Enligt mädhåken är CryBert nu klar för att bli huvudtränare för Pungen.
Personligen är jag tveksam om CryBert kan fixa att vara huvudtränare i SHL och anser nog faktiskt att hans CV från Apan INTE visar det utan snarare tvärtom. Men Pungen är väl bättre på att bedöma saken än jag.
I vilket fall kan man väl förutse att det kan bli "underhållande" när CryBert blir högste ansvarig i båset och släpps fram på presskonferenser utan skyddsnät;-)
Och vidare anar man att swikegård och sanny kommer att styra SeMer över till en ny form av bevakning av Pungens spelare när de har sin bastubadarkompis där. Ge mig tvålen broder, var är tvålen broder...ojojoj!
Daddeh: Håller med. Efter första perioden i första matchen känns det som vi under stora delar av den matchen (fjärde perioden var HEMSK) och även under match två (även om vi generellt var bättre då än i första) inte är med på riktigt. • Orkeslösa? Kanske. • På hälarna isf tårna? Ja, ofta. • Krymper ihop isf för att expandera och gå på? Ja. • Förlorar alldeles för många man-mot-man-situationer och äger inte fighterna vid sargen; vare sig våra backar i vår zon eller våra forwards i deras zon? Ja
En förklaring SKULLE kunna vara att Fulunda är för bra. Men detkänns inte så, inte när man har uppfattningen att Luleå inte nått upp till vad man kan, igen-kligen.
Trots att man lyfter brister på det sätt vi gör tycker jag allvarligt talat att spelarna gör NÄSTAN rätt och att det inte är så mycket ytterligare de behöver ta fram för att nå vår bästa nivå. Men det känns nästan som en grupp-mental situation och kanske en delförklaring är att vi inte haft medflyt. Vi HAR haft lägen, men de puckar som gick in på Läjkers har inte gått in på Fulunda. Och till det en del besynnerligheter från zebrorna - iofs inte värre än att vi borde ha kunnat hantera det, men det bidrar förstås. Samtidigt som Fulunda haft en del flyt vid några mål.
Det är kanske inte så mycket som skiljer ändå? Får vi liiite flyt, några lägen som utnyttjas, några puckar som går in kanske det räcker för att laget mentalt ska lyfta sig och tordas ge järnet?
Men ska något hända, ska det hända i morgon hemma i Delfinen. Torskar vi igen är det säkert råkört; då viker vi ned oss borta i Scandal-i-Analium på lördag och åker ut med 4-0 i matcher.
Pånågevis påminner situationen nu med finalen mot Apan för några år sedan. Luleå var då för j-a bra och hade slagit ut Fulunda och Warulfven för att nå final. Men väl där var det tydligt att varje Apa längtade segern mer än oss, var mer beredda att ge tänder, gav allt för att vinna man-mot-man och vi nådde inte upp till den nivån. Vi torskade första borta mot Apan i sudd, på en helt sjuk blunder av zebran (trot det var FriSören) som sket i att Bellemare trippade omkull Abbotten synnerligen rejält, stal puck och 2 sek senare var det avgjort. Men Apan var bättre i matchen. I match 2 och 3 var Luleå det bättre laget, men Apans vilda kamp gav dem flyt och de vann knappt båda matcherna ändå. I fjärde vek vi ned oss helt.
Blir det samma visa nu? Kanske. Men har ett litet hopp om att Bulan lyckas gjuta mod, tro och vilja i laget och att vi får se ett annat Luleå i morgon.
Läser Olle intervjuas i aftontrasan, se nedan. Känns att han vet precis vad det handlar om och det ger en lite hopp. Å andra sidan låter det lika gärna som intervju när man misslyckas "Vi vet vad vi ska göra men vet inte varför vi inte fått till det.
Nå, vad fan. Håller tummarna för att vi brytit ihop tillräckligt och kommer igen. I morgon får vi se.
Olle i Aftontrasan:
Han ser fundersam ut, Luleås assisterande kapten. Och det är kanske inte så konstigt. – Nej, det känns så konstigt att prata om att vinna närkamperna när vi har gjort det i 57-58 matcher under säsongen. Men vi måste upp dit igen. Vi skapar ju chanser, men det gäller att de dåliga perioderna inte blir så dåliga. Vi släpper till lägen och så får de en straff i boxplay. Det är olikt oss, vi måste vara mer uppmärksamma. Åka mer skridskor och sätta mer press. Vi vet det här… – Det är egentligen bara den första perioden hemma senast som vi har startat som vi vill. I stället är vi avvaktande, låter dem komma till oss liksom. Vi vill ju att det ska se ut helt tvärtom. Det måste vi rätta till, säger Olausson....Det är små grejer som vi måste göra bättre. Vi vet vad vi ska göra, och vi är inte totalt utspelade i dag. Det är en relativt jämn hockeymatch. Så vi ska hänga dit lägena vi får, förbättra powerplay lite och lägga fler puckar på mål. Det är så det är i slutspel, vi måste ta vara på lägena. "
Simon Karlsson: Ser att du reggat ditt nick på Hockeysnacket för tre veckor sedan. Du presenterar dig som neutral, men läser man de inlägg du lagt finner man att du inledde med att vara supporter av Trottoarkanten:
2019-03-20: Som blåvit supporter från Berguvens förlovade Landskap kan man inte annat än känna en obeskrivlig lycka när man bevittnar detta idrottsliga antiklimax.
Men bara nio dagar senare hade du bytt klubb till Gnaget:
2019-03-29 Som en AIK-supporter är jag en Leksandshatare av rang. Vi AIK:are slipper gärna Trottoarkantsfifflarna från £EKSAND i HAS. Roger Melin !!! Kom tillbaka till AIK där du har ditt rättmätiga Hockeyhjärta !!!!!!
Och idag har du konverterat till Luleåsupporter:
2019-04-10 Jag tycker vi är så jävla värdelösa hittills så det stinker ASSI om det. Vad tycker du ??
När jag läser de, av dina inlägg som finns kvar, tycks mönstret vara att du börjar lite försiktigt och lyfter en del frågor - som du tog upp Rifalk hos oss - men så småningom eskalerar det och du lägger in allt mer påhopp. Av de inlägg som du skrivit noterar man hur du attackerat bl a MooDoo, Timrå, Morsan och Trottoarkanten och då vet jag förstås inte hur de inlägg du skrivit som raderats sett ut. Du har dessutom redan blockerats i tre av Hockeysnackets böcker - snabba resultat får man säga, när du bara funnits på snacket i tre veckor.
Nu har det börjat dyka upp anmälningar på dina inlägg varför din historik kartlagts. Personligen tycker jag kanske inte att du gått över gränsen hos oss ännu, även om det nog finns indikationer på att det är på gång.
Sammantaget kan man dock tyvärr inte uppfatta dig som seriös skribent och då kan ett bättre beslut bli att blocka dig än att fortsatt tillåta att du tar tid och energi av andra supportrar. Beklagar.
Daddeh: Om inte Luleå höjer sig betydligt och då framför allt våra forwards så kommer vi åka ut i snabba fyra raka mot ett rätt mediokert och tråkigt Fusklunda som knappt ens behöver anstränga sig då de gör mål via turstudsar och flipperspel.
Tycker du verkligen det ???
Tycker du att de har haft tur ????? Jag tycker vi är så jävla värdelösa hittills så det stinker ASSI om det. Vad tycker du ??
Fruktansvärt frustrerande spel från vårat Luleå just nu. Varför ser de så förtvivlat orkeslösa ut ? Det är så många spelare som får gravt underbetyg efter dessa två semifinaler i förhållande till det de visat hela säsongen och man vet att de kan. Det gör mig deprimerad att inte ens EG glänser. Mattsson överglänser Lassi varenda match. Om inte Luleå höjer sig betydligt och då framför allt våra forwards så kommer vi åka ut i snabba fyra raka mot ett rätt mediokert och tråkigt Fusklunda som knappt ens behöver anstränga sig då de gör mål via turstudsar och flipperspel. Det hade känts så mycket bättre om vi förlorade mot ett bättre lag men vi gör Fusklunda bra just nu. Förlorar vi även nästa så kommer jag gratulera Frölunda till vinsten och hata hockey under ett halvår :)
Svanru: Yep. Vårt hopp står till att vi har just sådant - ytterligare blod, svett och tårar - och vi får se hur det står till med den saken. Just nu lutar det väl mot ett väst-derby i final om "Le Mans".
Tycker också att Fulunda sammantaget fler och bättre chanser än Luleå idag - Lassi var kanon - men med liiite flyt kunde/borde vi fått in något mål.
Men Sondells räddning måste helt enklet bli årets räddning i slutspelet. Helt otroligt, kan det ha hänt?
Det som gläder mig, lite, är ändå att Luleå under andra halvan av matchen vann fler man-mot-man, fler sargdueller, och fler tekningar och kan det fortsätta växa kanske vi har en chans.
Ja, shit. Inte är det bra nu. Men vi är inte döda ännu. Inte helt döda.
Simon Karlsson: Vi får innerligen hoppas på fru fortuna i tredje, för trycket från frölunda är massivt, särskilt när de verkligen får tryck.
Dock även denna period ett riktigt bra tryck under större delen av den andra halvan av perioden. Dock skapar Luleå inga riktigt vassa målchanser vilket oroar desto mer...
Intensiv period!!! Stort tack till Sondell som prakträddar framför tom bur när Frölunda gör mål 19 ggr av 20! I övrigt Kraftigt tryck av Frölunda mestadels men riktigt bra avslutning av Luleå.
Sven.Savage: OK. Dags att koppla upp sig på matchen. Vi håller tummarna för att slippa skicka spelare efter spelare till sjukstugan när huvudjägarna nu får komma loss i Scandal-i-Analium.
Nu måste vi koppla bort PorkaBorken och koncentrera oss på matchen.
OK. Dags att koppla upp sig på matchen. Vi håller tummarna för att slippa skicka spelare efter spelare till sjukstugan när huvudjägarna nu får komma loss i Scandal-i-Analium.
{7533}: Yep;-) Du har helt rätt: PorkaBorken lyckades med sin målsättning och korgbollsgubben, med det snofsiga namnet "Reinebo" som hans farsa tog sig, född av Hildor och Hulda Andersson i Kristinehamn. lyckades han med: nu har damkronorna ingenting att säga till om...
Medan Luleå Hockeys damlag är världsmästare. Men de leds ju av hockeykomeptenta som behandlar män och kvinnor lika.
Inte stenåldersmänniskor med korgbollsbakgrund och annat.
Sven.Savage: Boorks inställning var att ingen spelare skulle ha attityd och ledande spelare skulle inse att de var "ingenting" Nu har han fått sin vilja igenom. Landslaget är ingenting...
Damkronorna torskar mot Japan och flyttas ned till B-gruppen för VM. Vilka är skyldiga? Är det kanske spelarna eller förbundskaptenen?
NEJ!
De skyldiga visas upp på bild nedan. Till höger stenåldersgubben PorkaBork som utan att någon stoppade honom krossade svensk damhockey under FEM ÅR då han med oinskränkt makt körde sin vanliga skit av typen utsätta spelare för kränkande och meningslös behandling, sparka de allra bästa spelarna för att med dessa som exempel tvinga övriga att hålla käft och lyda alla hans idiotiska påhitt, och därefter påbjuda en hockey som inte dög alls. Sålunda utmobbade medan gubbana i ledningen låtsades som ingenting och svek damhockeyspelarna lade ett flertal av Sveriges allra bästa spelare av hockeyn.
PorkaBorkens damkronor gjorde förstås fiasko i OS - PorkaBorken hade lovat att man skulle slåss om Gludet, men damkronorna fick spela bottenfinal.
Efter OS beslutade SOK att dra in allt stöd och alla som vet något om damhockey förstår att det ytterligare sänkte förutsättningarna för att damkronorna skulle hänga med.
Slutligen nyss fick den nye förbundskaptenen 15-20 minuter på sig (lätt överdrivet) för att få ihop ettt fungerande lag.
Men VEM kunde vara så urbota dum att ge PorkaBorken den makten? Var det hockeyförbundet, var det PorkaBorkens chef där?
Nej. Hockeyförbundet blev tämligen överkörda eftersom SOK - som stod för den väsentliga delen av finansieringen av damkronorna - krävde att fr o m nu tar PorkaBork över.
Och i SOK var det en enda gubbe som beslutade allt detta. Nämligen han till vänster på bilden. Peter Reinebo. En f d korgbollscoach som ansåg sig veta bättre än alla andra och beslutade att "nu ska vi få käft på fruntimren, nu sätter vi PorkaBork att peka med hela handen!". Varpå damkronorna krossades under fem års tid med PorkaBork som krossare, och konsekvenserna kommer att leva kvar i år framöver.
Beklagar att inte #metoo kompletterades med #tystnad.korgbollscoach. eller något.
Nej. Det var inte någon spelares eller ledares fel att damkronorna åkte ned i B-gruppen idag. Det var nedanstående två dinosaurer. I första hand den till vänster och därefter hans lydiga redskap till höger.
Själin står alltså över den här matchen. Enligt Bulan är han tillbaka på torsdag, skönt.
Och nu fick vi besked om vilka zebror det blir. Nord och Sjökvistarn.
OK. Jag var ju angelägen att få Nord, så så långt så gott, och han kompletteras alltså av Sjökvistarn. vilket är ett litet orosmoment.
Huvudjägarna/ansikts- och familjelyckaslagarna tycks ställa upp med ungefär samma gäng som tidigare.
Vad det gäller matchsekretariatet vet jag inte, men förutsätter att Scandal-i-Analium kör med samma "tidsexpert" som de tidigare gjort. Denne blev ju påkommen med att fuska till Fulundas fördel våren 2008. När det uppdagades lovade Fulundas boss dyrt och heligt att den fuskaren skulle få sparken. Ett år senare hände det igen, samma fusk och mygel med tidtagning - och samma j-a nisse sitter fortfarande där med sitt idisslande påstående att "klockan glappar festårru". Ibland gjorde han det i Fulundaborg, ibland i Scandal-i-Analium. Lika "suktig" i alla arenor tydligen.
Hög tid att återvända till rätt tråd och rätt ämne eftersom det är två timmar till nedsläpp.
Luleås lag
Forwards Austin Farley - Jack Connolly - Petter Emanuelsson Robin Kovács - Niklas Olausson - Karl Fabricius Emil Larsson - Isac Lundeström - Einar Emanuelsson Carl Mattsson - Jonas Berglund - Johan Harju Johan Forsberg
Backar Jesper Sellgren - Erik Gustafsson Joonas Jalvanti - Daniel Sondell Oscar Engsund - Nils Lundkvist Fredrik Styrman
{7533}: Limpans säsong tog ju slut igår. Kanske vi får se honom på läktaren i Delfinen redan på torsdag? Vore ju härligt:-) Ja, förresten, Klasens säsong också, för mer än tre veckor sedan när de slogs ut i kvarten av Zug med hela 0-4 i matcher. Men han har ju/väl inget hus i Luleå, som Limpan.
Då ska vi till Scandal-i-Analium och innan match är vi mycket spända på att se vilka zebror som ska ta hand om detta. Jag håller tummarna för att Nord är kvar eftersom det kommer att innebära chans för att zebrorna inte blåser sönder matchen samt att han får följa upp prestationen från i söndags då han definitivt inte var hemmabetonad och nu förstås vet att de misslyckades genom att godkänna 0-1 för Fulunda och vägra videogranska.
Men jag ger väl mig fan på att det blir FriSören-Wolfram i stället; sönderblåst efter "hjälp" från hemmapublik och Fulunda-avlönat matchsekretariat.
Såvitt jag vet kommer Luleå utan skador och man får väl vara tacksam om Fulunda inte hjärnskakade någon Luleåspelare i söndags - även om jag själv undrar om Erik Gustafsson verkligen klarade sig efter Joels fula slag.
Och så håller vi tummarna för att fulundorna denna gång klarar av att hålla sig ifrån att klippa till i ansikten och på pungkulor på Luleås spelare som senast. Och om de skulle fortsätta det fulspelet att zebrorna iaf törs besluta om korrekta bestraffningar för alla sådana överfall.
Fulundorna kommer väl med sina vanliga spelare, bland vilka de köpt in sådana som utbildats av Luleå Hockey t ex Johan Gustafsson, Anders Grönberg, Linus Nässén, Simon Hjalmarsson och Luleåbacken Jonathan Sigalet vars karriär tack-och-lov kunde fortsätta efter det extremt fula överfallet han åkte på av Fläskberget under en match Luleå-Apan. Ja, Samuel Fagemos farsa spelade ju också i Luleå. Och de har ju en Emanuelsson, som påstås vara sydbottning men det är säkert fel - vi vet ju att alla Emanuels söner vill spela för Luleå.
Sven.Savage: Jo jag har hört att sista säsongen i Lugano inte låtit som en tillvaro som Klasen kan ha trivts med. Sen så tror jag att om vi lyckas få hit honom till nästa säsong så lockar det Omark. De har ju uttryckt en önskan att spela tillsammans Vi har en rätt stabil trupp med många habila spelare idag. Krydda den med Linus*2 Mumma...
På länken intervjuas Jesper Sellgren på Luleås officiella hemsida inför kvällens match. Han ger ett kunnigt och trevligt intryck och har ju utvecklats i par med Erik Gustafsson till att bli en riktigt stark spelare i Luleå Hockey.
Och - till skillnad från i stort sett alla hockeyspelare som intervjuas nesvarar han INTE alla frågor med inledningen "Nej, men...".
Visseligen kommer det ett eller två "Nej, men..." i intervjun men då inlindat i övriga uttalanden och språkligt fullständigt korrekt!
SNYGGT, JESPER!
Nu känner jag mig lite tryggare inför kvällens match...
eltifoso: Ja, efter vår bleka insats under fjärde perioden i söndags känner man sig fortfarande knäckt, men trots allt finns där en strimma av hopp, men då måste vi nog komma med en skärpning idag; om vi klarar det?!
Sputnik: Helt sant. Och vi är så många som förstår och lider med er och i det avseendet är vi alla Timråiter. Men som du säger så följs regn av solsken och den sorg som nu upplevs innebär att lyckan blir så mycket större när solen går upp igen:-)
{7533}: Ja linusen klasen tillbaka vore en våt dröm och från säsongen 2020-2021 räknar vi väl ganska säkert med att linusen omark också kommer hem. Tänk om dessa två härliga stjärnor kommer hem och kör sina avslutande år av karriären i Luleå!
Speciellt Warulfven men också några andra lag har ju tidigare år haft förmånen att i laget haft med sig storstjärnor som kommit hem avslutningsvis fastän de utan vidare kunnat fortsätta en mer inkomstbringande karriär i utlandet. Tänk om det vore vår tur nu:-)
Klasen har ju varit i Lugano hela fem år nu och har ju kontrakt med dem även nästa säsong. Men helt obegripligt tycks han ju nu ha fått en ny tränare som bara ger honom 11-12 minuter per match, placerad i sämre linor och många matcher har han inte ens spelat - fastän han under alla år stänkt och fortfarande stänker in runt en poäng per match! Obegripligt!
Linusar, kom hem för vi längtar efter er. Kom, innan hockeyn tar slut, snälla Linusar!
Sven.Savage: Tyvärr är ju detta vardagen men också tjusningen med svensk hockey. Hade vi varit kvar hade vi garanterat förstört för annat HA lag genom att värva deras spets. Hoppas bara det inte blir en lång ökenvandring för oss. Det brukar inte vara lätt att bara ställa om och få ett giftigt lag dierekt efter man åkt ur. Kolla på Modo tex. Inte förens 3:e säsongen man var med i slutspelsserien. Det är riktigt tungt nu och det känns nästan som att man sörjer nån som gått bort som nån skrev. Men solen lyser även imorn... Eller nått sånt..
Sputnik: Tack för vänliga tips och är mycket ledsen för er skull, men vet att ni kommer tillbaka och hoppas att det blir så snart som möjligt. Naturligtvis ska Timrå - som tagit fram så många fantastiska hockeyspelare under alla år - vara representerade i den svenska elitserien SHL. Välkommen tillbaka på förhand!
Sven.Savage: Efter hur vår säsong sett ut i år så tror jag att vi har en som är jäkligt sugen på en återkomst till klubben och det är Linus Men inte Omark utan Klasen. Det skulle vara en spetsvärvning att ersätta Cehlin med...
Osj02: Håller med du. Vore fint om våra spelare som Frallan, Berguven och andra kom hem och körde karriären ut. Kan ta att Frallan inte skulle fungera med Rönken men tycker att alla borde fungera med Bulan. Man kan ju också se vilken fin position han skulle kunna ha i något backpar. Kunde vi ge honom Erik skulle de två ju bli otroligt bra.
DansbandsWolf: Surt för Norrhockeyn, trist men ett superjobb av Kentää, Rifalk och några andra Norrbottningar. Lycka till IOK kan man väl säga, kul att inte SHL är ”stängd”. Två nya lag 👍
Frallan kanske kan nervärdera sig och komma till oss, tar gärna honom om han är beredd att jobba. Tror att han blir ett bra komplement till EG.
DansbandsWolf: Ja, ett resultat man har blandade känslor inför.
Det är väldigt lätt att förstå hur det känns för Oskars att för första gången någonsin kvalificera sig för högsta ligan i landet.
Många av oss som varit med länge väljer ju att utse vårt bästa minne med Luleå - inte när vi slapp kvala efter att ha petat ned Morsan på målskillnad, inte ens när vi tog Gludet - utan den dag vi avancerade till Elitserien efter att ha slagit Bajen.
Och Oskars - som jag inte sett ut nu mot Timrå men såg flera matcher mot Gnaget - verkar ju vara ett starkt och fint spelande lag.
Men samtidigt har jag förstått att de tappar Kenttä, Rifalk och andra viktiga kuggar och gissar att de bara blir one year wonder slaktoffer och då känns det trist att det ska bli på Timrås bekostnad. Speciellt som man gärna ser lag från Norrland (inte Apan förstås) i Elitserien.
TILLÄGG: Läser nu att Kenttä förklarar att Rifalk definitivt blir kvar i Oskars i SHL. Kul! Då har vi ytterligare en luleutbildad vakt i SHL. Senaste året har vi ju haft Lassi, JG, Fasth och Berguven och även om några av dem byter lag nu kommer ändå det femte bidraget från Luleås vaktutbildning att ta SHL-spade. Man blir stolt.
Kommer ihåg från en match runt årsskiftet att Timrå verkade starka och välspelande och hade inte trott då att de skulle behöva kvalspela men det tycks ha havererat under våren.
Och så går det åt helvete, igen. Vet ju hur oerhört lyckliga så många supportrar var för att komma tillbaka efter år 2000 och sedan återigen för något år sedan. Och så pannkaka, igen.
Man känner verkligen med alla våra fina Timråvänner en dag som denna.
Shit! Vangard lyckas efter en lånnnnnnnnnnng övertid få in 0-1 och därmed är säsongen över för Limpan Omarks Salavat Yulaev men vi är stolta över honom som förstås som vanligt ligger på första platserna vad det gäller assists och poäng. Härligt att vi från Norrbotten har en sådan internationell superstjärna.
Härlig semester nu, Limpan och lycka till med huset i Gammelstan:-)
Nu är det spännande österut! Slutspelet om Gagarin Cup pågår och i den vänstra semifinalen är det SKA St Petersburg och CSKA Mockba som möts och det står 3-3 i matcher, avgörande i morgon.
I östra semifinalen har 4e-placerade Avangard slagit ut 5e-placerade Traktor och 2a-placerade Barys; samtidigt som 6e-placerade Salavat Yulaev slagit ut 3e-placerade Metallurg och 1a-placerade Avtomobilist.
I detta nu möts Salavar och Avangard. Ställningen är 3-2 för Avangard i matcher och i sjöätte matchen står det 0-0 och övertid pågår.
Fin insats av Limpan Omarks Salavat och hoppas ni tar sudden nu!
OBS! Nu får vi linjeringen för matchen Djurgårn-Ulfven och det visar sig att de släpper lös zebrorna Harnebring-Björk, efter att ha kört Öhlund-Björk i första matchen. Det tyder ju på att de, som i kvartarna, kör med tre domare genom hela matchserien och att den ene byts mellan varje match.
Vi hade ju Nord-FriSören och min gissning är att den tredje nu blir Wolfram.
Då hoppas jag verkligen att vi får Nord-Wolfram i nästa match, i morgon, för släpper de lös FriSören och Wolfram vet vi redan från början att majoriteten av domsluten kommer att bestämmas av publiken i Scandal-i-Analium.
Man kan nästan tro att Sanny läser vad jag skriver och nu kontrar han med att utnämna "veckans" det ena och det andra och inte oväntat hyllas warulfvar, fulundor och CryBert till skyarna medan krokodiltårarna strömmar.
För att ytterliage skämma ut sig visar han upp den övre, av bilderna nedan, där Warulfven drabbas genom att ena målet av Ulfven inte godkänns, medan det andra målet på Ulfven godkänns.
I båda fallen drabbas Ulfven och det handlar om att spelare åker på och flyttar vaktplock UTANFÖR målgården.
Sanny raaaaaaasar och det är OK.
Vad som INTE är OK är att när situationen på den nedre bilden inträffar, då en fulunda åker på Lassis klubbhandske och flyttar den och spaden en bråkdel av en sekund innan pucken går i mål där - OCH DET DESSUTOM SKER EN HALV METER INNE I MÅLOMRÅDET - ja, då anser Sanny att felet är Skuggans som tillsammans med alla andra sportchefer protesterat mot galningen lärlings missbruk av situationsrummet, och raaaaaasar mot Skuggan i stället.
Så jävla patetiskt, din vänskapskorrutionsvridne låtsas-objektive expert.
Du har gjort bort dig. Gång på gång.
Följande är på intet sätt ett hot utan bara en association man gör efter en härlig scen från boken "Örnen har landat" då en lokal engelsk bandit sökt lura IRA-soldaten Liam Devlin som kommer på banditen.
Banditen: OK, jag erkänner. Jag gjorde ett misstag. Devlin: Nej. Det är värre än så. Du ljög. Och varifrån jag kommer har vi ett urmärkt svar på sådant.
Varpå Liam sätter en kula i banditens vänstra knäskål.
Nu menar jag förstås inte att Sanny skulle ha en kula i vänster knäskål. Men jag beundrar en plats där den som ljuger eller på annat sätt uppträder ohederligt får ett straff den förtjänar.
PS. Förresten - i nedanstående länk framgår tydligt att Lassi och Lulespelarna protesterade hos FriSören Persson eftersom Lassi blivit pååkt i målgården, men han skiter i att lyssna och åker helt fräckt bara därifrån. Jag citerade ju tidigare sexpressen (och också aftontrasan) - de båda korrumperade tabloiderna - som påstår att "ingen protesterade", men nu har vi svart på vitt för att Daddeh och M. Lemiux (naturligtvis) talade sanning. Bra, pålitligt och hederligt, pojkar! Jag ber om ursäkt för det jag skrev - ni hade rätt, förstås! DS.
Perro: Håller med, fick ingen bra känsla av matchen, men som Svanru påpekar behöver vi visa upp blod, svett och tårar.
Efter matchen fick man ju tyvärr känslan att det kan vi inte. Men man kanske kan hysa ett hopp ändå - detta är Bulans gäng och hans lag har många tidigare överraskat positivt. Förhoppningsvis kan det ske igen?!
SeMer har konsekvent följt vad de anser ska styra och gälla - nämligen "marknaden" enligt deras bedömning av vad "marknaden" önskar och även om de numera är försiktiga att inte säga det öppet har de tidigare låtit tungan slinta och förklarat att "ingen bryr sig om vad som händer i småstäderna, vi prioriterar storstäderna".
Enligt deras "bedömning" är det alltså fullt relevant att önska/påverka/styra så att det helst blir lag från Stockholm och Göteborg inblandade. Mer folk på läktarna, enklare logistik för SeMer och allt annat viktigt.
Vi, som lyfter frågan om sportslig rättvisa skrattar de ut med sidokommentaren att "Ojdå, vi är ledsna, vi ska gråta hela vägen till banken"...."
Perro: Tack för bra länk och jag har fortsatt följt upp där och andra twitterkombnationer.
Grejen är den att discplinnämnden officiellt uttalat att medvetna slag med klubba på familjejuvelerna AUTOMATISKT SKA INNEBÄRA AVSTÄNGNING!
Det innebär att zebror och situationsrummet inte har något val utan konsekvent ska rapportera sådant till disciplinnämnden.
Att skita i det vore som skulle en polis eller åklagare hitta på egna lagar och skita i vad Sveriges Riksdag beslutat om och domstolar prejudicerande uttalat.
Men här har vi två situationer då vare sig zebrorna eller situationsrummet följt regelverket.
a. En Fulunda smäller klubban i juvelerna på Emil Larsson. Ingen rapport. Det drabbade ju "bara" Luleå.
b. Psykbrytet Lindström smäller klubban i juvelerna på Tedenby med sådan kraft att klubban nästan gåt sönder. Ingen rapport. Det kunde ju drabbat Sannys/swikegårds bastubadarkompis CryBert. Hårt pressad meddelar lärlingen att "det var inte tillräcklig kraft i slaget, tvärtemot vad disciplinnämnden prejudicerande förklarat ska gälla. Allt medan swikegård/sanny skrattar rått "hä, hä, den jocken, den jocken...".
Vilket kan ställas mot en tidigare situation då Luleås dåvarande spelare Bill Sweatt blev slagen och crosscheckad gång på gång med klubban av Fulundas backbuse oliverbohm och svarade med en liten hakning upp mot familjejuvelrna på denne.
Vilket SeMer visade upp - dvs bara Sweatts svar, inte provokationerna innan som zebrorna blundade för - i 10-20 slowmotion repriser och raaaaaasade och gav lärligen order att rapportera med följd att Sweatt stängdes av tre matcher och bötfälldes.
Lajon: Jag hoppas verkligen att du har rätt. Att Luleå INTE kommer att vara så i händerna på Fulunda som vi framför allt var under förlängningen. Får ju erkänna att Fulunda hade några flytmål plus vi fick inte flytmål billigt och det hade krävts så lite så hade resultaten blivit annorlunda.
Hoppas få tänkamom under/efter tisdagsmatchen redan:-)
Svanru: He he, jo, jag är en elak jäkel när det behövs:-)
Grejen var den att Peter "hejsanhejsan" Andersson som domarbas av media generellt ansågs fatta beslut där hans nära anknytning till Warulfven - där han sprang som barn i huset i omklädningsrummen, på läkaren på hemmamatcher etc ansågs - innebära vänskapskorruption.
Därför beslutade "hejsanhejsan" att utse Lärlingen som ansvarig för situationsrummet. Det var ett beslut som kan ifrågasättas så det stänker om det. Den posten borde förstås ha utlysts offentligt för att se till att vi fick en lämplig person för den uppgiften, ungefär som de löste det i NHL och funktionen fick stor och full respekt för sina beslut. Eller som hockey-Sverige för 15-20 år sedan föreslog att Challe Berglund skulle få det ansvaret i Sverige. Men "hejsanhejsan" utsåg en person som vi utomstående bedömer saknar kompetens och sunt förnuft och hans egentliga kvalifikation tycktes bara vara att han lydde "hejsanhejsan".
Sedan rullade det på ett tag och då hände en del. T ex att i samband med någon situation där Warulfven var inblandad gick "hejsanhejsan" omedelbart ut offentligt och förklarade att det beslutet skulle ske i för Warulfven gynnsam riktning. Varpå situationsrummet, som blivit totalt överkört, naturligtvis lydde.
Av det och säkert en masa andra skäl klev ju "hejsanhejsan" sedan av uppdraget som domarbas.
Men med hänsyn till vad som pågått i åratal misstänker jag naturligtvis att "hejsanhejsan" under matcherna i den lila arenan dyker upp i domarnas rum - där de flesta zebror är sådana som han tidigare anställt och varit högsta chef för - och bjuder på fikabröd för att "snacka lite" om matchen t ex i någon periodpaus.
Så visst kör jag den där valsen när det passar. Men den är nog inte heeeelt ogrundad;-)
Jag känner till att det förekommer bland Fjollträskbaserad media att hävda att Luleå Hockey och Luleå-supportrar gnäller så in i helvitte och helt sjukt anser sig vara orättvist behandlade.
Sedan skrattar de inbördes hä hä hä och fortsätter som tidigare utan att överhuvudtaget fundera på om det faktiskt kan vara så att orättvisa skett i det enskilda fallet och dessutom generellt.
Det agerandet anser jag säger mer om dessa s k experter än om Luleå och om Luleås supportrar.
Jag har alltmer tröttnat på Sanny Lindström. Inledningsvis gjorde han ett starkt intryck. Han uttryckte sig mycket väl, han hade massor av erfarenhet och han gav ett intryck av pålitlighet och kunnighet. En man att lita på.
Men så småningom upptäckte jag att man duperades av mannens fina framtoning och insåg att när man faktagranskade vad han sa förstod man att den där mannen är extra farlig.
Om han framfört vad han "tyckte" småstammande, eh, eh, eh, "nej. men...ja,, nej, jo...medan han tittade åt sidorna med flackande blick och opålitliga ögon...ja, då tror jag vi är få som brytt oss om vad han sa.
Men han var tvärtom. En naturbegåvning på att leverera åsikter. Och det tog tid, innan man insåg att han är gravt subjektiv och hur väl han än paketerar budskapet måste man inse att skit är skit.
Här har vi senaste exemplet:
1. Warulfven blir misshandlad x 2 pga bortdömning/acceptans av mål (länk 1).
Då raaaaaaasar Sanny. "Målgården hit och målgården dit, nuddar plocken här eller där. Va fan. Strikta upp detta nu!...Så kan vi väl ändå inte ha det? Förklaringen löd att det är domarna på isen som tar beslutet. Men vänta nu. SHL plöjer väl in miljoner kronor på att bemanna ett Situationsrum i Stockholm just av den här anledningen? Exakt. Använd deras kompetens då för guds skull."
2. Luleå blir misshandlad x 1 pga acceptans av mål (länk 2).
Då raaaaasar Sanny igen. Men inte mot situationsrum och domare utan mot LULEÅ, som klagar.
Då hittar han en helt ny vinkel och förklarar att målet accepterades eftersom Skuggan och övriga SHL-chefer krävt att domarna på isen ska döma och inte situationsrummet.
Det här är en dag emellan Sannys inlägg och när det gäller Warulfven - ja då är han heligt förbannad för att Warulfven drabbats, men när det gäller Luleå - då får Luleå skylla sig själva, hä hä hä hä.
Och när det gäller att jävlas med Luleå, ja då kör Sanny hitte-på efter hitte-på för att strö salt i de norrbottniska såren:
A. Det är ju Skuggan och andra som krääääävt att situationsrummet inte ska blandas in i situationer som denna, där Fulunda fick ett felaktigt mål godkänt, hä hä hä.
FEL!
Det Luleå och alla andra klagade på var att nollan Lärling som styrde - och styr - situationsrummet lade sig i allt och från SeMer-studion ringde upp och meddelade de mest obegripliga beslut utan ordning och reda gång på gång och att därigenom orsakade han att lag felaktigt förlorade matcher och poäng i snart sagt varje omgång av serien.
Anledningen var mest av allt att Lärlingen saknar sunt förnuft och kan inte hantera uppdraget rimligt, och det är en skandal att han sitter kvar.
B. Situationsrummet FÅR inte ringa domarna för den här händelsen, de är förbjudna.
FEL!
Händelsen har diskuterats under flera twitterkonton och alla - utom Fulundasupportrar - är överens om att målet skulle ha dömts bort. Och i flera av dessa konton är det insatt folk - domare, målvakter. tränare som diskuterar det hela och där påpekas att det enligt regelverket och tolkningen av detta finns två varianter att hantera saken och väljer man den ena regeln får situationsrummet inte ringa zebrorna själv utan måste bli kontaktad - men att situationsrummet mycket väl kunde ha valt den andra regeln som definitivt ger rummet rätten att ringa zebrorna.
För att illustrera det sjuka påminner vi om när Lärling ringde upp zebrorna och krävde att ett viktigt mål av Luleå skulle dömas bort (och "lyckades") eftersom pucken innan den förpassats av en spelare och en vakt under ett skott träffat smalbenet på en stillastående Isac Lundeström som såg ingenting alls utan var fullt upptagen med att hindra att han blev nedbrottad av en motståndare som hoppat på honom.
C. Vad Sanny INTE tar upp är att zebrorna var i full rätt att ringa situationsrummet själva och be om rummets uppfattning samt be att få se händelsen på film ur olika vinklar. Hade de anledning till det? Nej, tycker Sanny, domarna dömer efter vad de ser....hä hä hä hä.
FEL!
Enligt rapporter av lulesupportar på plats och av domare, målvakter etc som twittrar om saken så protesterade Lassi och Luleåspelare rejält hos zebrorna och förklarade vad som hänt, fastän zebrorna själva inte sett det. Naturligtvis ska det leda till att zebrorna begär granskning för att säkra att inte ett oriktigt mål godkänns. Men det sket de alltså i. Jag tycker ju att Nord är en hygglig domare men såvitt jag förstått var ded Fribrottaren FriSören som envetet vägrade lyssna här och som alla vet är FrISören omöjlig att påverka och få att begripa när han gör fel.
Jag har ju tidigare lyft att SeMer har ett jävla ansvar för detta och liknande. Som alla vet väljer SeMer att köra 10-20 repriser på situationer för att påverka situationsrums-lärlingen när de så önskar och liksom av en händelse "råkar" det alltid hända när något lag de självutnämnda experterna favoriserar, medan det absolut inte sker när det "bara" gäller Luleå och flera andra lag, som de skiter i.
Så skedde igår. Igen.
Jag anser att Sanny är en extremt farlig person och ett hot mot svensk hockey. Eftersom han SeMer-insyltad sitter med en j-a massa makt som han inte fått av verkliga, valda anledningar och när han nu så duktigt framträder och verbaliserar sina åsikter låter sig de allra flesta luras.
Han är vänskapskorrupt och väljer åsikter efter vilka klubbar det handlar om och när det gäller risken för hjärnskador har han gång på gång framfört otroliga dumheter och låtsats göra det med medicinskt stöd vilket bara är nys - kvacksalvare!
Svanru: Jag fick ingen bra känsla av matchen. Frölunda kändes bättre, smartare, rappare och hade flytet med studsar och domarna dessutom. Dom vann tyvärr helt rättvist ändå det måste man erkänna.
Saker kan såklart vara annorlunda nästa match det har man lärt sig genom åren men av gårdagens match att döma kommer frölunda att ta serien mot oss med 4-0 eller 4-1. Hoppas ett trendbrott sker redan nästa match så man får upp hoppet igen.
Min reflektion var att VF var på tårna emedan ni såg ut som vi gjorde mot HV lite ängsliga. Nu vill jag se blod svett och tårar annars är ni rökta. Kom igen
Perro: Det roliga är att er guru mr Sven anklagade oss i många år att ha fördel av att domarbasen var en Wermlänning. Han sover säkert nu men kommer att reptilsnabbt svara när han vaknar :)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?