Historik
Föregående · 55 · Nästa157620: Bra. Då stannar det där. Blir det någon uppslutning vid Metallåtervinningen på lördag?
DJ Hemp: Lägenhet? Nästan mer våning enligt mig;) Och jag är en av de få som värvats till en annan del av Köping!
Dundrade hem genom dimman från Södertälje i den franska bilen. En knastrig men högljudd bilsterio på repeat.
Tre låtar. Tre budskap. Timrå Hej, Rammsteins Du hast och Avery Watts med ENOUGH!
McDonalds i Strängnäs. Tjejen i kassan såg ut som hon ville ligga med någon av oss tre timråtröjor som klev in genom dörrarna som i en dammig westernfilm. Även om jag inte längre kvalar in i den ”liggaklicken” fanns där åter lite klassisk magisk TIK-energi som i alla fall fanns förr.
(Alltså på den tiden ungefär när Bulla åkte med supporterbussen till Bofors innan Elitserien)
Nu nöjde vi oss med att drömma om rödvita piratskepp i bollhavet och smaskade snällt i oss våra hamburgare innan vi fortsatte vårt lilla segertåg hem.
I trapphuset öppnade min märkliga VIK-granne dörren. Han såg eländig ut och väste hest:
- Kom in på en stänkare.
Jag klev på. Fick en kall oktoberfestöl i brist på skumpa. Därefter öppnade han sitt hjärta.
Tydligen hade hela VIK-laget låst in sig i omklädningsrummet flera timmar efter gårdagens förlustmatch.
- - Kriiiiiiiiiiiiiiis.
Mumlade VIK-grannen lågt mellan de ymniga klunkarna av dålig whisky.
Innan han nästan somnade rödgråten och uppgiven över en hög med tomflaskor insåg jag att knäckta grannen även försökte tala om att VIK snart möter Timrå… Och att han på något vis kände skräck inför framtiden…
Jag tröstade honom med några värmande ord:
- - Ta det lugnt. Västerås är favoriter. Lyckas vi göra en bra match är vi nöjda. Känn ingen press!
Innan jag lämnade lägenheten kom frågan:
- - Jo just ja. Timrå lirade väl även i kväll? Hur gick det?
Den finaste formen av hockeyångest.
Han spydde när jag stängde dörren.
Timrå öppnar matchen överlägset. Missar typ 9 frilägen och sätter ett. Därefter tryter orken och SSK sätter press. Fan vad jag lider med detta lag.
Regnet öser ner. Grått, grått och ännu mer grått. Kan någon förklara varför man packar ihop tre TIK-supportrar och styr mot Södertälje?
Nu gör vi det i alla fall!!!
Kevin O Shea: Rögle har väl också 7 omgångar utan poäng som start i högsta serien?
Tror att dom ligger före Timrå i den jobbiga ligan då dom bara fick en pinne i match 8. Timrå räddade sig rent statistiskt genom att köra över SSK i match 8.
Leksand kan knäcka det rekordet snart...
Synd att Ingmar Bergman är död. Annars hade nästa film troligtvis gått i hockeytema.
Redigerad kommentar
Det gör grymt ont att missa denna drabbning... Inte bra. En KÄMPA-seger mot AIK skulle i alla fall vara som kall gröt på en kropp rullad i brännässlor.
Kör hårt!
Men kan Tommy lägga 30 minuter på något viktigare än att dra in 3000 spänn från EN potentiell medlem som går från 300 till 3000 kronor, då ska man givetvis lägga kraften på rätt ställe.
Tänk om Tommy lagt alla kopior framför sig och lagt 10 minuter till att med eget kött och blod skrivit under vart och ett av dessa brev.
Det hade varit hjärta! Hans äkta ärliga underskrift hade skurit som en kniv i varmt smör. Man hade till och med kunnat skriva ut det svartvitt med en förklaring om att man sparar på allt! Till och med färgpatroner i väntan på bättre tider.
Hade någon orkat, tänkt till, eller bara lagt själ och hjärta i detta, då hade jag nog övervägt att leva på vatten och bröd ett tag för att bränna deg på guldmedlemskap till hela familjen!
Något som absolut ska undvikas i dessa tider är allt med LOK och typ vilka är det som står när dom andra faller...
Att älska Timrå IK får Dante´s Inferno att framstå som ett marsmallow-grillparty för välkammade flickscouter!
En hel del skott rakt på motståndaren med jobbiga oväntade vändningar som följd...
Pissmycket nerver kanske? Skulle inte förvåna om det här laget vinner två bortamatcher på raken för att därefter odla någon form av "hemmaskräck".
Att hålla på Timrå IK är som att leva i en bok av Stephen King. Domaren är den elaka clownen.
Med besök endast i Uppsala, Stöckhölm, Södertälje, Västerås, Karlskoga, Oskarshamn och bara två hemmabesök långt däruppe i E.on. är det en skam för rasen! Bot och bättring kräves!
Ska väl försöka ta mig till premiären för att bättra på siffrorna lite dårå. Och det där att försöka ragga med en vän ska bli spännande. Ska kolla lite folk runt stadsmissionen.
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Att ständigt ha en puck uppstoppad i stjärten är den typen av fosterskador jag är glad att slippa. Men grattis ändå mr hardcore.
Och innan vi andra ger oss in att fira, ska vi först försöka smälta att vi bara fick oavgjort innan straffarna.
Såg Timrå någon sporadisk gång under 70-talet. Hade väl en 4 mil till lada. Minns mest att det var svettigt och vattnig korv. Men det var något som bet sig fast. Minns att Lill Strimma dog och att det berörde mig då alla pratade om det. Därefter vidtog en längre TIK-dvala. ST-Hockey missade jag helt då jag flyttade söderut runt 84... Allt brakade igång när Timrå återtog namnet Timrå IK.
TIK-Bergslagen grundades runt 96-97 av mig och "Kungsörs-Daniel" som växt upp ett slagskott från tallarnas rikets sal. Vi var fanatiker och drog runt på märkliga resor tillsammans med diverse rödvita TIK-supportrar i förskingringen. Tranås, hockeybildsmannen under läktarna i Nyköping, Arboga med hönsnät i stället för plexi... Listan kan göras lång. Jag har bott på ett stengolv i hallen (på söder) hemma hos självaste DJ Hemp. Givetvis med en rödvit matchtröja som underlag... Minns inte om vi åt eller drack frukost?
Slog en gång vad om att cykla från där nationalsången skrev till Curres Grill i Sundsvall om Timrå gick upp i Elitserien. Jobbigt men kul att ta sig ca 45 mil iklädd TIK-tröja. Vi blev omskrivna lite här och där. Detta har fostrat ett supporterskap som aldrig kommer att gå ur.
Nu är jag en gammal trött gubbe som givetvis fått mina båda långtbortistanfödda söner att bli TIK-are! När den som nu kallas 25-åringen fyllde 10 fick han en VIK-tröja av sin morbror. Den brände vi under sektliknande former på bakgården;)
Och snart börjar en ny säsong. Vi står startklara! FORZA TIMRÅ!!!
Redigerad kommentar
Vad hade hockeykulturen varit där utan dessa giganter i pauserna?
Själv är jag inne på samma linje som er. Har under sommaren byggt upp en fullstor replika av ståplats i E.ON i en lada med hjälp av gamla äggkartonger och hönsnät. Där testar jag olika aktiviteter som "facebookselfietrumma" och "svartpyro" utan rök. Det funkar ungefär som klassisk rökning av torkade bananskal. Ögonrödertifo ni vet! Men med kolsyreis. Typ.
Annars kan köra lite som Kiruna. Med färgglada tröjor som blir förbjudna när det kommer till kritan. Blottarrock kanske? Kniper ekonomin, då finns det säkert att lånas från den klassiske "läktargrågubben".
Jag har några spännande prylar till som ska provas i min fullskalemodell. Vad tror ni om färgglada afrikanska trumpeter som jag fick köpa billigt efter ett fotbolls-VM? Vilka var det som körde "veckans klubba"?
Jag säger som alla andra i klass-1 värmevarningens Sverige:
- Vad vore Skellefteå utan sin unika förmåga till kreativt läktarbus?
Nu gäller det att smida innan Explorern blir för kall. Fall på knä inför universums härskare!
Redigerad kommentar
Knylan: Henemark var väl skapligt under isen under några år riktigt svåra år? Utblottad uteliggare var väl lyxen i hennes tuffa tillvaro om jag minns rätt? Kan timråprylen ha varit lite ungefär som kaka söker maka i henns fall?
Men kunde hon rycka upp och ta sig till "Mello", då borde väll vårt Timrå kunna hitta tillbaks till SHL!
Jag lever på hoppet och spisar tidiga spår av Army Of Lovers till pölsan och barkbrödet.
Hahl Bundy: Satan vad fint skrivet. Jag sitter här och gråter över min grogg.
Jag är inte till salu. Möjligtvis om en snygg tajt puma hånglade upp mig mot väggen och bad om att få bränna av en förmögenhet för lite... Vad heter det? Det där... Äh. Jag har glömt.
Hempen: Att vara aktiv i Frölunda kan väl räcka med att dra en Kålle å Ada ibland och kanske dräggla lite räkskal?
Redigerad kommentar
Tackade givetvis nej. Då höjde han budet till 25 seriösa loppor...
Sjuk typ. Men vad säger Ni? Spelares klubbhjärtan kan ju köpas. Är vi supportrar huggna i sten?
El_loco: Pelle Hallin är väl ingen fixstjärna? Han är en levande legend med ett rött hjärta! En slitvarg och härförare! Hallin spelar inte solo. Han är anden i Timrå IK. Han behöver dugliga spelare och ledare runt sig för att skörda.
Först ska det härvas och plöjas. Sedan sår man. Därefter vårdar man sina plantor... Skörden kommer alltid sist och vi supportrar är det perfekta regnet.
Fall på knä inför universums härskare.
DJ Hemp: Tror väl att NH90 fick ekonomiska problem redan på 2000-talet... NH90 (The värsta/bästa plank on HV71 ever?) bytte sedemera till det stolta Nyköping Hockey.
Men introtifot med den besynnerliga lagårdsväggen i Nyköping kommer aldrig att slås! Får björnhuvudet i Luleå att framstå som en jamande katt i helkroppsgips.
Tänk er en vanlig lagårdsdörr i en faluröd plankvägg, lite soft rök al á pyroman i högform. Plötsligt åker dörren upp.!
Ut stormar NH90-truppen. En av de uthoppande spelarna drar dock axeln i dörrstolpen. Smack! Hela väggen faller med ett brak rakt ner över vettskrämda spelare och slår med yrande träflisor och rykande hårt i isen. Spelarna hukar sig och flyr panikartat i en scen som får katastroffilmer om jordbävningar att kännas rätt soft.
På den tiden fanns inte powerbräjk. Men Nyköping mobiliserar snabbt ett helt rivningsteam som därefter röjer och städar isen
Art.
Någon som minns vilken musik som spelades? Själv var jag för tagen för att minnas.
Har för mig att någon tillrest söråkersbonde skrek "TIMBER" när väggen föll. Men detta kan vara en skröna som filats fram när tifohistorien berättats runt lägereldarna av hockeynostalgiker;)
Vi som minns när Zäta avgjorde efter det beryktade ladugårdstifot. Vi som minns hockeybildsmannen i sin överrock under läktarna i Nyköping. Vi som minns den stort flinande domaren när ramsan "domaren är dum, jättedum" föddes...
Det var en annan tid. Det var länge sedan. Men det var en viktig del i Timrå IK:s historia. Stackars Nyköping.
Redigerad kommentar
Hälge: Snyggt jobbat av Timrå IK med flera. Finns tydligen både hopp och kraft (E.on) i att dra in stålar till framtiden. Alla gånger!
Dock ser det enligt listan ut att ha gått minst en propp i kärnkraftverket i Oskarshamn.
Föregående · 55 · Nästa