1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736730 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
cog: Den har blivit mindre spetsig, det är vi nog alla överens om. Men förhoppningen är nog att fler ska producera poäng/bidra till offensiven denna säsong. Alltså är den bredare.

Sen är ju Brynäs på backjakt fortfarande även om det kanske inte kommer in någon innan säsongen startar (rätt person ska ju hittas). Vi har ju faktiskt bara 6 ordinarie seniorbackar nu när Berra är skadad.

Söderström och D'Astous aldrig kunna ersättas rakt av. Men förra året såg backarnas poängliga ut så här: i Brynäs
39
37
14
11
10
10
9
0
Sen kan vi lägga till Norlinder (i bottenlaget Modo) som gjorde 19p som jag hoppas kommer lyftas när han får spela i bättre omgivning och kanske själv inte ha ansvar för defensiven på samma sätt.

Om fler backar då gör säg 15 poäng istället för 10 och den som gör 11 (Djoos på 28 matcher) då istället gör 20 poäng (om han är skadefri) och Norlinder kanske gör 20-25p så blir vi inte lika känsliga för skador/punktmarkering mot våra toppbackar trots att backarna gör ungefär lika många poäng totalt. Sen är detta bara ett exempel, allt handlar inte om hur många poäng de gör och det är bara siffror tagna ur luften. Samma sak gäller t.ex. plus/minus där våra 2 toppar förra säsongen var överlägsna.

Får Brynäs in en till bra back på detta så kommer det se ännu bättre ut än vad det gör nu. Sen är det ju bara i teorin. Vi har ingen aning om hur Hägg & Kempny (som exempel) kommer prestera i SHL. Kempny har trots allt gjort 25p (6+19 på 71 matcher) en säsong i NHL och det är ju helt okej som back när bara en annan back i laget har bättre poängsnitt. Sen har han ju haft bra poängsnitt i tjeckiska ligan också. Både senaste säsongerna och över tid. Sen har han bra plus/minus i både tjeckiska ligan, NHL & VM vilket jag gillar. Hägg å andra sidan gjorde alltså 29p på 57 matcher i AHL förra säsongen vilket var tvåa i backarnas poängliga i laget (dessutom -5 jämfört med ettans -24).

Blev lite långt svar. Kortfattat kan man väl säga att vi (om vi får in en till back) inte är lika känsliga för skador/frånvaro på toppbackar. Men att absoluta spetsen lär ha blivit sämre om inte Kempny & Hägg överraskar något enormt. Det finns ju en anledning till varför D'Astous och Söderström får NHL-chans, de var ju båda "för bra" för SHL stora delar av tiden. Men denna säsong får vi förhoppningsvis se en hel Djoos med bra försäsong redan från början. Och en taggad landslagsback i Norlinder.

Sen håller jag med Peja. Synd att inte Lindstein stannade ett år till. Han och Axel var under delar av säsongen ligans bästa backpar (i Corsi har jag för mig).

Anders Berg: Och du vill ha sagt?

GD rapporterar att Trivigno är någon eller några veckor från att gå på is - sviter från skadan i våras. Han kör dock allt i gymmet.
Greg har nu anslutit till truppen.
Bellows tränar sannolikt första gången med laget på tisdag (landar på måndag)

Gunders son:

En förening vars medlem / medlemmar har lämnat in två motioner som medlemmarna nu kommer få rösta på i kommande årsmöte, varav ena är att gå tillbaka till ursprungs klubbmärket. Hur det nu kan tolkas som själlöst och historiefattigt förstår jag inte. Men men... Länge leve föreningslivet!

Silly: Brian O'Neill är väl ett annat bra exempel på spelare som lyckats bra i SHL på "ålderns höst". Han lyckades ju göra 38p på 51 matcher som 36-åring och då har han aldrig spelat i SHL förut heller (16p på 17 matcher i slutspelet). Omark gjorde "bara" 34 och då är han nästan ett år äldre än Bäckström (291 dagar).

Sen är det ju omöjligt att säga hur det kommer gå för det, alla är ju olika. Men jag tror som du att Bäckström aldrig skulle gå in i Brynäs om han inte kände sig helt 100.

Senast en "sån här" spelare kom tillbaka är väl Foppa och Näslund och de snittade 1.3 respektive 1p/m. Får Bäckström vara hel och spela mycket PP (Hockeynews tror han kommer få spela i båda PP-uppställningarna) är det väl inte omöjligt att han kommer upp i 1p/m i.a.f. Det är ju bara marginellt bättre än Silfvers 47p/52m förra säsongen.

Själv blir jag glad om han kan göra skillnad och får vara hel. Sen spelar det ingen roll om han gör 30p eller 52p. Ska bli sjukt kul att få se honom i Brynäs igen.

Tänk att folk aldrig lär sig.. inför förra säsongen fick vi lyssna på alla "kunniga" hur långt ner vi skulle hamna... hur slut Silfverberg var.. Ja osv...
Nu drar samma "kunniga" gäng igång surret om hur slut Bäckis är och att det kommer bli flopp..
Man trodde att efter förra säsongen att någon form av ödmjukhet skulle ha vuxit fram, men icke.. 🤣🤣🤩🤩

Min sambo frågade nyss varför jag satt och "dumflina" med mobilen. 🤣 Sa att jag sitter och kollar på Brynäs laguppställning på nätet (Elite prospects).
Uppladdat:

500x0-screenshot2025-07-28-22-19-19-700comandroidchrome-edit.jpg

"real" brynäs har ju otroliga forwards på pappret, försökte sätta ihop fyra kedjor men det var ju riktigt svårt att få ihop det.. Ska du spela i dom två första måste verkligen leverera och vara riktigt bra.. konkurrensen är mördande....

Svensson_62: En stor dag för Brynäsare, jag tycker truppen ser brutalt bra ut. Egentligen är det bara målvaktsspelet som är mitt lilla frågetecken.

Håkan Loob lyfter Brynäs som ”storfavoriter”.
Jag vågar inte hävda det men det ser galet bra ut.
Och jag tror att Brynäs är med i en liten skara lag som kommer tävla om le Mat i vår.

Arenan kommer formligen att koka, det kommer att vara utsålt ofta i år om man säger så.

Ändå imponerande att han har lyckats träna på is hela sommaren utan att det har läckt ut på något vis.

Brynäs laguppställning i årets första träningsmatch:

Djoos - Kempny
Lindblom - Bäckström - Bellows

Hägg - Norlinder
Silfverberg - Larsson - Fjällby

Andersson - Kinnvall
Kopacka - Ölund - Trivigno

Scott - Vesel - Rödin

Pettersson, Svrcek,

Ja jävlar. Lär bli åka av.

Cardigan Daffipoff: Med en fullt frisk Bäckis kommer Silfverberg göra 30+ mål kommande säsong på Ovies plats i PP. Samt som du säger, skönt med lite ”avlastning” med media och annat.

Det har inte skrinnat en större stjärna på svenska isar på över 15 år.

Gavve: Bäckis presenteras imorgon för att han ska kunna gå på is med laget så tidigt som möjligt. Det är orsaken…

Blir grymt spännande imogon kl. 13:00 på GD 😊

Vill också dela denna intervjuv med Clara på Bif’s youtube kanal, gillar både personligheten och vad han säger så grymt mycket, tror han kommer överaska oss alla i år, grymt bra på Svenska dessutom…🤘🥰

Jonjo: Om Bäckis presenteras i morgon (vågar knappt tro det själv) så skulle det förvåna mig mycket om han inte är med på svarta och vita. Jag kan tänka mig att man vill presentera honom så att man kan gå ut med laguppställningarna kanske? Alltså laguppställningarna i svarta mot vita så klart.

Är han frisk nog för att göra en satsning på comeback (allt pekar ju mot det) ska det väl mycket till för att inte vara med i en jippomatch tänker jag i.a.f.

DalaAngel:
Varför skulle Brynäs kalla dit hela hockeymedia för Sean Day?😂
Nicklas Bäckström presenteras imorgon. Truppen samlas även imorgon, så skönt för honom att slippa ”gömma” sig nu.

Lindström: "Om du på fullt allvar tror att Robert Hägg ska vara våran polis så är visar du vilken koll du har."

Nyfiken fråga då jag har noll koll på Hägg själv. Vad har Häggs roll varit i AHL/NHL?

Enligt han själv var det ju att spela fysiskt och spela bra försvar där. Är det inte det vi saknat och efterfrågar här?

"Det började väl redan i AHL… att jag på något sätt hittade min egna roll, vad jag är bra på där borta. Då försökte jag bara gå ut och spela mitt spel. Spela fysiskt och spela bra försvar, och det var väl det de gillade. Antar jag…"

www.svenskafans.com/ishockey/intervju-robert-hagg-jag-tror-att-vi-kommer-ta-flera-steg-i-ar-591327

Om han spelar fysiskt med sina 188cm och 95kg borde han ju i.a.f. kunna flytta på spelare. Men jag har som sagt ingen aning om hur han spelat "over there". Går bara efter vad han själv sa i denna intervju.

Lindström: En tomte är tydligt närvarande, helt klart. Imorgon är det julafton. Skål. 🥃

Farsang: Men va f.n!
Jag har ju bokat tvättstugan från kl 13…

Drar han inte ”Skön…..t” repliken på presskonferensen så är jag besviken

45 - dagens datum (26) = 19

Damian Clara = DC = Washington D.C.
Uppladdat:

500x0-img6894.jpeg

Anledningen till att jag tror man sätter rödin i fjärde är för att han kan uträtta mer själv. Han kan höja ensamt en hel kedja. Det gör exempelvis inte lindblom om man skulle sätta honom där. Sen har rödin lång historik kemi med scott vilket också pekar på det. Däremot så håller jag med att jag endast rankar silfverberg före rödin i hierakin (bortsett från nye bellows då möjligtvis).

Rodrigo: Undrar hur mycket böter det skulle bli om - ooops - CHL-tröjorna har kommit bort, asså de är superkonstigt, nyss låg dom här men vi kan inte hitta dom nu - och man tvingas köra med det rena stället fast med en liten Paille-logga 🙂

Enligt trovärdiga källor så är det Johan Alcén som lagt den sista "like'n" på bifogat inlägg. Jag säger inte att det betyder något, men........
Uppladdat:

500x0-markup1000012368.png

Alcén bekräftar att 3 spelare till ska in. Det handlar om en målvakt, en back och ”en forward som gärna kan spela center.”

ME88x: Jag tycker, utan att ha jättekoll på statistik och liknande, att vi har värvat väl så bra som något annat lag. Vidare ser jag det som att vi kommer få ut otroligt mycket mer av spelare som Silfverberg och Larsson om vi spelar dem med en tredje spelare som hänger med lite bättre och tillför mer än vad Indradis gjorde under stora delar av förra säsongen.

mk: man har ju ett guldläge att göra något imorgon (19:e)

honken21: Jag tycker att man ska förlänga med Kopacka, Bobby, Andersson och Kinnvall redan nu. Även Silfverberg och Rödin om de vill. Alla skulle kunna vara stommespelare, finns ingenting som säger att man måste vara svensk för att ingå i stommen. Skulle också skapa en kontinuitet och mindre osäkerhet längre fram.

Sommarspecial avsnitt 17 ute från Brynäs poddcast nu (Fjällby i dagens avsnitt), undrar vem de kör som avsnitt 19 😜

KalleTeodor:
1. Vad gör du i sommar?
Fixar med sommarstugan, umgås med familjen och fiskar. Just hemkommen från 1 veckad harrfiske i Ammarnäs.

2. Bästa med sommaren.
Att jag som lärare har 7,5 veckors semester.

3. Sämsta med sommaren?
Regnen från sydost.

4. Favoritspelare i Brynäs all time?
Kenneth Andersson och Conny Silfverberg. Kanonjärerna från 80-talet.

5. Favoritspelare just nu?
Jakob Silfverberg - rinkens riddare.

/ Janne

Svävar iväg lite nu . En fråga . Vilken ,vilka spelare hoppas ni får uppleva ett sm-guld för Sveriges finaste förening innan dom slutat spela ? Börjar ,3 spelare som kommer upp först . Scott, Rödda och Berra . Hur tänker mina Brynäsvänner ?

Farsang: haha Linköpings supportrar är verkligen av en egen sort... dom är otroliga. må dom åka ur!

Silly: Jag vill fortsätta att säga att vi ska inte glömma pojkarna vi har som jag vill ha förlängning med, Trivigno o Kopacka. Jag håller fortfarande fast vid att Jack Kopacka kommer göra 20 mål nästa säsong, killen spelade i Kristianstad för två säsonger sedan, briljerade i HA som vi alla såg o gjorde 18 mål i sin första SHL-säsong. Han kommer att växa nästa säsong, tror jag. Sedan Trivigno, vår egna attack-tax. Det är inte som han kommer vara mindre målsugen nästa säsong och vi alla vet att han är den spelaren som avgör, som dessutom är väldigt tjafsig och kanske lite dryg.

Jugge: Några saker som ställde till det för oss i finalen (ej i rangordning):
1 Berra och Ölund borta
2 Två halvskadade målvakter
3 Bristfälligt spel i special teams
4 Oförmåga att komma mer in på kassen

Några åtgärder:
1 Fler tuffa backar nu i truppen samt allmänt större bredd
2 Tre målvakter som kan steppa in framåt vårkanten (om Clara kommer)
3 Bäckis skulle åtminstone lösa PP, BP får vi träna på
4 Bellows skulle vara en förbättring där

Jugge: Vi tappade även Svrcek inför finalen (landslaget har jag för mig). Så klart inte allting hängde på honom men hans frånvaro i kombination med allt det andra du nämner gjorde det ju inte bättre.

Gavve: Tror heller inte Fjällby spelar annat än första eller andra. Silfver - Larsson behöver mer speed så ser inget annat där än Bellows eller Fjällby. Scott och Rödin har ju en lång historia av att spela ihop. Kanske möjligt nu också och man har 4 starka jämna kedjor + att man behåller kontinuitet från förra säsongen genom att hålla tredje kedjan intakt.

Silfver - Larsson - Fjällby
Lindblom - Center - Bellows
Trivigno - Ölund - Kopacka
Rödin - Scott - Vesel

Svensson_62: Blev lite nyfiken på detta (tar bara med grundserien för enkelhetens skull)!

Axel: 0 NHL & 84 AHL
Bertil: 0
Djoos: 155 NHL & 173 AHL
Kinnvall: 0 NHL & 19 AHL
Kopacka: 0 NHL & 130 AHL
Larsson: 488 NHL & 164 AHL
Lindblom: 337 NHL & 103 AHL
Rödin: 3 NHL & 121 AHL
Silfver: 820 NHL & 34 AHL
Trivigno: 0 NHL & 117 AHL
Ölund: 0 NHL & 61 AHL
Lejon: 0
Norlinder: 6 NHL & 123 AHL
Vesel: 0 NHL & 72 AHL
Lucas: 0
Svrcek: 0
Sundqvist: 0
AJF: 99 NHL & 262 AHL
Hägg: 345 NHL & 306 AHL
Scott: 0 NHL & 270 AHL
Hillström: 0
Kempný: 247 NHL & 28 AHL
Bellows: 114 NHL & 233 AHL
Källgren: 24 NHL & 68 AHL
Delia: 52 NHL & 181 AHL

Det är några spelare som har NHL-erfarenhet i laget nu. Det kan man verkligen säga.

Så ska slipstenen dras om man vill något, Johan Alcén. Härligt!

Farsang: Nu måste vi kalla tillbaka Pettis så vi får laguppställningar 🙂

Farsang: I think we are going for gold 😊

Svensson_62: Wiken jobbar för fullt, hmm vem blir nästa banan att ta in.
Uppladdat:

500x0-img0930.jpeg

Lägg av med det där jävla snacket om politik etc. Det här är ett forum för ishockey, inget annat.

SPOODI: Kan personligen inte så mycket om knark. Men Ö-vik borde vara Sveriges största knarkstad med tanke på vilken hockey de tvingas beskåda.

Lemp: Självklart måste man ha in en forward till utöver Bäckis. Tror Brynäs är medvetna om det också, om Bäckis kan spela är det ju bara en bonus. Kändes som att man saknade lite tyngd framåt i slutspelet, och där behöver man få in en till pjäs. De unga grabbarna tillför många saker, men tyngd är inte en av de sakerna.

I NHL brukar man ju ofta se rookies göra en bra första säsong - känna sig nöjda - och sedan göra en dålig andra säsong. Så även med lag som överpresterar i ligor. Man känner sig lite nöjda.
Jag känner på mig att Brynäs däremot EJ är nöjda och att det finns en GRYM revanschlusta i laget. Guld är det ENDA som gäller inom laget. En indikation är att det är Silfver, Larsson och Rödda som verkar köra hårdast och tar täten enl nykomlingarna i laget och enl Alcen. Precis det beteendet som gör att det sprider ut sig i hela truppen.

Farsang: jag tror Norlinder kommer bli största utropstecknet på backsidan. Han kommer gynnas enormt med Gälla!

Sånt här gillar man ju (se länk).

Och detta citat från honom känns som hand i handske för Alcén. Även om det är klyschigt.

"I’m not the type of person that gets high and low with wins and losses … I took it as a win (and) I moved on. … Came to work the next day and have to prove everything all over again."

Anders Berg: ”Inga lysande stats för att vara målvakt.”

Ditt glas är alltid halvtomt va?…

Peja: Tror just spelare som Blandisi och Mayhew inte är omöjliga eftersom de är kring 31-32-års sträcket, dvs är färdiga med NHL och snart spelat för många matcher för AHL. Återstår snart bara Schweiz och SHL för denna spelarkategori.

Icke att förglömma att en viss irrationell ledare sänker dollarn overseas vilket för första gången på över ett decennium gynnar Europaligornas ”köpkraft”. Dollarn har rasat i snabbaste takten sedan oljekrisen 1973 med dussinet procent visavi kronan på ett halvår.

Luddf: Om vi ska ta in en center från AHL bör vi ta en som gjort poäng i powerplay också. Dit tycks inte Madden tillhöra även om övriga stats såg hyggliga ut.

Blandisi är en som har hyggliga stats i pp. Hittade tre till som är lediga just nu. Två rutinerade pjäser:

Gerry Mayhew, 32. Öst in poäng många säsonger i AHL, t o m en ok säsong i NHL med Silfver och Lindblom då han nätade elva kassar. Sticker ut med tvåsiffriga primary points i PP. Borde passa SHL då han är småväxt och bra på rören.

Mason Jobst, 31. Late bloomer, som gått lite under radarn efter många år i universitetshockeyn. Tre senaste åren har han börjat göra poäng och senaste två säsongerna 26 poäng i pp.

Nummer tre på listan är en yngre center, Sam Morton, 25, som gjort två säsonger i Wranglers.
Också från universitetshockeyn så lite svårare att få loss honom efter senaste fina säsongen (45 poäng varav 20 mål). Mäktade med 17 poäng i powerplay.

www.eliteprospects.com/player/274009/sam-morton

www.eliteprospects.com/player/101415/mason-jobst

www.eliteprospects.com/player/151849/gerry-mayhew