1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739059 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Derek Ryan var också en chansning. Ebert var som sagt också en chansning. Även chansningar kan bli bra. Tycker dock de som är värvade som högproducerande spelare inte ska ses som chansningar utan de har värvats med förväntningar. Kan ju likväl gå åt helvete med en svensk spelare som med en utländsk.

Skrubben: Gör det :)

Jnp928: Visst är Jaedon en chansning, men det är egentligen bara grädde på moset om han lyckas, särskilt om Boqvist kommer tillbaka (verkar troligt). Medan era chansningar måste lyckas för att ni ska ha producerande linor. Stora skillnader där.

Tränarna är frågetecken i båda klubbarna. Sundquist står dock högre i kurs hos ledningen än bland fansen.

Jnp928: Stoa är betydligt vassare än Abols? Haha, detta inlägg ska jag spara under hösten när Stoa får sparken. Han luktar panikköp lång väg för mig. Er HC sa till och med i media att ni blev lite ställda när Maxwell valde bort er.

Peja: Tycker det verkar vara flera som tippar Brynäs ganska högt så tilltron verkar det inte vara något fel på.
Vad gäller Brynäs så tror inte jag att ni kommer vara mycket högre upp än senaste säsongen. Möjligen att ni steppar upp lite och tar en play in-plats tack vare bland annat Scott och Rödin. Lukas Zetterberg är jag också nyfiken på när det gäller den offensiva sidan. Men där har ju ni, liksom vi, en oprövad spelare i Jaedon som man hoppas mycket på.

Det jag är mest fundersam på är hur Sundqvist ska kunna få det här laget att prestera. Jag tycker han var jäkligt blek förra säsongen när det stormade på slutet.
Ingen tydlig game plan och var väldigt oklar på presskonferenser osv.
Lite Sundblad över honom.

Jnp928: Det finns ingen enorm tilltro på Brynäs här inne, det törs jag lova dig. Det är snarare så att många här varken tror på Brynäs eller Örebro. Tycker personligen ni är svårbedömda i och med att mycket hänger på massa importspelare som aldrig har spelat i Sverige.

Scerban: Jag tror inte att Örebro vinner grundserien. Jag tror inte att Örebro kommer topp 6 heller.
Jag tror att vi kommer sluta någonstans där vi slutade förra säsongen. Dock kanske det blir något bättre tack vare bättre målvakt, bättre tränare och på pappret större spets framåt.
Går det att få ihop detta i praktiken så kan det som sagt bli bra. Jag har inga överdrivna förväntningar.

Likaså är det ju kul att många här tror på Brynäs, vilket man ska göra i Brynäsforum ;) Jag skriver här för att jag tycker det är kul att tugga med andra lag och deras supportrar emellanåt.

Jnp928: Härligt att du är positiv och tror på ditt lag. Har du rätt i att Örebros trupp är underskattad kan du dessutom göra pengar på det. 100 gånger pengarna på att Örebro vinner grundserien hos Svenska Spel, högst av alla lag undantaget Oskarshamn. Dessutom 2,10 på att ni slutar före Linköping i tabellen.

mk: Jag vet vilka det är och det där avsnittet spelades in när det hade varit tyst på värvningsfronten i flera månader. Kan tycka att det var ett lite överdrivet avsnitt då de två annars brukar hålla en ganska bra nivå.

Makita: Alla SHL-lag har yrkesmän bestående av gamla spelare.

Jnp928: Har du hört denna? Vet du vilka personerna är?

Som utomstående så är det komiskt att höra va negativa dom är😀

Lyssna och återkom gärna med vad du tycker.

Iaf jag tycker att det är kul att tugga med andra ”lag”.
Du håller ju en hög nivå oxå👍

mk: Jörgen och Albrandt på samma bänk hade man ju absolut inte tackat nej till om de skulle få samma utväxling som tränare, som spelare.

Silfverkroken: Jo och det är som jag sa. Det är kul att truppen blir underskattad då jag tror att den kan vara riktigt bra i slutändan.
Vi besitter ju en utav SHL's mest meriterade tränartrios vilket också kommer att bli viktigt för att det här laget ska kunna leverera något.

Jnp928: Det största plusset i er trupp är Jörgen Jönsson.
Där är en ledare som inte viker undan.
Finns bara två ”spelare” från andra klubbar jag skulle vilja ha till Brynäs.
JJ är en, den andra är Arlbrandt.
Som speluppläggare och strateg.

När man hör på SHL podden så hör man va klok och analyserande han är.
Fimpen är ju inte riktigt där😀

Scerban: Lukas Pilö är, som det ser ut nu, den som ersätter Arnesson. Sedan tidigare har vi Gustav Backström som är lite av samma spelartyp som fått spela som 7:e back men som med all säkerhet är redo för en större roll nu.
Aaron Irving är samma spelartyp som Ebert och Ebert var en chansning när han värvades från Bratislava där han inte hade haft någon jättesuccé.

Rensfeldt skulle jag säga är en ersättare till Tom Wandell, med tanke på vad Tom har levererat i SHL de år han spelat i Örebro.
Ryan Stoa är en ersättare till Abols, dock bör Stoa betraktas som en betydligt vassare spelare, även om Abols gjorde det riktigt bra förra säsongen.
Kerby Rychel ses som en ersättare till Palushaj. Rychel har ett likvärdigt eller t om högre poängsnitt än Palushaj och håller det i sig i SHL, vilket man såklart hoppas, så kan det vara en riktigt riktigt bra värvning.

Samtidigt har vi spelare som Harper och Boucher som troligtvis kommer ta steg från förra säsongen som, för båda, slutade riktigt starkt.

Vi slår ur underläge absolut men att det skulle vara så illa som nedflyttningsplats har jag väldigt svårt att se i nuläget. Allt kan dock hända, för alla lag.

Jnp928: ”Rödin och Scott är ju era absolut starkaste värvningar inför nästa säsong men båda kommer ju från svaga säsonger i KHL respektive NLA men i medialt så är det ju två frälsare som vänt hem. Varför tar man aldrig upp hur de står sig idag exempelvis? Det hade jag funderat över.”

Varenda hockeytyckare slänger väl in en brasklapp angående just detta!

Jnp928: "Tittar man på vad vi förlorat mot vad vi har ersatt så har vi på pappret en bättre trupp i år än ifjol"

Som många andra varit inne på, det bygger på antagandet att Stoa, Rychel och Irving alla blir jättesuccéer. Det är inte särskilt sannolikt.

Aaron Irving, från norska ligan, ersätter alltså ensam NHL-flyktade Nick Ebert och unge landslagsmannen Linus Arnesson? Visst, vi har sett backar från Get-ligaen fungera, typ Mat Robinson och Kodie Curran, men det är ändå en väldigt optimistisk bedömning.

Vad gäller Ryan Stoa så ser det ut som en stark värvning. Men är det en given succé? Har han bättre meriter än Tom Wandell eller Jocke Andersson hade när de kom till Örebro?

Men det är bara att tacka oss som tippar er långt ner, det är skönt att slå ur underläge :)

Skrubben:Yrkesmännen i Modo det året Modo åkte ut var bla gamla Modo spelare med stort Modo hjärta.
Känns det bekant.

Silfverkroken: Där satte du ett bra citat ”Modovibbar”. Känns som det bara är Växjö som kan värva ihop ett gäng importer och sedan få det att fungera.

Jnp928: Ni har gjort några nyförvärv som ser bra ut på papperet, men det känns som det i princip bara är Brome som känns som ett säkert kort. I övrigt får jag lite Modovibbar över er silly. Många spelare som inte har någon erfarenhet av SHL. Några kommer säkert bli lyckade värvningar men jag har svårt att se att alla vävningar blir det.

Framförallt målvakter brukar tendera att ha svårt att anpassa sig till svensk hockey och därför är jag långt ifrån övertygad om att Furch blir en succe. Vi kan ta Greiss som exempel. Han lyckades inget vidare hos oss men har efteråt blivit en NHL-målvakt.

Tror för övrigt inte bara det är vi Brynäsare som tippar er lågt. I princip alla journalister, bloggare m.m har tippat er som ett bottenlag.

Ispremiär i detta nu va...? Någon på plats?

Peja: Varje säsong och ny spelare innebär ju såklart risker. Men samtidigt så kan man ju vända på det och förvänta sig något bra av de spelare som kommit in.
Förutsätter ju att man har koll på vilka man värvar så att säga.
Rödin och Scott är ju era absolut starkaste värvningar inför nästa säsong men båda kommer ju från svaga säsonger i KHL respektive NLA men i medialt så är det ju två frälsare som vänt hem. Varför tar man aldrig upp hur de står sig idag exempelvis? Det hade jag funderat över.

Jag förstår helt klart vad du menar så det ska bli spännande att se hur det slutar.
Troligtvis kommer det bli en kamp men jag ser fram emot det med tillförsikt.
Tror Jörgen, Niklas och Christer är rätt personer för uppgiften iallafall.

Jag är lite intresserad av hur ni Brynäsare ser på Sundqvist. Personligen tycker jag att det finns lite frågor att ställa kring hans ledarskap.

Årets flopp tror jag blir Djurgården.

Jnp928: Absolut, men vi Brynäsfans har sett många fina CV:n floppa genom åren, senast Danny Kristo. Tycker det är konstigt att folk bedömer spelare som de aldrig har sett spela. Handlar ju mycket om hur de passar in i Sverige, i lagets taktik och dynamik.

Jnp928: Jag tycker faktiskt ni har en intressant trupp.
Backsidan hos er lixom hos oss är väl svaga punkten. Tycker ni har fint djup på forwards sidan.

Brome Stoa Rychel
Raask Rensfeldt Boucher
Harper Mastomäki Salminen
Weinstock xxx xxx

Tycker på pappret att det är ett sjukt bra djup där. MEN sen importer ..sjukt svårt att säga . Man kan ju rada upp 20+ sista åren som floppat som haft fin statistik i KHL & AHL. Alltid svårt.
Men på förhand är min åsikt att det är bra djup på forwards, likvärdig backsida med oss, där vi har bättre uppsida om allt klaffar än er kan jag tycka. Lundgren , Andersen , Kilström kan alla bättre än förra året.
Sen har ni en fin spets i Furch med en oprövad Arntzen som backup.
Där har vi bättre bredd.

Det är så löjligt omotiverat lägga in en laganalys i Premium så det är inte sant.

Peja: Jo men det är ändå professionella hockeyspelare. Det är ju inte så att de förvandlas till juniorer bara för att de börjar spela i Sverige.
Tittar man på vad vi förlorat mot vad vi har ersatt så har vi på pappret en bättre trupp i år än ifjol.
Självklart ska det klaffa men tittar man på exempelvis vår svagaste post förra året, målvaktssidan, så har vi ju gjort en ganska rejäl uppgradering i Dominik Furch. Där tycker jag exempelvis att ni ser väldigt mycket svagare ut i år, (För att vara kritisk).
Helt sjukt att inte Furch nämns i större utsträckning med tanke på att han låg på samma nivå som Enroth i KHL under förra säsongen, i ett likvärdigt lag.

Jnp928: Mycket hänger ju på importspelare som förmodligen varken du eller vi har sett spela. Kul med Semjonovs jr i truppen, tyckte alltid hans farsgubbe var en underskattad spelare.

{8785}: Jag gillar att ni underskattar vår trupp. ;)

Nu när Devils signat Gusev så är jag illa tvungen att göra en laguppställning. Vem vet? Boqvist kan ta en plats där borta men vår chans att få tillbaka honom är större. Önskar honom lycka till att ta en plats trots att det gör ont i egot. Hursomhelst, det kan bli en jäkligt rolig vinter om Dacke och grabbarna lyckats med sina kort. Har svårt att se att alla kort är rätt, den som lever få se.

Rödin-Scott-Jaedon.
Kollar man till Jaedon så är han en kille på uppgång i karriären. 18mål i schweiziska andraligan till 19 mål i DEL. Spelar han med spelare som Rödin och Scott, då har man chans att lyckas rejält.

Boqvist-Ölund-Danielsson
Jag vill nästan skriva Sallinen mellan dessa två spelare. Det vi såg i slutet av förra säsongen klev Sallinen upp rejält. Har inte sett honom spela så bra förut. Där har vi ett alternativ. Trots allt sätter jag Ölund här. Han har potentialen att lyckas när han får så pass bra spelare runt sig, samt vi får en större bredd.

Blomqvist-Sallinen-Zetterberg
Tredjelänken är lite svår. Med tanke på att Z är en målskytt så får han chansen i min uppställning.
Iår får Blomqvist en offensivare uppgift. Han får grovjobba ala Kapten på alla puckar och ge utrymme för Sallinen. Sallinen är en passningsgeni av rang, frågan är till vem han ska passa? Förhoppningsvis kan Z sätta puckar som han gjorde ifjol.
Skulle Z misslyckas tycker jag Forslund ska få chansen. Antalet mål på så lite istid är imponerande. Gav mig lite Martin Johansson vibbar förra året.

Spelare-Asklöv-spelare
Ja, här är det tävling om vem som ska få speltid. Asklöv ska ha en given centerplats. Iår är det dags för hans del att växa i kostymen. Resten får tävla om en plats.

{8785}: kinnwall är en back som jag gärna sett i oken denna säsong.

Blå grottan: Om man säger så här: Madhawk är bättre på att komma fram med silly-nyheter än denna typen av journalistik. Några ytterst märkliga betyg på vissa spelare till exempel. Samtidigt är det kanske lite för mycket begärt att han ska ha stenkoll på varenda spelare i varenda lag.

{8785}: Kevin har fortfarande semester eller? Vore gött att få se lite klipp från omklädningsrummet nu när dom återsamlas.

Här kommer lite hockey godis från 3 av våra nyförvärv som kan stilla lite av hockeyabstinesen.

youtu.be/VvOeu_K_PWM

youtu.be/bMqvQcxloh0

youtu.be/Eysw2ly20Ks

Nån som läst Expressens premium-analys av Brynäs? Vad säger Madhawk.

{8785}: Tack!

Visst, HV har fler offensivt skickliga backar och det betyda mycket. Och jag glömde Martin Thörnberg (vill helst inte tänka på honom). Han var skadad större delen av förra säsongen men om tillbaka i fullt slag har han ju en tendens att sätta dit puckarna när man minst av allt vill det.

Skellefteå tycker jag har starka namn på papperet. Niclas Burström och Arvid Lundberg är stabila backar som jag tror kan studsa tillbaka på hemmaplan. Sedan trodde jag också att det var stor chans att Philip Broberg skulle komma tillbaka men inser nu att han kan bli kvar i Nordamerika.

Framåt tycker jag man har mycket mer än Lindström och Möller. Ungdomarna Rickard Hugg, Jacob Olofsson och Albin Eriksson ska bli spännande att se, Edwin Hedberg kan mycket bättre än senast och Jesper Frödén tror jag kommer stå sig bra också i SHL. SAIK brukar också lyckas ganska bra med sina transatlanter och nye Tom Pyatt kan mycket väl bli en succé.

Däremot håller jag med om farhågorna kring Tommy Samuelsson och förlusten av Bert och det är därför jag inte satt dem högre. Men jag petar gärna ner dem efter Brynäs i tipset :)

Scerban:
Riktigt bra analys av lagen.
Men visst har väl HV många målskyttar?
Kinnvall panga ju in en del (flest av alla backar ifjol?)
Emil Johansson var en offensiv diamant sist han spelade i Sverige. Många har glömt honom. Martinsson har verkligen fina offensiva kvalitéer. För att inte tala om Nisse Andersson. Kan han få samma utdelning som han hade i Malmö så har HV den absolut bästa offensiva backsidan i ligan.
Sen som du säger. Önerud är en pålitlig och vass målskytt. Sen lär Holmström få lite av ett Josefsson genombrott. Han var enormt vass sista tiden innan han lämnade SAIK. Nye Camara har jag ingen aning om. Kan bli flopp, Kan lika gärna bli flopp. Hv har en tendens att vara vass på sina import värvningar. Och Camara blev ju klar i ett tidigt skede av silly season. Sen har dom även Thörna som lär panga in åtminstone fler kassar än våra egna typ som Blomman och Rohdin. Även Filip Sandberg lär få en nytändning. Då han gör en riktig comeback till denna säsong. Du verkar även glömma fjolårets stora genombrott i Linus Sandin. Han smällde in hela 16mål för Rögle. Sen har man D.Gustafsson på uppgång. Kommer dessutom få in 1 spets forward till. Därför jag har HV som 3a.

Skellefteå, imponerande trupp..? Hm nja skulle jag säga.
Visst man har Jocke Lindström, Möller och Pudas som man alltid vet vad man får utav. Men som du säger Armalis kan bli oerhört saknad. Kvar finns flopp värvningarna från förra året i Hedberg och Alvarez. Dom behöver verkligen hitta sitt spel igen. Tror det blir svårt. Speciellt nu när inte Bert är kvar och är som en igel på dessa herrar. Sen har man värvat en förmodat vass 1a center. Och har en del duktiga junisar. Lundgren på backen blir nog nyttig. Men med Tommy Samuelsson som headcoach och ingen Bert i läget tror jag SAIK kan bli årets stora flopp. Tommys ledarskap tenderar att vara lite gammalmodigt. Dessutom har dom en väldigt svårflörtad och sömnig hemmapublik.

Resten av tabellen ger jag dig verkligen en tumme upp! Bra genomtänkt!

{8399}:

Stämmer, ena ska va fbk

Försöker med ett tips jag också. Jag hittar två lag som är bättre än de andra och två lag som är sämre än de andra och tio i ett stort oklart mittenskikt.

1. Luleå
Var en imponerande lagmaskin under grundserien ifjol och har stora delar av fjolårets trupp intakt kryddat med två finska världsmästare och spännande ungdomarna Filip Hållander och Isac Brännström. Backsidan ser aningen klen ut men det gjorde den ifjol också och under Bulans ledning kunde till och med Fredrik Styrman vara stabil i sina inhopp. Lär bli väldigt svårslagna i höst. Mitt klara tips till att vinna serien, men tuffare att ta guldet.

2. Växjö
Smäller in några grymma värvningar under sommaren och vips ser man ut att ha en guldtrupp igen. Dock inte säker på att Tim Erixon kommer att vara en absolut toppback i sin återkomst till SHL.

-------------------

3. Färjestad
Stora tapp men starka nyförvärv. Kan relativt orutinerade Pennerborn få ihop truppen?

4. Djurgården
Även här jobbiga spelarförluster men också starka nyförvärv. Om Svedberg håller och Josefsson håller sig skadefri och Berglund kommer tillbaka bra tror jag absolut man kan slåss om guldet, men det är ganska många om.

5. Frölunda
Har behållit mycket av mästartruppen, även om tappen av Genoway och Sigalet kan visa sig jobbiga. Roger Rönnberg går in på sin sjunde säsong som tränare och man kommer från guld. Hur går det att upprätthålla motivationen? Behöver inte spelarna en ny röst snart?

6. Rögle
Är verkligen på väg uppåt och har förstärkt alla lagdelar. Kan gå väldigt långt.

7. Skellefteå
Imponerande trupp på papperet. Lite oklart på målvaktssidan där Mantas Armalis inleder skadad.

8. Brynäs
Det känns som att vi har en mer balanserad trupp i år och man märker att revanschlustan brinner. Boqvist hem kan betyda väldigt mycket.

9. HV71
Gedigen trupp, men vem ska göra målen? Har visserligen kvar fjolårssäsongens främste målskytt (Simon Önerud, 17 mål) men har tappat alla andra som gjorde över sju mål och därtill sin främste offensive back. Axel Holmström och Linus Fröberg är starka nyförvärv, men inte de som brukar smälla dit puckarna och samma sak gäller Juuso Ikonen. Man hoppas säkert på nya kanadensare Anthony Camara, men det gäller att han kommer in i SHL på ett bra sätt och det är inte alls säkert.

10. Malmö
Slutade sexa ifjol och har förmodligen ett bättre lag i år. Känns med andra ord som jag tippar dem alldeles för lågt men det är ganska jämnt för mig mellan plats tre och tolv. Ska bli spännande att se en förhoppningsvis skadefri Emil Molin och om Jesper Jensen kan komma tillbaka. Sätts han ihop med landsmannen och målsprutan Nicolai Meyer?

11. Leksand
Har fått ihop en klart vettig trupp. Många rutinerade nyförvärv och frågan är om de är på väg neråt eller om de lyfter i ett fullsatt Tegera Arena. Kan överraska uppåt men också åka ur.

12. Linköping
Tolva ifjol och ser sämre ut på papperet i år. Blytunga förluster av Derek Roy, Lukas Bengtsson och Chad Billins. Förhoppningen är att Bert Robertssons tuffa nypor kan bygga ett starkt kollektiv, men det kan också skära sig mellan honom och några av de mer lyxiga spelarna i laget. Svårbedömt.

---------

13. Örebro
Stora tapp som inte känns ersatta. Fortsätter med många importer och får återigen svårt att få ihop laget. Enda riktiga kulturbäraren är Marcus Weinstock och även om han är mycket värd för ÖHK blir han inte yngre. Nej, jag tror inte på Örebro.

14. Oskarshamn
Förutsägbart, men det är svårt att tippa annorlunda. Den här truppen kan bara inte duga.

{8785}: Bra analys. Om Svedberg är som i Timrå (sprattelgubbe) så får dom problem med målvaktssidan!

Apropå ingenting, någon som vet var Kopparjimmie tog vägen? Saknar hans highlightvideos.

{8785}: läxand håller sig aldrig mer än två år. De kommer vara samma melodi som de senaste två decennium, det sitter i väggarna. Tack och lov.

Berge: Frölunda är på två positioner

Växjö
Frölunda
Frölunda
SAIK
Luleå
Brynäs (om Boqvist kommer)

Rögle
Hv71
Djurgården
Leksand

Linköping
Örebro

Malmö
Oskarshamn

{8399}:
Tror det blir årets skräll lag. Med firma Melin/Persson så kan vad som helst hända. Tror Leksand lärt sig en rejäl läxa sedan dom var uppe sist. Har dessutom en grym sportchef (avis faktiskt) i Tjomme som byggt ett smart och bra lag för att vara nykomling. Dessutom kan det hända mer intressanta grejer där. Tror att Leksand med det lag man har och när man dessutom spelar helt utan press kan komma att överasska hela hockey Sverige (okej, inte Nygren på Expressen, som är inne på min linje).

När det handlar om Djurgården så tror jag dom kommer få lite av ett mellan år. Året efter en så pass succé som det var ifjol kan lätt bli en rätt svag säsong. Visst dom har många bra spelare. Men något säger mig att dom får en mellan säsong. Inte flopp. För det blir Skellefteå, Linköping och Örebro. Men helt enkelt en mellan mjölks sässe.

Dock tror jag dom båda skånska lagen kan ha en rätt skoj säsong. Räcker kanske inte så långt. Men ändå en bra säsong för dom lagen.

Topp 5 för mig är tok givna, Luleå och Växjö har två mycket vassa lag. Där ingen lagdel faller isär. Tätt bakom ligger HV, Frölunda och Färjestad och nosar. Den sista platsen tror jag faktiskt Brynäs kan knipa. Fast bara OM Både Söderström och Boqvist kommer hem igen.

{8785}: Leksand i kvart men inte Djurgården, nä det känns inte som ett seriöst tips.

Här kommer facit:
1.Luleå
2.Växjö
3.HV71
4.Färjestad

5.Frölunda
6.Brynäs

7.Djurgården
8.Rögle
9.Malmö
10.Leksand

11.Linköping
12.Skellefteå

13.Örebro
14.Oskarshamn

KVART:
Luleå - Leksand, Luleå vidare.
Växjö - Rögle, Växjö vidare.
HV71 - Brynäs, Brynäs vidare.
Färjestad - Frölunda, Frölunda vidare.

SEMI:
Luleå - Frölunda, Luleå vidare.
Växjö - Brynäs, Växjö vidare.

FINAL:
Luleå - Växjö, Luleå SM-GULD!

KVAL:
Både Oskarshamn och Örebro åker ut.
In kommer AIK och Mora.

Svårare än så behöver det inte vara.

Chris11: Ja, snacka om enögt tips..

Signature: En till, tippad utifrån dagens trupper.

1. Färjestad
2. Frölunda
3. Växjö
4. DIF
5. HV71
6. Luleå
7. Skellefteå
8. Linköping
9. Brynäs
10. Malmö
11.Rögle
12. Leksand