Sven.Savage: Vore man konspiratorisk skulle man tro att Bulans taktik är att i pp vila 2 min för att orka med den hårda intensiteten i vårt spel i 5-5. Men så j*vla dumt kan det väl inte vara?
Osj02: Dålig period av oss. Vi ska vara glada att vi leder. Noterar att Vf - Skaik sänds på cmore fotboll, är det måhända filmningsfrekvensen som gör att den matchen gör sig bäst på en fotbollskanal?
Det börjar med en indian av Oskars som Connolly får skjura på, men T ex räddar, fast fortsatt tryck och anfall av Luleå och ett skott från Jalvanti som Tex tvingas ge retur på och där - framför mål - står Filip Hållander och visar sniperstyrka, smäller in pucken, delvis eftersom Oskars backar är för mjuka och inte stoppar honom.
Och så PP för Oskars med en dryg minut kvar av perioden.
Luleå med LITEN och rätt stillastående box och Oskars får fram lägen igen, dock utan att måla.
Sammantaget. Den i förväg befarade risken för underskattning ligger över Luleås spel som ett vått täcke. Speciellt vårt försvarsspel är rejält ljumt utan den markering och backchecking vi normalt har.
Vi leder med 0-1, tack vara Filip Hållanders styrka på en retur, men allvarligt talat har Oskars haft fler och bättre chanser - inklusive när Luleå har PP.
Fortsätter det så här kan vi helt klart förlora den här matchen.
Vi håller tummarna för att Bulan väcker Luleå i paus och vi får se "andraperiods-Luleå" på vanligt sätt. Bulan kanske nu hypnotiserar laget att tro att det är Frölunda vi möter?
{7533}: He he, helt klart måste det vara så! Det krävs en sparkbollspublik för att riktigt upptäcka och uppskatta finesserna när Frölunda kör sina "pladask" och Apan sina "benen försvinner".
Måste kännas lite skämmigt för de två lagen att veta att när de nu möts handlar det om "under toppen-hockey", antagligen inför ett stort antal tomma stolar.
Sven.Savage: Nu ska vi inte jinxa för mycket. Alla matcher kan förloras annars skulle dom inte behöva spelas. Här borde vi ha goda chanser att ta hem poäng för vi är i grunden ett mkt bättre lag. Jag känner mig positiv idag! 🤔
Att apan lirar i fotbollskanalen är ju som en tanke 😀
Ja, vad säger man... Isac Brännström, tyvärr, glider omkring och spelar Allan i Oskars zon och då tar Oskars-Salomonsson enkelt av honom pucken, sticker mot vårt mål och pangar in1-1...
Elva minuter spelade av andra, 10-0 i skott och 1-0 i mål för Oskars. Och MYCKET NÄRA NYTT OSKARSMÅL NYSS!
I och med kvitteringen lyfter förstås Oskars rejält och den respekt och rädsla de kan ha känt för Luleå INNAN match är nu som bortblåst. När de inser att som spelet varit kan de definitivt stå emot och snarast är värda att ha ledningen i matchen faktiskt.
Hade Bulan glömt hårtorken hemma? Behöver han ta tidut redan under en andraperiod för att kräva skärpning?
Det här ser inte alls bra ut - tvärtom!
Naturligtvis: Luleå är i grunden ett betydligt bättre lag än Oskars, men vår hockey bygger på 100% och när vi inte ger det kan det bli så här: Oskars totaläger spelet denna andra period och 4-1 eller 4-0 snarare, hade bättre motsvarat den hockey vi sett!
Sven.Savage: 3-1 och nu skiter jag i detta och zappar över till randome skitkanal eller går och formaterar disketter. Bläddra ner i boken och se vad jag skrev för 8 timmar sedan, otrevligt att ha rätt🤬
Varenda j-a utespelare STÅR och sover i Luleå och den enda som kämpar är David Rautio Berguv. Samtliga Oskarsmål har kommit efter extremt uselt försvarsspel av Luleå inklusive första målet när Brännström uppträdde i anfallszon på ett sätt som förr om åren skulle renderat bänkning 5-10 matcher.
Luleå tar tidut och omedelbart efter det drar vi på oss en utvisning...
Kan det vara så att samtliga Luleåspelare - förutan Berguven - har satsat årsinkomsten på hemmavinst i den här matchen?
DansbandsWolf: Du, för 8 tim sedan, "För övrigt ger jag mig f*n på att vi omedvetet bara vill spela av kvällens match för att spara krafter till Fusklundamatchen med en pinsam torsk mot bottenlaget Oskars, känns obra i hela kroppen."
Osj02: Helt j-a sjukt! Luleås hockey har fullständigt kollapsat. Visste man inte bättre skulle man undra om det är så att Bulan satt på samtliga spelarfruar och spelarna fick reda på det under resan ner hit...
Sven.Savage: Ja, det är bara böja nacke nu! Så fel, inte för 8 timmar sen utan för 1 timme sen. Jag fick väl hybris efter 1-0. optimist ska man inte vara förrän efteråt
Osj02: Shit happends. Inte lätt att hitta något positivt nu men ska vi hitta något kan det vara: • Nyttig läxa för Luleå. Gör man inte det man ska göra går det åt helvete, t o m mot jumbolaget. • Och OM vi ska torska en lärpengmatch är det förstås bra att det blir mot Oskars i stället för mot Frölunda, Warulfven, Apan etc. • I detta nu har vi:
12. Trottoarkanten 30 p - - - - - - - - - - - - - - - - - - 13. Oskars 30 p 14. Pungen 29 p
DansbandsWolf: Om du nu stängt av matchen har du antagligen tagit det klokaste beslutet. Funderade på att hänga på dig och ditt beslut men är lite sänkt - har levt utan väckarklocka ett tag nu och behöver rätt till det; har därför beslutat dygna idag och har i skrivande stund inte sovit på drygt 34 timmar...har planerat slocka för att sova hela natten så snart matchen är klar så jag ser väl igenom eländet.
Jag tror inte ens att vi kan vända detta även om vi nu skulle gå all-in Bulanhockey med 100%. Vi har ju inte direkt de möjligheter som lag av typen Warulfven och Frölunda har, att ge järnet och stänka in 5-6 mål på en period.
Nej, det här är nog kört redan. Och blir en LÄXA för framtiden.
.....men det är klart att OM vi börjar spela hockey och OM vi får in 3-2.....?
Sven.Savage: Jag har sällan sett oss så oinspirerande och rent ut virriga. Samtidigt som Oskars spelar jäkla bra. Skit i om vi förlorar men jag vill så nåt jävlar anamma i sista perren
{7533}: Och som en blixt från klar himmel pangar Sondell in 3-2 och nu har vi en halv period på oss....trodde jag, ja.
Oskarspojken Engsund hinner inte flytta sig tillräckligt snabbt och Berguven hinner inte se och ta ett långskott: 4-2 för Oskarshamn och nio minuter kvar...
Oskars spöar, nej krossar oss med 4-2. En formidabelt usel insats av Luleå och hoppas vi om några månader förklarar att det här var en viktig match för oss eftersom vi lärde oss att vi kan inte hålla nere ett dugg utan måste ge max varje match för att vinna.
Samtidigt måste man gratulera Oskars och inser att det måste vara otroligt roligt för Oskars och Oskars supportrar och det är härligt att veta hur lyckliga hockeyn gjort dem - även om det drabbar oss idag.
För övrigt en massa skittrista resultat idag. Apan vinner och Öret vinner - skittrist. Kul och delvis väntat att Pölsan vinner, men trist att Röglet förlorar. Djurgårn vinner, Ulfven vinner.
Trottoaren hade ledningen mot Pungen, som vände, men Trottoaren kom igen och kvitterade, följt av straffar som Trottoarkanten vann, sedan drygt 11 straffar först missats.
Det betyder att Pungen fortfarande håller plats 12 före Oskars och Trottoarkanten på plats 13-14 - men Trottoaren kom en pinne närmare Pungen och Oskars två pinnar närmare!
CryBert....en placering UNDER kvalstrecket kommer närmare och närmare...
Luleå har haft en imponerande hockey i flera månader nu och skördat väldiga framgångar. Och man har nästan vant sig vid att räkna med att vi vinner varenda match vi spelar, eftersom vi i stort sett gör det.
Och javisst - vi har den styrkan. Vi kan slå vilket som helst av de andra lagen och vi kan göra den när som helst.
Men det kräver att vi gör vårt jobb. Att Luleå spelar Bulanhockey. När vi då match efter match har lyckats med det och laget uppträtt som ett självspelande piano; in på isen bara och gör allt rätt varje byte - och spelarna minimerar antalet misstag och gör i stort sett allting rätt, byte efter byte, match efter match, vecka efter vecka - ja, då får man för sig att det är bara att fortsätta. In och spela, alla vet vad de ska göra, några instruktioner behövs knappast - de kan jobbet.
Men det här är hockey och här kan allt hända. När Luleå och varje Luleåspelare inte kommer med 100%, då räcker det för att det inte ska fungera. Någon kopplar bort sig, gör som han vill ett byte. En annan följer med nästa byte. "Det ordnar sig nog - LAGET är ju nästan oslagbart". Och så börjar allt fler tumma på ordningen och - Vips! faller allt sönder.
Man kan förstås vänta sig att vi emellanåt spelar matcher när en eller annan spelare levererar något eller några misstag och vill det sig illa kan det räcka för att vi ska förlora.
Men igår var det värre än så. HELA laget sov på så sätt att i stort sett varje spelare gav inte mer än 95% och det innebär att laghockeyn faller till 50%. Och i så fall kan vi inte ens spöa seriens bottenlag - tror dessutom att halva allsvenskan spöat oss om de fått möta gårdagens Luleå.
Det märktes redan under första perioden, t ex tydligt när Oskars hade sina PP och Luleås box inte gör jobbet. Varje spelare krigar inte livet ur sig för att tvinga bort motståndarna mot sarg med rygg mot mål. Det som givit oss landets i särklass bästa box. I stället stannade man av 1-2 meter INNAN spelaren och gav den frihet att agera som den ville. Och när alla fyra uppträdde på det sätt krympte boxen allt mer och blev till slut oigenkännbar. Var det Luleås box vi såg? Eller fyra random gubbar som utan att tidigare spelat med varandra plockats ut i en box helt utan instruktioner för samverkan?
Ja, det kunde man inte svara på. Inte efter det man fick se. Ändå lyckades vi komma ifrån denna första period i ledning med 0-1 - vilket inte var sportsligt rättvist - och man tänkte väl att nu kommer det att ordna sig. T ex som de gjorde mot Trottoaren borta för någon månad sedan - då de sköljde över oss hela första perioden. Innan vi tog oss samman och körde över Trottoaren i period två och tre.
Men nej. Luleå skärpte sig inte i andra perioden - det blev mycket värre och vi tillät Oskars att helt krossa oss. Under andra perioden var Luleås tidigare så extremt framgångsrika spel utan puck som bortblåst. Ingen samordning, inga spelare som gjorde vad de skulle, inget som helst hinder på isen mot att låta Oskars skölja över oss och göra precis vad de ville i vår zon. Så mycket o-Luleå som man kunde tänka sig.
Vad var det som hände?
Var det en plump bara? Kommer Luleå ut som vanligt hemma i Delfinen mot Djurgårn och är sådär fantastiskt starka och nästan oslagbara igen?
Eller var det starten på en formgrop vi såg, att laget av för oss okänd anledning nu tappar och kommer att tappa spelet under en tid framöver?
Jag tror på det förstnämnda. Och att det är typiskt att det skedde i första perioden mot just Trottoarkanten och nu i matchen mot just Oskars. Mot seriens två bottenlag och att förklaringen är självklar; att underskattningens destruktiva kraft är stor och att i hockey vinner ofta det bättre laget men ännu mer ofta det lag som mest vill vinna.
Vi får se i morgon och håller tummarna för att LULEÅ är tillbaka och att vi slipper se luleå igen. Och att denna nesliga förlust mot Oskars blir en väckarklocka. Och en påminnelse om att vi måste alltid göra vårt bästa, annars går det inte. Och att den kunskapen kommer att hjälpa oss att i fortsättningen och få oss att hålla uppe spelet och vinna när vi möter farligare motståndare och spelar viktigare matcher än vi gjorde igår.
I natt lyckades Pekka Rinne göra mål för Nashville och det är 12e gången en målvakt nätar i NHL - förra gången var 2013.
I Elitserien var det - naturligtvis - Luleås målvakt Jarmo Myllys som var först med att göra mål. Han har dessutom som ende målvakt i internationell elithockey gjort två mål! (TILLÄGG: Jag hade fel. Martin Brodeur ska ha gjort tre mål. Men jag såg just en film av hand tredje mål och det handlade då om självmål av motståndarna som tagit ut vakt och Brodeur ansågs vara den siste i andra laget som "rört pucken" dvs knappast OK mål).
Myllys var en fantastisk målvakt på många sätt och hans snabbhet och utsökta teknik med spaden gjorde att Luleå i princip spelade med tre backar när vi hade honom i mål. Vid sidan av hans båda mål stod han dessutom för ett stort antal målgivande passningar och sammantaget har han fler mål och assistpoäng än de flesta utespelare som lirat för Luleå!
Vidare höll han ett stort antal nollor på den tid då det var väldigt ovanligt att en målvakt lyckades hålla nollan. När han inte passade på att ta Luleå till vårt första och hittills enda SM-glud och Finland till deras första VM-glud.
Och denne vår hjälte - enligt mig och många andra den mest fantastiske spelare vi haft i Luleå Hockey - blev en inspiration för alla unga pojkar i vårt område och "arvet efter Myllys" består i att vi fått fram ett stort antal riktigt duktiga målvakter från Luleå Hockey vilket inleddes med David Rautio Berguv och kom sedan att följas av Mattias Modig, Victor Fasth, Anders Nilsson, Joel Lassinantti och många fler.
Sven.Savage: Myllys vilka minnen och jag håller med, den bästa spelaren ever i Luleå Hockey. Men bara millimeter före titanen Ruisma.
Myllys var så populär bland kidsen att lagen i Kommunserien hade svårt att få ihop lagen för att alla ville vara målvakt. Det fanns lag som kom till match med 5-6 målvakter och en handfull utespelare :-) Men där föddes Luleås målvaktsunder.
Har sovit och smält gårdagens debackel, vi brukar alltid ha en eller flera sådana / säsong och igår var den dagen. Det possitiva var i alla fall att nu bränner det rejält för CryBert så någonting att vara glad över.
Men dagens stora glädjeämne är att Fläskis nu förkunnar att vi slipper hans föroreningar för all framtid, karriären är över och man blir glad!
En stor profil läger av! Inget oväntat beslut, snarare att det drog ut på tiden!
Förstår att ni är sugna på kasta skit och spygala men ni har ingen aning om hur mycket Jimmie har betytt för vårat AIK, vilken kille! och även om han har spelat fult (många gånger på äldre dar) så har han alltid kämpat och haft hjärtat i klubben
Så många fina minen kring denna kapare men tyvärr känns de lite som att alla profiler börjar dö ut..
Blister Brigade: Ja. Man förstår visserligen att trottoarerna är besvikna, men de är okunniga som riktar sin besvikelse åt fel håll. Det är naturligtvis Trottoarledningen som ska klandras, för när de köpte in Frallan borde de förstås ha känt till att då köpte de en spelare som skulle komma att begå misstag speciellt vad det gäller defensiva uppgifter.
Men att mobba hans barn i skolan - en sorts vendetta transversale - är förstås jävligt dåligt. Varför mobbar de i så fall inte barnen till Rit-Ola - en egoistiskt lagt köpespelare?
Blister Brigade: Ja. Vet ju om att många apsupportrar anser att Fläskberget varit viktig för Apan. Och det (enligt mig) sjukt överdrivna vurmet för Fläskberget också av icke-Apor kan jag inte förklara på annat sätt än att de skiter i den hockey man vill se och är beredda att hylla filmningar och fusk; tvi vale!
Mindre insatta har helt felbedömt situationen och klassat in Fläskberget under begreppet "spelare man hatar, men älskar att ha i eget lag" men det är förstås fullständigt fel. Idioten gnom-Mårts med flera trodde ju att Fläskberget skulle kunna "leda Tre Kronor" och annan idioti, men han var ju komplett värdelös på högre nivå.
Jag tycker att det är bra att vi slipper se Fläskberget på SHL-is i fortsättningen, även om hans sorti förstås förbättrar Apan. Men fusk, filmningar och fulspel vill vi inte vara med om och att Apan ständigt och jämt skulle ha Fläskberget som kapare - vilket gav honom "rätt" att tjafsa med domare och förstöra matcher - vilket illustrerar Apans egen inställning till sportslighet och hockey: dvs djupt förnedrande.
Mitt bästa minne av Fläskberget är när han kom till Apan för 300 000 i månaden, efter att ha sparkats av SKA där han gjorde fiasko, och då inbillade han sig att han var stor, stark och faaaarlig. I en träningsmatch försökte hav vara tuff och utmanade Luleåtränade Rahimi på slagsmål byte efter byte. När Apan låg under med 4-0 tyckte Rahimi att det var dags och tackade ja till fight. Då rusade jättefarliga Fläskberget på Rahimi som slog ut Fläskberget efter noter. Det var en fantastiskt fin och ljuvlig syn att se Rahimi, som värste Teofili Stevenson, stå stabilt och dela ut småll efter smäll på Fläskberget som till slut kröp ihop och gömde sig bakom domarna.
Det är mitt finaste minne av Fläskberget.
Nu föreslår Fläskbergsrunkarna Rahimi att Fläskberget skulle kunna bli hockeydomare, och det är inget dåligt förslag - de värsta fuskarna blir ofta de bästa domarna; se på hur bra Rådbjär var under många år. Men förslaget faller förstås på det faktum att Fläskberget är så j-a seg och orörlig att han knappt har styrfart på isen och dessutom inte kan hålla balansen utan faller omkull hela tiden. Skönt ändå att situationen för målvakter i SHL förbättrats, när de numera slipper riskera att fettkolossen slänger sig över dem.
Full omgång i SHL idag. Trist nog har lagen spelat olika antal matcher: Malmö 32, Ulfven 30, övriga 31 vilket gör att tabellen inte riktigt kan liras på. Kanske är det Ulfven som leder?
Trist nog har Apan börjat ta rejält med poäng, som jag förstår det mest beroende på att lille Gustaf numera hanterar spaden på ett hyggligt sätt. Blir kanske tvungen att modifiera min prognos om Apan under slutspelsstrecket och min förhoppning om t o m under kvalstrecket. Pungen tar emot Pölsan idag och kanske lite av en sexpoängsmatch då? Är ju intressant att se hur länge Pölsans "sparkatränareeffekt" håller i sig.
Annars är j botten intressant, nu när Trottoaren och Oskars börjat hota Pungen. Viss möjlighet att även Pölsan drösar ned i det träsket, men troligen inte.
Själva ska vi ha Djurgårn i Delfinen idag. Lite ovisst, efter Luleås bottennapp i torsdags men normalgissningen blir nog att vi skärper oss rejält och med det spelet tar Djurgårn.
Själv sitter jag och jobbar men har uppe matchen mellan DamPölsan och Luleå: just nu 1-1 efter snart halva matchen spelad. Det handlar ju om toppkonkurrenter och slaget om plats 2-4 kommer att stå mellan Luleå, DamPölsan och Damgården. Så det är en viktig match: Luleå just nu 4p före DamPölsan i tabellen.
Luleå får PP och med 4s kvar sätter man 1-2 på DamPölsan sedan Karvinen haft full lekstuga i den pölserliga zonen och spelar fram jensen som bara har att styra in målet.
Luleå vinner tekningen som följer, går till attack, Emma Nordin spelar Karvinen som pangar in 1-3 i krysset. 8 sekunder bara mellan målen...
Det märks tydligt att de spetsspelare vi saknat är tillbaka nu - ett helt annat Luleå på isen nu jämfört med under den tunga hösten.
Men precis nu får DamPölsans Lara Stalder puck i slottet och drar in 2-3. 5 min kvar av andra perioden.
Snygg tackling av Forsgren på Pölsan-Cava där, fast otillåtet i damhockey och nu får DamPölsan spela PP.
2-4 till Luleå nu och DamPölsan har precis haft PP utan att lyckas reducera. 10 minuter kvar av matchen. DamPölsan är inget oävet lag alls, men Luleå imponerar i matchen och det är ljuvligt att se att laget nu med spetsarna tillbaka lyft rejält och vi inser att det är världsmästarlaget vi ser på isen:-)
DansbandsWolf: Yep, hon har stajlat mot svagare motstånd men mot Luleå är det tydligt att Stadlers "mindre imponerande" defensiva styrka blottas:-) Det känns som att DamPölsan börjar ta slut nu och Luleå dominerar allt mer.
Nu sätter Luleå också 2-5 efter att pucken gått i lyra över den pölserliga vakten, som nu plockas ut för att DamPölsan med sex spelare ska försöka komma ikapp - men naturligtvis sätter Luleå i stället 2-6 :-)
DansbandsWolf: Och så sätter Karvinen 2-7 i slutsekunden och Luleå krossar DamPölsan på bortaplan. Mycket imponerande spel av Luleå och nu verkar det rätt tydligt att vi får se fram emot en härlig final om SM-tecknet mot DamHV senare i vår.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
12. Trottoarkantens if 30 poäng
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
13. Pungen 29 poäng
14. Oskars 28 poäng
i live-tabell. Kan vi stänga serien nu, tack?