Luleå HF

SHL · 120981 inlägg · 893 ämnen

« · 1977877 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Som komplement till din fina analys kan tilläggas att FBK sajnat Ejdsell som äntligen återvänder till Karlstad (han har varit saknad) samt två internationella smällkarameller i form av två backpjäser som värvades igår respektive idag

Sen får väl Per Åslund ses som nyförvärv eftersom han inte spelade förra säsongen

Ser ljust ut

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
THE ORIGINAL SEVEN

Här är ställningen i toppen för maratontabellen för Elitserien SHL

Det är sant att det spelades hockey innan dess, men under den större delen av den perioden handlade det väsentligen om "Svenskt Mästerskap" där bara kvarterslag i Stockholm deltog och först när Elitserien etablerades 1974 etablerades en högsta liga där klubbar från hela landet fick delta på rättvisa villkor.

Det är sju lag som ligger långt före alla andra - sju lag som dominerar svensk hockeys anrika historia.

1 Warulfven 973 386 614 6842 : 5599 2961
2 Djurgårn 823 370 652 5923 : 5404 2520
3 Frölunda 765 346 638 5577 : 5110 2501
4 Pölsan 803 363 807 6182 : 6167 2470
5 HV 71 703 339 625 5094 : 4888 2334
6 Luleå 707 333 627 5054 : 4740 2314
7 MooDoo 682 346 753 5586 : 5782 2169

Bland dessa har vi Warulfven och Pölsan som tillhört Elitserien SHL varje säsong och vi har Luleå som det enda lag som aldrig behövt spela kval för att hålla sig kvar i Elitserien SHL.

Hur kommer maratontabellen att utvecklas framöver? Ja, MooDoo är ju för närvarande i allsvenskan och tappar mot de övriga, men även om de inte tar sig upp kommer de att försvara sin sjundeplats i många år framöver, eftersom alla andra klubbar ligger mycket långt bakom "The original seven".

Men det KANSKE blir ändringar i toppen redan kommande säsong.

Överlägset bäst i maratontabellen är Warulfen. Och det är svårt att se när någon ska kunna hota Ulfvarne. De måste nog kollapsa ned i Allsvenskan innan något sådant blir aktuellt.

Frölunda ligger bara 19 poäng bakom Djurgårn, och som slagstyrkan mellan lagen just nu ser ut är det troligt att Frölunda kan passera Djurgårn och gå upp till andra plats.

Luleå ligger bara 20 poäng bakom HV och kanske Luleå kan fixa detta och ta sig upp till plats fem? Senaste säsongen tog vi 21 pinnar fler än HV. Att Luleå blir starka vet vi, medan det är lite svårare att sia om HV - men tappen av både Tedenby och Figren, dessutom Thuresson och Brännström...jo, det finns nog en god chans för Luleå att plocka HV.

En annan möjlighet är förstås att Pölsan passerar Frölunda, eftersom man bara ligger 31 pinnar efter, men det lär förstås inte ske.

Känns fint att tillhöra Sveriges bästa lag genom tiderna. Man blir stolt.

Och ändå tillhörde inte Luleå Elitserien alls under de första tio säsongerna. Det var ju inte förrän IFK Luleå och Luleå SK slutade konkurrera med varandra som Luleå Hockey kunde klättra upp till landets elit. Om man bara ser på resultaten i Elitserien SHL under de 36 obrutna säsonger från 1984/1985 då Luleå varit med är vi tredje bästa lag med våra 2313 poäng - bara en enda poäng bakom HV som har 2314 poäng, på andra plats. Och förstås bakom den omöjliga Warulfven som leder med 2570 poäng.

Man blir ännu mer stolt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Bra analys. Håller med om att backsidan är det ev frågetecknet.

Får vi inte tillbaka Sellgren är det obra. Kommer han tillbaka blir han nog ett snäpp bättre med tanke på åldern och talangen (han bör utvecklas dock var han redan så bra förra säsongen att man nästan inte kan räkna nå mycket mer plus hehe). (=+1)

Jalvanti bör dock vara bättre än förra säsongen då han var skitkass (= +1)

Erik G - Får vi hoppas på samma nivå..går inte att räkna med bättre! (= 0)

Nisse - är i en ålder och har en talang som gör att han bör bli ett eller två snäpp bättre jmf med förra (= +2)

Själlin - är ff ganska ung dock relativt talanglös (relativt sett) så förväntar mig ingen direkt utveckling kanske ett liiitet snäpp (= 0)

Engsund - lika bra som förra säsongen duger bra :D (=0)

Sondell - lär vara som förra...glimtar till offensivt men även rejäla dippar defensivt. Samma nivå som förra (= 0)

Styrman = utfyllnad, kommer såklart inte att utvecklas (=0)

Så backsidan "bör" bli ett snäpp vassare totalt sett jmf med förra trots inga värvningar :) Kommer inte Sellgren har vi en sämre backsida utan tvekan med tanke på hur mycket istid han och Erik slukade. För samma peng som Sellgren kostar får vi väl en ny Styrman ungefär....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Som bekant är det först efter 10-13 omgångar av SHL man hyggligt väl kan bedöma hur starka lagen kommer att bli under säsongen och just nu kan man bara bedöma efter vilka spelare de tappat/rekryterat och då är ett antal klubbar inte färdiga ännu.

Men OK. Man kan exempelvis utgå från sluttabellen i våras för att kommentera hur lagen ser ut just nu.

Bland topplagen har vi två som ser starkare ut.

FRÖLUNDA
Johan Sundström och Nicklas Lasu får ses som rejäla förstärkningar och Frölunda tycks därmed bli ännu bättre än i fjol

LULEÅ HOCKEY
Tyrväinen och Ilomäki får ju antas bli jätteförstärkningar och även Hållander och Brännström kan bli bra tillskott. Och kanske The Gun får sitt verklige genombrott i år.
Offensivt har Bulan och Skuggan kunnat förstärka precis som de önskar och även om vi inte sett resultatet ännu ser det riktigt, riktigt bra ut.

Att Berguven kommer hem innebär att vår sedan länge starka vaktsida blir t o m ännu starkare. Är väl backsidan man kan fundera över, speciellt om Sellgren skulle välja att bli kvar på andra sidan av Atlanten redan nu. Vi har visserligen fördelen att väsentligen gå vidare med en sedan länge intakt backsida, men några av numren har inte imponerat så värst under alla matcher.

Sammantaget bedömer jag dock att Luleå har förstärkts mer än vad Frölunda har.

Men där tar det slut, bland topplagen från senaste säsongen. I alla fall som det ser ut just nu.

WARULFVEN
Leskinen från Kärpät är förstås en riktigt bra värvning, men samtidigt har Ulfven tappat en handfull spelare till främst KHL/NHL/AHL. Just nu ser laget ut att tappa rejält i spelstyrka jämfört med senaste säsongen.

DJURGÅRN
Inte så där imponerande inköp hittills - och då har man tappat sådana starka kort som Bemström, Lilja, Brodin, Davidsson, Dicken m fl och tveksamt om Svedberg kan ersätta Reideborn vid spaden.

Nej, för närvarande ser gårdarna ut att tappa riktigt, riktigt mycket jämfört med i fjol

APAN
Spontant måste förstås Djuse och Holloway anses vara tunga tapp; likaså dyra Näs-satsningarna Olimb och Jensen även om de inte fungerat. Och Tim Söderlundh sticker igen. Mot detta har de plockat hem ett antal "egna spelare" som inte lyckats utanför Apan och hur mycket kan de bidra med nu? Kanske de dessutom går miste om enda imponerande inköpet, unge Broberg från Öret och Riktiga AIK, och ledarna talar t o m om att de inte räknat bort Fläskberget ännu.

Nej, det ser inte bra ut alls. Senast låg de länge nere bland strecken och endast en uppryckning efter nyår - då t o m primadonnorna försökte bidra - räddade Apan uppåt i tabellen och i med flyt ramlade de faktiskt in bland topp sex under slutomgångarna av SHL. Men mycket svårt att tro annat än att Apan i år ramlar rejält och streckplacering är väl det troliga. Speciellt som att de "förstärkt" på spadsidan med en Norskar, där man nog måste gissa att kampen mellan de tre vakterna kommer att handla om vem som kastar in minst antal puckar.

Ungefär så. Bara Luleå och Frölunda som för närvarande kan tippas ganska säkert vara med bland topp sex, men för övrigt har de andra lagen tappat och frågan är vilka 4-5-6 lag som kommer att hänga på där uppe, nu när konkurrensen tycks bli mindre än tidigare?

Rögle kanske? Mer troligt att röglarna går bra än malmö iaf, när det gäller skångarna.

HV? Knappast. At ha tappat både Figren och Tedenby kommer att bli kännbart. Dessutom Thuresson och Brännström-

Läjkers?
Lite mer svårtippade. Tappat en del, hämtat in en del, och har länge figurerat i topp år efter år men undrar om inte Sam Hallam till slut börjat trampa vatten.

Pölsan?
Lite mer svårtippade. Kan gå dåligt - men kan också bli starka. Gunderson och Bertilsson tappar man inte ostraffat, men Rödin och Scott kan lyckas framåt. Jag skulle inte alls bli överraskad om Pölsan fightas bland topp sex, åtminstone någon av de lägre placeringarna där.

Öret
Alltid svårtippade och verkar ha hur många ören som helst för att ersätta tunga tapp. En joker som man inte vet var man har.

Pungen?
Nej resan nedåt har nog startat nu och skulle inte förvåna mig om CryBert tappar omklädningsrummet ganska snabbt. En Pung som inte tar i, det kan gå hur dåligt som helst.

Oskars?
Nej, placeringen bland och under streck är tämligen självklar.

Trottoarkanten?
Som nu öser stålar för att försöka sig på femtielfte återtåget. Men trots allt blir det väl som vanligt: vinner en hel del inledningsvis och det får Venngren att gå bazooka. Men sedan kollapsar Trottaren - också som vanligt - och kör sin vanliga "Upp som en sol, ned som en Pank Apa".
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-07-01-kl-130536.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helt naturligt koncentreras snacket här - även sommartid - på hockey, men understundom finns också anledning att uppmärksamma sparkboll.

Och nu är det våra damer som imponerar - inte bara genom resultat utan dessutom genom att spela bra och spela klokt. Att de igår vann mot Tyskland i mästerskapssammanhang för första gången på 24 år var både välförtjänt och imponerande och nu blir det spännande att se vad vi kan göra mot Holland!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Tack Osj02!

Och du har rätt.Det här är ett mer spännande silly än på länge. Skuggan och Bulan agerade ju föredömligt snabbt och det känns skönt att kunna sitta stilla i båten och vänta in kommande CHL och SHL när vi vet att nu har Bulan haft ännu mer inflytande för att komponera ett lag som han kan lyckas med. Redan som spelare var Bulan otroligt underhållande, liten till växten men tuffare än de flesta och jäkligt underhållande när han intervjuades. På den tiden hade man nog inte kunnat ana att han skulle bli så perfekt i rollen som huvudansvarig tränare, men det är så härligt att ha fått se hur strålande han blivit.

Men de andra lagen har gått upp och ned under silly. Några ser bra ut - och så kommer avhopp efter avhopp - och plötsligt ser de rejält sänkta ut. Och så kommer på senare tid ett antal rejäla förstärkningar med riktiga spetsspelare (alltså inte dyra primadonnor) och laget börjar segla upp i tipsen.

Får t ex Pölsan ihop det och hur bra kan de bli nu med Rödin och Scott, men samtidigt andra tapp, t ex Gunderson?

Frölunda är ett undantag. Där handlar det väsentligen om att lagen ser ut att bli minst lika bra som tidigare.

Apan, ja. Helt klart att de fått rätta mun efter matsäck och väsentligen har de handlat billigt genom att plocka hem ex-Apor som är beredda att komma hem, sedan CryBert sparkats. Och den enda värvningen som imponerat - Broberg - kanske stannar i Kanada?! Apan just nu ser ju inte konkurrenskraftig ut alls. De ska tydligen köpa in en center och en vinge till och lyckas de rejält bra med det, kanske de fixar det. Men tiden går och inget händer, annat än att sådana de skulle ha behövt - t ex Zachrisson - landar i andra lag. Frågan är om Forssell och Lill-Nisses farsa kan greja detta? Har de ett sådant kontaktnät de behöver? Och har de pengar att köpa in de som de behöver?

Rögle - som redan i fjol växte rejält under säsongen - ser ut att ha förstärkt som du säger. Man är både imponerad och glad över Abbottarnas framgångar och visst känns det som att twinsen ligger inne med överraskande hockeykänsla att bygga ett lag, lite Bulan-stuk på det där, fast på annat vis. Ser gärna att Röglarna fightas högt bland topp sex i år:-)

Men för många av lagen återstår att se om de kan fixa vad de behöver innan man kan bedöma hur starka de kan komma att bli. Trist förresten att Läjkers tecknade nytt avtal med Shinimin - duktig spelare, helt klart, men tyvärr dessutom en utpräglad filmare av det slag vi gärna slipper se i vår Elitdivision.

Men ett spännande silly att följa, och otroligt spännande när gruppspelet för CHL startar för att se hur Bulan kommer att skapa formationerna och hur de kommer att fungera. Ska bli skitkul att se finländarna i Luleå men också Hållander och Brännström och kan Bulan hitta linor där också Emil och pojkarna Emanuelsson kommer upp i topp, plus att Connolly, förstärkt av fler rejäla hot i sin lina, kan komma upp i nivå a la i höstas...ja, då jäklar. Tippar dessutom att både Lassi och Berguven kommer att gå rejält bra och tror att Lassi nog går allra bäst och får kanske lite fler spadar under grundserien, men att Berguven dessutom kommer att leverera stats som blir bättre än alla Pölsans vakter; då blir det intressant att höra hur Pölsasupportrarna reagerar på det:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}: och {Blister}: Jo. Uppropet "Mata inte trollen!" har ju varit strålande effektivt.

Men att trollen stillatigande skulle tyna bort var knappast att räkna med.

Vilka försök från trollen att smita ut ur trollhålan kunde man tänka sig?

Att en extrasignatur dyker upp och matar och matar och matar?

V check!

Att komma ifrån det egentliga ämnet att så många är överens om att inte mata trollen, genom att försöka få till en diskussion om att en moderator, som agerar mot trollen, är en diktator som motverkar rättigheten till det fria ordet?

V check!

Två klassiska trolltekniker, som man i förhand kunde vänta sig.

Den tredje vanliga trolltekniken att komma ur greppet är att överklaga uppåt i linjen och dränka överordnade med kvidanden och klaganden och gnäll över hur odemokratiskt de blir censurerade.

He he. Det kan de fetglömma. Har aptanten/aptrollet fått härja fritt för att förstöra apsidan utan åtgärd lär inte trollattacker på Luleåsidan lyckas. :-)

Man kan konstatera att trollmöjligheter att håna, hata och förnedra andra nu är starkt begränsade och när de nu sitter och med sina trolldödsryckningar - möjligen genom att ett och samma troll skriver till sig själv - är det bara att nonchalera vederbörande.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dags att prata mer hockey, det andra får inte ta över men bara så du vet Sven, jag tycker att du gör helt rätt här!

Det har hänt mycket nu de senaste två veckorna och lite till verkar vara på ingång. FBK verkar vara på G att värva två nya spetsbackar. Det verkar som att vi får ett bra inflöde till SHL av kompetenta spelare. Leksand försöker skapa något bra för att etablera sig och Brynäs centerlinje ser bra ut och jag tror att vi kan se fram emot en tät säsong bland topp sex. Inspirerande tycker jag och talar för bra publikintresse.

Sen finns vissa lag som verkar halka efter. Linköping och Djurgården t.ex men även grannstan som allmänt tippas som sexa känns som att man kommer att få problem framförallt som jag ser det pga svaga vakter. Malmö har en hel del kvar att få till för annars blir det bottenskiktet, HV har jag svårt att värdera just nu men Rögle däremot ser vassare ut än senaste året. Frölunda ser återigen ut att bli guldfavoriter tätt följda av oss.

Det återstår en del av Silly innan vi vet vad det blir men det är ju lite kul att se på!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}: Säger rätt mycket om hur galen situationen är..

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Till historien kan tilläggas att den första att gilla mitt ”Peter, sluta för h*elvete mata trollet” inlägget nedan var ingen mindre än.......Yoda......????

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vi avslutar väl med att konstatera att Näsans år vid börsen, fylld genom att julgranarna har släckts i hela norra västerbotten, verkligen uppfyllt det han i förväg påstod skulle ske: Dysenterin skulle dominera svensk hockey:

Sportsligt;
• Ut i kvarten 2 gånger av 3; ett fantastiskt rekord genom att få stryk med 1-20 tredje året;

• Ekonomiskt:
-28 miljoner.

Helt korrekt, Näsan, en riktig apsanning! Oj vad ni dominerar! Snart får ni dominera Allsvenskan också.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2016-10-15-kl-173658_9.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Yoda=Barbro=Peter?

Ja, det misstänker många och sant är att det är en klassisk trollteknik att etablera ett flertal "nicks" som arbetar i trollriktning. Sant är att "Peter" plötsligt dyker upp för att saboterade det lyckade uppropet att "Mata inte trollen!" och därefter utvecklas han in sedvanlig trollriktning: ljuger och hittar på, gnyr och ylar Narcissisism!, Diktatur! dvs med helt typisk trollterminologi.

Det må vara som det vill men jag har uppfattningen att man är vänlig och ger chanser men när man är säker på att det är meningslöst agerar man resolut. Nu har vi tre "nicks" avstängda på livstid för trolleri. Och kanske är det samma person, som nu kan sitta och skriva inlägg till sig själv på Apsidan.

Detta inlägg var på sätt och vis ett avsteg från uppropet "Mata inte trollen!" men det var en extrem situation som krävde definitiv åtgärd. Och nu är det över.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sekten Apan förnekar sig inte. Som alla känner till kommer de aldrig med något eget utan har redan när bandyklubben Apan bildades valt att kopiera vad andra gjort och så har de fortsatt under hela sin anrika kopieringshistoria.

Luleå Hockey har ju alltsedan start varit Norrbottens lag och klubben har bedrivit fin verksamhet över länet såväl vad gäller herrar som damer och juniorer.

Apan, däremot, har ju mest pysslat med hata och hata södra delen av länet och bland annat har apsupportrarna vid ett årsmöte för några år sedan tvingat sektledningen att fatta beslut om att aldrig säger aldrig utbyta spelare med Burkölen, som ska hatas, hatas och hatas än mer av hatarfalangen bland apor. Men det är en apsanning, alltså en lögn och numera skiter sekten i sitt heliga löfte och byter friskt med Burkölen när det passar.

Men de har ju sektmantrat att de ska vara "blygdens lag" och mamjoriteten av spelarna i truppen ska komma från Apblygden.

Det låter ju imponerande och mindre insatta köper ju den falska bild som Apan vill utprångla - att de bygger hela laget kring pojkar från en liten byhåla.

Vad få vet är att när kommunsammanslagningarna genomfördes i Sverige på 60- och 70-talen blev Skellefteå Norrlands största kommun, såväl geografiskt som till folkmängd, så när sekten förklarade att de "bara" skulle ha pojkar från blygden innebar det att hela norra halvan av Västerbotten definierades som "blygden".

Vilket förstås inte räckt till. När Apan myglade sig upp i Elitserien var det med ett lag, bestående till 95% av köpespelare, och som alla vet lirar de numera med en överväldigande majoritet av köpespelare efter Näsans vilda köpfester under tre år med -28 miljoner som facit.

Men mygel-Apan nöjer sig inte. Speciellt sedan de tog in den misslyckade junistränaren från Piteå - Aplasse J - har de omdefinierat "blygden" till att inkludera hela Norrbotten; speciellt Piteå men i definitivt också hela länet ända upp till Kiruna. Vilket lyckades genom Aplasse J:s och Apwallsons extremt egoistiska politik där de kontaktade Norrbottenspojkar ända ned i 12-13-årsåldern, för att slå blå dunster i ögon på dessa, och lura dem att flytta upp till 50 mil hemifrån, vilket innebar att många for illa.

Nu har Luleå Hockey väsentligen satt P för denna rovjakt på pojkar från Västerbotten, men Apan ger sig inte. Häromdagen lurade de Piteås kommunalordförande att med Piteås skattemedel "sponsra" en Apmatch i Apchtaan, där hon fick sitta i ApPeas VIP-bås.

Och nu går de vidare med att bjuda in "blygdens föreningar" att spela mot Apan i Apkraft Arena - och då har de plockat upp Piteå, som definieras tillhöra "blygden"

Det är äckligt och vidrigt.

Tack och lov kommer det att ta slut inom en snar framtid, eftersom Apan håller på att kollapsa såväl sportsligt som ekonomiskt.

Ovanligt klokt för att vara Apan har de nu skaffat sig en lämplig styrelseordförande, nämligen brännvinsadvokaten Fahlgren, som är mycket erfaren som konkursförvaltare.

FRÅGA: Är det här "lögner" om Apan? Är det ett exempel på att "samma hetsjakt på apsidan som lulesidan"?

Det tycker jag inte. Var god notera att ovanstående är faktabelagt från början till slut, om än redovisat med en "trevlig" text.

En jävla skillnad mot att sitta i månader med en hitte-på-historia och anklaga klubb och stad för pedofila böjelser. Eller som vid tidigare tillfälle att tjata om dildos, 100 miljoner spermier i analen, nazism och annan helt ovidkommande hitte-på-skit.

KOMMENTAR: Någon menar att det som skrivs om Apan varken är roligt eller fyndigt. Ja, va fan väntar man sig. Det är TRÅKIGT hur jävla illa Apan sköter sig. Skärp dig för fan och lägg av med "argument" som möjligen fungerar bland pure white trash i APschtaans omgivning. Att beskriva fakta när det gäller Apan är att lägga fram sanning. Jämför man det med aptrollets evinnerliga skitsnack är man riktigt borta i pallet,och det säger ingenting om ingenting - annat än att den som säger, det visar att den inte har några studielån utan snarare är en j-a nolla.

Skilj på fakta och på illaluktande trollsmörja, tack!

Märks det att jag är så j-a less på att läsa helt j-a inkompetenta "tyckare" komma med ett skitsnack som baseras på att vederbörande inte hajar ett j-a dugg utan är van vid en omgivning där man beundrar och applåderar de tarmtömningar vederbörande presterar..."Bravo!"..."Imponerande!"..."Du är en tankens gigant!".
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-06-29-kl-121254.png

500x0-skarmavbild-2019-06-29-kl-121507.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jösses, vilken parodi!
Var? Skellefteåsidan...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Om uppropet "Mata inte trollen!"

Effekten blev märkbar. Utan näring kan trollen inte fungera och under nästan fyra veckor kom där bara ett enda inlägg. Därefter har de någon gång per vecka försökt stänka in ett några inlägg, men då de inte fått svar, har de lagt ner till de någon vecka senare testat igen.

Peter registrerade sig på Hockeysnacket i höstas som "neutral, har inget favoritlag", men har emellanåt skrivit på Luleåsidan samt mindre än en gång per månad lagt ett inlägg på Apsidan. Men nu, under pågående aktion "Mata inte trollen!", väljer Peter att skriva frekvent på Apsidan.

Då ombeds han flera gånger vänligt att inte göra det men svarar att han struntar i det och att han saboterar den kampanj som de flesta som skriver på Luleåsidan ställt sig bakom. Och för att rejält demonstrera att "jag gör som JAG vill och skiter i vad NI vill" öser han på några dagar in fler inlägg än han någonsin gjort på Apsidan och det utsvultna trollet matas. Gång på gång på gång.

Detta respektlösa uppträdande har diskuterats per brev mellan skribenter på Luleåsidan. Och den helt dominerande uppfattningen är att den som väljer att jävlas med andra på det sättet och saboterar det upprop som Luleåsidan definitivt står bakom bör inte vara välkommen att skriva på Luleåsidan.

Peter! Du har redan informerats om ovanstående i brev, som du inte svarat på, och du vet mycket väl vad som gäller. Väljer du att sabotera vårt upprop genom att mata trollen kan du göra det, men då väljer du också att inte vara välkommen att skriva på Luleåsidan.

Det här inlägget kan förstås i sig indirekt fungera som trollföda och därför blir det inga fler kommentarer om detta på Luleåsidan.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}: Mycket tragiskt. Att försöka tala aptrollet till rätta är helt meningslöst. Den enda effekten blir att han stimuleras att fortsätta sprida idiotier. Extra trist att mata trollet nu när så många av oss gjort gemensam sak för att svälta trollet till internetdöds.

När det gäller Apan kan vi i stället konstatera att börsen är tom, eftersom den rikedom de påstår sig själva ha består av låtsasvärden exempelvis i form av den lyxutrustade restaurang som ApPea - sektindoktrinerad med hybris - öste pengar på i Apkraft arena. Men den går ju back något enormt, eftersom de enstaka besökarna bara är sådana som inte bytt underkläder senaste åren, men dräller in och frågar "Hur billig är fulölen?"

Och dessa stålar har de myglat till sig genom att kommunen släckt alla julgranar och monterat ned den sociala omsorgen för att ösa >10 miljoner årligen på sekten Apan.

Näsan härjade ju fritt i tre år med den mest galna köpfest svensk hockey skådat, när han handlade vitt och brett utan att ha koll på om spelarna passade in eller inte - snarare kastade han sig fram med kommunaldopingsmiljoner när han hörde att den och den kostade skitmycket. Varpå lycksökarspelare drogs till köpfestmagneten och brände av någon säsong för Apan, genom att stå och luta sig mot sargen.

I år har ju Apan bara pengar för att handla begagnad andrasortering. Den ende spelare av de nyinhandlade som det var något med var förstås backen från Öret, vidareutvecklad av Riktiga AIK, men nu finns ju risken att han stannar i Kanada:-)

Under våren har Patrik Zachrisson var till salu och många SHL-klubbar har varit ute efter honom. Bland apsupportrar har han haussats som en våt dröm och en tvåvägscenter av det slaget är naturligtvis precis vad Apan skulle behöva.

Zachris har ju faktiskt spelat för Apan tidigare, och vid det tillfället betalade Apan enligt media ut en hel miljon i "påskriftsavgift" dvs pengar man under bordet betalade ut till Zachris "bolag" i Jersey eller Cayman Islands, allt i syfte att undvika den lagenliga skatt Zacris naturligtvis borde betalt för att arbeta i Sverige.

En miljon var exakt vad ApPea sparade in genom att den gången lägga ned Apans damlag, vilket han nog överväger att göra igen.

Men den här gången fick Apan tji, eftersom den saknar pengar att handla för. Apan trodde väl att Zachris ville "komma hem" till Apan, där han förra gången snabbt konverterades till att påstås vara från blygden.

Nejdå. Med tom börs lockar man inga spelare till byhålan Apschtaan. Köpespelarna får bättre bud från andra håll. När det gäller Zachrisson har han nu bestämt sig för Korvkiosken, som la högsta budet. Med medel som de bl a skaffat sig genom lin lukrativa handel med Trottoarkanter.

Apan får fortsätta botanisera på annat håll. Kanske SK Lejon har någon medioker center? Som sedan kan presenteras som "Supertalang" av ApPravda Norran?

Fast troligen har vi alla fel och har inte märkt att Näsan blivit sannspådd när han tillträdde för tre år sedan och förklarade att dysenterisekten Apan skulle dominera svensk hockey, ett sekttugg som bara Vennsohn köpte.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2016-10-15-kl-173658_8.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
KulaShaker: Kan bara instämma, troll ska svältas


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Rytter: De satt där och försökte provocera fram någon reaktion men ingen nappade, tills Peter dök upp och svalde hela betet. Suck!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}:

Kan bara instämma. Betydligt roligare när dom sätt där och höll på att svälta ihjäl och förde en diskussion med sig själva. Humor på hög nivå, och visade hur tragiska dessa är.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Petter för h*lvete, SLUTA mata trollet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
KulaShaker: När sekten Apan ska skicka ut information om sin egen förträfflighet konverterar de utan att blinka sanning till apsanning och får alla till att vara från apblygden om det behövs.

Nu har i alla fall apsupportrarna på apkraft insett att det finns risk för att Oilers övertalar Broberg att stanna i Kanada redan till hösten och det innebär dels att denna "rena approdukt" aldrig vare sig tränat eller spelat för Apan; vete fan om han ens varit i Apschtaan överhuvudtaget? dels att Apan inte får ett enda öre om han nu går direkt till Oilers organisation.

Svårt att gissa om han blir kvar i Kanada eller inte, men en stor back, vald som #8 i första draftrundan...risken/chansen finns.

Broberg var ju den enda imponerande värvning Apan lyckats med i år och faller han bort blir det bara andrasortering av billiga, begagnade kvar.

Att Broberg valde Apan beror ju inte på att Apan är speciellt bra, utan snarare på att de har så usla backar att Öret-produkten Broberg bedömde att där kommer han att få rejält med speltid.

Vidare har Apan valt ny styrelseordförande nu. Den tidigare översteprästen Nordlundmark som endast märkts för att, när Apan gjort bort sig kapitalt, komma ut ur garderoben med "Nu lägger vi locket på, vi har minsann värdegrunnnnnnnnnd...." ersätts av brännvinsadvokaten Kenneth Falhström, med hockeybakgrund i form av att han var en misslyckas back i SK Lejon för hundra år sedan.

Googlar man nämnde Fahlström får man väsentligen upp att han haft ansvar för en j-a massa konkursförvaltningar. Och därmed tycks han utomordentligt välmeriterad för att ta hand om Apan som på senare år kollapsat sportsligt och ekonomiskt.

Dessutom har brännvinsadvokaten er rejäl potatisnäsa som inte tycks vara av denna världen och därmed ansluter han till Apans anrika historik av att använda sig av spelare och ledare med fruktansvärda kranar.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-06-27-kl-115958.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det händer saker idag i hockey-Sverige:

Greg Scott till Brynäs.
Spencer Abbott till Leksand
Ville Leskinen till Färjestad.
Men på Apfronten intet nytt och man blir glad!

Vila nu ut Luleåkamrater för om någon månad börjar det om igen och vi har nog alla välgrundade förväntningar om en rolig säsong.
Rolig för våra framgångar både på dam och herrsidan och motgångar för Apans alla lag. :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En förening som saknar stil och självdistans, precis som ett antal anhängare till föreningen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Bra skrivet, håller med du. Berguven tillför ett djupare målvaktsspel där vi slipper slita ner Lassi och får en säkrare bredd vid skadeläge, jag tror det kan vara en avgörande sak liksom bättre sammansättning för pp.
Man får faktiskt leta problem, men kanske kan slitaget på Erik G vara ett problem, men inte säkert, han verkar sjukt vältränad. Många matcher med CHL skulle kunna vara en nackdel. Sondell också som riskfaktor i egen zon men vi ska väl vara oftare i anfallszon får man hoppas och där är han stark. Andraperioderna brukar vi ha jobbigt med men i år vill vi se mer att vi kan nyttja den till vår fördel. Nä, jag tror att vi får vara glada i år! 👍

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: måste ju bli topp 2 då å final mot oss ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Just nu och på pappret känns det som endast Frölunda kan mäta sig med oss. Top 4 och minst semi är mitt tips!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Lite tankar om kommande säsong: Samma ledare, samma spelide även om vi förmodligen kommer att spela med något större puckinnehav då vi har fler spelare och bland centrar och vingar som är bättre på att bära puck och något skickligare i allmänhet i spelet med puck. Vi bör även få ett något bättre pp med dessa aningen skickligare spelare och dessutom med en rightare i Ilumäki som har potentialen att styra ett pp. Spelare för spelare ser vi något skickligare ut både gällande spelet med puck och skridskoåkningen vilket är enormt viktigt i Bulans hockey. Målvaktsparet tycker jag är ett litet uppköp, Rautio är stabilare och tätare än Rubin och framförallt så fungerar Rautio väldigt bra bakom ett välorganiserat försvar, förhoppningsvis gör Lassi en lika bra säsong som senaste, då är vi +1 på målvaktssidan. Backbesättningen ser ut att bli den samma då jag har väldigt svårt att tro Sellgren eller Nisse spelar i Nordamerika redan denna säsong då Nisse inte riktigt är tillräckligt utvecklad för spel där och Sellgren inte kommer slå sig in i en ligans bästa backuppsättningar i Canes. Nisse och Sellgren kommer sannolikt att vara något bättre kommande säsong, Jalvanti måste bara lyfta sig efter en svag säsong från hans sida och sen kan man hoppas att Erik håller samma enormt höga nivå och att Sondell, Engsund och Själin håller klassen då ligger vi bra till på backsidan, minuset är att vi är skadekänsliga då vi bara har 8 backar och en skadefri Erik är så enormt viktigt. Bland forwards är det egentligen bara Lundeström som är ett riktigt tapp å andra sidan gjorde han bara typ 20 matcher, Harju tillförde en del genom att vara grym på att skymma målvakten och smart i defensiven med i det stora hela är han alldeles för långsam för Bulans hockey, Foppa har riktigt bra inställning men speluppfattningen räcker inte till, Cehlin gjorde inte en match i SHL eller slutspel. Känns på förhand som att Ilomäki, Tyrväinen, Hållander och Brännström tillsammans kommer tillföra mycket mer sett över en hel säsong än ovanstående 4 gjorde. Berglund och Mattsson som var ordinarie kommer sannolikt att hamna på bänken respektive läktaren då alla är tillgängliga men kommer att få spela en hel del då det blir många matcher, skador och avstängningar. Att två ordinarie forwards sannolikt blir bänkade borgar för att vi kommer att vara bättre kommande säsong. Gissade femmor: Erik Nisse Kovacs Ola Hållander - Sellgren Sondell Larsson Ilomäki Einar - Engsund Själin Farley Connolly Petter - Styrman Jalvanti Brännström Tyrväinen Fabbe - Mattsson Berglund Gunler.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: jo jag känner till allt detta, pedofilsnacket och dom orättvisa avstängningarna är för mycket! Fattar inte hur ansvariga från hockeysnack kan låta detta fortgå! Tycker man skall ha hög tolerans gällande tråkandet, man måste få retas om det sportsliga, ekonomi, publikt, talangutveckling, historia, sponsorer m.m med pedofilsnacket är sjukt och den olika bedömningen på avstängningar, raderingar är både löjlig och maktmissbruk!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo, visst är han en kopiöst usel kappvändare som bara skriver för att sticka ut, men även en blind höna hittar ett korn och jag tror, oavsett wennerblads orerande, på ”vårat gäng”. Vi har förhållandevis små rörelser i truppen, mer spets, bättre centersida och kontinuitet i spelidé för att inte tala om SHL’s tätaste vakter. Ser bra ut, det ser t.o.m Aftonbladets ordbajsare.

Om jag var Broberg skulle jag nog hamna ”over there”

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Avd. Ropa inte hej förrän du är över bäcken.

Vi har ju sett Apans inköp av andrasortering för i år - en konsekvens av att Näsan tömde börsen och Apan tappade nästan 30 miljoner på tre år, samtidigt som de ändå havererade sportsligt eftersom inköpen var så korkat oplanerade, bara typ "ju dyrare, desto bättre".

Med ett undantag. Philip Broberg. En riktigt lovande 18-årig back, från Öret och nu senaste åren vidareutvecklad av Riktiga AIK. Broberg ville upp till SHL-nivå nu, och med Apans usla backuppsättningen tyckte han att Apan var en fin plats där han skulle få spela mycket.

Och Broberg draftades alltså nyss som nr 8 i första rundan.

Nu läser man på oilersnation om hur Oljan ser på detta:

"What’s the plan for Broberg? Does he stay in Sweden?

“Well, we talked to him yesterday, his rights are owned by Hamilton of the OHL. I think he’s open to going to Hamilton. We’re going to talk to him next few days.”

Where do you project him?

“We’re hoping, believing he’s going to be a top-four defenceman. we have we’ve obviously got lots of other young defenseman. The reality is, you know, to play defense in the National Hockey League, you’re probably got to be 21, 22, 23 years of age. You know, he’s, he’s 18. He’s got two years of junior left to go out and we’ll see if he goes to Hamilton or he stays in Sweden, I got to talk to him. We got to talk to him, his representatives. And then, you know, we gotta make sure that he develops and becomes an NHL defenseman, you can’t rush him. He needs to play at a league where he’s important. And he plays lots of minutes.”

He he. Kanske de kommer överens med Philip om att det för hans utveckling är bättre att han går från Riktiga AIK och Stockholm till Hamilton, i OHL, snarare än att han åker upp till Apan och Apschtaan.

Det påminner i så fall om när Luleå rekryterade Niclas Hjalmarsson från HV. En jättefin kille att utveckla, tyckte vi, men efter att ha varit över och testat i US under sommaren bestämde han sig för att köra där, i stället, och det blev för honom ett perfekt beslut - inom några år var han etablerad klippa i Chicago med två SC-ringar som bevis på det.

Jag tycker ju att vakter aldrig ska gå över tidigt för det är otroligt svårt att slå sig fram till en NHL-spade; får man en chans får man inte misslyckas det minsta, och de flesta får inte ens en ärlig chans.

Det kan iofs gälla för utespelare också, men det är mer beroende från person till person och det finns många som gått över tidigt och snabbt slagit sig in.

Kanske...väljer Broberg samma väg som Hjalmarsson? Han kanske inte överhuvudtaget kommer upp till Apschtaan?

Trots att mindre insatta apsupportrar jublat över draftresultatet och inbillat sig att Broberg är ett fint exempel på hur "Apan utvecklar pojkar från blygden till NHL-stärnor".

Kanske blir Apans enda bra värvning...inte ens av?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Årets NHL-draft har genomförts. Ingen av Luleås spelare blev med, men å andra sidan hade vi två egna produkter i förstarundan i fjol!

Apan blev återigen helt utan. Som vanligt numera, sedan NHL insett att av draftade från Apan är nästan alla sådana som totalt misslyckas om de får pröva på i NHL och de flesta får aldrig spela mer än i AHL. Se på "NHL-stjärnan" Ahlm t ex.


Först av alla svenskar kom Philip Broberg, från Öret och senaste knappt två år i Riktiga AIK.

Broberg har nu lämnat Riktiga AIK för Apan för att spela i SHL och det är förstås ett klokt val av honom. Som back lär han få spela mycket hos Apan som tävlar om att ha absolut sämsta backuppsättningen i SHL för övrigt.

Apsupportrar utan koll på något kanske vill mena att Broberg redan är "från blygden" och att hans draftning är ett "bevis" på Apans fantastiska utveckling av hockeyspelare. He he he he......

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Vanligen uppfattar man vennerblads tips som garantier för att det kommer att gå precis tvärtemot, eftersom han är känd för att vara den sämste av alla som tippar hockey. Jag tänkte som du, men nu, efter Vennermalms inhop, så....

Huga!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Kan förstå hur du tänker, eftersom det är så de flesta av oss andra tänkt i många år.

Men när tanten blev moderator och eliminerar nästan allt som andra skriver, samtidigt som den andre lägger in vad skit som helst - på senare tid väsentligen någon sorts angrepp på Luleå som "pedofililaestadianer" sedan en skandal uppdagats avseende en liten by vid norska atlantkusten; utan relation till Luleå förstås, men galningens logik är hans egen - och det hela står kvar, utnämnt till "poesi" av moderatortanten....ja, då har många av oss givit upp.

Jag tror att vi andra skulle uppskatta om du väljer att avstå från möjligheten att kommentera på Apsidan som stöd. Fundera på saken!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu har Aftonbladets hockeyguru Wennerholm tipsat SHL för kommande säsong. Luleå är nr 1 och tippas ta hem grundserien. Stor tillit till de nya finnarna. Frölunda tvåa och HV trea. Apan är sexa och de två sista platserna befolkas av Leksand och Oskarshamn. Kamikaze tips kallas det. Stora förväntningar på Luleå och det har jag oxå. Det blir en bra säsong i Luleå 😀 jag tror vi blir väldigt svårtuggade och med bra vakter så vete fan om inte vi kan gå långt ..

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jaha ni tänker så, kanske funkar det! Själv vill jag ha möjligheten att kommentera vart jag vill trots att det känns hyfsat faktaresistent på vissa ställen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: Hej, har du sett nedanstående upprop? Det handlar alltså om att vi tröttnat på att se de två trollen sabotera Apsidan med skit. Nu har vi beslutat att göra på det sätt som alltid föreslås som bästa behandlingen av troll. Att inte mata dem.

Troll lever ju på att jävlas med andra, men om ingen bryr sig om dem svälter de och tappar intresset.

Såg att du kommenterade något på Apsidan men hoppas att du kan hänga på oss andra och välja att inte mata trollen. För att vi ska lyckas behöver ju alla vara med, för att ta näringen av de två aptrollen. Om du skriver där innebär det att den kamp, som vi alla som skrivit under uppropet för, motverkas.

Kan du vara med oss?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
UPPROP: MATA INTE TROLLEN YODA MARKLUND OCH FARBROR BARBRO 1.12

Dessa signaturer har, under olika namn (möjligen är det en bara en enda person), på olika hockeysidor i mer än tio års tid saboterat för oss som älskar och vill tala med andra om hockey. Nu räcker det!

Ett effektivt sätt att bekämpa internettroll är att nonchalera dem.

Om ingen kommenterar vad de skriver ger de till slut upp, och söker sig till andra sidor där de kan provocera för att lyckas skada, håna, och förolämpa andra i stället för att sabotera möjligheterna för oss att tala om hockey på ett vettigt sätt.

Jag ställer mig bakom aktionen för att stoppa dessa troll genom att:

1. Jag skriver under detta upprop (genom att kopiera hela detta inlägg och lägga in det som mitt svar inklusive att jag lägger till min egen signatur).

2. Om jag vill kommentera Skellefteå AIK, gör jag det på andra sidor än Skellefteå AIK:s sida, eller använder Hockeysnackets alternativa tråd för Skellefteå AIK (garanterat fri från Yoda och Barbro): www.hockeysna...eftea-aik/

3. Jag kommenterar inte något som trollen skriver, vare sig på Skellefteå AIK:s sida eller på andra sidor.

4. Upptäcker jag att någon, någonstans - även om det skulle vara på Skellefteå AIK:s sida - kommenterar något som trollen skriver, lägger jag in detta upprop som kommentar, för att informera dem om aktionen att inte mata trollen. Då väljer jag den senaste version jag känner till där vi som ställt oss bakom uppropet skrivet under.

5. För övrigt skriver jag ingenting alls på Skellefteå AIK:s sida. Inte ens om Yoda eller Farbror Barbro skrivit något vettigt, eftersom jag vet att kommunikation med dem ofelbart leder fram till att de kommer att skada, håna och förolämpa mig och andra.

Jag älskar hockey. Och jag vill gärna diskutera med andra som älskar hockey. Men jag vill inte att trollen Yoda och Barbro ska förstöra för oss andra

Sven Savage Luleå Hockey
Vombat Luleå Hockey
Osj02 Luleå Hockey
Dansbandswolf Luleå Hockey
bisterfinnen, Modo
KulaShaker, Brynäs
Rytter, Modo
Jaca, Björklöven
Zappaholic, Brynäs
Daddeh, Luleå Hockey
M.Lemiux, Luleå Hockey
Knegare, Skellefteå AIK

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: och Osj02: Underbara minnen, tänk vilken härlig resa det varit med Luleå Hockey och så snabbt det gick sedan IFK och LSK enats! En fantastisk saga, som gav Norrbotten det finaste av lag och en kontinuerlig plats bland Sveriges Elithockey, där vi genomsnittligt under åren tillhört de allra mest lyckade; i maratontabellen sedan vi gick upp, bara Warulfven som är klart framför, DIF och HV relativt lika med Luleå. Allt blev ju bara bättre och bättre första tjugo åren. Sedan kom ju drygt tio barkbrödsår, men vi lyckades hålla oss kvar ändå. Och fr o m Rönken och nu Bulan är vi på väg upp till de bästa igen:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{8547}: 😀. Ja, vi minns det. Tom Martins handledare och straffar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Jo stå på snedden på E å svårt att ta sig upp på läktaren igen var nått helt annat fullsatt än dagens fullsatt! När vi skrek "ge mig ett L" och ljudet kom tillbaka med full kraft som eko från väggen på andra sidan Delfinen, derbyn mot Boden på 70-talet med typ 6500-7000 på läktarna å enda platsen man kunde se nåt från som liten var taket på lilla kiosken på kortsidan. Tom Martins straffar i krysset, transatlanterna Hickock och Babcock tror jag dom hette, där den ena sköt så hårt så målvakten blev skotträdd, Hardy Åström som jag tror var Luleås första NHL-spelare, Kent Sunden som spelade hockey på hyfsad nivå och Allsvensk fotboll. Kvalet borta mot SSK när deras fans sköt med luftpistol på oss, kvalet mot Hammarby när vi råkade sätta oss på Bajens krog i Gamla stan innan matchen. Invigningen av hallen i Övertorneå då vi åkte hem en hel buss till Kapten Köhler efter matchen och sjöng för honom på hans födelsedag. Harry Nikanders skott i insidan av stolpen i slutet av den avgörande kvalmatchen mot Timrå.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo, några minnen har man samlat på sig. Hockey80 och mötena med Örebro och 25-öreskedjan där vi satte oss i respekt i hela hockey-Sverige, vändningen mor Huddinge i tredje, Södertäljekvalet med Tommie Bergman (jävlar - det var tryck då även fast vi losa - tror aldrig vi uppnår det trycket igen, det var helt galet man fick stå på tvären 1,5 tim innan match och kunde inte lämna läktaren för då kom man inte upp igen, folk var helt galna), sen Modo-matchen året innan vi gick upp och då gick luften ur för mig med flera svåra spelarförluster men inte ur klubben, segern mot Hammarby, första målet borta mot Tälje, Tore Öqvists framfart, Strömvalls genombrott, Freddy var gud på den tiden, minns Åkerströms premiärmatch som 16-åring (vem är det undrade vi då), alla matcher med Tomtebloss saknar jag fortfarande, trängseln i Delfinen dessa tidiga år på toppmatcherna var helt enorm, köerna utanför gick hela vägen till Midgårdsvägen 2 tim före match då kassorna öppnade 1,5 tim innan och kampen om att få bra platser var intensiv. Att komma 15 min innan match då fick man i bästa fall stå vid rinken på kortsidan i femte led och sen kriga sig upp på någon av de fyra ståläktarna i pausen. Det var ett enormt intresse som vi inte riktigt ser idag, av flera skäl. Och sen en hel del annat under åren, vem minns Vinogradov som kom till oss söm frälsare och lämnade som ett fiasko, vändningen mot Färjestad hemma i tredje m.m m.m Visst är det härliga minnen och jag räknar med att vi har lika mycket bar framför oss.

I Schtaaan har man det mesta bakom sig, man bli glad!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Imponerande och då har du live varit med på hela resan från kvalen mot Timrå, HV, slakten i Scaniarinken och krossen mot Hammarby till vi gick upp i finrummet och imponerade med blixtrande attackhockey och tomtebloss på läktarna. Och därefter hela vägen med alla upp och ned, Svenska mästerskapet, Europamästerskapen och nu sista åren när vi rest oss som fågel Fenix och lyser strålande vackert!

Medan Apan tar den andra vägen och bara ser stup framför sig, bl a eftersom de inte har supportrar som du:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har just säkrat nästa säsongs njutning genom att köpa mitt årskort, som vanligt sedan 37 år tillbaka 🍾
Bulan förlänger och det ser jv-ligt bra ut för oss, till skillnad för nästgrannarna i schtaaan 😂 🙊🙈🙉🐒

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kollade upp personalen på de officiella hemsidorna för Apan och för Luleå för jämförelse.

På marknadsidan har Luleå Hockey tre personer med titeln "säljare företag" medan Apan har en enda med titeln "säljare".

Däremot har Apan en massa personer med rent administrativa uppgifter dvs jobb där de kan rulla tummarna när de fixat uppgifterna.

Känns som att Luleå är mer offensivt och arbetar utåt för att få och hålla uppe kontakt med sponsorer?

Apan å sin sida har ju bara fokuserat på en "sponsor" dvs kommunen och 100% kommunalägda bolag, så gissningsvis handlar det mest om att Överstepräst Nordlund och ApPea käkat bjudmiddagar och festat loss med VIP i kommunalstyrelsen.

Tidigare under säsongen hade de ju lyckats lura Piteås kommunalordförande att komma ned till ApKraft Arena och festa loss samt sponsra matchen. Illustrerande hur Apan jobbat för sin ekonomi, insatser som inte ser så där superlyckade ut... när de backar >28 miljoner på tre år...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: och {7536}: Fantastisk fin information och analys ni kommer med! Man läser och njuter! Och får en djupare förståelse för exakt hur svårt läget är för Apan, efter Näsans galna köpfester och ApPeas megalomana investeringar, som vore Apschtaan och Apsekten hockey-universums medelpunkt.

Kollapsen kan komma fortare än man trott. Tänkte först på uttrycket "Upp som en sol, ned som en pannkaka" men insåg direkt att i detta fall handlar det om...

Upp som en sol, ned som en pank Apa.
Uppladdat:

500x0-images_63.jpeg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}: Det är ju när man ser balansräkningen som det blir intressant, nästan inga lösa pengar och massor med miljoner nyttjat på checkräkningen. Underskotten får ju såklart konsekvenser. Därför blir intäkterna gränssättande för hur stor spelarbudget men kan ha men först ska man ju dra av hyra, leasing, räntor, avskrivningar och overhead med kansli och tränare. Räkna med några års tuff prioritering i spelartruppen. Eget kapital är inget värt om man inte kan sälja sina tillgångar. Vad är marknadsvärdet på en restaurang i annans fastighet, jävligt nära noll för alla utom för kommunen som naturligtvis då slantar upp. Vem köper begagnad programvara eller en gammal jumbotron - rätt svar är ingen (utom kommunen då förståss). Hur fort kan det gå åt att köra i diket ordentligt?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7536}: Vad skall då Apstackarna göra för att inte bli skinnade av kreditkortshajarna?

Skall de försöka sälja av programvaror och låte kanslipersonalen återgå till oldschool penna och papper.
Eller sälja jumbotronen och hyra tillbaka den?
Kanske ta bort och lägga ut stolarna från västra stå och låta ståplats få tillbaka ytan blev blev av med för något år sedan?
Omförhandla fiaskojockes kontrakt med inskrivet avdrag för onödiga överfallsutvisningar?
Ge fan i att ta in fettot Jump ännu ett år!
Kanske sälja inredningen i den av Pea själv designade miljön i den nybyggda ölpubben som för tankarna till randomiserad ölchapp i Stalingrad?

Ja inte vet jag vad Apan skall göra och inte verkar de veta själv heller efter nu 3:e året med fiaskominus, helt Ap-atiska om ni frågar mig.

Man blir glad!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Så Apkapitalet är nu nere i 45,5 meloner, set låter ju betryggande stort men vad består dessa kronor egentligen i? Är det lätt tillgängligt kapital för apledningen att betala de löpande kostnaderna med nu i ”fattigmånaderna” efter säsongen när det bara är utgifter och inga inkomster.

Ser på sid 16 i årsredovisningen att hela 44 meloner är uppbundet i inventarier och fastigheter och bara 1,5 är likvida medel.
Inte mycket att komma med och räcker väl till lön i en månad till 1:a femman men övriga spelare och hela kansliet då?

Här har vi det STORA Approblemet mina vänner, för att klara den löpande ruljansen måste Apan nyttja checkkredit med uberränta.
Inte vad ekonomidoktorn rekommenderar om man vill slippa ännu en säsong med röda siffror i bokslutet.

« · 1977877 · »