1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581446 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28

1210167 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The Palm: När det i klubben görs planering för kommande år både kort- och långsiktigt så måste väl Challe vara delaktig? Har man planerat för slutspel och misslyckats med detta? Kommande år skall väl enligt planen vara bättre?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Kerstin_k: Sjuk...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Lirade inte Anger igår? Varför isf?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
maskot: Jo det är omöjligt eftersom Challe inte bidragit till göra Timrå speciellt mycket bättre. Om jag inte minns fel så ville Kent Johansson vara kvar, men klubben valde att inte förlänga med honom. Kenta hade gjort ett grundjävligt bra jobb med laget, men i slutspelen gick det inte lika bra.
I slutspelen har Challe lyckats fan så mycket bättre men vi går alltid in i dessa med handikapp eftersom vi inte förmår oss att hamna topp-fyra i serien.

Precis som du själv skriver så är en viktig faktor i sammanhanget hur Challe ställer sig till en förlängning. Om Timrå vill göra lätt för sig så förlänger man med Challe och om Challe själv vill så kommer han vara kvar som tränare.

Men min tro och förhoppning är att vår förening har större visioner än att vara det "lindansarlag" vi nu har blivit. Beror det på Challe? Nja, delvis kanske - men i ganska liten utsträckning. Beror det på klubbens ekonomi? Jo, det handlar nog mest om det va? Handlar det om oss i publiken? Jajamen. Folk går ju inte på matcherna. Nog fasiken borde 5500 pers någotsånär regelbundet masa sig ut till plywoodbygget och konsumera.
Å andra sidan gör man inte det om produkten inte är tillräckligt tilltalande (oj - nu är jag inne på ett annat spår - arenafrågan och dess geografiska placering)..

Så det skall bli spännande att se hur visionerna ser ut för Timrå när de väl presenteras. Om det handlar om en arena i Sundsvall eller om vi skall göra en rejäl beställning av mer plywood på Byggmax så tror jag inte Challe ingår i framtida planer.

Men med tanke på det skrala resultaten på sistånde (försök bortse från DIF, HV och Linköpingsmatcherna) så tycker jag det är starkt av föreningen att fortsätta att stå bakom Challe. Precis som jag skrev så visar Timrå att man inte viker för pressen utifrån (och härifrån) och sparkar en tränare bara för att sparka en tränare. Timrå är alltså en bra arbetsgivare.

Sedan har jag inte en aning om Challe är poppis eller inte i organisastionen. Läser man på HS så kan man få en mycket skev bild av sakernas tillstånd (och det är kanske tjusningen?). Challe 1.0, d v s innan DIF, HV och LHC stod för en "08-hockey" med starka travinfluenser och det kunde spelarna inte ta till sig.
Challe 1.1 däremot (efter DIF, HV och LHC) är ett geni (nåväl) som äntligen förstått att Timrå skall spela "Timrå-hockey".

Personligen ligger jag mittimellan. Jag skanderar inte "AVGÅ!!1" och definitivt inte heller för att vi skall förlänga med Challe. Det har varit en fläckvis ganska trevlig sejour, men något nytt är inte alls fel i det läge vi är nu. Samtidigt måste Timrå bestämma sig på allvar nu. Vad är målet med verksamheten. Jag hoppas innerligt att det är SM - guld. Det är vi värd och det är precis vad vi behöver.

Å andra sidan är ingenting omöjligt. Jag kan inte gärna skriva att det är "omöjligt" att Challe skall vara kvar när jag sedan bara "tror" en massa.
Jag korrigerar mig själv en aning och skriver att;
"Jag tror att det är omöjligt att Challe blir kvar som tränare för Timrå när kontraktet går ut".
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The Palm:

Varför skulle det vara omöjligt? jag tror det finns anledning att tro det motsatta om Challe själv vill. Han verkar vara omtyckt i organisationen annars borde väl han fått gått under våra svackor som brukara vara en populär metod i motgång.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Blizzard:
Skön kommentar av Corso i ST, "tifo-citat" kanske!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Simmalugnt: ajaj, lät inte som ett helt lyckat slut där ;-) Vad hade "brynäsjävel'n" gjort då :'P
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Fyfan va skönt med en seger i dag...

Ändå känner man sig rätt miserabel....sönderslagen näve på en brynäsjävel och flickvännen är ute och ränner....nä, där kom hon hem i alla fall....bra....nån som tycker synd om en....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
T T: Visst är det den influensa som vi TIK:are är vaccinerade mot...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
orion: Det känns lite jobbigt att behöva bli nervös igen. Den där apatiska jag-orkar-inte-bry-mig-längre känslan var ganska rogivande på något sätt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Jag känner Utanförskap! Ska vi börja vinna på det här viset behöver jag snart en coach! Men Brynäsmatchen kanske vänder allt rätt igen, efter topp mot topplag kommer torsk mot torskar...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Abron: Grattis länskamrater. =)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger:

SKIT SNACK.

Nä egentligen inte, du berör en inflamerad nerv som få indikerat.

Ingen kan påstå att ägget kom före hönan, men Timrå hockey kom dock före Challe.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Lemmy: Vi har ett bättre lag än förra året. Där är jag överens med Challe.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Det som är roligast att se nu är alla dessa som säger att truppen vart för dålig, ÄR truppen för dålig? Challe har ju inte haft en bra trupp att få ihop, hur kan man skylla på tränaren, osv?
Suger verkligen Menuier så jävla mycket? Suger truppen?.......Suger laget? Laget har kämpat som fan, hela tiden fan alla har kämpat ju, nåt har förändrats javisst självförtroendet.

Såklart har Challe inte ändrat nåt? eller....hur e det med det egentligen?

Man behöver ju inte va Einstein precis men det kanske är för mycket begärt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Eskas: Fan, nu blir det ett sista fylleinlägg ändå.
Du kan så klart ha helt rätt.
Men jag tror inte det. Den hockey som Timrå spelade i dag är, egentligen, det taktiskt sett mest simpla av spel. Ligga nära motståndarna, stressa, åka skridskor som fan och våga ligga högt. Börja försvarsspelet redan i anfallszon.

Detta är ju det spel som Timrå spelat i grunden ända sedan man gick upp i elitserien. Eller, egentligen ännu tidigare, men tidvis i allsvenskan så körde man en mer snajdig hockey byggandes på individuell skicklighet. Något som gjorde att laget nästan alltid fick ut det man rent individuellt kunde kräva av spelarna, men aldrig mer än så.
Först med Peos intåg blev det mer uppstyrt och lagorienterat. I a f upplever jag det så, men det är bara min egen förteckning av historien.

Timrå har absolut ett antal nya spelare. En spelaromsättning som är, potentiellt, för hög för gediget lagspel från säsongsstart till dess slut. Likväl: så som det sett ut fram tills ganska nyligen ska det absolut inte behöva vara. Nu lirar vi ett klockrent försvarsspel, trots att tre backar är borta (varav två räknades som topp 3 innan säsongen startade).

Jag tror att spelarna nu spelar ett spel som tillåter dom att tänka mindre. Köra, köra, köra. Våga stå upp och lägga press. Åka jävligt mycket skridskor. Lira iväg pucken snabbt, oavsett om det finns en adress eller inte.

Oavsett vad som är hönan, ägget och ormen kommer jag att backa upp samtliga i föreningen så länge det ser ut så här på isen.
Sen om det räcker till poäng är en helt annan historia.
Identitet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger: Bra skrivet - Hälsa Lagga!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Ujujuj. Detta måste verkligen bli den sista wirren för ikväll, liksom det sista inlägget. Risken är annars att jag kommer finn-böla framför datorn i mina fillingar, och försöka få alla att förstå hur mycket jag älskar dom, fast inte bara för att jag är full.

Inför HV-matchen såg jag en femling framför mig. Alltså, fem matcher. HV borta, LHC & Byrnäs hemma, sen FBK och Arsel HC borta. Ett jävligt tufft schema, onekligen. Jag kunde på förhand endast se tre rimliga pinnar (Brynäs hemma, även om allt förnuft säger kryss i den matchen).

Nu har vi avverkat de två svåraste, och inkasserat 6 poäng. Det är löjligt starkt jobbat. Inte nog med dom poängen, det höjer också vårt självförtroende, spel och möjligheter att rida vidare på kommande matcher.

Brynäs i nästa omgång är en potentiell vågbrytare. Till fajten går vi in med alla hockeytyckares favvoord nr 1: momentum. Vi har knäckt serieledarna på bortaplan, och tagit en drypsäker trea mot seriens formstarkaste lag. Självförtroendet är förmodligen så nära topp det kan vara. Eller bör i a f vara det. Brynäs kan spöka sig hur mycket dom vill. Defensiv-/gnetspela tills korna går hem: det bör inte spela någon roll.

Eller, sorry Huge: Brynäs spelar så klart offensivt. Det är bara utdelningen som saknas. Anförda av Kahnberg, den offensivaste av offensiva brynäsare som inte värvats för att göra mål, kommer man i våg efter våg mot motståndarkassen.

Dagens seger var snuskigt viktig. Såväl poängen som sättet den togs på. Låt oss hoppas att detta rus varar länge, länge. Eller i a f ett par dagar längre än vad herr Lagga lär hänga kvar.

Putell på sig, timråvänner!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Eskas:
Agree to hundred procent......
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger: Det kan faktiskt vara så enkelt att det är först nu spelarna börjar förstå sina roller tillräckligt väl för att kunna vara mottagliga för den taktik som de matas med. Den tiden skiljer hela tiden från individ till individ. Vissa har lättare att anpassa sig till nya lagkamrater, andra har svårare.

Idag har vi 9 spelare på isen som inte var med i truppen förra året. Därtill Sonnenberg som kom sent ifjol. Då dessutom våra "juniorer" Lander, MPS och Erixon klivit fram så rejält och därmed fått utökade roller i truppen har det gjort saker ännu mer otydliga för de som var med ifjol, fy skäms på er ;).

Nu tror jag iallafall att alla spelare i laget vet vad man kan förvänta sig av var och en av sina lagkamrater och bara den vetskapen har höjt laget. Sen kan vi kalla det ny taktik eller vad som helst. Men litar man inte på att man har full täckning bakom sig vågar man inte checka som en dåre som forward heller. Finns tilliten till lagkamraterna kör man bara stenhårt, för man vet att de som är längre bak i banan kommer ligga rätt. Nu funkar helt plötsligt checkningen klockrent och då kallar vi det Timråhockey ;)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The great one:
Nja det är dj,,, lätt att att vara king när man står vid sidan av. Men vad jag vill säga att det är förbannat svårt att vara där, och den som inte vart där i båset, planeringen osv borde vara lite snällare i sina uttalande.

Challe kanske inte är den super tränaren vi förtjänar, men nu är han där och borde få det stöd han är värd.

För fa,, var positiv, det smittar tyvärr......
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger:

Håller med om Challe kontra Dahlén. Båda bra spelare, men inte lika bra som tränare.

Kanske att jag väljer Challe före Dahlén i alla fall. Dahlén verkar vara sjukt tråkig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Laken:

Jag skrev även "dock om vi fortsätter vinna" så kan han få vara kvar säsongen ut.


Det är ingen floskel.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The great one: "Challe ska fortfarande avgå. Dock om vi fortsätter vinna, så kan han få vara kvar säsongen ut."

Först skriver du ju att Challe ska avgå, för att i nästa mening skriva att han kan få vara kvar säsongen ut... Avd. tydlighet? ;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The great one:

F-n, jag läser på tikare-bloggen att klacken ropade in challe!?
Hur kan man ropa in charles? Är alla dåliga matcher utan poäng bortglömt?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Abron:

Vad är det som är så himla kul? Laken skickade precis ett mess om att jag borde komma in på floskeltoppen...

Om vi fortsätter vinner med Challe så kan han få vara kvar säsongen ut. Men det är absolut ingen tränare jag vill se kvar i båset över nästa säsong. Han ha haft 3 säsonger på sig, han får ingen mer tid av mig.

Han är bra att ha i medgång challe, men det är i motgång som en tränare prövas.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Klyktattaren: Det kan omöjligt finnas en chans att Timrå väljer att förlänga med Challe efter denna säsong. Men samtidigt tycker jag det är hedervärdigt av Timrå att ha två elitserietränare på rad som stannar hela kontraktstiden ut.
Förhoppningsvis förenklar det rekryteringen tills nästa år. Timrå är s a s en trygg arbetsgivare att arbeta för.

Otroligt fantastiskt härlig seger idag. Som vanligt blir Timrå framburna av oss på läktaren. Vi kör samma race mot Brynäs också så kan vi fan vara på slutspelsplats efter nästa omgång. Helt galet!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The great one: För mig handlar det inte om segrarna. Eller, jo det är klart att det gör. Men det viktigaste är sättet vi spelar på. Att man agerar som ett lag och drar åt samma håll. Och det gör man verkligen nu.

Sen tycker jag att Challe ska ha en eloge för sin förmåga att ändå vika sig. Faktum är att jag alltid gillat honom som person. Hans intervju där han ombads kommentera Hynnings kommentarer om domaren tycker jag var helt briljant. Precis så skulle jag också ha velat svara, om jag varit i den situationen. Förmodligen hade jag varit för förbannad för att vara lika utstuderat iskall dock.

Man kan ju jämföra med stjärtlaget #2 (etta blir dom aldrig, så länge Snippan hasar sig fram i samma serie): VF. Här har man Dahlén, ytterligare en oprövad tränare som - i likhet med Challe - hade så mycket repp som spelare att det blev gräddfilen in i Elitserien.
Dahlén har verkligen ingenting av den mediala utstrålning han hade som spelare. Dessutom känns han helt oförmögen att förändras, eller utvecklas. Att det där jämrans laget tillåts alibispela sig genom säsong efter säsong är helt sanslöst. Dom skulle vinna väldigt mycket på att kicka Dahlén, liksom en hel drös av sina 'stjärnor', skaffa sig en tråkig elitserietränare samt ett gäng typiska hockeybrunkare.

Hm...vad var nu poängen med detta? Segerwhisky är livsfarligt. Spelet i dag gladde mig så djupt att jag spräckte en flarra Lagavullin som legat och frestat jävligt länge. Bara en, tänkte jag. Men Lagavullin är livsfarlig på det sättet. 'Ta en liten till', ber den. Varpå man tvingar sig själv att lyda. Sedan behöver den inte be så mycket. Snarare börjar jag truga flaskan om att släppa till. 'Dom spelade ju så vackert idag', bönar jag och belönar mig för min insats. 'Vem vet hur länge detta håller i sig?', sluddrar jag sedan.
Nu är vi djupt komna i flaskan. Allt för djupt, lär jag anse i morgon.

Men: helvete så gott det är. Lagavullin. En smak av livet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
htikare: Ja nu börjar det likna det som ska vara, alla jobbar för laget. Jag instämmer med fler att Challe bör ersättas efter sässongen.


//Klykan
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
The great one:

Hi vilket utspel.....

Har du nånsin planerat en säsong.....

Det är nu det gäller, å du kommer att få se!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
tik02:

Challe ska fortfarande avgå. Dock om vi fortsätter vinna, så kan han få vara kvar säsongen ut. Men till nästa säsong så behöver vi en ny tränare.

3 säsonger räcker gott och väl för den gode Charles i klubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
mikenomad: Jag tycker Du slår huvudet på spiken i detta att ju mer prestigelöshet Challe visar o det tycker jag nu märks både på isen o också även lite utanför på hans kommentarer...desto mer jobbar spelarna enl det gamla TIKväg (is ) vinnande spel sättet alla jobbar som en sluten enhet ..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
JimmyH: "När vi förlorar är det challehockey och när vi vinner är det timråhockey."

Japp, precis så är det. Så nu hoppas vi att Challe fortsätter köra sin prestigelösa stil och helt går över till timråhockey.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger:

Håller med i ditt resonemang.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Bragd-Birger: Nej, du är inte "dum i huvudet" - jag håller med dig! ;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
JimmyH: Inte här kanske, men väl på isen.
Som jag skrivit tidigare: jag anser att det är precis samma visa i år som det var förra säsongen. Vi börjar med ett mongospel som inte funkar alls, sen går vi tillbaks och börjar 'spela enkelt' och då funkar det igen.

Men, det är möjligt att jag är helt dum i huvudet och att det jag ser bara är felaktiga synapser i min egna hjärna. I s f är jag nog ganska lätt att argumentera omkull.
Att köra 'när vi vinner/när vi förlorar' funkar dock sisådär.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28

Bragd-Birger: När vi förlorar är det challehockey och när vi vinner är det timråhockey.

Här har inget ändrats ser jag.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Angående tjatet om Challe och vinklingen 'haha, ska vi inte sparka honom nu suckers?' så: nej, det behöver vi nog inte göra. Om han kan vara så prestigelös att han fortsätter att köra timråhockey i stället för challehockey får han gärna vara kvar.

Dom första femton omgångarna såg det verkligen ut som skit, med vissa undantag (såsom VF borta). Timrå tog då 11 poäng på dessa matcher.
Inför Frölunda hemma hade man så bestämt sig för att spela enklare, det Lander med illa dold förtjusning benämnde just 'timråhockey'. De tio omgångar som gått sedan dess har renderat i 19 pinnar.

Det vi såg i dag var i princip fullt utnyttjad potential som det här laget besitter. Det har vi inte sett tidigare. Äntligen är vi på rätt väg. Försvarsspelet, forechecking, ja t o m BP ser fan så bättre ut.
Och, nej: detta beror inte på att spelarna 'äntligen börjar göra som Challe vill'. Snarare beror det på att Challe äntligen låter spelarna göra som dom vill.

Men: all cred till Challe för det. Prestigelöst var ordet.
Nu är det bara att köra på så här resten av säsongen, så kan det slutspel som för bara någon vecka såg omöjligt ut faktiskt bli verklighet.
Och väl där vet vi att Challe fungerar alldeles utmärkt.

Jag är verkligen helt varm inombords av det man fick bevittna i eftermiddags. Det är fan så här hockey ska spelas.
Och låt oss hoppas att Lindbäck kan fortsätta på den inslagna vägen. Tillsammans med försvaret, givetvis. I dag funkade det i princip klockrent framför mål.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
dr-nix: Mer Axie här.      :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
För alla intresserade rekomenderar jag även pressconferansen. Inget jättemärkvärdigt hände men där får du höra vad Challe sade om "Axie" osv.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
GWG av Axie! Nu är allt möjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
mikenomad: Snacka skit !!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Per HApps: Ja jag ser, skitbra att kunna kvittera på slutet, Jippiiie!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28

tik02:
Och nu 3-3 :))))

Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28

tik02:
Och nu 3-3 :))))

Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Jävlar, jävlar, nu gjorde Brynäs 3-2.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Loomis: Ja Starkov har varit en katastrof, men idag var det en av hans bättre kvällar. Var ganska pigg tycker jag.

Men gud vilken skön seger!!!! Vi spelade ju superbra i mittzon. Där var det tvärstopp för Clöbben. Det är ju helt uppenbart att vi ska spela med aggressiva ytterforwards. Det funkar oerhört mycket bättre så! Tycker att det var den bästa insatsen i år. Siffrorna i underkant.

Sitter och är kluven i Stjärtens match mot Ouäögle. Det känns ju som att MoDo kommer att klättra. Om vi har för avsikt att göra detsamma ska vi nog förbi potatiskramarna från Ängelholm. Trist bara att det krävs en MoDo seger för att vi ska kunna få häng på dom

Skål för en riktig kanonmatch

Slå nu BIF på tisdag!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Nu håller vi på Luleå och Modo, så kan tabellen se riktigt trevlig ut i kväll.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Härlig seger, två poäng upp till Rögle och slutspelsplats,! De känns som allt har vänt nu !!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2009-11-28
Fy tusan va bra Piros var...... kämpade otroligt bra, duktig på att håll puck och ofta klockrena passningar... lycka till för Anger att slå sig in på tre kedjor .

Underbart att se när Timrå spelar riktig "Timråhockey" istället för "Challehockey", hoppas Challe själv inser att det funkar bäst
Kommentera

1210167 · »