Brynäs IF

713108 inlägg · 7953 ämnen

Örebro - Brynäs 2019-10-03

« · 1991924 · » Till forumet


Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Guldet är BIF : Bra analys av Rödin, grabbarna vet nog exakt vad som fallerar.
Man kan nästan tro att han läste vad jag skrev om saken igår efter matchen:

"Mkt i dom här båda förlustmatcherna tror jag dessutom handlat om att spelarna kommer i ett snabbt underläge på ett nästan chockartat sätt och sen blir man för ivriga och ska ta igen det på direkten, det blir lite för överoptimistiskt framåt och man glömmer/slarvar bakåt."
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Mattson: Efter att ha läst artikeln så känns det ändå bra att de har lyckats identifiera problematiken, och i vilka situationer som målen kommer mot sig.

Back to basics och få forwards att backchecka mer och göra bättre avvägningar mellan offensivt och defensivt spel.

Är ändå i min blåögdhet, smått positiv, att det går att rätta till de signifikanta misstagen. Sitter tryggt i min optimistjolle 😁
Man får ha lite tålamod och tillförsikt att man kan desarmera dessa genomklappningar.

Blir ju även lite tryggare i defensiven med stabila backpar med Söderström.
Samt att PP får förhoppningsvis sig en uppgradering när Söderström tar Sigalets plats.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Går att läsa till 19.03.
Inte apropå artikeln men Rödin är en klockren capitano. Länge sen jag hörde en brynäskapten som är så tydlig, undviker floskler och visar känslor. Han ensam är skälet till att jag tror vi kommer att gå bra i år (med brynäsmått).
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Samsung: Klona Tommy Melkersson
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
bradberry: Gillaknappen i detta läge är ju mer att ge en like till mitt inläggg som delger informationen anser jag. Gilla på.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Axle San: ”Jesper Boqen Boqvist var utanför fyra kedjor på sista träningen inför premiären”

- Jag var nära ”gillaknapoen”... Men man skäms ju lite... Ska ju unna killen framgång därborta såklart... Men....Ah!....nu var jag nära igen...loggar ut...
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Guldet är BIF : Hur det blivit!
Jag har några hockey intresserade kollegor från Oskarshamn! Dessa kallar Brynäs för ? räddningsplankan? i årets SHL.....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
mk: Som du säger, jag räknar med att Ölund tyvärr blir borta länge. Dels tidigare hjärnskakning(ar?)plus dubbla smällar mot huvudet igår. Hoppas att kylningshjälmen lindrade.

twitter.com/i/status/852229179764428801
(Tidigare incident)

Så jäkla trist att se, tyckte det var bra att MS sa ifrån på presskonferensen. När han ifrågasätter varför domarna inte blåser. Hellre än gång för mycket än en gång för lite.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
mk: 50/50-chans att domarna ser en fistfight. Ungefär samma odds på huvudtacklingar.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Axle San: Han blev snabb ?mediatränad....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
JanT: Säkerligen inte.
Om han inte kunde stå upp efter smällen så lär det dröja.
Linus har väl haft flera oxå?
Så säkerligen extra uppmärksamma på det.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Jesper Boqen Boqvist var utanför fyra kedjor på sista träningen inför premiären
www.nj.com/devils/2019/10/how-devils-lined-up-in-final-practice-before-start-of-regular-season.html
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Samsung: Agerar du så åker du ju på 5+20. Så det är ju ingen idé....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Sportnisse: Vi skulle haft en Kristian Kudroc eller Tollefsen när han var i högform på backen. Nu vågar ju tom Bromé spruta snö i ansiktet på Jocke.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
JanT: En ursäkt har kommit i alla fall:
– Angående mitt uttalande i tidningen i går, så vill jag ta tillbaka det jag sa. Efter att ha sett situationen i efterhand känner jag verkligen att jag hade kunnat agera annorlunda och jag skulle definitivt ha hanterat situationen med större respekt. Med det sagt vill jag återigen be om ursäkt och jag kommer nu ta avstängningen och dra lärdom från detta, säger Boucher till Örebros hemsida.
– Först och främst vill jag säga att jag är djupt ångerfull över tacklingen i gårdagens match mot Brynäs. Det var inte min intention att att skada Linus och jag har personligen bett om ursäkt till honom.

www.expressen.se/sport/hockey/shl/jag-vill-ta-tillbaka-det-jag-sa-kanns-hemskt/
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Charles: Det blir 3 veckors effektiv avstängning - hoppas Linus är tillbaka dessförinnan.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Charles:

Ett hån om man jämför med vad Andersén fick fem matcher för.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Charles: Reagerade faktiskt på att han inte gjorde någon åtgärd alls. Vill minnas att han stod bra till i situationen för att se det som hände. Ska väl dock sägas att domarna gjorde en oerhört blek insats under gårdagens match både för er och oss.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Guldet är BIF : hade någon hoppat på Boucher kanske domarn också hade kollat situationen igen och sett skiten eller så tyckte Nord att den var okej vilket är sjukt isåfall
Låst ämne


Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Sportnisse: Tyckte Kilström gjorde det föredömligt när Paille blev överfallen av Larkin.

Sen tror jag att det var många som missade vad som hände med Ölund. Jag hoppas att det var så, att dom missade, och inte fegade ur.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Axle San: Behövs det inte en sheriff i Brynäs. Nån elak som kan stå upp lite när det smäller?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
bradberry: Bland annat kapten Rödin har setts fisåka i backchecken,,,
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Ove Myling: det hände ju inte igen. Vi förlorade med 1-6 denna gång ;)
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Ove Myling: Men asså vi blev inte sönderspelade mot Örebro som vi blev mot Leksand, kassa spelarmisstag och dåliga beslut av individuella spelare gjorde att vi tappade matchen igår, självklart oacceptabelt försvar från vissa spelare, sen såklart är det ju mål som räknas men Brynäs IF och Anton Rödin förtjänar inte din sågning.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Emil9783: Ok, men ett försvarsspel spelas inte enkom av backarna... Vi har gladhockey på agendan och är inte beredd att göra skitjobbet fullt ut. Forwards är extremt viktiga för att uppnå ett fullgott försvarsspel...

• Just nu känns det som att forwards hjälper backarna för lite...

• Backarna försätts i för svåra situationer än vad kvalitén klarar....

• Med ett totalt sett havererat försvarsspel kan ej heller målvakterna leverera....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Emil9783: Din analys av örebromatchen köper jag. Förutsatt att man inte tappar en match på samma sätt inom 2-3 matcher. Då är det nåt annat.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Blå grottan: Nä, men han "lovade" efter förlusten mot Leksand att detta inte skulle upprepas. Löftet höll lite längre än en vecka.

Kan rubriceras under "vi har snackat ihop oss" och "vi tar varje match som en slutspelsmatch" - dvs tomma ord som inte följs upp av prestation.

Hört talas om pojken och vargen?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Nu i efterhand när man kollar de tre målen vi initialt släpper in i tredje perioden igår tycker jag verkligen inte att MS ska belastas alltför mycket. Den kritik man kan anföra mot honom är att han spelar Ersson men samtidigt hade han inte mycket till val när varken Lindelöf eller Lundgren visade upp några bra sidor.

Enskilda spelarprestationer förstörde så mycket igår. Uppförsbacke direkt tack vare Erikssons katastrofala misstag. Det blev inte bättre när fyra domare missar en solklar 5+20. Sen är det alldeles för låg kvalité på Lundgren, Lindelöf och Ersson. Av de tre tycker jag man ska vara tålmodig med Lindelöf då det är hans första år i SHL. Utöver honom får man gärna skeppa iväg de andra två. Mål ett i tredje var såväl Lundgrens som Lindelöfs mål. Lundgren är alldeles för svag och Lindelöf täcker inte upp nog. Det andra målet är så solklart att det ej behövs analyseras. Mål tre hamnar Lindelöf fel i positionen och vi räddas inte av Eriksson.
Tycker att gårdagens kollaps är till störst del kopplade till dessa tre spelares insats. Varken offensiven eller MS förtjänar att få ta skit när vissa presterar så pass dåligt och förstör chansen att jaga och komma ikapp Örebro.

Vi tar nya tag och hoppas att Andersén är tillbaka på lördag. En backsida med
Andersén - Söderström
Sigalet - Ingman
Kilström - Norin
är inte helt fy skam i mina ögon. Sigalet är ingen pp-back och vi kommer säkerligen att må bättre av att se Victor som point i PP1.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Sama: Jomen Lundgren verkar ju vara på väg bort och Lindelöf skulle ju kunna tänkas lånas ut till Vik?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Sama: Kan vi inte göra en trade med Växjö, Lundgren mot Nässén?

Skulle spara pengar och öka spelskickligheten.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Ove Myling: Rödin - en av SHLs bästa spelare - gör ju vad han kan, inte hans fel att han ingick i ett lag som inte höll måttet igår?

Jag håller med dig om att Brynäs förtjänar hårda ord efter insatsen igår, det gör jag. Men förtjänar Rödin ditt hån?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
När vi får in Söderström har vi 9 backar att tillgå:

Söderström - Kilström
Sigalet - Ingman
Andersén - Norin
Lindelöf*
Lundgren*
Ersson*

Tvekar att dom tar in en till utom Söderström med rutin när Kilström, Sigalet och Andersén redan finns, räkna med Lundgren som inte lär försvinna heller, rutin för att avancera till final i mina ögon
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
munkas: Fast mot HV blir det nya tag: Sunken har funderat hemma över vad som gick snett och laget har snackat ihop sig. Rödin lovara att en sån här genomklappning aldrig kommer att hända igen.

Free beer tomorrow!
It´s Groundhog day!
Låt stå!
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Axle San: Ja, det vore önskvärt!
Tror faktiskt att den möjligheten finns. Tror den chansen är större än att man kickar tränaren faktiskt.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Ove Myling: Jag ser gärna att när Söderström kommer in att vi tar in en back till med rejäl rutin från SHL eller någon annan högstaliga i Europa. Finns någon gammal räv tillgänglig tro?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Ove Myling: Du glömde att förlusten igår också berodde på avsaknaden av Öhlund och Andersen. En perfekt matchbild för dessa spelare....
Djurgården räknar väl med att förlora alla matcher nu fram till november då Josefsson är tillbaka?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Sama: "Hade vi haft ett spel som håller i 60 min hade vi vunnit matchen igår, "

Men det gäller väl isf alla lag? Om allas spel satt över 60 minuter skulle ju alla lag vinna.

Antingen stoppar man huvudet i sanden och skyller på otur, dålig is, dåligt väder osv eller så tittar man på problemen som finns och analyserar utifrån vad som faktiskt hänt.

Fakta är att Brynäs stått för 2 riktiga genomklappningar på 6 omgångar och lägg då till mindre genomklappningar mot både Linköping och Djurgården med flertalet mål i arslet på kort tid. Är det då otur att detta skett i mer än hälften av omgångarna eller kan man skönja ett strukturellt problem.

Redan innan säsongen skrev jag att Brynäs spelarmaterial inte räcker till för en spelförande offensiv hockey. Jag har inte ändrat min åsikt efter säsongsinledningen.

Visst kan man ha tålamod och hoppas på en förändring, absolut. Men shl är ingen stängd liga, har man råd att komma för långt efter och riskera kval - eller får vi se en återgång till igelkottsförsvar?
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Huge: Håller med om att man absolut ska ha tålamod.
Men samtidigt tycker jag att det på många håll och kanter (på våra backar) lyser igenom att de helt enkelt inte håller en viss klass och då pratar jag framförallt om det defensiva.

1-0. Målet igår är ju ingen idé att förklara - det är ju Jockes rak igenom.

2-0. Visst, ett bra passningsspel av Örebro. Men tittar hur hela vårt lag ligger i positionerna. De stirrar bara puck, missar sin gubbe i markering. Nej det försvarsspelet av Ingman och Sigalet har defintivt i övrigt att önska.

3-1. Visst är det ett sent och dåligt byte av en av våra backar.
Men vafan, vad är det ens för försvarsspel av Lindelöf och Lundgren? Örebro spelaren får inte ta sig emellan. Gör vad som helst, proppa, haka eller vad som helst.
Uruselt försvarsspel.

4-1. Om någon kan svara mig på vad Ersson gör så vore jag tacksam. Där har vi ett obegrpligt förvarsspel/beslut. OM han ska kliva upp där så måste han se till så att centern (Scott i detta fall) ligger längre ner i banan och tar över om man kan uttrycka sig så. Sen kan man tycka att JE ser väldigt nonchalant ut i mål.

5-1. Återigen Lindelöf som tar ett otroligt konstigt beslut att kliva upp på en spelare han borde lämna över till Rödin.
Sen har vi "kvar" två backar i Scott och Lundgren.
Här MÅSTE Lundgren se till så att Scott skiter i Örebros högerback (som ligger på blå). Han måste snacka ner Scott så att Scott tar Örebros spelare som ligger på högersidan/slottet och Lundgren själv måste kliva fram på Bromé. Nu vet jag inte riktigt vad han gör. Sitter sig lite på huk och petar med klubban.
Här har vi en otroligt tydlig sekvens (och garanterat en sekvens som kommer vevas i omklädningsrummet) på hur dåligt positionsspel, inräknande av motståndarna med mera absolut inte får gå till på den här nivån.
Det är för mig är det sämsta mål alla kategorier vi släpper in igår OM vi pratar försvarsspel.

6-1. Enda man kan säga här är väl att Mannberg kommer för lågt i boxen och att luften gått ur spelarna sedan länge.

Men för mig är 5-1 målet ett mål som vi tyvärr släppt in i andra matcher också. Ett tydligt tecken på att försvarsspelet inte alls sitter där.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
bradberry: Jag måste säga att jag tycker synd om MS faktiskt. Kan inte vara enkelt för honom att utföra den sportsliga ledningens önskemål om ett spelförande lag med offensiv hockey med det spelarmaterial som finns att tillgå.

Typ såhär: Magnus fixa en riktigt bra fest för 20 pers. Här får du 50 kr....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Huge: Håller med dig fullt ut där, en bra lungnande back med extremt coola offensiva styrkor och en "ersättare" för Boqvist eller Boqvist själv skulle göra att vi har helt andra förutsättningar att spela det spel vi vill spela!
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Dåligt grovjobb och värdelöst PP är det som ställer till det för oss, såg matchen och kan inte påstå att dom spelade dåligt egentligen, det är dom där jävla tillfälligheterna som gör att vi viker ner oss på nåt jävligt konstigt vis.

Söderström kan komma med grymma grejer till PP och det krävs en hel del från MS och company att analysera och redigera i kedjorna, tex Sigalet tycker inte jag ska spela i PP när det finns andra backar och till och med hetare forwards att tillgå som är bra offensivt.

Hade vi haft ett spel som håller i 60 min hade vi vunnit matchen igår, måste våga gå in på mål, skjuta högt, analysera keepern och ta reda på vart han är svag. Är för lite jävlarannamma i Brynäs idag! Mer pannben och vi kommer landa på topp 6. Inget tvivel.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Pigalle: Haha, sicket dravel...
Det är väl isf erfarna och kunniga spelare som inte verkar veta att hur man ska göra därute. Ex att vara fokuserad i varje byte och inte slarva.
Borde inte spelarna redan veta hur man ska göra?
På mig verkar det som att det är DOM som inte har en aning i vissa lägen...
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
JanT: " Redan nu märker man att motståndarna har placerat Brynäs i sedvanligt fack - sätt press på dom i egen zon, men se upp för kontringarna. Ett medgångslag som ska spela ”snyggt” som i fornstora dar, men som rasar ihop som ett korthus under press."

Lite det som jag har varit inne på i min kritik mot forwardsuppsättningen. Det finns typ 2 kedjor med skridskostarka spelare som är vassa i spelkontringar, men de klarar egentligen inte av att föra spelet. Forwardsuppsättningen behöver innehålla fler spelartyper som Brodecki och färre fartdårar med tunnelseende.

Backuppsättningen måste också bli spelskickligare, men där får man in en brutalt spelskicklig back som jag förväntar mig kan spela 22-25 min/match, dvs Söderström.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
mattiask: Håller till stor del med om backsidan, även om det är samma sak här: tålamod.
Ingman har ju klivit in och verkar ha anpassat sig snabbare än ex Lindelöf.
Norin var skadad nästan hela förra säsongen och måste också ge lite tid att komma tillbaka på allvar och när ex en back som Andersen fattas så försvinner mkt av stabiliteten bakåt i en backsida om i vissa delar och fortfarande är under utveckling sas. Nu tillkommer Söderström och hans spelstil med förmåga att hålla i pucken lite extra och lugna ner det hela, kommer att gynna inte bara hans backkollegor utan även defensiven i stort. Man ska heller inte glömma att det fattas en forward som ersättare till Boken, där måste vi nog räkna med nåt nytt utifrån.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Kan inte låta bli att tycka synd om MS. Det är som att ge sätta en steward i cockpiten på ett flygplan. Han vill så gärna veta hur han ska göra men har ingen aning...
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
bradberry: "Jag håller inte alls med dig om att det varit guld och gröna skogar här inne vid våra vinster..."

Har jag väl aldrig påstått heller.
Noterar bara det vanliga: så fort vi vunnit så hör man ingenting om tränarbyte, spelarutlåningar osv osv.
Men så fort vi förlorar en match, då är allt värdelöst, tränaren borde sparkas, spelare lånas ut, osv osv.
Du måste väl ändå erkänna hur osannolikt onyanserat och skrattretande det oftast låter i såna här lägen?
Allt borde tydligen vara guld och gröna skogar efter 5-6 omgångar, spelet borde sitta till 100% redan nu, alla nya spelare borde redan nu ha anpassat sig till det nya spelsättet och framförallt det betydligt tuffare klimatet i SHL jämfört med AS, osv osv.
Vi har en hel del att jobba på och vi får nog räkna med fler såna här upp-och-nerinsatser i framtiden, innan spelet har stabiliserat mer över 60 minuter.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
Huge: Ang att de ej skulle lyssna på MS ger inte jag heller nånting för - det är rent bullshit.

"Mkt i dom här båda förlustmatcherna tror jag dessutom handlat om att spelarna kommer i ett snabbt underläge på ett nästan chockartat sätt och sen blir man för ivriga och ska ta igen det på direkten, det blir lite för överoptimistiskt framåt och man glömmer/slarvar bakåt."

Samtidigt kan det också vara så att spelare/spelaren går bort sig ordentligt (vilket såklart kan hända) men att det händer relativt ofta ser jag väldigt oroligt på.
Jag tror att MS med Ove och Micke har ett bra grundspel. Min personliga åsikt är att vår backsida inte har den kvalité som krävs över 7 backar som vi borde ha för att hänga med i SHL.
Men som sagt - högst personlig åsikt.
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
mk: Instämmer med din analys - det behöver städas med klorin på Sätraåsen. Sitter alldeles för mycket ”skit i väggarna”. Redan nu märker man att motståndarna har placerat Brynäs i sedvanligt fack - sätt press på dom i egen zon, men se upp för kontringarna. Ett medgångslag som ska spela ”snyggt” som i fornstora dar, men som rasar ihop som ett korthus under press.

Sett till de senaste 15 åren verkar det enda som fungerar vara extremt tydliga tränare alternativt osedvanligt bra spelare (läs guldet 2012).

Something is rotten.....
Låst ämne

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
mattiask: Både mot Leksand och igår var det ett par minuters ouppmärksamhet på isen som förstör allting, har inget med tränaren eller nåt spelsystem att göra. Spelarna därute måste vara mer fokuserade i 60 minuter, det räcker inte med bara 40 minuters koncentration för då blir man straffade i den här serien. Vi saknade både Andersen och Ölund igår, det ska man också väga in i bilden. Sen kan man inte räkna med att allt ska sitta efter 5-6 matcher när man dels har flera nya spelare från bl.a AS i laget och ett nytt spelsätt ska sättas.
Mkt i dom här båda förlustmatcherna tror jag dessutom handlat om att spelarna kommer i ett snabbt underläge på ett nästan chockartat sätt och sen blir man för ivriga och ska ta igen det på direkten, det blir lite för överoptimistiskt framåt och man glömmer/slarvar bakåt.
Tror definitivt att det kommer att se mkt bättre ut redan mot HV när Andersen och Söderström är tillbaka.
Allt svammel om att spelarna inte skulle lyssna på MS ger jag inte ett vitten för.
Isf handlar det om spelarna själva, som verkar ha svårt att förstå att man måste vara fokuserad och påkopplad i hela matchen, inte bara i delar av den.
Låst ämne

« · 1991924 · »