1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479959 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Tingsryd 2022-12-16

2427423 · » Till forumet


Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Tarasov:
Tror det är lagom att stänga tråden dessutom.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle:
Ja du får såklart se på det som du vill, men de 14 bästa lagen får redan mäta sig med varann plus att vi har en rätt attraktiv produkt i andraligan. Men det är min åsikt och inget annat så tänker inte strida mer om det 😀
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Kan du sammanfatta det så jag förstår.

Vad vill Du konkret?

Förutom att MoDo går upp :)
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Tarasov: Du har rätt i att klubbar som Färjestad har förtjänat den buffert dom har eftersom dom varit framgångsrika så länge men jag ser verkligen ingen poäng med att Oskarshamn byter plats med Timrå. Eller att ett Mora byter plats med Leksand eller ett Karlskrona byter plats med Modo. Säger inte att dom klubbarna är så jäkla mycket mindre än Timrå, Modo, Leksand men det är ju faaaan ingen som bryr sig om hockey i Oskarshamn eller Karlskrona? Visst finns det en respektabel charm med att kämpa sig upp från ingenting och vinna men SHL är ju en helt annan varelse idag än för 20 år sedan. Växjö kan vinna tre sm-guld på fem år och ändå ligga i botten av publikligan. Samma resonemang med Skellefteå. Om det nu bara är en penningsport, varför lura oss att det är charmigt när Bofors får ett lyckoår och går upp i SHL bara för att köpa chips och relaxrum för hela slanten och åka ur igen?

Stäng skiten och låt 20-24 lag få värva dom bästa spelarna så att slutprodukten blir sexig nog att titta på.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Silly: Exakt, lite(eller allt) det idrott handlar om
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Silly:
Leksand i hockey är också ett exempel på en mindre ort som kämpar mot de stora drakarna! vackert 😀😝
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Tarasov: Det är väl hela grunden i idrott att alla skall kunna ha chans att gå långt i seriespel/ Divisioner. Titta på Östersund eller Häcken i fotboll. Växjö och Oskarshamn i hockey. Eller när lilla Väsby gick upp. Sånt är ju roligt.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2:
Tycker nuvarande system med 14 i SHL och 14 i allsvenskan är ett bra system, möjligen borde man göra 2 div 1 serier med 14 lag vardera.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle:
Du tänker att lösningen är stängd liga då? Håller med om att fallskärm borde delas mellan alla lag och inte det som går upp.

Ett litet ämnesbyte med HV men Ja HV har goda förutsättningar men det bygger på att de skött sig/lyckats under flera år.

Är övertygad om att klubbar kommer gå upp och etablera sig även framöver. I princip är det väl bara Färjestad som varit konstanta i toppen i nästan 30 år, i övrigt har vi haft ruljans. Det har snackats om att ligan är ”stängd” i över 20 år, men lag byts ut och kommer bytas ut framöver.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Rytter: Olle är trevlig och jag föreläser inte(hoppas jag), du däremot borde lugna ner dej. För övrigt, är det nog bara tomten som tror på 24 lag i en stängd serie.

Vidhåller att svensk hockey mår bäst av syre i systemet, alltså upp o ned-flyttning
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Tarasov: Samtidigt är ju laget som väl går upp i ett sånt sjukt underläge första säsongen i SHL, det är ju som gjort för att man ska åka ur igen? Håller inte med om att det är fullt ut ”självreglerande” när man får värva sist av alla, träna ihop sig kortast tid av alla plus att man får minst pengar av alla för att man måste betala en jäkla fallskärm på 6 millar. Tycker systemet redan nu är byggt för att gynna 4-5 storklubbar i toppen. Dom som aldrig riskerar att åka ur (nästan aldrig HV71). Kolla bara hur HV agerar nu, dom ligger risigt till och har snart omsatt ett helt lag under säsong. Är det 7-8 spelare dom köpt nu?

Eller jo visst det är självreglerande men på ganska orättvisa grunder.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Vi kan säga 14 då, spelar ingen roll. En stängd liga skulle alltså gynna svensk hockey, för om inget lag åker ur så spelar vi fler juniorer?

Kan vara så, men vet ej. Dock vore det tragiskt om upp/ned-flyttning försvann.

Tycker allsvenskan idag är en bra grogrund för juniorer
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2:

Nu tar du på dig din stora hatt igen. Roligt att du nyss hade en föreläsning för Olle hur man ska uttrycka sig och vad som är acceptabelt eller inte och låssas sitta med någon sorts värdegrund.

Men att kalla mig för tomte det är helt ok.

"Nån tomte tror ju på 24 lag, o norra/södra grupper."

Din moralkompass behöver kalibreras, eller så befinner du dig i ett magnetfält.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: Om den består av 10 lag (varför den nu skulle göra det) så är varken Timrå eller Modo med i den stängda ligan, det är väl givet. Men om cmore anser sig kunna betala ut 14x65 mkr idag (nästa säsong), varför skulle man behöva minska till 10 lag? Ekonomin i det hela ligger väl i vad folk är villiga att betala för matcherna? Visst kanske vi i norr skulle få ett litet tapp i tv-publik för att vi skulle spela fler matcher mot lag i folkfattiga regioner och färre mot storlag i söder men vi kanske kunde kompensera det med fler människor på arenorna för matcherna blir mer intressanta?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Rytter:
Upp nedflyttning är självreglerande klubbar som inte får det att funka åker ur. Bra juniorer platsar i konkurrensutsatt miljö, de kan i princip välja mellan J20/Div 1/Allsvenskan om de nu inte platsar i SHL.

Tänk en framtid när klubbarna riskerar ekonmin utan att kunna åka. Hot om minskade intäkter lever många bolag med och får hantera.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle:

Precis, det är väl inte en dum ide att hyra ut sin stjärnor ifall det är helt klart att man missar slutspel. Ger en ju pengar att satsa kommande år ifall man kan spara in några feta löner i slutet av säsongen. Pengar som kan gå till nästa års satsning.

Ser detta med att spelare säljs av som minsta problemet, Västervik gör det redan idag och skeppar spelare mot ekonomisk kompensation varje år trots att vi har en öppen liga.

Tror det är mest gammalt tänk som gör att man är emot en stängd liga, det går liksom inte att jämföra med pengarna och risken som finns nu jämfört med 70, 80 och 90 talet.

Nya tider behöver nytt tänk.

Tror det skulle vara bra för klubbarna att kunna utveckla sin verksamhet och sina spelare utan att ha hotet att tappa 50m i intäkter och ha risken för konkurs hängande över sig.

Kan inte vara speciellt nyttigt för någon (spelare, ledare, mfl) i de klubbar som riskerar nedflyttning. Vilken jävla press att leva med att man kanske ställer till det så personer tappar jobbet eller ser till att klubben går i konkurs.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: ok, men om en stängd SHL blir verklighet, och den består av 10 lag. Är Timrå given, eller vilka krav ska man ställa , för att komma ifråga? Nån tomte tror ju på 24 lag, o norra/södra grupper. Men realistiskt blir det nog ganska få lag om det blir stängt. Västerås, en stor stad, bör vara med. Sundsvall är väl också en möjlighet. Fler stora 'marknader' kan ju vara Uppsala,Norrköping. HAr svårt att se det gagna hockey-Sverige
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: tja när man inte går till slutspel så skickar man knappast sina juniorer men kanske legoknektar någon annanstans, så kanske det blir. Vi står ju på mottagande ände av det förhållandet nu när finnarnas säsong tar slut och det är väl ingen som direkt klagar på det? Stänger man serien så gynnar det väl alla klubbar som är med i den? Tror inte Västervik misströstar allt för mycket, dom hade ju aldrig accepterat en plats i SHL ändå om dom på något mirakulöst sätt hade gått upp?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Rytter: Det är bara du som pratar om 20-24 lag. Tror det är orealistiskt och jag ser en stängd serie som horribelt. Sluta vara personlig och motivera på ett bättre sätt för en stängd serie
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Rytter: vackert! Det visste jag inte. Men man kan väl ändå konstatera att kommuner ofta har spelat en räddande roll för klubbar som varit i kris och jag tycker det är rysk roulette på ganska hög nivå.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Och när man ser att man inte går till slutspel, skeppar man laget till pöbeln för att spara pengar. Vill man värna svensk hockey kan man i stället kräva ex antal juniorer i varje match, då funkar upp o ned-flyttning ganska bra. Förstår inte varför man ska stänga en serie, som på sikt bara gynnar folkrika områden
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2:

Du frågar gång på gång vad som är bra med en stängd liga, du har fått flera svar från Olle och andra i denna tråd vad man ser som positivt med en stängd liga.

Varför frågar du igen, kontra mot argumenten istället ifall du tycker att de inte håller, istället för att ställa samma fråga om och om igen.

De som har pratat om stängd liga säger att det är under förutsättning att man tar 20-24 lag och delar in dessa i norr/söder grupper. För att tex spara pengar vid resor, bygga intresse när man möter lag geografiskt nära osv. Du kan ju inte bara bortse från premisserna som gäller i personers argument och säga att det kanske bara blir 10-12 lag som är lagom. Det var ju inte premisserna för en stängd liga för de som argumenterar för att det skulle vara positivt.

Alla säger ju att stängd liga har vissa förutsättningar t.ex 20-24 lag i norr/söder serie håller du inte med får du ju kontra mot dessa argument och inte skapa din egen sanning.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle:

En rättelse, det fanns privatpersoner och företagare som ställde upp och räddade klubben när vi åkte ut. Att säga att det enbart var kommunen är orättvist mot de med klubbhjärta som ställde upp och förtjänar att lyftas fram.

-För Allehanda berättar nu förre ordföranden Tomas Byberg hur han skänkte tre miljoner ur egen ficka för att rädda klubben efter SHL-degraderingen.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Rytter: Kul, jag har ingen åsikt? Du bestämmer redan i ingressen att jag inte är med i diskussionen. Vem är du att bestämma det? Jag vill inte ha en stängd liga, av skäl jag redan skrivit. En stängd liga är en död liga. Du babblar om 20-24 lag, men tänk om 'Marknaden ' bara tycker 10-12 lag är lagom? Är MoDo givna då? Tror inte marknaden ser tillbaka i historien , utan det är stora städer som gäller(vilket du antydde i ett tidigare inlägg). Skärpning tack!
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: jag trodde inte att Timrå skulle ha en snittpublik på 5300 i SHL, nej. Så jag kanske inte hade tyckt det i allsvenskan även om jag tycker att Timrå hör hemma i SHL.

Jag tror att en stängd liga är bra för att klubbarna kan tänka mer långsiktigt och spela in juniorer i lagen utan att vara rädd att tappa poäng i en match som kan betyda negativt kval. Även om jag njöt av att se HV71 i allsvenskan och likaså med DIF så är det ju kanske inte så bra att tex. huvudstaden inte har ett lag representerat i högsta ligan när dom ställer upp med två lag i tv-pucken. Det är heller inte så bra att klubbar som i grunden har haft historisk lång sportslig framgång åker ur och kanske riskerar konkurs. ”Ja men då har dom inte huserat med pengarna” kan man ju säga då men så ser ju businessen ut. Man måste vara fullinvesterad för att hänga med, om man inte heter HV71, Färjestad eller Frölunda. Nu skriver jag inte Modo för att knäppa nån på näsan men det är ju ändå ert forum så jag vill lägga till att ni fick väl ett tillskott från kommunen när ni åkte ur? (Fick säkert Timrå också). Om kommunen hade sagt nej, hade det känts ok att låta allt bara gå i konkurs? Det är en tuff bransch och jag tycker i slutänden inte att det ska vara upp till en välvilligt inställd kommunledning om en hundraårig klubb ska överleva eller ej till följd av ETT sportsligt dåligt år.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2:

Om du inte ser fördelarna respektive nackdelarna med stängd liga själv är det ju svårt att vara med i diskussionen. Du måste ju ha någon egen åsikt?

Fördelen är såklart att klubbar kan agera långsiktigt och satsa på sina egna spelare istället för att i panik riskera ekonomin och värva in någon trött import med fint CV som kostar 5-10 gånger mer.

En stängd liga gör att man kan våga satsa mer på sina juniorer och ge dem plats i laget. Varför tror du Finland varit så framgångsrika i JVM, jo för att deras juniorer får spela seniorhockey i den högsta ligan och utvecklas där, de blir inte petade till förmån för en trött import när klubben ligger längst ner och krigar för att undvika kval.

Ta Timrå t.ex tror de flesta Timråiter hellre sett att man satsar på sin egna produkt Oliver Johansson och ger honom en plats i laget och utveckla honom år för år istället för att köpa in en trött överbetald Alvarez, han hade väl t.ex. 150k i månaden har jag för mig.

Ovanstående är ett exempel på vad som händer när man har hotet över sig att åka ur/kvala och riskerar att gå miste om 50m i tv-pengar.

Kan definitivt se fördelar med en stängd liga även om det tar bort spänningsmomentet med upp och nedflyttning.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Respekt för det, men som vuxen får man stå över slikt, även om det kan vara stressfullt. Men , hur blir en stängd serie bäst för svensk hockey?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: vadå ”kan bättre” om man försöker förminska människor konstant med att skriva att dom är ”korkade” och ”inte förstår bättre” så får man väl tåla lite tillbaka? Försöker diskutera hockey här men måste stå ut med nåt tafatt vuxenmobbarbeteende. Ser jag det i vardagen så reagerar jag, precis som alla vuxna borde göra.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Tror du inte tyckt det innan ni gick upp. Dessutom tror jag inte en stängd liga innebär att 20-24 lag får vara med i finrummet, absolut inte. En sista fråga bara.

Vad gör att en stängd liga är bra, förutom lagen som tror sej vara med där?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: Som många redan varit inne på tycker jag att systemet kan omarbetas och fler lag kan få plats i högsta ligan/ligorna. Där tycker jag absolut att Timrå har en plats, vi har ju ändå högre publiksnitt än storlag som Växjö och Skellefteå och liknande snitt som större städer som Linköping och Örebro. Jag är inte beredd att placera Timrå i samma fack som Mora och Karlskrona som varit uppe i SHL, haft svalt intresse och sedan åkt ur. Detsamma gäller väl Oskarshamn, dom har väl sämre publiksnitt än vad halva allsvenskan har (så klart på grund av att deras hall inte tar mer också). Oskarshamn är för mig inte en långsiktigt hållbar aktör på högsta nivå.

Så en stängd norr-söder-liga är jag för. Det är inte bra för någon att lag som Oskarshamn eller Mora går upp i SHL. Däremot är det bra om lag i Norrland får spela derbyn mot varandra så att intresset för sporten växer.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Små-orter är talang-fabriken för svensk hockey. Hockeyförbundet accepterar givetvis Cmores bud, men fördelningen till svensk hockey är skev.

Sedan är du väl bättre än att skriva detta?

"men sluta argumentera som en femåring med en glasspinne i röven." Du kan väl bättre eller?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
J F K: men sluta argumentera som en femåring med en glasspinne i röven. Förstår verkligen inte varför du känner ett behov av att vara så jävla otrevlig hela tiden. Väx upp för helvete och bemöt människor med respekt.

Började du inte hela resonemanget med att det var orättvist mot Almtuna och Tingsryd som får spela i kassa arenor eftersom dom inte har några pengar? Du ville fördela 227.000.000 kr varje år till ligorna under SHL. Du vill, tolkar jag det som, att förbundet ska konfiskera 25% av cmores årliga förhandlade kapitaltillskott och fördela ut dessa. Nu skriver du ju att produktionen för att driva allsvenskan är för dyr. Det lönar sig bara om man också har SHL, ska man tolka det som att SHL är lönsamt och allsvenskan inte är det då? Då kanske fördelningen av tv-pengarna, med ditt sätt att resonera, är ganska logiska just nu?

Du har hela tiden argumenterat för vad som är ”bäst för svensk hockey” skriver du och jag har hela tiden hävdat att svensk hockey är för liten för att ge klubbar på en massa småorter konstgjord andning i form av gigantiska kapitaltillskott. Juniorer har hela tiden passerat genom seriesystemen ändå. Den svenska andelen NHL-spelare är tredje största nationalitet i NHL efter USA och Kanada. Att många ungdomar idag väljer andra sporter som innebandy och fotboll kan ju förklaras med att det bara kostar en bråkdel att hålla på med dom sporterna jämfört med hockeyn.

Tror du även skrev om konkurshot för vissa mindre klubbar i division 1, ja kanske man ska ge bidrag till klubbar som långsiktigt har en chans att stå på egna ben? Har man det tufft i division 1 nu så kanske målet inte ska vara att gå upp? Har man 200 pers på läktaren idag så får man ju inte automatiskt 2000 på läktaren bara för att klubben får cash att köpa ny klubbor och ismaskiner för. Som sagt så är hockey en rikemanssport och att tro på nån slags evig organisk tillväxt av sporten tror jag är fel.

Vad har ens hockeyförbundet för mandat att ställa krav på cmore? Finns det ens nån aspirant på att ta över ett sånt avtal om cmore säger ”nej vi vill inte finansiera en icke vinstdrivande verksamhet, vi drar”? För det är väl det detta landar i? Cmore ska tjäna pengar. Förbundet ska utveckla sporten. Båda parter verkar tycka att man hittat ett fruktbart sätt att samarbeta. Sen skrev du att du hellre ser en match med Almtuna mot Västervik än SHL och har man den inställningen så är det kanske inte så konstigt att man tycker att SHL får på tok för mycket pengar? Det ligger väl lite i betraktarens ögon, personligen tycker jag att det vore helt sjukt om Almtuna fick 5 mkr extra för att spela matcher med 1000 pers på läktaren och Färjestad med 8000 på läktaren mot Frölunda får 5 mkr mindre. Jag vet inte hur du hade tänkt fördela ut dom där 227.000.000 kr, hade gärna hört ett förslag så man har någon referensram.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
UbbeNils: dryg-Nisse :)
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: Omtänksamt, men måste säga nej tack. :)
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
UbbeNils: UbbeNils, du verkar ju vara sympatisk. Vill du ha en MoDo-tröja?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Greenwolper: Stänger dom ligorna så får TIK en supporter mindre direkt! Kommer aldrig att engagera mig i hockey nått mer isåfall! Det är ju streck fighterna som är en stor del av känslan och spänningen. Får rysningar bara jag tänker på det.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Fast, tror många i vårt land håller på sitt lag, ex.vis Timrå. Om ni, av någon anledning, skulle stå utanför den stängda ligan. Skulle du sitta o tindra med ögonen på nån NHL-match eller glädjas med att Färjestad slår ut ett lag från Bulgarien i CHL, kanske vifta lite torftigt med en Wifsta-flagga? Sedan småmysa, detta var väl bra för svensk hockey?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: för mig är det inte sport att ha stängda ligor. Dock skulle man istället göra något åt ofördelaktiga tvavtal och fallskärmar. Kolla mer på fotbollen
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Jan-Erik : Släpper man marknadskrafterna fria är MoDo snart utplånat, tyvärr
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
J F K: Friplatserna för J20-la är ju helt sjukt, sedan kan man inte alltid få 100 procent rättvisa, men en bra början vore om SIF tog över taktpinnen i svensk hockey i stället för att ledas av SHL
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Bad_Brett: om vi tänker att alla lag ska förhandla tv avtal skulle det ju även gälla i shl och när vi går upp skulle vi hamna långt ned på listan i tv intäkter sett till att vi är från en liten ort med begränsat antal som köper tv abonnemang, samt begränsat intresse från övriga landet, se bara hur lite kvällspressen skriver om Modo. Utan kommunens pengar skulle vi också få det svårt. Det skulle ju bli lag från orter med stora företag som vill sponsra som skulle gynnas. Vi har ju Hägglunds men militärt företag har alltid upp och nedgångar i orderböckerna och med brittiska ägare är det inte säkert att deras sponsring ökar nämnvärt trots årets stora ordrar. Betänk att när skogsbolag Modo sponsrade fick vi 6 miljoner per år på 90 talet, en gigantisk summa även i dagens penningvärde och någon sådan sponsor som årligen skulle lasta upp den mängden pengar finns inte. Holmen skog är ju inte ens tröjsponsor längre trots att de ännu har verksamhet här. För övrigt, varför skulle inte kommunen sponsra, bara skatteintäckter på spelarna och övriga anställda och reklamen för orten är ju värt mycket.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Greenwolper: Tycker man verkligen att hockey är så tråkigt i Finland? Dåliga, ur ett internationellt perspektiv, är dom ju definitivt inte. NHL är ganska kul också.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: I spanska ligan får Barcelona och R Madrid 40% av tv-avtalet. De är redan de rikaste klubbarna, men det cementerar i princip att de två prenumererar på spanska ligan. Det handlar om vilken av de två som ska vinna, förutom var tionde år när något annat lag skräller.

Det är klart att det inte är 100% rättvist, men jag tycker inte vi behöver ge SHL-lagens J20 friplatser, en fallskärm som är galet hög eller tv-avtal som är skeva.

Inte ens i Spanien skiter man i de andra lagen som Boden och KHK dock...
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: åtminstone att en skall kvala med
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
hockey_21: stänger man ligan helt så tar man sista steget för att förstöra svensk hockey och är ingen sport med stängd liga utan bara uppgjort och tråkigt.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Trilske: Avslöjar: Bröderna Davidsson till Tappara
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
J F K: "Jag är heller inte för att differentiera inkomsterna beroende på hur många fans man har. Jag tycker att det går emot hela idrottens idé."

Detta är essensen,vill vi ha idrott på lika villkor, eller ej?
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Olle: Resonemanget är dock korkat gällande omförhandling. Problemet är att det är väldigt dyrt med produktionen från alla arenor, vilket gör att det nästan bara lönar sig om man samtidigt har SHL. Då betalar man dyra pengar för SHL och får allsvenskan på köpet. Snacket om att det bara är för allsvenskan att förhandla bättre är så djupt okunnigt. Ingen är beredd att köra så många produktioner för en andraliga, även om den är väldigt bra.

Så, nej, det är inte bara att förhandla bättre. Sluta föra så korkade resonemang, för det tyder bara på att man inte förstår hur det fungerar.

Ja, det gynnar såklart MoDo att det är som det är. Lägger man på 5 mille på alla lag så blir givetvis vår relativa fördel procentuellt mindre. En ökad inkomst på 5 miljoner gör mycket mer nytta för Västervik än MoDo.
Jag har dock hela jäkla tiden resonerat kring vad sin vore bäst för svensk hockey. Inte vad som vore bäst för MoDo.

Jag är heller inte för att differentiera inkomsterna beroende på hur många fans man har. Jag tycker att det går emot hela idrottens idé.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
hockey_21: Klockrent, bättre att luckra upp så att 2 lag åker ur SHL varje år. Frisk luft är bra.
Låst ämne

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
Nucky: Djurgården har rika privata sponsorer som inte har några som helst problem att pumpa in pengar till förstärkningar. Stoppel kommer att värva undra vad Hinken har för ess i rockärmen att plocka fram.
Låst ämne

2427423 · »