1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741643 inlägg · 7967 ämnen

Inför shl 18/19

Sv: Inför shl 18/19
Leonardo: Tyvärr är Växjö klassen bätte än bägge lagen. Du kan vara lugn, växjö vinner guldet lätt

Leonardo: sett en match sedan Brynäs åkte ut, KHK-Timrå game 7. SHL intresserar mig inte alls nu. Håller med Enaranger, ju färre matcher det blir från och med nu desto bättre!

Sjödda som HC, in med Molin som ass? Janne VC. Kontinuitet och hjärta?

Någon borde ta ett skärmklipp på skellefteåsnubben som just var i bild på cmore. Samt lägga till texten ”Skellefteå visar domaren sjätte fingret”

Hue hue hue

Skagge: +1 på den haha

Skagge: Lite väl mycket inavel på den trojkan va?
Vi behöver någon med lite annat tänk också.

Vad tror vi om Bertilsson då? Kör han ett år till hos Brynäs eller ger han sig av någon säsong o hovar in lite extra cash?

Björk klar för en ännu inte namngiven shl-klubb nu. Kan väl knappast vara Brynäs?

Skagge: Ditt inlägg kan tolkas på så många sätt. Vill du ha Sjödda och Molin eller har du läst om det? Sedan din länk har inget med Molin att göra.

Vi har prövat det här med hjärta förut. Melin... Tommy Jonsson, nu Sjödda. Vi behöver någon utifrån som vill göra ett bra jobb och ett namn för sig själv, utan risk för att bli bekväm ("för att man är ju legend i föreningen ändå").

Ove Myling: Madhawken placerade väl honom i Örebro för några veckor sedan? Pravda också tydligen.

Om jag "räknar rätt" så kan vi redan nu få till ex följande laguppställning (chansar på att Clark stannar):

Backar:
Simon Bertilsson, Ryan Gunderson,
Lukas Kilström, Henrik Larsson,
Niclas Lundgren, Adam Boqvist

Anfall:
Jesper Boqvist, Joel Kellman, Nicklas Danielsson
Ludvig Nilsson, Jesper Jensen, (Clark eller ny)
Daniel Mannberg, Marcus Westfält, Alexander Bjurström
Johan Alcén, Jonathan Granström, Jacob Blomqvist
Samuel Asklöf, ,

Det känns redan som en rejäl förbättring jämfört med denna säsong även om vi behöver ett par till backar och en mer klassforward.
Backsidan och hur man ska tänka med Adam Boqvist blir en utmaning. Helt klart är nog att han inte stannar om han inte får en hyfsat stor roll inklusive chansen i pp. Å andra sidan hänger väl Bertilsson lite löst vilket öppnar för en till back av klass, t ex Andersén.

KalleTeodor: Skämtar du? Med den där forwardsuppsättningen skulle vi åka ur innan serien ens hade börjat. Nilsson i andrafemman med Jensen och två relativt oprövade juniorer i tredje. Herregud... Skärpning nu.

munkas: Håller med, ser inte bra ut. Många \"om\" och \"förhoppningsvis\" i den uppställningen. Ska vi vara ett stabilt topplag måste vi minimera dessa.

munkas: Jag har svårt att se en uppställning som du kommer att ge tummen upp för...
Samtliga värvningar hittills har varit av bra anser jag och höjer kvalitén jämför med de vi förlorar. Det gillar jag. Dessutom räknar jag med att juniorerna höjer ett par snäpp och avancerar i hierarkin. Håller med om att Nilsson bör få konkurrens av ytterligare en klassforward (vilket jag poängterade) annars tycker jag att det går åt rätt håll.

Bratwursten : Tror det laget skulle hamna i mitten av tabellen, med viss risk för att kämpa i bottenregionerna. Har en känsla av att typ Rögle kommer bli mycket bättre nästa säsong. Men vi vet ju fortfarande inte hur lagen kommer att se ut, i Brynäs fall kommer det utöver utespelare att bli viktigt med tränare och mv.

{2064}: kan väl även vara troligt att han går till något av lagen som fortfarande spelar. Därför övergången inte offentliggjorts.

KalleTeodor: Du skämtar? Hur i hela friden kan du få den laguppställningen till att vara bättre än årets? Fast du räknar kanske in två klassforwards och två bra backar också?

KalleTeodor: Hur mycket bättre tycker du Öhlund, Carlsson, Ersson och Boqvist blev till årets säsong? Möjligtvis att Boqvist höjde sig ett snäpp. Du räknar med att Bjurström och Wästfelt ska bli etablerade SHL-spelare över sommaren? Väldigt naivt.

KalleTeodor: Det lilla jag sett av Kellman så ser han ju ut att kunna vara ett bra komplement till Danielsson, kan servera med fina genomskärare. Jesper Boqvist har ju kapacitet att ta ett Lindblom-kliv nästa säsong. Den kedjan du har satt ihop där är intressant.

Att få igång Jensen igen till högre nivåer blir en svår men viktig utmaning. Har hela tiden tänkt att han behöver bra omgivning för att prestera, men kanske ska man tänka om där. Första året levde han trots allt på att vara en "joker" som överraskade och verkade trivas i den rollen. Ska möjligen skickas ner några hack i hierarkin. Tror på att sätta honom med hårt arbetande gubbar som också kan producera lite. Blomqvist och Mannberg, typ.

Annars är jag mest sugen på att få veta målvaktsparet. En riktig investering där, för en gångs skull, och jag är nöjd. Ger en helt annan trygghet.

{8356}: Men oaktat om man nu ser sig "tvungen" att ta bort någon av de manliga kommentatorerna för att bereda plats för Lena*, så behöver man ju inte ta den allra bästa i form av Patrik Westberg.

*(jag tycker också att hon är en av de bästa intervjuarna men för mycket radiokommentator dessutom utan personlig touch och bjuder inte på sig själv nog för att räknas till de bästa kommentatorerna)

munkas: Carlsson gjorde stora steg. Gjorde väl näst flest mål av alla backar i serien.

Ove Myling: Du tånker att Plastsjö vill värva från Smålandslagen för att få mer lokal prägel?
Han lär inte återvända till Löven i vilket fall.

munkas: och Nilsson...
Det krävs en 2-3 till starka namn för att vi skall ha en chans på topp 6. Om Palushaj och Clark sticker krävs fler. Paille kan vi räkna bort redan nu.

{2064}: var glad att plastsjö ens spelar i SHL, annars hade SHL enbart bestått av skitlag. Växköp är det enda laget denna säsong som håller bra kvalité. Önskar att alla lag höll denna kvalité, då hade SHL varit en riktigt bra liga.

Detta årets Växköp, guld årens SAIK, Frölunda för 2 säsonger sedan....osv. Vilken liga det hade varit, bäst efter NHL

munkas: Tja man kan ju antingen arbeta med att utveckla egna talanger vilket är det enda som lett till guld och silver de senaste 20 åren. Eller så kan man ge sig ut på talangjakt och värva spelare som i de allra flesta fall är på väg neråt i karriären. Vi kan väl vara överens om att båda har sina risker?
Om du räknar upp externa värvningar och ställer dem mot de juniorer som vi satsat på så vann juniorerna igen anser jag.
Därför anser jag att man bara ska ta in absolut spetskompetens externt.

Det är klart att laget inte är klart ännu men som sagt det går åt rätt håll.

honken21: Halva paret i mål vet vi ju redan. Jag tror inte det kommer ut nåt sensationellt i morgon. I vart fall inget sensationellt positivt...

{2064}: Truppen kommer nog gå ungefär jämnt upp till slut i fråga om kvalitet jämfört med 17/18. Det är min gissning.

Idag va väl en bra dag?

Det hände ju väldigt mycket runt Brynäs idag och vi värva Kellman som flera va ute efter, och som tex Sanny trodde kunde gå in mellan Lindström Möller i Skellefteås 1a kedja nästa säsong mm!

Ibland måste man testa att vara positiv iallafall en dag varje år=)

Myling och Munkas, va tyckte ni om denna dag?

munkas: ”Hur mycket bättre tycker du Öhlund, Carlsson, Ersson och Boqvist blev till årets säsong?”

Sånt där går ju från år till år. Vissa år blir juniorerna betydligt bättre än man kunde förutse och vissa år står utvecklingen stilla. Utan våra juniorers kliv inför säsongen 16/17 hade vi definitivt inte nått final. Men det är givetvis ingen chock att du drar fram exemplet från den här katastrofsäsongen och framställer det som att det är samma visa varje säsong.

{8482}: Tummen upp för Kellman och att Liljewall lämnar. Nu gäller det för Bz att fortsätta hålla höjd.

Judas11: Har du inga egna lekkamrater att leka med?
Nej, just det, glömde för en sekund att Växjö inte har någon budget över att köpa en skara fans till sitt låtsaslag (bra sådant förvisso).

ellis: Truppen kan ju och borde bli starkare nästa säsong om några höjer sig från denna säsong.
Som tex Granis, Jensen och även Blomqvist om man kollar grundserien, där finns det mer att hämta, mena inte att dom är kass men dom har mer i sig!

Jag tror att dom gör det och då kommer det bli starkare lag, men nån till lär ju in.
Målis och 2 backar och 2 forwards ungefär va?

Skrubben: Jo, men det är farligt att räkna med att junisarna hux flux kommer bli ordinarie när man bygger ett lag. Speciellt de som precis har börjat sin resa i SHL. Om det skulle vara så att Bjurström och Westfelt exploderar i utvecklingen så kommer de ta platsen från nån annan, var så säker.

munkas: självklart ska juniorerna ha plats i laget men inte på bekostnad av spetsspelare. Juniorerna ska ju ta plats framför Nilsson, mannberg och alcen.

Tycker iaf att dagens förändringar i truppen och tidigare värvningar varit positiva.

Man kan se en uppgradering:
Lundgren är bättre än sunken
Kellman poängmässigt bättre än Öhlund
Danielsson bättre än ikonen.

Nu måste man fortsätta i samma stil för att Brynäs verkligen ska bli bättre. Clark och palushaj måste få nya kontrakt. Kommer att bli extremt svårt att ersätta dom ens med likvärdiga spelare tror jag.

Sen måste spelare in som är klasser bättre än Fernström, Carlsson, fälth, liljewall och paille (!?) för att Brynäs ska bli ett bättre lag.

En bra start men det är lång väg kvar tills laget verkligen är bättre än förra året!

Judas11: SHL handlar inte om kvalité. Det handlar om historia, tradition och rivalitet. Växjö är iår enligt mig överlägset bäst men de tre sakerna kommer ta några år för er att bygga upp. Jag skiter i kvalitén på ligan om jag ska vara ärlig. Ser mycket hellre Björklöven,Leksand,Modo,SSK och AIK än er i SHL men det är min ståndpunkt det.

ellis: ja, det skulle inte förvåna mig heller.
Det är svårt att spekulera i truppens styrka innan BZ har fyllt den men problemet med ett överskott på utfyllnadsspelare kvarstår. De som vi riskerar att tappa är våra två poängbästa spelare vilket sätter BZ i en knivig situation. Om vi skall bli bättre än förra året krävs att bägge stannar + en bra spelare som ersätter Paille (typ Rensfelt). Danielsson ersätter då Ikonen (som var tredje bästa forward) och Kellman ersätter Ölund.
Men topp 6 förutsätter givetvis en bra förstekeeper och två bra, nya backar (om Bertil flyttar) också.

Judas11: När du besöker Köpsjös arena nästa gång... Ta en titt i taket och berätta vad du ser ;-)

Ove Myling: Exakt! De ska konkurrera ut våra Boforsare, inte ersätta exemelvis Clark för att man hoppas på en mirakulös utveckling.

Ove Myling: Ditt sätt att tänka fungerar egentligen aldrig i praktiken. Har Brynäs en enda gång (senaste 5-6 åren) haft ett bättre lag på papperet inför en ny säsong jämfört med föregående säsong?

Svaret på den frågan är nej (kantboll mellan säsongerna 14/15 —> 15/16). Trots det har resultaten knappast gått spikrakt neråt säsong för säsong, utan resultaten har snarare gått som en berg- och dalbana. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att SHL rent krasst är en utvecklingsliga där spelare drar till utlandet så fort dom blir ”för” bra. Ska man få en bra säsong hänger det på att befintliga spelare höjer sig och att eventuella nyförvärv blir bättre än förväntat.

munkas:
Jag hade också väntat mig lite mer av Öhlund, Carlsson och Ersson presterade väl ungefär som förväntat. Men vi får ju inte glömma att hela säsongen stördes ju av den katastrofala inledningen med Melin vid rodret... lite orättvist att kräva stordåd av junisarna när de flesta bärande spelarna darrade så betänkligt stora delar av säsongen. Jesper Boqvist är en stor talang! Men du har väl inte glömt att han fick inledningen förstörd av armbrottet?
Bättre förutsättningar inför höststarten!

{6984}: ingenting misstänker jag hehe

Jan Grismöbel: Det hänger väl nån vimpel. I plast, precis som hela föreningen är.

{6984}: måste erkänna . Tycker mycke mycke illa om köpsjö fakers . En snuskdopad skitförening som kommer ta dö på svensk hockey . Tillför absolut inte ingenting .

Vad tror ni om ondrej kase från Anaheim? Formstark 22åring skapligt hårda skott bra sikte? Han är free agent! Skulle vara drömmen

Enligt prospect är många Brynäsare kontrakt lösa till nästa säsong bl.a. alcen och gunderson

Jan Grismöbel: Hur kommer de ta död på svensk hockey? Och vad tillför det andra lagen? Och snälla säg inte historia...

Skrubben: Minnet är kort, 16/17 då?

Judas11: SG83 har en mer anrik historia än Växjö, så lugna ner dig ett par hekto. Du kan med fördel plocka fram HV halsduken och somna om.

Lunkan: Växjö är mer Team Gävle.

Stuffbon: Jag följer ju Anaheim rätt nära. Han kommer aldrig spela SHL, han är alldeles för bra. Bidrar med mycket energi och fart. Kase kommer spela i Ducks.

« · 1891815 · »