Huge

35181 inlägg · 40029 besäkare

Historik

· 56 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9742}: Ja, jag har nog brister jag också som alla andra.
En brist verkar visst vara att jag inte kritiserar beslut innan jag vet nåt om underlaget för beslutet.
När det tvärtom anses klokare och mer nyanserat/seriöst härinne att kritisera beslut utan att ha en aning om vad som legat bakom beslutet.
Det är tyvärr så det funkar hos många: öppna käften först och sedan tänk.
Istf att göra tvärtom…😂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: ”De som inte tycker som dig är oinsatta och okunniga get bara en subjektiv bild.”

Märkliga ord och slutsatser.

De som inte tycker som jag, tycker väl helt enkelt nåt annat.
Inte konstigare än när de som inte tycker som DIG också tycker nåt annat, oavsett om man nu är oinsatt eller okunnig.

Och när jag tycker nåt så ger jag sannolikt en subjektiv bild, om det inte gäller objektiv fakta.
Inte konstigare än när DU tycker nåt och det också är en subjektiv bild, om det inte gäller fakta.

Eller vad är det du vill säga utöver ovanstående självklarheter?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: "Du tycker Palve är bra och gör allt rätt så hans miss sist var inte matchavgörande enligt dig - eller ens ett misstag,"

Efter allt jag sagt ifrågan då jag anser att Palve inte är bra just nu men inte så usel som många härinne vill få det till, så undrar man om du öht har läst det jag skriver?
Har jag påstått att han är bra? Nä.
Har jag påstått att han gör allt rätt? Nä.
Om hans miss senaste var matchavgörande? Vem vet. Det enda jag iaf isf vet är att hopslaget till deras segermål kändes avgörande.
Har jag påsått att hans miss inte ens var ett misstag? Nä.

Du har ju inte en siffra rätt i dina påståenden, meningslöst att öht debattera med nån som hittar på saker jag aldrig sagt och använt de påhittade orden som underlag för vidare debatt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Precis. Det var och är laget som både vinner och förlorar.
Då var det LAGET som avgjorde för oss, inte en enskild spelare som Palve.
Nu är det LAGET som också avgör när det går trögt och görs misstag, inte bara Oula.
Laget vann mot HV...inte Oula
Laget går trögt just nu...inte bara Oula

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: Haha, touche!!! Absolut, även för medspelarna i vissa lägen kanske.
Sånt man får ta ibland med "lirare"...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Att andra klubbar har skeppat spelare man varit missnöjda med är inget bevis för att Alcen och Manner har gjort fel som uppenbarligen vill behålla honom.
Varje lag har väl sina egna kriterier och motiv för att sparka spelare utifrån sina egna resp förväntningar.
Att jämföra med vad övriga lag har gjort och påstå att Brynäs gör fel som inte gör samma sak, är mao inte nån fakta öht.
Det är bara en personligt och subjektiv åsikt, som jag ser det.
Det enda som isf är fakta är att vissa andra lag har sparkat spelare och att Brynäs än så länge inte har gjort det.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: "Har Palves positiva egenskaper med 2+2 i form av poängproduktion verkligen vägt tyngre än hans negativa egenskaper den här säsongen?"

Nä, den poängproduktioen är nog både vi härinne, Manner och Palve själv missnöjda med, helt klart.
Nu bidrar ju Palve ändå med bra framspelningar och som ett klart orosmoment för motståndarne med sin oberäknelighet, nåt som till stor del ger övriga spelare lite mer spelrum.
Är rätt säker på att det ska betydligt mkt sämre uppträdande över hela linjen som ska till innan Manner har tröttnat och vill säga tack och hejdå för den här tiden. Att sparka honom nu, som vissa vill, vore fullständigt hål i huvudet. Inte minst med tanke på den redan tunna numerär vi har.
En flytt längre ner för att försöka få igång Palve är väl isf det Manner kan göra, förutom att ge honom fortsatt förtroende.
Här tror jag ändå att Manner, som jobbar intimt med spelarna och känner till deras personliga egenheter och hur dom bör hanteras i såna här lägen, är bättre lämpad att coacha honom än vad nån av oss härinne är.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Nä, där har du delvis rätt. Finns inte så många med samma kreativitet, avighet och puckskicklighet i bl.a PP som Manner kan använda.
Bra framspelare och har dessutom ett bra skott.
Hur han hade hanterats i andra lag i ett sånt här läge vet vi inte ett skit om, det är bara en subjektiv gissning från din sida som inte säger nånting om sanningen.
Gnället på Palve liknar det gamla vanliga härinne som alltid har förekommit i såna här lägen: när nån del i spelet inte fungerar så siktar man in sig på en enskild spelare som får bli måltavla och syndabock för i stort alla misstag som begås på isen.
Den mer nyanserade bedömaren inser förstås att det är lite mer komplicerat än så...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9382}: "Det finns ungefär en enda person som fortfarande tycker att Palve gör mer nytta för laget än vad han förstör."

Nä, jag är rätt säker på att många håller med mig. Att du och några andra på en hockeysajt av alla hockeysajter och som är sämre än Manner på att avgöra saken så betyder det inte att du och dom andra har rätt.
Har ju rätt svårt att tro på scenario att du har frågat alla hockeyintresserade brynäsare ifrågan.
Men vad vet jag, du har kanske suttit hemma i soffan och ringt runt till alla och frågat.
Du måste vara pensionerad och ha gott om tid för att hinna med en sån sak och samtidigt sköta ett jobb....

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Överdriven och enögd kritik mot Palve tycker jag. En av få kreativa och aviga/oberäkneliga spelartyper vi har och även behöver och som Manner därför med rätta har och även SKA ha lite större tålamod med än vad han kanske skulle haft med vissa andra spelare.
Drar heller inte ner tempot anmärkningsvärt i PP.
I en svacka för tillfället, bara hoppas att Manner vet hur han ska hanteras. Palve har inte varit så genomusel som soffbedömarna påstår. Än så länge överväger hans positiva egenskaper som skäl för fortsatt spel, de negativa som motiverar bänkning eller det än mer osannolika att Manner skulle vilja ha bort honom.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: Inte mkt att säga: håller i princip med, förstås.
Undrar bara varför du undrar vad just JAG tycker, när det finns massor av otrevliga och dryga skribenter som uppträder och har uppträtt på det sättet mot både undertecknad, andra skribenter och dessutom mot det egna lagets både spelare och ledare.
Undrar vad en mer objektiv bedömare tycker om detta?
I övrigt: krya på dig och välkommen med nya inlägg!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Abbott hade nog också varit mer generös med istid till sina lägre rankade backar om dom hade befunnit sig i toppen av tabellen och där man förväntat sig att ligga.
Efter ett par förluster och knackigt läge i tabellen så såg vi ett betydligt mer defensivt och lite "oigenkännligt" Rögle igår där poängen var det viktigaste och medlet för att nå målet blev ett mer tillknäppt och tillbakadraget spel.
Förmodligen därför som Abbott ville ge sina toppbackar mer istid än dom normalt sett kanske brukar ha.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: "munkas: Du tror du kan mer hockey än Manner och co? Är det då?"

Klart att han kan mer hockey än Manner & Co.
Vad är väl deras kunskaper, erfarenheter och meriter från VM, OS och SM-liiga mot munkas egna meriter från: trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrumvirvel: soffan.
Säkert en skön soffa, men har en känsla av att det ändå inte räcker för att trumfa det Manner åstadkommit från båset...

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
Davey85: "Sen hör man om spelare som får ringa själva till Brynäs för att bli värvade."

Sportcheferna må vara lite ovana och kantiga utåt och kan mkt väl ha sina förklaringar, men det där om målvakten från Göteborg: finns det öht några belägg eller information som visar hur turerna gick i det här fallet?
Om nu så är fallet, är det Brynäs fel ifall deras målvakt fick reda på att hon skulle bli entledigad och kontaktade Brynäs INNAN Grahm visste nåt om konkursen?
Bara undrar, det är ju dumt att som vanligt dra några säkra slutsatser om ett ev dåligt eller bra agerande från Grahm i det här fallet, innan vi känner till dom exakta omständigheterna.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Vore inte helt fel, om det funkar. Helst Vela och mest realistiskt då Brickley är back. Tror inte på Brickley och att man isf lånar ut/gör sig av med nån av våra egna backar. Vela och jänkare med bra skott, vore inte dumt.

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
AW-M89: "Kan grabbarna ta det seriöst när Alcen ska ge kritik till en sån som Palve till exempel?"

Nu är det ju inte Alcen som är tränare och som i första hand ska ge kritik eller ros till spelarna utan det är väl isf Manners och övriga tränares uppgift att i övrigt vägleda ex Palve så att vi får ut max av dennes kapacitet.
Sen blir det kanske lite obegripligt när du antyder att Alcen inte har nåt att lära ut till Palve, när många gnäller över Palves lojhet och vi vet att Alcen var allt annat än loj på isen och därmed borde ha en hel del att lära Palve när det gäller inställning osv.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattiask: Varför hänger du och andra härinne då?
Vi snackar väl hockey allihop vad jag vet och kunnat konstatera, därför att vi är intresserade av hockey och Brynäs antar jag.
Vissa härinne verkar ju mer än andra anse sig veta bättre än ansvariga och spelare iom att man kritiserar och kommer med råd om hur dessa borde göra istället.
Så jag förstår inte vad du gnäller över när alla härinne väl är lika goda kålsupare när det gäller tyckande och tänkande om föreningen, laget och spelet/spelarna?
Så blir det bättre ifall vi alla flyttar över till Flashback tror du?

”Ett forum är till för åsikter oavsett hur mkt insyn man har eller inte”

Ja, och vem har stoppat nån från att ha en åsikt då?
Ingen, såvitt jag vet. Om den inte innehåller saker som anses strida mot reglerna.
Mao: du får ha åsikten att nån annan inte har insyn, om den dom isf känner dig träffad så är det väl bara för den personen att vederlägga påståendet om det inte stämmer.
För att ta ett konkret exempel och som illustrerar den åsiktsfrihet du pekar på och som redan existerar härinne.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jockster : Håller med om transatlanterna.
Verkar generellt att vara ettriga/intensiva och ha näsa för var målet är. Finns förstås undantag men isf nåt som bara bekräftar regeln sas.
Vore jävligt kul och upplyftande för både fans och laget ifall Alcen lyckas värva nåt nu under uppehållet.
Kör hårt JA, visa din berömda svada och övertalningsförmåga nu….👊

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: Svaret vet du, jag eller nån annan härinne förmodligen ingenting om. Kan lika gärna vara VV som själv av olika och tänkbara anledningar har placerat sig själv i frysboxen.

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
Treklövern1912: Hänga kvar i den hittills tuffaste och mest ovissa av SHL-upplagor.
Med hopp om slutspel ifall Alcen hittar en injektion i form av en rivig och vass målskytt, typ Palushaj.
Längre än så sträcker sig inte mina förväntningar/förhoppningar idag.
Bättre att bli glad efter att lågt ställda förväntningar infriats än att bli sur när alltför höga har grusats och det ev blir kvalspel…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Soc: Inte alls. Ren och skär slump att Boork råkar vara lika kunnig, nyanserad och påläst som undertecknad…. 👊😉👍

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
varulf: Frölunda snittar väl ca 11000 pers på sina matcher. Då förstår man lite mer Brynäs svårigheter att konkurrera.
Och då har jag ändå inte nämnt skillnaden gentemot Göteborg och stad vad gäller ex sponsorunderlag….

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
{10023}: Kom in i matchen och verkligheten själv.
Varför ska Alcen värva ytterligare en back när vi behöver en (spets)forward?
Lite fel prio isf, kan man tycka…

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
Supportern: I vetskap om att det är jämnt och tufft att öht hänga kvar och Gävles förutsättningar med historiskt dålig infrastruktur jämfört med många andra orter som underlag och dåligt publikintresse så är jag nöjd att Brynäs öht spelar i SHL.
Sen är jag rätt säker på att målen som insatta och ansvariga har idag är betydligt mer realistiska än ex snacket om 4 guld på 10 år, som hördes för några år sen. Det tog jag mest som nån floskel, om än nästan omöjlig att förverkliga, som alla lag mer eller mindre går ut med för att visa att man siktet högt och vill nånting.

Brynäs IF > Sv: mellan säsong som vanligt
Stefan R 63: Ingen clown härinne har såvitt jag vet fått hybris och börjat tala om guld, vilka världsklasspelare och tränare vi har efter en vinst.
Ev glädje handlar isf mest om tillfredställelse/lycka över att laget vunnit och inte förlorat, utan att fördenskull behöva tro att allt är frid och fröjd.
Efter en förlust däremot, då ska alla sparkas eller bytas ut, alla håller knappt div3-nivå osv.
Ska man skratta eller gråta åt den sortens tragikomiska reaktioner efter en förlust?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Back: Och vi slipper undervupoehålletvframförallt och förhoppningsvis (ingen garanti dock) ditt och andra gamnackade gnällkärringars medgångsklagande som hörs efter varje förlust.
Heller inte att förringa, måste jag säga…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Och du är inte tillräckligt vuxen för att kunna erkänna detsamma om dig själv, uppenbarligen…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Jag försvarar Palves ibland riskabla ageranden med de förtjänster som han trots allt har och som i längden överväger.
Ärligt talat trodde jag att du hade lite kunskap och känsla för att se det.
Du är dessutom en sarkastisk soffcoach själv iom ditt omdöme om mig, men det beror väl på att du saknar både självinsikt och ödmjukhet.
Så välkommen i klubben…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern: Nä, men idag är det tyvärr mkt slump/onödigt slarv sin avgör. Surt, dom var inte så mkt bättre än oss. Palves assist och ett hopslag avgör.
Manner erkänner miss med fel gubbar på isen innan tvåan. Även solen har fläckar…😡

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bäska droppar: Ja, ett jävla hopslag till skitmål kan förstås bli avgörande.
Precis när jag skulle undra om jag är nöjd med 1 pinne eller inte…😡

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
CatoCensorn: Säkerligen missnöjd.
Dock knappast så mkt generellt sett att han skulle vilja skeppa honom, som många härinne vill att han ska göra.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Precis. Och min avvikande åsikt om Palve redogjorde jag för med sakliga argument.
Utöver åsikten att Manner nog är bättre lämpad att bedöma Palves vara eller inte vara, än vad nån av oss härinne är.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Tjohooooo!!!
Såg du vispen?
Tog ner pucken på volley, limmade den på bladet och in med skiten i kassen!! Hög klass eller röta?’Skit samma, rättvist!!! 👊👊👊

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9684}: Tipsa Manner istället för mig.
Han lyssnar säkert och agerar utifrån dina gedigna kunskaper och meriter eftersatt du harvtränat och coachat lyckosamt på både VM- och OS-nivå.
Haha…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: Överdrivet gnäll på Palve tycker jag
En viktig både kreativ och avig puckhållare, fördelare och avslutare som vi behöver. Såna här enstaka missar kommer Manner att acceptera med sin filosofi om att våga göra misstag bara det inte sker alltför ofta under match och i mer riskabla och utsatta lägen som vid den här ”assisten” till deras mål.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Björnen: Nä, jag driver inte omkring nånstans.
Sitter fast förankrad framför teven.
Hurså?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Närmsta domaren tvekade länge och såg inte ut att vilja blåsa. Höjde armen när han hörde publikens visslingar. Alltid nåt, det hade vi iaf tjänat ihop till…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Baksidan med Palve i vissa lägen, för överkonstruktiv och tyvärr i fel läge den här gången.
Surt…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Den här sista tvåan känns ju isf inte värre än fasthållningen på Ölund vid friläget som man friade för.
Suck…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Mer solkar korrekt brytning med blad mot blad. Ölund tappar väl balansen efter avslutsförsöket. Hade ändå inte som enögd ifall ett PP.
Rätt ska vara rätt..

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Tripping på Palve i sarghörnet?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Tänkte samma först men Ölund hade sån fart och dessutom backhand-vänd klubba som vänsterfattad, svårt att få träff på pucken vid tillbakaspel av Birger i det läget, tror jag.
Annars bra så här långt, dom har fått lite press pga 2 PP, inte så mkt mer.
Ser klart mänskliga ut jämfört med förra säsongen…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Samtidigt bra läst av Rifalk, stängde väl ner alla andra möjligheter till avslut för Birger.
Skaplig förstärkning av Tambellini på den höga klubban, kan man tycka…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Interference på Kvist framför kassen?
Misstänkt iaf…
BP och håll tätt nu!!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern: Tack själv för ett balanserat och sakligt svar från dig själv och som (kanske inte alltid men ändå…) verkar ha förstått mitt tänk och därmed det jag skriver.
Till skillnad från många ”goddag yxskaft”-svar som är mer frekventa…😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Själv föredrar jag lågskor inomhus och stövlar/golfskor utomhus.
Men smaken är ju som baken: delad….
Nu tar vi rögglarna rätt upp och ner bara!!🏒🥅

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Rodrigo: Bra och förnuftigt agerande.
När du använder brasklappen ”VERKAR” då vet vi att du inte har en aning om det du talar om men ändå anser dig veta, fastän du bara tror/gissar om hur det verkligen ligger till.
Bra, du börjar lära dig.
VERKAR finnas hopp om din framtid i ämnet…😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern: Har aldrig hävdat att nån inte får uttala sig eller uttala sig i frågor för att man inte är insatt eller kunnig. Var har du fått den felaktiga och befängda uppfattningen ifrån?

Jag talar om kritik och tvärsäkra omdömen/råd från soffbedömare härinne om hur ex Alcen borde göra, att han gjort fel, att han är fel man på posten osv.
En kritik som inte kan bli seriös innan man själv varit i Alcens skor sas. Svårare är det inte, tycker jag.
Vad säger att inte du eller jag hade tagit samma beslut som Alcen i en fråga där vi själva haft samma förutsättningar som beslutsunderlag och beslutet har känts som det bästa utifrån samma förutsättningar?

Oavsett hur bra eller hur dåliga resultaten varit så kvarstår faktum: ansvariga med insyn och kunskaper som i jämförelse med de vi har härinne är större, är bättre lämpade att ta så korrekta beslut som möjligt utifrån rådande omständigheter och förutsättningar.

Det är den enda filosofi och tänk jag försöker få fram.
Jag är mao mer neutral i mina åsikter när folk härinne tvärsäkert talar om för andra hur mkt fel ansvariga hela tiden gör, utan att man vet nåt om hur ansvariga resonerat och hur förutsättningarna sett ut.

Att ovanstående tänk av många sen felaktigt och obegripligt uppfattas som att jag därmed alltid anser att alla beslut som tas är korrekta och att Brynäs alltid gör rätt och aldrig fel, är tyvärr inget jag kan göra så mkt åt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Rodrigo: Jo, med du citerar ju bara en del av det jag säger och inte det viktigaste: att han VERKAR (inte med säkerhet HAR) lyckats rätt så bra MED TANKE PÅ HANS KORTA TID SOM GRÖN PÅ POSTEN.

”Vi vet inte vilka spelare han tackat nej till, alla värvningar som gått hem kan ha varit ren bonnröta osv”

Visst är det så. Å andra sidan vet vi heller inte vilka spelare som haft egna skäl att tackat nej till Alcen trots att han har gjort allt för att dom ska skriva på, alla värvningar som gått hem kan ju dessutom och tvärtom ha berott på Alcens skicklighet som SC.

Mao: vi härinne måste ha mer på fötterna i form av insyn och kunskap om Alcens förutsättningar innan vi kan göra en seriös och mer objektiv bedömning av hans jobb så här långt.

Ändå är det många med avsaknad av kunskap och insyn om hans förutsättningar som kategoriskt sågar hans jobb och klassar det som misslyckat. Vad anser du om det då? Låter det seriöst?
Fullständigt oseriöst om du frågar mig…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Är väl ingen som har lyft upp Alcen och ansett honom vara ofelbar, såvitt jag vet.
Man måste väl ändå få ställa frågan ifall kritiken mot honom känns befogad/realistisk/korrekt/felaktig när han som du säger ändå är grön på posten och trots det samtidigt och så här långt verkar ha lyckats rätt så bra eller iaf gjort ett godkänt jobb.
Att det kanske hade varit bättre (nåt vi inte vet nånting om) att anställa en SC med fantastiskt record och lång erfarenhet är väl isf en annan fråga än det som nu av naturliga skäl väl är det enda intressanta: att försöka bedöma Alcen idag, utifrån det han åstadkommit så här långt.
Och utifrån det minimala eller obefintliga underlag för en bedömning som vi härinne trots allt har.

· 56 ·
Om Huge
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Från Lidingö