Brynäs IF

713373 inlägg · 7953 ämnen

Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

1545277 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Zappaholic:Hellre meningslösa diskussioner än inga alls. Vem har glädje av ett tomt forum?

Det är fullt tillåtet för dig att gnälla på domare som är ett återkommande moment? 

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Slajsarn: Precis: det ser helt Ok ut.
Du kan inte kräva att allting ska funka till 100%, det finns som bekant en motståndare på andra sidan också, som försöker ställa till så mkt jävelskap dom bara kan för både våra forwards, backar och målvakter.
Nu senaste är vi det bättre laget sett till 3 perioder, det är små marginaler som avgör.
Nästa gång har vi marginalerna med oss, som vi hade mot Frölunda i kvarten ifjol.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Huge:ändå ser det ut som det gör.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Slajsarn: spelskickliga backar har väl ändå Brynäs gott om? Otroligt konstig analys.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Ser ut att bli så gott som fullt i kväll. Brynäs vinner med 3-2. Lauritzen göra alla Brynäs mål.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Slajsarn: "Klart att vi saknar backar som kan slå ett snabbt och välriktat förstapass. Backar som har lite mer fantasi än att hela tidn försöker rensa utmed sargen. ALLA vet om dt och jag vet inte nåt lag som har så många misslyckade rensningar från egen zon som Brynäs."

Morsning.
Brynäs är väl ett lag som försöker behandla pucken och inte kasta iväg den i onödan, gäller även backarna.
Visst, ibland blir det fel men överlag känns din kritik oerhört överdriven, som vanligt.
Gunderson, Franson, DP, Djoos kan knappast rubriceras som fantasilösa backar som hela tiden försöker rensa utmed sargen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Slajsarn: och jag tycker som vanligt att Brynäs gör det bra och att domarna snott några poäng samt att formen inte är på topp ännu.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Gurra88: oj, jag kan lämna forumet alltså. Tack för upplysningen, jag visste inte att jag var här frivilligt. 

Du menar alltså att du gillar när forumet dräller av personpåhopp och diverse barnsligheter? Eller för den delen av långa meningslösa diskussioner likt den du hade med Huge för ett tag sen? Krisen i Mellanöstern framstod ju som lätt att lösa jämfört med ert käbbel.

Jag är här om jag vill, men jag vill läsa om Brynäs, och jag tycker jag har all rätt att klaga om det blir prova personhpåhopp och andra off topic-ämnen

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
micke:Haha, vad går du på egentligen? har du en king size flaska med lustgas hemma eller?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

micke:Jag har inga och har aldrig haft några förväntningar på Rahm som aldrig borde ha värvats.

Rahms "kanonmachter" är väldigt få. 

Klart att vi saknar backar som kan slå ett snabbt och välriktat förstapass. Backar som har lite mer fantasi än att hela tidn försöker rensa utmed sargen. ALLA vet om dt och jag vet inte nåt lag som har så många misslyckade rensningar från egen zon som Brynäs.

Långa anfall och ofta med utvisning eller mål i arslet som följd. I bästa fall blir det "endast" jävligt lnga byten som följd. Långa byten som gör att harmonin i bytena blir lidande.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
sylf:Men jag ser ett lag som mkt väl kan vara en guldkandidat. Jag ser mig ett slutspel där Järnkroken håller i dirigentpinnen och vinner poängligan, där Lindholm blir årets rookie och Molin får ett genombrott. Enterfeldt och Harju lyfter dom andra kejorna och Gunderson slår målrekord för backar i slutspel. Honken går säkert sönder och Rahm får bära bördan, vilket han gör med ära. Brynäs slår Luleå i den avgörande finalmatcher och Harju är sista målskytt, avdelning släkten är värst....
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Slajsarn:Jag sa från början att Rahm är ostabil och jag anser inte att han har övertygat. Men, jag vill inte avskriva honom än och jag anser inte att han är en flopp. Jag vet inte vad ni hade för förväntningar när vi värvade en snubbe som varit avstängd från hockey i två år, att han skulle vara en Markström? Jag vet bara att BIF har tagit nästan hälften av sina poäng med han i kassen samt att han varva kanonmatcher med dito kalkon. Ungefär som Honken och Svedberg mao.

Håller annars med när det gäller ditt spelexempel, så har det sett ut i 10 år. Vad är lösningen? Dump´n chase? Vad jag saknar i BIF är ett par rejäla backar, Scerban, Tuulola snälla kom hem!

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

micke: Jag ser inte heller en kris, jag ser bara inte ett lag som givits en vettig chans att försvara guldet, som var målsättningen.

P.S 

Bäckis skulle funka, det är jag säker på!

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Zappaholic: lämna forumet då om det är så illa? Ingen tvingar dig kvar här.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

sylf:"Läget idag". Det är väl just på den punkten min och din åsikt på hur Brynäs ska skötas skiljer sig lite. Jag är mer för den långsiktiga skolan än den kortsiktiga (som jag gissar du fördrar). Läget idag och försvara SM-guld. Hur är läget idag? Är vi i kris, tabellmässigt eller ekonomiskt? Är vi i sämre position idag att försvara guldet än vi var för ett år sedan att vinna ett? Tro mig, jag har genomlevt ett blekt BIF genom 80-talet, ett berg-och-dal-bane artat BIF under 90-talet samt ett krisartat lag under 00-talet. Been there, seen it all och det jag upplever BIF har gjort de senaste säsongerna är tametusan de bästa säsonger jag upplevt med laget i mitt hjärta. Man har tagit ett fast förankrat beslut att jobba långsiktigt att bli en toppförening i Sverige. Jag förväntar mig inte att detta kommer leda till Brynäs-era som slutet på 60-talet början -70. Ingen klubb i Sverige idag kan bli så dominerande. Däremot har BIF mer än väl infriat mina förväntningar i dom målsättningar man satte upp för några säsonger sedan, b.la bli en av Sveriges främsta föreningar i ES samt junior/ungdomssatsning. SM-guldet under jubileumsåret var bara kronan på verket sas.

Men som du sa, vi pratar om idag. Jag tycker Tommy har ett lag som kan vinna ett SM-guld. Jag ser ingen kris. För ett år sedan diskuterades även då att backsidan var ihålig och målvaktsduon var svag. Säsongen innan det var att vi inte hade några målskyttar, osv osv.

Snabba lösningar kan ge positiva rubriker i tidningarna och mätta fans behov av att "nu äntligen agerar ledningen!". Men dom är kostsamma (att t.ex signa Bäckis kostar en miljon/månad i enbart försäkringskostnad) och fungerar nästan aldrig. I de flesta fall ger de bara ännu mer röda siffror i klubben årsredovisning....

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

micke:"Kolla på staten hur många matcher BIF har vunnit med Honken i kassen och hur många med Rahm. Enligt din synpunkt och den statistiken har vi två målvakter som har spruckit."

Ta det ett steg till.

Mot VILKA har man förlorat och HUR. Var det på grund av dåligt målvaktsspel eller på grund av andra orsaker?

Hur har laget sett ut vid förlusten? Sdador eller annat som har påverkat...

För mig är det ganska solklart. Det är en händelsekedja..

Ostabila målvakter -> dålig defensiv -> forwards måste jobba mer i defensiven och hjälpa till -> Dålig effektivitet framåt

Sen har jag noterat att Brynäs tenderar att få ett långt lag.

Exempel: Brynäs vinner pucken i egen zon efter ett misslyckat nedlägg. Våra ytterforwards jobbar sig upp i banan samtidigt som backarna slår nåt pass för mycket i sidled. Detta leder till att centern som kommer hemåt blir lätt bortplockad samtidigt som det sätts press på den puckhållande backen. Som tvingas slå ett svårt pass till en nu stillastående forward eller en center som är halvöppen.

Spelvändning...

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

micke: Brynäs valde en annan väg att gå när dom var i kris, och den blev lyckosam, all heder till det. Det finns inget roligare än när sånt lyckas och att se en egen produkt kliva fram slår ut det mesta faktiskt!

MEN, när vi pratar om läget idag, att försvara ett guld etc, så krävs mer än att bara lita på egna produkter. I mina ögon har klubben inte gett laget och TJ en vettig chans att försvara. Backsidan är på tok för ihålig och Rahm är so far inte i närheten av att agera matchvinnare.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
micke: Bra inlägg. Konstruktivt också. Mera sånt!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

sylf: Wild cards; Tja vi kan lägga till Dennis Persson, Franson, Lavander och Nordan. Vikten av att hamna topp-4 är nada. Vi hamnade på 4:e plats förra säsongen och hade vi ngn nytta av det? Fick vi ngn hemmaplansfördel eller fick välja motståndare? När det gäller ungdomarna så tror jag faktiskt Sundlöv och co räknar in dom som en hörnsten i BIF. Till skillnad från andra elitlag så valde Brynäs en annorlunda väg när dom var i ekonomisk kris. De skar ned budgeten på A-laget (spelarlöner, kanslipersonal osv) men vägrade skära ned budgeten på ungdoms- och juniorsatsningen. Det har visat sig vara ett framgångsrikt och lönsamt beslut.

Rahm en chansning som har spruckit? Tja, jag håller med om att han är allt annat än stabil. Men jag vill inte avskriva honom totalt ännu. Kolla på staten hur många matcher BIF har vunnit med Honken i kassen och hur många med Rahm. Enligt din synpunkt och den statistiken har vi två målvakter som har spruckit. Och ändå är vi och slåss om en plats på den övre halvan av tabellen, tillika med en backbesättning som många här sågar vid fotknölarna. Så kollar man på tabellen idag och BIF´s placering plus insatser så måste man trots allt bli lite smått imponerad av att dom är där dom är trots kassa målvakter, undermålig defensiv och avsaknad av spetsspelare.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: det här forumet är ta mig fan emellanåt det barnsligaste och tjafsigaste det går att hitta.

Ok för olika åsikter och lite munhuggeri, men detta forum tar priset ibland.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
sylf: Nä, jag tror inte heller att FBK går till final.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Den dagen kommer aldrig!!!!!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

micke:Ok, De du kallar "wild cards" (vilka det nu är) kan möjigen vara Thure, Granis, Widing etc. Visst de har potencial och kan kanske visa det senare. Men vikten av att hamna topp-4, gärna topp-3, går inte att underskatta, och då gäller det att vara på tårna HELA säsongen, inte 1/5 del av den. Visst har vi stjärnskott, även om jag inte ser Djoos som en sån ännu, så räcker de inte. Lindholm är en oslipad diamant men knappast en sån som Sundlöv räknat in redan i år utan mer hade tur att han blommade ut. Gunde och Järnkrok höjt sig? Inte i mina ögon!

Det stora problemet är övertron på de mätta, feta, högavlönade snubbarna som Lauritzen, Nordan och Lavander, plus att han trodde att LJ skulle ersätta allt och alla!

Ja, jag tycker Rahm är en chansning som spruckit!

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
sylf: Kom igen när han sätter avgörande 2-0 målet i finalen mot FBK.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Helt rätt, att en sån klappkass lirare som Lauritz tjänar mer än nån annan, ens tar en plats, är ett hån mot alla andra i truppen. Då räknar jag även in J-18, U-16, F-11, S-13!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
sylf: Om vi ser det ur en annan synvinkel. Klart det inte går att ersätta Silfver, Ekholm osv bara rätt upp och ned. För det krävs en pengabinge a´la Von Anka eller banklån a´la Leksands IF. Men ser man till truppen idag, Järnkrok har höjt sig (eller "sej) ett steg, likaså Gunderson. Sedan har vi stjärnskott i Lindholm och möjligtvis Molin samt Djoos. Sedan ser jag flera "wild cards" som det inte har släppt för än men vi vet har kapaciteten, många av dom brunkare som passar bäst i slutspelsmatcher. Icke att förglömma, nytillkomna som Harju och Enterfeldt, som håller klass och mer därtill. Harju förresten är en spelare jag gillar, både brunkare, finlirare och målskytt. Ska bli skoj att se han i slutspelet. Målvakterna... Var Svedberg/Honken så jäkla övertygande i grundspelet och tycker du verkligen Rahm är en råchansning som spruckit i den jämnförelsen?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
sylf: Då gillar du inte att Lauritzen tjänar mellan 100-200 tusen/månaden? Men Järnkrok tjänar under 100. Det är väl bra förhandlat av Sundlöv? Järnkrok borde tjäna som Davidsson, 300 tkr.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
micke: I det här forumet tror jag det är ett av de minsta problemen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Jag vet att "dej" är ett korrekt uttryck i den moderna svenskan men är jag ensam att föredra det (mer korrekta) "dig"?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Huge: är det inte Sportchefens skyldighet att se till att sånt inte händer.Jag menar naturligtvis inte att ersätta Jakob, det går inte, de andra däremot går att ersätta, med andra än LJ som han inbillade sig skulle ersätta de flesta. Rahm var även han en råchansning som sprack, för vilken gång i ordningen?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Aldrig, endast proffsigt upprörd ;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Huge: Har småbarn, så jag dricker inte på julafton, vad har du för ursäkt?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

70 Rodrigues:

Tony, varför denna ilska?

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
70 Rodrigues: Du blir väl inte arg?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Mamma, vem kommer att hjälpa dig när du fått dina tänder utslagna?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
70 Rodrigues: Vem hjälpte dej stava?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Käkat neuroleptika hela dagen?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Sen julafton, förmodligen....
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
70 Rodrigues: Krökat hela dan?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
micke: Håller med, även om Silfverberg är en spelare som saknas enormt och dessutom måste ha varit mer eller mindre omöjlig att ersätta rakt av.
En undantagsspelare nästan i klass med Bäckis, vill jag påstå.
Såna växer inte på träd, och det gör inte heller spelare som Johan Larsson, Ekholm och Andersén.
Herregud, vi har i stort sett tappat 4 landslagsmässiga spelare på ett bräde, klart att sånt tar tid att reparera.
Och när dessutom LJ försvinner och DP fått halva säsongen spolierad, så sitter det folk härinne och gnäller över hur dåligt det det sett ut.
När det dessutom inte gått så jävla dåligt som det borde ha gjort, med dessa förutsättningar, så blir ju gnället än mer patetiskt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Jajjen: Säger fröken ägglossning som fritt kallar sätter epitet idiot på folk, och som sen börjar grina när folk vill slå dig på käften. Vilken jävla planet är du ifrån?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
70 Rodrigues: Sundlöv borde ha lärt läxan från sin försäkringskassesäsong, och fattat att utan en BRA målvakt spelar man i KS. Nu är läget (och målvakterna) lite bättre än så, men hårfint. Resten av försvaret är däremot snäppet sämre, och det skulle klubben redan i ett tidigt läge sett till att råda bot emot. Här man som målsättning att försvara ett guld, får man fan se till att ge Tommy de rätta förutsättningarna.

För övrigt så bör Lauritzen skickas så långt jävla bort det bara går!
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
micke: Du har rätt. Alla brunkare + Svedberg spelade sitt livs hockey samma månad. Stoppa in Silfverberg, Larsson och Ekholm i Rögle och du har ett lag för SM-final.
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

70 Rodrigues: Hur skulle ett lag med elitseriemässig ekonomi kunna ersätta två spelare med NHL-kvalitet?

Lätt att säga "dom borde ha..." bakom ett tangentbord, som hårdingarna härinne brukar skriva.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

70 Rodrigues: Förra säsongen sa Tommy att Brynäs hade som målsättning att vinna SM. Hade vi på papperet förutsättningar till det? Näe, knappast. Men i slutspelet, Silfverberg i all ära, så anser jag att det var "brunkarna" som banade vägen. Brunkare brukar trivas i slutspelsmatcher, det behövs såklart spets oxå, och det anser jag Brynäs har i laget...

De jag saknar mest i laget är faktiskt inte Silfverberg, utan Larsson och Ekholm.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

Tväst: "Om det vore så lätt så man bara behövde sätta sig i april- juni..... googla "hur försvara ett guld" lätta på börsen och sen är det klart."

Nu var det ju inte jag som sa att dom skulle försvara guldet, men med en sådan målsättning så får man väl för fan se till att det finns förutsättningar till att klara det. Förlorar man spelare som Silfverberg o Larsson så måste dom givetvis ersättas med något liknande, alltså spetskompetens, inte med brunkare.

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Slajsarn: Danielsson är vad jag förstått utlånad till KHL, alternativt bytt klubb till nått khl lag. Han fick iaf en riktigt bra start i sin nya klubb.

Sen är det ju mkt skit snack idag, men han har iaf sagt att det bara är Modo som gäller i sve. Fast i dagens hockey ändras ju sånt över en dag. Eller i samma takt som lönen trillar in :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
SH: Frågan är väl hur eftertraktad Videll är på den internationella markanden, med tanke på att alla andra ligor tar in NHL-spelare?
Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12

SH:Videll är jag väldigt skeptisk till. Jag har aldrig gillat hans stil och jag är säker på att han int brukar vara poppis hos lagkamrater. Det kanske finns en anledning till att han fick kicken.

Då tror jag mer på Danielsson (om han nu är ledig fortfarande) Han har en historia om att ha varit dryg som person när han spelade i Brynäs. Men han har ju själv erkännt detta och att det berodde på att han var ung. 

Kommentera

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF den 28/12-12
Slajsarn: Nu är Videll kickad, som någon tipsade om i början på veckan. Men han är antagligen svindyr...
Kommentera

1545277 · »