Zäta75: ja nu lär man väl sitta och se skiten i a f men hade ju varit så jävla mkt mer intressant att se den där urvattnade turneringen med EP40 i laget. Är hans försäkring så pass dyr då han är en storstjärna som fortfarande är ung? Hur faan hade de råd att ha William Nylander i laget 2018 i s f?
{9682}: Försök inte Ove. Vet nog hur en modoit fungerar. När ni börjar Oskarshamna er upp till en playin-plats, medan vi går sämre än förväntat, kommer gråtskrattgubbarna+foppasjälvgodheten ligga som ett töcken över Västernorrland.
{9682}: det är väl det som är problemet med vissa lag, ödmjukheten! Tycker mig se att Modo har kommit en bit på väg! Trilla inte dit igen bara, för då blir det HA!!!
{9908}: Om MoDo skulle snubbla upp så är strecket vår största motståndare och inte TIK. Vi har mjuknat härnere och ser snarare eventuella framtida möten med TIK som en kassako.
Sputnik: Ja detta är väl det enda jag ser som positivt med Modos ev. avancemang. Eftersom jag rätt tydligt erkänt att jag älskar att hata mina motståndare så vore det väl lite skenheligt att inte medge att just Modo står för en bra portion i denna kategori. Blir lite av en hatkärlek till deras upptåg.
Är väl ganska precis 10 år sedan vi fick ta del av det där. När vi var i HA var det absolut ett par heta matcher. Men var ju aldrig på samma sätt som i Elitserien. I HA var alltid vår verkliga fiende själva avancemanget. En förlust/vinst mot Modo var bara en grej på vägen. Nu, när bägge är så högt man kan komma, kan rivaliteten få blomma ut i fullskalig nivå igen!
OlliJanne: Ikväll ska väl ändå Modo joina oss efter nästan 10 års kräftgång i allsvenskan? Men som det brukar heta svåraste matchen är när man har matchboll och ska knyta ihop det. Vinst ikväll för DIF och de får vind i seglen och kan ta det till en game 7. Där kan allt hända som bekant.
Jag håller trots allt på Modo nu att de går upp så att vi får våra derbyn. Skiter i att vi går miste om Bernhardt. Vi hittar något bättre!
Tom Topp: Samma här, som uppvuxen i Harmånger-Hudikområdet så var det nästan bara brunassare. Fy f-n vad häcklad man blivit av dem under 50 års tid. Måste erkänna att en viss skadeglädje infann sig när de åkte ur....
Greven: Sedär, "Modo kråkorna" har gått mig förbi. Jag kan väl eg räkna först från 80-talet som seriöst supporterskap för min del och då främst som sagt från -82 och framåt. Och under hela 80 och 90-talet lyste all rivalitet med Modo med sin frånvaro. Av naturliga men inte helt smickrande orsaker. Skulle säga att jag känner större vämjelse inför Löven och LHC om jag nu ändå ska välja några lag jag tycker illa om
Nöjer mig med att röka fredspipa vid väl valda tillfällen. Säger ”Peace in our time” och gräver ner stridsyxan gentemot alla gamla rivaler genom åren. Tiden visar ju att mer eller mindre alla lag (och deras fans) får lida på sitt sätt förr eller senare. Perspektiven förändras med åren helt enkelt. Att t ex Brynäs under Ove Molin skulle åka ner i HA var nog bland det sista jag räknat med skulle hända.
Typ jämnåriga ja. Gissar att jag är ett par år äldre eftersom jag trädde in i tonåren sommaren 1980. Kort därefter vann för övrigt Timrå IK SCA-cupen för första gången. Krossade Nacka med 8-2 i finalen och Kjell Dahlin var i huvudrollen som jag minns det. Just denna ärofyllda cup är väl det bästa som Bobbarna har skapat. Gratis hockey på gångavstånd från hemmet. All heder för det. Hängde där i Gärdehallen varenda år i september.
Sputnik: och jag som var med på tidigt 70-tal säger Brynäs! Men nu ska man väl inte sparka på den som ligger! Det enda dom har kvar är snygga matchtröjor!
{9908}: Modo är rivaler och kommmer öka hettan i SHL nästa säsong om de går upp. Till och Med Dahlén har ju vackert uttryckt sitt "modohat". Eller hat och hat, man har ju i allafall saknat den där lilla extra hettan som MIF vs Rögle, Luleå vs Skellefteå, Brynäs vs Leksand haft, även FBK vs Frölunda är ju ett rivalmöte på sitt sätt. Det blir liksom en match med slutspelskaraktär mitt i lunken som sagt.
Vad gäller Mikenomad så försöker han nog hålla låg profil ifall frugan hans lyckas läsa hans inlägg. Vi vet innerst inne vad han känner för Modo. 😉
Olli Nomadinen : Köper det! Men visst måste det blivit påtagligt även för er generation med det decennium+ av modoröveri med vår geografiskt närmsta utmanande konkurrent?
Bobbarna ogillar jag mest för att jag mötte dem själv när jag spelade i Nolby/NSK. Just gällande Timrå har det mer varit gulligt när de försökt. Dock många kring mig som fortfarande går varm över minnen från hatmöten.
Olli Nomadinen : Jag är några år äldre än du är. Skulle vilja säga att det nog fanns en sekundär rivalitet till Modo på sjuttiotalet. Iom vårt förfall från och med 1983 somnade den rivaliteten in under 18 år. På sjuttiotalet benämndes Modo kråkorna, det öknamnet har väl helt försvunnit idag.
{9908}: Ja du är väl ca 20 bast yngre än mig så inte konstigt att du formades så, under en tid när rivaliteten mellan oss och Modo föddes. Före 2000 existerade den inte så det är en relativt ny företeelse. En gamling som jag har det inte naturligt i mig. Det vore som sagt annorlunda om vi pratade IFSH men det var länge sedan de var i en position där de rubbade mina cirklar
Smokey: I en tid där det blir mer och mer tabu att okynneslöst ogilla saker och personer, utan en otroligt analyserande anledning, så är jag väldigt glad att jag har hockeyn.
Hatar fan majoriteten förutom Timrå. På riktigt avskyr. Och jag älskar det!
Det här gullandet med Modo kommer jag aldrig ställa mig in i. Visst, vi har några trevliga kisar här ibland från deras supporterskara, och det finns alltid något ägg som klarar sig i en rutten kartong. Men empa glömmer aldrig. Minns 2000-talet som en tid av fantastisk Timråhockey, och ett monumentalt Modoförakt.
DJ Hemp: Ja vi är väl typ jämnåriga. Har mina första minnen i slutet av 70-talet, de stora idolerna sedan var ju Bulla, Pekka mfl åren i elitserien i början av 80-talet. Men formades på riktigt gjorde jag först efter uttåget -82. Som f.ö inföll samtidigt som jag trädde in i tonåren. En väldigt formbar period i livet
DJ Hemp: Fan. Är du på jakt efter Nobels fredspris? En annan hårt fostrad i skuggan av typ Socker Conny och 70-tals brutala NHL-slagskämpar i långa hårsvall utan hjälm med knogjärn gömda i handskarna, jag får slita hårt för att komma ifrån det grymma och förlösande hatet…
En annan som till och med skissat på faktaboken ”101 sätt att starta en fight”… Det är väl bara att boka in en kurs i hockeymys på Komvux:) Jag är faktiskt imponerad av din ömsinta storhet… Bra där.
Valde Timrå IK självmant. Växte upp i en period där föreningen började gå utför. Många svåra år är nog vad som krävs för att mitt hjärta ska slå extra hårt. Det är sedan gammalt. Har ingenting emot att det går rätt så bra nu heller.
Timrå Isstadion: Att knappt någon nämner leksand på lag man ogillar förvånar mig. Bland dom vidrigaste fansen jag stött på. Självgoda är bara förnamnet.
DJ Hemp: 1. Timrå IK (För att jag är kallad. Utvald. Minns inte ATT jag började supporta, bara att jag "alltid" gjort det. Så jag driver tesen att Timrå valde mig, inte tvärtom. Lite lagom ödmjukt sådär)
2. Modo (Det är så mycket trevligare stämning härhemma när det går bra för dem. I övrigt har jag inga direkta känslor där)
Skiter rätt ordentligt i samtliga övriga lag. De engagerar mig endast som motståndare till Timrå IK där jag önskar att det går bättre för Timrå än för dem
Imponerad av ja, men de är numera alldeles för stabila för att väcka de där riktigt starka känslorna för min del. Så de hamnar precis utanför min nämnda lista. Strax bakom lag som Boden, Huddinge och Troja/Ljungby.
Okej då. Har aldrig varit särskilt rädd för att dra på mig antipatier. Inte någonstans egentligen. De lag jag sympatiserar mest med har gemensamt att de ofta snubblat på målsnöret i olika sammanhang. Vill inte bli alltför långrandig.
1. Timrå IK - Kommentarer överflödiga.
2. MoDo Hockey - SM-finalen 1994, guldmissarna 1998-2002, den snöpliga sortin ur SHL 2016.
3. Luleå HF - Storhetstiden 1993-1997 med endast ett SM-guld som följd, den avgörande finalen 2022.
4. Malmö IF - Missade återtåg på mållinjen på 00-talet, har kämpat mycket i motvind, hatade av många.
Bubblare:
5. Brynäs IF - Antagonist på 70-talet, nu till slut degraderade, blir intressant att följa kommande säsong.
Garanterar att ingen i hela världen har något till övers för min privata lista, men vem bryr sig?
www.expressen.se/sport/hockey/shl/klubbarna-foljer-inte-regelverket-nu-agerar-forbundet/