1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 609471 inlägg · 6214 ämnen
« · 1696716 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...

Intervju med Didrik i Aftonbladet . Månsson är elaka måns tydligen

TIMRÅ

Didrik Strömberg.   Didrik Strömberg. Foto: Bildbyrån

Didrik Strömberg, 21

1. Vilket lag vinner Hockeyallsvenskan?

– Leksand. De har en stark defensiv och kommer vara svåra att göra mål på.

2. Går något lag upp? I så fall vilka?

– Leksand.

3. Vilka är Hockeyallsvenskans bästa fans, förutom ditt eget lags?

– Leksand. De har alltid bra tryck på hemmaplan och deras fans älskar hockey.

4. Vilka är Hockeyallsvenskans värsta fans?

– Det är förvisso hat mellan oss och Sundsvall, men jag säger nog Asplöven. Det är mycket skrik från läktaren om småsaker och det hörs ganska bra i den där lilla ladan.

5. Vem är Hockeyallsvenskans bästa spelare?

– Jeremy Williams, Västerås. Han är komplett och framför allt en jävel på att göra mål.

6. Vem är mest överskattad?

– Viktor Mårtensson, Leksand, och Mathias Månsson, Sundsvall. De har haft bra karriärer, men passerat bäst före-datum.

7. Vem är mest underskattad?

– Johan Johnsson i vårt lag. Spelskicklig center, som kommer vara viktig för oss i vinter.

8. Vem är seriens hårding?

– Jonas Frögren, Leksand. Han är stenhård.

9. Vem är största svinet?

– Mathias Månsson, Sundsvall. Han håller på med en massa fula knep, men kommer undan med det mesta.

10. Vem är värsta retstickan/skitsnackaren?

– Månsson igen. Där går käften hela tiden.

lungan: Intressant

Jag tippar Uffe Dahlén som klubbdirektör!

cally47: HAHAHAHAMOOAHAHAHA!!! Det där blir en riktigt hård landning om någon vecka där...

Sundsvall fan i ST:s livesändning: Vi har en av HA:s bästa backuppsättningar😂

Sv: Stöd Timrå IK - köp ditt årskort NU!!
Laken: haha sry, tänkte ej på vart jag skulle publicera det ;)
Men du tror på det alltså? Jag skulle vilja ha en uppdatering innan matchen imorn. Sen kommer dom ta bort de där, det gjorde dom förra året efter premiären..

Sv: Leksands IF - Timrå IK 2015-09-11 PREMIÄR!
Knylan: 2-2 och fullsatt!

Sv: Stöd Timrå IK - köp ditt årskort NU!!
palleparling: Rätt tråd om jag får be! ;-)

Jag gissar på 1057 sålda årskort vid nästa uppdatering.

Undra hur många säsongskort det är sålda nu.

Knylan: Ja Johan Persson vore perfekt för oss och jag tror inte det är helt orimligt att han kommer heller

Sv: Presskonferens

Sven.Savage:

Tack för den trevliga liknelsen, även om det på detta forum finns de som ondat över att jag gav Malmö IF en del ekonomiskt stöd under förra säsongen. I form av inhandlade souvenirer och sprit m m i arenan då alltså. Fast givetvis är det Timrå IK som har den mest centrala platsen i DJ:s hjärta.

Redigerad kommentar

erathoo: Exakt, ge upp snedseglandet i Volvo Ocean Race och gå in som arenasponsor för Timrå IK istället.

Leksands IF - Timrå IK 2015-09-11 PREMIÄR!
Matchtrådsdax!

Jag tror faktiskt vi har ganska goda chanser till vinst. Ny liga för LIF, nytt lag till stora delar. Svår omställning. Minns vår premiär 13/14 hemma mot VIK, helt ställda inför tempot och omställningen plus att vi hade många junisar, 0-4 i arslet. Nu har ju Leksand ett bättre lag än vad vi hade då men känslan är relativt god. Att Mattsson visar upp ett spel man tidigare inte sett skymten av är dock en förutsättning, det kommer garanterat behövas.

Av de matcher under försäsongen som ändå varit riktigt relevanta för oss, Gnaget hemma, Löven hemma och SCA-derbyt så har vi gjort bra matcher. I den enda förlusten av dom, Löven hemma, så var vi jämna utan tvekan men deras spets och Lindskoug avgjorde. Sannolikt är det väl så det kommer se ut i år, som vanligt, mycket chanser men svårt med kylan. Men bara vi får kämpa åtminstone lite mindre än i fjol för att göra mål så bör chanserna vara goda. Drömmen vore om Dahlén får inleda säsongen med att göra mål, det behöver han då han försvunnit lite nu på slutet.

I övrigt är det väl bara att hoppas på att Johan Persson behöver lite kvalificerad istid och att Christoffer Forsberg hamnar en bit ner i Malmös hierarki. För vår skull.

El_loco: Det är som vanligt väldigt talande detta med den fixering som media har kring Hallin. Förståeligt eftersom den initierade granskningen av spelare i hockeyallsvenskan ständigt uteblir, det är mest bara ögnande genom spelartrupperna på EP som ligger till grund för experternas tips. Här hade Jimmy ett väldigt försprång med sin blogg då han faktiskt la vikt vid att försöka ta ett grepp på spelarna i varje lag genom att ha tittat mycket på juniorhockey under senaste åren. Ska man förstå sig på vårat och andras lagbyggen så måste man titta på lagbygget som sådant, varför vi värvat det spelare vi värvat för vi har ju inte bara plockat en sån som Johan Johnsson bara för att han blev över. Han är urtypen för en handplockad spelare i årets lag, som jag ser det.

Med det sagt så behöver det ju inte behöva att en sån som Johnsson håller, men man har ju i år i vårat fall försökt hitta rollspelare från att under de första två åren mest förlitat sig till slumpen i det att de gamla J20-spelarna ska växa in i olika roller vilket till viss mån skedde i fjol. Vi kommer ju så att säga ha en topp fyra i poängligan även i år, det är naturens lag. Om vi får fler spelare än fjolårets fem över 20 poäng, vilket absolut inte är en omöjlighet, så kommer nog detta kunna gå hyfsat bra. Vi kommer garanterat inte ha någon i toppen av totala poängligan men en jämn produktion vore önskvärt.

Redax 2: Hahah..jag kommer ihåg att man härjade på deras forum så att de tillslut tog sig tid att hitta mitt riktiga namn, hotade mig och tillslut stängde forumet för allmänheten. Hahahaa

Laken: Magkänsla, skulle inte Nollan börja där..?

erathoo: Något du hört eller bara en förhoppning? :-)

Sällan har så många en enda människa så mycket att tacka för. 

Hade inte Nollan städat upp i galenskapen som Thomas och Christer lämnade efter sig så hade inte klubben existerat i dag. 

Väl utfört dagsverke Lars Nolander, hoppas att du får det något lugnare på SCA.

Kan inte tacka dig nog.

Tillsammans gör vi varandra bättre.

Redigerad kommentar

Ja varför inte. SCA satsar ju 8 miljarder på en till fabrik i Östrand. Som kompensation för buller, utsläpp, slam i Klingerfjärden och andra inte så roliga faktorer som det innebär med en sån fabrik i centrum så borde de lätt kunna ersätta kommunen för sveda och värk. Nollan får ansvaret att fördela pengarna i Timrå kommun. Ortens hockeylag får 100 mille på 10 år. Ja det låter okey! Hörde att Nötverk Timrå redan börjat skriva på ett överklagande.

lungan:  Troligen kommer SCA att gå in som MEGA-SPONSOR i Timrå IK nu.

;-)

Krikke Jansson: Varför har du frölunda som klubbtillhörighet? Ironi, eller är du inte den du utger dig för att vara? Frölunda... USCH, FY TVI! :P

lungan: Ingen vits att måla fan på väggen kring tappad tillit iom Nollans avslut. Kan ju bli en person som är känd för att ha precis de egenskaper näringsliv/investerare hoppas på eller hur?

Med det sagt är positionen otroligt viktig och kommer vara av stor betydelse för klubbens framtid. Det behövs en person som gasar i den takt ekonomin tillåter utan att tumma en milimeter på satsningen av ungdums/junior-utveckling.

Så egentligen kan man väl säga att det räcker med sunt förnuft som grund. Den egenskapen tror jag iofs är enkelt att hitta men det i kombination med god säljare och idéer om hur man kan utveckla verksamheten för att öka omsättningen är svårare.

Ingen av bitarna får väljas bort i denna person för då kommer vi antagligen i ena fallet stagnera och i det andra fallet tappa fotfästet en gång till inom ett antal år och det senare är fanken inte acceptabelt.

TACK FÖR ALLT, LARS NOLANDER!!

Tack Lars Norlander! Ditt arbete har gett denna förening en andra chans och du har åter väckt föreningen till liv.

Dock är det med en viss oro jag andas morgonluft.. Först lämnar ordförande sedan lämnar klubbchef. De som faktiskt är männen som fått ihop detta. Givetvis har alla som arbetat runt och i föreningen bidragit med ett fantastiskt arbete men dessa herrar har burit det yttersta ansvaret och klarat av det. En enorm eloge!

Vad händer nu vad är Timrå utan dessa två herrar? Kommer näringslivet kunna lita på den nya ledningen? Hur säkra kommer investeringarna i Timrå IK att vara nu? Nä detta blir en ytterliggare negativ aspekt som Timrå kommer behöva dras med tills nya ledningen fått bekänna färg. Tilliten till föreningen som Lars N byggt upp försvinner eller får i alla fall en rejäl törn i och med hans avgång.

Ett bokslut till med Lars i spetsen hade inte skadat!

Tack för allt Lars.

Krikke Jansson: Haha, jag heter numer Krikke Jansson på HS. Tidigare hette jag 250kg kärlek. Men kärt barn har många namn.
:)

dr dängroth:
Har inte haft möjlighet att fördjupa mig i beskedet att Lars Nolander avgår som klubbdirektör efter 3,5 år av mödosamt arbete. Men jag förstår honom. Att varje morgon vakna upp med en ångest, ett konkurshot vilande på sina axlar, hysteriska gamar som inget hellre vill än att se andra misslyckas. Det tär enormt mycket på individen. Personligen har jag sett hur Lars arbetat otroligt hårt, hur han försakat mycket av det andra berikas med, hur han ideligen får stå där och förklara: "hur kunde det hända?".

Men Lars har gjort det med bravur. Han har hela tiden hållit huvudet högt och kämpat för det han trott på. Kärleken till den här föreningen är värd att kämpa för och som han har gjort det. Fantastiskt skoj att han gett sig f-n på att lösa det överhängande konkurshotet också, innan han lämnar beskedet att han avgår. Snacka om att ta ansvar.

Här finns massor av människor som anser att Timrå IK (och då i synnerhet Lars Nolander) inte tagit ansvar för ekonomin, dessa personer vet inte vad de talar om. Jag skulle önska att de under en veckas tid bytte arbete med Lars Nolander. Det snackas om hög lön etc. Men tro mig: jag hade inte önskat min värsta ovän att få uppleva samma pärs som Nolander fått göra. I detta sammanhang betyder lönen nästan ingenting. Lars gick från ett kanonjobb inom SCA till Timrå IK för tron att han kunde göra något bra. Och även om de senaste åren präglats av obetalda skatteskulder, Kronofogden som jagar föreningen så tror jag banne mig att den här föreningen inte existerat idag, utan Nolanders enorma Timrå-hjärta. Rätta mig om jag har fel.

Lars lämnar ett enormt tomrum. Nu är det extremt viktigt att hitta någon entreprenör som brinner för Timrå IK. Som kan ta ansvar för föreningen och dess fortsatta öde. Jag funderar på vem som skulle vara kapabel men finner ingen som känns klockren för arbetet. Det närmaste jag kommer att tänka på är Jan Söderström. Han hade koll på läget och en sund inställning till hur man bedriver en elitklubb med fokus på framgång och en ekonomi i balans.

Tack Lars! Ditt arbete saknar motstycke. Dina närmaste har säkert fått lida under dessa dryga tre år du suttit som klubbdirektör. Jag vet av egen erfarenhet att det blåser på toppen då det går "ont" medan det är ett underbart arbete då det blåser rätt. Tack för ditt engagemang och hårda arbete. Lycka till med ditt nya. Jag håller tummarna för att det finns någon därute som kan fortsätta det arbete du påbörjat. Så att den här föreningen fortsätter leva och kan slås om en plats bland de 10-12-14 bästa lagen i Sverige.

Känns trist att Nolander lämnar, även om han gjort en fantsistiskt viktig insats och hans motiv för att ge spaden vidare nu tycks självklar. Hans blick, i den bild som idag sprids, påminner mig om den av DJ Hemp, en annan tydlig grabb med Timrå målat på väggarna i hans hjärta:-)

dr dängroth:
En liten förtjänstflagga ovanför ståplats vore en fin och skälig gest!

Nolander skall alltid minnas som hjälte!

Knylan: tråkigt! En stor hjälte lämnar skutan. Nu kommer ny kapten till rodret. Det avgående åstadkommit är värt mer än ett tack från en supporter med livstidskontrakt.
Att bygga upp kräver kunskap, mod och en stor portion förnuft. Vi hoppas på det bästa. Men idag tackar vi nolander för ett fantastiskt jobb som räddade klubbens existens. Sånt går inte av för hackor!! Stående applåd!

Alle man till alla hemmamatcher
Tanken slår mig nu när kriserna är avklarade. Klubbdirektören är bytt och Nollan har nu gjort klart sitt heroiska jobb att rädda klubben Timrå IK.
Vad händer nu??
Precis som journalisten på ST skriver idag så är en av de stora avgörande nycklarna att vi fyller hallen så ofta vi kan. Alla ska med!
Det kommer att vara avgörande inför framtiden. Kan vi bli ett nytt Leksand, där det är 5000 personer på matcherna oavsett om det är Asplöven eller Färjestad som kommer på besök.
Här måste supporterklubben hitta vägar att bygga en klack som varje match underhåller både laget och övriga publik. Om och när detta sker så kommer både intäkter och publik att strömma till och skapa snabbare färd uppåt.
Det finns ett oerhört intresse för Timrå IK och den underhållning och glädje hemmamatcherna skapar.

Kom igen nu supporterklubben! Glöm allt groll som varit mellan fraktionerna. Se framåt, tillsammans är vi starka!!!

Ganska väntat, det har viskats om detta under sommaren så klubben själva är inte det minsta överraskade. Det hade varit kul om han ville köra vidare men detta är mycket förståeligt. Tror dessutom att det kan vara sunt för klubben, det är nog ett gynnsamt läge att söka en ny klubbdirektör också i och med att det från och med nu handlar om uppbyggnad och inte det som Nollan fått sysslat med i form av nedmontering.

Kravspecifikationen behöver inte heller vara någon som andats sulfat sedan barnsben och växt upp på ladan utan det kan lika gärna vara en karriärist. Det underlättar dock om det är en person som åtminstone har en relation till Timrå IK. Men är det något den här föreningen saknat under väldigt många år nu så är det en visionär, vi har inte varit först på bollen på evigheter känns det som. När vi får för oss att börja satsa på ungdomsverksamheten så har klubbar som Skellefteå och Brynäs gjort det för flera år sedan. Ingenting sker först i Timrå IK, det vill jag se ändring på.

Vad tråkigt! "Ska vi sammanfatta allting så känner sig alltså Lars Nolander klar i Timrå IK och kommer att avgå senare i höst, det efter att klubben i dag kunnat meddela att de är skuldfria. Han klev på som klubbchef för 3,5 år sedan och beskriver själv att de varit nära konkurs minst tio gånger. När de nu är skuldfria känner han att de är i ett nytt läge och behöver någon med en annan profil än att rädda upp kriser. "

Redax 2: Länk

Lars Nolander går vidare till annan anställning, inom SCA.

Redigerad kommentar

SuperMupster: Chromecasts mirrorfunktion funkar ju ännu sämre, så det är inget alternativ. Dessutom är den för stor när man har tv:n på väggen.

Redigerad kommentar

Edb: Fast man köper ju inte en Apple tv bara för kolla hockey, utan för smidigheten. Och då är den överlägsen.
Och jag har ingen lust att ha en surfplatta liggandes, eller koppla in och ur den hela tiden, bara för att använda den vid vissa sällsynta tillfällen.
Dessutom funkar det ju att streama från min telefon. Så, problem solved, vilket jag konstaterade i mitt förra inlägg.

dr dängroth: Ja, i alla fall såväl Nicke Norberg som jag har lite mindre hår nu än när vi under alias bråkade på Bobbarnas forum när det begav sig...   :-)

Redigerad kommentar

Presskonferens
Har El Maco värvats på backen, blir det Skogsstjärnan Arena eller vill bara Nubben prata om helgens EM i fälttävlan? Spänningen är olidlig...

http://www.st.nu/ishockey/hockeyallsvenskan/live-timra-ik-kallar-till-presskonferens-13-30

El Maco: man vinner aldrig något på gamla meriter. Skridskorna åker aldrig av sig själv. Varje hundradel måste innebära taggtråd, i varje match. Parollen inte hata, bara älska som jag mkt tidigt hörde inom timrå supporterklubb innebär inget nederlag, tvärtom. Det märkliga som jag minns Sundsvalls fans (generaliserad bild) var att de var unga o så fulla av hat. Omoget uppträdande och synnerligen osexigt. Inte förvånad att de fört en tynande tillvaro... Nu möts vi igen, troligen äldre och mer visa men lika taggade. Timrås supporterkultur har ju varit stark och känt för det! I nuläget kan ju några medgångssupportrar alltid slukas in i heta derbystämningar.

dr dängroth: Sen får man fokusera på uppgiften som ligger för handen. Och det är att tampas med Sundsvall Hockey. Klart jag känner att vi EGENTLIGEN BORDE tampas med Modo och att vi är alldeles för fina för att möta bobbarna. Hua...

Men laget och klubben är nedbultad i allsvenskan med besked. Vi kan ju vifta med maratontabellen i elitserien hur mycket vi vill när vi åker runt på bortamatcherna - och där är vi ändå inte högst i serien som bekant - utan att det ger en poäng.

Vi får förhoppningsvis bygga på våra styrkor allt annat lika. Timrå har en bättre och numer finansierad arena än bobbarna, vi har en bättre ungdoms- och juniorverksamhet, vi har haft en enormt mycket större inflöde av nya supportrar under elitserieåren och har 100 gånger större intresse för klubben utanför medelpad. Inget av det här är något framgångsrecept som garanterar att vi alltid kommer ligga före men det är klart att vi har ett försprång och något bra att bygga på. I slutet av 90-talet när klubben byggdes upp för elitserien var klubbens kommunikation helt inriktad på: vi har hockeykulturen. Minns matchannonserna och matchprogrammen med "välkommen till Kulturmagasinet" och "Kvällens föreställning" med Hamlettema med mera.

Sen är det ingen annan förening i Medelpad som har fler anti-supportrar heller tror jag. Bobbarna så klart, de vet att de inte kommer någonstans med oss kvar. Många Giffare tycker att hockeyn (dvs Timrå) tar för mycket plats. Många är förbannad över hur ekonomin skötts och lösts. Giffarna, Dragons och bobbarna själva kan inte uppmana de känslorna. Jag tror att vi behöver möta sundsvall några gånger med lite heta känslor och annat skit för att ett riktigt bobcatsförakt ska väckas i Timråleden igen.

El Maco: bra talat burgarn! "Rivalitet uppstod på 90 talet och var sporre några år. Sen försvann den av naturliga skäl.
Men det är en parantes i TIKs långa och anrika historia. Sen beror det ju på vilken period man själv uppmärksammat.
Likt klassiska möten mellan tre stora Sthlms klubbarna i fotboll AIK DIf och Bajen kan inte Brommapojkarna räknas in. I hockeyn hör Timrå Modo och Brynäs till klassiska derbymatcher. Sundsvall är lite som Brommapojkarna fast de inte har så stor ungdomsverksamhet. Det finns iaf medialt intresse att piska upp derbykänslan. Bägge klubbarna kan ju vinna ekonomiskt på det också. Själv så är jag alltjämt förundrad över förekomsten av Sundsvalls fans.
I diskussioner med människor runt om i landet när Sundsvall nämns i samma mening som hockey så börjar folk till 99% att med olika grad av tindrande ögon prata om Timrå IK och hockeylegender. Slår aldrig fel. Ytterst få utanför Medelpad fattar att Sundsvall skulle uppnå nån slags derbyststus.. Såvida man inte är helt påläst

timrå har kallat till presskonferens! vad är nyheten?! ST tror på arenanamnet. 

www.st.nu/ishockey/hockeyallsvenskan/live-timra-ik-kallar-till-presskonferens-13-30

Edb:eller en chromecast för 300kr, kanske bästa prylen till en Tv :)

Funkar bra till fotboll, inte sett så mycket hockey med den än :) 

Appel tv? Köp en begangnad surfplatta med hdmi uttag istället. Slipper du lagg o allt skit. Typ samma prisklass

mattias - 74: Alla derbyn har sina egna förutsättningar. 2015 tycker jag att vi ligger efter. En skillnad är att vi sällan mötts genom åren. Inget derby sedan 2000. Det här är väl bara 15-16:e säsongen vi är i samma serie efter snart 80 år med hockey i Timrå så rivaliteten går inte lika långt tillbaka. Finns fortfarande folk som ser Modo eller till och med Brynäs som huvudrival även om vi åkt ner i källaren.

Sen är väl hockeyn sval i Timrå jämfört med för 7-8 år sedan och Sundsvall Fans har varit rätt insomnade vad jag förstår. Inte en bortaresa på hela kvalserien till allsvenskan till exempelt vilket är rätt uselt. Det man hoppas är att derbyna tänder till och eldar upp passionen. Just nu upplever jag som var med på 90-talet sist det begav sig att bobbarna var betydligt bättre organiserade då och vi var stekheta och på väg uppåt med massor av passion och optimism. Där är vi inte nu. Än alla fall. Prestigemässigt vore det extremt jobbigt om bobbarna går starkare eftersom vi är mentala storebrorsor. Kanske lite som när Mora gick bättre än er för tio år sedan? Det kanske är den mest relevanta jämförelsen faktiskt även om Mora ju är en enormt mycket mer anrik klubb än Sundsvall och Leksand populärare än Timrå.

El Maco:

Hur mycket prestige och " hat " är det egentligen mellan mötena mellan Timrå - Sundsvall? om man jämför med ex Leksand - Brynäs eller Skellefteå - Löven?

Redigerad kommentar

lungan: Jo, jag har också Apple TV. Trodde du menade att du kollade via en app i Apple TV. Problemet med att streama trådlöst via airplay är att det funkar sjukt dåligt från datorn. Laggar som fan, framför allt i sportsändningar. Det går fan inte att kolla så. Men från telefonen funkar det väldigt bra av någon anledning.

Så de matcher som endast visas på webben kommer jag att köra i Telias app Play+ i telefonen och streama till Apple TV:n. Det verkar funka fint. 

« · 1696716 · »