1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474706 inlägg · 4078 ämnen

Vita Hästen - Modo 2018-10-17

« · 1914981 · » Till forumet


Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: Tack för ett låångt och bra skrivet inlägg(även om du , som många andra, alltid drar in ungdomssatsningen mm, när man påstår att något inte fungerar). Om jag kokar ner det till det jag tycker är problemet, så anser jag att många spelare gör fel värderingar om när man ska
vara konstruktiv i egen zon och när man kanske ska spela enkelt. Detta har väl inte så mycket med spelidé att göra , utan blick för spelet. Lukas Wernblom är briljant i detta fall, han verkar veta när man lyfter ut pucken eller när man kan passa in framför målet.

Om man inte får klaga på något så är allt bra. Då blir man bekväm. Jag anser att MoDo är med o slåss om SHL-plats i vår, men för den skull tycker jag vi måste värdera spelet i egen zon bättre. Leder man med ett mål och har full puck-kontroll i egen zon med 5 sekunder kvar, så försöker man inte göra mål utan lyfter ut den i mittzon.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: Håller med, det där med att flippa in pucken framför eget mål har varit ett utsökt sätt att komma ut med pucken under kontroll och starta snabba uppspel.
Endast vid ett tillfälle har det kostat oss och det var Björkas pass till Fish, som för övrigt förtjänade extra stilpoäng.
Det var nämligen årets frispelning
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Confusius: Boxen har väl generellt varit ganska bra och Hanses har ju räddat segrar åt Modo väldigt många gånger, att varken boxen eller Hanses var jättebra sist tycker jag inte reflekterar helheten
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: "Vad finns det att klaga på egentligen?!"

Möjligtvis boxplay-spelet och Hanses ojämna spel?! ;)
Kommentera


Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
puffe: Men lugn nu för fan, Modo ligger 2a och har klarar spelet ur egen zon riktigt jävla bra det inledande matcherna och försäsong, vill du seriöst att Modo skall gå tillbaka till spelet vi haft för oss senaste 5 åren där man kastar ut pucken i mittzon och motståndarna kan ha 3 minuter långa anfall på oss åt gången, det är ju pga av dom förlegade spelsystemen som Modo spelar i allsvenskan nu!!

Äntligen säger jag till ett nytt system där man söker pass in framför egen kasse i egen zon, Modo har nästan alltid kontroll över pucken och kan styra händelserna på isen i mycket större utsträckning än tidigare vilket just nu tagit oss upp som bästa lag i allsvenskan.
Alla vet att vi inte kommer kunna slarva för mycket till våren i ett eventuellt kval, men det är ju över 40 omgångar kvar att träna på spelsystemet innan det blir skarpt läge på riktigt så ta en chillpill och låt saken ha sin gång!

Hur negativ och ”orolig” vissa är så är vi bäst i allsvenskan hittils, vi har ett ruskigt giftigt PP, enorm bredd, en modern tränare och ett spelsystem som hittils betalat av sig bättre än någon kunnat förvänta sig, fin talangutveckling och ett enormt intresse runt Modo hockey förening igen, vad finns det att klaga på egentligen ?!
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
puffe: Som sagt, jag kan inget om Hellkvists filosofi, men ska vi alltid leta svåraste passen , när vi har puck-kontroll i egen zon, så lär konkurrenter läsa av det snart
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
J F K: Jag klandrar ingen,men att Modo lämnar ut sina målvakter genom att spela 'supersmart' i egen zon är så jävla uselt. Att vi vunnit en massa matcher är bra, men
när vi möter bättre lag framåt våren , så kan detta huvudlösa pucktapp i egen zon bli svårt att försvara. Ska vi spela överkonstruktivt i egen zon, blindpass mm så bör vi ha Gud med oss för att komma tillbaka dit vi hör hemma. Lite mer ödmjukhet i försvarsspelet önskar jag.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
puffe: Jag skulle varit orolig om inte Hellkvist varit väldigt tydlig med att vi kommer att försöka hålla pucken inom laget, även om vi framförallt initialt kommer att tappa den i vår iver. Det är alltså inte någonting som inte Hellkvist förutsåg, utan snarare varnade för flera gånger. Han har många gånger också poängterat att det är först i februari vi ska vara riktigt bra.

Med tanke på att vi vunnit åtta av tio matcher så tycker jag att det ser förbaskat bra ut. Hade jag velat haft ett bättre boxplay, mindre riskabelt passningsspel i försvarszon och ibland varierat med rakare anfallsspel. Absolut, men det tar tid att nöta in och Hellkvist har prioriterat andra saker. I dagsläget tycker jag att det är kopiöst svårt att klandra honom, för jag antar att rätt få vill ha tillbaka Säcken, Huras eller AJ?
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
hockey_21: Förvisso, men offensiva spelsystemet funkar ju redan , i minst 1 eller 2 perioder per match. Om det defensiva spelsystem bygger på att spela blindpass hela tiden, så fungerar det ju redan klockrent. Jag vet inte vad som krävs, men om man orkar spela offensivt en hel match så blir det jobbigt för motståndare, men idiotpass i egen zon , är det en spelidé?
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Rytter: Herregud. Givetvis är jag intresserad av uppflyttning! MoDo är i fel serie, oavsett hur ungdomar utvecklas. Blir vi 10 och flera har utvecklats är vi kvar i allsvenskan men ungdomarna har gått vidare. Som alla andra älskar jag MoDos talangutveckling, har följt den i snart 50 år och det har gått upp och ner. Men till skillnad från dej som babblar om konstiga lag som Mora, Leksand, Timrå, så följer jag MoDo, enbart dom. För mej behövs det inte 40-50 omgångar, MoDo har efter 10 omgångar visat kvaliteter som gör dom till en stark SHL-utmanare. Men då måste vissa olater bort. Det var det jag skrev om, inget annat. En sak till, om du vill uppröras. Jag tycker fortfarande MoDo måste visa att dom är ett lag med eget spel i 3 perioder. Det har bara hänt en gång i serien. Ändå ligger vi i toppen. Men framåt våren när vi möter bättre lag bör vi ha städat undan alla felaktigheter som händer ideligen nu.

Amen
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
J F K: Ja, men för att gnälla ändå när vi är i topp blablabla. Vi har gjort EN helgjuten insats, det var mot Leksand. Om jag minns rätt har vi i alla andra matcher dippat rejält i minst en period. Ska vi utmana(som vi självklart ska) om en SHL-plats i vår bör vi snart börja spela för varann i 60 minuter. Motståndarnas vassaste vapen är ju när MoDo ska lira sej ur egen zon. direkt pinsamt att se alla dessa indianare
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Hakning-Henrik:
Psykologisk hjälp? Kolla tabellen 10 matcher 8 segrar 😉
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Hakning-Henrik: Hedberg kommer att lära sig mer och mer hur forwards åker och åt andra hållet så kommer forwards lära sig hur man ska åka för att vara spelbar. I alla fall verkar allt jag sett och hört av Hellberg handla om att underlätta för det.

Toby är så snabb i tanken och har så bra klubbteknik att han inte bara hinner titta upp, utan också slå de passningarna. Så långt tror jag inte att våra yngre backar hinner i vinter, utan där får vi helt enkelt underlätta för dem att göra rätt...
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Hakning-Henrik: Det var en match vi helt enkelt schabblade bort.
Tror vi vann skotten med typ 40-20, så så illa var det nog inte.
Det var ju trots allt på bortais och vinna skotten så tydligt säger väl mest om hur det såg ut bakåt, stundtals
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Robin Ztorken L: jag undrar vad som hänt med dig? Kan du dela med dig av psykologiska tips till Modo om det blir kämpigt?

Nåja, jag tror att det kan bli några bakslag här och där, det viktiga är väl helt enkelt att vi inte hamnar i dåliga vanor. Det som är positivt är att mot motståndare där målvakten inte storspelar har vi kapacitet att göra många mål. Tror vi med tiden blir bättre på att täppa till bakåt och avvägningarna blir bättre.

Hur många indianare slår Toby? Ingen är felfri men han är extremt skicklig att snabbt spela sig ur vår zon. Det har han inte lärt sig under en natt och jag får känslan att våra yngre spelare som uppmanas våga utan att bli bänkade blir mindre hämmade i sitt spel och i längden kommer bli grymt duktiga och utvecklas snabbare med detta spelsättet. Det handlar om att ligga på gränsen många gånger. Lyckas du kan det vända spelet, missöyckas du blir det en svår situation bakåt. I vilket fall som helst utvecklas du. Sålänge vi håller oss i toppen finns ingen anledning att ändra på detta.

Hedberg tex vet att han slår indianare, alla vet det. Han behöver inte konsekvenser utan förstår dem själv och kommer garanterat försöka slå bättre pass.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Robin Ztorken L: Jag tror inte att det hade varit spelbart...

En skitmatch igår igen sett till spelet i egen zon. Det håller inte att gång på gång bara hoppas att vår offensiv och Hanses ska fixa eventuella missar. Det var nog nödvändigt att vi åkte på en sådan här smäll för att komma tillbaka till det spel vi hade inledningsvis av serien. Det är som om tuppkammen och nonchalansen växt i samband med att vi ändå vunnit, trots att vi inte koncentrationsmässigt varit helt påslagna.

Det som brukar definera ett topplag är i första hand att man studsar tillbaka efter förluster. Att aldrig förlora mer än en - två matcher på raken brukar känneteckna lag som ligger i toppen, för skitmatcher eller matcher där motståndarna överträffar sig själva inträffar alltid någon gång då och då.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Tarasov: Hade nog räckt med en spänn :-)
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Robin Ztorken L:
Synd man inte kunde satsa pengar på vem som skulle blir ”forumets tröstare” för ett år sen, varit miljonär idag om slängt in en 10 på dig😂.

Även om försvarsspelet bitvis inte funkar så beror det delvis på ett vägval man har gjort, och dessutom inte lika virrigt som för 2 år sen.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Heyerdal: Vi vinner imorgon!
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Robin Ztorken L: det syns då passningar läggs att det, oftast, är snärtiga o distinkta passningar
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Nucky: Kommer ihåg att Oskarshamn förlorade en match med typ 10-0, hemma förra säsongen.
Visst det ser ibland extremt rörigt och slarvigt ut i vårt försvarsspelet.
Däremot ser jag en enorm förbättring i vårt passningsspel, mot förra säsongen.
Nu sitter passningarna mer på bladen, förr satt dom i vadhöjd och gärna bakom framrusande spelare.

Så detta fenomen är väl det som kan inträffa i Hellkvists spelupplägg.
Det blir nog bra, vad det lider...
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: Ja men det passar bra, då kan vi döda 2 spöken nästa match.
F.ö var ordet jag sökte "eldprov" och inte "blodprov" i förra inlägget..😁

Kommer jag ihåg helt fel, eller spelade Oskarshamn ifjol som Modo i år, dvs läckte en del bakåt men väldigt giftiga framåt? Har för mig deras defensiv var deras stora akilleshäl. Betyder såklart inte betyda att det blir så i Modo, men det tas en hel del risker i egen zon och uppspelsfasen.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Tarasov:
Gratis till 23:41 Hellkvist ger sina synpunkter , blir inget firande med proteindrink ikväll...😫
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Tarasov: Kommer att ta mig igenom fikapausen i Umeå imorrn i alla fall. Sörpla lite kaffe och kolla lite tabell i VK Sporten. VoodooDamerna leder ju. Ser inte Björklöven där heller hur jag än vänder och vrider på den tunna bleka blaskan.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo:
Kval till SHL kan man såklart alltid drömma om men tycker vi tar oss igenom serien i första skedet👍
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Heyerdal: Anledningen till att jag tror Modo är en av seriens starkaste lag är för att jag inte ser några andra lag med mer än Oskarshamn och AIK som har kvaliterna att hänga i toppen.
Leksand känns inte alls särskilt starka även om jag tror det är de enda laget som kommer riskera allt för att plocka in dyra nyförvärv så ser jag inte leksand som en topp 3 kandidat.

Nu är det ju tidigt på säsongen och nästan precis allt kan ju hända så det känns lite onödigt att sitta och spekulera huruvida vi är ett kval till shl lag, efter jul har man nog tillräckligt med kött på benen för att spekulera i den frågan.

Nu krossar vi Pantern på fredag så är denna match glömd och borta sen
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Nucky: Och Pantern som varit modos kryptonit senaste säsongerna...
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: Jag lovar att inte skriva ngt idag.. Men tänk på att ni inte kommer vinna alla matcher.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: svårt att sia varför det blir så tokigt, förutsättningarna är bra de åker dan innan har hela dan idag att ladda för match men ändå blir det en plattmatch, sen som flera här tycker hade Hanses en dålig dag o typiskt för matchen när de gjorde 3-5 och hade chansen att få Hästen lite darrig så bjuder vi på en kontring o mål, många lag liksom även Modo blir, bör iaf, bli bättre o bättre då det gått 10-15 omg så jag är inte helt övertygad om att Modo är ett av seriens starkaste lag, hoppas jag har fel och att de får ett tryggare försvarsspel för det brister mycket där o många av vinsterna har varit med marginalerna på Modos sida.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: Yep, nu kommer blodprovet. Bra lag studsar upp direkt efter en torsk som denna. Nu blir matchen mot Pantern jävligt intressant!
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
wolper: Det är okej att vara besviken, men du måste inte delge detta i varje inlägg, vi vet att du är besviken och det är vi nog alla :)

Om Modo nu är seriens bästa lag, då ska man rycka upp sig rejält och göra sin bästa match hittils på fredag och köra över motståndarna, DÅ är vi ett topplag
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: Ja Hanses hade inte sin prime ikväll, även defensiven var usel, moralen blir såklart lite naggad när man styr allt på banan men man får enkla mål i arslet, man äter sig tillbaka och har greppet men man tappar det och luften går ur, en klassisk punktering.
Possitivt är att Modo följer gameplan och lastar skott mot mål, sen hade jag hoppats på en bättre forcering i 3e
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Andra förlusten på tio matcher och vissa blir helt galna och verkar ha gett upp säsongen redan!?
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
wolper: Hahaha! ;)
Kommentera


Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
wolper: Snälla sluta skriva, du skriver samma sak om och om igen i affekt.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
7r1l5k3: 39. Enström, Tobias Slashing (36:26 - 38:26)

Skandalutvisning. Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: så jävla värdelösa idag, vi släpper för mycket som många matcher men idag ville de inte anstränga sig ens. Less......
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Nieminen: Ja den här förlusten jag vi ju tjänat ihop till, det har ju synts som senaste matcherna att man är för bra för att ta i en hel match. Hoppas det blir en väckarklocka bara, det är ju bättre att förlora mot Hesten än lagen i andra änden av tabellen (fast helst vill man ju bara ha 3or).
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Webmaster: Slarv, slarv och åter slarv summerar den här matchen. Första baklängesmålet är såklart en riktig bjudning från Björka. Väntat att vi skulle äta oss tillbaka men vad fan hände sen? Mycket märklig tillställning. Nej, vi gav bort detta, motståndarna får göra för enkla mål.

Åkte Enström verkligen ut för den där "slashingen"? Tittade bort för en sekund och antog att det var den där nya regeln vid "felaktig tekning" (2ggr) som gav en tvåminutare. Nåväl...
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Gavelo: 6 insläppta på 23 skott är ju allt annat än ok. En blandning av svagare insats av Hanses och att vi gav så sjukt klara lägen till Hästen.

Sen sattes väl kvällen lite när kaptenen drar en hämnd slashing av tydligare mått i spel med en man mindre.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: hedman åker på tackling men ger inte igen vekt lag
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
wolper: Hjälper inte ett skit att hålla på att visa motståndarna att man är förbannad, Modo är ett klasslag jämfört med hästen men det är tydligt att inte många är taggade idag... tyvärr
Dessa matcher kommer, synd bara att det blir mot seriens sämsta hemmalag
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: Man spelar inte alls lika kreativt som man brukar i offensiven tycker jag. Dock lyckas man med bedriften att ändå spela med minimala marginaler?

Jaja den här matchen stryker vi.
Sen tränar vi BP.
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: så jävla besviken att inte se att någon modospelare är besviken och slår klubba i isen eller någon tackling. Bara hängskallar. Vill fan se eftersnack där hellqvist är besviken annars lär detta gäng falla bahhh
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Hakning-Henrik: Så är det ju. Sen är det inte Hanses fel att man inte har någon att ersätta honom med om han har en dålig kväll...
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Monno: vi måste ha in en till målvakt! Även att laget kan inte dippa såhär! Blir då inge kval om vi skall dippa såhär. Hanses är öjämn nu. Varit så stabil. Sjukt besviken på modo idag. Hängskallar. Svaghet att vi inte har en målvakt att ta in för att få ny energi
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
HC Vita Hästen - MODO Hockey 6-3
Kommentera

Sv: Vita Hästen - Modo 2018-10-17
Hakning-Henrik: Ja Hanses är bra men Modo behöver värva en till toppmålvakt
Kommentera

« · 1914981 · »