1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

578034 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18

2228727 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
snushane: Är det nåt fel med regnbågsfärger?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Synct: 😂😂🤣 Herregud vad illa..sätt på en rosa hjälm och regnbågen också så är vi PK. Men det kommer väl i framtiden
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Den hä Tjekken skull vi haft…
Hann måla fan å skull dra publik 👍🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Synct: Jaha, haha.. Ja det är garanterat i tvätten de färgat av sig. Dock enbart texten, det vita på axlarna är i alla fall intakt... 😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Synct: Gissar att Hussen har råkat tvätta sina rosa strumpor tillsammans med tröjorna..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Heisenberg: Timrå texten på magen är rosa, ser förjävligt ut. Är väl att tyget i det broderade är av helt fel material, är ingen tvättexpert, men kan väl inte vara något annat.

Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Synct: Vad är det där med rosa som tagits upp här några gånger?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
kulltorp: Rött, vitt och rosa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Hoppas man inför Luleåmatchen går ut med extra fokus på att alla ska komma i rött och vitt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Håkkybåkky: Håller med split på dessa på tok för små lätta tillsammans bara att spela stenhårt fysiskt mot dom så blir de helt över i egen zon. Klarar inte av att ta bort folk framför mål viket är ett måste i dagens hockey
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Bragd-Birger: håller med.
En förklaring till att vi stundvis landar fel med centrarna kan vara att LaLeggias/Zajacs spel skiljer sig åt kraftigt från resterande backar där de försöker hålla puck i tid och otid, till skillnad mot ”enkla förstapass” från resten.

Enbart av den anledningen hade jag velat se en split på ovan nämnda transatlanter. Skapa enhetlighet bland våra backpars spel.
Sen så smakar det mumma att se dem tillsammans i offensiv zon där de är mästare på att hålla kvar puck och skapa målchanser från halvrisiga situationer.
Förslag: håll isär dem som bas, men sätt ihop dem i offensiva situationer mot mindre disciplinerade lag.

Gällande Hanzl vill jag inte ta fram motorsågen än, även fast mina förväntningar är bra mycket högre än prestationen hittills har visat på.
Man ser onekligen att han har spelkänsla, bra passningsspel i PP och är en jävla mästare på att teka. Inte varje säsong som vi har en gubbe som vi kan slänga in vid tek och då få börja med puck till 65% sannolikhet. Det sistnämnda är guld värt i PP. Och om vi tvingas leva på bra PP denna säsong så blir han onekligen vital i vår trupp enbart av den anledningen.

Nya tag mot Lule! Förhoppningsvis får vi se en Didde med hela knäskålar och ett jäkla tacklingssug framför 6000 rödvita fans
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: visserligen, men OJ är för bra för J20. Han ska leka med storpojkan nu. Han växer knappast mer i J20 som spelare. Han kan det nu..låt han in och gröta och lattja i en fjärdelina om matchen är vunnen te x..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Någon som vet när försäsongen startar i NHL för Dahlén? Har aldrig följt NHL ordentligt förr men i år blir man Sharksfan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Ja den matchen ser man fram emot mest. Man ville nästan att Växjömatchen bara skulle bli överstökad, även på förhand.

Trist med tio dagars uppehåll nu. Men det kanske behövs, och ju färre matcher som spelas innan Didrik är tillbaka desto bättre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
snushane: Jo sen hade E.P lite andra förutsättningar i Växjö med omgivningen av spelare där och Sam Hallam som verkar vara en mästare på att få ihop det taktiska spelet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Heisenberg: Lodin bäst på isen sen väntar vi på den bäste Strömberg Laleggia var nog sämst igår.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Heisenberg: Jo vi får hoppas man får ihop grejerna redan nu mot Luleå. Det viktigaste blir att vara noggranna och ha tålamod. Prioritera försvarsspelet i 1:a, 2:a och 3:e hand både från forwards och backar och över hela isen. Ta anfalsspeley därefter. Annars kommer det bli ett antiklimax till "hemmapremiär" mot Luleå, ja jag ser det som den "oficiella" hemmapremiären med fria restriktioner. 😊
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: minns då EP gick till Växjö, jag var orolig för hans fysik om han skulle klara det. Och det gick ju galant. Jag tycker vi ska stoppa in OJ redan nu. Han klarar det. Jag kan visst vänta med sågen på Hanzl..men han är en världsspelare..han ska bara leverera, han har inte visat upp nånting ännu..ja menar va fan..nada!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Håller även med om fördelningen av roller på backsidan. Man måste sätta ihop backpar som får ut något av varandra där den ena kompletterar den andras svagheter och vice versa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Ja jag håller med. Jag tycker bara det blir komiskt när man inför säsong går ut och säger från sportchef till tränare att man ska prioritera ett bra försvarsspel, sedan tre omgångar in har man släppt in mest mål av samtliga och lämnar vidöppet i eget zon.

För att återgå till det du säger om balansen, ett tydligt exempel på obalans tycker jag man kan se genom att laget blir alldeles för långt. Vilket givetvis är forwards ansvar då det tyder på dålig täckning hemåt.

Som du säger själv måste lagdelarna samspela mer effektivt, dels genom bättre hemjobb från forwards. Därför tror jag inte på att spets skulle lösa våra problem just nu i alla fall. Får vi ihop laget bättre och framöver får problem med målskyttet håller jag dock med dig, men nu bör prioritet ligga i att fixa till försvarsspelet över hela banan.

Allt detta såg bättre ut mot Brynäs och det är trist att vi inte klarade av att spela på det viset även mot bättre motstånd. Förhoppningsvis lär vi oss av det.

Det positiva är väl att det inte är mot lag som Växjö vi ska ta majoriteten av våra poäng. Det är andra lag vi ska ha bakom oss när säsongen summeras.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Nu är ju Freddanz tydliga med att dom förväntar sig mer av lagets tilltänkta toppspelare, så låt oss nöja oss med denna samsyn så länge. Jag tycker att det är tydligt att Hanzl har playmaker-kvaliteter, men det är också tydligt att han inte riktigt spelar i komfortzonen. Att påstå att det tvärsäkert är pga att han är tjeck och att det är en empiriskt fastställd naturlag att "en tjeckisk spelare kan aldrig trivas om det inte finns en tjeckisk spelare till i laget" köper jag inte. Det k a n så klart vara en anledning just i Hanzls fall, men jag väntar med att dra den slutsatsen tills dess att han själv uttrycker missnöje pga otrivsel.

En annan anledning till att han är utanför zonen k a n också vara att det berömda "grundspelet" inte riktigt är satt än. Timrå har fortfarande uppenbara problem med att få spelarna - i synnerhet centrarna - att fatta hur dom ska ligga i banan. Liljewall ser inte ut att ha några som helst problem med det, men en annan timråräv som Lundin ser faktiskt ut att få kämpa lite mer med det. Möjligen har en ny spelare som aldrig tidigare spelat i Sverige ännu större problem med denna acklimatisering.

Sen har vi själva kedjekemin också. Tycker inte riktigt vi fått ihop det än, och frågan är om det beror på spelarsammansättningen, osäkerheter i spelsystem/rollfördelning eller en kombination.
Förmodligen det senare. Jag själv (och fler med mig) hamnar lätt i tv-spels-mode och tror att allt löser sig om man stuvar om och placerar spelaren med 99 i agility tillsammans med någon som har 97 i checking.
Kemi och kollektiv framgång är naturligtvis mer komplicerat än så.

Jag tror att vi ett tag till kommer att få kämpa lite med den "Hamrinska Filten", dvs få en något för kort filt att optimalt täcka både defensiva ben och offensiva huvuden.
Freddanz berömda PROCESS.

Så låt oss dröja en smula med att boka enkelbiljett till Plzen. Det finns mer att plocka ut från spelare som Hanzl, Rattie, Lööke m fl. Om viljan finns hos dessa, och Freddanz kan hjälpa dom åt rätt håll, så...kan vi nog göra helt andra bedömningar av dom om någon månad.
Vi får se.

Hursom: jag är märkligt nöjd så här långt, i stort. Jag tror att Timrå har klar potential att hävda sig väl i bottenstriden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
JanneH: " jag tycker Nubben gjorde fel när han bara värvade en tjeck. Hanzl behöver en tjeck-kompis för att trivas "

Håller med. Oskars har tex gjort det bättre med att värva de tjeckiska bröderna Zohorna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Heisenberg: Som jag ser det så är det balansen som är skev, ända från forwards till Backar. Många omställningar kommer från att laget inte är synkade. Sen måsta man splittra på Zajac och LaLeggia, de är inte bra utan puck och de andra backparen blir för trubbiga. Otaliga ggr som backar inte lyckas spela sig ur lite press pga dåliga förstapass sen är man på erterkälken.

Bohm hade det riktigt tufft igår, likväl Erixon som drog på sig för mpnga utvisningar. Jag ser gärna att man hittar kemi bland backparen istället, för det synkar inte mycket där nu som sagt. Gärna en spelskicklig ihop med mer defensivt skicklig back.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Ja, nu prioriterades ju försvaret (vilket jag anser vara helt rätt med tanke på förra sejouren) men likväl är det i försvaret de största bristerna varit hittils. Vi har släppt in mest mål i serien (13st) på tre matcher, när vi inför säsongen värvade för att spela ett bra försvarsspel i första hand. Det oroar mig mest än så länge, och jag hoppas det beror på att de behöver några matcher att komma in i systemet. Det är inga oerfarna backar vi har, och om detta fortsätter framöver och när vi dessutom har Didrik i uppställningen, så bör Ante börja ifrågasättas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
JanneH: Instämmer, vi skulle dessutom behövt värvat en hel förstakedja på pappret, vilket jag trodde Nubben skulle göra denna gång, nu blev det Hanzl och Rattie, vilket för mig känns för tunt redan på förhand att gå in i SHL med. 2 tjecker(1 av dem Hanzl) och en finsk "spetsforward" som hade kunnat synka med Rajjaniemi. Rattie går ju ihop med Zajac och LaLeggia.

Då hade Timrås lag kunnat se ut så här om mina någorlunda realistiska drömmar slagit in.
Backsidan hade kunnat varit intakt.

Rattie-Hanzl-Tjeck
Hartmann-Finne-Lodin
Lööke-Lundin-Alvarez
4:e linan skulle varit en mer öppen bok men att Nubben inte skulle signat så många brunkare och sparat in pengar där.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: jag tycker Nubben gjorde fel när han bara värvade en tjeck. Hanzl behöver en tjeck-kompis för att trivas
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
JanneH: Jo jag håller med och även om jag inte tycker Hanzl rosar marknaden så är jag ändå villig att ge han tid som sagt. Mina önskningar om nyförvär och byta ut spelare är mest hypotetiskt men tror som du säger, ser det inte bättre ut efter 10-15 omgångar så lär det hända nånting.

Vi börjar med att fylla ladan mot Luleå så kanske laget får den energikick som behövs? Hoppas Luleå är lite snälla mot oss också. 😅👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: I rest my case!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Hahl Bundy 2.0: Jo instämmer, nu blickar vi framåt och fyller Ladan mot Luleå så visar vi att vi supportrar inte gett upp i allafall och ger en boost till laget. 💪
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: amen i kyrkan på att OJ ska in i laget när harmonin är bra och roller intagna m.m. Att slänga in honom på SHL nivå i ett lag som spelar klappkasst och med disharmoni är att göra honom en björntjänst. Vi är liksom inte i nivå med när SAIK var ett självspelande piano och de kunde kasta in junisar i parti och minut. Vi är inte ens i nivå med oss själva på det glada 00 talet när Lander och Pääjärvi kom fram.
Vi kan väl vänta de klassiska 10 omgångarna innan vi börjar sparka tränare, panikspela juniorer och börja med Leksandsvärvningar från tyska ligan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Njaee... nu tycker jag nog att sågen och drevet går lite väl långt efter 3 matcher på vissa spelare.
Lite mer tålamod o nyans, tack!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
snushane: Lite osäker med OJ, där tycker jag det är bra att det skyndas långsamt. Bättre han kommer in i ett läge med lite mer harmoni, plus att jag tror han behöver förbättra fysiken lite för SHL.

Sen går det inte att frånkomma Dahléns betydelse för Timrå, jag ser inte en sån naturlig ledare i detta gäng faktiskt. Det hade brunnit i ögonen efter en sådan match som igår på Jonte och det hade vågats ställa rätt höga krav. Sen har dessutom Jonte ett skönt självförtroende som smittar av sig på andra i laget.

Lander har också dessa egenskaper och vinnarskalle, nu står vi dock här utan båda och får hoppas vi sprattlar oss kvar denna gång.

Nutt psyke klarar dock inte ett negativt kval ännu en gång så vi får hoppas Freddan och CO får ihop laget rätt snabbt eller att Nubben redan nu är ute på marknaden och skannar av, kanske kan byta Hanzl mot nån annan spelare i SHL framöver om det är så?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: Det som ändå oroar mig mest med Hanzl är hans kroppapråk, lallande hemjobb efter tappad puck, ingen pondus eller vilja i offensiv zon etc. Hade han ändå skapat lägen genom skott eller passningsspelet så hade det nog lossnat till slut. Nu ser jag inga tendenser till att det liksom bara sådär skall lossna för honom då han inte gör det hårda jobbet.

Frågan är om han vill vara i Timrå ens och trivs, gör han inte det måste det brytas snarast i så fall. Är han dock villig att bara borra ner skallen och kämpa för det så tror jag att det nånstans finns en del att hämta ur Hanzl, det har spel i både VM och KHL visat innan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
roger_sundsvall: OJ skulle göra det mycket bättre. Bänka han och låt han skämmas och in med OJ.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
roger_sundsvall: Nåja nog att Hanzl inte rosat marknaden men låt oss ha lite klass i allafall. Jag är villig att ge han ett gäng matcher till i allafall och låta han acklimatisera sig ordentligt till spelet i SHL. Är han lika osynlig efter säg 10-15 omgångar så är det nog inte omöjligt att kontraktet bryts dock.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
kulltorp: Jo, han vaskade om. Han satte in Olofsson med Rattie och Hanzl i tredje perioden...

På tal om Hanzl håller jag med och skrev det även under matchen igår, han syns ju inte ens - förutom när han gör felbeslut. Visserligen bara tre matcher, men han måste visa mer som förstecenter med den lönen.

Fan att Lander ville "uppleva Schweiz".
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
hanzl
kick out
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18 Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Hockeynews.se
fredrik andersson :
vill se mer av våra toppspelsre
jaa precis...skicka ut tjecken
får 2 spelare för hanzl Lön
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Kerstin_k:
floppande spelare finns i alla LAG
i timrå heter han
Hanzl
max 10 matcher sen Ryker han
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Modano: ja fy fan, den där jävla tjecken lyfter bara pengar, grymt jävla besviken på han. Inte visat ett smack under tiden i Timrå. En trött jävel. Hoppas han drar fort som fan. Lite typiskt tjecker..trivs dom inte till 100 procent då skiter dom i laget och spelet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Dä va magert i EON ikväll….
Vi häng int mä i dä småländska svänga!!!
Dä gäll att int tapp mark i början!!!
Bar att bryt ihop å komm igen!
Själv firt mann ikväll att Giffers slog Lannskrona!!
Nattsudd mä godricka å Lönnå på Grammofon!
Vi ä Timrå IK å vi ge allri allri UPP!!!🙏
Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🎉🍹
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Laken: inte mig emot!

Ge oss Didde tillbaka, riv isär lalle och zajje bänka Bohm och be till högsta instans att vesterlund kan ödmjukast ta en roll som ansvarsfull och fysisk med fokus på hemjobbet…

Så kanske…

Men det kan lika gärna visa sig inte räcka till…

Det visar sig om en månad…

Finns väl ingen större vits att köra på med formationer där toppspelare inte levererar iaf…

Det blir mest bara frustrerande…

Hanzl får ta fighten om sin plats i laget.
Han är inte så bra att han är immun inför konkurrens…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Rattie - Lundin - Alvarez
Hartmann - Liljewall - Lodin
Lööke - Hanzl - Andersson
Walli - Blomqvist - Boyce

Madsen, Olofsson, Liljegren
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Hockeyutv: Men dina är ju bra. 😝😉😂😂😂😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Bragd-Birger: Vill heller inte splittra den kedjan, men hur vore det att försöka väcka Hanzl genom att spela honom med Lodin och Hartmann, som är precis som du säger, två av våra bästa forwards än så länge. Den kombinationen kittlar lite hos mig iaf.

Sedan Rattie - Lundin -Lööke/Alavrez
Kanske dags att våga testa OJ också?

Hartmann - Hanzl - Lodin
Rattie - Lundin - Alvarez
Lööke - Liljewall - Johansson
Olofsson - Blomqvist - Andersson
Walli/Madsen

Finns en hel del alternativ.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Sputnik: ja, och det lär bli tufft att ta poäng. Men utfallet i den matchen, eller mot dagens motståndare Växjö, avgör inte på något sätt Timrås säsong. Det här är läropengar, och chanser till bonuspoäng.

Chilla. Förra sejouren gick vi som tåget fram till november. Sen blev vi dyngjumbo och åkte ut mot Oskars. Jag sätter en hunka på att vi kommer att gå bättre i år.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Bragd-Birger: Skulle vilja ha ditt psyke, själv är jag livrädd inför Luleå. Ett lag med ännu mer offensiv kraft än Växjö. 😬
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Vem trodde på förhand att Hartmann-Liljewall-Lodin skulle vara vår bästa offensiva kedja?
Har lite svårt att splittra på den.

Däremot ser jag inte kemin mellan Rattie och Hanzl. Skulle hellre se Lööke-Hanzl-Alvarez. Sen Rattie-Lundin-EA.

I övrigt: är lugnare idag än efter Oskars. Jag tror Timrå har någpt bra på gång. Rejäla träningar med bra tempo, sen ger vi Luleå en match på lördag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers HC 2021-09-18
Kerstin_k: Jo lite som jag tyvärr befarat på förhand, Nubben tog med sig ett par brunkers för mycket med sig upp, Madsen för att ta ett exempel. Hade varit bättre att skippa 3 utfyllnadsspelare istället och satsat på lite mer spets. Då hade spelare som Lööke, Lundin, Lodin och Hartmann kunnat växa in i det mer med mer "rutinerad" spets vid sin sida. Nu är vi rätt beroende av att de måsta ta steget rätt snabbt.

Nu kommer vi få jobba dubbelt så hårt för våra mål än motståndarna, det tycker jag visats i nästan all matcher än så länge då vi höll på att tappa momentum helt på slutet mot Brynäs fast vi i princip spelat ut dem mestadels.

Med nån/några spelare in med lite mer "målgaranti" så är känslan av att vi kan spela lite mer avslappnat över hela isen, även i försvarsspelet om alla hjälps åt från forwards till backar. Det i sin tur kräver ju att vi skeppar spelare,men det är nästan ofrånkomligt i min bok. Nu är det SHL och därmed höjs kraven automatisk på spelarna med.

Behövs cash så hoppas jag man drar igång swishkampanj rätt snart, tror vi är många som kommer bidra i så fall för att stärka upp laget.
Grunden för nått roligt finns där helt klart denna säsong, bara det att det är lite för tunt i dagsläget.
Låst ämne

2228727 · »