{9908}: Nåja, 6 seniorbackar plus 3 juniorer (en nybliven senior).
Det är lustigt att kalla något en mardrömssits, inte ens en vecka efter att man tagit steget upp. Tillåt mig känna ångest när vi börjar närma oss mitten av sommaren.
KB: Jo. Det kommer att hyvlas rejält. Rundblad, Brickley, Bernie och Näsén är nog plattformen. Folin, Norén eller Berg som 8-9. Däremellan, tre nya toppbackar tror jag på.
{9682}: En del av sanningen. Mycket låg nog i att dessa inte hann spela ihop sig speciellt mycket heller, då för mycket nya spelare såklart tar längre tid att fixa en sammanhållning. Även det ett problem ni kommer ställas inför om ni nu lyckas spetsa till den nu rätt fattiga backsidan.
KB: Någorlunda bra chans? Vi var 23 poäng bakom LHC för det där berömda strecket. Det var lekstuga i vår backuppsättning VARJE match, vi hade ett på tok för dåligt material helt enkelt. Sen kan vad som helst hända i en matchserie, som vi såg några år senare mot djurgården. Men även det året var vi 11 poäng bakom Malmö för att landa på rätt sida strecket.
Sen har du säkert rätt i att det delade ledarskapet låg oss i fatet men inte 23 poäng. SHL är en brutal liga med jämna bra lag där det i slutänden landar i vem som byggt bäst och mest uthålliga lag. Det finns inga strykgäng i ligan förutom det lag som kommer upp från HA som får börja med ett enormt handikapp. I år råkade det vara ni.
Kolla på Malmös sista 10 matcher. Då var dom ändå strykgäng och klar för kval ett bra tag. Dom vinner 7/10 matcher. Säsongen innan vinner dom sista 6/10 matcherna.
KB: Har väl aldrig påstått att detta är slutprodukten? Men lite ödmjukhet inför uppgiften är ju på sin plats. Nu har 9 backar på kontrakt, även om en del tråkiga beslut kommer tas vet jag inte hur mycket ni tror man kan trolla när ni också ska ha in 5-6st line 1+2-lirare.
KulltorpsOlli: Då tog vi ändå in Bohm, Laleggia, Erixon, Zajac, Strömberg på backsidan. Alla med rätt bra SHL-rutin. Ej att glömma KHL-backen Paigin, som anslöt under säsong. Ändå fick vi äta så mycket defensiv kuk att man ett tag var nöjd om man bara hade 2-måls underläge att hämta upp efter andra.
Hade varit mycket oroad om jag var Paradisbadskund.
KulltorpsOlli: Känner igen oss i Modos forum nu, efter Timrås uppgång i SHL med 4-1 segern mot Löven. Man har ”många SHL” spelare i laget redan. Man ser inte många i de andra SHL lagen som skulle peta ut de egna hjältarna.
Det blir ett jobbigt uppvaknande framåt november månad, som senast, för Modo.
KulltorpsOlli: Jag tror ni hade haft en någorlunda bra chans att ta er över strecket första året om ni inte hade lekstuga med delat ledarskap i båset.
Oskarshamns ”första år” efter pandemin byggdes mycket på främst allsvensk spets och rejects, men det gick vägen ändå. Tror många stirrar sig blind enbart på att för många allsvenska spelare är kvar, finns så många andra parametrar som ska/kan klaffa också. Det sagt, så tror jag det blir jävligt svårt.
BoyceBoyceBoyce: Oj Oj Oj nån är så rädd att dom måste sitta uppe 01 och skriva om hur timrå är ”storebror” ?Frågan är vad fan du snackar om ni har ingen trofé aldrig vunnit sm du är en clown boyce du är otroligt rädd
Olli Nomadinen : Ja det är en obligatorisk fallgrop numera av en nykomling att överskatta sin allsvenska trupp. Steget till SHL är enormt. HV försökte ändå med stor kassakista att värva spets, men fick i slutändan byta halva laget under säsongen. Ändå var det på håret. Timrå har ju bytt i stort sett hela sitt allsvenska lag på bara 2 år.
Modo har en mangrann uppgift framför sig. Det finns absolut inga räddningsplankor i SHL numera. Det är jämnt och tufft över hela linjen.
Skulle säga att det är ett mirakel om Modo klarar sig kvar. Vinner vi SM guld så är det på sin höjd en överraskning.
Sputnik: Det blir ju också tufft när man är på back-jakt, både för Modo och för oss, när Växjö har typ 2 backar på kontrakt och Skellefteå har 5? Toppklubbar som kan locka med både pengar och möjlighet att vinna titlar. Vårt utgångsläge är ju dock mycket bättre än modos, vi behöver bara hitta en back, dom skulle behöva hitta 6 st.
RunarUp: Sundsvall, Timrå, Härnösand är tillväxtorter i Norrland, i Sverige! Självklart är det bra för idrotten i regionen också! Jag är säker på att vi kan vara positiva till Timrå IKs framtid!
{297}: Grejen är den att spetsspelarna inte kommer stå på rad för att signa för en klubb som kommer kämpa för sin överlevnad kommande säsong. Modo kommer få betala mer pengar än övriga klubbar om man skall locka till sig spets som har alternativ att välja på.
Dexter : Ja det är större chans att vi vinner SM-guld. Ganska rejält mkt större t.om. Ni har på riktigt en riktig skitsäsong framför er. Jag vet, det är asroligt att gå upp. Men nu knackar verkligheten på dörren. Ni kommer förlora en helvetes massa matcher kommande säsong. Förluststreaker som närmar sig tvåsiffrigt är mer troliga än tvärtom. Ni ska överleva, det är allt er säsong handlar om. Och den startar nån gång i mars 2024
Dexter : Vilken intressant frågeställning! Jag tror att det krävs överjävligt mycket som ska träffa rätt för att Timrå ska vinna ett guld, inte minst att skador och felvärvningar ställer till det för ett par topplag som Växjö/FBK/SAIK.
I ert fall så tror jag det ska överjävligt mycket till för att ni ska rå på LHC/Malmö i ett kval, även om ni värvar in en SHL-trio för förstalinan. Er backsida ser bedrövlig ut, ungefär som Timrås när vi åkte ut säsongen 18/19. Lika lite SHL-erfarenhet på backarna. Att ni inte gör er av med Brickley utan istället förlänger, där ringer det varningsklockor. Förstår att du raljerar när du skriver att vi vet vad som krävs för att vinna men vi vet definitivt vad som krävs för att åka ur. Hinken måste trolla på backsidan men vad jag förstår så ska ni in med en hel förstalina plus en förstemålvakt också så en hel del pengar kommer ju läggas där.
{297}: Är det större chans att Timrå vinner SM-guld än att MoDo klarar sig kvar? Vad tror du? Jag har ingen koll på Swedish Hockey League efter dessa år i ”gränden”, men ni Timrå-supportrar verkar veta vad som gäller för att bygga ett vinnande lag. Kvartsfinalsuccén har gett er självförtroende!
Dubbeld: Precis, även i NHL blir det en hel del skriverier när domare gör fel men man verkar inte fokusera på att tysta kritiken. I statistik-tokiga NHL skulle inte en domare som ger minst 2 minuter mer PP till hemmalaget i varje match få fortsätta, i SHL är det väl mer än 1 domare som agerar så.
Bössa 68: Spikat? Det tror jag så klart inte men vad tror du ni kan få tag på då ni värvar en spelare som Walli för en andralina? Eller förlänger med Brickley? Jag hade sett det som ett oroande mönster om jag vore modoit. Med tanke på att ni nyss fick nej från Linus Högberg trots att ni sitter med en skattkista full av tv-pengar så kanske man får anta att ni även ligger ganska långt ner i hackordningen över klubbar som är attraktiva för etablerade spelare att komma till.
Nucky: Med det där laget ni bygger så får ni nog sikta på att passera löven inom 2 säsonger istället. Brynäs bygger ett starkare SHL-lag i allsvenskan än vad ni gör just nu.
Satt och kollade på Carolina inatt, Domarna gjorde några horribla beslut, alla såg att det inte skulle vara några utvisningar. Men ingen sa nått inte från ledningen eller spelarna. For bara å satt sig i utvisningsbåset. Även fast det var fel så var det häftigt att se, inget tjafs inget bråk. Domarna har lite annan status och lite lugnare på jobbet än här i Sverige :)
Det är lustigt att kalla något en mardrömssits, inte ens en vecka efter att man tagit steget upp. Tillåt mig känna ångest när vi börjar närma oss mitten av sommaren.