1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743453 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
{7225}: Tyckte jag läste/hörde nånstans att Bertil var redo. Kanske bara rykten.

Zappaholic: Borgman spelar men inte Bertil va?

Davey85: Satan vad fint det känns med Bertil och Fälth tillbaka. Det är en smärre bragd att slå ut Frölunda med de två borta. Kommer ge stabilitet i försvaret.

Undrar om Borgman spelar i morgon? CP borde inte få spela men det lär han ju göra.

Tror faktiskt Rautio står i morgon!

Trist med Wänna i Hv71, MEN..för mig känns det som en typisk värvning som skulle gå fel om vi gjorde den.

Skrubben: Skulle tro att många äldre spelare har gjort det faktiskt, för det är ju bara nu på senare år som man har börjat tagit det här med hjärnskakningar seriöst, med tydliga riktlinjer och så vidare.
Kan vara som du säger med ytterforwards. Frågan är vilka som försvinner, förutom Lindblom och #7? Vi vet ju att Lindblom har ett väldigt litet kontrakt och att en ny transatlant redan är införskaffad.

Peja: Hur många av spelarna i SHL har spelat sju matcher med hjärnskakning? Läkarna i Rögle gjorde en dundertabbe som kunde kostat Wännström karriären.

Men som jag skrev tidigare, kan vi lägga mer pengar på ytterforwards om vi tar hem Rödin och förlänger med Ikonen? Jag tror det framför allt där problemet sitter.

{7800}: Visst, men hur många SHL-spelare som är i hans ålder eller äldre har inte haft hjärnskakningar? Crosby missade ju en väldigt lång tid pga hjärnskakning men kom tillbaka och höll som vanligt världsklass.

Peja:
Finns ju ingen läkare som med säkerhet vet hur effekterna av en hjärnskakning kommer arta sig i framtiden, så hur ska sportcheferna veta det? Det är alltid en chansning.

{7800}: Tvivlar starkt på att vi hade sett en dragkamp om Wännströms signatur om det varit fara för hans karriär. Tycker att HV71 är en god förebild vad gäller lagbyggande; de prioriterar att värva tillbaka egna produkter och spelare som har varit där förut, men värvar också helt "nya" spelare. Jag gillar sättet som Davidsson bygger laget på och det verkar ju vara vägvinnande också.

Jag personligen vill inte se Wännström i Brynäs. Han hade en jäkla uppsida i starten på säsongen. Han har inte bevisat att han kan prestera över lång tid och med en hjärnskakning som höll honom borta i ett helt år så räcker det ju med en smäll till kan hans karriär vara över. Vill inte ta den risken.

Forsberg 1978: Jag vet inte om det uppmärksammats men Wännström påstås vara klar för HV71.....står i Jönköpingstidningen

Mikael Nord prisad som minst dåliga domaren i SHL!

Liten instickare.. Cmore avbryter med reklam mitt i introt, alltså va?

Forsberg 1978: Detta vinner vi enkelt!

Skrubben: Litar fullt på BZ han vet vad han gör!

Finaldags fattar det inte men nu JÄVLAR KÖR VI!!!

Wännström klar för HV enligt Sydöstran. Stod mellan HV, Rögle och Karlskrona tydligen. Brynäs aldrig med i leken? Kan bero på att forwardssidan är full. Förlänger Bz med Ikonen och även Rödin tillkommer så tror jag inte vi kan lägga mer pengar på yttrar. En center är väl i störst behov sedan som ersättare till PaW.

Inkazar: Fuck. Färjan hem går så klart under hela matchen. Stört svajigt internet här också.

dAVydov: Nix. Det går inte. Du måste spela in.

{7225}: Nån som vet om man kan streama matcher i efterhand om man har cmore? På viaplay ligger allt uppe i 48h. Kanske nåt liknande via cmore?

{6984}: Oroväckande

{6984}:
En förändring enligt GD. Pow extra, Mannberg in

{7225}:
Match 1 PaW 1+1 PoW 0+1
Match 2 PaW 1+0 PoW 0+0
Match 2 PaW 0+0 PoW 0+0
Match 2 PaW 0+0 PoW 0+0

Bifbiffen: Sen vill man se Clark leverera på bortaplan också..

{7225}: Förhoppningsvis är det slutlallat för deras del och kör på som vanligt! Kommer behövas minst sagt

SnowKing: precis, det är därför han passade perfekt mot VF men mot HV kanske Kinnvall är en bättre kandidat utifrån hur de spelar.

KalleTeodor:En nyckel tror jag blir hur Westerholmarna uppträder, hur har de spelat mot HV tidigare i vinter?

Zzz:
Felix har ju lyckats flera gånger i J-VM... På seniornivå är det ju först i Frölundaserien han har tagit ett rejält kliv, om det fortsätter så är svårt att sia om.
Frågan är ju hur Philadelphia tänker om Felix spikar igen i finalen?

Svårt att tänka/värva rätt inför nästa säsong... det har ju hänt förr att talanger försvunnit över Atlanten i sista stund!

SnowKing: Det ska bli mycket spännande att se hur spelet mot HV kommer att bli. Det är ju ett helt annat lag än FHC och det ska bli intressant att se vilket lag som tar initiativet. Jag tror t ex att spelet kommer att passa Jensen betydligt bättre och därmed ge hela den kedjan ett ännu bättre spel med mer puck. Däremot så lär det ställa helt andra krav på vårt försvarsspel och bl a så lär farten bli en rejäl utmaning för t ex Ersson som var riktigt bra mot Frölunda.

{2064}:
Ett bra komponerat lag skall ju möta olika spelstilar över en säsong! Flera spelare var ju väldigt bra mot Frölunda, i synnerhet de som är vår spets. Men den som överraskade mest på mig är förutom Felix är just Ersson... på det sättet han försökte ersätta Bertil tycker jag var imponerande!

Auchinleck: same old story som med Deutsch för ett par år sedan. Ersson har inte platsat under säsongen men mot Värsta Lödöse passade hans spelstil perfekt. HV är en annan visa. Att möta Tedenby och Sandberg kommer bli jobbigt.

Peja:
Det är just de där övervägningarna som är så svåra. Men vill man framåt gäller det att "slakta sina heliga kor" och stoppa in bättre material.

Skrubben: Sundlöv insåg nog att nyförvärven inte skulle kunna täcka ut tappen fullt ut, särskilt eftersom flera spelare (Silfverberg, Ekholm) var seriens bästa på sina respektive positioner. Men han trodde det var tillräckligt, eftersom stommen överskattades.

Peja: Haha ja skit samma egentligen, märkligt att sitta och diskutera nästa säsong samma dag som finalspelet börjar =)

mk: Ersson har lite otur... För första gången på länge har Brynäs "faktiskt" fantastiska backtalanger i J20/J18. Vi brukar ju ha fler talanger på andra positioner, men Boqvist och Berg ser fina ut... Och Söderström såg intressant ut i TV-pucken.

Zzz: Det var ju otroligt tufft för Sundlöv att bygga nytt efter guldet då de blev av med ett antal unga spelare som säkert inte hade så höga löner men ändå var toppspelare i ligan.
Kanske Sundlöv skulle ha använt överskottter från guldet till att bygga ett slagkraftigt lag och budgeterat för ett stort minus för att hålla laget kvar i toppen.
Det är lätt att vara efterklok men BZ känner säkert till skeendet och kommer att se till att vi har ett bra lag nästa säsong.

Nu ser det ju hyffsat ut med spelare på kontrakt men risken är att det blir några knallar under sillyn och att spelare som Clark, Jensen, Bertilsson och kanske Lucas Carlsson försvinner.

Peja: Problemet efter guldet var inte att Sundlöv behöll stommen i laget. Problemet var att han ersatte våra riktiga spetsspelare med Dennis Persson, Johan Harju, Robin Rahm och Anderas Thuresson (som var dålig första säsongen hos oss).

Speciellt backsidan underskattade han rejält när han fick för sig att Lasse Jonsson skulle ersätta Mattias Ekholm.

Brynäs är väl medvetna om vilka misstag som gjordes efter 2012, så det blir en nyttig erfarenhet när vi går in i 17/18.

Zzz: Sett till hur slutspelet har varit hittills kan det lika gärna bli Rautio som står majoriteten av finalmatcherna, men Felix kommer säkert inleda.
Rautio är nog inte intresserad av att fortsätta i Brynäs om Lindbäck kontrakteras, så jag tror att han kommer att hitta en ny klubb om så blir fallet. Men nu hoppas jag att Rautio, Sandström eller varför inte båda två kliver fram när Brynäs tar guld! :)

{7225}: Ja så är det ju, samtidigt så kanske Rautio i den åldern han är inte är så sugen att bli instängd som given 2:a bakom Lindbäck sitt sista år på kontraktet.

Peja: Det är väl så man resonerar nu då när inte Ersson får nytt kontrakt. Bz är väl kanske inte lika "blödig" som MS var mot Gävlekillar.
Bulan han jj få kontrakt ändå efter säsongen, men det visar ju vilket håll BZ vill.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️❤️

Huge: Givetvis så måste man lägga både bra och mindre bra insatser i vågskålarna när man gör sina bedömningar. Det jag ville ha sagt var mer att man inte skall stirra sig blind på vad som uträttats under årets slutspel.
Jag tycker att det är lite komiskt hur man hyllat Svedberg efter guldet. Men ser man på säsongen 11/12 så var han i bästa fall medioker. Men sånt glöms bort efter ett grymt slutspel.

Peja: Det kan man ju absolut tycka med facit i hand, trots allt måste ju ändå BZ har lyckats med en hel del också eftersom vi är i final. Att vissa spelare inte lever upp till det man hoppas på, är ju absolut inte unikt på något vis.

Huge:
En nyanserad och nykter analys över 16-17 ger ungefär samma innehåll som efter 98-99 och 11-12. De senaste årens mest framgångsrika lag har missat att upprepa sitt framgångsrecept/inte fått ihop det. Brynäs däremot har haft flyt (framför allt studsar det Brynäs väg i sluspelet.
Inget som stör direkt (höhö), men det behövs mer om vi skall sätta oss i samma läge om ett år och nästa.
Den läxan hoppas jag BZ gör grundligt. Både när det gäller hur det vinnande spelet ser ut och vilka spelare som passar in i systemet. Du kan vara säker på att tex SAIK, Växjö och Frölunda knyter näven just nu... det vore kul att passera kvarten tre gånger på 18 säsonger.
Med det sagt blir det intressant hur matcherna mot HV kommer att arta sig. Offensiv sluggerfest? Två offensiva lag tar ut varandra? Målvaktsmatchen?
Backspelet i högfartsmiljö?

#stormenkommer

Peja: Jag håller med om att man gjorde det misstaget efter 2012, målvaktssidan måste stärkas upp. Men jag ser hellre Sandström än Rautio. Ingen av målvakterna imponerade under grundserien, dom har haft en serie var i slutspelet. Men Rautio är över 30 och Sandström 20. Om tex. Lindbäck kommer hem till nästa säsong kommer Rautio vara garanterad två, Felix kan rent teoretiskt utvecklas och ta den matchen. Dessutom är han från Gävle och har visat att han håller, då går det före.
Hoppas nu han kan fortsätta spela stabilt i finalen och att laget fortsätter att backa upp honom till 100%.

Zzz: Att göra sig av med Jocke E tror jag är jag iofs är lättare än att göra sig av med Rautio. Jocke E lär som jag förstått bli utköpt och hamna i KHL men Rautio blir nog svår att bli av med.

Huge: Brynäs byggde upp ett starkt eget kapital efter guldet. Det som Sundlöv har sagt är att han borde ha pressat Brynäs(styrelsen) att satsa ännu mer på spelare säsongen efter guldet. Att man kunde ha surfat vidare på framgångsvågen som guldet skapade. Men det gjordes inte pga övertro till många av guldspelarna.
Sundlöv blir säkert kanon i Modo, han har fantastiska förutsättningar där iom att deras juniorlag är bäst i Sverige.

Peja: Den stora skillnaden är nog att Sundlöv hade helt andra pengar att röra sig med jämfört med vad BZ nu har. Även svårt att riktigt få grepp om vad Sundlöv isf menade när han talade om att man borde ha "satsat mer" efter guldet.
På vadå?
Dyra spelare utifrån trots skral ekonomi eller egna talanger med ringa rutin och dessutom en TJ med stora krav på sig att upprepa guldsäsongen?
Det sista du säger om de båda indikerar väl också just det jag därmed också vill påstå: att BZ passar bättre i ett lite mer etablerat "topplag" som har pengar, jämfört med Sundlöv.
Är nog således ingen slump att Sundlöv valt Modo som ny arbetsgivare, där det känns som att han har ungefär samma förutsättningar som han hade i Brynäs.

Virvelvinden: Visst - men glöm inte att det var samma typ av analys som drog slutsatsen att Simon Löf, Emil Molin och Jonathan Carlsson var spelare för ett guldlag. Så jag skulle försöka analysera saken mer nyktert om jag vore BZ.

Peja: Att sitta och analysera och tycka saker står ju var och en fritt, tycker ändå att Felix har visat att han faktiskt håller när det gäller, även om våra backar har gjort ett grymt jobb de sista matcherna. Nu är vi i final, och det är den här truppen vi har, och de har gjort en grym säsong. Nu kör vi för guld !

« · 1821874 · »