1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581374 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24

« · 2281426 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
RasmusVS: Hoppas ryktet stämmer för hans skull. SHL var alldeles för stort steg för honom. Hoppas ryktet är en toppklubb i andraligan så han får vinna en massa matcher, det är så man utvecklas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Han var sjuk igår, men ryktas redan nu vara klar för en finsk klubb nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
JanneH: på tal om det, rajja var inte på bänken igår va? Frysbox? På väg bort? Eller bara sjuk?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Huss: Det finns nog fortfarande en hel del att jobba med och för mig så känns det som att det är JJ i mål vi ska tacka för de två senaste segrarna. Hans målvaktsspel tillsammans med stödet från publiken är skillnaden just nu. Hade vi mött SAIK hemma med JJ i mål och neutrala domare (nu fantiserar jag rätt friskt) hade vi vunnit den matchen. Ska bli oerhört spännande att se hur det går bort mot FBK nu närmast. Förhoppningsvis fortsätter de med JJ i målet och med lite självförtroende från de 2 segrarna kan det nog bli en spännande historia.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Känslan känns bekant, tro mig! 😉
Det är också kopplat till kvaliteten på spelartruppen att inte chanserna inte sitter när de kommer eller att det uppstår misstag i egen zon som leder till baklängesmål.
Men det går till viss del att avhjälpa med bättre struktur.
Se på Brynäs som har en mycket tajtare defensiv i år trots en i grunden rätt dålig backbesättning. Manner har gjort ett kanonjobb där. Kan vi så kan ni.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Huss: Man håller sitt eget lag närmast kanske och därför ser man alla småfel som sker på isen i det egna laget. Defensiven har varit svag första halvan av säsongen men man kan vända på det där också och säga att Timrå har börjat skapa en hel del avslut i slottet också och även etablerade SHL-lag kan bjuda på både fyra och fem solklara målchanser under en match.

Jag tror, för vår del, att psyket lurar en lite. Man sågar den egna defensiven lätt för att våra misstag ofta leder till baklängesmål för vi ofta möter en motståndare som är bättre än oss (superlogiskt kanske) medan det inte vägs upp av vår offensiv. Vi får lika många chanser under en match men är mycket mer ineffektiv än våra motståndare så därför väger misstagen tyngre än chanserna i andra änden av banan. Lätt svammel från min sida kanske men det är tröstlöst att se ett misstag leda till baklängesmål 6/10 gånger medan vi kanske bara kapitaliserar på 2/10 av motståndarnas misstag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Sputnik: Det jag såg av Timrå igår är att positionsspelet i egen zon inte riktigt sitter. Man tappar gubbar och ytor när motståndarna gör många platsbyten. Såg lite ut som Brynäs försvar förra säsongen, fast inte lika illa. Den modell du efterfrågar är väl lite så som OIK spelar med snabba spelvändningar. Håll motståndarna på utsidan och vänd snabbt när möjligheten kommer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
DenRöda: Ja det var lite intressant när LHCs tränare sa inför match att Timrå skiljer sig från de flesta lagen i SHL i sättet att vara lite för offensivt "naiva", min tolkning av ord men samma betydelse av vad han menade, att Timrå kanske går bort sig så sätt.
Tänk försvar i första hand, sen gå som iillrar när tillfälle ges speciellt på bortais. På hemmais så har man ju ändå hittat en vinnande koncept
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Sjukt att man är glad en tisdag. 3 pinnar igår, å löning på det hehe
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Janne Magnusson: Så länge vi vinner matcher ja! Mot Färjestad hoppas jag vi gjort våran läxa nu i att inte gå på full fart framåt. Vill se att vi spelar en synisk "tråkluleå-hockey" och kontrollerar allt bakåt med sylvassa och snabba kontringar!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Sonnenberg: idag blir det lätt att jobba! Ser att spelet igår diskuteras, jag högaktningsfullt skiter i hur spelet ser ut så länge vi vinner. Om vi så snubblar, nickar..motståndaren gör självmål..turmål!
Vi behöver all tur vi kan nu för att slippa kval. By the way..viktigaste är att laget kämpar som igår. Det kan gå!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Kaffe Kaka!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Törs man säga det - en stabil hockeyinsats?!

Det var bitvis lite snurrigt i första, men om man ser till hela matchen var det Timrå som hade de bättre chanserna, skapade mer power play, höll Linköping mestadels utanför slottet i egen zon.

Bättre effektivitet så hade det här varit en komfortabel seger, men nog med mål för att vinna gör man ju i vilket fall!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
kulltorp: Jacob O.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Bragd-Birger: Precis så. Det här laget spelar faktiskt på toppen av sin förmåga, sett över fyra femmor. Och de ger, med några undantag, aldrig upp.
Skit samma om det kommer några plattmatcher då och då. När de tar sex poäng på två matcher är allt förlåtet. I alla fall för i kväll.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: jag tror att man behöver slipa på saker även efter en vinst i syfte att vinna fler matcher. Jag tror tex. att dagens spel inte hade räckt till poäng mot Färjestad men det spelar kanske inte så stor roll just idag eftersom vi spelade mot LHC och tog alla tre poäng. Som Lungan skriver är vi ju solklart på rätt väg dock. Mot Växjö tycker jag faktiskt att vi äger spelet och bitvis spelar ganska bländande med höjd för en viss ineffektivitet (som man å andra sidan kan förstå i ett bottenlag).

Alla är nog lika glada över tre pinnar ikväll. Varenda poäng nu och framåt är livsviktiga, det tror jag all känner.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Seså barn. Glaset k a n vara både halvtomt och halvfullt samtidigt.

Varje poäng är snorviktig nu, och det spelar ju ingen roll hur dom kommer. Därom kan vi enas. Alternativet "idag spelade vi frejdigt och skitbra men hade otur och torskade med 6-5" tror jag ingen tar i det här läget. Vägen till bortamatcher mot Almtuna kantas av Hedersamma Förluster.

Men, det betyder ju inte att man inte kan bli nervös över eller irriterad på saker i en vinstmatch. Jag tycker t ex att det är lite frapperande att man har så oerhört svårt att hålla tätt i mittzonen, även när man går ut till match med hängslen, livrem och insydda byxor. Nu har vi mött ett väldigt uddlöst Växjö, och ett något bättre men hyfsat mediokert LHC. Då höll det. Med marginaler på rätt sida.

Och kanske är det gott så? Timrå är trots allt nykomlingar och ett av seriens absolut sämsta lag. Det är faktum. Hur många matcher kan vi förväntas vinna i kontrollerad, komfortabel stil? Fler än det fåtal vi hittills plockat?
Och mot vilka lag?

Varje match lever sitt eget liv, men det som hänt tar man med sig till nästa. Det är sannolikt lättare att vinna match 5 i rad, jämfört med att bryta förlustsviten efter 12 raka.
Saker händer med lag som vinner mycket, eller förlorar mycket. Ibland spårar det helt åt ett håll, såsom när Leksand slog ut Modo efter att ha legat sist i HA vid jul. Eller åt andra hållet när guldkandidaten HV kukade ur ifjol och vek ner sig ända till HA.

Nu har Timrå, efter, vadå - 2 vinster på dom första 16 omgångarna? - gnuggat på och stretat sig tillbaka i tabellen. Byte för byte, poäng för poäng. Ser man till dom senaste 18 omgångarna har Timrå tagit fler poäng än t ex Frölunda. Typ lika många som Rögle. Presterat som ett mittenlag.
D e t är jävligt svårt att kritisera. "Jag tycker ni är dåliga på att synka press-spel och forechecking", gnäller jag irriterat. "Mmm. Men trots det hämtade vi in FUCKING 1-5 MOT MALMÖ I SISTA PERIODEN OCH TOG 2 POÄNG, samt vann dom senaste två kniven-mot-strupen-matcherna med siffrorna 3-0, 3-1", svarar laget.

Jag är stolt som fan, och jävligt impad av hur man rest sig. Och kanske ska man vara lite mer nyanserad och rimlig i sin kritik. Ska vi ösa galla över spelarna och Freddanz om det blir en nolla nere i Karlstad? Undra vad fan laget som förhoppningsvis undviker kval med en könshårsbredd till godo håller på med? "Synka press-spel och....!!!!1".

Spelarna har fanimej inte vikt ner sig. Inte ens när det sett obegripligt uselt ut på isen under vissa matcher. Vi är nykomlingar, vi har ett begränsat kapital på spelarskills-kontot, vi är ojämna. Det måste kanske vi supportrar förhålla oss lite bättre till.

För: som det är nu är det bara att stötta laget. Mata dom med all tänkbar energi för den oerhört svåra uppgift dom just nu tar sig an: att undvika kval som nykomling. Få har gjort det utan hjälp av Fru Corona. Lyckas Timrå är det en bragd.

Så, oavsett om glaset är halvtomt eller halvfullt, så...räcker det med att det finns vätska kvar för att vinna en hockeymatch. Eller, för den delen, hänga sig kvar i SHL.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Exakt. Ursäkta, men nyanser tillhör inte idrottsfans styrkor, och vårt kära forum är inget undantag.
Jag kan tycka det är lite kul att vi kan vara överdrivet glada över en trepoängare trots att det stundtals hackar ordentligt på isen.
Det är betydligt oftare mörksvart på forumet än det är ljusvitt.

Vid en förlust är det inte många som bryr sig om prestationen faktiskt var bra. Och som en konsekvens av det tycker jag att vi idag skiter i det omvända och bara är glada.
Livet blir lite enklare så.

Alltid rött, alltid rätt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Jag håller med dig helt och fullt i det. Men jag blev så jävla stolt och glad över lagets två senare vinster, som mycket väl kan visa sig vara avgörande för vår fortsatta SHL-existens. Och då tycker jag det känns så väldigt onödigt att peka på alla misstag enskilda spelare gjorde. Jag menar, vad är målet just nu? Att spela en bra hockey eller klara kontraktet?
Vi har inte förmågan just nu att spela en felfri hockey där vi styr spelet och vinner matcher med en bländande hockey. Trots det har grabbarna lyckats spela upp sig till en position där chansen att hålla oss kvar ligger i egna händer. Det trodde ingen av oss för några månader sen. Jag fylls av en enorm framtidstro när vi tar tre poäng i en sån här match, trots ett stundtals taffligt spel. Men vi tog tre poäng. För mig är det viktigast. Och jag hade hoppats att alla andra die hard-supporters kände samma. Därför blev jag lite halvtrött när jag går in hit och ser en massa klagomål. Men, som sagt, det är min åsikt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Vi är helt klart på rätt väg, sista tre matcherna visar laget upp en helt annan inställning, de gör bättre avvägningar och jag tycker de visar på ett bra tålamod.

Fortsätt såhär nu!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: Det är tråkigt att det måste bli en ”svart eller vitt”-fråga bara. Ibland vinner man fast prestationen är dålig och ibland förlorar man där prestationen är bra, som Skellefteå senast. Man måste ju kunna diskutera hockey efter båda typer av prestationer.

Kanske missar något men kan inte se att någon gav omdömet ”värdelös” om dagens insats.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: För övrigt såg jag hela matchen. Men jag håller inte med om att det här var en värdelös insats.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Så klart får ni göra det. Jag sa som sagt bara att jag inte förstår er som klagar. Den åsikten måste jag väl ändå få ha, även om den inkluderar dig?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
The great one: Ok! Du kan så klart diskutera och älta alla misstag laget gjorde i kväll, men jag tänker i alla fall somna gott och vakna upp på bra humör i morgon.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: Klokt resonemang.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: du kör bara text-tv då eller? Jag tänker eftersom det är helt irrelevant det som sker på isen så länge vi vinner? Dom som tittade på matchen och vill diskutera situationer måste väl kunna få göra det ändå?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
söder över: Förjävla god seger. Vinner skotten med 10-5 i sista när white lions jagar kvittering halva perioden. 33-procentiga i PP. JJ kommer upp i dryga 95. Junland är fortfarande yr och Erixon ligger raklång och täcker skott med tvåmålsledning och två sekunder kvar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen:

Märkligt resonemang.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Du kan rada upp hur många misstag du vill. Vi vann. Hur det såg ut spelar ingen roll för mig i det här läget. Jag kommer inte heller bry mig om vi spelar uselt mot Färjestad nästa omgång, om vi vinner.
Om vi förlorar kan jag gnälla, men inte om vi vinner.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: Du svarar ju lite på din egen fråga där, att spelet och resultatet är två helt olika saker. Just nu är det bara 3 poäng som räknas men långa stunder spelade Timrå faktiskt ganska dåligt, inte helt olikt flera andra matcher där vi istället tappade tredje perioden och fick en sur torsk istället för en vinst. Det här hade mycket väl kunnat bli en sån match, vi hade inte kontroll på grejerna och Freddan var ju själv inne på det efter första perioden, att det var mycket slarv. Några exempel:

Studpucken som går förbi två timråförsvarare och ger 2-1 läge. LaLeggias spel på offensiv blå som skapade 3-1 men som Rattie räddade med en bra tajmad tvåa. Lundins slarv bakom egen kasse som det blev mål på. Westerlund (?) som åker och byter i en spelvändning på egen blå och ger ett 2-1 läge. Erixon som står still mitt i banan, tajmar situationen helt fel och blir överspelad till friläge för motståndaren. Andra har varit inne på det, man spelar aldrig en perfekt match, men att säga att vi var täta bakåt är att ta i tycker jag. JJ var tät bakåt.

Nu är jag lika glad för det för vi tog tre poäng men vi måste
upp flera snäpp om vi ska ta poäng mot Färjestad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
The great one: Om vi vinner så vinner vi. Att anta att misstagen i dagens match betyder att vi förlorar nästa är meningslöst. Förutsättningarna förändras match för match. Det handlar om att anpassa sig till dem. Jag tycker att vi har varit rätt bra på att rätta till misstagen nu på slutet. Men det här är ju mitt sätt att se på saken. Du får mer än gärna fortsätta kritisera laget efter en vinst om du får ut nåt av det. Jag sa bara att jag inte förstår er som gör det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
The great one: jag fattar inte varför man inte får kritisera…

Är något värt att kritisera så do it…

Det blir halleluja över allt om man vinner mot ett blekt Växjö och LHC och plötsligt skulle allt vara bra?

Finns alltid detaljer.

När man slutar vilja se dem är fallet nära…

Ödmjukhet är en dygd…

Saklig kritik är kanske aldrig fel…

Avgå alla!!!!! Kan vara lite knasigt efter två 3 poängare…

Jag får lite Thomas Johansson vibbar…

Jag ser inte problemet! Vi ligger ju tvåa i tabellen!

Sedan kom raset…

Eftersom de flesta utom Thomas kunde se och erkänna att spelet inte funkade…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Nisse på Mon or: Vem är J Olofsson?

;-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
mikenomad: Ajdå. Bör vi börja oroa oss? får en klump i bröstet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Modano: Glöm int Boggen å Rouville å Dismarra å Maruschkhan 🥳🎉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
eliassjo : Det löste sig så nu är Salak DIF:s målvakt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen:

Man måste väl kunna kritisera spelet fast än man vinner en match. ”Hur vi spelar är oviktigt så länge vi vinner” nej det är i högsta grad viktigt om vi ska kunna undvika kvalet. Om 3 matcher kan vi vara 10 poäng efter igen. Vi måste minimera misstagen om vi ska klara detta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Sputnik: Och framför allt att inte bjuda på bp stup i kvarten, som mot SAIK.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
SMÅLAND: Adla Tåget Finn Lundström 1000 gånger före glömde Biffen Olle Åman Rolle Gerhard Bulla Zäta och 1000 minst före haha
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
hubbenorlen: Vafan jag såg nyss att Halak är muntligt överens med Dif. Vad har jag missat? Blev de inge problem för domv
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Olle: Jag fattar ärligt talat inte hur man kan kritisera spelet en sån här match. Man kan vinna på olika sätt och varje match innebär nya förutsättningar. Att anpassa sig till dessa och lyckas vinna tyder på karaktär. Hur vi spelar är oviktigt så länge vi vinner.
Jag ser gärna tråkiga matcher säsongen ut om det innebär att vi håller oss kvar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Zäta75: Gäller att spela ödmjukt på bortais. Täppa till och spela tråkigt och gå på kontringar och utnyttja PPn när de kommer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Zäta75: hemma på lördag va ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
jå1: Är det inte så att vi har 8 raka bortamatcher nu? Och sedan 8 av 11 sista hemma.

Det gäller att vara med efter de kommande 8 bortamatcherna så ska det nog lösa sig. Vi har varit urbleka borta med 0.6p i snitt. Tuff match på torsdag.

Giv oss frid!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
J.Olofsson 1+2 i Lövens vinst mot Kristianstad 7-2
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Dags att ” Adla ” rabbuslingen 😍😇🙏
Ge alltid 100 i alla byten han gör!!!😊
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Madhawk verkar tro på oss inför slutet av serien.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
The great one: Kul att ni vann. Jag är MoDoit men är inte dum...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Knylan:

Enda måttstocken? Ingen som sagt att vi ska äga i 60 min. Dock så var det mycket som inte var bra idag. Men trots det lyckades vi vinna så det är väl en styrka i sig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2022-01-24
Idag spelar dom ju iaf disciplinerat och med mycket tanke över nästan hela matchen, man kunde skönja dessa "tråkiga oflashiga beslut" som Ante tjatat om, och tyckte det var ovanligt bra dumpat idag? Inte massa mindless bortkast. Flera bra defensiva klubbor från forwards när LHC skulle jaga också i egen zon i 3e. Det är inget mästerspel men bra mycket bättre än när hela matcherna såg ut som dagens inledning på andra..
Låst ämne

« · 2281426 · »