1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

578051 inlägg · 6216 ämnen

Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14

2238670 · » Till forumet


Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Jalasvaara:

Sam i modo tacklar en spelare i låg fart och utan hopp, en touch mot huvudet/hakan. Spelaren spelar klart matchen och efterföljande matcher utan hjärnskakning.

Detta är alltså värt en match mindre än en spelare som slår ner en annan så den får hjärnskakning.

Nej det är helt sjukt hur man bedömmer situationer som denna, den med sam och med login. Bara lägg ner skiten då dom inte gör sitt jobb.

Istället för att betala lön skriv några lappar med siffrorna 3,4,5,6 och dra sedan lott. Enklare och billigare och det blir tydligt för alla att slumpen avgör. Blir ju inte mindre orättvist än dagens system.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Sputnik: Man behöver just nu byta ut 6-7 st egentligen. Våran spets håller i dagsläget kanske 3-kedja i övriga SHL-lag men det är mycket begärt att ta in så många.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Villervalla: Jaha du tänkte så! Nja, nubben får nog ringa en murare om det här ska fungera
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Villervalla: eftersom alla lag utom Timrå verkar vara aktiva på marknaden så behöver vi tränare som får ut mer av laget,(även om jag tvivlar truppen räcker till) eller om det nu är Nubben som petar för mycket i allt och håller tränarna i koppel..
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
SebastianH: Det var inte det jag skrev, vi måste ha en av världens bästa målvakter för att detta ska gå.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Villervalla: Tycker Rajaniemi har uppfyllt det redan. Inte ens Lundqvist hade räddat upp nuvarande försvarsspel tyvärr..
😬
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Villervalla: Den som inte hoppar den är Timråit...
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Villervalla: Va? Målvakterna är den enda uppsidan vi har i år.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Hahl Bundy 2.0: Imorgon kommer jag oavsett stå på västra och försöka göra mitt för laget, spelarna behöver det också, hoppas på ett jäkla tryck och att vi hjälper laget till vinst över skansenpojkarna.

Till något helt annat, som laget är byggt behöver vi en målvakt som kan stå på öronen i varje match för att vi ska ha en chans, ingen skugga på dagens målvakter och jag hoppas att Sami kan växa ut till det men tveksamt.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
tjobba: Medgångssupporter? Ha ha... 😂
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Hahl Bundy 2.0: Medgångssupporter? Vi stöttar Timrå - i framgång och i fall!
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Bragd-Birger: Instämmer. Tänker inte heller se matchen imorgon. Mitt psyke är inte tillräckligt starkt för att genomlida ännu ett debacle. Man har genom årens lopp insett när det är dags för sitt eget välmående att hoppa över matcher.
Jag kan tyvärr inte se hur vi öht ska vinna en match till i SHL med tanke på hur det ser ut och hur spelarna agerar o spelar.
Dom har mycket att bevisa för att jag ska tro på det här... så illa tycker jag faktiskt att det är.

Det är min värld som rasar när det förloras på det här sättet. Det är vi trogna supportar som mår illa. Det är vår värld som går under. Det är ju bara sport säger en del... I mitt fall är det mycket större än så!
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Heisenberg: han spelar för anrika Djurgården..då kommer man undan med mycket..hatar det där jävla laget och deras anhängare. Hoppas dom åker ur i år..
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Heisenberg: Inte för att försvara Hollands agerande men varför släpper inte Styrman sin klubba och försvarar sig? Crosscheckar man en Canadick som sliter av en hjälmen så borde man ana vad som är på gång. Även i matchen mot oss så försöker han nå pucken istället för att försvara sig mot Alvarez tackling, naivt? Lider lite med honom, två förmodade hjärnskakningar på kort tid kan inte vara särskilt nyttigt.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Spock: Ja fyfan vad uppgiven man blir..
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Heisenberg: Det är ju tyvärr värre än att disciplinnämnden friar Sörensen, domarna och "situationsrummet" kommer överens om att inte ens anmäla det till disciplinnämnden. För tilltaget har "ingen rubricering"!?

Komplett citat:

"Men kring den här situationen mellan Djurgården och Leksand finns det i dag inte samma självklara regelverk."

Källa www.blavitakrigare.se/nyheter/domarchefen-vi-%C3%A4r-inte-%C3%B6verens
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
För övrigt blir jag extremt uppgiven över Disciplinnämndens bedömningar. Först i situationen tidigare i år där Sörensen tar ett nacksving på motspelaren när han drar ned bakhuvudet i isen helt medvetet och kommer undan med det, men även nu när Holland får 4 matchers avstängning när han genom ren misshandel skickar Fredrik Styrman till sjukhus.

Hade det varit en Timråspelare som gjorde samma sak hade det blivit minst 10 matcher, det är fan en garanti.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Bragd-Birger: Det som är ännu mer sjukt är hur mycket skott vi släpper till i skottsektorn trots att vi uppenbarligen försöker prioritera att hålla motståndarna på utsidan genom att täcka just det området i första hand...
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Sputnik: Glöm inte att Per Svensson hade en bentackling förra säsongen. Den lär ju dyka upp som "återfallsförbrytare" om han av någon anledning hamnar hos disciplinnämnden.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Bragd-Birger: "Igelkotten" haha. Tänkte också på den. Stämmer det att dom tränat in den är det ju bara pinsammare än pinsammast.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
thorwald: passivitet och avstånd till motståndarna är nyckeln här. Plus att man gör oerhört dåliga bedömningar i forecheckingen. Det är skitbra att gå in hårt mot motståndarna i uppspelsfasen och förhindra kontrollerat uppspel - OM man ligger nära från början och lätt kan skära av passningsvägarna. Gör man inte det - ge fan i att gå in med 3 fw djupt och riskera att bli överspelade. Hem med minst två gubbar och låt en fw checka.

Passivitet och avstånd då. Det börjar bli uppenbart att det nog faktiskt finns en reell tanke bakom Timrås oerhört märkliga spel i egen zon. Dvs att man ska styra bort motståndarna mot kanterna. Den minnesgode erinrar sig säkert att den här "igelkotten" faktiskt var riktigt framgångsrik senaste gången vi gick upp. Är det denna minnesbild som spökar i Freddanz hjärnor och utgör det Utopia vi siktar mot?

Isf är det nog dags för reality-check. Den taktiken funkar inte. alls. i SHL. Här är det stenhård press på puckföraren som gäller. Ligga nära, se till att hålla motståndarna ifrån skottsektorn, vinna kampen framför mål.
Det Timrå gör nu är någon form av 5-5-BP. Man är oerhört passiva och har alldeles för långt avstånd till motståndarna. Dessutom kryper man ihop absurt mycket så fort puckarna kommer ner djupt, vilket skapar enorma ytor från blålinjen och neråt.

Även om det är smärtsamt: kolla genom senaste två matcherna, och notera hur Timrå agerar i defensiven, från och med pucktapp i offensiv zon, och jämför med hur motståndarna agerar i motsvarande situation. Helt sinnessjukt.

Vi har spelat 8 matcher, men jag känner redan att mitt psyke är rejält skakigt. Jag börjar tappa all form av förtroende för det Timrå håller på med. Förhoppningsvis är det bara mes-sviter av PTSD från förra SHL-debaclet, vilket får mig att överdramatisera läget rejält. Sen vinner laget två, tre matcher och har defensiven som främsta adelsmärke, och jag får krypa till korsett och erkänna min pinsamma klentrogenhet. Det hoppas vi på.

Men: jag kommer ta en liten paus från matchen i morrn. Oerhört viktig sådan, men jag tror fanimej inte på det. Och jag känner redan att jag inte kommer att kunna hantera en förlust på ett moget sätt whatsoever. Så: jag kommer att kolla resultatet i efterhand. Blir det vinst: fantastico! Men jag kommer utgå från förlust.

Eller: brasklapp - om det framgår innan match att man beslutat sig för att göra om den hjärndöda komponeringen av backpar, så...kan jag nog tänka mig att kolla. Men chansen för det känns obefintlig. Vi får nog inkassera en 4,5 förluster till först.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
thorwald: som någon sorts tröst så vill jag minnas att det såg lika bedrövligt ut för två år sedan. I början av säsongen så levde vi på ett högeffektivt PP. Efter jul så började spelet falla på plats, och till slut så var vi en allvarlig utmanare till både löven och Modo om den där SHL platsen. Törs man hoppas på nånting liknande iår?
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
sargad: Jag kan bara jämföra med hur andra lag i SHL spelar försvarsspel. Det vi har mött är oftast en aggressiv check med 3 pers vid sargerna och 2 försvarare i slottet/som markerar. Det gör att vi får lite tid att hitta in i banan och blir fastmosade kring sargerna. Att det är en svår avvägning, ibland kanske. Men vi har ofta en så dålig check att vi sällan har ens två spelare på puckhållare vilket ger motståndarna mängder med ytor. Och det värsta är att trots att vi har 3 pers i slottet tappar vi ändå markering eftersom vi är så ihopkrympta där att vi missar spelare som åker runt/på sidorna. Kolla bara hur lite yta vi ofta får i anfallszon att jobba på. Det blir extremt jobbigt för oss eftersom motståndarna oftast ligger så nära.

Personligen tycker jag bara det här sättet att spela är alldeles för passivt. Checkar man fast motståndaren så kommer det inte bli lika många öppna ytor och därför behöver man heller inte markera lika mycket i slottet. Det gäller att vinna tillbaka pucken och täcka passningsvägar. Det gör vi inte nu..
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Sputnik: Helt sant. Det är väldigt överraskande att sådant som hänt förra säsongen gäller även in i den här. Framförallt när filmningen i sig var långt ifrån topp 10 i HockeyAllsvenskan förra säsongen. Lodin behövde till och med lagläkaren.. Men det gäller väll att se till att DIF inte hamnar på kvalplats, SHL/SIF vet ju hur det gick sist.

Tveksam till att förlänga cmore när det ser ut såhär med avseende på domare, kommentatorer, bildproduktioner, disciplinnämnden och "situationsrummet".
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Spock: Hade väl nån "huvudtackling" på Lövenspelare med som han fick avstängning för, på Zach Palmqvist tror jag det var?
Så 2 bestraffningar förra säsongen vill säga.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Rajaniemi i MÅLET
annars är dom dumma i huvet
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Jalasvaara:

Men hallå! Lodin hade juh en filmning i januari under förra säsongen. Det ligger till grund för att han är "återfallsförbrytare" och får därför en extra match. Sann, och sjuk, anledning men ändå /s


Imorgon blir det förlust, har ni aldrig sett en bortadomare så kommer ni hitta fyra imorgon från 18:00. SHL och SIF är på DIFs sida.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Holland medvetet slår ner en annan person och spelaren får hjärnskakning. Lodin träffar olyckligt med sin tackling utan att vilja skada någon vilket han inte heller gör och får då en mer match i avstängning?🤔
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
ionloo: behövs inte säga så mycket när det handlar om stockholmsnämnden


hoppas ni sätter dit dom på lördag, kommer hejja på er iaf!
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Smokey: Gissar att man i BIF o DIF dryftar exakt samma saker....

Byta coacher med Brynäs eller DIF för att det inte ska bli så dyrt?
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
sargad: I vilket fall som helst kan man inte rusa ut på en spelare (som redan är markerad) bredvid slottet och lämna gata mitt framför mål som Timrå gjorde på 1-0. Även om det inte står en motståndare där just nu så står han där om 0,8 sekunder och det har vi redan blivit straffad för flera gånger. Timråspelarna har inte tränat tillräckligt försvarsspel helt enkelt, rusar man två gubbar på en markering djupt i egen zon så är det givet att en motståndare kommer att bli sopren. Det är ageranden som på 1-0 som gör att Timrås försvar har clownstämpel på sig i SHL.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
ionloo: Fyra matcher på Holland alltså. Ja vad ska man säga.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
På lördag vill jag se

#35 (#30)

#27 - #33 - #39
#2 - #85

#19 - #78 - #94
#21 - #14

#10 - #52 - #81
#4 - #11

#23 - #29 - #24

Extra: #12

Utanför: #3, #38

Låt 23-29-24 ta första bytet för att sätta tonen. Olofsson och Bohm ska vara UTANFÖR laget, inte som extraforward/back. Ställer vi upp med samma gäng igen kommer jag tappa det. Levererar man inte ska man inte spela!! #kompisverksamhet
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
{thorwald m fl}: Det där med hur många som checkar mot puckförare är väl ett av de svårare besluten i defensiven? Avvägningen, när ska man jaga puck och när ska man ta bort ev. fria spelare i skottsektorn?
Vid Örebros 1-0 såg det ut som för många spelare jagade puckägande Öretspelare/tittade puck.

Men oavsett är det viktigt att den detaljen sitter och att spelarna på isen vet hur kompisen bredvid kommer att agera.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
danne80: Nä men nu
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Otto1: precis, senast i NHL hade han 19 p. på 80 matcher i Ottawa...
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Nisse på Mon or: Beror ju på vilken roll han har haft där också..
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
89 matcher i KHL, 35 poöng varav 18 mål.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Icingpucken: Är Pääjärvi den Timrå behöver? Nån målskytt har han inte varit de senaste säsongerna...
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Malmö lär släppa någon befintlig forward i sin trupp nu… Malmös centersida ser ut så här för närvarande:

Carl Söderberg
Fredrik Händemark
Pathrik Westerholm
Carl Persson
Christoffer Forsberg
Kalle Östman
William Von Barnekow

Sedan spelar vissa LW/RW istället.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
thorwald: Ingen vill vara gnällig, men alla ser ju samma sak. Det håller inte hittills, och då måste man ju få analysera det.

Övrigt:
Jag tror inte Fredan lämna pga sparken, det ska vara om han lämnar självmant.
Som sett ut hittills så vette faan om Wedda är till så mycket hjälp, det är en bra värvning absolut. Men det är ingen Gretzky vi får hem.

Jag har sett ohälsosamt många SHL matcher i år, med alla lag. jag bedömmer att vi ser särklass sämst ut, med Brynär/Djurgården strax före.
Lär bli 3 lag som släpar i botten i år som det ser ut just nu.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Laken: Att Malmö värvar Händemark borde ju betyda att de har gjort av med en hel del pengar. Det borde ju försvåra värvandet av Pääjärvi kan man hoppas
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Laken: Frans är ju klar för spel i Berlin, så han blir nog svår att lösa. Och vad Pääjärvi ska göra vet han nog inte ens själv, men visst är det så att det finns fler öppningar hos oss både formations- och lönemässigt.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
ionloo: Ökar det våra chanser att få F Nielsen eller Pääjärvi? Vilka forwards blir övertaliga i Malmö?
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
gustav9: Ante var väl inte delaktig i fiaskot sist i SHL?
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Nisse1: Tror inte det är freddan som är problemet utan bort med ante så usel backcoach
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Ser att Fredrik Händemark är klar för Malmö efter att han och Sankt Petersburg ömsesidigt sagt upp avtalet de hade. I de spekulationer som funnits kring Wedin så har det sagt att om kontraktet bryts av KHL klubben så erhåller han så pass stor del av lönen att det skulle bli en enorm förlustaffär skattemässigt att skriva på för en svensk klubb. Vid ett ömsesidigt uppbrott så måste förutsättningarna vara annorlunda med andra ord.

Nu är det stort önsketänkande att en liknande uppgörelse skulle ske med Wedin och han har säkert erbjudanden från Europa om så blir fallet men det finns iaf en möjlighet rent teoretiskt om de skulle bryta i samförstånd.
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
ionloo: svårt att veta med säkerhet vad enskilda individer tycker om tränaren men vad är det egentligen som talar för att Freddan klarar av uppdraget? Visst, han har tagit upp Timrå i SHL två gånger (eller om Dahlén gjorde det) och det ska han ha cred för men just nu går han i redan upptrampade fotspår. Han har ett facit i SHL sedan tidigare och det är inte smickrande.

För en bonnsupporter ser det dessutom ut som att han gör ungefär samma misstag som sist, han verkar inte vara speciellt flexibel med formationerna, han kör vidare på saker som bevisligen inte funkar (Schweizerosten i målet sist vi var i SHL och Zajac/LaLeggia nu).

Det hade varit enklare att ha tålamod om han åtminstone kastade om i backparen, spelade rajan när han är het istället för att ställa JJ i målet osv. Är det en fråga om att inte vilja stöta sig med spelare/ledning?
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Jag var där i går. Jag led i går.

Dessa spelare och ledare kan faktisk spela ishockey. De flesta är välbetalda heltidsproffs på just hockey faktiskt.

Just nu är det något som är jäkligt knas med just den biten.

Det fallerar i det mesta vad anfall heter, det brister i försvar och markeringar. Finns det någon spelidé? Då får den just nu typ Monty Pythons OS-tävlingar för förvirrade utan lokalsinne mm. att se riktigt strukturerad ut.

Spelarna och ledarna i Timrå IK får bra betalt för att ge allt. Vi får inte ett öre. Men vi ger massor till Timrå IK. Vi ger pengar! Vi köper supporterprylar, vi reser, vi köper biljetter, vi sponsrar...

Vi vill ha något tillbaka!

Vi vill ha hjärta, Vi vill ha närvaro! Vi vill ha kamp! Vi vill ha jävlar anamma! Ge oss det! Och du blir en älskad spelare eller ledare även om man förlorar 10 matcher på raken.

VAKNA TIMRÅ IK
Låst ämne

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2021-10-14
Freddan sitter nog säkrast av "krislagens" tränare. Jag är inte beredd att ställa mig i någon avgångskör. Jag tror inte han har tappat spelarnas förtroende (än) och även om botteninsaterna präntat sig fast på näthinnan så har det ju sett riktigt bra ut stundtals också. Det har väl aldrig hymlats med att det här laget kommer få slita för sina poäng, de segrar vi tar den här säsongen kommer i mångt och mycket vara uddamåls och efter stor arbetsinsats av hela laget. Den arbetsinsatsen lyste definitivt med sin frånvaro igår hos de flesta. Imorn blir det tre poäng! Det blir en lång säsong om man ska börja lida redan nu :)

Förövrigt så hoppas jag som många andra att Rajjan får stå lite matcher i rad nu och känna något slags förstamålis-förtroende, han har visat mer tendenser att kunna vara tungan på vågen än JJ hittills och det måste utnyttjas.
Låst ämne

2238670 · »