1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

Örebro - Modo 5/10 -2013

1591772 · » Till forumet


Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
zigge: fixat!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

popcorn: BRA!

men kanske  "

Bidrag kan göras på    Bankgiro: 383-5635

Clearing och kontonummer: 8420-2 924616402-5  "

ersätts med tex

"  

Ditt Bidrag kan du sätta in på  Bankgiro: 383-5635

eller  direkt på  Clearing -  kontonummer: 8420-2 924616402-5 "

Om du får in det på 1 sida, o avsluta med "Tillsammans...  " i STÖRRE text.

/Gnäll-Pelle  

 
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Utkast för massmail och infoblad. Kommer att användas tills dess att jag har kommit hem och kan göra det ordentligt. Kom med synpunkter och förslag på vad som kan ändras och förbättras.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Nu är kontona färdiga! Lämna ditt bidrag och stöd Modo Hockey!

Bg: 383-5635

Eller
Kontonummer: 8420-2 924.616.402-5

Varje krona räknas!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Monno:

Ok, då är jag med! Och jag håller med dig. Läste nog lite för fort och fel tidigare.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Rytter: Nä men nu var ju mitt exempel eller vad man ska säga på hur man skulle ha agerat innan man visste något om Salmela.

Alltså om man var villig att riskera missa en Cumiskey där man vet precis vad man får och istället satsa på (ryktemässigt försupen finne från ryssland) Salmela?

Tror inte många tagit den risken. Men det är ju jävligt lätt att sitta i efterhand och säga att det vore det rätta. =)

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Rytter: Eller så gamblar HV. Frölunda sparkade Fredrik Sjöström som valde att lägga av med hockeyn ur ett spelarperspektiv. Med all sannolikhet en riktigt dyr affär för Frölunda. HV kan kanske fått indikation att någon vill plocka upp Gagnon eller så har de gemensamt kommit överens om en summa pengar som Aron får. Exempelvis att han får hälften av återstående lön, eventuellt kopplat till den nya lönen han får.

Hensick tror jag inte alls att vi säljer/gör oss av med.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud:

Ja så är det ju, finns det inget annat skrivet i kontraktet står man där som klubb och får betala ut full lön. Dock så lär väl inte spelare skriva på sådana kontrakt som inte ger dom rätt till full lön ifall dom får sparken. Har ingen koll på kontrakten som skrivs och vilka klausuler som kan finnas som är till fördel för spelare eller klubb.

Kan ju vara så att HV har klara indikationer att han kommer att plockas upp av någon klubb och därför räknar med frigort löneutrymme. Alternativt att man köpt ut honom för en mindre summa än totala kontraktsvärdet, och då kan lägga det som blir i mellan på ny spelare.

Spelaren är ju dessutom i sådan ålder att det bästa är att hitta ny klubb och få spela, svårt att göra en Challe och gå hemma med full lön och bara njuta. Kan ju leda till att man ej längre är så attraktiv på marknaden och minska chanserna för ett bra kontrakt i framtiden.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Bad_Brett: Ja hur man löser en sådan sak med kontrakt det vet jag inte, det skulle vara om någon klubb är beredd att lösa ut honom från vårt kontrakt. Men det är nog svårt att få någon att göra med den start han fått.

Sen tror jag det där är en spelare som kan leverera när han fåt bort sin övervikt. För det har han. Ganska ordentligt också. Jag är tror han kan leverera när han är tränad, vilket han inte var när han kom.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud:

Frågan är om man skulle kunna sälja Hensick? Hans namn borde ju smälla betydligt högre, även om han har inlett mindre bra. Fast om det nu stämmer att han har fått nästan hela lönen i förskott, är det väl ingen bra idé...

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Rytter: Ett avtal upphör ju inte att gälla bara för att man sparkar ut en spelare ut laget, förutsatt att det inte finns outklausuler. Detta är ju bara ett sätt att visa att han är på marknaden. Vilket jag också tror att Näslund signalerat till andra klubbar att Sullivan är.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

J F K:

Håller med! Nu har vi facit så då är det lätt att säga att vi skulle väntat med Cumiskey för att rikta in oss på Salmela.

Som du säger var nog beslutet kring Kyle tvunget att tas snabbt och sett till rådande omständigheter och risker (att inte få någon av dem) så var det ett korrekt beslut.

Hoppas att Salmela trivs med Modo och att det är värt något att vi faktiskt ger honom chansen att spela sig i form och ta mycket med istid. Detta kanske kan göra att vi lyckas behålla honom ifall han skulle få högra anbut från nått SHL lag.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Bad_Brett:

Tack och lov var min länk bara ett skämt. Men nog ligger det någonting i det?

Nåväl, blir spännande att se resultatet av detta. Gillar att ni går in helhjärtat.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

J F K:

Jag tror kanske att mitt inlägg blev lite förvirrande. Givetvis finns det ingen tid att göra några större ändringar i dagsläget. Min poäng var bara att människor är beredda att betala för nästan vad som helst, förutsatt att de får ett stärkt ego:

www.p4rgaming.com/candy-crush-saga-intentionally-makes-impossible-level-people-spend-thousands-trying-to-beat-it/

Nåväl, i dagsläget är såklart desperation det enda som fungerar: "Ge oss pengar, annars sticker Salmela till HV 71!"

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Rytter: Kanske, men jag tror nog mer på att HV sparkar honom för att han inte hållit måttet. Jag är inte ens säker på att det är en back de behöver då de - i alla fall på papperet - har en riktigt bra backbesättning. Fanteberg, Petrasek, Stefan Johansson, Elias Fälth och Jesper Williamsson låter i mina ögon som en väldigt bra backbesättning kryddat med ett par juniorer.

Mot FBK var det framförallt framåt de var ohyggligt uddlösa, men det är även intrycket jag fått från andra matcher.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Rytter: Som jag sa. Jag skrev redan efter Salmelas första match att jag tror att han blir nyttigare än Cumiskey, men det återstår att se. Cumiskey kommer med frånvaru av slashingar och hakningar bli ännu mer svårstoppad än ifjol för övrigt.

Det är som sagt så många parametrar vi inte vet om. Sannolikt hade man inte ett särskilt stort fönster i tiden med Cumiskey. Skulle man då chansat på Salmela så kan man mycket väl stått utan någon av dem i slutändan. Då tar jag oerhört mycket hellre Cumiskey än ingen alls...

Salmela hade fler anbud tidigt, men han gick till Modo. Då handlade det om att han verkade vilja spela sig i form innan han på allvar övervägde var han skulle spela. Jag tror alltså att det inte bara var Modo som tvekade, utan även Salmela själv som var osäker på var han stod och hur han vill spendera säsongen.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Detta känns inte bra: 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/hv71/article17612615.ab

Börjar HV att frigöra löneutrymme för att kunna lägga bud på Salmela? Dom behöver ju en ersättare för Karlsson som är långtidsskadad. Sedan lär dom väl få ut delar av Karlssons lön från försäkringar?

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Monno:

Tycker att Salmela inte har så mycket mer att bevisa. Det avtryck han gjort på sina få matcher räcker. Tänk på att han inte ens är i full matchform och spelar med ett för honom helt nytt lag, detta gör att jag inte har några tveksamheter där. 

Det är en klassback som jag tror skulle göra mer nytta i vårt lag än Kyle ifall valet står mellan dessa två.

Att han sedan är försupen vet knappast du och jag något om. Verkar ju vara delade meningar om varför han fick sparken från Ryssland.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud:

Jag gillar hur du resonerar kring fonden och detta är något jag verkligen skulle vilja se bli av, och kan tänka mig att stötta. Pengarna där som ger avkastning går till truppen och inte någon specifik spelare, kan ju lika gärna vara att finannsiera juniorkontrakt. Huvudsaken tycker jag ska vara att dessa pengar går till truppen och inte till nått svarthål i organisationen.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud: Om du var ledare för Modo, fått med sponsorer för att signa EN spelare, skulle du då signat en Salmela eller Cumiskey?

Utan att veta det vi vet nu. Alltså att Cumiskey är en grym offensiv back och Salmela en möjligt grymmare tvåvägare. Vi vet exakt vad vi får i Cumiskey. Till skillnad från att värva en försupen finne från Ryssland. (Elakt men ja.)

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Monno: Det är ju det som ledarskapet går ut på. Att våga fatta beslut som kanske inte alla håller med om, men som är bäst för organisationen.
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud: Saken är väl den att man hela tiden jobbat på Cumiskey (antagligen) och redan när Salmela kom in var man nog relativt klar med hur det skulle bli med Cumiskey.

Hur hade det tagits emot om man nekat Cumiskey för att istället direkt skriva 1års kontrakt med en finsk KHL back som fick kicken för en fylleskandal (enligt rykten) och som inte spelat på en månad?

När vi sitter här nu kan vi ju lätt säga att det hade vare värt det, men när Salmela kom, var det någon som på rak arm bytt honom mot Cumiskey? Alla visste (nåja, hade på känn) att han var duktig, få hade nog väntat sig att han skulle vara såhär bra. Kan tala för mig själv att jag väntat mig en skicklig spelare med bristande inställning. Något han inte visat upp alls. =)

Få hade nog väntat sig att Sullivan skulle vara så bedrövlig också så.. Och om vi nu lyckas behålla Salmela måste vi bli av med Sully. Duger inte att ha honom sittandes på bänken.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

zigge: Ja och problemet är väl att det alltid är ett behov av cash NU! Då får man som organisation bestämma sig, ska man satsa på att bygga organisationen eller ska man släcka bränder. För det är samma pengar som antingen går till att släcka bränder eller skapa förutsättning för långsiktig stabilitet.

Är verkligen denna brandsvåda så akut som vi vill att den ska vara?
Jag ser bara en möjlighet för oss att värva Salmela och det är att Sullivans kontrakt slutar att existera.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Inom kort har Modo fixat kontot så insamlingen kan starta!
Kommer lägga ut information under dagen, under tiden jobbar vi med att färdigställa ett blad som ska skickas till företag, delas ut i FC under match och sättas upp på strategiska platser. Pengar kommer även skramlas in under match! Har ni kontakter som kan vara värdefulla så får ni gärna dra i dem!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
spud:Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men din Stiftelse/fond är ju isf man behöver planera på en 10 års sikt. Nu gäller det NU! Dvs snabbt få fram cash för en mkt oväntad värvning, som många säger vi inte V E T om den går i lås, vi kan bara hoppas. Själv ger jag gärna, det jag gett, vill jag INTE ha tillbaka, om inte tex Salmela går i lås, låt ev pengar ligga tills nästa värvning elr whatever, de behövs ju såklart alltid. 
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

J F K: Nu tror jag inte någon sponsor skulle gå emot Näslund om han sa att han hade ett bättre alternativ än Cuminskey. Det är ju inte direkt så att de sponsorer som gått in med pengar har profilerat sig jättehårt på att det var just de som tog hit honom. Så..

Nej det är klart jag inte vet, men om nu Salmela har uttryckt att han inte vill stanna i MODO så skulle Näslund inte ens prata om att förlänga med honom. Så jag gör mitt antagande om att Salmela kan tänka sig stanna på att Näslund gör detsamma. Men det kanske är naivt, vad vet jag eller du?  

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud: Och du vet självklart vem av de två som kostar mest? Om sponsorer öronmärkt pengar för Cumiskey så ska man köra över dem fullständigt och ändå värva Salmela? Det finns många hål i ditt resonemang!!!

 

Sedan skrev jag redan efter Salmelas första match att jag hellre kontrakterat honom än Cumiskey, men det är inte alltid så man kan välja.

Edit: Vad säger att Salmela velat skriva kontrakt med Modo på en gång för den delen. Det var väl lika mycket try out för hans del och han har kanske en agent som tittar på andra alternativ? Det finns så mycket som varken du eller jag vet någonting om och därför känns dina tvärtsäkra svar lite naiva.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

J F K: Vadå inte kunnat förutse? Man tog in Salmela på tryout innan man signat Cuminskey. och hade vi en plan att ta in Cuminskey kanske de pengarna bättre hade behövts till Salmela då hans spelartyp är det vi behöver mer. För även om Cuminskey är vass är han något överreklamerad i helhet. Han har absoluta spetskvaliteter men han brister i defensiven, vilket är en spelartyp vi inte behöver lika mycket som Salmela.

Nåväl. Jag hoppas åtminstone att en stiftelse upprättas och att vi som inte bor i upptagningsområdet får en chans att bidra annat än att ge vår support på bortaplan och framför TV.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

spud: Här handlar det om att man i princip redan använt sin budget och det dyker upp en möjlighet som inte var möjlig tidigare. Det låter jättebra att man ska ha en organisation som inte tillåter att en brand startar, men i realiteten går det i princip inte att planera för någonting sådant här.

Skulle man innnan säsongen handlat sämre (billigare) spelare så att det fanns en stor slant pengar över till sådana som Cumiskey och Salmela? Jag tycker inte det, för jag tycker att man ska ha en trupp klar tills man går på is. Nu har våra nordamerikaner inte varit så bra som förväntat och det är extremt lätt att sparka in öppna dörrar och säga att vi inte skulle värvat dessa, men innan vi hade facit på hand så VAR det bra värvningar allihopa.

Min poäng är att det inte går att ha en sådan här sak planerad. Vi hade en plan för att ta in Cumiskey, men hur i hela friden skulle Marcus och Peter ha planerat för att ta in en andra back? Skulle de köpt billigare spelare än Hedman och Lööv???

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Åke Westerlind: Varför är det en eldsvåda då? Jo för man har inte gjort rätt arbete innan.

Ligger grunderna rätt så uppstår inte eldsvådor och vi blir långsiktigt framgångsrika. Det är jävligt lätt att hamna i en sits där man som ledare släcker bränder och framstår som hjältar. Men det är i mina ögon det svagaste ledarskapet, där man inte skapat den korrekta organisationen som tillåter en brand ens startar.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
spud: Varför göra det enkelt när man kan krångla till det? Jag föreslår"KÖP SALMELA" post/bankgironummer. Det är bråttom. Det här är en "Eldsvåda"
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

Bad_Brett: Jag vill istället att en "MODO stiftelse" upprättas, en stiftelse vars uppgift är att genom dess avkastning stärka MODO.

Som start, så jobbar man hårt på våra NHL spelare och föredetta NHL spelare att bidra till en startplåt. Låt säga att man får in 10msek som start. Det är inte alls otänkbart att man över tid kan få 5-10% avkastning årligen, avdrag för inflationsskydd gör att den blir stark övertid och med ett kapital på 10MSEK som start så kan vi få ut 500'-1000' årligen till spelare.
Till denna fond kan vi som inte bor i stan, vi som nångång ev ska avlida skänka eller testamentera en summa årligen/månadsvis eller en klumpsumma när slutet har passerat.

Då får vi en långsiktig och planeringsbar för föreningen summa som täcker en spelares kostnader.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

popcorn:

En bättre idé på sikt är att erbjuda olika typer av medlemsskap i klubben. Det är sådant som får folk att öppna plånboken. För närvarande kostar det 300 kr att bli medlem och du får en massa luddiga förmåner som nyhetsbrev via mail och medlemsträff i Fjällräven Center vilket knappast är intressant för de som bor i Malmö.

Tänk er istället ett system med exempelvis tre olika medlemskap:

Bronsmedlem 300 kr: Medlemskort och klubbtidning

Silvermedlem 500 kr: Medlemskort, klubbtidning och "silverring". 200 kr hamnar i nyförvärvspotten.

Guldmedlem 1000 kr: Medlemskort, klubbtidning och "guldring". _Alla_ pengarna hamnar in i nyförvärvspotten.

Det går såklart att erbjuda andra "bonusar" än ringar, men poängen är att det ska fungera lite som en majblomma. Jag tänker mig någon enklare ring i fusksilver/mässing, men som ändå skriker MoDo Hockey och givetvis är omöjlig att köpa i souvenirshoppen.

Jag menar att detta skulle leda till följande resonnemang hos många supportrar:

1. Hmm, jag borde stötta MoDo och bli medlem. Få se nu, 300 kr, det är väl okej...

2. Men, om jag lägger 200 kr, så går de oavkortat till spännande nyförvärv och jag får dessutom en snygg ring som jag kan bära så att alla kan se att jag är med och stöttar klubben!

3. Fast det finns förstås en tjusigare modell... Jag vill ju inte bli uppfattad som någon som går in halvhjärtat! Och dessutom går alla mina pengar direkt till nyförvärv, istället för bara 200 kr.

Sanningen är att folk blir betydligt mer benägna att donera pengar om de kan boosta sitt ego på samma gång. Titta bara på Rosa Bandet-hysterin. MoDo har mycket att lära på den här fronten.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Kan ev. Bli blad i programmet ändå! Blir att snickra ihop en pdf!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Även kontaktuppgifterna! Sitter med mobilen och HS blir lite krångligt i menyerna!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
popcorn: Såg du mitt PM popcorn? Du får gärna maila brevet du börjat på!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Frågade om Modo kunde tänka sig att lägga informationsblad i programmen och logerna. Förstår dock Modo, stoltheten bor i väggarna
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
ULTIMAVICI: hur menar de via blad? blad i program, blad i loge eller beskrev de inte djupare? Tycker de att det är girigt så kan man ju hänvisa till SSK som basunerar ut insamlingskampanjer. Kan ha förståelse för att man inte vill verka girig men i det läge MoDo Hockey är idag så tycker jag att de ska tänka efter både 2 och 3 gånger innan de väljer att neka att marknadsföra en insamling. Alla vet att de har dåligt med pengar redan, ingen kommer hata dem för att de ber efter lite till.
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Tack så hemskt mycket! Modo meddelar att man för stunden inte väljer att marknadsföra kampanjen via blad i FC då det kan framstå som girigt att själva marknadsföra den! Det får man förstå!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
ULTIMAVICI: Har faktiskt ett halvklart mail som jag hade börjat med när Jimmy Svensson skrev till mig att du kontaktat honom. Har även skickat kontaktnummer till personer som kan hjälpa dig på plats i Ö-vik med infoblad, skramling osv. samt kontaktnummer tilll Lumberjacks kassör för att upprätta ett konto. Tog det i PM istället för att skriva ut deras nummer på nätet.
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Är det någon som har tid att sätta sig och dra iväg ett mass mail? Skulle vara bra om en person skötte detta så inte samma företag får flera!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

popcorn: Okay, det ska vi nog kunna lösa.

Mcfire här på hs jobbar på Comhem i härnösand, kanske kan hjälpa på något sätt.

om är centrumutvecklare i härnösand och ett jättestort modofan, kanske kan han bidra på något sätt, modohockey är väldigt stort i härnösand oxå så det ligger nog i utvecklingsintresset där.

Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Och om man är medlem i någon av supporterföreningarna kan man ju höra med ansvarig om en insamling!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Är det någon här som står i klacken och skulle kunna tänka sig att styra upp med några polare att gå med bössan innan match och i periodpauser och skramla ihop pengar?
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Är det förövrigt någon som bor i Ö-vik och kan tänka sig att sätta upp några lappar?
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
Berka: Absolut, dock är jag pappaledig tom. 20/10 så jag har ingen direkt möjlighet att komma i kontakt med de som jobbar på H-sandskontoret, det bästa vore om det fanns någon i Härnösand som skulle kunna ta på sig att sprida budpskapet hos de större arbetsgivarna. Tyvärr är intresset för hockey inte speciellt högt på Övikskontoret.
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
popcorn: Ang. Informationsblad i FC har jag redan mailat och frågat! Har dock ännu inte fått svar!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
popcorn: Mycket bra punkter! Har redan kontaktat de flesta jag kan komma på som kan sprida ordet! Hoppas att fler här hjälper till!
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013
popcorn: Ett tips är att även vända sig till företag i härnösand där majoriteten av alla hockeyintresserade är modoiter, typ Com hem som har runt 600 anställda och de flesta är ungdommar och där hockey ofta är heta samtalsämnen.
Kommentera

Sv: Örebro - Modo 5/10 -2013

ULTIMAVICI: Om detta sköts seriöst så är det ett riktigt bra initiativ.

Då jag själv nu bor för långt ifrån för att kunna gå mer än 2-3 ggr per år live så är detta ett riktigt bra alternativ om man vill bidra med en slant till klubben, dessutom garanterar ju dettta att alla pengar går direkt till sak och inte reduceras i mellanhänder etc.

Jag är självklart på.

Kommentera

1591772 · »