1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577860 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01

« · 2382780 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
sargad: Valde att belysa just backarna för att det är oftast därifrån man startar sina anfall, när jag pratar om långsamma backar menar jag även i tanken, inte bara benen. Snabba och och träffsäkra pass på forwards som kommer med fart är A och O för ett fungerande anfallsspel. Sen lägger jag inte hela skulden för vårt hackande anfallsspel på backarna, forwards har sitt ansvar också. Det finns oerhört mycket att jobba på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
DenRöda: Jag förstår helt ärligt inte den här tron på islossning. Islossning för mig är nåt som sker efter att man en längre tid fått ut kraftigt mindre än vad man till synes presterat.

Hittills tycker jag absolut ingenting talar för en islossning och att vi snarare fått bättre betalt jmfrt med våra prestationer. Det mesta talar i nuläget snarare för att vi är återbetalningsskyldiga sett till prestationerna.

Alla som stirrar blinda på vår laguppställning, och det är många....dessvärre känns det som att även laget själv gör det, bör försöka slå hål på den bubblan och kliva ut i verkligheten.

Grovt sammanfattar jag det här laget hittills som följer:
Usel puckbehandling, orutinerade spelarinsatser man-man på isen och naivt spelsystem
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Sputnik: Jag tror inte att Lakens förslag på mer utspridda kedjor kommer att ske. Ante och laget har bestämt sig för att ha två toppkedjor med mestadels hemvändare och då blir det så. Tror att det kan bli riktigt bra bara de får spela ihop lite mer. Det drar mer publik också. Givetvis inte om vi förlorar hela tiden men det kommer vi nog inte att göra.

Däremot tror jag man kan testa att flytta spelare inom de två toppkedjorna tills man hittar kemi. Jag skulle vilja tex vilja se Dahlen med Wedin eller Pettersson. Hanzl och Dahlen har bra kemi redan så de bör fortsätta i samma kedja.

Mitt förslag:

Petterson - Lander - Halloran/Hartmann
Dahlen - Hanzl - Wedin
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: Vi ledde ju skotten rätt kraftigt redan innan Färjestad började att spela på resultat. Sedan att många skott inte var jättefarliga är en annan sak.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Olle: dom lär komma ut hårt! Det gäller att JJ står på huvve och att vi har lite tur med domsluten! Örebro hade det jobbigt från början, men orkade stå emot. Sen i tredje tyckte jag att dom tog över!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Olle: Jag tror på islossning. Timrå vinner 5-1
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Tom Topp: gissar på slakt mot Skellefteå. Dom kommer från en förlust mot Örebro där dom bombade på allt och dominerar spelet men ändå bara får med sig ett poäng. Poäng i den matchen räknar jag som ett mirakel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
kattan: Det är väl inte primärt backsidan som haft störst problem inledningsvis?
Ja, vi har flera långsamskrinnande backar men det är endast någon enstaka av våra 13-14 forwards som hittills haft mer speed under grillorna än våra backar.
I punktform identifierar jag som lekman att detta måste åtgärdas för framtida framgång:
- Få h e l a laget att sitta ihop under större delen av matcherna.
- Mer speed i åkningen från framför allt forwards.
- Fler som deltar i det fysiska spelet och vinner dueller.

Positivt så här långt:
- JJ
- Sheriffen, vår viktigaste back i konkurrens med Lalle
- Dahlen är inblandad i mycket framåt
- Halloran har varit bättre än vad jag förväntade
- Trots hackande spel har vi hittat vägar att ta poäng, vilket jag benämner Lander-effekten.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Det som glöms bort i diskussionen är att vi mötte ett supertaggat Färjestad! Och slog dom av på takten eller blev dom trötta? Själv tror jag att man rent mentalt inte orkar spela som FBK gjorde i första. Men när dom gick ner sig lite, så gjorde Tomkins en utav sina bästa matcher den här säsongen! En grej till var att dom var mycket bättre på att hjälpa sin målvakt, dom var oftast tre eller fyra framför Tomkins och gjorde det trångt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Kerstin_k: Malmö har slagit SAIK ett antal gånger nu på bortaplan så ingenting är omöjligt. Gäller att tro på sig själva och sitt eget spel samt minimera misstagen och onödiga utvisningar.

Om vi ska besegra SAIK så måste vi se till att stoppa deras heta spelare just nu: Jonathan Pudas, Oscar Möller, Richard Hugg, Jonathan Jonsson (ex Modo) och Max Lindholm. Dessa ligger alla i topp 10 i poängligan!

Däremot så ligger SAIK keepern Gustaf Lindvall endast på en 13:e plats i målvaktsligan så skjut på allt som rör sig!

En seger mot SAIK skulle höja självförtroendet rejält och det är precis vad vi nu behöver. Med riktigt hårt arbete, disciplin och lite flax så kan det gå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Godmorgon. Jag saknade Alvarez
Over and out
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: Vi har varje period mest skott på mål. Men jag är med dig. Det blir lite för avlångt. Det är som om backarna inte riktigt följer med heller för rädslan av sylvassa kontringar. Sen såg det stundtals ut som att våra vingar försöker gå 1vs1 in i zon istället för att åka med fart runt färjestads backar.

Jag är i den åsikten att med tur och flyt så hade det kunnat stå 3-2 till oss efter första perioden. Den turen fanns inte riktigt. Första delen av 2a är dålig den också. Vi blir bortplockade väldigt ofta. Andra delen när det står 1-4 så blir Färjestad lite tröttare och ser ut att slå av takten lite för att behålla just 1-4. Överlag måste vi spela mer samlat, alla spelare åker skridskor konstant
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: Ja jag är helt inne på din linje av formationer också. För mig jag skrev under Växjömatchen att jag ville Walli skulle upp i hiarkin den matchen, då han var en av få som lyckades etablera tryck. Om vi optimerar kedjorna så skulle vi kunna få 3 riktigt bra kedjor som är intensiva och kan vara produktiva.

Våra hemvändare har stora klubbhjärtan och jag hoppas och tror de kan sätta sin prestige åt sidan och ta en roll som gynnar hela laget om så behövs.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: vi tappar in i helvete med puck i mittzon. Kladdar med puckfan i onödan. Enkelt och rakare spel. Backarna måste kunna slå bra pass på bladen, inga jävla rullare som studsar över bladet. Och forwards måste lära sig åka skridskor och komma med fart in i offensiv zon. Och väl där jobba som fan på puck. En gubbe framför mål och skjut så fort läge ges. Smacka in returer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
DenRöda: Vi kommer ju inte ens in samlat i offensiv zon. Vi har enorma problem med första passet och att ta oss igenom mittzon. Att vi vinner skotten kan ju bero på att FBK slår av lite på takten efter 4-1 också. De spelar av matchen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
DenRöda: det ska alltid stå nån framför buren då vi är i offensiv zon.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Nu har jag som älskar statistik, amatör som jag är ändå, stämt av matchen. Vi var bättre än Färjestad igår. Puckinnehavet slår vi Färjestad stort. Vi har högre Corsi. Mer skott.

Det Färjestad var bättre igår på var effektiviteten, några fler skott inom skottsektorn.

Det som var skillnaden igår på lagen var att Färjestad spelade mer uppoffrande framför sitt mål. Det var 5 spelare som gjorde allt för att pucken inte skulle komma in i skottsektorn.

Vi var inte nära där. Det var mindre kamp i våran defensiv zon. Om vi ska fortsätta spela offensiv hockey, så måste vi fortsätta röra på oss och skapa tryck i motståndares zon. Färjestad blev jättetrött där i slutet iom alla Icing-situationer.

Jag vet att Timrå kan ha puckinnehav och skapa enormt tryck på motståndarna. Men då krävs det Attackskalle!

Vi kommer att behöva trötta ut Skellefteå på Torsdag. Det är det enda sättet att vinna över dom just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
snushane: Lander stod där några gånger dock. Men bara vid PP och några få gånger i 3e.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
DenRöda: såg ingen igår som vågade stå framför målvakten och skymma. Krävs sin man att stå där med puckarna vinande runt hövve.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Saknade faktiskt Alvarez igår. Han är rätt osynlig i de mesta lägena. Men framför mål är han fantastisk.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: Håller med. Det skulle kunna bli riktigt bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Captain Crash: Att stuva om lite vore nog inte helt fel. Bara för att de två första kedjorna ser ut som ett dream-team på pappret betyder ju inte att de funkar optimalt tillsammans. Eller är ganska säker på att de inte gör det efter att ha sett de inledande matcherna. De riskerar även bli "de där hemvändarna som underpresterar" och de andra kedjorna som överpresterar. Nä bättre mixa lite och låta varje enskild spelare bekänna färg. Var och en av spelarna har sin styrkor och svagheter som behöver kombineras på ett klokt sätt så de matchar varandra och bildar en synergieffekt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Laken: Helt inne på din linje, kanske inte kedjeuppställningar för där är jag oduglig och tänker inte ens försöka mig på nåt, utan mer att inte tänka så ”top-6 ska spela tillsammans”.

Ex. Hartmann hamnar ju lite fel, OJ likaså. Och Walli. Helt omöjligt att få ut max av laget med att 14,51,57 måste spela tillsammans. Absolut en läckerbit på papper men det sänker totalen när vi därigenom får och har outnyttjad potential på spelare i ”bottom-6”.

Mer ”top-9” eller ”top-12”-syn alltså.
Mer lag, mindre kompiskedjor.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Dags att överge tanken med två hemvändarkedjor. Mitt förslag till ny uppställning:

Dahlén - Hanzl - Walli Walterholm
Johansson - Lander - Hartmann
Pettersson - Blomqvist - Wedin
Andersson - Lundin - Halloran

Extra: Alvarez, Boyce-Rotevall
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Sputnik: ja de känns inte som någon kedja har extrem kemi än. Jag skulle ha kört som idag med byt plats på hazze och lander. EP och wedda känns mer tvåvägs och rejäla än hallon och dalle
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Sen kittlar tanken lite att se hur Jonte och Emil.P skulle kunna uträtta ihop. Nått sånt här om man får spåna som alternativ. Speciellt eftersom både Dahlén och Emil.P är rätt skottvilliga och Hanzl som vi vet gärna gärna hellre passar än skjuter själv.

Dahlen-Hanzl-Emil.P
Oliver.J-Lander-Halloran
Wedda-Andersson-Hartmann
Alvarez-Lundin-Walli/Blomman
Boyce
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Nått sånt här kanske.

Oliver.J- Lander- Emil.P
Dahlén-Hanzl-Halloran
Wedda-Andersson-Hartmann
Alvarez-Lundin-Walli/Blomman
Boyce
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Sputnik: Jupp. Wedin är nog en sån spelare som kan funka i en sådan konstellation. Både Andersson och Hartmann är ju två riktigt bra medspelare.

Edit. Aha.. jag har alltid gillat tanken på att Wedda får en lite större/mer framträdande roll där han får gå på avslut istället för att spela med andra spelare som gillar att hålla puck. Både Hartmann och Andersson är för mig sådan spelare som inte gillar att kladda/skönaspela sig fram till avslut, tror det kan passa Wedin, men kanske även OJ.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Tanken var att Wedda kanske kan gå ner och spela in sig i en 3:e kedja, men efter ha tänkt till så kanske det är bättre att ta in Omiver i en 3:e kedja ihop med Andersson och Hartmann.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Sputnik: Glömde nämna Oliver, men han är absolut värd att nämnas, håller helt och hållet med. Han visade kampvilja och gjorde många nyttiga saker denna match. Riktigt kul att han spelar fysiskt. Går in helt respektlöst i närkamper, det uppskattas. Han har skapat endel farligheter också den tid han fått på isen såhär långt i serien.

Förhoppningsvis smittar han av sig på våra stjärnspelare att också ta kampen där ute.

Frågan är vem han ska peta i en första eller andra line?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Kerstin_k: Jo jag håller med om att Ante har endel att bevisa. Han verkar mest kritisk mot domarna hittills. Sedan var han mer realistisk nu mot FBK och gick in på att man dräller med puck för mycket. Men min fråga är har de analyserat varför det blir såhär? Som jag ser det spelar man alldeles för svårt och litar inte på sin egna förmåga. Både i uppspelen och vid avslut så passar man hellre svåra pass/duttar än att spela enkla pass. Tycker mig också se att man är omedveten om sin omgivning bär man väl får pucken, blir liksom panik istället för att man bestämt sig innan för hur man vill spela.

Att man gör på detta sätt måste väl ändå vara ett systemfel, hur man har kommit överens om hur man spelar upp pucken mot ett samlat försvar? Kan inte se det på något annat sätt. Eller så har man tränat på ett sätt som kanske funkar mot vissa lag men inte mot andra. Som jag ser det angrep man problemet helt fel mot både Växjö och FBK iaf. Uppenbarligen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Skall man vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att Oliver.J visat mer anamma än flera andra i Topp 6 uppsättningen, vad gäller ta för sig i det fysisk och kamper kring sarger etc. Tycker det är dags han får visa upp sig ordentligt och testa att få spela i nån av topp 2 kedjorna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Kerstin_k: Ja säg det. Jag tror förvisso inte våra stjärnor är milsvid bättre än spelarna i andra lag. Hade vi haft 5 st Lander hade vi kanske varit märkligt att vi inte är bättre mot FBK, men nu har vi en. Eller Dahlén eller EP för den delen.

Dahléns spel bygger ganska mycket på att vi etablerar ett tryck i motstådarlagets zon. Man såg ju idag hur han glänste när vi fick fast pucken. Att ta in pucken i offensiv zon är väl inte hans styrka direkt och där behövs andra spelare som kan bidra med det. Både Lander och EP har haft svårt med detta mot bättre lag, de blir lätt ensamma. Där tror jag de skulle behöva bättre understöd. Halloran har tyvärr också bekymmer med detta trots endel bra försök.

Jag saknar den där forecheck-aggresiviteten man såg stundtals förra säsongen. Erik Andersson, Walli, Lundin och några till drar detta last mest, men varför kan inte "stjärnorna" lägga ned minst lika mycket tid på detta? Det är en liten besvikelse för mig. Man tror kanske man ska spela tjusigt istället för att göra grovjobbet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Olle: Jo absolut. Man kan förvänta sig mer av dessa spelare. Sedan tror jag dock inte det för den skull förändrar allt och gör oss till ett mycket bättre lag jämfört med förra säsongen. Vi har ju i stort sett samma grund, minus några som lämnat och några som tillkommit.

Hur man tar sig an omställningar om det är så är offensiva eller defensiva så måste det bli bättre. Men jag ser det inte som att det bara är enskilda spelares fel, utan att man kanske tränat på att spela på ett visst sätt som inte funkar. Varför tar man sånt tid på sig i uppspelen och drar svåra passningar t.ex? Varför envisas man gå längs sarg när det finns ytor i mitten? Varför chippar vi så sällan, och bär vi väl gör det har vi bara en spelare som går för pucken, de andra är långt bakom.

Omställningar har varit Timrås stora aber hela denna säsong hittills. Spelet i egen zon ser på det stora hela bättre ut, även om vi krymper ihop för mycket i BP. I offensiv zon när vi väl får ett etablerat spel ser det också ok ut, även om vi borde gå på avslut oftare. Men det är omställningarna vi har bekymmer med och också därför vi drar på oss onödiga utvisningar. Offensiva utvisningar kommer utav att forwards känner sig stressade av att behålla tryck, då de vet att det tar lång tid för understöd att komma.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Egentligen är väl målsättningen att nå en 8-10 plats inte orimligt och enligt förväntningarna.

På förhand hade vi en svag målvaktssida och en tunn backsida. Fine, det var den givna handen inför säsongen och något som drar ner förväntningarna. Men forwardssidan är något i hästväg, i alla fall när det gäller Timrå ik. Våra två första kedjor är god nog till vilket lag som helst nästan i SHL.

Det är där det blir kortslutning i min hjärna. Vad är det som gör att etablerade spelare i Europa inte klarar av att spela ett rakt och enkelt spel? Hur kommer det sig att våra stjärnor dräller puckar i defensiv zon, i offensiv zon och vid varje linje? Hur kommer det sig att våra stjärnor inte kan etablera tryck och skapa långa anfall? Hur kommer det sig att våra stjärnor tappar markering och bjuder på indianare när FBKs inte gör det? Kunnandet har dom ju uppenbarligen från andra lag och ligor. Lander mvp i slutspelet i khl, exempelvis.

Jag hade inte förväntat mig vinst i varje match, långt ifrån. Men jag hade åtminstone förväntat mig att stjärnorna skulle hålla uppe nivån i spelets samtliga moment och på så sätt få med sig övriga så att den generella kvaliten blev högre. Det ser man ingenting av nu, och DET gör mig besviken.

Spelet har varit ganska risigt i alla matcher. Man saknar ett grundspel, en tydlighet och en röd tråd. Det ser lite ut som det gjorde ifjol, faktiskt. Skillnaden är väl att man lyckats tagit nån poäng tack vare individuella prestationer. Men mer än så är det ju inte.

Den som kanske har mest att bevisa är Ante. Det delade ledarskapet var ett jävla fiasko ifjol - men varför ser det ungefär likadant ut nu då? Varför ser man ingen förbättring i spelet mellan matcherna? Varför är det så ostrukturerat?

Åh, va fan. Det ÄR tidigt på säsongen och allt det där tjafset. I know. Men nog fan ska vi kunna möta FBK och SAIK utan att man på förhand vet att det blir torsk? Nog borde det finnas en liiiiten gnutta hopp om att lugga motståndet på poäng? Man vet ju redan nu att SAIK har tre enkla poäng nästa match och det gör mig förbannad. Framför allt när Timrå har det bästa laget på åratal.

#nogmedgnäll
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: spontant känns det rätt sjukt att vi värvar landslagsspelare från KHL och NHL men ändå ska behöva vänta på att dom ska hitta ”nivån”.

Jag tror inte nån här förväntar sig att Timrå ska bli något topplag i år men när man gör dundertabbar i försvaret samtidigt som offensiven lyser med sin frånvaro, då får åtminstone jag flashbacks från förra säsongen och vi alla såg ju hur lång det räckte. Jag tycker man kan förvänta sig en nivå högre än den bottenlagsstämpel vi har över oss just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Zoogin62: Ja ett fall framåt och skulle vi satt straffen och ett par andra klara lägen så hade det varit match helt klart.
Tilläggas skall ju att när vi började äta oss in i matchen spelmässigt så hade ju FBK redan ledning med 3 mål och började spela på ledning. Därför känner jag att man kan bli lite lurad på att vi skapade så mycket framåt sista delen av matchen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Håller med, men angående Wedin, så måste vi ha lite tålamod! Herregud, karln har ju bara 2 matcher i kroppen efter rehabiliteringen!
Dansa er, det kommer!❤️🤍❤️🤍❤️
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Labban: Fast dom flesta här inne har ju tippat oss på den under delen av serien om vi ska vara riktigt ärliga, att många trott att vi ska vara ett topplag är inte sant.
Vi har rätt många nya spelare och man ser liknande tendenser från fjolåret i spelet 5 mot 5, där man bara åker utsida försvar och det händer egentligen inte så mycket, det torde vara tämligen enkelt att göra en analys på vad som är galet med facit i handen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Rico01: Kan Per Svensson driva genom mittzon borde våra namnkunniga forwards också kunna göra det. Skulle gärna se av vi driver eller chippar mer än att slå lättlästa passningar. Tar alldeles för lång tid innan uppspelen kommer och motståndaren väntar bara ut oss. När jag ser hur FBK jobbar så jobbar de samlat och någon av deras snubbar driver på egen hand eller passar ut på en ledig kant. Men det börjar hela tiden med att de har en kille som skapar ytor med snabbhet genom mittzon. Sedan får de såklart det enkelt när vi faller ned så lätt och inte gör tillräckligt för att stoppa dem vid blå.

Anton Wedin har förmågan att driva med puck själv och även Hartmann och Halloran. Wedin lyckades ett par gånger denna match men det var lite väl få gånger och Hartmann har en tendens att fastna i sargen istället för att vika in i mitten som Wedin. Halloran är snabb, men kanske inte lika avig som Wedin när han väl stöter på en försvarare och fastnar även han rätt enkelt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
kulltorp: Ja allrahelst i offensiv zon, nu har ju våra så kallade stjärnor svårt att få fast pucken allt som oftast och står på hälarna. 2:a på pucken i de flesta närkamper för att behålla trycket. Ja eller att ens transportera in pucken ens.

Min kritik är inte att vi inte vinner över Färjestad, det är att det var lika öppna spjäll bakår och svårt att etablera offensivt spel mot förmodade bottenlag som HV och LHC också.

Det är också rätt uppenbart att vi behöver en backgeneral som klarar av tempot i SHL och kan lyfta många minuter, men också är rejäl i kamperna framför mål och håller rent där.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
kulltorp: Är lite förvånad! Tycker att senaste matchen är ett fall framåt. Vi vinner skottstatistiken stort, vi har i och försig hemmaplan, men ändå som sagt betydligt bättre än matchen mot HV!
Vill inte säga att det var perfekt, men man måste även inse att vi spelade mot regerande mästarna!
Det här kommer att bli bra! Ge det lite tid, och som nån sa, "vänta till 12:e omgången innan du sågar"
Jag är inte orolig!🙂
💥❤️🤍❤️🤍❤️💥
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Jag hade på riktigt förväntar mig mer med dessa återvändare.
Jag kanske inte tänker på poängen, utan det spel laget presterar.
Utan en storspelande JJ så vette faan om vi haft ngr poäng.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Effektivitet är väl det enda som räddat oss så här långt när spelet inte fungerar i övrigt. Problemet är inte effektivitet, det är att vi inte öht kommer genom mittzon när motståndaren stänger ner. Resultatet blir då att anfallsspelet stannar upp och motståndarna kan enkelt ta pucken och vända spelet. Vi får alltså inte några längre anfall. Vet inte hur många gånger jag sett en Timråforward få pucken i mittzon och verkar närmast chockad att den kom till honom varpå han schabblar bort den. Försvarsspelet som det snackades så mycket om är som ett gäng yra höns som ska försöka göra det vackert och spela sig ur zonen istället för att få bort puckjäveln. Poängskörden tycker jag faktiskt är för hög mot för hur spelet sett ut. Slutspel är bara att glömma om det ser ut så här resterande säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Ja..många här verkar ju tro att vi helt plötsligt ska bli ett topplag bara för att vi fått in ett gäng bra spelare. Det är inte riktigt så det fungerar. De vi fått in håller teoretiskt hög klass, men då måste man komma ihåg att de andra lagen särskilt topplag som Skellefteå, Färjestad mfl har minst lika bra spelare framåt om inte bättre. Sedan har de bredare lag, medans vi har ganska många som kanske är precis på gränsen till SHL-nivå. De har även spelat ihop i många fall flera år, medans vi har nyss börjat den resan.

Jag tror också Timrå får kämpa i botten, men jag tror inte det behöver vara någon katastrof i sig. Klarar vi det har vi en rätt fin stomme att bygga vidare på. Om några år kanske vi når slutspel, det känns rimligt om allt vill sig väl.

Sedan tror jag Timrå har ganska mycket mer uppsida att plocka ut jämfört med många andra lag denna säsong. Men det krävs hårt jobb och träning för det. Ledarna i laget inkl tränarna måste också leda laget i rätt riktning. Vi måste bli mer fysiska och ha bättre attityd, då tror jag det kan bli bra. Jag tror inte alls spelarna är nöjd med dagens förlust och jag vet att många av dem känner revanschlusta redan nu inför nästa match. Det tar tid att skaffa rätt karaktärer i ett lag och den resan har precis börjat för oss.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Sputnik: Back måste in och hoppas Kapanen söker med ljus och lyktor just nu efter det just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Fast det är väl just det, det är väl bara HV som i dagsläget visat upp sämre spel än Timrå. Spelet i egen zon imponerar inte jättemycket, eller spelet över hela isen vill säga. Det är ingen garanti att slippa kvala i år, där ligger mina farhågor och därför är jag så kritisk.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Octagon: Nu har vi mött HV och knep 2 poäng, vilka lag ser du hamnar som 11 respektive 12? Vilka ska vi ha under oss? Som det ser ut just nu är det svårt att svara på den frågan, iallafall från mig eget perspektiv.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
Herregud va många desillusionerade personer som häckar här. Vi har bättre lag än på många år men självklart har vi inte material för ngn topplacering. Jag tycker att vi presterar i linje med rimliga förväntningar. Lite mer effektivitet och lite mer rakt på så blir detta hur bra som helst. Jag har tippat 8-10 plats och det kanske kan landa där.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2022-10-01
kulltorp: Frågan vi alla ställer oss är - hur hade det här laget sett ut och uppträtt med ett delat ledarskap?
Låst ämne

« · 2382780 · »