Brynäs IF

715128 inlägg · 7953 ämnen

Tror vi på flera nyförvärv?

« · 2218658 · » Till forumet


Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja:
Jag skulle lägga till "för dåligt sammansatt".
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
KalleTeodor: Både Roger Melin och Peter Andersson har haft bra tränarkarriärer och varit uppskattade i många klubbar. Båda blev en brutal mismatch med Brynäs spelartrupp. När man har testat alla olika ledarstilar och ingen passar till truppen kanske man någon gång, med uteslutningsmetoden om inte annat, måste börja inse att det är truppen som är för dålig.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Tränarna är absolut viktiga, men är Peter Andersson och Roger Melin verkligen värdelösa tränare som inte går att prestera under? Varför har andra lags spelare kunnat prestera under dessa tränare men inte Brynäs?

Det är där skon klämmer. Att tränare helt plötsligt blir värdelösa så fort de hamnar i Brynäs. Om dessa tränare hade misslyckats överallt där de varit, så hade det varit en annan sak.

Om Brynäs misslyckas under Manner, kommer det bero på att han har blivit en dålig tränare eller på grund av spelarna?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Nu har väl Melin tagit ett SM-guld om mitt minne inte sviker mig… :)
Han är väl även i andra fall känd för att få ut max av spelarna. Därmed blir ditt exempel lite haltande och dessutom för svepande.
Att tränaren är viktig för lagets framgång håller jag däremot med om och jag tror mycket på Mikko som väl f ö har en ledarstil som inte ligger så långt ifrån Melins. Kryddad med lite finsk Sisu får vi kanske hoppas…
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Jag vet hur hans efternamn stavas och vad han heter.
Men om en sån liten grej stör dig så är det nog mest synd om dig.
Men jag pallar inte ändra och krångla pga att min mobil har ett idiotiskt autokorrekt i stavningarna.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif:
Finns bra förutsättningar. Nu gäller det att få ihop allt.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Jag har spelat lag idrott på hög nivå och det går inte att prestera max i ett lag där tränaren liknar en diktator eller en velpelle. (PA och Melin)

Ni som inte förstår att tränaren är viktigare än 2 spets spelare är helt ute och cyklar. Man kan ha ett ruskigt bra lag. Men om tränaren är en sopa och idiot kommer laget underprestera ändå.
Vi har många spelare som kommer göra en mycket bättre säsong i år tack vare Mikko. Han ska vi vara glada för att han valde oss. Han besitter ledaregenskaper få andra har. Och vi har Boom Boom att tacka för massor!

Dessutom är Ari en grym ass tränare.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Tjena! Nu har du i över ett års tid ”envisats” med att skriva ”Ljungkratz”. En petitess men eftersom det fortsätter börjar jag störa mig på det…😂

Han heter L J U N G K R A N T Z !
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja:
När spelet, tränarna och spelarna inte synkar med varandra leder det till dåliga prestationer.
Dags att städa upp i det träsket.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Även Ersson var med. Plus Andrén och VV och en junior målis.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Axle San: Det är ganska många som menar att Brynäs fiaskosäsong ifjol berodde på Peter Andersson. Och fiaskosäsongerna årena innan på de som tränade då. Även en sån som Sundlöv menar fortfarande att fjolårets trupp var riktigt bra. Apropå att alla skulle "veta" att laget är kasst.

Brynäs har haft hybris och överskattat många spelare i många år nu. Och då menar jag inte supportarna utan andra runt klubben.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Öppen träning var det idag.

Femmorna var rätt svåra att utläsa då 5-6 proffs var med.
Men detta kunde jag se:
Rödin, Scott, Olesen
Sallinen, Ölund, Gunler
Molin, Pettersson, Danielsson
Eklind, Birgersson, Mannberg
Kvist, Järnkrok, Boqvist/Lindblom

Nyberg, Genoway
Björk, Berglund
Bertilsson, Bergman
Hedberg, Carlsson
Boqvist, Söderström

Är osäker på om Lindholm också var med sen var även några junisar med. Ljungkratz vilade. Kom hem sent inatt.
Palve kom igår också och vilade och Bulan var såklart inte med. Så länge hans dom inte är faställd så kommer han inte vara med, dessutom kommer han förmodligen sluta med ishockeyn ändå. Tror till och med att han inte ens bor kvar i Gävle..
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Ja visst, mitt svar gällde att Brynäs ev väntade in free agent marknaden i NA. Då hade Billins i så fall varit en säkrare kort för liknande peng.

Men jag tror som du att pengarna inte finns. Därför hade det varit vettigare att ta in en ung med potential som kan utvecklas och överlevrerera på låg lön. Mylläri kan vi nog vara säkra på vad vi får av, varken mer eller mindre.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja: Var får du allt ifrån? Vem har ens pratat om trollspön och supertränare? Är det ens någon som ens tror att Brynäs som bäst har chans på åttondelsfinal?
Alla vet att vi är kassa men många tror ända att det kan gå bättre nästa säsong om det vill sig väl, ungefär där ligger väl läget som jag ser det.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Nån som vet om PB var med på isen idag?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja:
Under brynäs storhetstid, drev spelarna själva på varandra vid träningarna, fan tog den som inte gjorde sitt yttersta vid varje moment på "träning"..

I dagens brynäs finns inte denna "harmoni"..

Lennart "Tigern" Johansson och dagens Anton "Rödda" Rödin där har vi skillnad i pådrivare,,Rödda kan endast mäta sig med Tigern i skridskoåkning, men inte i ett pådrivande djävlaranamma..
Tigern var värdelös på rören, men vilken kämpe och pådrivare..
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja: Det som du säger nu har egentligen en större bild.
Det handlar om föreningens sätt att vara.
Tränar man inte rätt från början så kvittar det hur du spelar.

PA var förvånad över träningarna som Brynäs hade haft.
Det har en del med fystränaren att göra, kanske därför som Ågren fick kicken..

Sen så blir det en kultur bland spelarna att kan man "fuska" på träningarna så blir det inte riktigt den tävlan som behövs.

Många spelare som kommit till nya föreningar har varit förvånade över träning.
Visst, ny förening och vilja att "fjäska".
Men det kan inte vara så med varje spelare.
Som man tränar spelar man som Schwartz sa..

Med allt detta så blir det en kultur i föreningen att man inte har varit fullt påkopplad till match.

Sen kan man inte göra guld av skit. Men kan åtminstone få det att sluta lukta..

Det är det jag hoppas kommer ske iår.
Att man överlever och kan börja om lite nästa år.

Med en ledning som fått ett år på sig, jobbat med sponsorer, klimat i Gävle, framförallt med tänket runt Brynäs.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja: Det stämmer nog att den sportsliga ledningen(herr) inte har haft SHL-klass de senaste åren.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Tror det är farligt att tänka att tränaren är 50% av laget. Särskilt när laget har en tendens att göra tränare inkompententa över natten så fort de tagit över Brynäs. Roger Melin, Peter Andersson mfl har lyckats på flera andra ställen, men så fort de tog över Brynäs blev de värdelösa och gjorde alla sämre. Någon gång måste man också se sanningen i vitögat och inse att spelartruppen faktiskt kanske inte är bättre än vad de har visat de senaste åren.

Som jag ser på Brynäs lagbyggen de senaste åren har det varit en del av problemet att många verkar tro att spelartruppen är mycket bättre än vad de har visat och att många tror en ny supertränare kan vifta med ett trollspö och höja laget flera klasser. Om man kollar rent objektivt har Brynäs lagbyggen inte varit anpassade för dagens SHL; backarna för ospelckickliga överlag och forwards för långsamma Dessutom levererar inte ungdomsverksamheten som tidigare, vilket man inte bara kan skylla på att "A-lagstränaren inte ger dom chansen", som en del säger. Det spelar ingen roll vem som är tränare om laget inte hänger med i SHL-tempot.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Nån som vet om träningen är öppen för allmänheten idag?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: När vi nu gör en omstart …. igen 🤔 anser jag att vi ska gå tillbaka till att bli Brynäs igen. Vi ska ta vår fjärdelina från de egna leden, unga duktiga och lovande spelare som får chansen att spela i SHL. Det utvecklar de unga spelarna men även de äldre som kan bli mentorer och ledare för de yngre, det utvecklar hela föreningen.
Dessutom kan man använda budgeten smartare genom satsa pengarna på spets till första och andralinan när fjärdelinan är relativt billig med egna förmågor.
Vi kan bli ett starkt Brynäs igen, inte ett köpelag som det finns alldeles för många av i SHL redan.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz:
Så behöver det absolut inte vara. Zanetti var 8e back säsongen vi senast spelade final. 2012 när vi tog guld var Jonte Carlsson inte heller någon ungdom men likväl 8e back och fick sina matcher då o då.

Jag vänder på det och säger, att det kanske till och med är bättre att ha en rutinerad 8e back.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz:
Det vi måste ha i åtanke är att vi ligger extremt dåligt till ekonomiskt.

Får jag gissa, så blir det ingen flashig back och inte heller någon ny forward om det visar sig att Bulan lägger av.

Man kör med dom man har just nu. Ev byter ut Mylläri mot någon liknande i samma prisklass. Sen sätter man hoppet på att laget är bättre än vad som visades ifjol.
Kom ihåg att tränaren är 50% av laget. Är han kass är det omöjligt att prestera på topp.

Kan Manner bli en hitt som jag tror han blir. Så kommer vi automatiskt få se ett bättre lag än ifjol.

Vi hade inget dåligt lag ifjol. Och inte heller sämre i år.
Att Bulan ev lämnar gör inte ett dugg. Han drog bara ner oss och passar inte in i SHL spelet. Istället får någon annan chans att visa upp sig. Och göra en "Kvist" från fjolåret fast ännu bättre.

Det är vad jag tror och hoppas.

Bättre att spara pengarna för Brynäs blöder extremt mycket ekonomiskt just nu. Och kommer så göra ett tag till. Vem vet om det blir en Corona 3.0 i höst och samma som ifjol med ingen publik...

Brynäs gör rätt i att inte värva nån flashig. Dessutom är marknaden i stort sett död på säkra spets spelare.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja: Jag tänkte mest på den roll han haft i Brynäs med PP spel osv efter att Gunde drog.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Semic:
Ser gärna att Brynäs har ett samarbete med Blue Jackets som låter några spelare komma över och få spela SHL matcher
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Jo det hade man säkerligen kunnat, problemet låg kanske i att vi inte hade någon som skötte värvningar vid den tiden och han valde HV istället eller att man helt enkelt inte såg Billins som ett alternativ kanske kostar mer än han smakar vad vet jag? Samt att man kanske har något namn från Columbus Blue Jackets där Bom-Bom är chefs scout som man alternativt kommer lyfta in efter deras camp?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
LKV: Tänkte inte på Björk, han fyller 24 i år. Det jag menade var att ska man ha en åttonde back ska det vara en ung och utvecklingsbar spelare som man kan slussa mellan sparsam speltid i SHL och allsvenskan. Tror knappast Mylläri är sugen att pendla till Almtuna varannan dag.

Tänk om man istället kunde erbjuda en av Sveriges mest lovande backtalanger i åldern 17-18 år en SHL kontrakt, då kanske man hade kunnat locka honom till Brynäs.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Semic: Kanske är det tanken, vad vet jag. Men hade man då inte lika gärna kunnat behålla Billins?
Kommentera


Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Höken skriver att Brodecki letar ny klubb och att Malmö vill bli av med honom.

Kan det återigen bli en vända till oss? Är han en "tillräckligt" bra ersättare för Bulan?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Axle San:
Det talas väl aldrig om att Berras storhet ligger i hans puckhantering...?
Det jag menar med två-vägs back är att han besitter det mesta på ett fantastiskt bra sätt. En modern och oerhört smart back som har mer touch och ett bättre skott än fler anar.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Axle San: Beror väl på hur bra man tycker att han är. Bertil är uppenbarligen tillräckligt skicklig för att kunna spela sig ur pressade situationer, oftast ta rätt beslut i passningsspelet och har bra bollkänsla. Men han är ingen spelare som är drivande i spelet med puck eller kan bossa på blå i ett powerplay.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja: Bertilsson skulle jag snarare säga vara överskattad med pucken.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Jo, hoppas du har rätt om Bergman. Det är dock inte särskilt förtroendeingivande att skriva 2-årskontrakt med någon som har brutit kontrakt 2 år i rad.

Bertilsson är underskattad med pucken, men tycker ändå han har spelat sin bästa hockey tillsammans med Gunde och då var Gunde klart drivande i spelet med puck. Tror det passar Bertilsson bättre att spela andraviolen med pucken och fokusera mer defensivt. Och i powerplay är hans bössa för klen för att han ska utgöra ett hot, blir för uppenbart att han söker passen. Däremot klarar Bertilsson av att spela i ett puckförande lag, det klarar inte typ Andersén av.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Huss:
Vad jag fått höra kommer Andersén lägga av. Brynäs vill egentligen skriva 1 år till men Niclas kommer förmodligen lägga ner hockeyn.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Peja:
Tror du kommer bli rätt överraskad av Bergman om du drar honom som en defensiv back. Visst han har inte varit någon vidare producernde back i sin karriär. Men han har mer hockey i sig och som jag brukar säga mera tounch än spelare som Ingman och Andersén. Det kommer du få se själv.

Sen har du ju rent av fel när du säger att Berra är en defensiv back. Visst att han har sina absoluta styrkor där. Men jag skulle vilja påstå att Berra är en av hela SHLs bästa två-vägs backar. Så mycket smartness som han besitter.

Berglund och Nyberg defensiva absolut.
Men sen har vi ju Bergman och Berra som två två-vägsbackar. Och Genoway, Björk och Hedberg som 3 offensiva. Mylläri har jag för lite kunskap om. Tror det är 50/50 om han blir kvar. Billigt iofs vilket kan öppna upp för en bättre forward ersättare för Bulan.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
#33: Säger inte lite om han blir ersatt av en kille knappt platsade i HA förut.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
LKV: Det trista med backsidan är att man har värvat 3 backar men ändå ligger +/- 0 på antalet spelskickliga backar, kanske till och med minus om man räknar att Ingman är skickligare än de nya utfyllnadskillarna. Genoway är säkert bättre än Billins, men det förändrar ju inte helhetsdynamiken. Hade behövts 2 spelskickliga backar istället för Mylläri och Bergman. Det finns redan defensiva kuggar i form av Bertilsson, Berglund och till viss del Nyberg.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Brynäsgubbe: Det här tror jag blir bra! En helt annan utstrålning än surgubben Andersson! Där snackar vi noll karisma!
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Video från dagens samling.

Undrar hur finsk hockey funkar i SHL.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Tom Hedberg är 21 och Marcus Björk är 23. Samt Bergman 25. Ger ju en relativt ung och utvecklingsbar back i varje backpar.
Björk och Hedberg kommer nog få dra ett ganska tungt lass i år, och nog finns kapacitet hos dem båda. Bergman mer oklart.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Betyder detta att Andersén har gjort sin sista match i Brynäströjan?
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Scerban: Tvivlar på att det handlar om utveckling, antagligen snarare om att han fick offensivt förtroende och klev ner en (eller två) nivåer gentemot SHL. Spelare som Adam Pettersson och Mannberg skulle säkert också kunna leverera en hel del poäng i Österrike om de fick offensiva roller.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Det här är också intressant:

"Mylläri ska ha varit riktigt bra i Graz sedan hade lämnade VIK under säsongen som gick, men fick också en stor roll med mycket speltid i alla spelformer där enligt uppgift. Österrikes liga är ju också förhållandevis bra.

Mylläri ska ha utvecklat sitt spel med puck i Graz eftersom han fick spela PP regelbundet för första gången på länge under en längre tid."
vikfancentral.se/silly-vad-hander-med-anton-myllari-efter-succen-i-graz-lite-roksignaler-och-mojligen-skulle-vasterassonen-passa-ganska-bra-i-lagbygget/

Try-out-delen handlar kanske om att han ska få chans att visa att han har offensiva sidor han tidigare inte fått visa på SHL-nivå. Man kan ju notera att han gjorde 6+4 på 29 matcher i Graz, målbäst bland backarna i laget och på liknande nivå vad gäller PPG som Olle Alsing (0+5 på 13 matcher) och KHL-backen Vitali Menshikov (2+1 på 10 matcher). Är väl oklart hur mycket detta säger men finns ju inte så mycket att förlora här.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Personligen tänker jag att man skriver Try-Out med Mylläri medan man väntar in hur det blir med alla camper borta i NHL o sen plockar man någon av rejectsen där bortifrån och lyfter in i laget (förhoppningsvis en offensiv back)

Kanske tänker lite väl optimistiskt i allt detta men det är iaf vad jag hoppas på!

Mylläri får spela lite försäsongsmatcher och hålla igång, Brynäs slipper slita ut backarna man har för hårt, Win-win för bägge delarna
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Håller med, låter märkligt. Kan man tänka sig att detta är ett sätt att köpa sig tid? Om Bulan inte blir kvar innebär det en stor post i budgeten som kan frigöras till en meriterad back. Och vad är egentligen status på Viktor Persson, är det verkligen helt 100 att han spelar i Nordamerika? Det har sagts att han ska spela i WHL men han är ännu inte uppsatt för Kamloops Blazers hos Eliteprospects och kanske kan nya ledningen övertyga Canucks om att han utvecklas bättre på hemmaplan? I väntan på svar på de frågorna kan detta vara ett sätt att ha backar att tillgå. Huruvida han blir kvar i truppen beror nog mer på hur man får ihop truppen i övrigt än på Antons egna prestationer nu på försäsongen.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Zzz: Jag ger mig fan på att det snart kommer kommuniceras att Bertil ska opereras och missar inledningen av säsongen.. Helt plötsligt faller Mylläri ryktet på plats.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Silfverkroken: Varför behöver man tryout med någon som spelat 100+ SHL-matcher och man rimligtvis borde ha stenkoll på?

Intressant kuriosa är att Mylläri känner Patrik Berglund väl i och med att de båda kommer från Västerås och har tränat där tillsammans tidigare år.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Silfverkroken: Han var väl aktuell redan i fjol, men då med förstod man ju kopplingen till Peter Andersson.

Jag förstår inte varför man ska ge en beprövad SHL back tryout? Tror dom att han utvecklats och nått en ny nivå av sina 29 matcher i Österrike. Nu går man in i säsongen med åtta seniorbackar varav sju är 25 år eller äldre. Har man inga juniorer att ha som åttonde får man väl ta in en ung spelare med utvecklingspotential.
Kommentera

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Lemp: Får väl anta att han är väldigt billig och är tänkt som en åttonde back som mest ska täcka upp ifall vi får skador. Men nej, man hoppar ju inte jämfota av glädje över värvningen direkt.
Kommentera

« · 2218658 · »