Luleå HF

115477 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 2540652 Till forumet


Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
I LHF Live förklarade Engman att det enda som saknas nu inför säsongen är en ytterligare back och att där är man långt framme. Ska man tro på ryktena handlar det alltså om Laxen.

När det gäller forwards kommer man att gå in med Joel Kant i truppen. Men man får se hur det utvecklas bland forwards och speciellt kanske bland centrarna. Om det behövs är man beredda att komplettera där redan under hösten.

Underbart att Skuggan, Engman, Bland och Stridh redan 11 maj har kommit så långt och det visar att de jobbat hårt i god tid - som vanligt! Visst blev det inte tillräckligt lyckat senaste säsongen men Stefan Enbom berättade i podden nyss att Luleå är helt tydliga med att man misslyckades och att det berodde på att man ställde förhoppningarna för högt - satsade på att rekrytera riktiga spetsspelare men klubben hade ställt för lite ekonomiska medel till förfogande och därför valde de spetsar man försökte på att gå till Schweiz, AHL med mera där de fick bättre betalt. För kommande säsong har man lärt av misstagen och ökat budgeten för spelarna, inklusive att man ställt en del av sparade medel till förfogande och räknar inte med en vinst den kommande säsongen utan är beredd på ett nollresultat eller rättare på ett visst förlustresultat.

Det gillar vi. Nu ska vi ta det! Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!

Laget 2023/24

Målvakter
#31 Matteus Ward - 2023/24
#34 Joel Lassinantti - 2024/25

Backar
#3 Frédéric Allard - 2024/25 (NY)
#5 Marcus Hardegård - 2024/25 (NY)
#9 Ludvig Jansson - 2024/25 (NY)
#23 Jesper Sellgren - 2024/25
#29 Erik Gustafsson - 2023/24
#39 Pontus Själin - 2024/25
En ytterligare back ska in...

Forwards
#10 Einar Emanuelsson - 2027/28
#11 Nikola Pasic - 2024/25 (NY)
#14 Jonas Berglund - 2023/24
#19 Mario Kempe - 2023/24
#20 Jack Connolly - 2024/25
#21 Juhani Tyrväinen - 2023/24
#24 Brendan Shinnimin - 2024/25
#25 Patrik Zdráhal - 2024/25 (NY)
#38 Olli Nikupeteri - 2023/24
#40 David Lilja - 2024/25 (NY)
#43 Oscar Eklind - 2024/25 (NY)
#96 Pontus Andreasson - 2026/27 (NY)
#67 LINUS OMARK - 2024/25 (NY)
Joel Kant
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Som alla vet är så kallad nationell media rätt ointresserade av Luleå - med undantag för HockeyNews - och diggar mest att starta drev och affärer samt röja åratal i förväg när köpeklubbar i Sydbotten stjäl spelare av oss.

Men när en av de allra bästa spelarna i Europa senaste decenniet beslutat komma hem kan inte ens dessa drakar blunda för Konungens Återkomst och smällde snabbt upp nyheten med bildillustrationer som nedan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu kommer årets skönaste väderlek - tiden mellan hägg och syrén. Solen skiner, himlen är blå, värmen har kommit, blommorna och lövträden slår ut, ekorrarna klättrar i ekarna utanför mitt fönster och fåglar av alla slag kvittrar. Och kronan på verket: LINUS OMARK kommer hem.
Uppladdat:

450x300-luleflagga.jpgluleflagga.jpg

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Grattis till Omark 💪😎
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Tack! Till våren kan det bli vår tur - efter 28 lånnnnnnga år.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Stressig dag på jobbet och känningar av en förkylning som är på gång. Trist...

Men så nås man om Omark-nyheten, och man blir glad och glömmer sorger och besvär...

"Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser
glöm bort bekymmer, sorger och besvär.

Var glad och nöjd för vet du vad
en hemvändande Omark gör dig glad"
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Bluesman: En alldeles utmärkt sång. Med en blinkning söderut, när man rycker i svansen: Kom igen, Apan, det svänger!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Är ni klara på Fw sidan då? Bör öka våra chanser för Hepponiemi då. Bra rekryteringar, iofs blir allt enklare när en sådan som Omark trillar in, Pasic är en spännande spelare
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Bluesman: Nu får ni se till att klacken ger Stella Omark det tifo hon förtjänar när hon fått hem pappa sin till Luleå hockey igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Jo, uppfattar att vi är klara tills vidare. Luleå hade hoppats att Fröberg skulle bli kvar men så vitt jag förstår har man nu fått klart för sig att han kommer att dra till en annan lina.

Synd, eftersom Fröberg och Shinnimin utvecklade en sådan fin kemi under våren. Tänk om vi förutom en lina med Omark-Anreasson också haft en lina med Fröberg-Shinnimin, plus hoppet att även Kempe skulle lyfta upp en tredje lina offensivt.

Men Luleås assisterande sportchef förklarade nu att Luleå kommer att lyfta in Joel Kant från junislaget i A-lagstruppen och ge honom en bra chans att spela sig in i A-laget under hösten.

Och så får Luleå se hur det utvecklas. Som de lade fram saken kan de under hösten komma att ändra sig och rekrytera ytterligare en forward om de bedömer att det behövs.

Hoppas ni lyckas förstärka det ni behöver inför kommande säsong och säkrar en plats kvar i eliten, för man vet ju att första året kan bli tufft - inte bara för ligans orättvisa ordning att de snor en del av era SeMer-pengar och ger till Pölsan (OK, för att nedflyttat SHL-lag kan få ett extra stöd första allsvenska året - men det borde alla SHL-lagen dela på förstås) - utan också eftersom konkurrensen i SHL utvecklats så hårt senaste åren. Jag tycker det kan vara dags för Pungen att kliva av nu. Den köpeklubben köpte sig kvar länge i Elitserien/SHL men har senaste åren hängt på repen mest hela tiden.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
SuneMangs: Ja, ha ha, appselut! Tack, Stella!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Mycket lugnt nu i Luleåkretsar sedan det viktigaste kommit på plats. Passar på att påpeka detta självklara för att få över snacket till vår nya tråd för kommande säsong:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Laget är till och med klart nu, så allt vi väntar på är att Laaksonen spelat klart. Sedan är det bara att vänta in träningsmatcherna och SHL. Laguppställning som vi (?) inleder med:

Lassi - Ward

Sellgren - Allard
Hardegård - Laaksonen
Gustafsson - Själin
Jansson

Omark - Tyrväinen - Andreasson
Pasic - Kempe - Lilja
Zdrahal - Connolly - Shinnimin
Eklind - Berglund - Einar
Nikupeteri - Kant

Ser klart bättre ut än detta års lag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Elliot12: Ja, verkligen! Kommer väl att ta sin tid innan Bulan och de övriga fått de nya spelarna att förstå och medverka i Luleås starka försvar utan puck. Och då kommer våra i år bättre kompetens i anfall och i PP att bli j-t kul att se!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, det så kallade ”VM” rullar på och i detta nu möter ”Sverige” i Tammefors ”Finland” som förklarat att de ska vinna för att hämnas för att Sverige i lördags vann ESC före Finland, trots att finnarna taktikröstat genom att nolla Sveriges bidrag.

Lejonen sägs komma med ett bra lag, trots att de för ovanlighets skull saknar spelare från Luleå Hockey. Luleå-utbildade spelare finns det dock en hel del av i andra lag:

CEHLARIK Peter - Slovakien
GALLO Vilmos - Ungern
EVERBERG Dennis - Sverige
KUKAN Dean - Schweiz
LOCMELIS Dans - Lettland
RAFFL Thomas - Österrike
WALLSTEDT Jesper - Sverige

Speciellt Dennis Everberg kan bedömas ha lärt sig mycket under den långa tid han tillhörde Luleå Hockey.

Wallstedt, som kom till Luleå som 15-åring, har ju fått utomordentlig utveckling som målvakt i Luleå och kanske blir han kommande säsong andramålvakt i NHL-laget Minnesota, som lär få förstemålvakten Filip Gustafsson, som också han kom till Luleå som 15-åring och fick del av samma målvaktsutveckling.

Känns ju lite sisådär att se Dans Locmelis som stark forward för Lettland i ”VM” när vi vet att vi i Luleå utvecklat honom, men inte kunnat spela honom i A-laget eftersom han då förbjuds spela hockey för den skola i US of D han ska till efter sommaren. Jävla idiotiska regler men inte oväntat i ett land där de under mer än ett sekel skurit förhuden av de flesta pojkar under påståendet att det är infektionspreventivt. Fast det bara är komplett ljug och berodde på att en knäpp barnläkare ville hindra pojkar att ha händerna under täcket. Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Elliot12: Gus får lära upp Jansson det är planen så det är Själin som är 7:e back, Kant kommer bli utlånad samt det ska in en center till i laget!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
BJ#21: Fel. Lyssnade du inte på senaste LHFliven? De vill ge Kant chansen och han ingår på 14 forwards från start.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
I "VM" vinner kronorna mot lejonen med 2-1 efter straffläggning. Hade matchen lite smått på och blev faktiskt lite imponerad av skickliga finska forwards.

Men efter 1-1 körde arenan i Tampere cha-cha-cha vilket tände svenskarna att avgöra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Efter matchen intervjuas samhallam men det är inledningsvis svårt att förstå vad han pratar om, eftersom han inte talar riktigt hockeyspråk och inleder varje mening med "Nej, men...".

Samhallam visar sig vara synnerligen verbal som vi ser av följande samhallam-uttalande:

Jag tycker... ääääääääääääääääää... att vi kunde... ääääääääääääääääää... lyckats lite.... ääääääääääääääääää... bättre... ääääääääääääääääää... men delvis.... ääääääääääääääääää... fick vi... ääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Svenskarna "tattooade" de stolta leijonat för andra gången på 2 dygn..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysäsongen är över och nu infaller silly season men för oss i Luleå inte så mycket att diskutera eftersom vår ledning lyckats sätta det mesta av truppen.

Det fanns under den gångna säsongen ett antal tyckare som alltmer högljutt förklarade att Skuggan och Bulan (gissningsvis inkluderade man också Engman och Stridh, fast man koncentrerade sig på våra spelarlegender) måste väck.

Dessa tyckare lyser med sin frånvaro nu. Varför? Är man nöjd med hur ledningen agerat? Eller vet man inte vad man ska tycka?

Man kan ju tycka att de som framfört kritik och inte längre står för den lika högljutt skulle föra fram detta. Annars känns det inte ärligt. Men mer som att man är ute efter att kritisera och leverera negativ kritik.

Folk är ju olika. Men nog är det enklare att respektera de, som kan säga såväl bu som bä, när så behövs. De som bara hörs när det är läge för bu, men mirakulöst håller tyst när det finns anledning att berömma.... kan man fundera på.

Faktum är att man kan se detsamma även under enskilda matcher. Folk, som är tysta när det går bra men än mer tycker när det går dåligt.

Hösten 2021 hade vi ett liknande fenomen. Ett antal tyckare som menade att Limpan var lat och ointresserad och kritiserade honom allt mer ofta. Men som tystnade under våren när Luleå med Limpan tog sig hela vägen till game seven av finalen. En tid då hockeyn i Luleå levde rejält och Delfinen fylldes - även när vi spelade borta!

Efter den sista matchen blev det klart att Limpan skulle stå för sitt avtal med Geneve och spela säsongen 2022-23 i Schweiz. Då dök tyckarna upp igen och t.o.m. ville någon kritisera Limpan för att "inte visa lika mycket klubbkänsla som Highsticking Lindström hos Apan"!

Det här är ju inte unikt för Luleå. Följer man supportrar till olika klubbar på den cyberläktare som internet erbjuder finner man att det kan se ganska olika ut. Vissa lags plank och Forum domineras av påhejare medan andra mest innehåller kritiska röster. Delvis påverkade av hur bra klubbarnas ledningar och lag sköter sig, men också av andra skäl.

Förväntningarna och kraven på Luleå 1985 och många år framöver var helt annorlunda - och liknar de som ställs på klubbar med kortare historia i SHL nu - än de som många nu ställer på Luleå närmare fyrtio år senare.

Men samtidigt kan man konstatera att vi fyller arenan mest hela tiden och säljer säsongskort som aldrig förr. Jämfört med t ex Apan som efter många år i allsvenska träsket kom upp i Elitserien och nådde stora framgångar - bara för att snabbt tappa hemmastödet på läktarna och dra mindre intresse hemma än något annat lag i serien.

Man kan nog luta sig tillbaka och konstatera att framtiden för Luleå Hockey nu ser ljusare ut än för de flesta andra klubbar i hockey-Sverige. Även om inte så många skriver om det. Nu ser man fram mot Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Mannen, myten, legenden - Luleå Hockey Förenings grundare Seard "GroKo" Åberg.
Tack vare denne envise företagare/supersupporter så har Luleå ett SHL-lag än idag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Här kan man läsa när Seard (och se tidningsurklipp från Seards egna sparade urklipp) berättar om sin envisa kamp för att få hockey Luleås 3 föreningar att släppa "egot" och samarbeta för stadens bästa gällande hockeyn. DET var inte lätt då rivaliteten var avgrundsdjup mellan föreningarna i Luleå.
www.luleahockeyforum.com/t1195-seard-aberg-mannen-bakom-lulea-hockey-forening-jubilerar
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Hon ritade den klassiska Luleå-loggan
1977 fick Stina Åström ett uppdrag. Hon fick fria händer att utforma ett klubbmärke till en helt nybildad ishockeyförening i Luleå. Hon ritade då stålmannen och valde klubbfärgerna gult, rött och lite svart.

Stina Åström är lulebo i grunden och växte upp i F21:s personalbostäder mitt emot Luleå bryggeri. Efter att ha gått i Luleås kommunala flickskola flyttade hon till Stockholm för studier på Konstfack där hon utbildade sig till grafisk formgivare. Där träffade hon sin blivande man Torsten Berglund som också var grafisk formgivare och 1970 köpte de en norrbottensgård i Alvik.

De började med att behålla sina jobb i Stockholm för att ha en trygg inkomst och sedan successivt arbeta sig in på den norrbottniska marknaden. Tanken var att ha gården i Alvik som bas och drömmen var att kunna bo och arbeta där och också försörja sig med det de var utbildade till.

Ett av de första jobben som de gjorde var logotypen till Norrbottens läns landsting och den lever vidare än i dag. Samma sak med Lulefrakt som de också gjorde samtidigt som de färgsatte bilarna i de två gröna nyanserna.
? Men det var inte lätt att komma till Luleå och etablera sig där. Men så småningom blev det lättare och lättare, säger Stina Åström.

En bit in på 70-talet fick de Grossistkompaniet (GroKo) som kund. Seard Åberg som ägde företaget hade då lyckats med att få Luleå SK och IFK Luleå att samarbeta i en helt nybildad förening, Groko Hockey.
? Då fick vi uppdraget att göra det här lagets logotyp. Jag fick nog väldigt fria händer. Jag vet att jag tänkte att när man gör mål så höjer man klubban över huvudet. Då tänkte jag, Luleå ska ju göra mål. Då ska de ha en sån logotyp också och så gjorde jag den där gubben och valde svart, gult och rött, berättar Stina Åström.

Du fick välja färgerna också?
? Ja. Jag kan inte vara tvärsäker där men jag kan inte minnas att de brydde sig det minsta. Uppdraget var ganska fritt och så fick det bli vad det blev.

Blev de nöjda?
? Ja, jag tror det. Jag tror bara att jag levererade ett förslag.

Hade du några andra färger än gult, rött och svart som du funderade på att använda istället?
- Nej, vet du vad. Jag tyckte att det var ganska klart med de där färgerna. Det skulle vara något som inte var för mesigt utan nu skulle det signalera att det här är vinnarlaget.

Den här gubben som du ritade och som lever kvar än i dag, vet du vad den kallas?
? Näe.

Du har aldrig hört talas om stålmannen?
? Nej, det har jag faktiskt inte hört.

Känner du till att Groko Hockey bytte namn till Luleå Hockey och att de har fortsatte att använda den ritade hockeygubben som nu kallas stålmannen?
? Jo, men så pass mycket vet jag.

Ritade du också det nya runda klubbmärket?
? Nej, vi har aldrig blivit ihopkopplade efteråt utan det där tyckte de nog att de hade fritt tillträde till. Och det bryr jag mig inte i. Det är kul att den får leva vidare även om de ändrade om det lite.

Visste du att i mitten av 90-talet så lanserade Luleå Hockey ett nytt klubbmärke med ett björnhuvud men under de senaste tio åren har den stora merparten av supportrar i Lulefans velat ha tillbaka ursprungssymbolen?
? Nej. Så bra har jag inte följt med. Men jag blir ju väldigt glad att höra det.

Minns du några andra tankar som du hade när du skissade på den första stålmannenlogon?
? När man gör en logotyp ska den vara rätt enkel, inte för komplicerad. Sedan ska den synas och då måste man välja färger som slår. Du kan ju titta på trafikmärken. Varför är de gula och röda?

Gult och rött är ju varningsmärkena i trafiken?
? Ja. Här kommer Luleå Hockey. Se upp! Det var bland annat lite så jag tänkte.

Vi kan i alla fall sammanfatta det här med att du är stålmannens mamma?
? Det kan man säga. Om han nu behöver någon mamma. Han ser rätt stadig ut.

Alla behöver väl en mamma, till och med en stålman från Luleå?
? Ja, kanske är det så (skratt).

Har du förstått hur pass älskad din gubbe har varit och är hos fansen och hur mycket som de har stridit för att få tillbaka den?
? Det vet jag inte så mycket om. Men jag vet att när min pappa blev gammal och skruttig och jag bodde i Gamla stan med tre trappor utan hiss så insåg jag att jag inte kunde ta ned honom till mig utan jag fick istället flytta upp till Luleå. Under den tiden körde jag bland annat taxi.

Då hade jag ju körningar till, vad är det ishallen heter?
Delfinen.
? Ja, Delfinen. Och så fick jag några killar i taxin som snackade och pratade Luleå Hockey. Då kunde jag inte hålla tyst utan jag sa ?hörrni killar vet ni vem som har gjort den där hockeyloggan från början?. Det visste de ju inte utan jag berättade att det var jag. Då fnittrade de i baksätet och när de skulle betala gav de mig en tjuga extra och sa här får du för att du har gjort Luleås logga och så skrattade de ännu mer.

De trodde dig inte?
? Nej, inte ett skvatt. Men det är det ingen som gör så det spelar inte någon roll.
Vad har du för koppling till Luleå i dag?
? 1990 byggde jag det här lilla huset utanför Kallax by. Här är jag på somrarna och här tycker mina barn och barnbarn också om att vara. Och jag trivs jättebra uppe i Luleå men det var inte lika lätt att försörja sig där som frilansande inom mitt område. Men jag älskar att vara här. Luleå skärgård är otroligt vacker och jag mår väldigt bra när jag är här uppe.
Artikelns fina bilder hittas med fördel här: www.luleahockeyforum.com/t1499p150-klubbmarket#238339
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Tack för länken och en sagolikt underbar läsning att ta del av Seard Åbergs arkiv. Vilken härlig och täckande berättelse om hur Luleå Hockey växte fram.

Kryddat med lokalbladens berättelse t ex om första mötet mellan Luleå och Boden då glåporden haglar från Bodenklacken när "Luleåraggare" passerar dem på läktaren, följd av att raggarna överfaller bodensarna och råkurr utbryter med järnrör och flaskor mellan de båda grupperna som är rejält beskänkte;-) Vilka tider!

Intressant också om att Blomman var deltog i startupträning med Detroit och hade fått fortsätta, när truppen reducerades, om han inte behövt åka hem; men hade med sig inbjudan säkrare deltagande nästa år. Undrar vad som blev av det.

Tänk att Sveriges första NHL-målvakt var Hardy Åström från Svartöstan och att Blomman från Skurholmen var på G till Detroit. Känns "nära" från en målvaktsälskare som jag från Lövskatan.

Och nu har Blommans dotter utvecklat 15-åringarna Filip Gustavsson och Jesper Wallstedt som tillsammans kan komma att utgöra Minnesotas NHL-lags vakter kommande säsong kanske?!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Härligt att läsa om den grafiska formgivaren Stina Åström, uppvuxen på Oskarsvarv, och hur underbart rätt hon tänkte när hon utvecklade GroKo-logotypen. När det några år senare vidareutvecklades till Luleå Hockeys stålman fick vi världens vackraste logotyp för en hockeyklubb. Tack Stina! Och Tack, björn power, för berättelsen!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Som sagt, mycket intressant att höra Stina berättade hur hon formgav logotypen för Luleå Hockey och i hennes minnesbild fick hon väldigt fria händer. Dessutom motiverar hon sina bedömingar mycket väl.

Å andra sidan berättar ju Seard lite annorlunda och ger uppfattningen att han tänkte ut det hela på altanen en kväll.

Personligen vet jag att folks minnen ofta färgas med åren och att båda mycket väl kan ha helt rätt även om de beskriver det lite annorlunda.

Dock lyfter det ens tankar till att fundera över hur logotyperna för först Groko och sedan Luleå Hockey utvecklades. Och det blir ganska slående när man ser dem sida vid sida.

Det är ju Groko som tog fram stålmannen. Enligt ryktena ska det ha varit spelaren Kent Sundén som stod modell för denne, men det vet jag inte var det kommer ifrån. Kanske var det ett fotografi av sudden där han lyfte klubban just så som blev inspirationen, jag vet inte. Men i vilket fall ett unikt och utomordentligt val som sopar banan med alla andra hockeyklubbars logotyper, som nästan aldrig har något med hockey att göra. Snarare ärvda logotyper från sparkboll, historiska symboler utan signifikans eller modenycker som redan efter några år blivit helt passé.

Men. Hade logotypen nu varit Grokologotypen med bara namnet ändrat till Luleå skulle den knappast stått emot tidens tand och sålunda utformad hade den inte haft det stöd vår logotyp har numera.

Logotypen för Luleå Hockey är helt enkelt helt överlägset bättre och naturligtvis den vackraste som någon hockeyförening i världen har.

Från Groko fick man stålmannen, även om man vände på klubban för att den skulle passa bättre in i den rundade bakgrunden och då fick man också den symmetrisk med blicken åt höger uppvägt av bladet åt vänster. Dessutom fick man med axlarna och övre bröstpartiet vilket gör stålmannen mer stabil och starkare.

I Groko är också den fyrkantiga textrutan alltför tung och klumpig tillika med den störande uppdelningen GRO och KO. Det blir närmast som en reklam där GRO KO är det som lyfts fram, medan allt annat hamnar i bakgrunden. Det hänger inte ihop.

Valet att formatera texten inom cirklar är mycket bättre och den textmassan "gifter sig" mycket mer harmoniskt med stålmannen.

Man skulle kunna invända mot att typsnittet för HOCKEY i den senare logotypen är så tidstypisk några år innan 1979 men faktum är att det just i denna logotyp är så perfekt använt att det alltid kommer att fungera. Den helt stabile stålmannen går ned i ett mycket stabilt LULEÅ där lite rundning av L och Å signalerar övergången till det HOCKEY som helt fått gå vidare till den rundade formen.

Och så kronan på verket - att låta hela symbolen ligga på en hockeypuck är så enkel och självklar när man ser det, men samtidigt så fruktansvärt svår för alla andra föreningar att komma på. Och nu är det förstås kört för dem. Efter närmare femtio år är det inget tvivel om att denna puck äger Luleå Hockey och ingen annan förening kan försöka hänga på utan att upplevas som bleka härmare.

Ja, och så användningen av färger. Rött, svart och gult för båda logotyperna. Men där Groko visar en mindre väl fungerande gul bakgrund samt ett överdrivet påslag av rött för Groko, har Luleå Hockey kombinerat färgerna helt perfekt, med ett balanserat samspel där färgerna på ett estetiskt njutningsfyllt sätt får sin helt korrekta tyngd och betydelse.

Groko lanserade stålmannen och det har avgörande betydelse. Men i mina ögon är de, som vidareutvecklade den första logotypen till Logotypen för Luleå Hockey stora hjältar. När det gäller grafisk formgivning på en skala 1-10 skulle jag nog ge övriga SHL-klubbars logotyper betyget 1, GROKO-logotypen betyget 2, medan logotypen för Luleå Hockey skulle få betyget 11.

Som alla förstår är det ovan skrivna bara ord och tyckanden. Den verkliga förklaringen torde vara den att båda logotyperna tydligt visar att i den här föreningen har vi spelare med fem fingrar på varje hand.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Grym läsning, tack för länken 👍
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu går media bananas om att "William Nylander kommer inte till VM".

De kastar sig över samhallam, som svarar att som alla förstår pågår det parallella processer om olika spelare, men jag kommenterar de vi har här och de är vi nöjda med.

Duktig kille. På hockey på olika sätt. Men också klok med omdöme att hantera media skickligt och se till att medias vilja till affärer och drev neutraliseras. Ja, jag är tillgänglig och svarar på de frågor ni har om den trupp vi har här. Men utanför det ingenting.

Visst kunde media envisas med "vi vill veta" men han är så tydlig att de ger sig. Kul att notera.

Annars har jag en speciell fråga om samhallam nämligen den att hans namn ger så många möjligheter att omfördela bokstäverna för att nå nya ord och betydelser och undrar vad som blir bäst i denna, för hockey, så viktiga fråga.

halsa lamm?
samma hall?
smala halm?
samla halm?
hala slamm?

Blir ord, men helt meningslösa betydelser sammantaget. Borde man inte kunna finna något användbart där?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ang vår vackra loggas tillkomst tolkar jag det att Seard hade en tanke med en spelare som höjer armarna och klubban över huvudet i en segergest (som skulle symbolisera seger att man lyckats ena de 3 "oförsonliga" föreningarna i hockey Luleå). Sen anlitades Stina Åström att förverkliga Seards fantastiskt fina tanke. Resten är som sagt historia :-D
Skickar med en bild på "råkopian" av loggan enligt Seard i filmen (som jag antar Stina gjort).
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Kan inte låta bli att hänga på ditt bokstavslekande ang Sam Hallam, föreslår vi kör med det ikonsika svenska bandet som lirade i samma musikaliska anda som Frank Zappa, nämligen Samla Mammas Manna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Ha ha ha, du har rätt. Det måste vara därifrån han fått namnet. Tre Kronors förbundskapten: Samlamammasmanna!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Intressant! Och den var klart bättre så, innan den färglades m m.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Inget ont om Robert Frestadius, men inte har jag lagt till den bilden! Skulle stått så här med en bild om företaget:
Och till ALLA som funderar på vårt första namn vill jag bara lägga till att det var ett förkortning av ett industriföretag inom metall branschen (jag kommer speciellt ihåg en sk. SJ-pall i plåt som pressades i ett stycke helt automatiskt) som ägdes och drevs av Seard Åberg.
Seard är en hjälte i Luleå Hockey Förenings historia och SKALL upp i Delfinens tak (borde hängt där först av alla..).
Företagsinfo från 1977.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Hockeysnacket småbuggar ibland för bilder. Dubbelklickar man på Frestadiusbilden får man mycket riktigt upp Gro Ko fotnoten. Lustigt.

I vilket fall. Seard en riktig hjälte och utan hans insats hade väl IFK och LSK droppat i seriesystemet som de gjort i sparkbollen och våra drömmar hade väl nu handlat om att någon gång lyckas slå Boden, om vi lyckades nå samma serie.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Samlamammasmannagate rullar på. Han har ju tydligt deklarerat att han kommenterar truppen, men inte spelare som inte är här.

Ändå envisas SVT och ställer frågan:

"– Var det ett beslut från dig att han inte platsar i truppen då? "

Varpå Samlamammasmanna svarar:

"När du säger så är du otroligt arrogant. Frågan är dåligt ställd."

Lite knepigt uttryckt av Samlamammasmanna, kanske, men han menar att SVT insinuerar att Samlamammasmanna bedömer att en världsspelare som William Nylander inte platsar i truppen.

Nu har SVT utrett saken och menar att SVT inte är arrogant.

Jag tycker att det är trist att se att hockey-TV ballar ur och ska ha igång "affärer" likt sparkbollen pysslat med gentemot förbundskapten efter förbundskapten.

Samlamammasmanna har deklarerat att han inte kommer att diskutera processerna att rekrytera spelare eller inte. Bara att acceptera, tycker jag.

Även om det säkert finns en knepig historia i detta, där kanadensisk journalist hävdar att William väljer att inte komma till VM eftersom han har uppfattningen att han då orsakar att lillebrorsan Alexander inte får vara med.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Har sett att du haft Moore koll på Oscari Laaksonens spel i Calder Cup på annan plats och i natt åkte tydligen Texas Stars ut ur turneringen. Så kanske ett LHF Live på gång snart...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Kvartsfinal i "VM" nu, spelas i Riga mellan Lettland och Sverige. Länge var det bara ett mål, inslaget av Luleå Hockey-spelaren Dans Locmelis.

Fortsätter tycka att det känns knepigt att Dans senaste året inte fått spela för Luleås A-lag, eftersom han ska gå på US of D college kommande år och få spela för dem. Fast OK att han nu spelar i VM.

Jaja. Vi får väl fundera på det där i fortsättningen - om vi ska ta in spelare i 15-årsåldern och utbilda dem i 4-5 år utan att kunna ge dem möjlighet att spela i vårt A-lagh trots att de har kompetensen.

Nu har iaf Sverige kvittrat, har 1-1. Känns inte som någon säker vinst för Sverige detta, och går vi vidare möter vi vinnaren mellan Kanada och Finland (just nu 2-0 för Kanada) eftersom Tyskland överraskande besegrade Schweiz.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
1-1, slutet av andra och Sverige får 5 min efter matchstraff på en lätt. Han åker för "buttending i ansiktet" på Lindhom, och vi har fått se situationen ur flera bra vinklar.

Själv är jag synnerligen tveksam om domslutet och tycker att det mer misstänkt handlade om att Apan Lindholm simulerade "Aj, det gjorde jätteont" och bad om en servett som han höll mot munnen där det inte fanns något blåmärke eller blödning eller något synligt. Men Lindhom såg ut att begära Bamseplåster.

Tycker att han filmar, alltså, men det är ju väntat när det gäller en Apa eftersom de lärt sig fuska av sin lagkapten under sju år som "ärligt" deklarerade att han fuskade.

Buttending i ansiktet var det inte. Det pågick smågruff, där letten tryckte tillbaka med butten, när Apan lyfte dennes klubba med egen klubba och följden blev en pytteträff på hakan möjligen.

Själv skulle jag inte reagera på en sådan trätt, men Apan Lindhom kör kärringstil. Usch!

Jag tycker att det är skit. Spela hockey! Vill du fuska - satsa på sparkboll.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Så var det över. Lettland sparkar nu Sverige ur "VM" i kvartsfinalen.

I semifinal har vi nu US of D, Kanada, Lettland och Tyskland.

Men inte Sverige, inte Finland, inte Tjeckien, inte Slovakien, inte ens Schweiz.

Varför? För att lagen inte spelar med sina bästa spelare, utan långt, långt därifrån. I alla fall för de flesta av de egentligen starkaste länderna.

Det är som det är. Och det innebär att det sedan rätt många år nu inte alls spelas något "VM". utan en låtsasturnering med olika länders A-lag, B-lag, C-lag, D-lag, och E-lag. Hur det kan vara intressant övergår mitt förstånd och likaledes förståndet för de flesta som bryr sig om hockey.

Lite synd om Samlamammasmanna är det förstås. Leda ett ointressant lag i Vodkaturneringar x 4 och detsamma senare i VM. Och snart sagt ingen vettig bryr sig om resultaten.

Kan vi få till ett Canada Cup eller motsvarande var fjärde år, samt OS likaledes vart fjärde år, så vi fick topphockey där landslagen deltar med världens bästa spelare vartannat år vore det underbart. Men "Tre Kronor" i andra sammanhang är meningslöst och ointressant. Sedan länge.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu gick det undan! LHF Live 10.00 och Robban och Skuggan presenterade Oskars Laaksonen som färdig för Luleå på två år.

Det betyder att truppen nu är spikad och nedan listas de 2 vakter, 7 backar och 14 forwards vi börjar säsongen med. Skuggan förklarar dessutom att det finns utrymme i spelarbudgeten för ytterligare rekrytering om det skulle behövas men så här börjar vi och får följa utvecklingen hur det går för spelarna och om vi drabbas av skador och sådant.

Känns mycket bra. Det är fortfarande bara maj och Luleå är redan klara trots att det varit nödvändigt att nyrekrytera nästan halva laget. Mycket imponerande och det visar att ledarna jobbar hårt hela säsongen för att silly season ska vara över i god tid. Vill påminna om att så här bra har de lyckat nästan varje säsong och de är värda all hyllning för det. Undantaget förra silly då Luleå liksom de flesta andra lag felbedömde den konstiga marknaden efter KHL:s delvis kollaps, Schweiz kraftigt ökade inköp samt AHL:s förbättrade löner. Det var ett misstag som kan och ska förlåtas och accepteras. Trots att ett antal supportrar gick bananas hela året.

Nu planerar man ta truppen till Stora Sjöfallet i slutet av juli för sammansvetsning innan försäsongs. Påminner om när Osten och Brolle tog truppen till Kebne och då vet vi hur det gick...

Laget 2023/24

Målvakter
#31 Matteus Ward - 2023/24
#34 Joel Lassinantti - 2024/25

Backar
#3 Frédéric Allard - 2024/25 (NY)
#5 Marcus Hardegård - 2024/25 (NY)
#9 Ludvig Jansson - 2024/25 (NY)
#23 Jesper Sellgren - 2024/25
#27 Oskari Laaksonen - 2024/25
#29 Erik Gustafsson - 2023/24
#39 Pontus Själin - 2024/25

Forwards
#10 Einar Emanuelsson - 2027/28
#11 Nikola Pasic - 2024/25 (NY)
#14 Jonas Berglund - 2023/24
#19 Mario Kempe - 2023/24
#20 Jack Connolly - 2024/25
#21 Juhani Tyrväinen - 2023/24
#24 Brendan Shinnimin - 2024/25
#25 Patrik Zdráhal - 2024/25 (NY)
#38 Olli Nikupeteri - 2023/24
#40 David Lilja - 2024/25 (NY)
#43 Oscar Eklind - 2024/25 (NY)
#96 Pontus Andreasson - 2026/27 (NY)
#67 Linus Omark - 2024/25 (NY)
#17 Joel Kant - 2023/24
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Champions Hockey League inför tre nya regler för kommande säsong:

• Minor penalties dealt the same as major: a team which caused a minor penalty will remain shorthanded even if the opposing team score a goal

• Serving delayed penalties: a minor penalty will be served even if a goal is scored while a delayed penalty is pending

• Shorthander erases current minor penalty: if a shorthanded team score, the minor penalty against will end

Jahaja. Syftet är tydligen att få se fler mål för då blir "publiken glad" tycker CHL-ledningen som numera domineras av krafter nere på kontinenten, eftersom sådana krafter ligger bakom finansieringen. Tydligt är att det kommer att bli mycket viktigt i CHL att förfoga över en effektiv PP-uppställning.

Känns ungefär som när sådana krafter beslutade om allt fler masstarter i skidåkning, eftersom det skulle göra "publiken glad" eller beslutade om nya regler för att hindra Ingemar Stenmark att vinna alpina mästerskapen vilket innebar att där nere blev inte "publiken glad".

Normalt vill man att reglerna ska vara som de varit, även om speciellt hockeyn fått genomföra många ändringar på senare år. Men att en turnering kommer med ett hitta-på, som inte gäller hockey i alla andra sammanhang?

Nej, det känns inte bra, tyvärr.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Välkommen Oscari #27 på ett 2-års kontrakt (som kan bli längre..)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Skuggan i Norr Media:
Har ni blivit erbjudna några spelare från KHL?
– Ja. Det har kommit erbjudanden om en massa spelare därifrån, men vi skulle aldrig ta någon därifrån. Jag följer faktiskt inte ens den där ligan längre.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Känslan är att vi kommer få se en kompetent center värvning före jul efter skuggans senaste uttalande i Norr Media: "De känner sig trygga med sin backuppsättning. Men forwardsuppsättningen kommer troligtvis att breddas, i ett senare skede.
– Vi har inte bestämt hur vi ska göra, men det finns pengar över till ytterligare en värvning, efter Linus Fröbergs nej, säger Stefan "Skuggan" Nilsson och fortsätter:
– Vi får se hur vi väljer att göra. Vi har juniorer som vi vill ge chansen och det kan bli så att vi avvaktar tills en bit in på säsongen i stället för att värva någon nu."
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
björn power: Det låter lovande. Mycket synd att Fröberg drar till ligor med högre lön. Fröberg var inte bra första säsongen även om det lossnade lite framåt våren. Men senaste säsongen hade han och Shinnimin ett mycket fint samspel och med lämplig tredjelänk skulle en sådan lina blivit mycket stark och vunnit matcher för oss.

Men vi hoppas det blir bra med de vi nu har och utsikten att komplettera om det behövs låter utmärkt.

TILLÄGG: Nu påstår Sexpressen att Fröberg är klar för Åbo. Konstigt, om det är så. Verkar ju som att Fröberg helst vill få ett välbetalt jobb i Schweiz men lyckades inte inför kommande säsong. Då tror jag att Gludsatsande Luleå skulle varit ett bättre fortsatt skyltfönster för honom än mellanlaget Turku även om den stängda finska Liiga tillåter forwards att skita lite i försvarsspelet och de därför kan få högra siffror för mål och assist.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/zEeQv1/lulea-tv-special-60-minuter-bara-om-lulea-hf-shl
Någon som lyssnat på denna? Verkar finnas mycket intressant:
”general manager Stefan "Skuggan" Nilsson gästar och grillas med spetsiga frågor.

Sätter Betyg: 1 av 5 plus-betyg på alla lagdelar • ”En dunderintressant spelare” • ”Unik – jag får gåshud”

Stefan ”Skuggan” Nilsson berättar om alla nyförvärv – Luleå topptippar sig själva: ”Finns inget annat än guld”

Så länge stannar Linus Omark – denna vända: ”Fullföljer, men...”

Det saknas för att nå hela vägen: ”Blir minst en toppspelare till – han skulle passa perfekt”

Han var nyckeln för att få hem succéforwarden: ”Kommer vara här länge”

Håller dörren öppen för slutspelsspecialisten: ”Är sugen på att fortsätta”

Nilsson om spelet bakom talangvärvningen: ”Han har en fantastisk potential”

Misstaget som inte ska upprepas

Experternas slutgiltiga tips – här hamnar Luleå i SHL-tabellen”
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Elliot12: Kostar 29 kr en månad med plus. Tog det själv för det brukar vara värt pengarna bara för den där timmen.
Skuggan ger inga hintar om nyförvärv och passar på alla som Roos Och Abris försöker att pracka på han (Frydén, Strömwall mfl)
Dom pratade om Leo med. Enligt Skuggan ville han nog ta lång försäsong och det spekulerades i om han skulle komma tillbaka. Skuggan tappade lite av pokerfacet för en stund och log brett men trodde inte att så blir fallet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Dom gav oss 4 + på alla lagdelar inkl tränarstaben och trodde nog att vi borde sluta topp fyra och kanske kunde vara en utmanare om guldet. Man trodde vad det verkar på två toppspelare in. Skuggan menade att man inte tänkte bredda utan snarare tänkte sig spetsförvärv (ETT enl budget) där man efter ett antal omgångar ser att det behövs.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2023-2024: Vägen mot SM-GLUDet!
Elliot12: Bra info av pyts! Allmänt hade aftontrasans roos och abris en positiv inställning till Luleå, till skillnad från vad de brukar ha under säsong då de vanligare hittar något att gnälla om, när de inte själva sprider info om spelare som vi ska tappa typ Kovacs, Larsson, brännis, Engsund etc på ett sätt som man uppfattar syftar till att jävlas med Luleå mer än annat.

Nu menade de att Luleå är värda framgång och glud man så länge väntat på t ex efter slutspelet 2023 då man framhöll att Luleå förstås var närmare att stjälpa plastläjkers än andra lag. Tycker de kunde tillagt att vi inte fick chansen i slutspel våren 2020 pga pandemin, men personligen menar jag att vi har ett inofficiellt glud där.

De gav altså 4/5 för våra vakter, detsamma för backar, likaledes forwards och också för tränare. Sammanlagt 16 p, och de angav att de inte var säkra på om annat lag skulle nå så högt.

Vidare lyriska över Limpan Omark som de menade var unik och levererade poäng i massor var helst han spelat - Schweiz, KHL och SHL - och bara att räkna med 50-60 pinnar igen i SHL nu. Plus att Limpan är en sådan härlig person inte bara för poängen utan som karaktär också. Och menade att han hade klubben Luleå i hjärtat på ett vinnande sätt. Utan att jämföra med highsticking...

Luleås lag som det ser ut just nu menar de alltså klar toppfyra, men ej säkert glud framför allt eftersom Luleå gjort så få mål många säsonger. Trasangubbarna tyckte väl att Luleå borde ta in två förstärkningar till, såväl forward som back, och fr a menade de att Jesper Frödén borde vara perfekt, men att då fick vi konkurrera med 13 andra SHL-klubbar och dessutom finns ju snarare hans vilja att jobba vidare för NHL-plats efter en utmärkt AHL-säsong.

Skuggan sade mest det som förväntades, bl a att de gjorde felbedömning och missade att landa spetsar för senaste säsong och att de hade haft många först men spelarna valde Schweiz eller AHL i stället. Dessutom att man väljer att inleda säsongen med det man har nu, men får se hur det utvecklas och har ekonomi för att rekrytera en spelare ytterligare om det behövs.

I detta sammanhang. Knepigt som fan att vi inte kunde plockat in letten Dans i A-laget senaste säsongen, med anledning av att han då inte skulle få spela collegehockey i US of D. När man nu vet hur han slog igenom med dunder och brak för Lettland i "VM" undrar man om vi inte fått se ett rejält genombrott för honom för Luleå i SHL den säsong som var. Lite otur som grinar oss i ansiktet, men bara att veta att gludet blir så mycket mer lyckligt när det väl kommer. Våren 2024...
Kommentera

« · 2540652