Historik
Föregående · 291 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Icing-Ove:
...Fast det var ju Lill-Milo som gjorde ett av målen.
...Fast det var ju Lill-Milo som gjorde ett av målen.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:
Jag håller med dig om att MoDo har varit lite för snälla och har saknat någon som retar gallfeber på motståndarna, men intrycket jag har fått av Hedman är att han snarare är den där spelaren som tappar fattningen och kör över målvakten och sedan startar ett slagsmål. Lite av Per Ledins storhet är ju att han klarar att spela fult utan att domaren ser.
Men förhoppningsvis har Anton lärt sig sin läxa och har en mer seriös inställning i MoDo. Om han kan spela tufft och diciplinerat och då och då dela ut några tjuvsmällar, då kommer jag vara helnöjd. Det jag hoppas vi slipper se är en slagskämpe som delar ut bentacklingar och cross-checkingar i huvudhöjd.
Jag håller med dig om att MoDo har varit lite för snälla och har saknat någon som retar gallfeber på motståndarna, men intrycket jag har fått av Hedman är att han snarare är den där spelaren som tappar fattningen och kör över målvakten och sedan startar ett slagsmål. Lite av Per Ledins storhet är ju att han klarar att spela fult utan att domaren ser.
Men förhoppningsvis har Anton lärt sig sin läxa och har en mer seriös inställning i MoDo. Om han kan spela tufft och diciplinerat och då och då dela ut några tjuvsmällar, då kommer jag vara helnöjd. Det jag hoppas vi slipper se är en slagskämpe som delar ut bentacklingar och cross-checkingar i huvudhöjd.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
T T:
Nej, jag tror och hoppas att Anton Hedman har större potential. Jag tycker bara att det är lite lustigt att så många använder ordet "rollpelare" när det i själva verket bara rör sig om en billig lösning till fjärdekedjan.
Vilket i och för sig är helt korrekt, eftersom MoDo de senaste säsongerna har lagt allt för stora summor på brunkare som Green, Hinote, Petrovicky, Tuokko etc.
Som sagt, jag tror inte att Anton är värdelös, men däremot så har (eller hade) han en inställning som inte passar in i den bild jag vill ha av MoDo.
Nej, jag tror och hoppas att Anton Hedman har större potential. Jag tycker bara att det är lite lustigt att så många använder ordet "rollpelare" när det i själva verket bara rör sig om en billig lösning till fjärdekedjan.
Vilket i och för sig är helt korrekt, eftersom MoDo de senaste säsongerna har lagt allt för stora summor på brunkare som Green, Hinote, Petrovicky, Tuokko etc.
Som sagt, jag tror inte att Anton är värdelös, men däremot så har (eller hade) han en inställning som inte passar in i den bild jag vill ha av MoDo.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Petey21:
Det är lustigt det där hur man alltid kallar spelare som inte har några direkta färdigheter för "rollspelare".
Wernblom hade ruskigt bra spelförståelse eftersom han nästan alltid visste var puckarna skulle hamna. Utöver detta var han en avslutare av rang och hade fantastisk balans. Varken Forsberg eller Sundström är i dagsläget några raketer heller, men de klarar sig rätt okej ändå. Men
Men Anton Hedman har av det jag har sett varken balans, målsinne eller bra speluppfattning. Det är en ful och hänsynslös spelare som säkert kan sprida skräck i kortväxta juniorbackar, men att tro att han ska bli en ny Wernblom är en ren och skär förolämpning mot vår gamle hjälte.
Han kommer säkert inte göra bort sig i en fjärdekedja tillsammans med Kristian Forsberg och Magnus Häggström. Det jag vänder mig emot är att MoDo värvar en galning i klass med Petrasek, Torp eller Nordström och det gillar jag inte.
Det är lustigt det där hur man alltid kallar spelare som inte har några direkta färdigheter för "rollspelare".
Wernblom hade ruskigt bra spelförståelse eftersom han nästan alltid visste var puckarna skulle hamna. Utöver detta var han en avslutare av rang och hade fantastisk balans. Varken Forsberg eller Sundström är i dagsläget några raketer heller, men de klarar sig rätt okej ändå. Men
Men Anton Hedman har av det jag har sett varken balans, målsinne eller bra speluppfattning. Det är en ful och hänsynslös spelare som säkert kan sprida skräck i kortväxta juniorbackar, men att tro att han ska bli en ny Wernblom är en ren och skär förolämpning mot vår gamle hjälte.
Han kommer säkert inte göra bort sig i en fjärdekedja tillsammans med Kristian Forsberg och Magnus Häggström. Det jag vänder mig emot är att MoDo värvar en galning i klass med Petrasek, Torp eller Nordström och det gillar jag inte.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:
Jag vet inte om jag tycker att det är rätt att bränna en icke-EU-plats på en sådan spelare. Det är klart att han kan överraska och att det blir succé, men jag tycker ändå att det är en felaktig chansning.
Bortsett från Hedman så har jag varit mycket nöjd med årets värvningar. Det här känns spontant som den sämsta.
Jag vet inte om jag tycker att det är rätt att bränna en icke-EU-plats på en sådan spelare. Det är klart att han kan överraska och att det blir succé, men jag tycker ändå att det är en felaktig chansning.
Bortsett från Hedman så har jag varit mycket nöjd med årets värvningar. Det här känns spontant som den sämsta.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W:
För en gångs skull så känns den här värvning helt rätt. Tarkki verkar veta hur man vinner viktiga matcher. Hans trygghet och rutin kommer vara guld värd under generationsväxlingen.
För en gångs skull så känns den här värvning helt rätt. Tarkki verkar veta hur man vinner viktiga matcher. Hans trygghet och rutin kommer vara guld värd under generationsväxlingen.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:
Det kan jag hålla med dig om. Frågan är bara om det är i tillräckligt stor utsträckning.
Om man klarar av att vara optimistisk utan att gå med skygglappar så är det givetvis enbart positivt.
I ett försök att vara positiv själv så gillar jag värvningen av Blomqvist skarpt.
Det kan jag hålla med dig om. Frågan är bara om det är i tillräckligt stor utsträckning.
Om man klarar av att vara optimistisk utan att gå med skygglappar så är det givetvis enbart positivt.
I ett försök att vara positiv själv så gillar jag värvningen av Blomqvist skarpt.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:
Jag har så mycket synpunkter på hur klubben sköts att det är helt omöjligt att få med allt här. Men sammanfattningsvis tycker jag att det är uppenbart att man ligger 10-15 år efter i utvecklingen.
Det finns väldigt mycket lokal stolthet och patriotism i Örnsköldsvik. Under många år var detta en förutsättning för att klubben skulle kunna existera. Man har hört hjärtegripande historier om spelare som hjälpte till att renovera omklädningsrummet i Kempis och Svergies mest enögda supportrar. Det var David mot Goliath, den lilla gemytliga småstaden mot de elaka storstäderna.
Att ha eldsjälar som verkligen brann för MoDo var en nyckel till att klubben kunde överleva.
Men idag ser det annorlunda ut. MoDo har supportrar över hela landet och i samband med att Swedbank Arena blev klar lockade man till sig en massa ny publik även i Örnsköldsviksområdet. Att vara ishockeyspelare är idag ett högavlönat yrke, inte en fritidssysselsättning. Miljardärer går in och sponsrar klubbar så att de kan betala löner på 800,000 kr i månaden.
Man kan ha hur mycket synpunkter som helst på detta och hävda att det var bättre förr. Men man kan inte stoppa utvecklingen.
En sportchef idag rör sig alltså med mångmiljonbelopp- MoDo har en hårt kritiserad andretränare som sportchef som gör ett ungefär lika seriöst intryck som Bagdad-Bob i hans uttalanden om vilka spelare och tränare man "tittar på". Man kastar paj med tränare och spelare i media och när man sedan får kritik för det så censurerar man denna.
Högt uppsatta representanter från klubben super sig redlösa på sponsormöten, spelare kör rattfulla och bråkar med poliser. Resultaten, både de ekonomiska och de sportsliga blir sämre och sämre för varje år. Truppen är föråldrad och det är helt tomt på juniorsidan.
Ändå drar man sig inte för att kaxigt spotta ur sig kommentarer som "The Heart Of Hockey" eller "Sveriges Bästa Plantskola". Man är helt övertygad om att det gamla kompisgäng av gamla avdankade ishockeyspelare och Örnsköldsviksprofiler fortfarande vet bäst hur föreningen skall skötas. Ishockeyspelare och tränare utifrån skall finna sig i detta. Väl genomtänkta synpunkter som har framförts av civilekonomer och civilingengörer tystas ner. Som en tjurig snorunge vägrar man ta emot råd eller tips utifrån. När det börjar blåsa håller man varandra om ryggen eller går upp i rök.
MoDo har kört fast i gamla rutiner om 99,9% av alla seriösa konsulter inom området skulle hålla med mig. Det behövs ett nytänkande där man lägger upp en ny plan för hur föreningen skall kunna överleva. Man är inte ett topplag längre och man är absolut inte Sveriges bästa plantskola längre. Man måste inse att gamla trotjänare nödvändigtvis inte är de mest kompetenta att sköta en förening som omsätter 100 miljoner kronor.
Tyvärr tror jag att inkompetensen är så stor och att egot är så stort hos många att de inte kommer hinna inse detta innan det är för sent. Det känns som att Trollsås har insett detta och därför tror jag tyvärr att han inte kommer vara långvarig i klubben. Tids nog ska ni se att han jagas iväg av vargarna.
Men vi får väl se hur det blir. Jag är ju lite av en cynisk pessimist så förhoppningsvis får de ordning på läget. Men en sak är jag säker på och de tär att det kommer behövas BETYDLIGT mer arbete inom klubben än att vaska fram några bra nyförvärv. Det måste till en attitydförändring, man måste komma till insikt om att det är 2010 och inte 1995 och inse hur mycket som faktiskt har förändrats under dessa år.
Jag har så mycket synpunkter på hur klubben sköts att det är helt omöjligt att få med allt här. Men sammanfattningsvis tycker jag att det är uppenbart att man ligger 10-15 år efter i utvecklingen.
Det finns väldigt mycket lokal stolthet och patriotism i Örnsköldsvik. Under många år var detta en förutsättning för att klubben skulle kunna existera. Man har hört hjärtegripande historier om spelare som hjälpte till att renovera omklädningsrummet i Kempis och Svergies mest enögda supportrar. Det var David mot Goliath, den lilla gemytliga småstaden mot de elaka storstäderna.
Att ha eldsjälar som verkligen brann för MoDo var en nyckel till att klubben kunde överleva.
Men idag ser det annorlunda ut. MoDo har supportrar över hela landet och i samband med att Swedbank Arena blev klar lockade man till sig en massa ny publik även i Örnsköldsviksområdet. Att vara ishockeyspelare är idag ett högavlönat yrke, inte en fritidssysselsättning. Miljardärer går in och sponsrar klubbar så att de kan betala löner på 800,000 kr i månaden.
Man kan ha hur mycket synpunkter som helst på detta och hävda att det var bättre förr. Men man kan inte stoppa utvecklingen.
En sportchef idag rör sig alltså med mångmiljonbelopp- MoDo har en hårt kritiserad andretränare som sportchef som gör ett ungefär lika seriöst intryck som Bagdad-Bob i hans uttalanden om vilka spelare och tränare man "tittar på". Man kastar paj med tränare och spelare i media och när man sedan får kritik för det så censurerar man denna.
Högt uppsatta representanter från klubben super sig redlösa på sponsormöten, spelare kör rattfulla och bråkar med poliser. Resultaten, både de ekonomiska och de sportsliga blir sämre och sämre för varje år. Truppen är föråldrad och det är helt tomt på juniorsidan.
Ändå drar man sig inte för att kaxigt spotta ur sig kommentarer som "The Heart Of Hockey" eller "Sveriges Bästa Plantskola". Man är helt övertygad om att det gamla kompisgäng av gamla avdankade ishockeyspelare och Örnsköldsviksprofiler fortfarande vet bäst hur föreningen skall skötas. Ishockeyspelare och tränare utifrån skall finna sig i detta. Väl genomtänkta synpunkter som har framförts av civilekonomer och civilingengörer tystas ner. Som en tjurig snorunge vägrar man ta emot råd eller tips utifrån. När det börjar blåsa håller man varandra om ryggen eller går upp i rök.
MoDo har kört fast i gamla rutiner om 99,9% av alla seriösa konsulter inom området skulle hålla med mig. Det behövs ett nytänkande där man lägger upp en ny plan för hur föreningen skall kunna överleva. Man är inte ett topplag längre och man är absolut inte Sveriges bästa plantskola längre. Man måste inse att gamla trotjänare nödvändigtvis inte är de mest kompetenta att sköta en förening som omsätter 100 miljoner kronor.
Tyvärr tror jag att inkompetensen är så stor och att egot är så stort hos många att de inte kommer hinna inse detta innan det är för sent. Det känns som att Trollsås har insett detta och därför tror jag tyvärr att han inte kommer vara långvarig i klubben. Tids nog ska ni se att han jagas iväg av vargarna.
Men vi får väl se hur det blir. Jag är ju lite av en cynisk pessimist så förhoppningsvis får de ordning på läget. Men en sak är jag säker på och de tär att det kommer behövas BETYDLIGT mer arbete inom klubben än att vaska fram några bra nyförvärv. Det måste till en attitydförändring, man måste komma till insikt om att det är 2010 och inte 1995 och inse hur mycket som faktiskt har förändrats under dessa år.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
MorganaLefaey:
Jag säger så här: Passa på och njut, för nästa säsong kan mycket väl vara den sista i Elitserien för MoDo på mycket, mycket länge.
Jag säger så här: Passa på och njut, för nästa säsong kan mycket väl vara den sista i Elitserien för MoDo på mycket, mycket länge.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:
Humor. In med Challe och Strumpan i båset också!
Humor. In med Challe och Strumpan i båset också!
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:
Jag tror snarare det handlar om att Aravirta blev sur när det dröjde så pass länge innan man värvade en högerskjutande back och har krävt att få vara med delaktig i lagbygget inför nästa säsong för att undvika att liknande misstag görs. Jag tror inte en sekund på att han skulle ha blivit sur för att han inte får vara med och bestämma när han inte har kontrakt.
Angående Freddan så har jag egentligen ingenting emot hans "filosofi" och de flesta av hans värvningar har varit helt okej. Däremot har jag stora problem med hans attityd och sätter han framstår i media. Han har en tendens att börja med pajkastning istället för att pudla. I höstas var det ju till exempel Molinders fel att det gick så dåligt.
Freddan sågs lite som ett skämt av många redan när han fick jobbet och den senaste säsongen har knappast suddat ut den stämpeln. Han har haft ett omöjligt jobb hela tiden, men det fungerar inte att halva hockeysverige har MoDo som skrattobjekt. Givetvis skrämmer denna soppa bort spelare.
Jag tror snarare det handlar om att Aravirta blev sur när det dröjde så pass länge innan man värvade en högerskjutande back och har krävt att få vara med delaktig i lagbygget inför nästa säsong för att undvika att liknande misstag görs. Jag tror inte en sekund på att han skulle ha blivit sur för att han inte får vara med och bestämma när han inte har kontrakt.
Angående Freddan så har jag egentligen ingenting emot hans "filosofi" och de flesta av hans värvningar har varit helt okej. Däremot har jag stora problem med hans attityd och sätter han framstår i media. Han har en tendens att börja med pajkastning istället för att pudla. I höstas var det ju till exempel Molinders fel att det gick så dåligt.
Freddan sågs lite som ett skämt av många redan när han fick jobbet och den senaste säsongen har knappast suddat ut den stämpeln. Han har haft ett omöjligt jobb hela tiden, men det fungerar inte att halva hockeysverige har MoDo som skrattobjekt. Givetvis skrämmer denna soppa bort spelare.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:
Du tycker inte att det är lite märkligt att TRE tränare på raken blir osams med sportchefen? Själv tycker jag att det säger en hel del om attityden i dagens MoDo och även andra delar i Örnsköldsviksområdet. Utomstående skall veta sin plats och inte tro att de är något. Antingen accepterar man detta eller så är det bara att sticka. Kvar finns; I princip ingenting, förutom några inkompetenta godagspiltar som har kramkalas på kansliet.
Du tycker inte att det är lite märkligt att TRE tränare på raken blir osams med sportchefen? Själv tycker jag att det säger en hel del om attityden i dagens MoDo och även andra delar i Örnsköldsviksområdet. Utomstående skall veta sin plats och inte tro att de är något. Antingen accepterar man detta eller så är det bara att sticka. Kvar finns; I princip ingenting, förutom några inkompetenta godagspiltar som har kramkalas på kansliet.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Martin S:
Det är väl huvudsakligen jag som har haussat honom. Han är för klen för Elitserien i dagsläget, men hans spelsinne är fantastiskt. Lägger han på sig 10 kg muskler så kommer han att bli en kanonback. Jag tycker att det är synd att MoDo inte knep honom, för det känns som att han är precis den spelartyp som man länge har saknat.
Det är väl huvudsakligen jag som har haussat honom. Han är för klen för Elitserien i dagsläget, men hans spelsinne är fantastiskt. Lägger han på sig 10 kg muskler så kommer han att bli en kanonback. Jag tycker att det är synd att MoDo inte knep honom, för det känns som att han är precis den spelartyp som man länge har saknat.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky:
Hoppas verkligen att det stämmer. 94,7% i senaste slutspelet och 1,58 insläppta per match tyder ju på viss kvalitet, speciellt med tanke på att Kärpät inte ens vann. Sedan får han gärna ta med sig Kuusela.
Sedan måste jag återigen tjata lite om 91:an Tim Heed. Han spelade bara power play i dagens match, men som han gör det. Han har en speluppfattning av sällan skådat slag. Stundtals påminner han om Lidström eller Jönsson. Jag är övertygad om att han kommer att bli en toppback om han bara kan träna upp fysiken. Här har MoDo chansen att få sin högerskjutande PP-back.
Hoppas verkligen att det stämmer. 94,7% i senaste slutspelet och 1,58 insläppta per match tyder ju på viss kvalitet, speciellt med tanke på att Kärpät inte ens vann. Sedan får han gärna ta med sig Kuusela.
Sedan måste jag återigen tjata lite om 91:an Tim Heed. Han spelade bara power play i dagens match, men som han gör det. Han har en speluppfattning av sällan skådat slag. Stundtals påminner han om Lidström eller Jönsson. Jag är övertygad om att han kommer att bli en toppback om han bara kan träna upp fysiken. Här har MoDo chansen att få sin högerskjutande PP-back.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:
Det som fascinerar mig är att MoDo i flera års tid i princip året runt har sagt "Det är en svår marknad, det gäller att hugga vid rätt tillfälle" samtidigt som de andra lagen presenterar en massa spännande nyförvärv och när MoDo väl hugger så blir det brunkare från AHL, panikvärvningar och föredettingar.
Man vet att man står inför en generationsväxling och då gäller det att värva talanger, kosta vad det kosta vill. Det spelar ingen roll om de sticker till NHL redan efter en säsong, för då signalerar det till andra spelare att MoDo fortfarande är en bra brygga dit.
MoDo känns i dagsläget som ett gammalt trött korplag där jargongerna är så ingrodda att det är helt omöjligt för utomstående att kunna passa in. Det kommer få enorma konsekvenser nu när kärnan är på väg att pensionera sig.
Det som fascinerar mig är att MoDo i flera års tid i princip året runt har sagt "Det är en svår marknad, det gäller att hugga vid rätt tillfälle" samtidigt som de andra lagen presenterar en massa spännande nyförvärv och när MoDo väl hugger så blir det brunkare från AHL, panikvärvningar och föredettingar.
Man vet att man står inför en generationsväxling och då gäller det att värva talanger, kosta vad det kosta vill. Det spelar ingen roll om de sticker till NHL redan efter en säsong, för då signalerar det till andra spelare att MoDo fortfarande är en bra brygga dit.
MoDo känns i dagsläget som ett gammalt trött korplag där jargongerna är så ingrodda att det är helt omöjligt för utomstående att kunna passa in. Det kommer få enorma konsekvenser nu när kärnan är på väg att pensionera sig.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Paddan:
Jag som bor i Stockholm reagerar på precis samma sak. Det lustiga är att jag själv inte känner någon som pratar på det viset. Fenomenet kan även studeras hos äldre djurgårdare som Södergren och Blomsten. Kan det vara någon form av team building-övningar som de pysslar med?
Jag som bor i Stockholm reagerar på precis samma sak. Det lustiga är att jag själv inte känner någon som pratar på det viset. Fenomenet kan även studeras hos äldre djurgårdare som Södergren och Blomsten. Kan det vara någon form av team building-övningar som de pysslar med?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Wayne Gresky:
Läst det där på väg hem och min första tanke var att Aftonbladet måste ha vridigt och vänt på något. Det låter för sjukt för att vara sant. Fast å andra sidan, med tanke på hur bloggar och annat påverkar ungdomarna så känns det föga förvånande. Det är väldigt uppenbart att många fullständigt tappar perspektiv på saker å ting och inte ens klarar av att ifrågasätta något så vidrigt.
Läst det där på väg hem och min första tanke var att Aftonbladet måste ha vridigt och vänt på något. Det låter för sjukt för att vara sant. Fast å andra sidan, med tanke på hur bloggar och annat påverkar ungdomarna så känns det föga förvånande. Det är väldigt uppenbart att många fullständigt tappar perspektiv på saker å ting och inte ens klarar av att ifrågasätta något så vidrigt.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo:
Jag kallar det inte bonnröta när man värvar en målvakt som har 93,0 i räddningsprocent efter att ha spelat mot Demitra och Gaborik. Det anmärkningsvärda var snarare att man faktiskt hade tänkt att satsa på Zacke. Det borde väl vara allmänt känt att slovaker inte tar ut sig i onödan i till exempel träningsmatcher.
Jag kallar det inte bonnröta när man värvar en målvakt som har 93,0 i räddningsprocent efter att ha spelat mot Demitra och Gaborik. Det anmärkningsvärda var snarare att man faktiskt hade tänkt att satsa på Zacke. Det borde väl vara allmänt känt att slovaker inte tar ut sig i onödan i till exempel träningsmatcher.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo:
Nej, precis, men MoDo fann ju en lösning på detta problem när man värvade Krazy Karol - Tillräckligt egensinnad och knäpp för att NHL-klubbarna skull sky honom som pesten. Synd bara att han skulle bli tjock som en gris och leka Hextall på träningarna.
Nej, precis, men MoDo fann ju en lösning på detta problem när man värvade Krazy Karol - Tillräckligt egensinnad och knäpp för att NHL-klubbarna skull sky honom som pesten. Synd bara att han skulle bli tjock som en gris och leka Hextall på träningarna.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo:
Jo, men jag kan inte släppa riktigt den där incidenten när Malek hade gått in och storspelat (Mot Luleå tror jag att det var), för att sedan bli petad av Bjuhr direkt efter. Maken till dålig fingertoppskänsla har jag sällan skådat.
Jag tror säkerligen att Svedberg kan tränas upp eftersom hans största problem är det rent fysiska. Han är för klen för orka hålla överkroppen uppe.
Sedan tycker jag att det är helrätt av honom att gå ut och skära av skottvinklarna på det sätt som han gör, men han måste i sådana fall lära sig att styra ut returerna bättre eller bli snabbare tillbaka.
Jo, men jag kan inte släppa riktigt den där incidenten när Malek hade gått in och storspelat (Mot Luleå tror jag att det var), för att sedan bli petad av Bjuhr direkt efter. Maken till dålig fingertoppskänsla har jag sällan skådat.
Jag tror säkerligen att Svedberg kan tränas upp eftersom hans största problem är det rent fysiska. Han är för klen för orka hålla överkroppen uppe.
Sedan tycker jag att det är helrätt av honom att gå ut och skära av skottvinklarna på det sätt som han gör, men han måste i sådana fall lära sig att styra ut returerna bättre eller bli snabbare tillbaka.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky:
Jag är ändå orolig över målvaktssidan. Man måste väl ha insett att Svedberg inte är mogen ännu? Faktum är att jag nästan tycker att han blev sämre ju längre säsongen led. Ibland undrar jag hur kompetent den där Bjuhr verkligen är.
Jag är ändå orolig över målvaktssidan. Man måste väl ha insett att Svedberg inte är mogen ännu? Faktum är att jag nästan tycker att han blev sämre ju längre säsongen led. Ibland undrar jag hur kompetent den där Bjuhr verkligen är.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:
Med tanke på att Hållberg var med och avstod lön så har jag svårt att se att han skulle vara så pengakåt. Jag tycker att Hållberg var en av MoDos bästa backar när han fick vara hel, så om inte lönekraven är helt orimliga så tycker jag att det är en självklarhet att förlänga med honom.
Med tanke på att Hållberg var med och avstod lön så har jag svårt att se att han skulle vara så pengakåt. Jag tycker att Hållberg var en av MoDos bästa backar när han fick vara hel, så om inte lönekraven är helt orimliga så tycker jag att det är en självklarhet att förlänga med honom.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky:
Laurilas skott var ju bedrövligt eftersom han nästan alltid sköt rätt på täckande backar.
Laurilas skott var ju bedrövligt eftersom han nästan alltid sköt rätt på täckande backar.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Rögle 2010-03-13
spud:
Det bedrövliga är att det var Skellefteås mål som blev avgörande till sist.
Det bedrövliga är att det var Skellefteås mål som blev avgörande till sist.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Rögle 2010-03-13
73Sjöbba:
Det tragikomiska är att det är ett så tydligt bevis på mindervärdeskomplex. Jag känner igen typen ifrån min högstadieperiod, då de som aldrig fick några tjejer försökte sparka sig upp i hierarkin genom att hitta på hånfulla kommentarer som bara de själva tyckte vara fyndiga.
Det tragikomiska är att det är ett så tydligt bevis på mindervärdeskomplex. Jag känner igen typen ifrån min högstadieperiod, då de som aldrig fick några tjejer försökte sparka sig upp i hierarkin genom att hitta på hånfulla kommentarer som bara de själva tyckte vara fyndiga.
MoDo Hockey > Sv: Södertälje - MODO Hockey 2010-03-11
bisterfinnen:
Fantastiskt! Sedan lyssnar vi till denna innan tikarna kommer i flock och hånar oss ifall det går åt pipan...
www.youtube.com/watch?v=Bz0Sscke9z4&feature=related
Fantastiskt! Sedan lyssnar vi till denna innan tikarna kommer i flock och hånar oss ifall det går åt pipan...
www.youtube.com/watch?v=Bz0Sscke9z4&feature=related
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:
Sämst +/- i hela Frölunda... Och jag vill ändå minnas att han inledde starkt på just den fronten.
Om det är någon som ska se Södertälje-matchen ikväll så spana in Tim Heed lite extra. Min gissning är att han kommer att bli en kanonback en vacker dag och jag hoppas att MoDo kollar upp honom ordentligt.
Sämst +/- i hela Frölunda... Och jag vill ändå minnas att han inledde starkt på just den fronten.
Om det är någon som ska se Södertälje-matchen ikväll så spana in Tim Heed lite extra. Min gissning är att han kommer att bli en kanonback en vacker dag och jag hoppas att MoDo kollar upp honom ordentligt.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
Wayne Gresky:
Nej. Men det såg ju ungefär ut som fjärde matchen 99. Samt att de bästa spelarna såsom Zuccarello och Pikkarainen var helt värdelösa. Mer typiskt MoDo kan det inte bli. Nu kommer man förmodligen missa slutspelet med en poäng, på grund av att man släppte in ett mål med en sekund kvar. Detta kommer innebära miljonförluster för hela föreningen.
Man kan ju hoppas att hela föreningen med Foppa i täten är rejält revanschsugna inför nästa säsong, men så roligt ska vi väl inte ha det.
Nej. Men det såg ju ungefär ut som fjärde matchen 99. Samt att de bästa spelarna såsom Zuccarello och Pikkarainen var helt värdelösa. Mer typiskt MoDo kan det inte bli. Nu kommer man förmodligen missa slutspelet med en poäng, på grund av att man släppte in ett mål med en sekund kvar. Detta kommer innebära miljonförluster för hela föreningen.
Man kan ju hoppas att hela föreningen med Foppa i täten är rejält revanschsugna inför nästa säsong, men så roligt ska vi väl inte ha det.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
Wayne Gresky:
Vad ska man säga? Det här är vardagen för en MoDoit. Sämst när det gäller.
Vad ska man säga? Det här är vardagen för en MoDoit. Sämst när det gäller.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
NuMo:
Får man verkligen plocka målvakten i förlängningen?
Får man verkligen plocka målvakten i förlängningen?
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
NuMo:
Ganska typiskt för den här säsongen. Grattis Luleå!
Ganska typiskt för den här säsongen. Grattis Luleå!
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
Hawerchuk:
Riktigt dåligt av Foppa. Den som sa att Forsberg är bäst förbannad visste inte vad han talade om.
Annars är det väldigt signifikativt för MoDo att man aldrig kan vinna den här typen utav matcher. Det är inte första gången man viker ner sig så fort det börjar osa slutspel.
Riktigt dåligt av Foppa. Den som sa att Forsberg är bäst förbannad visste inte vad han talade om.
Annars är det väldigt signifikativt för MoDo att man aldrig kan vinna den här typen utav matcher. Det är inte första gången man viker ner sig så fort det börjar osa slutspel.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Skellefteå 2010-03-08
Hawerchuk:
Dina analyser är alltid lika häpnadsväckande. Själv tycker jag att det är oerhört mycket slarv, att spelarna ser ängsliga ut och inte vågar gå för fullt i duellerna.
Dina analyser är alltid lika häpnadsväckande. Själv tycker jag att det är oerhört mycket slarv, att spelarna ser ängsliga ut och inte vågar gå för fullt i duellerna.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Bragd-Birger:
Det lustiga är att mindervärdeskomplexet blir så tydligt. Timrå ligger fortfarande efter MoDo, har aldrig vunnit SM-guld och håller till i ett playwoodskjul ute på vischan.
Det är precis samma sak som när Filppula börjar skryta om sitt OS-brons och berättar hur han ska ta med medaljen och visa för Detroit-svenskarna.
Det lustiga är att mindervärdeskomplexet blir så tydligt. Timrå ligger fortfarande efter MoDo, har aldrig vunnit SM-guld och håller till i ett playwoodskjul ute på vischan.
Det är precis samma sak som när Filppula börjar skryta om sitt OS-brons och berättar hur han ska ta med medaljen och visa för Detroit-svenskarna.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky:
Jag hade förmodligen hållt käften och sedan satt in en galen tackling i huvudet på någon av de yngsta spelarna i Timrå.
Jag hade förmodligen hållt käften och sedan satt in en galen tackling i huvudet på någon av de yngsta spelarna i Timrå.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
shinzawai:
Den finns ju att hämta på www.domarna.se.
MoDo har mycket riktigt förlorat samtliga matcher som Kuben har dömt i år, fem stycken. I statistiken räknas emellertid inte dagens match med eftersom den hade fyra domare, så Kuben kan mycket väl ha stulit ännu fler poäng.
Den finns ju att hämta på www.domarna.se.
MoDo har mycket riktigt förlorat samtliga matcher som Kuben har dömt i år, fem stycken. I statistiken räknas emellertid inte dagens match med eftersom den hade fyra domare, så Kuben kan mycket väl ha stulit ännu fler poäng.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
shinzawai:
Måldomaren i Ängelholm är en annan höjdare. Annars så är det inte första gången som sekretariatet i playwoodskjulet gör skumma saker. De har vid ett flertal gånger vägrat dela ut uppenbara assist till MoDo-spelare.
Måldomaren i Ängelholm är en annan höjdare. Annars så är det inte första gången som sekretariatet i playwoodskjulet gör skumma saker. De har vid ett flertal gånger vägrat dela ut uppenbara assist till MoDo-spelare.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky:
Jag vet inte vad jag ska säga. Det känns bara så otroligt ...töntigt.
Får det gå till hursomhelst? Kan man förlänga 5-mot-3-lägen i avgörande finaler genom att inte släppa ut motståndarlagets spelare? Ska en domare tillåtas hitta hur underliga utvisningar som helst utan att bli granskad?
Det är patetiskt. Andersson måste vara en väldigt olycklig människa inombords som ständigt försöker hävda sig på det här sättet.
Jag vet inte vad jag ska säga. Det känns bara så otroligt ...töntigt.
Får det gå till hursomhelst? Kan man förlänga 5-mot-3-lägen i avgörande finaler genom att inte släppa ut motståndarlagets spelare? Ska en domare tillåtas hitta hur underliga utvisningar som helst utan att bli granskad?
Det är patetiskt. Andersson måste vara en väldigt olycklig människa inombords som ständigt försöker hävda sig på det här sättet.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestad 2010-02-27
Wayne Gresky:
Det är värsta är ju att de dessutom blundar för cross-checking på Steen. Jag var helt övertygad om att det skulle bli Power Play för MoDo... Sedan insåg att jag att det inte är Bill McCreary som dömer i Elitserien.
Det är värsta är ju att de dessutom blundar för cross-checking på Steen. Jag var helt övertygad om att det skulle bli Power Play för MoDo... Sedan insåg att jag att det inte är Bill McCreary som dömer i Elitserien.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai:
Det var ju ungefär vad han sa!
"Hur sugen är du på NHL?"
"Det är ingenting jag tänker på för jag har kontrakt, men givetvis är det en dröm för alla spelare."
Det var ju ungefär vad han sa!
"Hur sugen är du på NHL?"
"Det är ingenting jag tänker på för jag har kontrakt, men givetvis är det en dröm för alla spelare."
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hawerchuk:
Exakt. Det lustiga är att man har sålt till exempel herrfotbollen på ett liknande sätt åt andra hållet, med kalsongreklamer, åtsittande tröjor och otaliga frisyrbyten. Av någon anledning anses en kvinna som har tapetserat väggarna med bilder av Beckham och Ljungberg iförda Y-kallingar vara "sportintresserad", medan det för en man totalt oacceptabelt att ens nämna någonting om en kvinnlig lagidrottares utseende.
Så även om mitt inlägg av var halvt ironiskt, så är jag övertygad om att det vore fördelaktigt att släppa lite på stoltheten och någonstans inse att det är underhållning man håller på med. Manliga proffsboxare har ju till exempel bar överkropp, för att inte tala om hur de manliga simmarna brukade se ut. Det kanske bara är jag, men jag får en viss obehagskänsla när kvinnliga Belgian Blues kliar sig på pucken, slickar Gainomax ur mustaschen och vrålar med basröster kraftfulla nog att utlösa en tsunami.
Så istället för att ägna sig åt denna dragshow, kanske man borde överväga att utforma idrotterna så att "normala" kvinnor kan lyckas i dem, dvs basera dem på uthållighet, smidighet och missunnsamhet gentemot sina rivaler. Sedan bör givetvis dräkterna anpassas (precis som man redan har gjort i damtennis, friidrott eller konståkning). Jag känner inte många kvinnor i vanliga livet som vill klä sig som män, så varför ska de göra det på OS-arenan? Tänk gyttjebrottning utan lera så tror jag att vi är på rätt väg.
Lingerie Football League är för töntigt för att kunna tas seriöst, men lik förbaskat verkar det otroligt mycket mer intressant att titta på än damishockey... Som förvisso inte heller kan tas seriöst.
Exakt. Det lustiga är att man har sålt till exempel herrfotbollen på ett liknande sätt åt andra hållet, med kalsongreklamer, åtsittande tröjor och otaliga frisyrbyten. Av någon anledning anses en kvinna som har tapetserat väggarna med bilder av Beckham och Ljungberg iförda Y-kallingar vara "sportintresserad", medan det för en man totalt oacceptabelt att ens nämna någonting om en kvinnlig lagidrottares utseende.
Så även om mitt inlägg av var halvt ironiskt, så är jag övertygad om att det vore fördelaktigt att släppa lite på stoltheten och någonstans inse att det är underhållning man håller på med. Manliga proffsboxare har ju till exempel bar överkropp, för att inte tala om hur de manliga simmarna brukade se ut. Det kanske bara är jag, men jag får en viss obehagskänsla när kvinnliga Belgian Blues kliar sig på pucken, slickar Gainomax ur mustaschen och vrålar med basröster kraftfulla nog att utlösa en tsunami.
Så istället för att ägna sig åt denna dragshow, kanske man borde överväga att utforma idrotterna så att "normala" kvinnor kan lyckas i dem, dvs basera dem på uthållighet, smidighet och missunnsamhet gentemot sina rivaler. Sedan bör givetvis dräkterna anpassas (precis som man redan har gjort i damtennis, friidrott eller konståkning). Jag känner inte många kvinnor i vanliga livet som vill klä sig som män, så varför ska de göra det på OS-arenan? Tänk gyttjebrottning utan lera så tror jag att vi är på rätt väg.
Lingerie Football League är för töntigt för att kunna tas seriöst, men lik förbaskat verkar det otroligt mycket mer intressant att titta på än damishockey... Som förvisso inte heller kan tas seriöst.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hawerchuk:
Ishockey är emellertid en otroligt opassande sport för kvinnor, eftersom det krävs en betydligt högre muskelmassa än vad som kan anses vara naturligt för det kvinnliga könet.
Plocka bort det fysiska spelet helt, inför en regel som säger att klubben inte får vara över midjehöjd, använd en plastpuck och plocka bort 90% av skydden. Ta fram en ny kvinnligare mundering, kanske kortärmad och med snörning. Istället för trunks kunde man ha någon form utav spandexbrallor, ungefär som skidåkarna har.
Eftersom det huvudsakligen är män som kollar på ishockey så är det givetvis en sådan väg man måste gå om man vill få någon ordentlig genomslagskraft.
Ishockey är emellertid en otroligt opassande sport för kvinnor, eftersom det krävs en betydligt högre muskelmassa än vad som kan anses vara naturligt för det kvinnliga könet.
Plocka bort det fysiska spelet helt, inför en regel som säger att klubben inte får vara över midjehöjd, använd en plastpuck och plocka bort 90% av skydden. Ta fram en ny kvinnligare mundering, kanske kortärmad och med snörning. Istället för trunks kunde man ha någon form utav spandexbrallor, ungefär som skidåkarna har.
Eftersom det huvudsakligen är män som kollar på ishockey så är det givetvis en sådan väg man måste gå om man vill få någon ordentlig genomslagskraft.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs 2010-02-08
Hawerchuk:
Nej, Hållberg gör sin sämsta match någonsin i MoDo-tröjan. Han har inte ett rätt hittills. Kladdar med pucken, stillastående, virrig i markeringsspelet och skjuter 100% av skotten flera meter utanför. Mojzis har varit kass men inte i närheten.
Nej, Hållberg gör sin sämsta match någonsin i MoDo-tröjan. Han har inte ett rätt hittills. Kladdar med pucken, stillastående, virrig i markeringsspelet och skjuter 100% av skotten flera meter utanför. Mojzis har varit kass men inte i närheten.
Föregående · 291 · Nästa
Jag kan på sitt sätt hålla med Linköping här. Att unga spelare blir draftade och har möjligheten att gå till NHL trots kontrakt är väl en sak, men att en 30-åring som redan har spelat fem säsonger på andra sidan skall kunna skriva på kontrakt för en elitserieklubb, för att några veckor senare bli plockad av första bästa NHL-lag som behöver en reservmålvakt, känns störtlöjligt.
Personligen tycker jag att det här nya NHL-avtalet redan har förstört Elitserien och då är förmodligen inte ens MoDo det lag som kommer att drabbas hårdast.