Luleå HF

SHL · 117848 inlägg · 891 ämnen

« · 1812095 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Peja: Jo, en stjärna som Salming, Zäta, Lidas, Foppa, Alfredsson, Bäckis m fl var Tomas förstås inte. Inte på det sättet.

Men ett hockeylag måste ha många typer av spelare och Tomas etablerade en typ som inte fanns tidigare och som många därefter försökt ta efter. På det han gjorde var han unik och bäst: att med justa medel ta den obekväma positionen framför mål, ta emot kopiöst med stryk men resa sig hela tiden för att skymma sikten för vakten och för att styra eller peta in returer.

Du och jag beskriver ju samma sak på olika sätt och ser det nog på olika sätt också men för mig är Tomas den största stjärna Norrbotten fått fram efter Börje Salming.

Visst är det svagt att vi inte fått fram framstående Luleå-NHLare under hela 2000-talet. Starkast har vi väl varit på målvaktsidan men där har vi säkert haft ett jättestöd genom att Myllys inspirerade så många bland dessa Anders Nilsson, Viktor Fasth, Joel Lassinantti, David Rautio, samt JG och Filip Gustafsson som sökt sig till Luleå; Daniel Larsson nämnar jag åt sidan. Dock har ingen av dessa etablerat sig som NHL-stjärnor men å andra sidan är det väl historiskt bara Henke, Lindbergh och i någon mån Salo som fyllt sådana roller. Luleå har väl väsentligen bara kunnat försörja Elitserien SHL med vakter, men detta i ett läge när 10-15 andra svenska vakter är på andra sidan Atlanten och i de flesta fall slåss förgäves för att få konstant plats i NHL; vakter som nog är lika bra eller bättre än de flesta vi själva utbildat.

När det gäller utespelare står det ännu sämre till. Här har vi bortåt tio andra svenska klubbar som lyckats betydligt bättre än vi som varit tämligen renons. Att storstadsområdena lyckas bäst är inte så konstigt men många som fått fram NHL-spelare och stjärnor är klubbar från lika små städer som Luleå.

Varför?

Jag vet inte.

Är Norrbottenspojkar sämre hockeytalanger numera?
Är vi dåliga på att inspirera pojkarna att satsa på hockey?
Är vi dåliga på att få pojkarna från Norrbotten att söka sig till Luleå Hockey?
Är vi dåliga på att få pojkar att vilja stanna i Luleå och Norrbotten av skäl vid sidan av hockeyn?
Är vi dåliga på att ta hand om de som kommer till oss och utbilda pojkarna?

Den första förklaringen kan ju inte gälla men resten kan nog till viss del ha betydelse, delvis också förklarande att det kan vara lite svårare att rekrytera spelare hundra mil norr om Sthlm.

Under Luleå Hockeys första 20 år lyckades vi utmärkt med jobbet men senare 20 åren har vi inte alls kunnat hålla den nivån.

Apans framgångar ledde dock till insikten att det var hög tid att Luleå förbättrade rekryteringen och utbildningen av pojkar och junisar och det ska väl innebära att vi så småningom kan se förbättringar men det kommer att ta tid.

När det gäller frågorna om resursfördelning och frågor rörande gymmet passar jag nu eftersom jag inte har tid att skaffa den kompletterande kunskap jag behöver för att svara på detta i skrivande stund.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{6984}: Plus och minus.

Ta t ex målvaktssidan. Apan har ju i stort sett under hela sin historia bara köpt in färdiga seniorvakter. De Skellefteågrabbar som haft talang har varit tvungna lämna Apan för att utbildas.

Filip Gustafsson exempelvis berättar ju att för några år sedan bestod Apans vaktträning under A-laget bara av instruktionen "ta pucken". Filip försökte verkligen stanna hemma och kontrollerade noggrant om det fanns någon chans att de skulle ha målvaktstränare under seniorerna men när han fick nej sökte han sig till hockeygymmet i Luleå vilket var klokt.

Lindvall stannade längre till senare junisålder men när han förstod att han aldrig skulle få chans hos Apan, som köpte in 2-3 färdiga vakter varje säsong, drog han och var borta fem år hos nio andra klubbar. När han så fick en lyckad säsong hos Gnaget köpte Apan hem honom, men någon succé är han inte. Inte än åtminstone. Hur mycket beror det på att han inte fick någon utbildning under större delen av sin tidiga karriär?

När det gäller utespelare är läget något annorlunda.

Positivt
Apan har dragit till sig massor av talanger och kunnat serva A-laget med duktiga spelare från junislaget. Inget tvivel om den saken och det ska de ha cred för. För några år sedan var det så trångt i A-laget att många spelare inte fick plats och fick söka sig därifrån, men i flera fall har de efter några allsvenska år senare kommit "hem" och levererat fint. Cred också för det.

De påstår sig ha först av alla kört samma spelsystem från junisar till senisar varför de varit välutbildade när de kommit upp. Många köper också detta och där finns nog en viss sanning. Men jag tror nog att det mer handlade om att de lyckats sno åt sig duktiga spelare än kvalitet på utbidlning.

Men myntet har en baksida.

Negativt
Till att börja med bygger "apundret" på att de snodde till sig talanger från närliggande klubbar som Burkölen och hela Norrbotten. Det handlade då inte om att alla talanger bedömde att Apans utbildning var bäst, det här startade de INNAN Apan var speciellt framträdande som hockeylag. Att de lyckades sno åt sig dessa talanger berodde på en enda sak: de kontaktade talangerna tidigare än de klubbar de normalt skulle tillhöra. I stället för att vänta till dess att det var dags att söka till hockeygymmet började Apan i lönndom kontakta de unga pojkarna ett år innan, när de gick i åttonde klass och när det gällde riktigt stora talanger började aptelefonen gå varm redan när pojkarna var i 12-13 årsåldern.

Den här aggressiva "rekryteringen" upptäcktes till slut och numera har Burkölen och Luleå väsentligen satt P för detta. Men det tar många år innan denna åtgärd får effekt dvs pojkarna ska nå 20-årsåldern. Ser man på intaget på APans gym dominerades det tidigare av pojkar från Umeå och Norrbotten som bearbetats av Apan åratal innan de skulle söka. Men numera finns nästan inga talanger från norr bland apgymmets intag: i stället letar de pojkar från Sydbotten och Norge.

Till allt detta hör att om man lurar små pojkar att i så ung ålder lämna familj och vänner och trygg miljö har man som klubb ett extra ansvar. Tyvärr har Apan inte tagit detta ansvar. Man har prioriterat att få bästa möjliga till laget men skitit i om enskilda pojkar far illa på vägen. T o m snarare att Apan själv deltagit och varit pådrivande för att tvinga in pojkar i sekttänket och genom kränkande behandling straffat de som inte varit tillräckligt lydiga.

Här har vi ju många exempel. T o m att Skolinspektionen straffade och hotade flytta hockeygymmets elever till Umeå, innan Apan lovade bättre sig. Men visst tappade de många spelare den vägen. Vi i Luleå kan ju tacka och ta emot eftersom Einar Emanuelsson är en av dem och med honom följde också brorsan Petter. Wallmark samma sak.

Visst lyckades Apan leverera många duktiga spelare från junislaget till seniorlaget under många år men allt tyder ju på att de goda åren är över. De junisar de lyft upp på senare år håller ju inte måttet och NHL draftar ju sällan numera Apor. A- och B-junisar håller inte längre till på högre nivåer och rekryteringen/stölderna från Norrbotten och Umeå har ebbat ut. Dessutom har många av de duktiga spelare de fick fram dragit över Atlanten alldeles för tidigt, förblindade av det lokala Apsnacket om hur bästigast de är och vilka NHL-stjärnor de ska bli.

Lägg till detta att de flesta Apor aldrig lyckas utanför Apan lika bra som de gjort hos Apan och det signalerar att utbildningen inte alls leder till spelare med bred kompetens utan bara spelare som kunde fungera hos just Apan under några år.

Sammanfattningsvis anser jag att den helt dominerande "styrkan" hos Apans verksamhet var att de snodde åt sig unga pojkar från andra klubbar och andra klubbars naturliga upptagningsområde och denna höga täthet på talanger är det som varit "hemligheten" snarare än att sådana som CryBert och Klockare skulle varit några trollkarlar för att ta upp junisar och utveckla dem till stora spelare.

Nu faller ju den basen och endast den väldiga kassareserv som Apan byggt upp på tvivelaktigt sätt kan ge dem konstgjord andning en tid framöver genom att Näsan kan köpa in färdiga spelare från annat håll. Så på sikt får vi se.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lite överdrivet är det väl ändå att kalla Holmström för en verklig NHL-stjärna. Han stod ju alltid i skymundan av Detroits storstjärnor, som enligt min mening var de riktiga stjärnorna i deras lag. Spelare som höll yppersta världsklass, förstås. Däremot var Holmström en viktig pusselbit i ett lag som vann flertalet Stanley Cup och det är förstås respekt. Men hans storhet låg väl lite i att han inte var en stjärna, och att han gjorde jobbet som stjärnorna inte ville eller kunde göra?

Jag hoppas ni kommer få fram fler NHL-spelare framöver. Det är ju fint att blicka tillbaka och tänka på spelare som Holmström, Renberg och Öhlund, men samtidigt måste man ändå säga att det är ett svaghetstecken att behöva tänka tillbaka på spelare som la av för flera år sedan för att kunna hitta framstående Luleå-NHL:are.

Tänker på det här med investeringarna som görs i både ert herr- och A-lag, har ni även ökat budgeten för hockeygym eller ligger den kvar på samma nivå? Vad är ert upptagningsområde för hockeygym, tar ni även in spelare från andra distrikt/länder? Brukar ju krylla av stockholmare på hockeygym runt om in landet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hur bra är egentligen SAIKs verksamhet. Talangerna har ju bevisligen jävligt bråttom därifrån. 😉

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Var god notera att något skitsnack om Apan pågår inte här. Vi bara redovisar fakta och analyserar läget. Den som inbillar sig att det är hat och hån får tänka om eller be någon som tänker bättre om hjälp.

Dessutom kan ett besök i Apboken tjäna som illustration.

Där sitter nu det inte så begåvade abmonstret och ylar över att Bulan böt ut Berguven mot Sandström i första periodens slutskede, men att Berguven tog spaden igen när nästa period startade.

Var Berguven småskadad, men det ordnade sig? Kanske, kanske inte.

Mer trolig anledning nog att Pölsan hade haft 2 icingar i rad och målvaktsbytet innebar att pölsaspelarna fick vila en halv minut extra.

Så, vad gör apmonstret? Ylar i högan sky: "osportsligt!"

Själv frågar jag mig: Hur klent begåvad måste man vara för att agera så när man håller på ett lag som utsett till lagkapten en spelare som
a) innan dess utan att skämmas förklarat att han utan vidare fuskar för att laget ska vinna;
b) dragit på sig matchstraff efter matchstraff samt långa avstängningar för fula överfall på motståndare som inte kan försvara sig
c) vid flera tillfällen dragit på sig flest tvåminutersutvisningar i serien
d) levererat några av de värsta filmningarna i svensk hockeys historia.

Och nu sitter apmonstret och ylar "osportsligt"?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Håller med du.

Apan står helt suveränt i särklass när det gäller att exportera svenska spelare över Atlanten för att bli "NHL-stjärnor".

När vi talar NHL-stjärnor tänker vi t ex Luleås Holmström, Renberg och Öhlund - spelare som varit verkliga stjärnor. Och så är det för många andra svenska klubbor - de HAR exporterat NHL-stjärnor och många av dem betydligt fler än Luleå.

Men Apans "NHL-sjärnor" har väsentligen nått AHL. Många av dem har aldrig ens testats i NHL; andra har fått enstaka matcher. Några av apexporterna tycks ha lyckats ta en plats i NHL och det är bara att gratulera. Men detta som regel efter lång icke utvecklande tid i AHL.

Jag bedömer att Apan står i särklass när det gäller att ha släppt iväg spelare alldeles förtidigt över Atlanten. De flesta som lämnat Apan borde ha stannat minst ett, snarare 2-3 år ytterligare. De var helt enkelt ofärdiga och förstörde bara flera år i sin utveckling.

Nästan alla svenska elitlag har exporterat en eller flera NHL-stjärnor på riktigt. APan har det inte. Som bäst lyckades de med brunkaren X:et som brunkade länge för massor av år sedan. Men någon stjärna? Nej, inte ännu.

Deras "verkliga" stjärnor på hemmais senaste åren - highsticking Lindström, Möller och Holloway har ju misslyckats ordentligt när de försökt NHL eller KHL. Endast Möller lyckades någorlunda i KHL där han levererade imponerande ungefär hälften av de poäng Linus Omark levererade.

Fläskberget vill jag inte ens nämna. Om det inte gäller tävling i filmning och annan fusk.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sen ska jag inte glömma att nämna Adam Larsson som äntligen efter en del pendlande NHL/AHL fått lira två raka säsonger i NHL...må så vara att han är mil från samma status som Erik Karlsson och Viktor Hedman som två exempel men verkar vara en helt ok 5-6 back. Får se hur länge till bara....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ser för övrigt att Green Yåååda än en gång jublar över SKAIKs alla "NHL-stjärnor".....visst, Arvidsson, Rundblad och Lindberg var ju dom som skulle lyckas, det var ju dom som också var de bästa junisarna i SKAIK, men hur har det gått?? Runblad behöver vi inte ens nämna..totalt misslyckat även om han hade kapacitet att bli en Erik Karlsson om man kollar statistik från Elitserien iaf.
Oscar Lindberg, som enligt Green Yååååååda skulle också bli storstjärna....ja, detta är andra säsongen i rad han fått slippa lira i AHL iaf, men poängskörden imponerar inte, bara 17 poäng iår och han lär inte notera de 28 från förra säsongen.
Lirar väl i Rangers tredje eller fjärde kedja och lär kanske fortsätta så, om inget drastiskt händer i hans utveckling nästa säsong som 26-åring.
Viktor Arvidsson då? Har också pendlat mellan NHL och AHL sedan han åkte över fram till iår då han producerat fina 53 poäng, långt från toppen förvisso, men inte illa ändå. MEN...nu är det en säsong....nu gäller det att han fortsätter i det stuket också i en två tre säsonger (alltså, producera över 50 poäng/säsong) till för att man ändå ska ranka honom som en hyffsad lyckad NHL spelare, dock långt från "Stjärna", då det i min värld krävs mellan 80-100 poäng i kanske åtminstone 6-7 säsonger för att nå sådan status....det känns som att Arvidsson har långt dit än, men inte helt omöjligt iaf.
Melker Karlsson gjorde ju också ett litet ryck och får väl anses två säsonger irad som en ok utfyllnadslirare i NHL, men den där "Stjärnglansen" lyser med sin frånvaro.....då går det minsann betydligt bättre för andra killar från Sverige "over there" :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: "Inte är direkt från Luleå" är ju något som trollmonstren gärna hänger upp sig på.

De förklarar ju att Apan är bästigaste plantskolan någonsin i svensk hockey och exemplifierar med spelare från "egna led" där majoriteten kommer från Umeå och Norrbotten, sedan Apwallson och Aplasse suttit i lönndom på telefonen "komse, komse, komse..." för att lura till sig spelare från andra klubbars upptagningsområde.

Medan spelare som Pistol Pete och Jaros, som självmant sökt sig till oss i samma åldrar anses vara "ett hot mot svensk hockey" och fula värvningar, enligt apmonstrens bedömning.

Personligen anser jag det vara skitsnack förstås och vi skiter väl i vad Apan kräver att vi ska göra (=avstå från bra spelare samt avstå från att ersätta ibland upp till halva laget om det behövs, liksom alla andra elitföreningar inklusive Apan, och hellre gå ned till Division 2 med spelare enbart från Luleå city).

En mer seriös fundering kan vara: går de för tidigt? T ex Anders Nilsson, Lukas Wallmark, Pistol Pete, Christian Jaros som i 20-årsåldern lämnar Luleå för att via AHL spela sig till en framtid i NHL.

I AHL lär man sig
• spel på liten rink
• spela egoistisk för jaget isf laget

Medan utvecklingen som hockeyspelare i övrigt inte prioriteras. Det innebär ju en risk att de aldrig når upp till sin fulla potential men i vissa fall kanske de inte behöver mer planerad utveckling utan har redan tillräckligt för att ta sig fram på egen hand.

Förr var det inget problem. De spelare som värvades över Atlanten var redan så starka att de utan vidare direkt gick nin och tog en stark position i NHL. Ta en sådan som Mats Sundin exempelvis. Inga problem. Medan Bäckis exempelvis sa nej och körde ytterligare ett år hemma och kom över ett år bättre.

Men på senare år, sedan den allt mer växande NHL-ligan tappat rekryteringar från Ryssland sedan KHL dök upp, har rekryteringen av svenskar exploderat och numera drar man ofta över svenskar som aldrig kommer längre än till AHL, där de stagnerar i utvecklingen och eventuellt kastar två av sina viktigaste utvecklingsår på soptippen.

När det gäller de fyra nämnda tror jag samtliga skulle tjänat på att ta 1-2 år ytterligare hemma. Men den som har bäst möjligheter att på egen hand redan som 20-åring ta sig via AHL till NHL är nog Jaros. Jag tror att han redan idag skulle kunna ta NHL-plats och slippa alltför mycket tragglande i AHL.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det är det absolut, men samtidigt kul för Jaros och kul för Luleå att vi också har en helt ok junisverksamhet...må så vara att de inte är direkt från Luleå men det är via våran verksamhet t.ex Jaros och Chelarik har utvecklats.
Men sen får vi se om han ändå fortsätter i Luleå efter campen eller om han blir kvar "over there".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, lutar mot att Ottawa vill ha över Christian Jaros redan till hösten. Det kan man förstå och vore inte helt oväntat om Jaros nu går. 20 år gammal är han redan så bra att han kan gå in och ta en backplats, alternativt spela sig in och acklimatisera sig till den mindre rinken i AHL.

16-årige Jaros tog ett fint beslut att söka sig till Luleå Hockey och det tar nu honom till NHL/AHL.

En tuff förlust för oss.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysäsongen börjar rinna ut. Men nu blir kvällarna kyliga och sena gäller inte för vår del av året; det är ju precis tvärtom, tack och lov.

Men de 8 ska bli 4 och sedan 2 innan utdelning av Le Mans, som det heter i Apschtaan.

HV-Warulfven 2-0
Känns klar. Warulfven försöker, men HV är för starka och stabila.

Läjkers-Malmö 1-1
Borde också vara klar nu när läjkrarna kommit in i matchen. Men här är jag inte helt säker - Malmö är ett lag med många härliga styrkor och det ät svårt att spela mot Malmö. Man kan vinna, eller stortorska.

Pölsan-Pungen 2-0
Ja, nu börjar det lukta pölsa i den här kvarten men Pungen kan nog fortfarande sprattla tillbaka och göra kamp om saken.

Frölunda-Apan 1-1
Den mest öppna kvarten, antar jag. Såg länge ut som att Frölunda skulle ta även andra matchen men när zebrorna sviktade och började lyda publiken vände Apan. Viktiga besked ikväll: har Frölunda förstått Apan nu och kan de knyta upp aporna i svansarna?

Om senaste matchen "vilken kamp, vilken fysiskt hockey, ´vilket tufft spel, vilket fult spel, vilken djungels lag!" påstås det tydligen här och där.

Visst, lite tacklingar och lite man-mot-man-situationer, men inte speciellt mycket. Har sett många lunkmatcher i SHL som varit tuffare och mer fysiska.

Däremot var matchen på Apans initiativ fullproppad med detta eländiga påhitt att efter varje avblåsning framför endera målet ska alla apor hoppa på alla frölundaspelare i närheten.

Allvarligt talat. Det ser för bedrövligt ut. T o m generande barnsligt.

Någon gång kan det vara motiverat att ryka ihop efter avblåsning, men varje gång?

Ojoj, där gick signalen, nu måste jag kasta mig på närmaste frölundaspelare och slita i dennes tröja medan jag ser ilsken ut i ansiktet och levererar verbala attacker:

-Du är dum!
-Nej, du är dum!
-Men du är dummare!
-Och du är dummast!
-Och min pappa kan slå din pappa!

För j-a pinsamt.

När man ser sådant elände kan man längta efter damhockey där sådan här apskit inte förekommer. Så slipper publiken sitta ytterligare en halvtimme-timme på match för att glo på "oj, vad arga vi blir när det bli avblåst".

Än värre är det när sådan där after work-hittepå-fysik påverkar zebrorna.

Jag vet igen-kligen inte varför zebrorna ska ge sig in i den där smeten och försöka slita folk från varandra. Ställ er vid sargen och titta på bara, till de ledsnat, och sedan kan ni l lugn och ro visa ut de som orsakar sådan där "ickehockey".

Men jag förstår ju att en del apor förutsätter att zebrorna ska ge sig in i smeten och stoppa det hela. Ta t ex fläskberget och highsticking.
Ingen av dessa två kan slåss. Går de in i en riktig fight får de stryk och blir sänkta. Så deras ageranden syftar inte till att de ska komma till fight, utan förutsätter att zebrorna ska in och stoppa det hela - så kan fläskberget och highsticking fortsätta se arga ut och låtsas som att de är besvikna över att de blev "stoppade" eftersom de minsann ville slåss!

Vi har alla sett hur det ser ut när fläskberget hamnar i en riktig fight. Då försöker han gömma sig bakom zebror för att få så lite stryk som möjligt. Eller slänger han sig direkt på isen för att filma sig till utvisning.

Highsticking har aldrig någonsin varit i fight. Han törs inte. Däremot är han en jävel på att försöka slå in fulslag på en motståndare som en zebra håller i så att motståndaren inte kan röra sig eller försvara sig. Då "törs" highsticking visa hur modig han är. Patetiskt.

I senaste matchen ledsnade zebrorna efter första perioden och talade allvar med kaptenerna. Zebrorna sa att händer det igen kommer vi att

1) visa ut den som startar det hela
2) visa ut den som går in som tredje gubbe

Det var ju ett löjligt löfte. Det var i stort sett alltid apor som startade det hela och det insåg man ju att zebrorna aldrig skulle våga stå för sitt löfte att visa ut apor efter varje avblåsning framför mål följt av arga leken. Så blev det också: zebrorna lät aporna fortsatte detta pinsamma uppträdande.

Att gå in som tredje gubbe i den kalabalik med 6-8 spelare från vardera lag där alla slåss mot alla även om det mer handlar om att slita och bulta och se arg ut, det är knappast möjligt och kan knappast utföras på något rättvist sätt.

Men visst. Zebrorna hittade på att ta ut frölundaspelare för "tredje gubbe"-princip och Vips! fick Apan de PP man behövde för att vinna.

Tydligen är det en j-a apskit de hittat på, att alla ska in och låtsas vilja slåss och se arga ut efter varje avblåsning. Apan kanske fått för sig att det är det som är "fysisk hockey".

Själv tycker jag bara det är förnedrande. Låtsasverksamhet som bara tar tid för publiken och matchen.

Med lite stake hos domare skulle de visa ut apor för "delaying the game" för det där jävla dravlet.

Ja, det är inte precis så att man ser fram emot kvällens match om Apan fortsätter sin bedrövliga "arga leken" isf hockey. Men matchen går ju inte i Apschtaan vilket innebär att Apans möjlighet lura zebror och fuska sig till mygelfördel är begränsad.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{M.Lemiux och KulaShaker}: Ja, det är inte lätt att veta med sidekicken. Hans s k analyser t ex landande i att Apan förlorade en match för att maskera formen eller eftersom de var mentalt nedtränade är så korkade men dessutom kompletterar han ibland med gallimatias i syfte att - när någon påpekar hur korkat han resonerar - kunna skylla på att "han bara skojade".

För några veckor sedan kom han ut ur hockeygarderoben med Offfinnarjockes tänkarmössa på sig och "tyckte" något så korkat att hans idol, hatbrottslingen, inte stod ut längre utan öste på med en utskällning modell krossa; tyvärr snabbt eliminerad från planket.

Ska man hålla sig ifrån att påpeka hur korkad han är? Nej, det tycker jag inte. Eftersom han gärna förklarar de som håller på ett annat lag än Apan för "undermänniskor". Vi talar alltså "untermench", en term direkt hämtad från Tyskland under 1930-talet och framåt samt bland neonazister. Med sådant uppförande är det helt korrekt att påpeka vilken tankens gigant han är, inte.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9%
2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%

2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%

2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3%
2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9%
2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%

2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%

2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3%
2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%

2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%

2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0%
2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9%
2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%

2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96%
2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%

2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%

2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5%
2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4%
2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%

2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%

2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8%
2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%

2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7%
2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%

2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%

2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7%
2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%
2017-02-06 New Jersey-Buffalo 2-1 0p, Skott 39-23 ROBIN 94,9%

2017-02-07 Buffalo-San Jose 5-4OT 2p, Skott 36-40 ANDERS 90,0%

2017-02-09 Buffalo-Anaheim 2-5 0p, Skott 26-44 ROBIN 90,7%
2017-02-11 Toronto-Buffalo 1-3 2p, Skott 44-23 ROBIN 97,7%
2017-02-12 Buffalo-Vancouver 2-4 0p, Skott 28-31 ROBIN 87,1%
2017-02-14 Ottawa-Buffalo 2-3 2p, Skott 41-25 ROBIN 95,1%
2017-02-16 Buffalo-Colorado 2-0 2p, Skott 32-23 ROBIN 100%
2017-02-18 Buffalo-St Louis 3-2 2p, Skott 28-39 ROBIN 94,9%
2017-02-19 Buffalo-Chicago 1-5 0p, Skott 26-37 ROBIN 86,5%
2017-02-25 Colorado-Buffalo 5-3 0p, Skott 30-37 ROBIN 86,2%

2017-02-26 Arizona-Buffalo 3-2 0p, Skott 29-33 ANDERS 89,7%

2017-02-28 Buffalo-Nashville 5-4OT 1p, Skott 32-41 ROBIN 87,8%
2017-03-02 Buffalo-Arizona 6-3 2p, Skott 41-22 ROBIN 86,4%
2017-03-04 Buffalo-Tampa 1-2SO 1p, Skott 32-32 ROBIN 96,9%

2017-03-05 Pittsburgh-Buffalo 3-4 0p, Skott 45-49 ANDERS, 91,1%

2017-03-07 Buffalo-Philadelphia 3-6 0p, Skott 34-30 ROBIN 80,0%
2017-03-10 Columbus-Buffalo 4-3 0p, Skott 39-32 ROBIN 89,7%

2017-03-11 Buffalo-Columbus 0-3 , Skott 6-12 ANDERS 75%

2017-03-11 Buffalo-Columbus 5-0 , Skott 25-24 ROBIN 100%
2017-03-14 San Jose-Buffalo 4-1 0p, Skott 42-23 ROBIN 90,2%
2017-03-16 Los Angeles-Buffalo 2-0 0p, Skott 36-26 ROBIN 94,4%

2017-03-17 Anaheim-Buffalo 1-2SO 2p, Skott 40-31 ANDERS 97,5%

2017-03-20 Detroit-Buffalo 1-2 2p, Skott 35-30 ROBIN 97,1%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
KulaShaker: Vad det gäller han...svar nej, man ska inte vara förvånad :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Spekulerade bara i att han skrev en liknande analys nyligen vilket kommenterades från Luleåhåll, mins ej vem. Trodde inte att någon kunde vara så sparsamt försedd med intellekt att han skulle upprepa samma sak igen. Men, borde förmodligen inte vara förvånad!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
KulaShaker: Grejen är den är att han gjort några sådana grodor tidigare....finns några minnesvärda och det var nog ingen "fälla" det där Kula...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Sidekicken sitter förmodligen och småler när du svalde den med hull och hår...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sen skumläste jag lite på Apaplanket och där har trollen fortfarande sprutorgier efter att de lyckats gneta och fuska till sig en vinst...men det är man ju förvisso van vid att snacket går så där, men jag hittade ett roligt citat från sidekicken när han försökte sig på en "smart" analys:

"Nu kan jag ärligt säga det känns öppet.
Jag tror det blir Frölunda eller AIK som går vidare..."

Nääää, vilken slutstats av den gode sidekicken..vilket annat lag i den serien skulle ha en chans att gå vidare....hihihihihihihihihihihi
Snälla, du får gärna analysera vidare så vi andra får ett gott skratt.
Uppladdat:

500x0-ladda_ned.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Detroit-Buffalo i natt.

Bylsma ger spaden igen. Han har ju fått spela mycket under våren eftersom man vill testa om han pallar och nu tillhör han de 13 NHL-vakter som fått starta >50 matcher under säsongen. Men - av dessa är det bara 4 som har bättre räddnings% än Robin. Då talar jag inte straffräddning förstås.

Vilket sannolikt betyder att Anders får spaden i morgon, mot Regerande mästarna Pittsburgh för tredje gången av tre möjliga i år.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vilket övertag Brynäs har fått på Linköping, tror jag underskattade dem lite. Men det står bara 2-0 och Linköping har fortfarande en chans att vända detta.
Men mellan HV71 och Warulfven känns det lite oavgjort redan nu, Ulfwarna hade ingen extra växel att ge och HV var starkare matchen igenom.
Finns risk att det blir kanske t.om 4-0 i matcher till HV

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bofors vann till slut och Gnagets saga dog plötslig död.

Men efter att ha sett en dryg period av Bofors hockey känns det färdigt att hälsa Röglarna välkommen till SHL 2017-2018 redan nu.

Gissningsvis fixar väl Trottoarkanten detsamma, men de ska ju spela Slaget om Siljan vilket kan vara lite riskabelt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har kollat in förlängningsperioden Bofors-Gnaget, fortfarande 2-2 efter fyra perioder men Bofors startar femte perioden 5 mot 4 i 1.5 minuter.

Värsta chanserna har Bofors haft men Gnagets vakt är riktigt j-a duktig.

Överlag ett erbarmeligt spel från båda lagen, snarast som pojknivå första höstmatchen. Är det så här de kommer att spela kommer Röglarna att slakta dem, vilket av laget som än får chansen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{6984}: Jo. Känns som att dagens Pung när den fick upp farten innebär att Pölsan får ge tänder och blåmärken för att stå emot - vilket dock Pölsan är beredd att göra.

Och det krävs mycket av Pungarne för att ta sådant kommando för Pölsan är starka såväl i försvar som anfall speciellt när de får chansen att blixtkontra.

Pungarne är fortfarande med i matchen, men 0-2...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja det är massor av hockey var att spela i vår matchserie. Idag var det ett helt annat LHC som ändrade isen. Riktigt schwettigt långa stunder...En extra hemmamatch får vi i alla fall. Lite klirr i kassan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Matcherna är över och HV har nu 2-0 i matcher på Warulfven efter 3-1 och 1-3 och det känns ju som att den här matchserien strax är över.

Pölsan har likaledes 2-0 i matcher på Pungen efter 0-6 och 3-2. Nu är det förstås halva inne för Pölsan men det här är långt ifrån över ännu. Jag skulle nog faktiskt taxera Pungens chanser att vinna denna kvart till nästan 50% trots underläget.

Nu är det mest spännande att se förlängningen Bofors mot Gnaget.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gnaget låg under med 2-0, tog vakten, fick in 2-1 med 37 sek kvar och 2-2 med 7 sekunder kvar!

Vilken kollaps av Bofors! Nu blir det förlängning om kvalplatsen mot Rögle.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sex minuter kvar av tredje perioden och Pölsan har fortfarande 3-2. Tänk, i andra med 1-2 och starkt pungatryck hade man svårt att se hur Pölsan skulle komma tillbaka. Men denna Pölsa ger sig inte;-)

I Karlstad har HV 1-3 med knappt sju minuter kvar. Börjar kanske kännas som att även om Warulfven är starka räcker de inte till mot HV.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hönsgård i pungazon - Pölsan hugger och hugger och nu kommer 3-2!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och Pölsan pangar in 2-2 bara 3,5 minuter in på tredje perioden! Pölsorne har definitivt inte givit upp:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och i detta nu kvitterar Warulfven hemma mot HV till 1-1 i slutet av andra perioden. Ett långskott som någon meter framför vakten styrs åt annat håll och vakten är chanslös. Men HV svarar direkt och nu 1-2.

I den gävliga rinken går matchen mot slut av andra perioden och ställningen bara 1-2 samt försök av båda lagen men det känns som att Pungen har något mer greppet. Men just nu inte så mycket att de kan känna sig säkra; en period kvar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En j-a fart i matchen nu från båda lagen och fr a har Pungen skärpt sig och har mer av spelet.

Nyss sätter Pungen dessutom 1-2 genom att långskott där en pung och en Pölsa brottas framför Berguven och Pungen, med ryggen mot målet styr pucken som helt ändrar riktning och passerar David till Pungaledning.

Nu känns det som att Pungen tagit herraväldet och har matchen.

Tänk att det blev 0-6 till Pölsan igår! Pölsan är inte dåliga alls - säkert lika bra som senast, men... Känns som att Pungen har ett helt nytt lag på isen idag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har sett första perioden Pölsan-Pungen. Full j-a fart och två skickliga lag som kan spela hockey. Som regel lyckas de hålla motståndarna från att komma in på mål alternativt tar skottlinjen men Pölsans försvar är något effektivare medan Pungen släppt igenom några frilägen. 0-0 efter första perioden.

En del tacklingar men inte så fysiskt spel - lagen är så skickliga i hockeyn att de inte nödvändigtvis behöver agera fysiskt.

Och då jämför jag inte med gårdagens apmatch där det "fysiska" till 95% handlade om att speciellt Apan vis alla avblåsningar framför mål rusade på 2-3-4 stycken för att puckla på andra och se ilskna ut. Håller med Daddeh - inte fan är det fysisk hockey - det är bara tarvligt.

Och i detta nu tar Pölsan ledningen med 1-0 sedan en pölsa bakifrån mål vallar in målet på Fogström. Arto tycer det ser medvetet ut, jag vet inte.

Men minuten efteråt 1-1 pga en miss i hemmazon av en pölsa som ger en pung gratispuck i slottet och när han skjuter är Sylvegård skymmande för Berguven som inte ser något.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Exakt så. Undrar om det var en tillfällighet(slump) att de hoppa över den första. Eller om det var en omständighet( Att den första gavs fördel av någon anledning) Casey Wellman gavs iallafall ingen fördel tidigare när han åkte ut för passiv motagare av ryck och slit i sin tröja samt viftande i sitt ansikte.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Absolut, det är klart att jag gör :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I vilken värld var matchen mellan Skeå och Frölunda en riktigt ful match som den miljömärkta påstår? Nog måste man vara ny i SHL eller rejält på pickalurven för att tycka att tycka den där matchens fulhet var något i hästväg. Jag såg knappt en enda ordentlig tackling förutom lite harjuaktiga alibitacklingar. Mängder av efterslängar och domargnäll är inte tufft i min värld. Att sanda spelargången var iaf originellt :)
Visst, det tilläts mycket som de petnoga domarna ofta tar utvisning för i grundserien men var ju mest bara kramkalas...vilket blivit Skeås signum efter VARENDA avblåsning. Tror knappast en enda spelare i något av lagen behövde en ispåse efter matchen. Förra säsongens Luleå hade fnittrat åt den bjäbbande chihuahuans (skeå) "tuffhet".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fan... Skriver ett långt inlägg och så hänger sig mobilen... Orkar inte skriva om allt nu gör det imorgon!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Men du ser ändå matcherna med oss andra på den virtuella H-läktaren:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Jo, när jag såg vilkas kontrakt som gick ut tänkte jag att Sweatt och Melart är igen-kligen spelare man vill behålla.

Men ändå tänkte jag att alla kanske kan gå, eftersom vi behöver plats för rekryteringar. Sweatt är igen-kligen väldigt bra i rätt omgivning men det har vi inte haft. Lite kluven där, men han fick alltså gå.

När det gäller Melart gillar jag honom men vi har allstå så många backar på kontrakt nu och jag skulle gärna ha in en eller två Robin Jonsson-typer dvs mycket skickliga i defensiven och att städa framför eget mål. Det är Melart inte och inte de andra heller för den delen. Bäst har ju landslagsjanne varit men det är han inte längre.

Däremot funderas det tydligen fortfarande på Masto. Jag tycker vi släpper honom. Han fastnade andra året och fick inte den utveckling man hoppats. När det gäller centrar är det sedan flera år nödvändigt att få in några skickliga och då tror jag att man hellre släpper Masto för att få ännu bättre.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Kul att du var på plats och såg matchen!

Zebrorna hade tydligen sagt, efter första, att de skulle ta ut

• den som startade bråken
• tredjeperson som hoppade in

Som man uppfattade det på TV sket de i det första löftet men hoppade på det andra eftersom det ändå innebar att de tog ut Sigalet och gac Apan PP. Vilket resulterade.

Det kändes som att zebrorna alltså ballade ur och gav ena laget fördel. Vad tror du om den saken?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Mmmm, helt annan sak att se live. Säsongen 98-99 missade jag bara två hemmamatcher i Luleå och fan vad kung det va att se matcherna live i H-läktaren...och som du säger så slits man med i stämningen.
Men nu som sörlänning har man bara sett enstaka matcher live. Och det var längesedan sist, det var en match mellan Luleå och Linköping säsongen 2005/2006.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Och lite apropå våran silly....Melart förlänger inte med Luleå och det var mkt synd i mina ögon. Men så överraskande bra som han varit offensivt med tanke på hans fysiska storlek så var det väl ingen överraskning att andra lag, antingen i Elitserien eller utomlands, har bjudit bra för honom och då har vi helt enkelt inte samma plånka att lägga upp.
Rykten har sagt SKAIK och det förstår jag...brist på defensivt duktiga backar med fysik har de haft hela säsongen så att de hostar upp minst det dubbla som vi är nog inte så konstigt och mot deras plånbok har vi inte en chans.
Men skulle inte vara förvånad om Melart fått ett ännu bättre bud från KHL, så skulle inte vara konstigt om han drog dit.
Däremot de andra som har utgående kontrakt kommer jag inte att sakna, förutom möjligtvis Bill Sweatt då, men med tanke på att han nog lär vara den bäst betalda Luleåspelaren så är det frågan om han producerar mot det han får betalt, men visst kommer hans speed vara saknad.
Luleå ska leta efter minst en Hedman typ, känns som att vi behöver minst en powerforward till då förlusten av trion Granström/Sylvegård/Petrell har märkts denna säsong.
Annars är det självklart två duktiga centrar som står på önskelistan och ta upp Jonathan Harju från junislaget. Och givetvis måste vi ha en stor back som ersättare för Melart, helst två t.om.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Just hemkommen från matchen! nästan för mycket intryck just nu! men en kort resumé och så här tycker jag från längst upp på vänstra sidan av B läktaren, första 1 och en halv period spelar vi helt utan självförtroende inte ett pass sitter på bladet och speliden med första pass är så sorligt man trodde man skulle krypa ur skinnet... vafan är det för fel på att dunka nån puck sarg ut! men så tillslut får vi ett PP och hela matchen total förändras! alla domslut hade varit dubbel utvisningar fram till dess och domarnivån hade varit ovanligt hög vilket gjorde att det var en hel del fulheter från båda lägren!
Men vilken lycka när det barkade iväg! säga vad man vill om att se hockey på TV men fan va man rycks med live! tror jag skrek minst lika mycket på domarna som alla andra och från att vara en hyfsat objektiv supporter så var förvandlingen kort till en enögd forzare :-D
fan vilken match måste nog fara och se nästa hemmamatch igen! helt slut nu! lätt värt dom 16 milen i bilen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det roligaste med SKAIKs vinst är att läsa Apa-Trollens kommentarer...hahaha, fy fan vilka sprutorgasmer de har där när de förklarar SKAIKs spel med "deras produkter"...hahahaha.
Sanningen är att det var en jämn match som balanserade över till SKAIKs sida i slutet av andra då domarna började hitta tveksamma utvisningar på Frölunda spelare och SKAIK utnyttjar sina PP....konstigt i det hela är att SKAIK borde haft en 3-4 tvåor till i protokollet med domare som vågat ta utvisningar i Kommunal Dopingkraft Arena. Bäst i SKAIK är Norrbottningen Axel Holmström.
Kommer nog att bli en jämn serie som jag trodde...4-3 i matcher till Frölunda, om de inte avgör tidigare.
Och Växjö kvitterar matchserien...vette fan om Malmö står emot nu...Växjö är det bättre laget på planen men Malmö har Elitseriens bästa målvakt denna säsong som räddar dom gång på gång....Malmö är inte ofarliga, men tror inte att de klarar att ta Växjö.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: absolut... pekar vart pucken är....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
smallround: Ja. Undrar om de avgjorde matchen genom det?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: domarna briljerar vidare i Malmö. ...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nere i Malmö går matchen till förlängning efter 2-2 och då åker en malmöspelare ut för puckut varpå läjkrarna spelar ett fantastiskt fint PP och avgör med 2-3.

Men allvarligt talat. Omedelbart i inledningen av förlängningen sätter Malmö 3-2 på ett sätt som helt korrekt ut (om den nu inte var blockerad innan - vilket den kanske var) och zebran signalerar för mål. Efter att ha funderat 10-15 sekunder hittar zebran i stället på att döma bort det hela och ingen förstår varför. Cmore funderar på om det kanske var så att zebrorna hade blåst av INNAN målet, men som Malmötränaren säger: han blåste efter målet och signalerade för mål - hur kan han göra det, om han redan blåst av för blockerad puck innan?

Mycket nära för Malmö att vinna en match till, men nu undrar jag om de kan stå emot Läjkers som i stället för 0-2 i matcher lyckades få 1-1.

Jag tycker personligen att det varit väldigt fin hockey från alla fyra lagen idag, riktigt fin slutspelshockey.

Jag haft båda matcherna uppe men sett mer på Apmatchen, där zebrorna havererade och det är misstänkt att de gör detsamma nere i Malmö tyvärr.

Mikael Nord
Aleksei Rantala
Tobias Björk
Daniel Winge

Tråkigt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej men fy fan! Det var det värsta jag sett!

Fröundabacken Dahlin har puck i egen zon och blir anfallen av highsticking som crosscheckar Dahlin rakt i ansiktet och fäller honom. Pucken blir fri och Lindström målar.

Publiken får en kommunalorgasm och zebrorna godkänner tydligen målet?

Helt sjukt!

Naturligtvis blev det tjafs efter målet som efter varje avblåsning. Och zebrorna snackar ihop sig till lika utvisningar och kvittar dessa. Men highsticking Lindströms crosschecking på Frölundabacken totalblundar de för.

4-1. Fyfan.

När spelet startar tycker fläskberget att det är en god idé att sätta en rak vänster i ansiktet på Figren och fäller honom. Varpå zebrorna till slut inte kan hålla sig för att önk-ligen gr också Frölunda PP, men i läget 4-1 och tio minuter kvar är det förstås redan kört.

Fyfan vilket zebrahaveri!

Zebrorna "tillät hög nivå" iofs bra inställning, men Apan körde hela tiden värre och värre utan att zebrorna satte stopp och till slut började de i stället ta ut Frölundaspelare varpå Apan fick gratismåla. Och som "kronan på verket" tillåter de highsticking att crosschecka omkull en motståndare varpå de får gratisläge att tre sekunder senare sätta ytterligare ett mål.

Denna match var en rejäl förlust får hockeyn. Och tyvärr en extremt tragisk illustration på hur usla hemmazebror kan förstöra en hockeymatch.

Ja, fy fan. Nu är två apor på frölundas roselliosten och c:a tio slag och slashingar från vardera håll. Zebrorna "upptäcker" 1 av 20 aktioner och då visas frölundaspelaren ut och PP för Apan igen.

Zebrakollaps modell extrem!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu fortsätter det...Zebrorna ger Apan PP igen och då sätter de omedelbart 3-1.

Som matchen utvecklats har Aporna gått på och bråkat och tjafsat matchen igenom utan att straffas men länge lyckades zebrorna ändå stå emot cyklopernas cykloparena men till slut gick det inte längre och Vips! kommer de på att ge Aporna det PP som cykloparenans cykloppublik kräver av princip hela tiden.

Frölunda har inte fått ett enda PP.
Aporna har fått två PP och målat på båda.

Där har vi skillnaden. I form av svaga zebror av standard hemmadömartyp.

« · 1812095 · »