Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
OK, bara att analysera läget då.
Grupp A. Kroatien blir tvåa.
Grupp B. Just nu Bulgarien tvåa, men kan passeras av Tjeckien, Armenien eller Danmark.
Grupp C. Där räknar vi med sverige som tvåa eftersom allt annars är helt ointressant. Men Österrike och ev. Irland kan förstås passera oss.
Grupp D. Just nu Rumänien tvåa som bör fixa det. Men de kan passeras av Turkiet eller Ungern.
Grupp E. Just nu Norge tvåa. Men kan passeras av Albanien, Island eller Slovenien.
Grupp F. Ryssland tvåa och blir nog det, även om Israel skulle kunna gå förbi.
Grupp G. Grekland tvåa och sluter nog så, även om det finns chans att de passerar gruppettan Bosnien..
Grupp H. Svårare att veta. Just nu är Montenegro tvåa. Men det är rätt hårt om första och andraplatsen.
England 15p, som leder har Ukraina borta men Polen och Montenegro hemma.. Montenegro 14p har enkla Moldavien hemma men England borta.
Ukraina 14p har enkla san Marino borta men England och Polen hemma.
Polen 10p har enkla San Marino borta men också England och Ukraina borta.
Jag tror det är mest rimligt att gissa på att Ukraina kommer tvåa.
Grupp I. Frankrike ligger tvåa och slutar med stor sannolikhet som tvåa.
Läget mellan sannolika grupptvåor just nu, sedan matcherna mot gruppens sämsta lag räknats bort för de lag från de åtta grupperna som har sex, oops igen:
Ryssland (grF) 7m +9 15p (-6p)
Kroatien (grA) 7m +4 14p (-7p)
Grekland (grG) 6m +3 13p (-5p)
Ukraina (grH) 6m +6 11p (-7p)
Frankrike 6m +4 11p (-7p)
Rumänien (grD) 6m -1 10p (-8p)
Sverige (grC) 5m +2 8p (-7p)
Bulgarien (grB) 6m ±0 7p (-11p)
Norge (grE) 5m -2 5p (-10p)
Vilken grupptvåa kan bli utslagen?
Ja, inte Ryssland, Kroatien eller Grekland förstås. Inte Frankrike heller. Ukraina och Rumänien har också goda chanser fixa det.
Det handlar alltså om Sverige, Norge eller Bulgarien som kastas ut som sämsta tvåa.
Så vilka återstående matcher har dessa tre lag att hämta pinnar i (räknar bort ev. matcher mot gruppjumbos)?
Armenien-Bulgarien
Bulgarien-Tjeckien
Norge-Schweiz
Slovenien-Norge
Norge-Island
Kazakstan-Sverige
Sverige-Österrike
Sverige-Tyskland
Bulgarien har två matcher mot lag som är ungefär som de, kan vinna eller förlora allt.
Norge har tre matcher mot lag som är ungefär som de, kan vinna allt eller förlora allt. Svårt att sia om.
Sverige har svaga Kazakstan borta på tisdag och måste självklart vinna den matchen om de ska vara kvar i resonemanget. Om Österrike samtidigt vinner hemma mot Irland – det bör de fixa – innebär det att Sverige måste vinna hemma mot Österrike sedan. Bara oavgjort räcker inte eftersom Sverige i så fall ligger tre poäng före Österrike inför sista omgången, då vi har Tyskland hemma medan Österrike har Färöarna borta. Och det skulle sannolikt innebära att vi tappar andraplatsen på målskillnad.
Det innebär att för att Sverige ska kunna ta andraplatsen i gruppen ser det i skrivande stund ut som att man måste spöa Kazakstan och spöa Österrike. Och gör vi det, lär vi inte alls bli sämsta grupptvåa. Så, efter denna analys ser det idag ut som att man kan glömma de funderingarna.
För att gå till VM i sparkboll måste Sverige antagligen vinna mot Kazakstan på tisdag och mest stor säkerhet vinna mot Österrike hemma i oktober, och därefter är vi tvungna att vinna ett dubbelmöte mot någon av de andra grupptvåorna, där vi riskerar möta Ryssland, Kroatien, Grekland, Frankrike, Ukraina….
Allvarligt talat. Jag tror tyvärr att vi får riktigt svårt att ta oss till VM och vårt öde beseglades nog när vi fick Tyskland i gruppen. Att spela i samma kvalgrupp som Tyskland inför ett VM har aldrig lyckats för oss. Jag gissar väl att vi har ungefär följande chanser för de tre stupstockarna:
60% chans att vi vinner gruppen
95% chans att vi inte isf blir sämsta grupptvåa
35% chans att vi vinner ett avgörande dubbelmöte
Den som är snabb i huvudräkning har redan räknat fram att med ovanstående odds blir sammanlagd chans att vi tar oss till VM 2014 inte högre än knappt 20%. Lite trist att tänka på efter gårdagens härliga vinst mot Irland.
Fast det finns ju en ytterligare möjlighet. Nämligen den att vi slår Kazakstan och Österrike medan Tyskland krossar Färöarna och därefter bara får oavgjort hemma mot Irland, jättetroligt. Då räcker det nämligen med att vi vinner mot Tyskland i avslutningsmatchen med bara 8-0 så tar vi gruppsegern och är omedelbart klara för VM!
Hm, nu har jag läst på reglerna. I de nio Europagrupperna går de 9 segrarna till VM.
När det gäller de nio grupptvåorna räknas matcherna mot sämsta laget bort för åtta grupper (för att kunna jämföras med nionde gruppen som bara har fel lag medan de andra har sex. oops). Sedan kollar man hur många poäng grupptvåorna tagit, om det behövs jämförs också målskillnad, gjorda mål etc som vanligt. Den då sämsta av de nioa grupptvåorna är omedelbart borta.
De 8 grupptvåor som återstår paras ihop så att det blir 4 kvaluppgörelser mellan två lag i varje kvaluppgörelse. Vet dock inte om lagen lottas ihop, eller om det går efter ranking?
I dessa uppgörelser spelas två matcher, hemma och borta alltså. Och sammanlagda vinnaren går till VM.
Låter ganska tufft...
Hm, ingen som läst vad jag skrivit senaste åren kan ha undgått att ha sett att jag har ett riktigt ont öga till Tommy Åström. Ända sedan han satt med i en viktig debatt om hjärnskador i svensk hockey och efter det att Yelverton Tegnér berättat om vilket arbete man gjort i Luleå under några års tid för att skydda och respektera motståndarna och ta vara om deras hälsa - vilket inneburit att ingen motståndare fått hjärnskakning i match mot Luleå under några år - viftade Djurgårdaren Åström med armen, fick ordet, och förklarade "Att se Luleå spela hockey är som att se på målarfärg torka". FY FAN!
Åström är alltså en expert på stavhoppning men petas in för att vara självutnämnd hockeyexpert, ungefär som en annan TV-förstörare, Peter Jidhe, är självutnämnd expert på allt.
I går visades att Åström också utnämnt sig till expert på sparkboll. Till TV-matchen Irland-Sverige hade man bjudit in Johan Mjällby och Jocke Björklund, två herrar som borde ha massor av intressant att säga för närvarande om svensk sparkboll.
Men vad blev det?
Reklam, reklam och reklam. Emellanåt avbrutet av 30 sekunder kommentarer som till 25 sekunder bestod av att Tommy "experten" Åström ställde en ledande fråga, på vilken Johan eller Jocke fick svara ja eller nej. Och sedan blev det reklamavbrott igen. Ofta, innan reklamen, förklarade Åström att "efter reklamen kommer Jocke att göra en längre analys, kommer Zlatan att intervjuas, eller liknande, men efter reklamen sket man i vad som utlovats. Och ersatte det med en lång, meningslös, ledande fråga av Åström - och sedan reklam igen.
Fy fan!
Läser idagens Sexpress att en kommentator, Anna Friberg, upptäckt allt detta och ondgör sig över saken. Bra, tänker jag, och läser hennes kritiska synpunkter till slutet bara för att finna hennes avslutning:
"Och de ska också vara glada över Tommy Åström. Han är den enda stjärnan i ett annars ganska blekt Fotbollsgäng på Kanal 5."
GUDARS SKYMNING!
PS. Sverige vann matchen med 1-2 så det var ju kul förstås. Sparkbolls-VM är ju alltid en höjdare så det vore kul om vi blir med.
Nu är ju chansen begränsad eftersom vi har Tyskland i vår grupp. Erinrande om uttalandet "sparkboll är en sport där alla springer och kämpar i 90 minuter och sedan vinner Tyskland.
Så vi får hoppas bli tvåa i gruppen men det innebär väl inte bättre än att vi kan kvala oss dit mot något lag? Och trots vinsten igår tappade vi 2p hemma mot Irland, 3p borta mot Österrike och en vunnen pinne mot Tyskland kompenserar inte det.
Redigerad kommentar
Luleå torskade faktiskt mot Kärpät med hela 6-2 men blev ändå klara för slutspelet eftersom Plzen och Barlin också tappade.
Nu har vi följande lag klara för slutspelet:
1. Luleå sportsligt kvalificerat.
2. Färjestad sportsligt kvalificerat.
3. Berlin kvalificerat som värdstad.
4. Frölunda, kvalificerade som gruppvinnare alt. bästa tvåa (förutsatt att man inte förlorar med typ 10-0 mot Färjestad i slutmatchen.
5. Djurgården eller Brynäs ( avgörs i inbördes slutmatchen där Brynäs måste ta 3p annars går platsen till DIF).
6. JYP (om de tar minst 1p i slutmatch mot Kaipa, annars kan de tappa platsen till Bratislava eller Linköping om något av dessa lag tar in några måls underläge i målskillnad mot JYP).
Bara att boka biljetterna till Berlin. På måndag kommer slutspelslottningen!
Vad händer?
Bäde Linköping och TPS förlorar, får bara varsin poäng och nu seglar JYP och speciellt Djurgårm upp som potentiella slutpelslag. Det var överraskande.
Det finns många frågor som har allmänintresse i hockey-Sverige.
En sådan är hur väl förbundet fungerar eller inte fungerar. I bifogade artikel påstås ekonomin från senaste två VM delade mellan Sverige och Finland redovisas.
Sverige har där en fördel eftersom man i senaste VM på hemmaplan kunde köra semifinal och final med hemmanationen, dvs vi nådde ju GLUD. Så Sverige förväntas förstås ha tjänat mer pengar än finnarna.
Men tydligen är resultatet följande:
Finland + 90 miljoner
Sverige - 30 miljoner
Man påstår att 75% av ekonomien handlar om publiken så skillnader i publik ska vara förklaringen. Finnarna hade 460 000, Sverige bara 350 000; de finska biljetterna påstås dessutom ha varit dyrare.
Jag kan se flera förklaringar till fiaskot. En förklaring är förstås den att det handlar om falsk marknadsföring, det påstås handla om ett världsmästerskap mellan olika nationers landslag men hur kan det vara landslag när, som i Sveriges fall, det väsentligen hanlar om ett C-lag eftersom en överväldigande del av våra bästa hockeyspelare inte är med?
Den andra förklaringen är förstås riktigt besvärlig för hockeyförbundet. Det handlar om att man gravt misskött arrangemanget.
Vid det första, av dessa två VM, hade man kostruerat biljettförsäljning så att den var totalt verklighetsföankrad. Media plockade ju omedelbart upp exemplet att om en fars ville ta bilen till Stockholm med sina två smågrabbar för att de skulle få se en landslagsmatch skulle det kosta dem typ 10,000 eftersom förbundet vägrade sälja enstaka biljetter till en match - som ändå spelades inför ganska så tomma läktare - utan krävde att få sälja paket som dels innebar att familjen också måste köpa dyra biljetter till typ Norge-Elfenbenskusten, Lichtenstein-Hawaii, o s v samt för att kunna se alla de matcher man "tvingades" till skulle bli tvungen köpa hotelnätter under flera dagar i Fjollträsk. När det där fiaskot kom ut i media förklarade förbundet att de "skulle utreda" saken, dvs de svarade att de hade inget svar och skulle inget göra, förstod vi som förstår att översätta byråkrater.
Hockeyförbundets ordförande, den imponerande Christer Englund, förklarar resultaten på följande sätt "Finland är att gratulera".
Varför då, undrar man? Kan det vara för det att man inte har Englund och andra ansvariga i ledningen?
AVGÅ ALLA!
Lajon:Mm, vi har ju lyckats bra mot Kärpät ett tag nu, men det har ofta varit målmässigt jämnt så helt klart är det förstås inte mot grannarna i norr. Gärna minst två poäng i första matchen så vi är klara för slutspelet i Berlin.
När det gäller vilket lag som blir bästa tvåan finns det några att räkna med.
NORRA GRUPPEN
Vi förutsätter väl att Luleå vinner men Plzen har goda chanser att som tvåa nå 17 poäng - vi tror väl att de ska kunna vinna båda mot Brno.
ÖSTRA GRUPPEN
Om nu inte Pölsan gör livet surt för Djurgården och kniper >3 poäng i dubbelmötet ska väl DIF kunna fixa slutsgern i gruppen. Men TPS kan nå hela 18 poäng, om de vinner båda dubbelmötena mot Tappara.
SÖDRA GRUPPEN
Lite mer ovisst, KHL-laget Bratislava har som sagt redan avslutat och stannar på 16 poäng. Men såväl JYP som Linköping kan passera. Jag tycker Linköping verkat starka och tror att de mycket väl kan vinna båda matcherna i det kommande dubbelmötet mot HV-71. Men JYP har ett försprång på 1 poäng och det kan räcka: vinner de båda matcherna mot Kaipa når de 19 poäng. Men Linköping - om de går rent mot HV - når som grupptvåa 18 poäng.
VÄSTRA GRUPPEN
Warulfven mot Köplustan. Nej, jag tror inte att Köplustan tar mer än max en match mot Warulfven, som blir klara gruppsegrare. Köplustan når som tvåa - om de vinner ena matchen, bara 16 poäng.
Hm, det lutar väl då mot att Linköping eller TPS blir bästa tvåa och når slutspelet i Berlin.
Har kollat upp lite om reglerna. De skirver ju lite "spontant" men det tycks vara relativt vanliga regler som gäller för att sära på två lag om det behövs:
1. Målskillnad
2. Gjorda mål
3. Inbördes möte
4. Lottdragning
Undersöker man målskilnaden i detta nu för de potentiella tvåor jag räknade upp finner man: Plzen +2, TPS +4, Pungen +5, Kölustan +13.
Ojoj, att Köplustan tappade matchen i helgen och förlorade mot Zürich trots att man vann skotten med 40-20 kan komma att stå dem dyrt. Annars hade de ju haft en grym målskillnad att gå på och hade bara behövt 2p i dubbelmötet mot Warulfven för att säkra positionen som bästa tvåa. Men nu missar de nog.
Läser på European Trophy's hemsida att:
"There will be a draw held for the two groups on September 9th 2013 in Berlin. "
Det är ju inte komplett förklarande -är det Kulon som står för den wermlömska engelskan? -men låter som att det är fri lottning till de två grupperna. Lite synd, kanske, hade nog hoppats på någon ranking. Nu kan det ju hända att vi och Warulfven hamnar i samma grupp. Men nästa måndag alltså får vi matchprogrammet för slutspelet och då klarnar väl allt.
Lajon: He he, nog har du rätt i det. Det finns chans att slutspelets fem lag, som kompletterar värdlaget Berlin, kan bli Luleå, Linköping, Djurgården, Färjestad och Frölunda.
Tänk, vilken konstig ordning det skulle innebära:-) Men nu har ju Frölunda, Linköping och Djurgården inte helt lätt att ta sig dit, medan Färjestad och Luleå borde vara närmast klara.
I samma område läste jag obehagliga nyheter. Signalerna var ju att hela Euro Hockey Tour skulle läggas ned för att bereda plats för European Club Competition nästa säsong.
Men så blir det kanske inte. Nu meddelas det att finska Karjala Cup och ryska Channel One Cup önskar bli kvar, medan dock Oddset dvs vodkakuppen inför tomma läktare i Sverige skrotas. Beslutet är inte taget ännu, men fyfan, kan de inte bara ge upp någon gång och avveckla samtliga de eländiga låtsas-landslagstuneringarna.
Sedan så tror jag att Luleå bör nog ta minst två pinnar nästa helg för Plzen kommer med stor sannolikhet att vinna sina två mot Brno som INTE imponerade särskilt, eller så sparade man sig kanske inför "derbyt" mot just Plzen.
Sven.Savage:
Ja Eisbären var ofina nog att avgöra i slutminuten, dom kunde ju väntat till förlängningen så hade dom inte haft den där teoretiska chansen kvar.
Vet inte om jag räknat fel, men det kan väl mycket väl bli endast svenska lag i slutspelet + Eisbären då? Om Frölunda vinner båda matcherna mot Färjestad så vinner dom gruppen och Färjestad borde ha stor chans att ta bästa tvåa platsen?
Pungen avgör matchen mot Wien med 3-4 med två minuter kvar. Nu har vi:
SÖDRA GRUPPEN
1. Bratislava 8m 16p
2. JYP 6m 13p
3. Pungen 6m 12p
Bratislava har spelat klart och med största sannolikhet lyckas JYP och eller Linköping passera och vinna gruppen. För JYP återstår dubbelmötet med Kaipa, för Linköping dubbelmötet mot HV.
Kanske både JYP och Pungen tar sig till slutspelet, som gruppetta och som bästa grupptvåa. Jag trodde ju tidigare att det lutade mot Djurgården-TPS från Östra, men den möjligheten har minskat något efter TPS förlust tidigare ikväll.
Uppdatering:
NORRA GRUPPEN
1. Luleå 6m 16p
2. Plzen 6m 11p
3. Berlin 6m 10p
Salzburg fick stryk av Berlin och är nu borta från gruppsegern. Däremot har faktiskt Berlin en teoretisk möjlighet - om de vinner två sista medan Luleå förlorar två sista och Berlin passerar med målskilnnad.
ÖSTRA GRUPPEN
1. Djurgården 6m 15p
2. TPS 6m 12p
3. Pölsan 6m 10p
4. Pardubice 6m 9p
TPS fick faktiskt stryk av Liberec och Djurgårdens chanser ökar.
SÖDRA GRUPPEN
1. Bratislava 8m 16p
2. JYP 6m 13p
(3. Sparta Prag 7m 11p)
(4. HV71 6m 9p)
5. Pungen 5m 9p
Bratislava slog HV och toppar gruppen, men har nu spelat klart. Gissningsvis kommer KHL-laget att passeras av JYP eller Pungen som gruppsegrare. Pungen lirar i detta nu sin sjätte match, borta mot Vien, och leder med 2-3 efter två perioder.
European Trophy!
Luleå tog sex poäng mot Brno och Plzen och nu ser det riktigt bra ut:
NORRA GRUPPEN
1. Luleå 6m 16p
2. Plzen 6m 11p
3. Salzburg 5m 8p
Salzburg kan också nå 11p; leder borta i hängmatch mot Berlin med 2-3 efter andra perioden. Därefter har de tre lagen två matcher var kvar: Luleå dubbelmöte mot Kärpät, Plzen dubbelmöte mot Brno och Salzburg dubblar mot Mountfield. Luleå behöver alltså bara 2p för att vara helt klara och tappar de andra lagen pinnar behövs inte ens det.
VÄSTRA GRUPPEN
1. Färjestad 18p
2. Frölunda 13p
Warulfven har gått fram som en slåttermaskin och vunnit allt! Nu återstår dubbelmöten mellan Färjestad och Frölunda där de sistnämnda har den teoretiska chansen att vinna grupp om de slår Warulfven och tra 3p i båda matcherna.
ÖSTRA GRUPPEN
1. Djurgården 6m 15p
2. TPS 5m 12p
3. Pölsan 6m 10p
4. Pardubice 6m 9p
TPS spelar just nu hänmatch borta mot Liberec, 0-0 i första perioden, men når kanske 15p och delat med Djurgården när båda lagen har två matcher kvar; i så fall med TPS minst 3+ i målskillnad mot Djurgården, men DIF som vinnare inbördes match mellan de två. Tror att målskillnaden avgör i första hand, skulle de hamna på samma poäng.
Djurgården har dubbelmöte mot Brynäs kvar - och kan faktiskt passeras av Brynäs om de kammar noll i dubbelmötet. TPS har dubbelmöte mot Tappara kvar. Och slutligen har Pardubice dubbeln möt Liberec återstående.
Här får man väl gissa att antigen Djurgården eller TPS vinner och att Brynäs/Pardubice inte längre har chans på slutsegern i gruppen. Men blir det Djurgården eller TPS som blir etta? Svårt att säga. Vet inte hur inbördes relationerna TPS-Tappara är och samtidigt har man svårt att gissa hur Djurgården kan gå mot Pölsan - DIF har ju imponerat starkt fram till nu men är de verkligen så bra att de kan fortsätta plocka pinnarna på Pölsan?
SÖDRA GRUPPEN
1. JYP 6m 13p
2. Bratislava 7m 13p
3. HV71 5m 9p
4. Pungen 5m 9p
5. Wien 7m 9p
6. Sparta Prag 6m 8p
7. Kaipa 5m 7p
8. Chomutov 7m 4p
Lite mer oklar grupp, beroende på att inget lag seglat ifrån samt på olika antal matcher spelade. Såvitt jag kan se kan gruppen teoretiskt vinnas av alla lag utom Wien och Chomutov.
Just nu pågår hängmatcherna Bratislava-HV 4-1 mitt i andra, Sparta-Kaipa 1-2 efter en period samt Wien-Linköping ska strax starta.
Därefter återstår dubbelmöten för JYP mot Kaipa och för HV mot Pungen, medan Sparta har avslutningsmatch mot Chomutov.
Väldigt svårt att tippa hur den här gruppen slutar, alltså, men jag tror att om inte JYP fixar det blir det Linköping.
SLUTSPELET
Till slutspelet går väl sex lag som har jag för mig delas in i två grupper om tre lag. Där bör det bli tre matcher per grupp, dvs sex totalt och sedan gissar jag att de båda gruppvinnarna möts i final.
De sex lag det handlar om är Berlin, som är kvalificerade redan, som värdstad, samt de fyra gruppvinnarna vilket ser ut att bli Färjestad, Luleå. samt Djurgården/TPS och JYP/Linköping eller t o m något annat lag från södra gruppen.
Dessutom tillkommer bästa grupptvåan. Vilket jag tror kan bli TPS/Djurgården. I skrivande stund ser alltså slutspelet i Berlin i december om European Trophy att spelas mellan, Berlin, Färjestad, Luleå, TPS, Djurgården och södra gruppvinnaren, vilket lutar mot JYP.
Favoriter till slutsegrare just nu? Kanske Färjestad, möjligen Luleå Hockey. Hamnar vi i olika grupper kan det bli en repris på fjolårets gruppfinal.
Redigerad kommentar
Sven.Savage: Hej Sven!! Såå, här är DU redan i full sving? EN annan har ju haft Hemester ifrån allt vad Håkky heter, men nu, ikväll, börjas det så smått... Derby, igen, det andra av 2, på 4 dar denna säsong - ety Hyndorna bara möter B-lag som Djurgårn, Malmö, Rögle, ÄSSÄSSKÅ o såna .
Ska ni ånyo ta GLUD , i Europa? Men icke i Sverige?
Shit! Luleå leder med 1-3 i tredje, har bara att döda matchen. Men spelar lite bekvämare, släpper in Salzburg. I slutet, med 2-3 tar vi sex boxplayminuter i rad... till slut kvittrar Salzburg på ett flytmål och så vinner man straffarna.
I början av matchen var Luleå klart piggare, t ex fick Salzburg knappt något skott på vårt mål under tre pp, som följd av kämpande stor box. Men i tredje var det tvärtom. Liten, stillastående box och österrikarna - varav hälften är transatlanter - fick stå och pumpa skott. Symptomatiskt boxspel för hur liret 5 mot 5 ändrades också, Luleå blev för säkra kändes det som.
Alla matcher slutade oavgjort och gick till sudd+straffar utom Kärpät som slog Berlin 2-3. Och tre av fyra topplagen vann bonuspinnen medan Luleå förlorade den. Så de tre andralagen kröp en pinne närmare:
1. Luleå Hockey 10
2. EC Red Bull Salzburg 8
3. HC Kometa Brno 8
4. HC Škoda Plzeň 8
5. Oulun Kärpät 5
6. Mountfield HK 4
7. Eisbären Berlin 3
8. Hamburg Freezers 1
Red Bulls har alltså Hamburg, Berlin Mountfield x 2 kvar. De sämre lagen alltså.
Vi har nästa helg Brno och Plzen i Delfinen. Känns som vi måste ta de matcherna. Hoppas nu på mycket publik att hjälpa de våra, som saknar Frallan och Klasen. Sedan har vi Kärpät x 2 som avslutning.
Två onödigt tappade pinnar idag. Med dem hade det kännts tryggt men nu är det fortsatt rysning. Ska vi ta oss till slutspel i European Trophy för tredje gången av tre möjliga?
Hm, viktig match mot Salzburg om några timmar.
Läget är ju följande: för att kvalificeras till slutspelet i Berlin, där Berlin som värd är kvalificerade, går bara de fyra gruppvinnarna plus bästa tvåan. Lite tuffare än förra två åren alltså, och Luleå får räkna med att man måste vinna gruppen för att nå slutspelet.
Det har ju börjat utmärkt, med tre vinster av tre möjliga och vi leder gruppen. Men Salzburg ligger tvåa och vinner de mot oss idag passeras vi. Sedan kanske det kan bli svårt att komma förbi Salzburg igen. Salzburgs återstående matcher är nämligen mot Hamburg, Berlin samt två gånger mot Mountfield. De tre lagen ligger just nu 5, 6 och 8 i gruppen, känns som de har lättare motstånd kvar än de hittills mött.
Luleå å sin sida kvar har efter kvällens match nästa helg att möta Brno och Plzen hemma i Delfinen och helgen efteråt kommer dubbelmöte mot Kärpät borta-hemma som avslutning. Kärpät har ju börjat lite tveksamt, ligger 7a i gruppen, medan Brno och Plzen delar 2-4e plats med Salzburg - samtliga de lagen på 6 poäng efter Luleå som leder på maximala 9 poäng.
Men vi har alltså Brno och Plzen hemma i Luleå. Vilket får mig att förmoda att kvällens bortamatch i Österrike kan vara den svåraste av de som återstår.
Ikväll blir det alltså en viktig match. Kan vi vinna den ligger vi fint till för att kvalificera oss till Belin. Kom igen nu gubbar!
Mot Salzburg tar, enligt kuriren, Berguven spaden. Vidare går Robin Jonsson, Fogström, Fabbe och Hedman in medan Per Ledin, Oscar Sundh, Oskarsson och Trukhno vilar.
Tabellen:
1. Luleå Hockey 3 9-3 9
2. EC Red Bull Salzburg 3 9-5 6
3. HC Kometa Brno 3 10-7 6
4. HC Škoda Plzeň 3 7-7 6
5. Eisbären Berlin 3 5-6 3
6. Mountfield HK 3 7-9 3
7. Oulun Kärpät 3 7-11 3
8. Hamburg Freezers 3 7-13 0
Salcin: Hm, det låter klokt. Ser att de vill ha 3000 för hela året men är det bara hockeyn man vill åt räcker det ju med ett halvår. Helst skulle man vilja dela årsabonnemang med något som gillar sparkboll, kunde den ta andra halvan;-)
Hittills har ju funnit chansen att få tre månader för bara en spänn om man blivit kund hos något av spelbolagen men jag gissar att de möjligheterna är körda nu.
I alla fall något bättre än i fjol då de tog 450 spänn per månad för att se Luleå Hockey som alltså kräver att man "köper" typ 100 ggr mer sport än bara hockeyn.
Senare idag dags för Salzburg, sänds på norrstream. Blir det fjärde vinsten?
Sven.Savage: Jo blir lite ovant att inte kunna se hemmamatcherna. Lutar åt att tar webbtv tjänsten 3 mån för 999kr. Väntar till okt så räcker med 2 sådana abbonemang för att täcka säsongen. Sen köper till en månad för slutspelet. blir ca 2200kr för hela säsongen rätt ok.
Japp kommer få ett helt annat utbud vad gäller nöjen i Malmö jämfört med Kalix.
Kollade på google maps tar ca 6h 45min till Berlin med bil, inte helt omöjligt att drar dit om Luleå når ET-Slutspelet.
Jesper Jonsson: Yep, fint avgörande mål i en match som kunde slutat åt vilket håll som helst, även om Luleå varit det bättre laget.
Nu har Luleå Hockey vunnit 19 av de 21 senaste matcherna i European Trophy. På söndag "gruppfinal" genom bortamatchen mot Salzburg, som ligger tvåa i gruppen med sina sex pinnar, efter Luleå som har nio pinnar.
Schtaan gnäller ju på att Djurgården får deltaga men gnäller gör de för att de inte förstår; de vet inte eftersom de alltför sent insåg att de borde varit med. En som är megaglad för DIFs deltagande är DIFrunkaren Ros som nu skriver en extrabilaga för att fira att DIF tagit 8p av 9 möjliga på sina tre matcher i ET hittills. Kul att lillrosen får glädja sig åt något, han hatr ju deppat sedan kvartsfinalen 2011.
Glöm nu inte att se matchen Mountfield HK - Luleå Hockey. Den sänds av Norrstream och kostar 79:-, kan köpas via Lulehockeys hemsida (länk). Förra hemmamatchen i European Trophy hade Mountfield bara s:a 1300 åskådare men det slår vi väl med råge* på webben?
*Råget är måttat, om man säger.
I detta nu 1 timme 12 minuter till sändningen börjar.
Salcin: Tufft! Tack och lov finns ju numera möjligheten att se matcher på web/TV men eländigt att de tvingar en till dyrt abonnemang för all möjlig sport fast man bara vill se Luleås matcher. Hoppas det bättras framöver. Själv fick jag under många år nöja mig med att se matcherna i Fjollträsk vilket betydde alla gånger Luleå var ner mot Djurgårn, Gnaget eller Tälje plus att man såg till att anpassa varje återbesök i hemstaden så det passade med Delfinenmatcher. Samt brukat åka till diverse städer ibland för att se Luleå i någon extra bortamatch, speciellt i slutspelen.
Nej, är man van vid att kunna se hemmamatcher live blir det en tuff omställning. Blir intressant att se hur du löser det, tippar på WEB-matcher? Åtminstone bättre än 1996 i Öret då du inte hade den möjligheten.
Malmö är annars en stad jag gillar, speciellt inne i Gamla Staden, där skulle jag kunna tänka mig att bo. Lite Södermalmkänsla där, trevliga gator, restauranger, vatten runt ön. Och så nära till Danmark/kontinenten. En helg i Bryssel eller Paris.
Plus - det går snabbt till Berlin. Vill det sig väl kan du ta en december-tripp för European Trophy-slutspelet i O2-arena:-)
Hej Lajon:-)
Om tråden - varför ändra på ett koncept innan det blivit vinnande? GLUDet kom inte senaste säsongen men nog var det vägen - vi kom iaf till final - cå snart är vi framme om vi fortsätter samma väg. Bättre och bättre dag för dag.
Håller med dig om Omark. På något vis tror jag det är uttänkt: han skippade skambudet för några år sedan och drog i stället till KHL. Och därför vill hela NHL - i form av Edmonton - visa att "så gör man inte, då är det kört". Och då handlar det egentligen inte om Omark utan om NHLs försvar mot KHL; även om Omark får klä skott för det.
Men nu har det gått flera år så förhoppningsvis ids de inte tjafsa längre. Släpp Omark fri!
Jag tycker det är rana mobbingen av Omark från Edmontos sida, släpp honom till ett annat lag för tusan....
Sven Savage:
Hmm hur funkar detta, lägga alla inlägga i samma tråd eller?
Undrar vad som händer med Linus Omark?
Han säger ju själv att han hoppas/väntar på en NHL-chans och det lät ju som att något kanske var på gång. Men dagarna går och inga besked kommer.
Man hoppas ju att något lag ska ta honom från Edmonton, något lag som bättre ser behovet av Linus i någon av första linorna. Blir det inte av tycker jag mig hört att han hellre tar en ny chans i KHL än lira i AHL. Senast i KHL gjorde han ju succé. eom han gjort i elitserien, i Schweiz, i AHL, i VM, jag överallt. Utom i Edmonton som med armbågen bjuder in honom att lira i fjärdelinor med defensiva brunkaruppgifter.
Så man kan tyvärr inte hoppas se honom i Luleå Hockey till hösten.
Euro Hockey Tour, fiaskoturneringarna som pågått någon vecka i taget och därmed förstört och förryckt de nationella ligorna läggs som bekant ned.
Men först nästa år. Och i det läget går pulvret Mårts och tar ut spelare till den strax nedlagda turneringen fast de skulle lirat i European Trophy; turneringen som inte precis läggs ned utan förvandlas till European Club Competion, ett Europamästerskap för klubblag som alla nationsförbunden och internationella hockeyförbundet tror och hoppas ska bli ett "Champions Hockey League" sedan förbundets eget försök i den vägen för fem år sedan helt misslyckades - det var den turnering där Zürich blev Europamästare efter att i finalen ha krossat KHL-mästarlaget: Zürich blev därefter "världsmästare" genom att vinna mot NHL-mästarna Blackhawks.
Att man lägger ned Euro Hockey Tour - turneringarna mellan D-lag från respektive nation, som ingen bryr sig i och i vilken matcher understundom vinns genom att en rysk domare som är dyngrak på vodka lottar fram vinnare, släcker ljuset i hallen och skickar hem spelare och åskådare - är ju bl a för att inte störa ECC och inte lugga klubbarna på spelare som behövs där till de ointressanta vodkakupperna.
Mårts har tagit ut både Frallan och Klasen från Luleå. Värst drabbat är Pungen som förlorar hela fyra spelare.
Fy Mårts. Inte fan lirar du ihop ett OS-lag på det här sättet, det är bara skitsnack. Du borde skickat en juniorlag i stället. Förra året gällde ett gentlemen's agreement att INTE ta ut spelare som skulle lira i Trophy, men nu gör han det?!
Knäppmårts!
Jesper Jonsson: Yep, 4 raka, som vi alltid tycks åka ur slutspelet med. Fast nu nådde vi final för första gången sedan 1997. Man får vara glad för det lilla.
Att vi tog hela Trophy var ju kul och kvarten mot Köplustan och semin mot Warulfven också.
Att slå Warulfven var ju riktigt j-a roligt, låt vara att det var en ovanligt blek Warulfv, en sådan vi inte sett sedan 1995-96 typ.
Men nog kändes det som att laget började bli soppatorsk sista två matcherna mot Warulfven och mot Schtan orkade man inte mobilisera samma energi som motståndarna. Även om man var nära i två av fyra matcher. Hade man fått en eller två av dem kunde det ha drgit igång, men i sista matchen kändes det som 0-3 i matcher fast man med mer flyt kunde tagit två av dem, det orkade man inte komma tillbaka ifrån.
11 matcher i Trophy, 55 i serien, 11 i slutspelets kvart och semi: inalles 77 matcher innan det var dags för final. Det var en lång resa och vi orkade inte vara på topp i slutet, medan Schtan hade motsvarande 13 tävlingsmatcher färre, bland annat.
Jaja. Rönken och grabbarna har lyft laget rejält dessa tre år och kanske lyfter de till ett ännu säkrare lag i år; med fungerande offensiv? Tycker att i slutet av förra säsongen fanns chansen att kanske Olle och Klasen tillsammans kunde dra igång en riktigt giftig lina, speciellt i PP. Men det behöver lossna bland målskyttar såväl forwardsnipers som backskyttar.
Sven.Savage: men man förlorade de matcher MAN SKULLE VINNA
4 raka dessutom
Lite siffror:
2011:
KVALSPEL
13 August 2011 Luleå HF-Slavia Praha Förlust 1-2
14 August 2011 Luleå HF -Sparta Praha VINST 2-1
18 August 2011 Jokerit -Luleå HF Förlust 2-1
19 August 2011 HIFK -Luleå HF Förlust 5-2
25 August 2011 Luleå HF -Oulun Kärpät VINST 6-5 OT
27 August 2011 Luleå HF -Färjestad BK VINST 5-2
1 September 2011 Djurgårdens IF -Luleå HF VINST 2-3
3 September 2011 Bílí Tygři Liberec -Luleå HF VINST 2-3
SLUTSPEL
16 December 2011 Plzeň 1929-Luleå HF VINST 1-2 OT
17 December 2011 Jokerit -Luleå HF Förlust 3-2 OT
18 December 2011 Luleå HF -Linköpings HC VINST 3-2 OT
2012:
KVALSPEL
17 augusti 2012 Luleå Hockey - HC Mountfield VINST
19 augusti 2012 Luleå Hockey-Salzburg VINST
21 augusti 2012 Luleå Hockey – Oulun Kärpät VINST
24 augusti 2012 Kometa Brno – Luleå Hockey VINST
26 augusti 2012 Plzen 1929 – Luleå Hockey VINST
30 augusti 2012 Oulun Kärpät – Luleå Hockey VINST
8 september 2012 Hamburg Freezers – Luleå Hockey VINST
23 oktober 2012 Luleå Hockey – Eisbären Berlin Förlust
SLUTSPEL
13 december 2012 Luleå Hockey – Brynäs VINST 4-3
15 december 2012 Vienna Capitals – Luleå Hockey VINST 0-2
16 december 2012 Luleå Hockey – Färjestad VINST 2-0
2013:
KVALSPEL
13 augusti 2013-08-17 Luleå Hockey – Hamburg Freezers VINST 3-1
17 augusti 2013 Eisbären Berlin – Luleå Hockey VINST 1-4
23 augusti 2013 Mountfield – Luleå Hockey
25 augusti 2013 Salzburg – Luleå Hockey
30 augusti 2013 Luleå Hockey – Kometa Brno
31 augusti 2013 Luleå Hockey – Skoda Plzen
6 september 2013 Oulun Kärpät – Luleå Hockey
8 september 2013 Luleå Hockey – Oulun Kärpät
Synenrligen imponerande. Efter första veckan 2011, då man fölorade 3 av 4 matcher, har man sedan vunnit 18 av de 20 matcher man spelat i Europa.
Enda förlusterna kom på övertid i semifinalen 2011 mot Jokerit samt i den betydelselösa avslutningsmatchen mot Eisbären 2012. Hur bra är vi?
:-)
Luleås historia i European Trophy är ju en fantastiskt fin, nästan mirakulös framgångssaga.
2011:
Luleå började deltagandet med att spela fyra matcher på sex dagar och förlora tre av dessa. Därefter var man i praktiken utslagna från slutspelet även om teoretiska chanser fanns men då krävdes det inte bara att Luleå vann resten utan också att de övriga lagens resultat slutade precis som det vi behövde.
Men det gick vägen! Luleå vann sina avslutande fyra gruppmatcher samtidigt som konkurrenterna misslyckades. Helt avgörande blev matchen på Hovet 1 september mot Djurgården, som ledda av Hardy supermyglaren Nilsson fortsatte det han igångsatt under kvartsfinalen tidigare under våren, dvs beordrade Djurgårdspelarna att överfalla Luleåsspelarna ojuste och brutalt. Men Luleå stod upp både fysiskt och visade tuffare spel än Djurgården och dessutom effektivare och vann. På så sätt kastade man knappt ut Djurgården från slutspelet om European Trophy; Djurgården knäcktes, föll sedan igenom i Elitserien, sparkade Hardy, hamnade i kval, föll ner i Allsvenskan och blev där kvar. Känns riktigt fint efter det fula spel DIF, stödda av DIF-supportande media satte igång i slutspelet 2011:-)
Slutspelet blev tufft och Luleås samtliga matcher gick till sudd. I första slog man Pilzen, men i semifinalen förlorade man sudden mot Jokerit och fick sedan möta och i sudd slå Linköping i matchen om tredje plats.
2012:
Ja, ord är inte nödvändiga. Luleå vann, vann och vann. Samtliga gruppmatcher vanns och Luleå satte nytt rekord genom detta. Endast den avslutande helt betydelselösa matchen mot Berlin förlorade man. Och sedan giock man fram som en maskin i slutspelet, vann allt och blev mästare:-)
2013:
Och man börjar omedelbart med att vinna två första matcherna.
Varför ändra på en vinnande rubrik?
Vägen mot SM-GLUDet under säsongen 2012-2013 blev en strålande framgång för Luleå Hockey som lyckades vinna European Trophy med rekordsiffror och nådde fram till en SM-final där SkAIK dock blev för svåra. Säsongen var mycket lång för Luleå med 80 matcher och nog kändes det som att man delvis tog slut sedan man vackert spöat både Köplustan och Warulfven.
Men nu fortsätter vi resan: hur lång tid tar det innan Rönkenhockeyn tar oss till GLUD i Sverige? Färden fortsätter!
European Trophy har börjat och i år blir det svårare än någonsin. En dominerande del av Europas toppklubbar deltar i de fyra grupperna men bara sex lag går till slutspelet i december i Berlin. Eftersom arrangörsklubben Berlin är garanterade plats betyder det att bara de fyra gruppvinnarna plus bästa tvåan från de fyra grupperna når Berlin. Man måste alltså satsa på att vinna gruppen, annars blir det nästan omöjligt.
Luleå har börjat genom att möta de båda tyska deltagarna i gruppen, från Hamburg och Berlin, och vunnit båda matcherna:-) Bättre start kunde vi inte fått förstås, men det fortsätter nästa helg. Bara att hänga på!
Som vi tidigare diskuterat har European Trophy lyckats. Landslagskupperna läggs ned för att ta bort konkurrensen och prioritera att alla länders klubbar frigörs för att satsa på European Trophy. Dessutom har såväl internationella som de nationella förbunden ställt sig på Europa-turneringens sida så nu har vi chansen att äntligen ta fram en "Champions League".
Till säsongen 2014-2015 är ambitionen att samtliga länders mästarklubbar ska garanteras deltagande och dessutom kommer KHL förhoppningsvis att tacka ja till att deltaga.
De 32 Europa-klubbar som för klubbhockeyns framtid gått in med resurser och satsat på att utveckla detta har all heder av sina insatser. Som tack för detta garanteras de fortsatt delägarskap till den kommande vidareutvecklingen till - förhoppningsvis - en hockeyns Champions League i Europa:-)
Att de deltagande klubbarna gått in med resurser har inneburit att de också prioriterat att gå in med bästa lag och bästa insatser och detta har varit avgörande för att få det allmänna stöd från hockeyn man nu lyckats med.
Nästa steg blir förstås att etableras fullt ut bland supportrar och publik och nå fram till TV-bolagen, sponsorer och reklamintäkter. Man måste förstås nå fina publiksiffror på arenorna men det avgörande för framtiden blir att också lyckats nå lukrativa avtal med TV-bolagen. Vi håller tummarna för det. Närmaste året blir viktigt för att mobilisera fortsatt stöd och jag hoppas man är beredd att ge de främsta KHL-lagen erbjudanden de inte kan tacka nej till. Risken är förstås att KHL ballar ur för att i stället tvinga resten av Europa att hänga med in i KHL i stället. Slovan Bratislava har ju redan valt KHL i stället för Slovakiska ligan och från och med säsongen 2014-2015 går finska topplaget Jokerit dit; ett val som inneburit att övriga finska klubbar blivit så ilskna attd e försöker kasta ut Jokerit från SM-liiga 2013-2014.
Jahaja. Nu förlorade Schtaan vakten Jocke som gick till canuckerna.
Inga problem. Vaktköpatlaget SkAIK - som aldrig haft en Skellefteågrabb i målet i Elitserien - gör väl bara som vanligt. Köper en färdigutbildad målvakt. Köp, köp, köp!
Nere i schtaan väller brösttonerna över när man ska beskriva hur bästigast plantskola man har, inte sällan till ackoamjemang av banjomusik. Men när det gäller målvakter...
Köp!
Köp!!
Köp!!!
björn power: Det låter tryggt, fint att få med rejäla Luleågrabbar i ledningen och Skurholmen tyder ju på bra folk; när sedan Björn Power intygar att det så är vet man säkert besked:-)
Tänk, så mycket trubbel vi hade i ledningen tidigareunder 2000-talet såväl bland tränare som på sportchefspositioner och högre upp. Men steg för steg har det blivit alldeles utmärkt numera. Bara en sådan sak som att våra fyra tränare samtliga har spelat hur många matcher som helst för klubben. Det i sig är inte tillräckligt, men i kombination med att de är bra ledare och tränare ger det extra tyngd.
Man är ju fortfarande besviken över att vi "tog slut" när det var dags för final. På något vis hade den långa säsongen krävt sitt och det fanns inte tillräckligt kvar att manövrera bort SkAIK efter alla fina vinster vi radat upp. Men oj, vad vi presterade i övrigt. Vi vann European Trophy efter att ha vunnit samtliga matcher förutom den betydelselösa mot Berlin. Vi kom trea i serien och vi tog oss till final efter att snyggt ha utmanövrerat först Värsta Köplustan och därefter självaste Warulfven. Men redan mot slutet av semifinalen kändes det som att laget börjat tappa, som att man inte riktigt hade energin med sig längre och väl i final var vi som regel tvåa på varje puck mot ett SkAIK som ville segern mer än vi.
Så kan det gå. Det är min tolkning.
Nere i Schtaan tolkar man det något annorlunda. Åtminstone finns det en fraktion bland SkAIK-supportrar som vill förklara att vann gjorde de eftersom de är bäst på allt. Och då menar jag allt!
I ett tidigare inlägg var jag ju inne på det där med tränarbytet. De kastade ut ANders Forsberg och förklarade att hans insats var meningslöst: i stället var det lagmaskinen SkAIK och egentligen klubben SkAIK som hade någon sorts speciell filosofi som gjorde laget bäst i världen, helt oberopende av Forsberg. Forsberg svarade ju till slut på det där och informerade om att det var han som drog i gång det offensiva spelsystemet och därefter strategiskt jobbade med att utveckla en passande defensiv att kombinera med (efter att ha sneglat på Luleå och kopierat valda delar som vi vet).
Men de tränare/ledare som gick in och ersatte Forsberg dvs Wallson/Johansson tog ju all ära av honom och var t o m så snåla att de förvägrade honom en guldmedalj fast det inte kostat SkAIK något att ge honom den - efter att ha lett laget 2,8 år av de 3 som krävdes fram till gludet. Men vi förstår ju varför: de vill ju inte erkänna att han hade del i det - t o m en avgörande del - utan fortsätter sin "sanningsbeskrivning": egentligen var det vi i bakgrunden som fixade guldet och nu är vi i förgrunden...
Den här självbeskrivningen av SkAIK innebär vidare att det inte gör något att spelare kommer och går - de menar ju att de har en outtömlig källa av landets bästigaste juniorer - alla uppfostrade i SkAIK-mentaliteten - att ösa ur och ersätter alla enkelt och fortsätter vara bästigast i världen på allt.
Nå, vi får se.
Om jag förstått rätt har SkAIK redan tappat Martin Sevc, Tomas Skogs, John Klingberg, Petter Granberg och Oscar Lindberg. Nu låter det som att LA Kings tänker plocka Bud Holloway. Dessutom ryktas det att Petter Emanuelsson också kan komma att få en chans på andra sidan Atlanten. Slutligen har det ju hävdats att det finns ett intresse för Jimmie Ericsson också men jag känner mig tveksam; tror att hans kvaliteer är lite överskattade nationellt och inte efterfrågade i NHL precis.
Sammanfattningsvis ganska tunga tapp på gång för SkAIK och även om lokalpatrioterna, de som "vet" att de är bästigast på allt, "vet" att det bara är att fylla på med junisar, tror jag faktiskt det är dags för en baksmälla. Kanske en baksmälla modell större. Förra gången de vann SM följde de upp det med att rasa rakt genom tabellen och i år har de ett antal faktorer som kan bli jobbiga att hantera. För det första tror jag att förlusten av Forsberg betydde mer än de flesta tror och Johansson/Wallson kan visa sig otillräckliga när de får ta huvudansvaret på riktigt; då menar jag ansvaret för att träna ett lag snarare än ansvaret att stå längst fram och slå sig för bröstet för att stjäla andras framgångar. Dessutom ska de nu ersätta spelarflykt och många lag har fått lära sig hur svårt det kan bli den hårda vägen. Slutligen slår de inte längre underifrån: nu är de den klubb som jagas och det kan visa sig betydligt svårare att hantera den rollen, speciellt när den egna viljan att vinna redan tillfredsställts.
Man vet ju inte. Men inte skulle jag bli förvånad om SkAIK harvar nere mot strecken i år.
Hur blir det med oss själva då? Ja, än så länge har vi hyggligt gott. Bl a annat har vi inte sparkat Rönken och ersatt honom med en junistränare och förklarat att Rönken betyder ingetr, det är "klubben" som tränar. Men vi kan fortfarande tappa spelare t ex Frallan, Olle och kanske t o m Klasen om utländska klubbar vill. Då kan det bli knepigt, men vi får se.
Stefan Enbom tillträder posten som verkställande direktör i LHF, Stefan uppväxt i stadsdelen Skurholmen i Luleå med en pappa som jobbat 30 år på valsverket och en mamma som "gnuggat golv" som städerska.
Möt männsikan Stefan Enbom:
www.kuriren.nu/sport/default.aspx?articleid=6856083
www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7691802
www.luleahockey.se/artikel/38058/
Enligt mej Stefan Enbom är en "drömrekrytering" för LHF, en näringslivs- och idrottsperson i samma knopp, kan inte bli bättre. Stefan Enbom var norrbottens bästa fotbollsspelare (jaja, bd-sparkboll säger väl inte så mycket men..) under ett antal år (mittfältsmotor i IFK Luleå) så han har elitidrotten i blodet. Ca 20 år inom LHF:s största sponsor tycker jag bådar gott, inga stängda dörrar där inte.
Van att driva stora organisationer som ju faktiskt LHF börjar bli, drygt 140 000 000 skr i årsomsättning är ingen liten skitbudget att hantera...
Citat från NK som säger det mesta om människan Stefan Enbom:
"Alternativ fanns för andra tjänster på SSAB, men Enbom säger att det aldrig var aktuellt.
– Jag har känt att jag varit där i 20 år och det är fantastiska människor som jag kommer sakna enormt mycket. Men nu är det dags att göra något annat i en annan bransch, en annan värld, andra människor och andra kontakter. Då dök det här upp och det känns superspännande.
Kommer du sätta något särskilt avtryck direkt på nya jobbet?
– Njaa, jag är en ledare som präglas av att bygga lag och laganda. Jag tycker det är minst lika viktigt att alla i föreningen som inte står på isen är ett starkt lag och jobbar tillsammans för Luleå Hockeys bästa. Det har jag lagt ner mycket energi på SSAB.
Vad lockar mest med det här jobbet?
– Jag har suttit i ledningen i SSAB i snart 20 år och jobbat med stål. Idrott är ju lite grand mammas gata, jag är uppväxt i omklädningsrum och tycker mycket om att vara i föreningslivet. Det är många aspekter som lockar."
Tycker även Stefan Enboms uttalande i NSD låter oerhört spännande och klokt (äntligen i klartext från LHF ledare), citat:
"Stefan Enbom säger att han brinner väldigt mycket för samverkan i Norrbotten.
– Jag tror nånstans innerst inne att om vi ska vara framgångsrika i Norrbotten så kan vi inte ligga i krig med varandra. Vi måste hjälpa varandra.
Han fortsätter:
– Vi från Luleå Hockey måste jobba jättemycket för att ha en bra samverkan med de andra norrbottensklubbarna, både i Malmfälten, Tornedalen och i fyrkanten. Jag tror att det är en viktig resa. För en bra talang som växer upp, ska det naturliga steget vara att gå till Luleå Hockey.
Inte Skellefteå?
– Nej.
Hur ska ni göra för att lyckas med det då?
– Vi måste visa stor ödmjukhet och supporta verksamheterna ute i länet, precis som Luleå Hockey börjat göra. Att fortsätta den resan är något jag brinner jättemycket för. Vi kan bjuda in föreningarna, med representanter, och visa hur en elitförening jobbar. Det är på många olika plan. Vi kan spela matcher där, till exempel. Det finns många aktiviteter för att förbättra verksamheten i Norrbotten."
Varmt välkommen till LHF Stefan
(Måste tillägga att jag är liite jävig då jag känner Stefan lite grann genom uppväxten, IFK Luleå samt som fd. stuggranne. Samtidigt stärker det min kunskap om vem och hur han är som person och jag kan säga att han sitter inte på några höga hästar samtidigt som han är jäkligt skärpt och positiv människa).
Min önskan är att ALLA som representerar LHF ska resonera och agera som Stefan Enbom, inte minst skuggan och Ulf E som "framtidschefer" i LHF Unga..
Då kommer vi garanterat bli förstavalet för majoriteten av norrbottens framtida talanger (även andra län för den delen..).
"Vodkakupperna försvinner! Äntligen! Det har ju jag och många andra tjatat om hur länge som helst. Synd bara att de drar ut på dödskampen och måste köra även nästa säsong: min gissning är att de får leta i gärdsgårdsserierna för att hitta spelare som vill spela i kommande säsongs Vodkor.
När vi nu slipper det eländet finns bättre förutsättningar för andra och bättre satsningar. En tanke är att den europeiska klubbhockeyn kan vidareutvecklas och European Trophy kan lyftas upp till en Champions League-nivå. Vi äger ju inte den frågan själva, men visst kommer Vodka-eliminationen att underlätta även för finska, tjeckiska och ryska klubbar. "
...skrev jag för några veckor sedan, och diskuterade i samma anda i många tidigare inlägg under säsongen.
Och...
Nu är det på G!
Enligt Ek på sexpressen (länk) har nu internationella förbundet liksom de nationella gått på den linjen och är positiva till att lyfta fram klubbturneringen till högsta nivå. I detta nu arbetar man för att få med KHL-lagen och målsättningen i detta nu är att European Trophy byter namn till European Club Competition, ECC, och den drar igång 2014!
Kul som fan!
Dessutom ska man ordna så att "nationella mästare får vara med". Någon sorts Lex SkAIK, alltså. Då blir de glada i Schtaan: alla är ju med, men de har tidigare fått kalla handen vilket får SkAIK-supportrarna att hävda att European Trophy-rönnbären är något överjävligt sura;-)
Samtidigt skriver man att "De svenska European Trophy-medlemmarna Brynäs, Djurgården, Frölunda, Färjestad, HV 71, Linköping och Luleå samt de övriga 25 klubbarna har lyckats få IIHF och nationsförbunden i Europa att vara med på det redan befintliga projektet....nu bjuds de kommersiella rättigheterna ut till investerare som har till den 27 juni på sig att nappa...European Trophys klubbar kommer att bli majoritetsägare ett europeiskt aktiebolag."
Jag vet inte hur det där ska tolkas men innebär det inte att Luleå Hockey - som köpte in sig - kan göra en vinst på affären? Genom att bli delägare - med en massa andra klubbar iofs - till Europas största och mest spännande klubbturnering, Champions League i hockey, även om de måste hålla på med andra namn och beteckningar?
Det här var fina nyheter.
Skitfina!
Sven.Savage: Dags att citera tidningarna:
Även om andra gärna tar åt sig äran av Skellefteås spelidé berättar Anders Forsberg gärna hur det ligger till med den saken.
– Det var jag, Stefan Klockare (assisterande) och Krister Holm (målvaktstränare) som fick lägga den största delen år ett, att våga spela anfallsspel, för spelidén i Skellefteå hade varit tillbakadragen.
Hur lät det i våras, sedan man sparkat Forsberg?
- Han hade försökt smygvärva våra spelare!
Vilket sedan visade sig vara bara ljug. De utpekade spelarna förnekade bestämt.
Och hur lät det efter SM-vinsten?
-Vi ska utreda om Forsbaerg får en medalj.
Vilket han inte fick. Eftersom de som bestämde redan under våren förklarat:
"Ingen är större än laget, det är föreningen som stått för hockeyn, vilken coach som helst hade dugt, Forsberg betydde inget..."
Jo jo. Hedersmannen Anders Forsberg kunde till slut inte avstå från att förklara hur det var.
SkAIKs renommé sjunker...
Vikho lämnar, kanske det trots allt ligger något i ryktet att Per Ledin återvänder.
Till likvärdig lönekostnad som Vikho vore väl inte helt fel. Men är helgalet om Luleå tar över lönen Ledin har i HV.
Hm, numera är ju den här rubriken förlegad. Det blev ju "Vägen mot SM-Silvret", vilket kan tyckas vackert så eftersom vi inte nått så långt senaste femton åren. Men man kan inte bortse från tankarna på exakt hur långt kunde vi gått, igenkligen, om vi inte fått soppatorsk i finalen. Det lag som spöade Köplustan och Warulfven borde kunnat skaka om Schtaan bättre, kan man tycka. Men i efterhand tänker jag som jag gjorde under finalmatcherna: Schtaan vann överlägset man-mot-man-kamperna eftersom de ville vinsten mer än vi. Skulle det varit tvärtom kunde det mtcket väl blivit vår väg som gick in i kaklet. Men nu var det Schtaan som längtade mer än vi. Nå, Elitserie-vinnare i fjol, SM-tvåa i år och dessutom vinnare av European Trophy 2012. Nog får man vara tacksam för att vi kommit ur den decennielånga formgrop som väsentligen handlade om att nå kvartsfinal och åka ut med 0-4. Nu är vi liiite bättre.
Det händer grejer på hockeyfronten och efter allt skrivande under säsongen kliar det att kommentera lite.
Efter Leksand kom Mora och Timrå. Lag, som i kampen för att tillhöra Elitserien hellre än Allsvenskan, satsat men förlorat ekonomiskt och alla gått farligt nära ruinens brant men nu räddats (?) genom diverse konstruktioner, vanligen genom att kommunen, staten och andra aktörer gått in och tagit smällarna. Mycket symptomatiskt för de nya villkor som nu råder när den s k marknaden brytit in i sportvärlden ordentligt och diverse avtal om fr a TV-rättigheter innebär väldiga nivåskillnader ekonomiskt mellan serierna. Samtidigt blottas hur ett ålderstiget regelverk inte kan hantera de nya förutsättningarna. Man förundras över hur vissa lag under åren tvångsnedflyttats sedan de inte uppfyllt kraven på ekonomisk balans medan andra klubbar, t ex nämnda, helt uppenbart hamnat i betydligt större svårigheter men genom knepiga regler inte drabbas sportsligt på det sättet. kan nog tänka att av de klubbar som nu är på tapeten står Leksand i särsklass sedan så oerhört upprörande tveksamheter som definitivt borde prövas rättsligt blottats. Laget bör utan vidare i fortsättningen kallas Trottoarkanten IF ända till den de de eventuellt tvättar byken i offentlighetens ljus. När det gäller Timrå sitter det en liten djävul på min vänstra axel och viskar "Där fick de! Kom ihåg hur stöddiga de var för några år sedan när de med Nubbens fina värvningar tillhörde landets bästa lag där vissa supportrar inte kunde få nog av att ideligen hacka på Luleå Hockey som skälldes för "Fuleå" och allt möjligt: svinhugg går igen!" Men på min högra axel viskar en ängel att vi är nog betydligt närmare Timrå än tvärtom och kan helt klart känna med dem: skulle vi inte nästan mirakulöst petat ned Mora i kvalet för några år sedan kunde det varit vi som degraderats och nu harvat i Allsvenskan....". Nå, i samma anda - ekonomiska problem - måste man räkna in Stockholmsklubbarna. Tänk på att under de första knappt femtio åren av ishockey i landet - i stort sett in på mitten av sextiotalet - var det bara Stockholmsklubbarna Göte, Djurgården, Södertälje, Hammarby och AIK som blivit svenska mästare, förutom vid ett tillfälle på 50-talet då Gävle Godtemplare vann, var det väl. Men nu är den tiden förbi och Stockholmsklubbarna tillhör alltmer B-laget. Till skillnad från många klubbar utanför huvudstaden kan de inte räkna med något kommunalt stöd, tvärtom: polisnotor för miljoner och väldiga arenakostnader gör att klubbarna i Sthlm inte kan konkurrera ekonomiskt med andra rikare klubbar. Och ändå är det i Sthlm man gått främst för att komma ut på "marknaden"? Jaja.
Vodkakupperna försvinner! Äntligen! Det har ju jag och många andra tjatat om hur länge som helst. Synd bara att de drar ut på dödskampen och måste köra även nästa säsong: min gissning är att de får leta i gärdsgårdsserierna för att hitta spelare som vill spela i kommande säsongs Vodkor.
När vi nu slipper det eländet finns bättre förutsättningar för andra och bättre satsningar. En tanke är att den europeiska klubbhockeyn kan vidareutvecklas och European Trophy kan lyftas upp till en Champions League-nivå. Vi äger ju inte den frågan själva, men visst kommer Vodka-eliminationen att underlätta även för finska, tjeckiska och ryska klubbar.
En annan satsning som det är hög tid för är förstås att vidga Elitserien. Det borde komma snarast, åtminstone en vidgning till 14 lag så att vi får 13x4=52 Elitseriematcher och slipper "4,5" möten med övriga lag. Att slippa Vodkaeländet gör också att man kan hoppas mer på en återgång till fasta speldagar typ tisdag-torsdag-lördag eller något, samt gärna samtidigt mer eller mindre förbud mot flyttade omgångar. Vågar man hoppas på att det flata förbundet i kombination med Hockeyligan kan få tummarna ur arslet nu? Eller måste vi vänta till dess att proppen Orvar - Warulfven - åker ned i Allsvenskan så att vi kan ordna upp detta?
Silly Season, ja. Det händer ju lite för Luleå men jämfört med senaste åren kan man tänka att det händer inte så mycket faktiskt. Och skulle Klasen få ett KHL-erbjudande ser det snabbt sämre ut. Hur kommer det att gå på vaktfronten? Nu har vi Berguven, Belissimo och Lassinantti; nog känns det lite osäkrare än senaste åren då vi haft Grizzly och JG som landets toppjunisvakter i utveckling. Nåja: Osten, Rönken och grabbarna har år efter år visat att de vet vad de gör så man kan nog lita på dem. Men en tanke som slagit mig är om den följande säsongen inte kan komma att präglas av att förbudet mot mer än två tranatlanter slopats? Se, bara vad vinnarskallar som Abbotts betydde i slutspelet för oss! Jag är lite rädd att de lag som nu lyckats i transatlantlotteriet kan komma att dominera bra kommande säsong; t ex har väl Lakers aviserats att de tänker plocka in en hel AHL-femma, typ? Visst är vi bäst i landet att plocka upp talanger från Allsvenskan men här kan vi komma att bli omsprungna. Vi får se.
Slutligen pågår ju hockey-VM. Påstås det. Även om det väsentligen är falsk marknadsföring när exempelvis Sverige har >100 av de bästa spelarna borta i US, Kanada och Ryslland. Och mycket riktigt verkar resultaten vara rena lotterierna - blåbärsnationerna vinner mot de stora eller förlorar med uddamål. Allvarligt talat - det här börjar likna Vodkakupperna. VM av det här slagen är nästan lika ointressanta. Yep, det är synd, men det börjar faktiskt bli dags att lägga ned skiten. Det som nu pågår är bara dravel och värst av allt är att följa hockeyn i TV, sönderhackad av rena idiotierna som reklam mitt i matcher och Peter Jidhe lanserat som "hockeykunnig" - bläh!
Och så har vi knäppgubben Mårts som "förbundskapten". Herregud, den där har jag aldrig trott på. Lika eländig var han som juniskapare och lika eländig är han nu. Tänka sig bara att han skickar hem en Linus Omapk som är villig att spela; Linus som öst in poäng i Schweisiska ligan, och sedan torskar Sverige mot Schweiz? Jag skiter ju i matcherna men TVn har ibland stått på medan jag gjort annat och huj, vilken bedrövlig hockey som levereras i Sveriges matcher. Jag ser fan inte skillnad på Danmark, Norge, Sverige, Tjeckien, Slovenien och de andra. Alla bara åker och åker och knappast något händer. Tala om destruktiv hockey, men vad väntar man sig när man lirar "VM" med lag bestående av inte de bästa utan de nästnästnästnästbästa spelarna, dessutom insamlade för Sveriges del av gubben Mårts som verkar helt borta. Tror att "experter" som Jidhe och Leif Loket Olsson skulle ha tagit ut bättre lag. Vafan, tror att Luleå Hockey presterat bättre än detta "Tre Kronor".
Nej. Lägg ned VM, i den form det nu har. Canada Cup, eller World Cup, som det sedemera kallades, ska tydligen komma tillbaka. Kör man OS var fjärde år och World Cup var fjärde år kan vi i stället för VM få skitbra turneringar varannat år där de bästa lagen från varje nation kommer att spela. Kör det i stället! Men: ta i från initiativet från tranatlanterna - att köra tävlingarna där borta varje gång medan de utan att skämmas fuskar som de vill är inte acceptabelt. Var åttonde år i Kanada/US of D och vart åttonde i Europa är det enda rätta.
Slutligen har Robert P varit på tapeten, som svensk twittrare. Kraftigt angripen från många håll. Men det där kommenterar jag nog icke, från min sida räcker det nog att kommentera hockeyn från Robert.
Hm...det var väl allt. Fyra månader kvar till Elitserien. Tre månader kvar till European Trophy. En månad kvar till Midsommar:-) Ungefär.
Lars Bryggman från Piteå blev nästa värvning, ok då ser det ut som att planen är att knyta till sig ett antal talanger på try-out och dom som inte tar plats i höst lånas ut till Asplöven.
Truckno? Det var oväntat känns som en märklig värvning.
Abbott-Abbott-Persson
Koivisto-Olausson(Ev NY om KHL)-NY(Sundh?)
Klasen-Trukhno-Hedman
Cehlarik-Fogström-Vikho
Fransson-Gunnarsson
Sandström-Kukan
Hjelm-Jonsson
Skrbek-Oskarsson?
Mer eller mindre klar trupp.
Lindberg Råkkar: Sundh klar enligt Madhawk och Trukhno klar officiellt.
Trukhnos spelstil påminner väldigt mycket om Olaussons.
Så är det hans ersättare?
Brithén är center, har lite storlek och verkar ha en del potential. Att han han och Fogström som 3-4:e centrar känns väl hyffsat intressant. Men ska vi ta ett steg till behöver vi värva lite bättre än sånt där.
Vad vi har idag:
Abbott-Abbott-Persson
Klasen-nånting(en ny ung P-Å Skröder typ)-Koivisto
Koivisto-Brithen-nånting(En Linus videll typ kanske?)
Vikho-Fogström-Cehlarik
Extra:
(Fabbe)-Hedman
Jag räknar med att Olausson lirar i KHL nästa säsong.
På backsidan räknar jag med att man dumpar Skrbek, hans kropp pallar bara 25 matcher så det är bortkastade pengar att ha honom.
Berglund och Mannberg hoppas jag spelar hela säsongen i Asplöven och slipper hattandet mellan Luleå och Haparanda.
Vet inte Lassinantti och Asplöven är en så bra kombo, finnmålisen verkar vara en favorit och att sno spaden från honom är inte helt lätt. Om Timrå undviker att konka så kanske vi kan låna ut honom dit, dom lär ju garanterat behöva gratisspelare och lär bli ett bottenlag så han skulle få mycket att göra.
Redigerad kommentar
Mårts valde att peta förutom Ullmark och HV-målvakten Gustaf Wesslau, Frölundas back Henrik Tömmernes och Düsseldorfforwarden Calle Ridderwall. Med i truppen återfinns istället nyblivna svenska mästarna Johan Gustafsson, Johan Fransson och Linus Klasen. Jimmie Ericsson, Skellefteå ansluter senare i veckan."
Där ser man, vad MoooDooismen kan göra!
Brithen sa tydl Nej till MoDOo, går han till Er?
Trophyfinalisterna ser ut att bli klara idag.
Warulfven-Köplustan i slutet av andra 1-1
Djurgårn-Pölsan i mitten av andra 1-2
Kaipa-JYP efter två perioder 0-2
I detta nu är alltså
Luleå
Berlin
Frölunda
JYP
Pölsan
Färjestad
klara för slutspelet.
Mest osäkert är förstås Pölsans avancemang. Det räcker med att Djurgårn sätter ett mål och håller matchen oavgjord efter tre perioder, så tar de platsen från Pölsan.
Därefter finns liten risk att JYP tappar sin plats, men då måste Kaipa vinna tredje perioden med 3-0.
Slutligen KAN Frölunda tappa platsen också, förutsatt att Warulfven vinner sista perioden med 10-0...
Det handlar just nu således mest om Pölsan eller Djurgårn. Djurgårn har hållt matchen väl uppe länge, och tog också ledningen med 1-0 i början av andra när de fick lira 5 mot 3. Men strax därefter lyckades Pölsan på två minuter både kvittera och ta ledningen och därefter har Pölsan haft rätt bra kontroll på händelserna.