han ihållande bra match efter match. Har svårt att se att han inte kommer lyckas i NHL, visst är känslan nu att han tar en ordinarie plats i Flyers redan nästa säsong?
Kommentera


Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: Wänna är skadad!
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Peja: Haha Widde... Tänkte inte ens på att det var han.

Våra Brynäs-grabbar i Rögle var för övrigt rätt anonyma idag. Var Wännström ens med?
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: Snyggt av Bertil men man såg ju också prov på Widings defensiva förmåga i den situationen.... :)
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Rumpelstiltskin: Kan man kräva hyfsat spel, eller rentav bra? Bertilsson har sett samma sak som oss, de tre senaste har varit dåliga matcher.

På tal om Bertilsson, vilken Gunderson Mini han gör idag. Vickar lite stelt på grillorna och får öppet skottläge. Ryan har lärt honom ett och annat!
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Bratwursten : Det är dom här vinsterna som betyder mest!

Man kan inte kräva bländande spel i 52 omgångar. (Speciellt på bortaplan)
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
bifhjärta: med tanke på att vi leder bortatabellen så kanske bortamatcherna är att föredra
😊
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Chris11: 5 poäng.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Carl Lejonkräk: i omgång 38.
Tro fan vi fick 2 bortamatcher i mellandagarna och hemmamatchen är mot HiV71..
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Spelarna verkar veta hur dåligt de spelar. Det är bra. Aja, nu går vi vidare och förbereder oss för... *kollar schemat*... Skellefteå... 😖
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
Brynäsgubbe: Hoppas han får stå mot Saik på torsdag.
Kommentera

Sv: Rögle - Brynäs 2016-11-26
bifhjärta: När möter vi Frölunda igen?
Kommentera

1779810 · »