Brynäs IF

710619 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

1537570 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Rigmor Wallin, Lundh gjorde precis det som Bertil undvek

Patrik Lundh får ytterligare bestraffning för den tackling han delade ut på Victor Berglind när Färjestad mötte Brynäs i torsdags.

Lundh stängs av i totalt fyra matcher. En av dom omvandlas till böter och en av dom har han redan avtjänat, vilket innebär att han inte spelar matchen imorgon mot Växjö och på torsdag mot Rögle, meddelar Färjestad via sin hemsida.

Enligt sajten skriver nämnden att Lundh hoppar in tacklingen och att han riktar kraften mot huvudet på Berglind.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Slajsarn: Ja, att man slutade spela Enterfeldt i PP måste självfallet har varit den enda anledningen till att målskyttet började klicka och att självförtroendet överlag försvann.
Kan absolut inte ha nåt med skador och ideliga påtvingade ommöbleringar i laget att göra.
Jag är å andra sidan mer säker på att TJ och staben har vänt på dom flesta stenar som dom ansett vara värda att vända på för att vända trenden och att dom förslag som kommer från sofforna härinne också har varit på tapeten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
arnio: Jag är inte avlönad av Bif.
Men du menar att #16 är för dålig att lånas ut till AS eller till J20?
Då förstår jag varför han får +1 min i varje PPe. Men självklart måste väl nått av fjösskotten på knä leta sig in.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Huge:"Trender kommer och går, i september hade vi en bra trend med marginalerna på vår sida, nu är det tvärtom." Det är väl lättare att "ta sig ur en bra trend". Ett BRA sätt är ändra ett redan fungerande PP bara för att man får tillbaka en spelare från en skada. Jag är säker på att TJ har fler trumfkort i rockärmen.

Dags för GP och börja visa sin storhet som backtränare nu. Det är ofta hönsgård i vår zon och våra bärande backar gör juniormisstag.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Lindström: själv tycker jag att Lauritzen spelat hyffsat bra till skillnad från dig, så diskussionen blir snedvriden. Han kan bättre och givetvis så ska han matchas i form. Att han inte lånats ut beror på att han ur form är bättre än alternativen i form. Så enkelt är det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Lindström: Inte lätt att veta. Men nu vet du det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Inte visste jag att hockeysnack var ett rättstavnings forum.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Som sagt: finns heller inga garantier för att hårt arbete och att gå till jobbet varje dag, skulle leda till framgång.
Men det är iaf en bra utgångspunkt om man vill skapa bra förutsättningar för att lyckas.
Oftast är det tråkigt nog just flosklerna och självklarheterna som stämmer bäst: hårt jobb, små marginaler, bollen är rund, gå till jobbet varje träning, osv.
Finns inga genvägar
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Jag har en känsla av att Djurgården också kände till det där förra säsongen. Men det brukar vara svårt att få flosklerna att sätta en puck i krysset.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Jajjen:

Bäckis firade alltså födelsedagen med att göra fyra poäng, han hade 6+5 på nio matcher...som sagt, är du vaken Karlsson?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Absolut. Det gäller samtliga hockeylag, oavsett serie skulle jag tro.
Kanske inte korpserierna där man inte har några större ambitioner än att träffa kompisarna och ta en öl efter matchen.
Därmed inte sagt att allt är lugnt, inte heller att det är panik.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Jamen då är det lugnt. Hårt jobb och gå till jobbet varje dag. Gäller inte det Rögle, Växjö och AIK också?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Kom ihåg att Bäckis enligt ett visst orakel skulle komma tillbaka från NHL med svansen mellan benen.
För dålig skridskoåkning var skälet...
;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Av inläggen att döma känns det iaf som att många tar fjolårets guld som nån sorts intäkt för att vi är jättefavoriter den här säsongen och borde ligga i topp redan från start och brisa oss fram till slutspel.
Men det funkar ju som bekant inte på det viset.

Motsägelsefull?
Hur då?

Jag säger att man kan dra lärdomar av förra säsong vad gäller trender, dvs att trenderna vi hade gick att ta sig ur så varför skulle det inte gå även den här gången?

10 förluster på 12 matcher ser illa ut på papperet.
Men papperet säger som bekant inte så mkt om hur det sett ut på banan.
Allt har inte varit dåligt, det hänger mest på självförtroendet som fått sig en törn pga alla skador på framförallt backsidan. Det är där grunden ligger till det ojämna och osäkra spelet överlag.
Svårare är det inte.
Det svåra är att sia om hur lång tid det tar att hitta tillbaka till en jämnare nivå i spelet. Finns ingen patentlösning, bara hårt jobb och att man går till jobbet varje dag och tror på det man håller på med.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
arnio: Så Lauritzens kladd i ett tidigare fungerande PP är ok?
Ska han få träna till sig till form?

Lustigt att vissa spelare får träna sig i form under serien medan andra lånas ut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Bäckis fyllde alltså 25 igår.

På 10 matcher i KHL har han gjort 7 mål och 8 ass och har +6.

Han påstås inte vara nån sniper. Brynäs måleffektivitet ligger på 7%. Lindholm är bäst på 15%. Bäckis spelar i KHL och har 25%. Ingen sniper, my ass!

Är du vaken Karlsson?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Då förstår alla hur hockey okunnig du är.
Men självklart det svårt att se bristerna i spelet via text tv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Huge: Tvivlar på att nån här tagit SM-guldet som en garanti för nytt SM-guld. Du har en förmåga att dra egna, och oväntade, slutsatser på det du läser.

Blir inte det lite motsägelsefullt? Vi har ett nytt lag, med nya förutsättningar men vi ska i alla fall ta lärdom av förra säsongen.

Är det inte enklare om du också inser att 10 förluster på 12 matcher omöjligt kan ses som ett gott tecken?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Regerande mästare är ingen garanti för att allt ska gå som på räls påföljande säsong. Ett helt nytt lag med helt nya förutsättningar vad gäller det mesta.
Om man nu sitter och gnäller över nuvarande trend så innebär väl inte det per automatik att den trenden skulle vara omöjlig att ta sig ur?
Trender kommer och går, i september hade vi en bra trend med marginalerna på vår sida, nu är det tvärtom.
Mao: om man ska försöka sia om hur det kommer att sluta frampå vårkanten så måste man väl även ta med dom goda trenderna i ett försök att göra en samlad bedömning.
Förra säsongen hade vi också svackor som vi tog oss ur, så historien är väl isf ett utmärkt sätt att använda om man vill bevisa nånting i trendväg och hur dom påverkar ett lag över en säsong.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: HAHA. Ja eller hur, vilken värvning..Det märks att du fortfarande trivs bäst i bottenträsket.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

bradberry: Håller med. Fantastiskt att vi faktiskt håller placering och avståndet till bakomvarande. För ett antal år sen hade man varit jublande glad över det här tabelläget.

Huge: Apropå "nuvarande trend". Är det inte det vi gör här - kommenterar nuvarande läge? Känns inte helt aktuellt att kommentera en match från september om vi ska försöka bedöma framtidsutsikterna.

Inte ens med förväntningar som Timrås och Rögles Supportrar skulle 10 förluster på 12 matcher kännas ok. Nu är det regerande mästarna vi snackar om.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Den här killen verkar sitta i frysboxen hos Modo, enligt Sportexpressen.
Om man nu ska ta deras info som tillförlitlig så kanske det kan vara nåt för Sundlöv...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
GP har lite funderingar kring det som naturligtvis ligger bakom vårt ojämna spel överlag....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Lindström: " Lustigt att det bara är du som inte ser hur illa grundspelet och målskyttet sett ut"

Lustigt.
Att det bara är du som inte förstått att jag anser problemen vara överdrivna, betyder inte att jag anser allt vara frid och fröjd.
Öva lite mer på dina läsförståelseproblem så slipper du sitta och lägga ord i mun på skribenter, som dom aldrig sagt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
arnio: Ähh, såna där självklarheter går inte att få in i skallen på gamnackar som vill sparka allt och alla vid minsta motgång.
Råden till TJ står som spön i backen och dom kommer från soffcoacher med exakt noll kunskap, insyn eller erfarenhet av att leda ett hockeylag.
Bara att skratta åt alla självpåtagna coacher som verkligen tror att deras råd skulle vara nåt som TJ och hans stab inte har funderat på eller testat, om dom nu ansett att det skulle lösa våra problem.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Lindström: Bara att jobba på för spelarna so lossnar det förhoppningsvis med tiden. Alla gör sitt bästa men i idrott går det upp och ned.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Lustigt att det bara är du som inte ser hur illa grundspelet och målskyttet sett ut.
För att inte tala om hur illa målsprutan #16 spelar eller hur ointresserad #39 ser ut. Dessa två
Sitter på topplöner i Bif och blir helt överglänsta av en 17 åring bl a.
Eller tycker du att Lauritzen producerat det man kan kräva av han? Sett till ALL istid han dessutom får i PP.

Att skylla på att han vart ska osv funkar inte för är han inte fullt tränad så får han som alla andra spela J20 eller bli utlånad till AS.

Bara för Tommy att gå igenom rollerna i laget igen.
Granis wtf spela ditt spel
Nordan ut i löpspåret så kanske du orkar åka grillor
Lauritzen var med på åtminstone ETT löp pass på försessen - och nej du är INTE Zäta
Sunken spela enkelt tills det släpper...

Det är dom sk bärande spelarna dom måste höja sig 3 snäpp, inte Djoos. Elias mf l
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Take44: Inledningsvis vann vi flera matcher med uddamålet, så den trenden kan man isf lika gärna hänvisa till, om man nu ska dra några slutsatser. Att dysterkvistar och gamnackar i det läget självfallet hänvisar till den nuvarande "trenden" är väl bara naturligt. Dom svartmålar ju exakt allting som öht går att måla. Inget att bry sig om..... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
munkas: Vi utökade avståndet till plats 9 efter poängen sist. Nu 11p dit. Å 3 p till plats 4. Förvånande men det visar oxå vikten av att ta mycket poäng tidigt i en serie. Det gjorde vi i år. Hade vi startat serien som de senaste 12 omg. hade det varit värre... Det löser sig det här.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

tobhund:Ja visst gjorde den det.Men det är en ny säsong med nya förutsättningar.

Så varför göra jämförelser?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
munkas: Munkas och ni andra: Vi ligger sexa i serien (efter vad som verkar beskrivas som den värsta krisen i föreningens historia...) Förra säsongen blev vi fyra (just nu tre poäng dit...) Om inte jag bara drömde det så slutade förra säsongen på ett trevligt sätt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Nä, ingen fara på taket. Fortsätter vi att plocka poäng i den här takten de 12 kommande omgångarna har vi nog inte många poäng upp till 11:an efter det. Alle man till båtarna!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: En gång är ingen gång men det som sker nu känns mer som en statistiskt säkrad trend. Brynäs har gått på slak lina hela säsongen och nu har uddamålsvinsterna bytts ut mot förluster.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Så det är inte så allvarligt att vi får stryk gång på gång gå och ta dina piller och gå och lägg dig och när du somnat kan fortsätta drömma!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Brynäs har lovat mig ett nytt guld i år, och jävlar om jag inte får det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huss: Jag ser oss inte på långa vägar som nåt stabilt topplag och därmed inte heller våra nuvarande problem som speciellt otippade. Möjligtvis lite överraskande.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huss: Som arnio säger: klart man måste ha målsättningen att försvara guldet, nåt annat vore konstigt.
Man har ju därmed faktiskt inte lovat nåt. Otroligt nog finns det folk som fortfarande uppfattar en målsättning som nån sorts löfte till fansen, som sen börjar grina när det inte blir nåt guld....
:-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Huss:"då skall man kanske inte gå ut publikt med målsättningen att försvara guldet utan kanske smyga i bakgrunden istället. Sticker man ut hakan får man vara beredd på att ta smällarna helt enkelt."

Var det fel att gå ut med målsättningen att ta guld förra säsongen också dårå? Det vore ju otroligt märkligt efter ett guld och gå ut publikt och säga att målsättningen inte är att försvara guldet....Tänk om nu TJ gått ut och sagt att målsättningen är ingemansland, eller kvartsfinal. Vilket liv det skulle ha blivit då...Topplag eller inte så är allt möjligt så länge vi har en slutspelsplats inom räckhåll...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Fast då skall man kanske inte gå ut publikt med målsättningen att försvara guldet utan kanske smyga i bakgrunden istället. Sticker man ut hakan får man vara beredd på att ta smällarna helt enkelt.
Förvisso är det i mars/april vi skall ligga i topp, inte nu, men ett stabilt topplag i Elitserien beter sig inte som Brynäs gör just nu därav oron hos oss alla.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Huge:"Inget att bry sig om."

Du har ett väldigt konstigt sätt att visa att du nte bryr dig med dina långa romaner till svar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Som dina rövslickande o JA-sägande inlägg, "Inget att bry sig om"
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Både och, mkt är tillfälligheter i jämna matcher.
5 förluster i förlängning eller på straffar, 1 uddamålstorsk mot Modo borta där vi gör en bra match och lika gärna kunde ha vunnit.
Återstår 3 förluster mot riktigt bra motstånd där vi är lite längre ifrån att ha plockat poäng (Färjestad borta samt HV och Frölunda hemma)
2 vinster borta mot Timrå och LHC.
Sammantaget och sett till spelet i matcherna så känns "krisen" inte så allvarlig som många vill få det till.
Det ropas ju på bänkningar, utlåning och försäljning härinne vid minsta motgång, så har det alltid varit.
Inget att bry sig om.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Vi skulle behöva värva en målspruta. Almtuna har en jäkligt vass målskytt. Två mål efter första perioden i kväll. Hermansson, Daniel. Köp, Sundlöv!

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Huge: Två förluster på 12 matcher har inte hänt sen Boorks dagar. Tillfällighet?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Jajjen: Det infinner sig väl alltid en viss grad av mättnad hos varje lag som ska försvara ett guld, det har väl historien visat. Det är väl bara lag som varit etablerade däruppe en längre tid och som fått behålla det mesta av guldlaget som har lyckats, vad jag vet.
Att spelarna skulle vara dåligt tränade tror jag inte ett skit på, däremot håller jag med Puckot om att tappet av 4 landslagsspelare självfallet sätter sina spår även hos övriga spelare, som får slita hårdare än förra säsongen.
Är väl egentligen ganska naturligt att vi har svårt att matcha fjolårets insats, även om det är långt kvar och mkt kan hända.
Spelet i grundserien var väl heller inte så otroligt mkt bättre än det vi sett den här säsongen, var väl först i slutspelet som allt föll på plats.
Nä, "problemet" är nog att vi kanske haft lite för höga förväntningar och istället borde vara lite mer ödmjuka och realistiska, det är alltid hälsosamt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Pucken slår förmodligen huvet på spiken i sin krönika efter AIK-matchen: Många av gnuggarna överpresterade förra året och hade en handfull riktiga klasslirare att luta sej mot. Samtidigt som många fortfarande har nån sorts psykologisk baksmälla efter guldet. Inte heller omöjligt att somliga kände sej mätta/slitna när det var dags för sommarträningen och därför inte är i bästa fysiska form. Sen kan man inte bortse från att Brynäs ÄR ett sämre lag i år. Men inte så dåliga att vi ska behöva förlora 10 av 12 matcher.

Sen tog tydligen Wikegård upp det faktum att laget är annorlunda byggt i år. Det är alldeles tydligt. De snabba spelvändningarna stod som spön i backen förra säsongen. I år går det såååå långsamt och omständligt. Samtidigt tacklar vi mest i serien och det är ju inte ett sätt att få upp farten. Jag antar att det är medvetet om man plockar in spelare som Enterfeldt och Thuresson. Harju är väl knappast fysisk men inte heller vindsnabb. Man kan ju undra varför denna omställning. Förra årets Brynäshockey var ju ganska underhållande och framgångsrik. Elle?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Tväst: Små marginaler även mot dåliga lag som AIK skulle jag vilja tillägga..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

Huss:

Nej, jag är mycket medveten om att gnäll på domarn aldrig lönar sig eller att Brynäs har andra problem att jobba med...... jag ville bara belysa små marginaler som kan bli jobbiga när man har dom emot sig mot så bra lag som FBK.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12
Tväst: Jo, men domarna kan vi aldrig påverka hur vi än gör. Vårt eget spel däremot är på tok för ojämnt. Se bara mot de facto bottenlaget AIK, otroligt ojämn och dålig första period byts mot andra periodens spel mot ett mål.
Avsaknaden av effektivitet i anfallszon är slående, vi spelar runt snyggt men kommer inte in på mål och får inte till de där snabba avsluten som är ett måste i dagens hockey. Men det tror jag är mer en självförtroende fråga än kvalitetsbrist (till skillnad från backsidan).
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Färjestads BK den 22/11-12

- Ganska fyllig presskonferens, de brukar annars vara rätt spinkiga...

- Rigmor Wallin fokuserar i Exp på sånt som inte skedde..."Träffar han i pannan där då är saken över"

- Tydligen är det bara när försvarande spelare LYFTER UPP pucken med handen i målområdet som det blir straff...mer än vad jag visste...ang Ole-K.T aktion

-Var glädjande o se Cody göra sig redo gnm att slänga sin klubba ifa Ole-K.T hade velat dansa...Men dock bra att vänta tills vi har alla backar friska...

- Fö går det inget bra nu, jag tror jag vet vad det beror på

Kommentera

1537570 · »