Brynäs IF

705156 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08

1082320 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Är det bara jag som tycker att Jonathan Carlsson var bra i förra matchen? Märkligt att sätta in Svanberg istället.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Brynäs börjar BEDRÖVLIGT.

5 mot 3-läget är billigt av Rådbjer dock, brynäs andra två var en kopia på en situation uppe i ssks-zon som han släppte.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Huss: Fast Djurgårdens A-lagsjunislina hade kanske varit bästa kedjan i J20 om det inte vore för att de spelar i A-laget. Med all respekt för Leidermark, Thegel och Rödin måste man ju erkänna att ingen av dom är i närheten av Josefsson vad gäller talang och spelintelligens.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: Ja man undrar varför Djurgården kan lira med sin bästa J-20 femma i elitlagen men inte Brynäs med tanke på att Thegel/Leidermark/Rödin rankas som bästa kedjeformation i J-20.
Grabbarna på hockeymagasinet fullkomligt öser beröm över dem.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: Förstår precis vad du syftar på, men håller inte med dig, av orsak jag har förklart. Men det är fritt fram att göra en annan bedömning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja:

Ja, så var det. Lauridsen är lite trög på rören bara...

Dahlgren blir intressant att se framöver. Lär inte vara kvar i Valbo efter den här säsongen i vilket fall...

Div 1 C 07/08:
Dahlgren, Axel RW 26 9 12 21 (+16)

Allettan 07/08:
Dahlgren, Axel RW 14 10 8 18 (+6)

Div 1 C 08/09:
Dahlgren, Axel RW 14 15 10 25 (+17)


En stigande trend...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Jepp. Om Boork hade varit här hade han säkert gjort det. Vet att han lät Markus Lauridsen träna med Brynäs under ett landslagsuppehåll för två år sedan. Dahlgren verkar förresten ha bulkat upp, 186/84 nu.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja:

Skillnaden är att Dahlgren levererat i seniorsammanhang (på lägre nivå)medan Thegel, Rödin & Co halkar omkring i juniorseriens virvlande plockepinnspel...

Vore intressant att se honom på träning till att börja med, det är ju ett uppehåll snart...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
19. VAS, Janos 31. GRANSTRÖM, Jonathan 33. SILFVERBERG, Jakob
4th Line 32. CARLSSON, Jonathan

--------------------------------------------------------------------------------

29. ALCÉN, Johan 37. SUNDSTRÖM, Alexander 17. HERMANSSON, Daniel
3rd Line 10. NOLANDER, Peter 4. SVANBERG, Ola

--------------------------------------------------------------------------------

16. LAURITZEN, Sebastian 24. HANSEN, Mads 21. MOLIN, Ove
2nd Line 22. SUNDQVIST, Jörgen 11. HIETANEN, Juuso

--------------------------------------------------------------------------------

12. DACKELL, Andreas 14. DIXON, Stephen 41. WIDING, Daniel
1st Line 20. JONSSON, Lars 9. ANDERSÉN, Niclas

--------------------------------------------------------------------------------
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Jag syftade snarare på att Almtorp gjorde två säsonger i Brynäs och inte en. Jag håller med om att han var helt okej första säsongen, men inte andra, och därför blir värvningen inte lyckad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: Brynäs hade byggt laget utan honom, när han kom tillbaka från USA. Hans plats fanns inte kvar, utan han kom in enbart som bredd av truppen.

Sedan är alla dessa flippar och floppar min subjetiva bedömning, visserligen baserad på 25 års hockeynördhet, som erfarenhetsbank. Men bara min bedömning. Finns inga sanningar, du får teoretiskt tycka att Hauhtonen var gud och att du grinar varje kväll, för att han tog färjan hem till kokkoland, det är inte fel, osanning eller något heller.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Ja men du lär ju kolla på hela hans tid i klubben när du bedömer värvningen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: JAG tycker Almtorp var bra säsongen 05/06 i Brynäs. Gjorde sin roll på ett fint sätt.

Skit i de andra nissarne där nu snälla. Var de med ett par månader eller vad var det? Sätt dom på floppkontot då om de känns så viktiga för dig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Varför förfina sanningen?

Felsner skulle gå in och vara en spetsspelare på kort sikt, men hans tid i Brynäs slutade med att han bänkades i slutspelet till förmån för L-E Spets. Det är inte under några omständigheter någonting annat än en misslyckad vävrning.

Angående Gellerstedt så var han antagligen Boorkens värving iom att han hade honom säsongen innan i AIS när Gella gjorde sin bästa säsong i karriären.

Att Almtorp fick NHL-kontrakt är oväsentligt. Kolla på vad han uträttade i Brynäs. Han fick absolut inte ut sin potential i klubben. Om Almtorp var en lyckad värvning av Brynäs var Johan Ryno en lyckad värvning för Frölunda. Ja, båda spelarna har potential, men de lyckades inte i Brynäs respektive Frölunda.

Rackham: Dahlgren är en jävligt schysst kille, som jag ärligt talat inte har sett spela hockey under vettiga omständigheter, men tvivlar på att han är bättre än typ Thegel?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
jompa_19: Ja vi får se, men Allsvenskan om två år skrev jag. Över strecket i år. Ja vi får väl hoppas på det. Mycket av det kanske avgörs den närmaste månaden.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse: Samtidigt tror jag också att lönerna kommer att dras ner en hel del, främst då på medel och "utfyllnadsspelarna" i lagen. Sedan är nog chanserna riktigt bra att de unga gardet utvecklar sig bra. Men tunn lina för gamla fina Brynäs att balansera på. Den som lever får se....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Brynäs hade ju knappt köpt några spelare innan den här säsongen. Men vad har hänt? Jag tror det inte blir kvalserien om 2 år! Vi slutar över strecket i år!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse: Ja Brynäs ligger pyrt till på alla sätt, utom juniorsatsningen. Det som kan få fart och rädda Brynäs i ett kritiskt läge är att lönerna går neråt på spelarna eller något liknande. Marknadsavdelningen har ständig motvind och där vågar jag inte ens hoppas att de ska dra in så många miljoner till, helt plötsligt här i lågkonjunkturen. Så en maffig generationsväxling/utbyte av stomme, dåligt med cash, tuff ekvation att få ihop, så det gäller att hålla hårt i hatten och hoppas på det bästa. Ex lönetak och rejäla utvecklingskurvor på de yngre gardet. Annars är det allsvenskan inom två år, är mitt tips, tyvärr.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08

MickeB: Ja Sundlöv har målat in sig i ett hörn, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men då får marknadsavdelningen helt enkelt jobba in mer pengar till ett nyförvärv om det är vad som behövs. Jag är ganska skeptiskt till att Sundlöv skulle hitta en frälsare. Hans trackrecord talar inte för det.

Däremot så ligger det en hel del på CZ att få gubbarna att skjuta mer och in med näsan i skiten framför kassen. Dackells perfekta skottläge mitt i slotet och han väljer att passa är så äckligt talande för Brynäs form just nu. Dackell som dessutom är kapten och tillhör den skara spelare som skall ta på sig ansvar och visa vägen får inte fega ur och välja att inte våga ta avslut själv. Dessvärre är det lite av ett trademark för Dackell att göra detta.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08

rackham: Alternativen ser ju inte ut att vara allt för många i dagsläget. I alla fall för en som mig.

Men jag eftersöker NYTÄNK, vilket innebär att vi inte skall ha nån halvfigur vars främsta merit är stort brynäshjärta för då kan vi lika gärna behålla mormor. nej jag vill ha en person vars meriter talar för sig själv och som är professionell rakt igenom.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse: Ja, som jag har sagt i något tidigare inlägg till någon, att dessa gamla käpphästar hade inte lika många överlevt denna säsong om inte det gott åt helvete ifjol och ekonomin är körd i botten.

Dessa blir bara äldre och inte många stommespelare finns bakom heller och köpa nya har de inte råd med riktigt heller. En tickande bomb.....som rentav brisserat nu då kanske
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Jag vet inte men de skrev ju ganska nyligen ett nytt kontrakt så han lär nog ha över nästa säsong med skulle jag tippa....så kräftgången kommer att fortsätta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse:

Och när det gäller efterträdare är det intressant att se hur kravspecen ser ut och vem som fyller ut den kostymen.

Vilka alternativ finns det egentligen...?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse:

När går Syndlövs kontrakt ut?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: nej Sundlöv har satt allt för stor tilltro till sina gamla käpphästar Dackell, Lind, Molin och Danielsson. De är helt enkelt för dåliga framåt för att utgöra en stomme framåt. Visst Lind är i sina bästa stunder en väldigt bra center med ES mått mätt. Men han har dalat under några år nu så det var nog ett misstag att återigen låta honom fortsätta en säsong till.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse: 1:an har vi diskus tidigare och tycker lika.

2:an: Tycker jag speglar hela föreningen. Brist på ledarskap, finns och har inte funnits på många år, ingen som kan "slå näven i bordet" och med järnvilja och övertygelse och med en vision fram för ögonen lotsa Brynäs för hantera och hänga med i de spelregler omvärlden nu ger.

3:an I skrivande stund är det stora frågetecken för 4 av 5 värvningar denna säsong. Lägg ihop detta med 1:an och han är rökt om inte några frågetecken utvecklas till utropstecken under säsongen. Finns inte en chans att laget klarar sig denna säsong från kvalserien, om intet händer i positvit rikning med nyförvärven. Inte minst när dessutom stommespelare som Lind och Danielsson inte är att räkna med heller.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jompe:

Kanske dags att räkna bort Lind och spela in efterträdaren...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Passar väl bra att spela ihop de nya formationerna under uppehållet. Tycker man ska fortsätta köra med Dacke-Dixon-Widing och Sundström-Granström-Sandin. I övrigt beror det väl på hur länge Lind blir borta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jompe:

Ja, det känns som att det behöver ändras i femmorna för att skapa mer fart och fläkt. Och skall generationsväxlingen fungera måste de heta spela...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jompe:

Ja, italienskan är inte lätt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Untouchable och untouachable...ja, du vet Jompe har lite svårt med språket...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Alcén har varit märkligt blek den här säsongen, Silverberg syns inte. Granström och Sundström är de som ser piggast ut, men Granström sopar runt i fjärdelinan. Jag tyckte att linan Dackell-Dixon-Widing såg hyfsad ut senast, bortsett från att de trots stark press inte kunde få in pucken i mål.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jompe:

untouachable?

Är det Brynäsvarianten av untouchable... = )
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse: Håller med dig vad gäller Syundlöv; har drivit den linjen länge. Att hävda att det inte är hans fel att det gått så dåligt under hans tid som sportchef tycker jag är ett märkligt argument. Om han upplever att han inte får de ekonomiska och andra förutsättningar han behöver som sportchef så borde han själv ha gått för länge sedan. Det är väl så man gör som man är i en situation där man har ansvar för något som man inte har inflytande över?

Projektet med den stora truppen var hans i minst lika hög grad som Boorks. Ett antal fall av extremt dålig scouting är också hans ansvar. Och--resultaten är ytterst hans ansvar.

Men Sundlöv tycks helt oavsättlig. Tror inte ens han hade fått gå om vi drattar ner i AS. Sundlöv är untouachable.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jompe:

Slut på bränsle kanske...

Känns som att uppehållet kommer lägligt för hela truppen.
Det kostar att lig... spela på transpiration!

Som några andra har diskuterat här tidigare, vi har många som ha mer att bevisa när det gäller prduktion.

Vart har våra lovande juniorer tagit vägen?

Sandin har presterat bäst trots lite istid.
Alcén en assist.
Silfverberg lovande som så många andra före honom, men uddlös i ES.

Var finns spetsen?


Vas?
Hermansson?
Dixon?

Jonsson?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
rackham: Tja, varför inte? Hempa tyvcks ha tappat målsinnet totalt.

Lindbäck i kassen ikväll och man undrar varför? Att låta honom stå hemma mot Rögle är helt OK, men i en bortamach mot ett krigande gäng som SSK, och med bara två matcher kvar innan landslagsuppehållet, ärdet svårare att förstå varför inte Markström står. Såvida han inte är småskadad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse:

Målskytt?

1 mil västerut finns en:

Dahlgren, Axel VaHC RW 14 15

Dahlgren, Axel 1987-12-25 RW R 187 79 SWE

15 baljor på 14 matcher = mest mål av alla i Div 1 A-F...



Trade med Hermansson...?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
GävleLasse:

Ja, med visionen om att leda utvecklingen i svensk hockey skall nog sannolikt kravspecen se lite annorlunda ut...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08

MickeB: Att belägga all skuld på Sundlöv för spelare min inte lever upp till förväntningar kan man inte. Det är fortfarande tränarens jobb att placera vederbörande i rätt miljö. Ett lysande exempel på det är Bicek. Han var van att vara den stora stjärnan i sin lina i Leksand. Det var HAN som var motorn och allt gick genom honom. Tillsammans med Bäckis och Månsson var han inte det. Bäckis var stjärnan och Månsson passade aldrig.

Men jag anser i alla fall att Sundlöv bör bbytas ut. Främst av tre anledningar.

1. Förra årets misslyckade satsning. OK han var säkert inte huvudansvarig för riktlinjerna för satsningen utan det var nog mer eller mindre Boork som styrde det hela. Men i slutändan så VAR Sundlöv i egenskap av SC ytterst ansvarig för ett vågspel som inte bara satte föreningen i stor skuld utan även var en katastrof rent sportsligt. Men Sundlöv fick det till att det vaer Boorks fel iom sparkningen.

2. Bristen på kontinutet i laget. Hur många tränare har avverkats sedan Sundlöv tillträdde. Det har varierat mellan rena höftskott som Jonsson är ett lysande exempel. Sundlöv har varit ganska otydlig i sina tränarval. Sen togs Boork in för att städa upp bland spelarna. Återigen så skjuter Sundlöv över skitjobbet på någon annan. Arbetet med att städa i det lagbygge han själv skapat. Min högst personliga analys av den situationen med fraktioner inom laget kommer till av två anledningar. Otydligt ledarskap när det gäller tränare (för stor omsättning) samt en dålig linje i lagbygget av Sundlöv. Jag tror inte att beslutet att ta in Boork ens var Sundlövs utan styrelsens.

3.  Brynäs behöver byta ut Sundlöv och ge nån annan chansen. Brynäs behöver en sportchef som är tydlig med vad han vill och samtidigt har  kunskapen och verktygen att göra verklighet av sina ambitioner.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Huge: Ja vi får se hur det går idag men fram för allt hur det ser ut. Resultatet är väl en sak, men frustration, rädda blickar och dåligt humör, är det jag mest reagerade över i matchen mot Rögle.

Kan man återfå/ behålla lugnet och metodiskt arbeta sig ur denna grop, ja då stor chans att laget växer och blir starkare av detta.

Fortsätter man på "röglespåret" och låter sig bli stirriga i den pressande situationen, så risk att det går åt helsike i år igen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Qvarre: Bäste Qvarre: du var inte alls dryg utan ställde en relevant fråga.
Har lite ont om tid eftersom jag jobbar men som svar hänvisar jag i stort till det som MickeB sagt om Sundlöv och hans jobb hittills.
Jag har ju genom åren förfäktat exakt samma huvudtes, nämligen att han gjort ett bra jobb sett till förutsättningarna vad gäller många saker.
Vi hörs...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Mkt bra beskrivning på läget och din lista över flippar/floppar känns vederhäftig och korrekt.
En spelare som ex Almtorp tycker jag faktiskt fortfarande håller bra klass och han har hittills gjort ett bra jobb i Luleå, som jag ser det.
Nu valde han väl själv att försöka i NHL och det kan ju knappast Sundlöv matcha eller lastas för.
Tror att man gärna hade sett honom kvar i Brynäs.

Och att som Peja kategoriskt döma ut en sportchefs jobb baserat på egna antaganden kring jobbet och vilka förutsättningar som finns är väldigt oseriöst.
Ungefär som att jag skulle sitta här och döma ut en datateknikers jobb och tala om för honom hur han borde göra.
När jag inte har en susning om datorer.

I övrigt: hoppas på en bra match i eftermiddag och gärna 3 pinnar.
Är i dagsläget dock mkt nöjd med ett kryss...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: Felsner och Gellerstedt, var två släckabränder värvningar. Fanns nog inga planer och ambitioner med dem alls, från Brynäs, utan fyllde ut och avslastede i laget, när det behövdes som bäst, efter Boork kickat. Så fel att ta med dessa i huvudtaget egentligen, fel av mig.

Bicek= Ja hade svårt att bestämma mig, men visst håller med. Flopp!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Peja: Ja 100% subjektiv, eftersom det är vad jag tycker och ingen annan, inom vissa ramar, som måste bestämmas, som man dock alltid kan ifrågasätta. Långsiktigheten i värvningarna, läs hur länge var de bra och önskvärda i klubben osv. Jättesvårt. Men Boork gjorde iaf en bra värvning när han tog Ronnie Sundin från Mora till VF i början på 90-talet, för att hårddra det.

Du jämför med NHL, men kolla organsiationen med scouter, hierarkin mellan dessa innan General manager och kanske även coachen kommer till fråga innan en spelare kommer in, som de då vet väldigt mycket om. Medan i en sportchefts arbetsbeskrivning i Sverige ingår ex skruva ihop IKEA bokhyllor, montera upp lampor osv. Så lite olika världar, olika förutsättningar för träffbild och långsiktighet.

Men Aarnio, Almtorp, Månsson, alla misslyckade i det längre perspektivet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Jag ska erkänna att jag saknar Kankan. Inte för hans spel utan hur han stod upp för sitt lag. Kanske skulle Kankan passa bättre under vår nye tränare "Tarmen".
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08

Peja: Du menar Petr?
Tyler, kom kvitterade ut några klubbor samt Isso samt svullade några burgare... sedan så satt han på MAX med flygbiljetten i bröstficakn samt en blondin från Arbrå.

Phillips, aahhh vilken gud, minns även SSK's Jokinen som lekte med oss i Gavlerinken.

Timonen som Boumedienne var trögstartade men de var viktiga :-
Den bästa backen i laget då det var Kronwall. Placeringsäker.

Fanns ju vissa som eustade för krig men kom ingenstans... vad säger du Westerlind och Poffa

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB:
"Spelare svåra att avgöra
Felsner (spelade enligt förväntan, här kort tid)
Gellerstedt (gjorde ett ok jobb var här kort tid
Bicek (under förväntan men prod ändå en hel del)"

Inte svåra att avgöra

Felsner - en veteran som skulle tillföra spetskomptens på kort sikt, men bänkades i de sista matcherna den säsongen. Helt misslyckad värvning.

Gellerstedt - kom in och visade att han inte höll es-klass. Misslyckad värvning.

Bicek - skulle bli lagets skyttekung men var allmänt medioker. Helt misslyckad värvning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
Sachl var en skicklig spelare med offensiv kompetens, som kunde spela båda ytterforward och center. Hade säkerligen tillfört mer än vad många i laget gjorde. Med tanke på att han har spelat i Tjeckoslovakien sedan dess kan han ju inte ha någon fantasilön heller.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
MickeB: Jag tycker att du är väldigt subjektiv.

Aarnio - varför flipp? När man scoutar en spelare måste man göra det både på och utanför isen. Kolla riktigt, så som NHL-lagen gör. När en spelare vill vända hem efter några månader är det dålig scouting och superfloppvärvning.

Almtorp - fick aldrig ut sin potential i Brynäs. Varför flipp?

Månsson - ja, han utvecklades, men hans tid i Brynäs slutade ju med att klubben inte ville skriva nytt kontrakt med honom.

Sulku - varför flipp? Var helt okej, men inget särskilt under visserligen svåra omständigheter i lockoutsäsongen. Spelade knappt några matcher innan han gick sönder. Hur kan det vara en lyclad värvning?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK Torsdag 30/10-08
65selander: Det stämmer angående Sachl! Kommer inte ihåg när exakt han kom MEN han gjorde det helt okej i Brynäströjan och jag minns speciellt hans viktiga mål borta mot Malmö i KS!
Kommentera

1082320 · »