1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597283 inlägg · 6213 ämnen

Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven

Sv: Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven
Lub: Utifall att vi skulle gå upp, så kommer det att krävas ett underverk av Nubben i värvningarna, om vi ska kunna hänga kvar.
Jämför man en final i SHL mot våran allsvenska final, så är det som dag och natt i tempo, fysik, intensitet mm mm.
Vår förstafemman bör vara en andra, kanske tom en tredjefemma i SHL om vi ska hävda oss.

Lodin kvar i en tredjefemma, Hartman, kanske Madsen och Liljevall i en Brunkarfemma.

Hardegård, Carlsson, Svensson kvar på backen. Filip kanske.

JJ kvar men faan om inte vi skulle behöva en ny förstamålis som kan stå på huvet som nykomlingar.

Flåt, vi är inte klara ännu. Bara spekulerar OM vi skulle gå upp....

Jag missade att Crandall fick matchstraff efter slutsignalen? Sa väl något dumt till domarna. Onödigt, men påverkar ju inte kommande match...

Smokey: Yepp, helt rätt. Här tas ingenting ut i förväg. Vi har inte vunnit någonting av betydelse än så länge denna säsong. Har känt mig trygg i större delen av slutspelet och helt ärligt så är det väldigt skönt att 4:e kedjan klivit fram och spelat stabilt i de två sista matcherna. De har ju spelat bra stora delar av säsongen, men nu får de också bidra med poäng. Som sagt ingenting är klart, men det är oftast bättre att leda med 3-1 i matcher än tvärtom.

Det gäller nog att vara påkopplade från start i morgon...

Vi har ett bra utgångsläge just nu. Ingenting annat. Viker mig inte en tum från den inställningen.
Uppladdat:

500x0-1e3b69e1-7f93-4c49-afb4-ba519051d989.jpeg

KulltorpsOlli: Bra beskrivet. Löven ser ut som man gjorde matcherna mot Modo & Väsby. Om det är sviter/påverkan av Corona att orken är slut eller inställningsproblem vet jag inte. Finalen har känts helt avslagen i matcherna efter Corona-uppehållet. Mot Karlskoga och Mora var det betydligt mer kamp, fart och känslor på isen. Trist för hockeyn och hockeyallsvenskans del att den sämsta matchserien skulle bli finalen kan jag tycka.

Nåväl efter 20 år utan SHL, kan jag inte påstå att jag saknar den ligan speciellt mycket. SHL är totalt profillös och urvattnad idag än vad den en gång var. Däremot hade det varit bra för Lövens juniorsida att få en superelit plats och man skulle stärka ekonomin ytterligare med 3-4 säsonger i SHL med arenarenoveringar som är nödvändiga. Viktigare än så är det i inte med SHL. Ska vi nån gång gå upp också ska det vara i en fullsatt hall, tomma läktare är så sanslöst tråkigt och avslaget. Jag ger Timrå max 2 år sen är ni tillbaka i Allsvenskan igen, era förutsättningar är inte bättre.

Pricken: Nu baserade jag mitt omdöme på finalserien mellan Timrå-Löven. Men det kan säkerligen ändras beroende vilka lag som spelar. Han är ju Liverpoolsupporter så det finns ju en hel del gott i den grabben. :)

I övrigt så är ingenting klart ännu. Nu laddar vi om inför en tuff match i morgon. En match i taget...

Jag ber att få återkomma angående diskussioner om nödvändig förstärkningar inför nästa säsong. Tar den diskussionen efter att HA finalen är avslutad.

Peace out...

Spock: Nära nu. Snart hemma igen! Trodde vi skulle mötas i hissen i år men icke.
Apropå hedrande i fönster och balkonger så var jag i Bergamo när Atalanta tagit sig till CL och de körde verkligen blå/svarta flaggor från balkongerna (med texten Grazie Ragazzi). Mäktigt!

Lub: Lars Lindberg neutral!?.. "host"
Skulle inte tro att Du säger samma sak efter en match mot SKAIK!!..

Önskar er lycka till i SHL!..
Dock tror jag personligen att det behövs en hel del förstärkningar, framför allt spelare med rutin!..
Det är liksom en annan sak att möta Tyrväinen mfl invid sargen!..

Idag gör jag som Freddan och kollar på repris från gårdagens match. Intressant är att för varje mål som ramlade in så blev Löven allt mer påverkad av Covid-19 (min tolkning av det som diskuterades av experterna i CMore). Den som är mest neutral är Lars Lindberg.

Analys av gårdagen, därefter fyspass innan vi börjar ladda inför morgondagens match...

Ha en trevlig dag allihopa, hälsningar från ett regnigt Umeå. ☕️🙂

Lub: Exakt! Det är snarare tvärtom, att vi egentligen skulle ha haft bättre utdelning om inte Poulin stått på huvudet i några matcher, speciellt första hemmamatchen och den första i Umeå.

{8179}: Jag delar din uppfattning. I min bok så står det 1-1 i turmål i denna finalserie. Det är väl helt enkelt så att Löven har en sämre defensiv än vad Timrå har... Det är ju inte så att vi gjort mål på varje chans under detta slutspel. Men Timrå har lärt sig läxan och sett till att trötta ut Poulin med många avslut och varit heta runt målen...

Perreman: Det är väl inte flyt bara för att man gör mål i slutet på en period? Flyt är som du säger 3-0 målet, inget annat.

Så länge vi spelar hockey så hade/har dom ingen chans. I 3e väljer vi att backa hem och spela på ledning, något som vi borde ha lärt oss vid det här laget att det inte är en bra idé.

KulltorpsOlli: Stort grattis till TIK! Nu är det klart. SHL 21/22! 🥳😁

Laken: Förvisso, men om han försnackar om allt annat än matchen så kan ju vi med gott samvete göra detsamma

thorwald: Skulle vilja påstå att det Löven vi möter i finalen, är mkt sämre än både AIK och Västervik. Det är en stor del till att vi ser bättre ut. Jag tycker fortfarande att vi slarvar minst lika mycket i passningsspelet mm, men Löven är för dåliga för att utnyttja detta.

Det strukturerade försvarsspel som både VVIK och AIK satte upp mot oss finns det inget av i Löven.
Löven kunde ta oss på fysisk spel, men när Rahimi och Hellström failade ut sig försvann det.
Känslan är sen match 3 att inte ens Löven trodde på detta.

Perreman: Som de brukar säga, bra lag har studsar med sig :) Visst vi har lite tur, men det finns ju en anledning - att vi äger mycket av spelet och skjuter dubbelt så många skott som Björklöven.

Johan J: Jag kan ju ändå hålla med om att vi med lite flyt igår, åtminstone med när vi fick målen. 2-0 i slutet av perioden, likaså 5-0. 3-0 var ett flaxmål. Men absolut, det är inte orättvist att vi vann matchen sett till matchbilden. Vi för spelet samtliga matcher hittills och har förtjänat segrarna vi tagit. Sen är väl Wallson lite extrem, hade vi haft varje studs med oss hade det itne slutat 6-2, då hade vi haft 9-0 eller något sånt.

Björklöven har blivit helt utspelade i fyra matcher men Wallson förnekar sig inte.

Verkligheten verkar ha hunnit kapp reportrarna på Västerbottenskuriren iallafall.

Artiklarna bakom betalvägg.
Uppladdat:

500x0-screenshot20210511-002852chrome.jpg

Känner mig riktigt stolt över grabbarna efter dessa fyra matcher. Mot AIK och Västervik tycker jag det har saknats en hel del, men det gör det inte längre. Vet inte om det är telepati, men det jag har efterfrågat och varit kritisk mot har också infriats nu mot Löven. Tyckte tidigare vi drällde med pucken - det gör vi inte längre(åtminstone inte under större delarna av matcherna). Tyckte tidigare vi var räddhågsna i anfallszon - det ser jag inte längre. Nu vågar spelarna hålla i pucken och utmana in på mål helt själv, detta har resulterat i kalabalik framför mål och att vi slagit in några lösa returer - strålande. Mer trafik framför framför mål - också bra. Och spelare som överraskar och ger 120% varje byte, tänker på linan Lindholm Madsen Bojjan mfl.

Inget är klart, det är minst en match kvar av stenhårt jobb och fokus i minst 60 minuter. Men visst ser det lovande ut.

Johan J: Bryter fortfarande mot direktiven i länsmans ögon. Se cruisingarna.

Vore så onödigt smolk i en eventuell glädjebägare.

Spock: 2 m mellan bilarna. Endast personer från samma hushåll i respektive bil.

Artic Joe: Vore coolt med en parkeringsklack, men det skulle bryta mot de regler som regionen önskar att medborgarna följer.

Har ju varit en hel del uppståndelse kring ett antal cruisingar, i andra delar av Sverige, på sistone. Dessa fick polisen bryta upp.

Bättre att satsa på hedrande från balkonger och fönster. Då kan inte resten av Sverige klaga på Timrå sedan. Var ju inte asgött med bussrute-skandalen.

RunarUp: Förbannade rättskrivningsprogram.
Men alla förstod ju att det skulle vara...
Ett gott omen!

En oförglömlig kväll i Karlskrona och kvällen när Elias fällde några glädjetårar i direktsändning för vår älskade klubbs skull.
Må det upprepas redan på onsdag!

BlackBay: Nu när vi är snubblande nära SHL är det inte utan att man undrar hur Lander tänker. Är det sanning i utlandsryktet, eller är det sanning men att han väntar in hur det går för Timrå först. Är det det sistnämnda så kanske vi fortfarande kan drömma om prinsens återkomst till hösten.

Bragd-Birger: CCCP Hockey.

{8374}: Ja varför inte? Parkerings klack skulle ju vara ett unikt sätt att heja fram laget. Det vore rätt coolt faktiskt.

söder över: Timråpodden
@timrapodden
·
9 maj
Podden är pausad tillsvidare pga privata skäl/omständigheter.
Mer info kommer inte ges, vänligen respektera det.

Varför poddas det inte från timråpodden?

Nisse på Mon or: han är väl reggade 3a hos Löven? Så isåfall får han ansluta. På samma sätt som vi har Volden.

2018
SM-Guld - Växjö Lakers
Uppflyttning- Timrå IK
Ett gott liv men?

Ahpl: Jag känner mig faktiskt tvärtom. Hade storångest på söndag förmiddag men nu har ett stort lugn infunnit sig.

Timrå har varit det bättre laget i fyra matcher av fyra så här långt. Löven har fått med sig en match på grund av en stjärnspelande målvakt och en hel del röta.

Nu kommer de tillbaka från ett avbrott med sargad backbemanning och får dessutom två ordentliga blåtiror på hemmaplan. Jag har jävligt svårt att se att det finns den där tron i Löven att de ska knipa tre raka nu.

Väl genomförd match idag, men det kommer behövas en tempohöjning nu på onsdag då Löven lär va taggad ut i fingerspetsarna. Jag säger som jag sa inför Vvik, ingen har nånsin vunnit en bäst av sju med 3-1 så nu blir det en kvällsbön och 48 timmars ångest innan de är dax igen. Gud va underbart med slutspel

Rallarn: ja precis!

Stort varmt grattis!

Tycho: Det här med att vinna matcher, det är fan ganska najs alltså. Framför allt när man, som supporter, slipper sitta med hjärtat i halsgropen och ångesten utanpå kroppen sista tio.

Tyckte att matchen blev så. Kontrollerat och avspelad på ett sånt där typiskt sätt för Timrå anno 2021. Harald gick igång på att Löven steppade upp i tredje. Men ingen annan än honom, inte ens lövenspelarna, kan väl missa att det mest troligt berodde på att Timrå mest var intresserad av en sak: att spela av perioden.

Fjärdelinans match idag va? Så jävla häftigt att se hur dom kliver fram och levererar. Boyce avslut får ju Mcdavid att bli avundsjuk. Nästan.

Imponerande gjort av laget - ingen nämnd, ingen glömd - att lyckas ligga på den här nivån utifrån förutsättningarna.

Nu har man satt sig i en jävligt bra sits. Men det svåraste kommer nu. Vinna den fjärde matchen. Slå in spiken i kistan. Dela ut nådastöten.

KulltorpsOlli: Det är inte bara det du pekar på i min mening.

Tycker hela konceptet har en besk smak och jag gör grimaser när jag tänker på vad egentligen SHL-platsen betyder?
Något av dom 13 kvarvarande (+1) kommer åka ner om ett år igen. +1:an löper väl störsk risk, samtidigt som HV71 har störst chans att gå upp (baseras enbart på förutsättningarna som råder och översätts till procentenheter). Samma procentenheter kommer konstigt nog tillämpas året efter det. Och året efter det.

Ser gladeligen att mönster bryts, men på förhand tycker jag det hela låter som en uttröttande spiral. Ser svårt ut att kunna tänka långsiktigt i svensk hockey, tanka en säsong och utbilda spelare låter omöjligt. Istället är nyckeln till framgång att "köpa" färdiga legosoldater (läs leksand) för att klara av säsongen. Bommar man där, kan shl-platsen vara förlorad (läs HV71).

Tankar och åsikter?

Grattis till Ludvig Nilsson och Emil P.

Sonnenberg: Kör Dahlen i båset på onsdag också. Ett vinnande koncept!

Timrå IK mot SHL!

KulltorpsOlli: Då var SM-finalen klar.
Kanske läge för Nubben att ringa och gratta EP till guldet och samtidigt höra vad han har för framtidsplaner när champagnen är uppdrucken.

{297}: Funderade varför inte Wallson testade att ta ut målisen med 5-6 minuter kvar. Kändes inte som de ens trodde/engagerade sig att de skulle komma ikapp efter powerbreaket.

TimraStockholm: Inte publikförbud, bara Tores restaurang som stängdes... det var 8 supportrar på plats...

KulltorpsOlli: Jo, det är inte såhär man önskat och hoppats en final skulle kännas, och då menar jag inte resultatet även om det såklart svider för mig.
Men verkligen trist :/

{297}: Har för mig att det är publikförbud där uppe i Västerbotten.

KulltorpsOlli: en grej som är lite märklig med löven: var är deras fans? Alltså i arenan, jag tycker det har varit knäpptyst i dom här två matcherna. Visst har resultaten inte gått deras väg men ändå? Normalt har dom ju ett väldigt starkt stöd hemma.

ionloo: Tror samma som dig att det är ett långskott.

Men dom kan ju försöka att ringa han vid halv 4 inatt ifall dom vinner så kanske han råkar lova något

En konstig final trots allt. Man är ju överlycklig över 2 nya segrar och drömläget man nu har. Inget talar för ngt annat än SHL just nu.

Men vilken avslagen final!
Inga tacklingar, lågt tempo ingen kamp. Allt det som en final ska vara.
Löven verkar helt ha fått pyspunka och Rahimis och Hellström matchstraff känns ju vansinnigt onödiga för Löven.

Konstig känsla alltihop. Finalen som försvann på något vis.

Men vilka mysiga mål man gör ikväll!

Jag såg med lite fördröjning så ni slapp mitt haraldgnäll ikväll... det gjorde inte min sambo...

Man mår bra iaf!

Tycker att löven visar bra vad som händer när man börjar lalla och mysa lite.

Dom får in några mål när man sänker garden lite.

Jag kan ta det den här matchen för man har en gedigen kontroll på helheten.

Timrå är bättre på alla moment och det känns tryggt.

Lindholms mål är sjukt fint! Hårt skott stolpe in och det enda pålle ser är BOYCE 23.

Dahlén gör exakt det han ska när Lundin visar att han kanske är ligans vassast tränade fysmonster och går på mål ist för sarghörnet.

Svensson sätter svinhårdaste backhanden i serien.

Boyce stänker upp i första krysset

Vesterlund slaggar in ett skott som med all önskvärd tydlighet visar att pålle är minst sagt mänsklig.

Men ändå:
RAGGEZ slagga i bortre krysset...

Da capo på onsdag tack!

Finns ingen anledning att dra ut på det!

Just do IT!!!!!!

Vinn!

usproperty: vilken nitlott det vore för han. Alla andra korkar upp och firar sm-guld i omklädningsrummet men han ska packa väskan och åka till Timrå för att spela i en final han är noll investerad i. Känslan säger att det är ett långskott

modomille: JT Browns late hit kombinerat med bentackling vid första målet är sånt som gör att Americanos är så avskytt av de andra lagen.

Bee: EP kan få fira dubbelt i år..

« · 2201492 · »