1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606218 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Andersson: Det var många saker som skulle ha suttit fint den här säsongen. Och med facit i hand så hade vi fan kunnat ta in vem som helst. Vi hade ändå hamnat i rekonstruktion.

Det som händer nu är otroligt pinsamt! Jag mår piss. Allt skit jag kastat på lif. Snacka om glashus demolering. Nu blir det paus i det här med hockey för att få distans. Jag ska in på komponent bas lära mig hur ett stort passagerar plan fungerar.

Och tj ce linkan o grabbarna vandrar iväg utan ansvar från det här? Fyyyyyyy faaaan.

hubbenorlen: nja, jag tror det hade kunnat undvikas om vi gjort en Modo och Frölunda, värva en Zäta under NHL-lockouten. Jag har räknat och räknat och jag tror att Zäta lätt hade lockat 1000 personer fler till arenan. Jag tror dessutom att Zäta hade vunnit matcher åt oss, nästan på egen hand och jag tror dessutom att han hade lyft flera spelare.
Om det dessutom är som någon påstår att sponsorer skulle betala Zätas lön mot att inte sponsra efterföljande två år, tja, då hade det sett lite annorlunda ut. Dock är det nog så att föreningen kanske överlevt denna säsong och kanske någon till. Men det hade antagligen sett ännu mer ointressant ut denna säsong än den gångna. Så det var nog lika bra det som nu har hänt.

250kg kärlek: menar att vi med Zäta i laget antagligen hade hängt kvar i högsta serien och där ed också haft helt andra pengar att röra oss med. Det hade inneburit att föreningen kunnat överleva säsongen, kunnat göra rätt för sig och köra på något år till. Men den krassa sanningen, det vi upplevt den senaste veckan, den var nog oundviklig i långa loppet.

250kg kärlek: Jag funderade och räknade också. Och det här är vad jag kom fram till: Om Zäta spelade med oss den här säsongen så skulle det, med facit i hand, ha rört sig om ett par månader – högst. Han var inte redo under hösten, och sedan började NHL igen.
Så vad hade han egentligen åstadkommit under den tiden? Och om vi hade klarat kontraktet med honom i laget, så hade det inneburit att vi fått vara utan Norrportens pengar i ett par säsonger. Och det hade väl aldrig funkat? 

hubbenorlen: nä, det hade troligtvis varit en konstgjord andning. Jag är dock av den uppfattningen att vi hade tagit 3 trepoängare till med Zäta i laget och då hade vi faktiskt bytt plats med Växjö. Ett fortsatt elitseriespel hade borgat för 24-25 miljoner i tevepengar, högre intäkter på de flesta håll vilket antagligen hade inneburit att föreningen kunnat trixa ihop ytterligare ett år i eliten. Men, som sagt: i långa loppet tror jag inte att Timrå hade rett ut den situation man satt sig i. Så det kanske var lika bra det som nu hänt. Det går ju inte att leva i en fantasivärld år ut och år in. Lika bra att ta tjuren vid hornen och börja om.

250kg kärlek: Precis min åsikt. Jag har sagt det förut, men jag tycker verkligen att nästa säsong känns väldigt spännande. Jag får tillbaka känslor för Timrå som jag inte haft på 20 år. 
Nu har vi chansen att bygga upp en organisation som vi klarar av att hantera.
Och när vi går upp igen så kommer vi aldrig att göra samma misstag igen.
Mitt enda orosmoln är att jag inte kommer att kunna se lika många matcher.
I övrigt känner jag mig bara ledsen till 30 procent. 

250kg kärlek: Konstgjord andning ja. På tal om det så sitter man på akuten på Valborg

Timrå Icon: Har du dragit på dig aids igen?

250kg kärlek:

Zäta borde ha valt att spela med er. Tråkigt att han valde att låta bli. Jag vill ha Timrå i ES. Jag tror att Zäta ångrar sig bittert  och just därför kommer han säkerligen att kompensera det nu.

NuMo: Zäta gnidröv kommer spela med modo en vacker dag var så säker, Timråhjärta har han tyvärr aldrig haft och kommer adrig att få.

Njurunda-hjärta ligger närmast till hands men jag säger inget-hjärta. 

250kg kärlek: bittert

hubbenorlen: Jag höll på att förlora en familjemedlem.
Men det gick bra till slut

250kg kärlek: 178 000 är väl maxtak? Lär väl haft det dubbla. Robinson bör haft sign-on med så låg grundlön?

Timrå Icon: Fy fan, otäckt. Bra att det ordnade sig!

jå1: Hade Timrå som fjärde lag tagit in NHL spelare så tror jag att många andra lag hade hakat på tåget.Speciellt dom som var med i botten.Inte säkert att Timrå känat på det. Att Modo och Frölunda gjorde det är ingen hemlighet.Men då var dom ensamma om det också.

Gusse:fjärde lag?

Carl Lejonkräk: gråzons-Brunääs....

Gusse: nä, allt resonemang om hur det hade gått för olika lag om man plockat in NHL-spelare är såklart väldigt hypotetiskt. Det jag kanske mest ville föra fram var det faktum att Zäta är en sådan stor spelare och som faktiskt betyder mycket för distriktet att jag tror att hans närvaro hade lockat mer publik till arenan och med det också en kringförsäljning med allt vad det innebär. Eftersmaken hade dock varit att Norrporten inte sponsrat på ett par år och då är vi där återigen: den nya styrelsen visade gott omdöme och tog ansvar. Dels följde man det regelverk som hockeyligan satt upp och dessutom ansåg man att inga mer pengar skulle tas från framtida intäkter.
Jag tycker att alla diskussioner om 'Norrporten-ville-sponsra-men-Timrå-tackade-nej-och-se-hur-det-gick' är rätt bottenlösa.

250kg kärlek: Vi blickar framåt ist, nu när det finns en framtid!

250kg kärlek: Håller med. Det är ju just det där naggandet av framtida intäkter som satt oss där vi sitter idag.

Hoppas att ni slipper det vi Leksingar fick leva med. Konstanta svarta rubriker, andra fans som helt plötsligt var experter inom ekonomi o.s.v

Hoppas verkligen att er rekonstruktion går bra!

Timrå Icon: Hoppas allt är bra.

erathoo:cody hade inget NHL kontrakt när han värvades till Brynäs och därför är inte zonen grå.

Carl Lejonkräk: bla bla bla

Timrå Icon: Aj då. Tråkigt att höra. 
Och så kommer jag med ett av historiens sämsta fylleskämt. Sorry. 

Frella: Vettefan alltså, när han värvas från Norge. Robinson är helt enkelt en av de bästa värvningar som gjorts inom Timrå IK under elitseriesejouren. Inte lika fet bang for the buck som för Strålman men nästan.

Robinson ska han minst sagt ha cred för, den gode Link.

skoskavf: Ja...just nu känns det väldigt skönt att vi Timråiter inte gick med i drevet mot er och kastade en massa sten i glashus. Lycka till i ES, håll gladhockeyns fana högt och satsa med förnuft! ;)

12h

håller på att jobba in en bra grej med Nolander, laget som gick upp möter a-laget i aug, all överskott till ungdomsverksamheten!

hubbenorlen: Det är lugnt. Det kunde inte du veta

El Maco: Jorå. Undkom med en hårsmån

mikenomad: Ja, det är skönt att det finns supportrar som gör annat än att klanka ner på andra lag. Ser faktiskt inte vad det skulle vara bra för.

Alla supportrar har ju samma kärlek till sporten.

Har aldrig klankat ner på ett lag med dålig ekonomi och lär aldrig göra det heller. Tycker att det ska avgöras på isen. Det är mest sportsligt.

Lycka till i Sveriges hetaste serie och jag säger detsamma, satsa med förnuft. Hoppas att ni bygger ihop något från grunden så att ni kanske kommer tillbaka med bra ekonomi om 2-3 år.

skoskavf: jag har väl varit rätt kritisk till vad Leksand gjort och går igenom. Tycker att det är bedrövligt dåligt att stat, kommun m.m. ska städa upp efter en förening som misskött sin ekonomi. Och lugn, jag är minst lika besviken på hur Timrå IK skötts under en rad av år. Jag tycker synd om leverantörer som levererat en produkt/tjänst och sedan inte får betalt för det, förutom en bråkdel då.
Detta är skitdåligt och ett dåligt betyg på dem som hållit i pengar och som organisatoriskt skött föreningen.

Men, likt allt annat här i livet så är alla värd en andra chans. Ni har tagit den, återstår att se hur den förvaltas, Timrå IK är på väg in i den, och resultatet ser vi framledes.

När jag 'gick an' som värst mot er så ska jag vara ärlig och säga att jag inte var insatt i er organisation eller något alls mer än kanske hur truppen och tränartrojkan var utformad. Det ber jag om ursäkt för. Samma sak är det med Timrå IK men där är jag mer insatt i hur föreningen har skötts och där finns det en hel del i övrigt att önska. Det har jag också uttryckt min frustration över. Däremot tycker jag att föreningen med tillsättningen av Nolander och Andersson också med det bevisat att man nu vill ta ett ansvar med människor som brinner för Timrå IK och som också besitter det mesta för att det här ska bli bra.

Så det var det där med en andra chans. Jag tycker verkligen att Timrå med dagens organisation är värd en andra chans och hade säkerligen tyckt exakt samma sak om jag var Leksing. Nu blickar vi framåt, du som Leksandssupporter och jag som Timrådito. Leksand hör hemma i Elitserien och jag hoppas att Timrå bevisar att det är där de också hör hemma.

Lycka till.

250kg kärlek: Klart att man kan vara kritisk. Det är även jag. Jag tror att problemen vi har/hade är liknande dom ni har.  Kan tänka mig att ni också betalat ut ganska mycket i löner, precis som vi gjorde. Tror att det sett mycket värre ut om vi inte fått in Tommy Salo som sportchef. Löneavgifterna på spelare har sjunkit ganska mycket.

I mina ögon so är Timrå en förening som ska finnas i Elitserien. Men samtidigt så tror jag att det är nyttigt med några år i Allsvenskan. Nu får ni chansen att bygga om från grunden och bli ett lag. Speciellt då ni har bra juniorer som får en bättre chans att slå sig in i laget och bilda en ny grund.

skoskavf: Tackar. Ska erkänna att jag var lite ironisk..vi är några härinne som gnisslade rätt rejält mot räddandet av Leksand, det får man äta upp idag. Nu är man glad att den egna klubben verkar räddas men står där med skammen. För skäms, det gör jag idag!

Men vi ska polera vårt rykte och komma tillbaka. Det är, faktiskt, en ganska inspirerande utmaning!

Redigerad kommentar

skoskavf:fast här på forumet spånades det ju en del om hur Leksand gällande deras ekonomi  skulle hånas inför mötet i Timrå.

Carl Lejonkräk: Mmm...det gjorde ju det och jag var högst delaktig. Bara att lomma iväg med pudelsvansen mellan benen nu...

mikenomad:

Lika bra och satsa rejält när vi ändå är där nu ;) 

mattias - 74: Kör hårt. Tänker fr.o.m nu inte ha fler åsikter om hur andra lag agerar och sköter sin ekonomi. ;)

mikenomad:

Jag bryr mig inte om hur andra sköter sin ekonomi faktiskt, snackade med rätt högt uppsatt idrottsledare här i Uppsala som sa att " Rotar man riktigt djupt i de flesta stora föreningar inom svensk hockey så hittar man garanterat nåt som inte är ok " 

Tyvärr är det nog så. 

Redigerad kommentar

mikenomad: det man kan säga rent generellt om ekonomin för de lag som åker ur är att det är nåt sjukt när hela föreningars existens ska stå på spel vid en eventuell nedflyttning i seriesystemet.

Spelarjakten, hur kunde det bli så fel?

Timrå IK slog på trumman och tiggde pengar till spelarjakten, men nu när man ser att Smolenak endast får ut maxgränsen 178.000kr från lönegarantin så undrar jag vad som gick så fel?

Det känns som om TIK plockade in pengar för spelare som sedan användes till andra skulder, jag trodde dom pengarna var öronmärkta för spelarlöner...

Undra hur mycket pengar som Smolenak gick miste om? Inte för att han var värd så mycket mer efter prestationen men TIK har ju själva hävdat att man inte skulle göra en LIF. 

Tycker hela den här soppan luktar riktigt illa, och om spelarna nu inte får ut sina pensioner så är det riktigt bedrövligt ifrån klubben.

Finns ett bussbolag som är kraftigt missnöjd på TIK med fodringar på 500.000kr, undra om dom tar sparkcykeln nästa säsong till matcherna? (som grädde på moset så har även TIK besökt bussbolaget och frågat om sponsring. LOL)

De som köpte spelarjakt paketet och fick en WM resa på köpet, undra om den blir av och vilket bussbolag som isåfall kör?

Hur kunde det gå så här illa, 80milj i skulder och 260pers som skall ha lönegaranti, jag trodde de flesta som jobbar på matcherna jobbade för tex ungdomssektionen...

RED DEVILS: Ja vi är många som undrar hur det kunde gå så här fel. Sen vet jag inte hur konstruktivt det är i dagsläget att som du, i skenet av en massa "insideinfo", dyka in här och i inlägg efter inlägg spy ur sig det alla redan vet. Dvs att TIK fastnat i lyxfällan likt t.ex Leksand och misskött sig i samma utsträckning. Skämmigt och patetiskt men det är ju som det är. Gjort är gjort och nuvarande ledning gör vad de kan för att rensa i träsket. Lite moral tycker jag ändå de visar när de håller en väldigt ödmjuk ton inför frmtiden och gör allt för att inte måla upp hybrisförväntningar utan pratar långsiktighet.

Finns ingen anledning att kasta nå mer bensin på elden, det har gått åt helvete med ekonomin och det är bara hoppas att korten kommer upp på bordet så småningom, man får lära sig nåt i allt detta och tror Timrå IK som förening och även vi supportrar kommer gå stärkta ur detta, Timrå IK är en klassisk förening och vi ger aldrig upp !!

Snoop: Tydligen så verkar dom ju inte ännu ha lärt sig ett skvatt, när man går till en som har fodringar på 500.000 som skrivs av med 375.000kr och frågor om sponsring till en resa...

Sjukt var bara förnamnet.

Men jag lovar att inte störa er mera, för tydligen så är det ju som vanligt här inne på forumet. Jag förstår att det inte är så många kvar på detta forumet nu för tiden.

RED DEVILS: Men herregud vilken jävla crybaby du är. Gör som andra dramaqueens härinne, spela martyr och dra. Ja..Timrå IK är en patetiskt illa skött förening. Har iaf varit, framtiden får utvisa om det blivit bättring med det. Men allt det där vet vi ju redan, vad blir bättre av att ytterligare, som supporter(?), vomera över det? Det gör ju övriga Sverige jävligt bra åt oss, vore det inte trevligare om vi ägnade oss åt att försöka hitta nåt som liknar tillförsikt?

Den planerade bussresan blir i vilket fall som helst av. Jag har fått inbjudan och allt skall ske som det var beskrivet tidigare. Idag ringde en person på kansliet upp och stämde av att allt var grönt inför resan.

RED DEVILS: Det är när man läser sånt som "supportrar" som du skriver man förstår varför Leksand anses ha Sveriges bästa supportrar och inte vi.

mikenomad: Just den där typen av beteende var en av det mest bidragande orsakerna till att jag flyttade från Sundsvall. 
Det gnälls nåt förbannat i den där staden med omnejd. Det klagas och snackas skit tamefan hela tiden.
Det är liksom aldrig bra.  

hubbenorlen: Hempen är också inne på det där, förlorarmentaliteten, jante regerar. I det här fallet är det förvisso inte särskilt bra, tvärtom är det mesta som rör Timrå IK f.n åt helvete. RED DEVIL har kanske även privata skäl att vara upprörd, som fordringsägare. Vad vet jag? Det kanske är anledningen till hans bitterhet.

Dock blir jag så in i h-e less på dels HS-gnället (det är vare sig färre skribenter här nu jmft med för typ 10 år sen eller sämre kvalité på det som skrivs. Snarare tvärtom) dels när vi själva, lagets Supportrar, också måste ägna oss åt att sparka in vidöppna dörrar.

Jag fattar inte vad man vill uppnå med det? Samla ihop en mobb irl om man är så j-a bitter och tåga mot kansliet ist för att kräkas här. Här vill vi prata nystart och försöka hitta de mikroskopiska korn av positivism som möjligen kan finnas.

Redigerad kommentar

« · 1578303 · »