1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740207 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Steken84: Du har en poäng. Men just eftersom J20 är svagt just nu behöver vi få in fler unga spelare utifrån. Föreningen siktar naturligtvis på att förbättra ungdomsverksamheten, men det sker inte över en natt. Nu har vi de J20-spelarna vi har, det viktiga är att skapa en bättre morgondag.

Men även när vi hade fantastiska kullar värvade vi från Allsvenskan. 90/91-kullarna var magiska i Brynäs, men vi hämtade ändå in Ekholm från allsvenska Mora.

Hur som haver, de allsvenska spelarna som Brynäs hämtar in nu förtjänar att få chansen i SHL och hade antagligen hamnat i SHL ändå. Och det är mycket bättre att SHL-lag satsar på unga allsvenska spelare än på mediokra importspelare.

Steken84:

mv: Markström, Lindbäck, Lindbäck, Ersson, Dansk, Sandström

Backar: Djoos, Lucas Carlsson, Söderström, Ersson, Kinwall, Boqvist, Sandin, Bertilsson

Fwd: Bäckström, Rödin, Wännström, Rensfeldt, Fröberg, Rhodin, Silfverberg, Järnkrok, Lindholm, Lindblom, Sandin, Larsson, Boqvist, Ölund...

Detta är ett axplock av de juniorer som Brynäs fått fram de 10 senaste åren som idag spelar i NHL, AHL eller SHL.

Det är lite dumt att klaga på juniorverksamheten för att Brynäs haft en dålig säsong där. En säsong där dessutom Söderström klev fram, som väntas gå i första rundan i draften.

Blå grottan: Finns stor risk att Lindelöf kommer få samma kritik som riktades mot Pudas första året.
Lindelöf har fint spelsinne och bra skott men det kommer bli ex antal pucktapp vid blå och omställningar där hans mediokra skidskoåkning kommer ställa till det. Men det är läropengar som mer kreativa och lite långsammare spelare får ta.
Hade passat bra ihop med en Sellgren-typ.

Berge: Fast så var det för Modo också en gång. Titta igen på spelarnamnen du skrivit så ser du att vi hade några gyllene generationer men också att det var ett tag sedan.
Nu handlar det främst om något enstaka namn i varje kull (i bästa fall). Sandin och Boqvistarna var dessutom värvade utifrån och inte lotsade via regionala klubbar, TV pucken och U16.
Brynäs är tyvärr tämligen oattraktivt bland de som söker hockeygym på nationell nivå och det kommer några magra år framöver.
Tycker också att det är fantastiskt kul med alla stjärnor som Brynäs lotsat fram och/eller fostrat, sanslöst bra, men det generar tyvärr inte automatiskt nya framgångar.

Berge:

Jag vill inte veta vad Brynäs fått fram för egna spelare de senaste 10 åren.
Det jag vill veta är vart Brynäs är på väg just nu. Idag!
Jag drar jämförelsen med modo. Dom var experter på att ta fram talanger och helt plötsligt så slutade man med det och började värva medelmåttor istället. Min fråga är väl om Brynäs är på väg mot samma öde?

Steken84: Man var det absolut så länge Bengtzén styrde.
Men nu blir det nog annorlunda...

Steken84: nä, Brynäs är inte på väg åt samma håll som Modo.

Anders Berg: Håller helt med dig där här. Efter Dackells ord ang Lindelöf och känslan jag får av honom själv så känns det här som på förhand en riktigt intressant värvning. Jag struntar i hur trubbig han är på skridskorna så länge han kan spela smart. För då har vi en bra grund att stå på.
Han kommer komma in i tempo osv osv och därpå kunna anpassa sin skridskoåkning/skridskoteknik efter hand.
Tror stenhårt på den här värvningen!

mattiask: Dackell och Inge har scoutat Lindelöf grundligt, samtidigt som Sundlöv säkerligen gett "green light" till värvningen. Det här är en mycket säkrare värvning än någon random AHL-spelare som man inte sett på plats.

Frycklund till Linköping enligt Mrmadhawk.

Rautio återvänder till Luleå enligt deras lokalmedia.

Peja: Det såg jag inte komma.

Peja: Kan inte påstå att jag direkt hoppar och studsar av glädje.

Perro: Han kanske är inköpt till J-20?

Jacob Ragnarsson till Rögle.

Weigel flyttar till finska ligan.

Isac Brännström verkar lämna HV. Hade vi inte haft så många utfyllande spelare hade han varit en intressant spelare för tredjelinan. Synd. Ska tillägga att jag inte vet om HV ville bli av med honom eller om han själv vill testa lyckan i Amerika.

Emil9783: Kan inte tänka mig att dom vill bli av med honom. Har ju varit en utav deras bästa FW i slutspelet.

Sanny verkar inte tro (eller tycka...) att någon av Timråspelarna hamnar i Brynäs...

{8179}: Tydligen så släpps Brännström. Blir säkert AHL för honom då.

SH: Jag tror att du missuppfattat det Sanny skriver.

Chanzone: Isac har väll ändå inte övertygat likt sin bror. är ju absolut inget vi vill ha in i alla fall, med tanke på att vi behöver spets med stort S

SH: sanny bjuder som vanligt på skarpa analyser. Samma person som tyckte vi skulle byta rautio mot rubin när vi redan hade klart med ersson.

{8399}: var är missuppfattningen...?

SH: Ja han skriver ju om vilken klubb han råder spelarna i fråga att gå till inte var han tror att de kommer att hamna.

{8399}: skulle såklart bara skrivit "tycker"... finns väl ändå en del spekulationer i texten så "tror" är väl ändå inte helt fel...

Vickar du som magister :)

SH: nej, jag ville bara vara hjälpsam.

Något sånt här nästa säsong?

Ersson - Eriksson

Kinnvall - K.Berglund/S.Erixon
Söderström - Andersén
Norin - Lindelöf
Kilström - Ersson
Bort med Lundgren TACK!

Rödin - Larsson/NY/Scott - Wedin/Bromé
Boqvist - Fröberg/Rask/Videll - Danielsson
Figren - Palmberg/Rensfeldt/Molin - Zetterberg
Rohdin - Blomqvist - Alcén
13e:Forslund/Mannberg

Låna ut:Asklöf, Westfält, Solem

Pettisbif: oj säger jag bara

Angående Wännström, det jag har hört är att han i princip var klar för Brynäs innan deadline men att HV71 drog i handbromsen till sist där. Inget nytt egentligen för det var väl ändå lite åt det hållet MrMadhawk rapporterade då. Nu verkar däremot inte Brynäs lika intresserade. Wännströms P/60 denna säsong är i nivå med Boquist. Hamnar han i finska ligan känns det som att Brynäs kommer att få ångra att man inte var hårdare på honom nu. Svårt att sia om vad han skulle kosta dock, men med tanke på att han ofta varit trettondeforward i ett mittenlag senaste säsongen kan han inte vara jättedyr, eller?

Wedin hade smakat mumma. Realistisk värvning. Det är väl den högsta nivån Brynäs kan uppnå.

Tycker folk ska dra ner förväntningar på större namn, det kommer inte att ske.

Jag är nöjd om vi kammar hem Wedin, rödin och Kinnvall.

Rodrigo: Mycket konstigt att ni inte gick hårdare för honom. Skulle gärna sett honom i DIF.
Vi behöver högerforwards då vi förmodligen tappar Brodin, Jonathan Davidsson och Bemström.

Rodrigo:

Jag tror Brynäs är osäker pga hans skadehistorik.

Jag är inte heller säker på att Wännström själv vill spela i en tredjekedja.

Och frågan är väl om det hade varit lite osäkert att satsa på Wännström i första eller andrakedjan när vi redan har Rödin med skadehistorik. Tråkigt om båda gick sönder i november.

Tror också Zetterberg är betydligt billigare än Wännström, och då satsade man på den förstnämnda istället.

Men det här kräver ju att de spelare som ska in håller hög kvalité.

Berge: Är Rödin bekräftad som klar för Brynäs ?? Det är så många som skriver som att han är signad och klar . Har jag missat något?

Jan Grismöbel: Jag skulle också vilja ha samma svar 👍

Rodrigo: Ja det du har hört bekräftades i gårdagens gd. Artikel med intervju...

bradberry: Typ. Spelar egentligen ingen roll nu eftersom det inte blir Brynäs. Ville mest påpeka att det var väldigt synd. Behövs fler spelartyper likt Wännström på forwardssidan. Och jag tror han kommer att göra det rätt bra i finska ligan (om det blir så) om han får vara utan hjärnskakningsproblem och så.

Jan Grismöbel:

Nä, det är bara rykten. Men det är rykten i plural.

Berge: Rykten är en sak . Bara lite lustigt hur säkra många är trotts att bekräftelse saknas . Kan bara förställa mig hur det kommer explodera i hs om Rödin dyker upp i ett annat lag .
Har ju varit massa rykten om andra spelare också . Själv avvaktar jag nog med motorsågen . Men känslan är inte God.

Vid det här laget under sista året med Bulan så spöade vi Frölunda. Verkar gå sisådär för Luleå.

Charles: Näe, vi har för många liknande spelare på kontrakt redan.

Chanzone: Håller med !
Dacke borde inte ha signat med Westfält, Solem, Asklöf och Alcén. Sen borde han bryta med Mannberg. Det är endå rätt mycket pengar om man lägger ihop alla spelarnas löner som borde vara lagt på bättre 3&4 kedje spelare!

Det är tyvärr så illa att Brynäs kommer stå o stampa på 7-13 plats så länge man väljer den här vägen. Trodde inte Dacke skulle gå i samma fälla som Bz gjorde, men det verkar inte bättre. Om nu inte mormor gör en ny jättesatsning på forwardssidan likt säsongen då han o Boork körde något slags rotationssytem som gick käpprätt åt skogen!

Jag hade helst velat se det såhär:
RÖDIN - NY - NY
BOQVIST - NY - DANIELSSON
NY - NY - ZETTERBERG
ROHDIN - BLOMQVIST - NY

Iställlet får man väl vara "Brynäs-nöjd" om vi får det här:
Rödin Sallinen Rask
Boqvist Fröberg Danielsson
Rohdin Blomqvist Zetterberg
Forslund Asklöf Mannberg
Alcén

Piss silly i år igen.... #less

Brynäsgubbe: Luleå har aldrig varit några Vinnare när det gällt. Förnekar sig tydligen aldrig...

Pettisbif: Kan få till två producerande kedjor så är mycket vunnet. Kanske är det inte helt realistiskt att gå från att vara bland de sämsta i SHL till slagkraftigt topp 6-lag på en sommar.

Hur mycket jag än vill och hoppas att precis allt ska klaffa och att vi hamnar högt, så säger realisten i mig att nästa säsong är jag "nöjd" om vi är med och krigar på allvar i en åttondel och har säker marginal neråt.

Känns som vi behöver minst en "silly" till för att justera bygget helt.

Davey85:
Nej det är så sant! Men då vill iaf jag att man inte håller på att snacka om att "Vi går för guld" "topp6" mm mm. Bättre att vara tydliga mot oss supportrar. Jag är inte dum. Även jag fattar att vår ersättare för Gunde blir Kinnvall och Söderström. Och att Berras ersättare blir Lindelöf. Sen att man satsar stenhårt på unga egna spelare som Wesslan, Solem och Asken är inte fel. Men det är ju inte skit sexigt. Och man kan ju knappast tro och räkna med mer folk på hemmamatcherna. Att dom dessutom förmodligen tappar Boqvist och Kellman är inte heller bra för laget. Det lär ersättas och jag tror tyvärr inte att varken 1a eller 2a kedjan kommer vara ett dugg vassare än i år. Om ungtupparna slår väl ut och Blomman, Nicke och Jocke spottar upp sej rejält så kanske vi kan göra en hygglig säsong. Tror inte ens att Rödin kan rädda detta sjunkande skepp..

Jag är den som är den. Och jag tror inte på att ha Dacke, Sundlöv och Molin på ledande roller. I år hade vi Sjödda och Janne och det gick kattskit.
Jag tror Brynäs som klubb skulle må bäst av (i långa loppet) av att bygga helt nytt. Likt FBK gjort. Bort med Loob, Rundqvist, Lennartsson mm. FBK hade ett par besha år. Men sen satsades det nytt. Helt rätt! Tror inte Sundlöv och Molin som tidigare fått sparken har så mycket att tillföra. Och Dacke må vara en ruggig Brynäsare. Och trevlig. Men jag tror inte han har kompetens nog att leda ett SHL lag.

Det skulle inte förvåna mig om Sunken får kicken i november. Att Ove tar över tillsammans med Honken. Och det är lite det jag känner med Brynäs. Dom har 1 bra säsong av 10. Och tränare kommer o går. Se bara på Frölunda och Skellefteå som haft samma tränare i stort sett under mer än 5 år. Det har lönat sej och det lönar sej fortfarande. Brynäs gör 1 toppen säsong sen gör dom 9 ruggigt trista säsonger. Det håller inte i längden. Jag tror att vi går en tuff tid till mötes.

Hade hellre sett att man gjort en total makeover.
Bort med Dacke, Inge, Molin och Sundlöv. Rensat rejält på spelartruppen. Skeppar Lundgren, Andersén, Alcén, Mannberg, Forslund, Asklöf, Westfält, Rohdin och Danielsson. Det går att bygga nytt på ett bra och billigt sätt. Kolla bara på Allsvenskan. Där finns mängder av bra spelare för 3-4 kedjan och sen lägger man allt krut på dom 2 första linorna. Och då menar jag spets!! NHL, Rödin, NLA, KHL you name it! Men som det ser ut nu med det laget och den organisation vi har så tror jag det kan bli svårt att hålla Leksand efter oss nästa år.

Som alla jag pratar med i Gävle. Spelarna i Brynäs har alldeles för mycket att säga till om. Och alla har tröttnat på hur föreningen skötts och sköts.

Gävle Som sport stad håller på att dö ut!

Davey85:
Känns som vi behöver minst en "silly" till för att justera bygget helt

Det man kan fråga sej då är:
Vad kostar mest? Att åka ur SHL?
Eller att riva bundna kontrakt och göra en total makeover?

Var det smart av Dacke att värva Cerveny? Var det smart att förlänga med Alcén och Asklöf så tidigt? Var det smart att förlänga med tränarduon så pass tidigt? Är det smart att ta tillbaka Molin och Sundlöv? Är det smart av Brynäs att låta Dacke ha en så pass hög befattning?

Jag tror att svaret på alla frågor är NEJ! Men vad vet jag...?

Pettisbif: Cerveny tycker jag ändå var värt ett försök, en spelare som producerat i KHL i ett bottenlag som togs in i ett försök att nå slutspel. Man måste ju gå för det.

Asklöfs förlängning är jag i dagsläget tveksam till, mest för att laget är felbyggt och han ser ut att kunna hamna i en roll han antingen inte är redo för eller en roll han inte har sina fördelar i. Sen har han hockey i sig och är en Brynäsare, så kanske tålamodet kan betala av sig om han får vara hel.

Alcén skulle kanske inte haft 3 år, men lite samma där, får han fokusera helt på att köra den rollen han bör så är han en bra kugge i en fjärdelina.

Angående MS så är jag också tveksam, det är möjligt att han kan göra nåt bra med en delvis ny trupp, men ett stort frågetecken dröjer sig kvar här.

Sundlöv och Molin är jag positiv till. Sundlöv för att jag tror vi behöver en Brynäsare som varit med i med och motvind förut, hela föreningen har känts lite vilsen rent sportsligt och identitetsmässigt. Molin med ansvar för spelarutveckling tycker jag låter intressant. Ove har en bra hockeyhjärna.

Jag ser själv att jag garderar mig en del, men jag antar att min inställning kan sammanfattas med Mja, nja, kanske, hoppas, oklart.

Det kan bli bra på sikt det här, men jag tror som sagt ombyggnationen kan ta tid.

Pettisbif:

Hahaha det blir svårt att kunna somna efter ett av de mest skevt vinklade inlägg jag någonsin läst. Byt namn till Besserwisser istället för Pettisbif för du verkar ju veta hur allt är och hur allt kommer gå.
Dessutom rimligt att rensa hela ledningen och hälften av spelarna. Det är inte Football Manager du spelar.

{8356}:
Fotboll Manager?
Det är väll just det som var lite poängen från honom.
Fast nu borde vi inte leka utan ta detta seriöst utifrån uppsatta och uttalade mål, vilket han lade fram seriösa argument för och emot!
Väldigt intressant inlägg enligt mig.

Dacke verkar (så här långt) inte tagit klubbens mål på allvar enligt mig - utan istället värvar hem kompisarna så det blir lite "kul" på jobbet, som också tar upp löner.

1. Istället för sundlöv borde vi haft en heltids anställd "inge" som scoutar HA/SHL och en, helst två, som scoutar Europa! Kostar mer, ja, men det gäller att hitta guldkornen.

2. Ove är väll inte utbildad sportpsykolog. Är det en seriös roll borde man kikat över Atlanten och tagit hit någon med större ryggsäck för ändamålet.

Sen, jo klart att vi (Dacke/Sundlöv) fortfarande kan få fason på 1a å 2dra ännu, å de spelare som väntar ut bud dröjer, men jag har svårt att se att vi kommer att ha (utifrån antalet på kontrakt) utrymme att värva spelare till 3dje som kan tillfälligt ersätta dessa spetsspelare 1a å 2dra vid skada, avstängning osv. viljet kommer att ske under året. Det håller inte att stå efter säsongen och säga "och så har vi haft otur med skador, därför hamnade vi där vi hamnade"

Pettisbif: Cerveny och alla andra sena värvningar är det ju fansen som gapar högst efter. Sen när det inte blir succé (dvs alltid, om man inte har tur och pengar, läs Växjö) då skäller fansen på sportchefen.

« · 1961116 · »