1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480309 inlägg · 4078 ämnen

Modo - SSK 170215

1800415 · » Till forumet


Sv: Modo - SSK 170215
hompa90: Är du galen?! Kvalserien kommer aldrig tillbaka. Snart slår SHL in de sista spikarna i glipan till SHL..
Vi ska vara glada så länge vägen inte är stängd. För det är det SHL vill.
Man vill vara herrefolket inom svensk ishockey som tar hela pengakakan och sen kan plocka godbitarna ur allsvenskan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Håller med dig. Tror att lönerna kommmer att trissas upp ytterligare med mer tv pengar (viss möjlig kvalitetsförbättring dock). I år ska det bli intressant att se MIK, tik och BIK i play off (som jag sett så har de störst chans) med Mora i topp som är riktigt bra. Dom har dessutom förstärkt mkt intressant inför slutspurten. Bra chans mot både LIF och rbk där LIF gick in i SHL med för dålig trupp (dock växt under året men väldigt svajiga) och rbk skadeskjutet.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Robin Ztorken L:
Pengar betyder inte allt, jag är rätt säker på att pengarna inte kommer användas på bästa sätt. Om vi säger att det finns 40 spelare som är redo för a-lags hockey och det sämsta laget i SHL och det bästa laget i allsvenskan skall plocka från denna korg så är det inte så enkelt att det allsvenska får det 20 sämsta.

Lägg till att spelare misslyckas i SHL vill börja om ett steg ner, du har juniorer som vill ha speltid, skadade spelare som vill börja om, utländska spelare mellan 20-23 som vill ta ett avstamp. Men det är klart ser man de som spelare av div - 1 klass för att man inte orkat kolla upp så blir det såklart svårt att hitta något

I mixen kan man lägga ett SHL lag som lär sig förlora en hel säsong, skador på nyckelspelare, sparkade tränare, spelare som bara vill att eländet skall ta slut. De allsvenska lagen däremot har form/medvind inget att förlora. Kanske en bra organisation.

Oavsett så blir det svårt men tror inte det omöjligt.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
hompa90: varför tror du att kvalserien ska komma tillbaka?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Monno: Tänk på att glappet kanske ökar ekonomiskt men är nog stor möjlighet att kvalserien införs igen och väl där kan allt hända, de vet vi ju
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Domsjö: Hård jämförelse kanske och aning överdriven.
Men Näslunds karriär består ju tyvärr mkt av att inte lyckas vara bäst när det gäller.

Näslund är en av Svensk hockeys bästa spelare genom tiderna, han är sjukt underskattad. Han var bisarrt bra de där åren efter lockouten. Men han vann ju aldrig något utom tv-pucken egentligen. (Jo en inviduell vann han ju när han kom 2a efter Foppa i poängligan)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Det som nu sker är att det ekonomiska glappet kommer öka rejält, därav kommer klyftan bli avgrundsdjup.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Robin Ztorken L:
Det är möjligt att det blir svårare framöver, men hittills har det varit ungefär samma. Klubbar i SHL kommer alltid misskötas. Utmaningen ligger i att orka vara bra säsong efter säsong, hittar man en bra metod är jag säker på att man kan utmana. Men då måste man vara progressiv, lite smartare osv.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Det har du rätt i, men helt klart så stryps snaran hårdare och hårdare åt säsong för säsong.
Om vi inte åkt ur förra säsongen så kunde man nog sagt så, men helt klart kommer glappet bara bli större och större från och med nu.
Det kommer krävas ett större mirakel i framtiden än det Leksand stod för att kunna ta sig till SHL i framtiden.
Vi kommer nog få harva på i HA ca 20 säsonger innan vi kommer tillbaka om ens någonsin.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
modomille:
Tkr det låtit som att SHL är en "stängd liga" i 10-15 år, men det hittills har för det mesta ett allsvenskan lag lyckats ta sig. Nu närmast är det Hägglund på allehanda som menat ligan är stängs from nästa säsong. Lite svårt att argumentera emot, ligger två år framåt i tiden, nyss var den stängd pga att det var bäst av 7. Är Timrå ett av lagen som kvalar så har de såklart chansen. Däremot är det svårt, men det är svårt att vara bra mkt enklare att vara dålig.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Eller: 6187 som tänker vandra längs Golgata :-)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Silly: 6187 förköpta biljetter, det kan nog bli lapp på luckan imorgon
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gäsp: Det är lugnt ;) Ja vi kan ju åtminstone hoppas, låter ju jävligt tråkigt om det skulle vara så. Trodde innan säsongen att en frisk Byron skulle bli poängkung i Allsvenskan, tyvärr har det inte blivit så. Uppenbarligen var hälseneskadan för tuff att hämta sig ifrån. Han är ändå en nyckelspelare i det här laget, gör ett stort jobb och är en bra tekare
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
modomille:
Ja ä inte bitter 😂😂
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
modomille: Eller så är du jävligt bitter att vi är bättre än er denna säsong. Jag har svårt att se att vi räcker hela vägen till SHL, däremot så tror jag att vi har goda chanser att slå Mora i bäst av 5 om vi inte har en full skadelista.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Eller: Ja ... Det var så jag menade Linköping hittade honom men inte Andreas
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
modomille: Absolut att Timrå har chans till avancemang. Som läget är nu så kommer Timrå att gå in i Mecaracet med två poäng (det blir förmodligen 1, 2 eller 3) och kommer att ha ett bra läge att ta hem
serien. Om de vinner serien så väntar förloraren i allsvenska finalen och de brukar vara en mumsbit efter finalförlusten.
I bästa av sju mot ett SHL lag kan det gå lite hursomhelst har man ju sett tidigare.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Mydar: Är väl bara Västerås som kan hota om vi sjunker totalt. AIK är ju på god väg att göra en Leksand men ser inget lag förutom Mora kanske kunna hota SHL lagen. Det är roligt att se till exempel Timrå fansen,dom verkar tro att dom har en chans på SHL spel nästa säsong. Ettan och tvåan spelar en final i bäst av tre och dom på plats 3-8 kör en "mini serie", 9-12 tar semester.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Mydar: Vet inte hur det ser ut, men upp till allsvenskan är det väl en kvalserie har jag för mig.
Där möter man väl inte bara ett lag i bäst av x antal matcher, men jag kan ha fel
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Ingen aning , enligt Modo channel så har dom en frivillig isträning idag .
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Robin Ztorken L: Hur ser lagen underifrån ut? Starkare än Modo? Finns det något lag som skulle klara göra en Leksand?
Och detta med ingenmanslandet, är det inte precis som i SHL att lag 9-12 får spela ett kval för att få vara med i playoff?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gavelo: Du har såklart helt rätt. Låt honom slutföra detta nu de återstående sju matcherna, om det nu inte blir kvalserien neråt.

Men till nästa säsong har han gjort sitt, och det hoppas jag alla förstår och inser.
Tycker set är synd att han inte kunde tagit sportchefsrollen och anställt en ny tränarkonstellation
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Monno: Modo är mer att likna vid Näslund? Det är till att ha höga krav när man tycker Näslund är misslyckad. Peter Forsberg är en av de bästa genom tiderna, finns många spelare som varit aktiva som är misslyckade ifall "foppa" är måttstocken.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Smurfen:
Vem leder isträningen idag?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Confusius: Jag som inte läste rätt :) Men kommer Byron tillbaka överhuvudtaget mer denna säsong? Jag läste någonstans på något forum att det var hans 8:e hjärnskakning och att karriären tyvärr var över. Hoppas det inte stämmer dock!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gavelo:
Inte nödvändigtvis beror på vad man anser brister. Själv tycker jag det finns kvalité för en topp 8 placering, spelet skall inte behöva hacka som det gjort.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Sparkar man AJ nu så är det ytterligare ett tecken på att styrelsen är inkompetenta!
Finns ingen tränare i världen som kan ändra något på 7 matcher.
Om man väljer att sparka AJ efter säsongen så förstår jag det men då kan jag inte förstå varför man diskuterar det nu när det faktiskt är några veckor kvar, vore ytterst dumt att diskutera en uppsägning och så skulle det läka ut till truppen och ledarna under säsongen.
Men som sagt, dom kan ju ha diskuterat vad tusan som helst så vi får se..
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Smurfen:
Känslan är att AJ ligger väldigt risigt till, tyst på hemsidan, tyst i allehanda.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Fick precis ett sms av en, tydligen så har styrelsen i Modo haft ett extra möte idag .

Ta det som ett långskott lika väl.

Någon annan som har hört nå liknade ??
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gäsp: Nä skrev jag det? Jag skrev att han snart var tillbaka från avstängning. Och när Byron är tillbaka kan vi förhoppningsvis flytta ner Ericson på backen. Att få in både Brejcak och Ericson till den galet orutinerad back besättningen just nu vore nog guld värt!
Min förhoppning på Sundlöv är att han ser det andra Sportchefer innan honom tydligen inte sett. Att man inte kan ha en backuppsättning där 5-6 av backarna är helt odugliga i defensiven, och att han följdaktligen inhandlar 3-4 backar som grejar defensiven!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
WarEvryPractice:
Nu tycker jag att du glömmer räkna upp några spelare i laget:) 4-1 i kvarten tänkte jag på.... ganska tamt spel i den serien.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Skillnaden är väl att Sundlöv inte är en klubbikon, firad fd. NHL-stjärna, vilket kanske gör att han förhoppningsvis inte har "NHL-tänk" när han bygger sina lag.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gavelo: Ja det tror jag med, men de bör sikta på att resonera som skellefteå gjorde - att ligga i kvalet så många gånger som möjligt fast åt andra hållet, tillslut trillar de igenom. Att läsa såna rubriker som att "Modo satt kvar vid julbordet" etc ska bara inte gå att läsa, man måste ge allt i 60 minuter, inte 1-2 perioder.

Jag kan köpa att man åkt ur, såna är spelreglerna osv, jag kan även bittert acceptera att man missar ett playoff även om det är med gråten i halsen, men jag har jäääääädrigt svårt smälta att man igen riskerar trilla ned i ett kval till. Totalfiasko isåfall.
Finns ingen botten eller hur länge ska man sjunka?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Vi handlar lite off-track, men för sakens skull :)

Vårat lag den säsongen innehöll Peter Öberg, Tobias Forsberg, Marcus Jonasen, Andreas Molinder, Jari Tolsa, Patrick Yetman, Oscar Hedman, Pierre Hedin och Jens Westin. Jag kom inte ihåg om de spelarna underpresterade den säsongen (minns dock att Tolsa var en besvikelse).

Men lagets placering borde vara helt ok efter förutsättningarna.

historical.stats.swehockey.se/online/40/90002/90002015/90002015_frame_default.htm

Min poäng är att MoDo är vassast när man slår lite ur underläge. Tror inte vi fans ska kräva att vinna SHL med 10 poäng och sedan promenera fram till final med 4-1 i kvart och semi. Det är liksom inte så det har sett ut tidigare.

Men det är därför Allsvenskan är så jävlig för oss. Vi kommer aldrig kunna slå ur underläge i den ligan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
WarEvryPractice: Ja du har en poäng där.
Rent historiskt är det ju rätt imponerande att Modo största delen av historien varit ett stryk lag. Ändå är man ett av lagen som spelat mest i högsta ligan.
Rent historiskt är det väldigt väldigt få gånger vi varit ett topplag. Och ett lag att räkna med var vi väl typ bara mellan 99-02 typ.

Vi lyckades ju för bövelen missa slutspel säsongerna vi hade Zucca.
Kolla på offensiven i de lagen och fundera hur det går till. (Målvaktsbekymmer är väl ett bra svar där)
Vi har aldrig lyckats bygga in den där vinnarmentaliteteten i klubben så som FBK eller i närtid SAIK. Vilket gör det imponerande att Foppa blev sån jävla vinnare. När Modo mer är att likna med Näslund...

Men jag vägrar köpa att vi skulle vara fast i HA för alltid. Nu kommer förutsättningarna iofs bli jävligare. Men om en stad och lag som KHK kan ta sig upp och etablera sig i SHL varför skulle Övik med ett gigantiskt intresse och rimligtvis kunnande aldrig klara det för?
Vi har inte sämre förutsättningar än någon annan. Möjligtvis bättre. För vad har Modo för konkurrens här på hemmaplan om pengar?
Jämför med TIK och vilka dom har att konkurrera mot när det gäller sponsorer.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
WarEvryPractice:
Helt ok, den säsongen följde jag, fick inte känslan av att man överträffade sig själva. Man hade dessutom inget att sätta emot i kvarten mot Timrå.

Fast det är klart, framstår som rena drömmen idag:)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov:

> Men utöver det.... nja.
Året efter guldet tog man 90 poäng. Blev trea i serien. Det skulle jag vara ganska nöjd med detta år... :)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
WarEvryPractice:
"Allt" är ju såklart relativt. Själv går jag mer på lag som "överträffar" sig själv. Nog var finalen exv 2002 lite oväntad, åtminstone inför säsongen, kan såklart ha fel för jag följde inte elitserien på det sättet då. Bytet Jim B mot Pirro A kändes "sådär", känner dock inte till omständigheterna.

Säsongen 2005/2006 skulle jag nog oxå vilja säga att jag tyckte att laget överträffa sig självt, sen kan man inte säga så mkt om 2007 guld är guld! Men utöver det.... nja.

Vill tillägga att jag inte har något emot hemvändare men har man ingen genomtänkt metod som man arbetar efter så hjälper det inte.

När det gäller de längre kontrakten så kan de faktiskt vara resultatet av att man arbetar efter en metod, förhoppningsvis. Tyvärr vet vi inte förrän om 2-3 år....
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
bisterfinnen:
Ni får ta och tagga ned lite. Att påstå att allt har gått åt helvete sedan 2002 eller 2007 är ju att överdriva nå jävulskt.

Rent historiskt har MoDo varit ett mittenlag eller lindansarlag. De coolaste och charmigaste av sådana lag, men ändå, bara för att vi var ett topplag runt år 2000 betyder det inte att allt som gjorts efter det är åt helvete.

MoDo har tidigare gjort det bitvis bra och samtidigt haft enorm tur vissa säsonger. På så sätt har man undvikit att hamna i samma situation som Södertälje, Västerås, Björklöven, Timrå, AIK.

Nu är vi ju förvisso all time low. Vi har inte haft så här risigt läge sedan femtiotalet (jag gissar bara, har inte kollat).

Min analys, har skrivit det tidigare, är att MoDo har gjort dessa två fel.

1. Dålig koll på ekonomin. Chansningar, glädje-budgettar, lyxfällan-beteende
2. Dålig scouting av spelare

Detta gör att man i princip alltid är under sjuk press. Kan aldrig göra långsiktiga satsningar.

Nu när man gör en långsiktig satsning, så är det en tillfälligt sportchef som skriver de kontrakten. Det känns inte optimalt heller, men men. Vi har någon slag kontinutet inför kommande säsonger iallafall.

Problemet med det nuvarande laget är passningsspelet. Ifjol var det målvaktsspelet.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gavelo: Södertälje, Västerås, Björklöven, Timrå, AIK och nu MoDo.

Listan över klassiska lag som ramlat ur och sedan troligen aldrig tar sig tillbaka till finrummet är lång. Själv gick man naivt och tänkte "det händer aldrig oss". Nu sitter vi där med pungen i skruvstädet.

Jag vill för mitt liv inte acceptera att MoDo fortsatt ska föra en tynande tillvaro på hockeyns bakgator. Jag vill att laget i mitt hjärta är med och tävlar med de bästa.

Jag tycker inte att plast som Växjö, Karlskrona, Rögle och Linköping ska vara i finrummet. Där vill jag ha gamla anrika klubbar med själ och traditioner.

Jag må vara dum men det är hur jag känner.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Ja, nånstans där, kring 2000-2002 började det kuka ur rejält. Även om man såklart har älskat alla hemvändare och såklart SM-guldet så har det på lång sikt för klubben gjort en oerhörd skada.

En skev självbild och en tro att jobbet gör självt när man är så grandios är inte så lätt att tvätta av sig.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Gavelo: Så är det. Det är nog dessvärre verkligheten för oss också, en tillvaro i hockeyallsvenskan. Man får glädjas över det lilla, att man öht har en klubb att följa och att denna huserar i en liga som trots allt räknas som elitnivå och därav får hyggligt med medial uppmärksamhet. Skillnaden mot förr, från tidigt 00-tal och bakåt, är ju himmelsvid på den fronten...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
mikenomad: Jag tror ändå någonstans att det flesta ändå inte trodde på ett snabbt återtåg, det är nog mest bara för att man är supporter med hjärtat för klubben som tar ut svängarna när hockeypulsen sätter igång, man börjar tro och hoppas på något som i själva verket är snudd på orealistiskt.

Summa sumarum så är det fruktansvärt svårt för en allsvensk klubb att kliva upp i shl med dagens förutsättningar och jag tror Modo blir kvar i AS för en mycket lång framtid
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tycker överlag det är sansade och adekvata reaktioner härinne. För sanningen är ju den att katastrofstämpeln är överdriven, möjligen lutar det åt ett smärre fiasko. Åtminstone om det fanns förväntningar på ett snabbt återtåg.

För alla med verklighetsförankring så förstår man att 1:a året efter en degradering handlar om att stoppa blödningar och hindra raset, att landa så mjukt som det är möjligt. Ingenmansland är inte jättesexigt men absolut inte katastrof. Negativt kval tror jag inte ni behöver bekymra er om.

Som Timråit är hockeylivet roligare än på ett antal år, kanske så många som 10. Men sanningen är ju att våra världar förmodligen inte skiljer sig så mycket från varandra trots tabellplaceringarna. Så jag aktar mig för högmod.

Vi har båda pissig ekonomi och även om vi kommer spela kvalserie uppåt så är SHL-tanken en utopi även för oss. Nästa säsong är det ny dans, ny chans för våra lag och då är förutsättningarna likvärdiga för lagen och tabellplaceringarna då kan mkt väl vara omvända.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Robin Ztorken L:
Egentligen sedan finalen 2002, SM guldet var mer ett resultat goda omständigheter som sammanföll, även om det såklart "alltid" är bra gjort. Sedan var åren med Ulf S åtminstone ok och ett fall framåt om än tillfälligt. Summa summarum så börja det gå fel nånstans mellan 2002 - 2005, även om det säkert finns bra förklaringar så är det märkligt att Wernblom/Söderberg släpptes.... men men nya friska tag imorrn. Är rätt tacksam för att få leva:)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
+ulfberth+: Vad menar du? Precis som vi inte haft det tufft flera år bakåt.
Krasst kan man säga att det har lutat kraftigt utför sedan april 2007.

Har inte gjorts många rätt sedan dess och i synnerhet denna övertro på NHL konceptet man slavisk följde under en räcka av år.
Det var förödande...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Confusius: Ja förlåt, jag som lyckats förtränga Rundqvist...
Ja en centersida med Rundqvist, Ericsson, Steen och Byron känns såklart väldigt stark. Men tycker nog Öhman gör ett väl så bra jobb i 4e. Att låta Ericsson äta istid som back istället känns inte helt tokigt då nej.

Men frågan är ju när det är så tyst om Byron om han någonsin kommer tillbaka?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Carl Lejonkräk:
Absolut, samtidigt hjälper inte erfarenheten om metoderna är felaktiga. Egentligen finns det inget som säger att en fd spelare inte skulle kunna lyckas som SC, men tror det är rätt svårt.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Mydar: Övertro har varit ett ledord sen lockouten, hört talas om "real Modo" , man skulle bara ställa in alla lockoutade stjärnor på isen och så skulle bucklan hamna i Ö-vik, Modo tog sig inte ens till final.
Sen har man under åren köpt "superstars" som Tj hensik mfl och förväntat sig stordåd, likadant var det när Foppa övertalade Macke att ställa upp, hysterin var total.
Nyligen fick Modo in Nylander samtidigt som Kempe blommade ut, klubben gick bananas när även kabanov anslöt och man hoppades nog på både stordåd och status.
Inför denna säsong har man värvat "allsvenskans bästa back" Drew Paris, man hade även superdupertalangen Wernblom, Lindgren mm som skulle ta Modo tillbaka omgående.

Ett litet tips från coachen, att vara ligans bästa back är inte per automatik att man gör massa mål, en back kan ha viktigare kvalitéer.
Superstar är sällan en superstar på isen om man inte har spelare runtomkring som gör grovjobbet.
Bredden i truppen är i 9 fall av 10 mer vägvinnande i längden än att bara ha spets.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 170215
Tarasov: Skillnaden mellan Sundlöv och tidigare fd spelare på positionen är att han haft 10 år på sig att lära sig yrket och att han faktiskt inte är polare med halva föreningen.
Kommentera

1800415 · »