1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581149 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

1070998 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Peltomaa: Jag menade givetvis att oddsen på att han sticker är låga. Inte att dom är låga på att han stannar kvar. Dom oddsen, att han stannar, är nog ganska höga.

Jag formulerade mig som en kratta.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Poffa: Den 16 oktober gör Tenkrat "debut". Mot HV borta.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Jag har inte sett en sekund av denna match, men blir återigen less på allt snack om bristande inställning. För fan, det spelas elitseriematcher varannan dag! Hur fan ska spelarna orka upprätthålla total fokus på uppgiften med detta grymt tighta spelschema? Vi lyckades besegra Luleå i måndags utan att spela särskilt bra (flera skador), vi höll länge stången mot MoDo och kunde mycket väl ha nått en poäng i torsdags (utvisningar och skador) och nu kammade vi pinsamt noll mot Rögle (trots spel- och skottövertag)... Allt detta är dock helt normalt! 55 jävla omgångar innebär många "konstiga" resultat, så är det bara. Vi borde komma igen ganska snart! Att vi torskar mot Rögle hemma är knappast detsamma som att Kalmar åker dit mot Ljungskile på Fredriksskans. Hockeyn är betydligt mer nyckfull än så och det vet vi alla. Jag är besviken, men allt annat än chockad...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Peltomaa: Fixa hit Kokko och Koskinen först så ska du se att Hahl kommer sen också, eller ungefär så ser väl oddsen ut i alla fall.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Kerstin_k: Du menar väl att oddsen måste vara höga..?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Anonymous: Det tror jag Riku Hahl gör också...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Anonymous: Finn Fem Fel?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Vill bara säga, usch vad jag saknar finnfemman :(
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

Bara en sak till innan jag går vidare. Challe hade ett mycket märkligt uttalande i PPV då han på frågan vad han visste om Rögle svarade, "inte speciellt mycket". Märkligt om han inte studerat Rögle-laget mer än kvällen före i en match mot Södertälje (repriserad) samt fått info via telefon från hans "kontakter".

Verkligen bra förberedelser må jag säga.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Jag är nog helt inne på din linje. Och jag tror nog att Jonte känner det samma. Oddsen för att han stannar optionsåret måste ju vara tämligen låga, eller hur? Han ser ju mest bara frustrerad ut.

Man unnar ju verkligen karln att komma igång och visa alla som har tvivlat. Men det sitter verkligen i sirap eller nått sånt. Det går så trögt.

Blev han bänkad idag eller blev han skadad? Om han blev bänkad lär han ju knappast ta det på rätt sätt, det säger min känsla i alla fall. Då lär han väl tjura ihop ordentligt. Återstår att se. Med lite tur vänder det och han kan bli den där spelaren som vi hoppats att han verkligen blir. Känns ju föga troligt...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

Kerstin_k: För mig framstår Jonathan Hedström mer och mer som en spelare som sett sina bästa dagar. I alla fall i Timrå, i alla fall under Challes ledning, i alla fall med de spelare han omger sig med.

Att Challe trodde på Jonte som center var nog mer ett spel för galleriet.

Nu släpper jag denna skitmatch.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Idag fick Jonte spela ytterforward igen. Kan man tänka sig att Challe inte är nöjd med vad Jonte har presterat som center än så länge? Han som var så övertygad om att det skulle funka. Eller kommer man återgå till att spela Jonte som center?

Idag sög vi. Dumt att analysera det i partiklar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

Olle:Jag är också förespråkare av anfall är bästa försvar. Däremot syns det tydligt hos en hel del spelare att vi har ett icke fungerande försvarsspel. I stället för full fart framåt blir det tafatta försöka att hjälpa till bakåt. Det gör att den gameplan man har att rätta sig efter sällan eller aldrig efterlevs. När spelare känner denna osäkerhet i defensiven så smittar det naturligtvis av sig på det offensiva spelet.

Spelare som ska producera framåt får ägna sig åt något man inte kan, typ.

Inget snack om att det kommer bli bättre med Timo och Petr, inget snack heller om att vi behöver förstärka på backsidan. Det torde vara uppenbart (trots att vår förstecenter inte kommit till sin rätt) att först förstärka på backsidan innan vi försöker finna en utpräglad förstecenter. Vi har kvaliteér som räcker framåt, men dessvärre är vi alldeles för sårbar bakåt.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Trots det jag just skrivit om försvaret så vill jag ändå få in den ironiska klyschan "anfall är bästa försvar" här. Jag tror och hoppas, som dig, att vi skulle få se Timrå spendera betydligt mindre tid i försvarszon om Tenkrat och Timo klev in i truppen. Tenkrats fart i spelvändningarna tycker iaf jag är mäktigt eftertraktat just nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle:

HiHi jo det kan du ha rätt i, Coffeý vårdar nog en del.....

Skogs kan inte ens slå ett pass eller så var isen dj,, trög i torsdags i Swebankarena (gjort mål där föresten, som back) då hans pass hamnar på hälen hos fwd.
Men vi drar ett streck över backar å forwards å dem här matchen. Efter nästa matchen, kanseke vi kan tjäbbla om som var bäst efter vinsten efter nästa match som är mot nollåttorna.....

Ha en bra lördag.....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Abron: Jag har spelat back i 14 år, jag vet hur man lindar en klubba. Skogs kanske kan starta ett uppspel men han kan inte spela försvarsspel. Vår bästa offensiva back är skadad vilket gör ett ganska tydligt intryck på en backuppsättning med sprickor. Lehtonen behövs för att sätta Erixon eller Persson på bänken. Egentligen bör en av dom inte ens finnas med i laguppställningen.

Jag anser att det brister i individuella prestationer på back. Håller med om att forwards har en nog så viktig roll i egen zon men som det ser ut just nu behöver vi verkligen lehtonen för att försvarsspelet ens skall tolkas som accepterbart. Du kan snacka om forechecking och backchecking bäst du vill, när vi har backar som inte kan spela sarg ut under pressande former så kommer vi knappt ur egen zon (vilket blev jävligt tydligt mot Modo)

Slutligen. Anser du att Moe kan ta Erixons eller Perssons plats så tror du fel. Det kan inte bli mycket sämre men det lär inte heller bli speciellt mycket bättre. Vi behöver en till etablerad back i truppen, inte en junior som kommer direkt från långtidsskada.

Vårda pucken och spela efter resurserna? Våra backar kan inte vårda pucken och våra försvarare spelar redan efter resurserna. Inte ens Paul Coffey hade kunnat rädda sin +/- statistik om han fick spela med Persson!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

Olle: Man ska komma ihåg att vi har spelare på skadelistan...men det är inte hur många som helst och dessutom inga klasspelare förutom Lehtonen då. På backsidan väntar vi på Moe, men att tro på underverk i och med hans inträde efter skadan är att hoppas för mycket. Han kommer garanterat - som det ser ut idag - att ta en plats, det finns i alla fall 3 backar som knappast är bättre. Men fortfarande saknas det en stabil back som kan skapa ordning och reda samt arbetsro. Bara en sån gammal gubbe som Petri Liimatainen hade räckt långt. Den gubben snöt LHC. Han har det lugn och den rutin vi skulle behöva. Inte den ultimata värvningen men i brist på annat, helt okej av det jag sett hittils.

Nu tror jag att en sådan spelare som Skogs har mer att ge. Även om mitt minne från honom förra säsongen var en offensivt skicklig back (och offensiv har han minsann varit i Timrå hittils) så måste han kunna bättre i egen zon. Där är han fortfarande en katastrof även om jag tyckte mig se en viss förbättring, fram till idag då. Jag vill ge honom fortsatt förtroende åtminstone 4-5 matcher till.

Om det blir tal om en ny back så ligger Erixon och Persson pyrt till. Erixon behöver antagligen nåt år till innan han får ta ett sådant ansvar som han får idag. Persson kanske ska luftas i Sundsvall och bygga på sitt självförtroende en aning. Jag tror mycket sitter i skallen på den killen. Jag ser något som ingen annan tydligen gör, som jag inte kan sätta fingret på.

Framåt finns det lite andra öppningar då Tenkrat ansluter. Kanske får vi igång en sån som Hynning. Tenkrat är inget passningsgeni men han snurrar oftast friskt vilket kanske kan skapa ytor och möjligheter. Vad som däremot ska få igång Hedström står nog skrivet i stjärnorna. Ett mål säger en del. Tja, jag vet inte, men en otäck känsla som smyger sig på är att Hedström gjort sitt. Han ser inte längre engagerad ut. Han blir knappt glad då vi vinner, han verkar inte bry sig då vi förlorar. Lite likgiltighet faktiskt. Mina högst personliga åsikter, ska tilläggas.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle:
Du har fel igen!
Det offensiva spelet skall ha sin grund i försvarspelet, det är ju A-O vilket alla vet som kan linda en klubba.
Visst är vi lite barskrapta på backar, (Moe/Lehtonen) 2 av 8 saknas och det skall normalt inte vara någon katastrof. Men när man inte spelar efter sina resurser/kunskaper då blir det som det sett ut under i princip alla matcher i höst, tyvärr. Man måste vårda pucken, vilket inte betyder att man skall äga den.

Jag håller med dig angånde Skogs (kanske tar ett tag) och den enorma skridskoviritusen Persson, dock är försvarspelet inte bra över hela banan, se bara på forwards. Att ta en rejäl forchecking med uppföljande backchecking är ett första steg när man losat puckinnehavet. Men det är lite skralt med den varan från den offensiva delen som du anser håller.
Detta med för bara det att våra backar får ta än mer skit när motståndarna kommer i 200 knyck.

Allsvenk klass, jo nog har det sett ut så i en hel del sekvenser,tyvärr.

Men dom kommer igen, snart är dom guldfavoriter igen....... Sanna mina ord...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Abron: Checking line som i att den femman mest åstakommit en +/- 0 situation. Bagarn i all ära men hans kvalitéer ligger helt klart i det defensiva spelet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Abron: Ok men då säger jag så här:

Du säger att Challe har som uppgift att skapa ett spel som står i paritet till spelarmaterialet. Offensivt har vi fått se en massa mål, gör man 4-5 mål per match så bör man också vinna matcherna. Det gör man inte idag eftersom ett sönderplockat och ihoplappat försvar presterar 50% av normal kapacitet. Persson behöver någon som håller honom i handen, vilket inte bara sinkar RJ utan hela femman.

"Det svider att se spelare på den här nivån totalt tappa grunderna i spelet, skall inte behöva förekomma så frekvent efter 7 spelade matcher."

Skogs har ännu inte visat at han bemästrar grunderna i ett försvarsspel och Persson tycks aldrig haft några grunder.

Framåt presterar vi, backspelets brister är övertydliga. Det offensiva spelarmaterialet håller, det defensiva håller absolut inte. Det spelar ingen roll om man har tre backar som håller riktigt hög elitserieklass, har man 2 som knappt håller allsvensk klass så kommer det att se ut så här.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle:

Checking line?

Vart har du sett det hos TIK någon stans (i år), inte här nere i kväll eller i torsdags uppe hos Nolaskogsarna heller.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Håller med. Hynning behöver i dagsläget hjälp med just det som Wandell gör på egen hand. Han behöver någon som slår den där öppnande passningen, någon som drar på sig lite trafik. Å andra sidan får han inget gratis så länge han spelar med jonte och Erik. Bagarns femma fungerar ju just nu, i min mening, som något snarlikt en checking line. Skulle man lyfta Hynning ur nuvarande femma så skulle man bara skapa en till...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Vaddå? Blev inte Hynning också skadad i samma match som Pärssinen. Försöker du påstå att Hynning har spelat hockey efter den matchen eller?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle:

NJa där tycker jag du har fel, jag har lite svårt att se några bra linjer, grunder i det spel som Timrå har presterat i år. Där har Challe ett ansvar att skapa ett spel som står i peritet med de reurser man förfogar över å det tycker jag inte han riktigt har lyckats med ännu.
Det svider att se spelare på den här nivån totalt tappa grunderna i spelet, skall inte behöva förekomma så frekvent efter 7 spelade matcher.

Så jag tror att laget måste baka till ruta ett eller nått, för om grrundspalet skall ha den här nivån, veti väll fa,,, hur det blir.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle: Jag blir livrädd hur en spelare som Hynning blir så totalt osynlig efter Pärssinens skada. Jag har inte betalt att se vem Hynning ska spela med under Pärssinens frånvaro. Däremot kan jag försöka mig på att hitta någon. Tyvärr ser jag ingen som skulle passa in. Jag har dessutom oerhört svårt att se att det skulle vara något annat än just Pärssinens frånvaro som sänker Hynnings nivå med 218%.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Abron: Jag tror Challe sitter jävligt säkert och i min mening har han endast tabbat sig när det gäller "delay of game" incidenterna men dom är å andra sidan pinsamma så det räcker och blir över. Man kan bara göra så mycket med materialet och i dagsläget brister det i individuella prestationer, inte i formationerna i helhet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Skarin: My point exactly
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle: Även Holmqvist förstärker detta lag även om han inte är särskilt bra i egen zon.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
250kg kärlek: Ja alltså Lehtonen i all ära, han är en klasspelare men det räcker inte. Var det mot brynäs han satt utvisad 3-4 gånger? Han kommer att få dra ett tungt lass och det kommer försämra hans kapacitet, garanterat. För att vi ska få se hans fulla potential så behövs det en etablerad back som kan lasta av honom och övriga backar med ett moget spel, som det är nu kommer dom bara slita ont och spela halvdant.

Jimmy skriver i bloggen om att det kanske är dags att vaska om i backparen. Hur då om jag får fråga? RJ MÅSTE spela med persson. Styf MÅSTE spela med Lotvonen eller Erixon. Förhoppningsvis lättar det lite när lehtonen kliver in i truppen igen. Och jag menar att nuvarande backpar måste höra ihop så länge Lehtonen står utanför truppen. Lotvonen behöver en rörlig "partner" och Persson behöver någon som kan sopa upp hans jävla skit. RJ är min hjälte so far...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle:

Bästa föestärkningen i försvaret är nog att köpa hem Anders Elderbrink till båset, när han fanns med bredvid Kenta J, var det lite annat spel i egen zon.

Enklare var det men framför allt fanns det någon som kunde stötta spelarna, idah tror jag det mesta handlar om dutt i dutt, så Challe kanske snart får ta pendeln hem till Tumba......
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04

Olle: Lehtonen visade att det är en back att räkna med. Mycket har väl falerat bakåt efter hans frånfälle. Dock bör nog minst en till riktigt stabil back in, i alla fall som det ser ut hittils med övriga nyförvärv på backsidan.

Jag håller med dig. Jag tror inte att det är framåt vi kommer se bekymren, det är bakåt som är akilleshälen.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Skarin: Holmqvist skulle förstärka detta lag. Framåt har vi hyffsade gubbar, speciellt när Wandell håller på att utvecklas till en drömvärvning.

Försvaret däremot. Oavsett vad så MÅSTE en plats förstärkas på backsidan. Annars kommer vi garanterat få se ett Timrå som klappar ihop på det här sättet, betydligt fler gånger i år.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Anonymous: Känns som att Jyri Marttinen skulle förstärka detta lag...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Bedrövlig match, ska vi lira så här så är det inte aktuellt med någon sundsvallsarena för Timrå i alla fall. Sundsvall har redan ett eget allsvenskt lag så de behöver inga fler.


Apropå Timrås trupp och backar, hur många matcher tog det innan man kickade Marttinen? Eller har man kanske lägre målsättning nu än då?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Såg min första match för i år.

Har ingen talat om för grabbarna att SCA-cupen är slut? Jag är ingen hockeyexpert men jag tyckte Johan Andersson och Pyörälä visade klass, i övrigt väldigt segt och slätstruket.

Imorgon bär det av till Stockholms stadion, hoppas på bättre inställning där.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
spud: Inte för att jag fattar vad du menar, men vi är överens. Timrå IK ska inte FÅ mark av Sundsvalls kommun, men fullt naturligt att bygga en arena där.

Du vet, i storstadsregionerna ligger orterna tätt.... Stockholm-Solna, Sundsvall-Timrå, New York - New Jeresy etc etc. Då kan man ibland välja att lägga arenor i central orten
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Kan ju säga att Umeås kommunala bolag har fått rejält med stryk i medierna för att de inte ger samma "bidrag" till deras elitlag. UIK, löven får mest medan Umeå Södra och innebandylagen får mindre.

Så att en kommun eller kommunala bolag skulle få hjälpa ett lag från en annan kommun med den kommunens namn känns långsökt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Frisco: Så där säger du säkert om Domsjö och Ö-Vik också, eller Järved och Köpmanholmen eller nått. Du är bara vrång.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Frisco: Fan...förstör inte ett bra inlägg ;=)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Avståndet mellan Jönköping och Huskvarna är 0 meter och det är samma kommun.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Jag har inte läst alla inlägg under/efter matchen, men måste ändå tycka till. Många klagar på Persson, men vad gör Skogs under matcherna ? Skogs är väl ändå den som ska kandidera till landslaget (om det är någon som ska det ).

Hedström hade jag hoppats på idag, men det sket sig...

Wandell, Mäkiaho och Pyörälä får godkänt. Bolibompa får ett tveksamt ok.

Klacken hördes bra ifrån sittplats.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Har för mig att Dream Team skrev den 15:e oktober.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Tycker inte att det verkar finnas några "spöklag" i år. Man kan bara konstatera att om man spelar värdelöst och utan någon vilja så förlorar man. Det här laget som Rögle ställer upp ska vi skåpa ut 9 dagar av 10.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Nån som vet när Tenkrat kommer? Snälla, säg att det är i morgon!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
spud:

1. Handlar inte om att gynna något. Vi köper mark
2. Jönköping kan tydligen gynna Huskvarna (ungefär samma avstånd som Timrå - Sundsavll)
3. Syftade på dinakommentarer om att Timrå i år tydligen inte kan spela hockey

Det sistnämnda städe idag och mot er - stämde inte mot VF, LHC och HV. Vi kanske gör bra matcher mot topplagen och sämre mot Luleå, Modo, Rögle och de andra bottenlagen...

...oj - Nu gjorde jag nog en Spud ;=)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Olle: Jag menade ett lag vi inte kan slå. Ett spöklag. Oavsett om de spelar i div 28 och vi i NHL. Så var det med Mora, så var det med Löven. Kanske RBK from nu. Idag vann de rättvist - utan tvekan
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
Vi har för dålig defensiv end of fuckiiiing story, Mikko L bli friiisk plzzz cuuuz fylla !
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Jag "håller inte på" med nåt, det enda jag skrivit är att det fighter skrev idag skrev jag i torsdags, vilket då inte föll i gof jord.

Ambroo: I arenafrågan har jag belyst problemet att Sundsvall inte kan gynna timrå, vilket är sannt. Framför allt inte då Sundsvall har ett lag redan. Allt sånt finns prydligt uppställt i kommunallagen. Men ni kan köpa mark till ett marknadsmässigt pris, vilket nog ingen klubb i ES har gjort hittils.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
lincoln: Rögle spelar en mycket roligare och mer offensiv hockey än Mora, jag ser inte liknelsen. Det enda dom har gemensamt är väl att dom alla tre är allsvenska lag som kommer vinna varenda match mot Timrå när laget spelar så uselt som ikväll.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2008-10-04
spud: Jag vet inte, men när vi vunnit diskuterar vi i VÅR bok, när vi förlorat diskuterar vi i VÅR bok, förutom i Länsderbyn mot er.
Jag vet inte om du är liten till växten, Varit mobbad som liten, har en åthelvete förliten K_K.
Men om du har ett hävdelsebegär kan du inte ta ut det på ett annat ställe, jag ber dig. Ingen, absolut ingen här inne, tycker att det du skriver speciellt intressant. Om det är just detta som är meningen med ditt skrivande så har du vunnit och du behöver inte bevisa detta något mer.

Så jag ber dig, Fira nu eran seger i MoDos GB.
Kommentera

1070998 · »