Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19

1791794 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
munkas: Jag tror man får ta det Bulan säger ibland med en nypa salt.

När jag lirade elitfotboll så gjorde vår tränare klart för utomstående och media att vårt lag och våra spelare var såpass bra att vi inte rättade in oss efter motstånd. Vid taktikgenomgångar gick vi likväl igenom motståndarlagen in i minsta detalj.

Det är skillnad på vad man kommunicerar inom laget!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Hur många säsongsbiljetter har Brynäs sålt?
Hur räknas publiken? antalet personer på plats eller antalet sålda biljetter? (vissa med redan köpta säsongsbiljetter kan ju vara hemma, men ändå bidra till biljettintäkterna)
Inkluderas slutspelet i säsongsbiljetterna? eller är slutspelet helt "nya" intäkter?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: "Janne Larsson håller väl på med analyser av motståndare och sånt har jag för mig."

Det har han väl inte så mycket för eftersom Bulan inte matchar efter motstånd. Det finns en växel i Brynäs. Just nu är det backen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
bradberry:

Jagar du klick, Brad?
Du är uppe på gränsen till rött, på hädelseskalan...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
bradberry: Oj, det var uppseendeveckande!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
bradberry: Därför att?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huge: ...och jag är tvärtom ganska säker på att Janne inte tillför så mycket...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Ja, och med tanke på hans karriär som smart och tänkande center så är jag rätt säker på att han är en av dom vassaste analytikerna i SHL när det gäller dom bitarna.
Sen är det alltid kul att se hur perspektivlösa många är när det gäller ex svackor.
Jag menar, efter guldet och under TJ så var ju svackorna många gånger väldigt långa och dessutom mer frekventa än vad dom varit under Bulan.
Den här vi befinner oss i just nu har dessutom innehållit en hel del bra saker som gjorts på isen, känns som att det stora problemet har varit effektiviteten framåt och när den inte funkar så får man väldigt svårt att vinna matcher i en mkt jämn serie.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huge: Janne Larsson håller väl på med analyser av motståndare och sånt har jag för mig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
JawKee: Jag säger att du nog har blandat ihop saker och ting.
Bara för att ett lag kör sin grej och inte försöker låta sig styras så mkt av vad motståndaren gör så innebär väl inte det att man skiter i vad denne gör eller struntar i att analysera fram svagheter hos den man möter.
Det är väl självklart att alla lag är mkt noggranna när det gäller att kolla både på motståndarens svagheter som styrkor.
Själv har jag fått en känsla av att du börjar ifrågasätta den biten just nu, bara för att vi råkar befinna oss i en svacka och därför måste försöka hitta nån bra förklaring, när det oftast inte finns nån specifik förklaring till varför svackor uppstår. Det är väl oftast en mkt komplex och invecklad serie händelser som är orsaken, både sånt som vi själva kan påverka och utomstående saker som vi inte har nån kontroll över.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic: Märkligt att en liknande sak hände en annan AIK spelare som bröt kontraktet och gick till just Modo denna säsong.
Tobias Eriksson bröt kontraktet med AIK då han inte ville spela center utan back. Nu är han center i Modo...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Jag har fått känslan av att Bulan kör detta "vi kör bara vårt eget race och kör på precis som vi alltid gör" Med exakt samma upplägg, samma taktik var och varenda match. och det här med "Vi tittar inte så mycket på våra motståndar utan bara kör våran grej" Och visst jag kan hålla med om att det kan vara en fördel att göra, så man inte snöar in allt för mycket på motståndarna. MEN, jag anser att det kan vara väldigt dumt.. på något sätt även om det är en väldigt liten del så borde man titta närmare på det laget man ska möta, och se var det finns luckor i deras spel och dessutom göra det svårare för laget att kontra och läsa av vårat Brynäs som lag. För det känns som det är det som hänt lite, våra motståndare har läst oss, dom kontrar oss, men vi kör på precis som vanligt, då är det klart att det fungerar sämre! Vad säger ni om det?
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic: Jag ser fram emot nästa matchtråd så att jag kan lägga in mitt tips
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Haha, eller hur. Jag kan väl inte missförstå mitt eget inlägg :-)

Skitsamma...

Nu ser vi framåt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic: Absolut vi lägger ned tjafset, ingen idé att göra en stor grej av att du missförstod.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
SWEATT: Är man så dum som supporter att man tror att förstaplatsen i grundserien är viktigare än ett långsiktigare upplägg där man förbereder sig och planerar på ett sätt som ger störst möjlighet att gå hela vägen och ro hem guldet, då bör man få sparken som supporter omgående.
Jag vägrar tro att det finns supportrar som tycker att förstaplatsen i grundserien är viktigast, inte det slutgiltiga resultatet: guld.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Men det var ju det som diskussionen gällde. Otur att du inte fattade det.

Vänligen gå om årskurs 4.

Men vi kanske kan gå vidare...såna här diskussioner som du och jag har nu blir bara tröttsamma för andra och för mig med om jag ska vara ärlig...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Auchinleck: Brynäs spelar bättre när det är tätare mellan matcherna är min känsla och detta väldigt glesa spelchema som varit på slutet ser inte ut att gynna oss.
Jag tror att vi kommer att gynnas framöver när det blir tätare mellan matcherna för vi har trots allt en vältränad och bred trupp.
Problemet är att vi måste upp ur svackan och bygga lite självförtroende innan vändningen kan komma.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
SWEATT:
Träna ner sig=svenska sjukan.
I hopp om "superkompensation" kör man skiten ur sig. Vansklig process. Man kan bli kvar i källaren också...

Johan Olsson vet hur man boostar formen. Kanske skall ta in honom som tjurskallecoach! 😂
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic:" Så var någonstans söker jag svar på varför spelet ser illa ut? Det kan ju du svara på!"

Jag har aldrig påstått att du söker svar på varför spelet ser illa ut. Jag har bara skrivit att du också söker svar.
Sätt dig på skolbänken du farbror för nu blir det kvarsittning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huss:
Spelet som funkade före jul gör det inte efter jul. Det sker en utveckling av nivån hela säsongen. Inte minst inför och under slutspel. Där kan man lätt gå vilse. Med press på puckhållaren så är det ännu hårdare arbete som gäller för att få spelet att funka som det gjorde tidigare på säsongen.
Om spelarna orkar höja sig mentalt och fysiskt är vi fortsatt med. Orkar de inte, ja då planar vi ut och dalar... det mentala är svårare att hantera än det fysiska (vi tränar ner oss för att toppa formen längre fram).
Var är Mattias Seger? 😷
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Nu får nog farbror sätta sig i skolbänken och läsa första stycket igen. Där är det ganska så tydligt redogjort för varför vi spelar som vi gör. Så var någonstans söker jag svar på varför spelet ser illa ut? Det kan ju du svara på!

Svårbegripligt?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic: "Laget är starkare i år, men hur reagerar det på den här svackan? "

En fråga du nyss sökt svar på min vän, träna du på din egen läsförståelse så att du kan läsa vad du själv skrivit innan du ger dig på att ifrågasätta andras läsförståelse.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
SWEATT: Det var Bulan själv som sa det, på Brynäs hemsida. Antar att det då stämmer.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic: Är Bulan så dum att han "tränar ner" laget när vi har häng på första platsen bör han få sparken omgående.

Jag vägrar tro att det är sant.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Verkar som du får jobba med läsförståelsen. Jag har svaren klart för mig varför spelet knackar. Redogjorde för det också...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Zappaholic:Du ser ut att söka svar likt alla oss andra (-;;:::OO
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Här får ni lite fakta om hur det ser ut med publiken i de olika Arenorna. Detta är ett snitt fram tills idag
Frölunda 9157
Djurgården 7124
Malmö 6964
HV71 6443
Färjestad 6016
Leksand 5893
Brynäs 5478
Linköping 5463
Örebro 5314
Luleå 4901
Växjö 4666
Skellefteå 4652
Karlskrona 4136
Rögle 3881
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
dacke72: Jag förstår inte riktigt varför "alla" brynäsare kämpar för att förstå vad som händer. Jag trodde alla hade begripit det, speciellt efter Bulans uttalande om att de tränat väldigt hårt. Det i kombination med att laget är i en svacka bör ju rimligtvis vara förklaring nog??

Eller tror fansen här på allvar att vi plötsligt är ett mycket sämre ishockeylag nu än för någon månad sen? Har spelarna plötsligt tappat sina olika kompetenser? Nej, tänkte väl det. Så fungerar inte lagidrotter och lag.

Problemet, som jag ser det, är att svackor ibland är svåra att ta sig ur. Det kan i förlängningen stjälpa laget. Olika lag reagerar olika på de här svackorna som ALLA lag hamnar i. Beroende på spelartyper och olika ledare kring laget man har, klarar lagen att ta sig ur svackorna olika bra. Brynäs problem tidigare år var att svackorna i kombination med skador på ledande spelare inte gick att ta sig ur.

Laget är starkare i år, men hur reagerar det på den här svackan? Återstår att se, men snart måste det hända positiva saker i spelet. Tyckte jag såg kvickare ben, kvickare tankar och mer energi igår. Vi dominerade kraftigt. Men sen hände något, Örebro reducerade och kvitterade och då var vi inte tillräckligt mentalt starka för att orka vinna matchen.

Sen tycker jag personligen att tre mot tre spelet i OT är lite väl pajasartat...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Häcken drar väl in 6-7 miljoner på Gothia Cup. En motsvarighet inom hockeyn i Brynäs regi hade inte varit fel. Lätt att koppla samman med det sociala engagemanget också. Visst, hockey är en mindre sport än fotboll, men i mindre skala skulle det vara häftigt!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Enaranger: Tufft att lira i SHL helt klart och det är nog bara att acceptera att det inte kommer att vara mer än runt 5000 - 5500 pers på matcherna i snitt i framtiden. Brynäs måste satsa på att få ned onödiga kostnader och öka andra intäkter, så är det med det, inget snack.

Ingen vits att dalta gamla synder utan det gäller att se framåt och ta vara på varumärket och bli innovativa. Kan Brynäs ge sig in i andra verksamheter till exempel?
Fastighetsbranschen har jag varit inne på tidigare, varför inte försöka hyra ut lokaler och kanske satsa på lägenheter i Arenaområdet?
Brynäs är inte bara hockey, det är socialt arbete och kan såklart även innefatta andra saker också som genererar pengar till ett representationslag som blir till en maktfaktor inom svensk ishockey och inte bara utmanar de stora drakarna utan dessutom blir större än de nämnda och blir som visionen "Ledande inom svensk ishockey"
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
dacke72: Kan tyvärr inte se kopplingen mellan mig och din mamma, då hon är helt ointresserad av sport och jag tvärtom är mkt sportintresserad.
Det som händer och som du och många verkar kämpa med att förstå är ju det jag försöker förklara: vi är i en svacka och då funkar spelet normalt sett sämre än vad det annars brukar göra.
Det tror jag faktiskt att t.o.m din totalt sportointresserade mamma förstår...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Steenm:

Om vi då ska nöja oss med att Brynäs ska ha de lägsta bottennappen
när det gäller publiksiffror. Ja då får vi (och de i Gävle) säkert i framtiden
också börja acceptera billigare, mindre namnkunniga (och då troligen sämre)
lag i framtiden.

Hur kan t.ex. Leksand ha ca 800 åskådare mer samma dag.
Eller Färjestad (där det också talats om publikkris) ha 6 800
på en torsdagsmatch, hemma mot Luleå?
Vilka lag tror du i längden får bäst förutsättningar att klara
sig bra i SHL?

För att klara budgeterat publiksnitt (5700 har många nämnt där).
Då var vi efter Djurgårdsmatchen tvungna att ha 6000 i snitt
på de sista 8 hemmamatcherna. Men nu efter gårdagens bottennapp.
Då måste vi ha 6300 i snitt på de 7 sista matcherna. Det kommer
ju inte att ske. Vi kommer troligen att hamna ännu mer efter
budgeterat publiksnitt.

Minuset efter förra säsongen berodde också på att vi "saknade"
2 ytterligare huvudpartners. Vad jag vet har vi bara fått in 1 ytterligare
huvudpartner sedan dess (dessutom en som redan var partner på
en lägre nivå redan innan). Så risken för ett nytt minusresultat är
nog tyvärr rätt stor. Och våra marginaler för att få fortsätta i SHL
är numera inte så särskilt stora.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Ja, det är det inte bara du och jag som undrar....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huge: När alla Brynäsare lider i själen och kämpar för att förstå vad som händer så kommer sådana uttalanden som dina. Jag känner igen det från min mamma. Hon är också helt ointresserad av sport. Hennes standardfras är "Det är bara ishockey. Väx upp."
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huge: Men varför Huge varför? Varför har det blivit på detta vis?
Varför?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Det där var ett långt och iofs mkt bra inlägg där din undran över vad allt beror på, kan förklaras med relativt få ord: i en svacka funkar det mesta sämre än när man inte är i en svacka.... :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Huss: Vi hamnar fel i presspelet och får inte fast motståndarna som vi får när vi är som bäst. Vi åker och åker men är liksom lite sena hela tiden och får inte fast motståndarna och lyckas därför inte erövra pucken.
Faran med att överbelasta så hårt i egen zon är att när spelet inte stämmer så går man bom och det blir soprent framför mål.

Framåt funkar det ok (trots dålig effektivitet) men vi måste jobba mycket hårdare för att återerövra pucken redan i anfallszon istället för att backa hem eller åka och byta vid pucktapp.
Jag minns när vi var som bäst i höstas, då kom inte motståndarna ur egen zon utan vi tog tillbaka pucken gång på gång, vi var som bålgetingar.

Svårt att säga vad allt beror på, kanske det gick för enkelt och spelarna tog för lätt på uppgiften, kanske tränades det hårt under uppehåll vilket gett tunga ben, vem vet men nu sitter det nog mycket i skallarna då självförtroendet fått sig en törn av flera onödiga förluster.

Hoppet står nu till att spelarna kan gå in och spela helt respektlöst mot SAIK och inte behöva känna press utan bara ge järnet och förhoppningsvis komma upp på banan igen, tre poäng är inte det viktigaste i denna match utan insatsen som sådan...

Sen vore ett pressmeddelande om en förstärkning och ett positivt besked om Bertilsson trevligt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Tycker DIF och Örebro läst Brynäs bra. 2, ibland 3 forwards som checkar högt och vi har inga centrar som kommer ned för understöd. När de väl kom ner så blev avstånden så små att en motståndare checkade fast bägge. Uppspel under press bör dominera träningarna de kommande 10 passen eller så.
Spelet i egen zon har blivit betydligt sämre den här sidan nyår. Ser bedrövligt ut ibland.
Sen detta glidande, tappar man puck eller jobbar efter en puck så skall man inte glida ifatt den. Pudas, Westerholmarna + några till tror det är så man gör. Eller Clark vid Örebros avgörande, bedrövligt att se....
Framåt rätt ok ändå, chanser skapas men framförallt twinsen har gått ner i tempo. Ölund tycker jag från klarhet till klarhet. Det var väl han, Jensen, Gunde och Mannberg som stod upp igår.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
emilhansson99: "Att hålla huvudet högt och seglet i rätt kurs när det blåser som mest är bland det viktigaste om man vill bli framgångsrik, och det hoppas och tror jag att alla spelare, ledare samt supportrar gör."

Att spelare och ledare tänker och agerar på det viset är det absolut inget som helst tvivel om. Återstår kategorin "supportrar", och där verkar det tyvärr som att alltför många totalt har missuppfattat sin uppgift och istället gör precis tvärtom så fort det börjar blåsa det minsta: man sänker huvudet, håller gamnacken högt, revar seglen, kastar kompassen överbord och kräver ideliga och konstiga kursändringar som riskerar att köra skutan på grund.....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Steenm: Håller med. Störtlöjligt att Brynäs igår hade sämst snitt av alla lag i konkurrens med metropoler som Ängelholm, Leksand och det mindre Karlstad.

Också störtlöjligt att vi ligger under budgeterat publiksnitt med en tredjedel kvar av serien.

Men det ordnar sej nog bara vi köper en ersättare till Zaborsky.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Otroligt tungt just nu! Varför sätter Bulan inte in Boqvist när det finns spelare som åker med huvudet under armen på isen (ex Granström) nu är jag ingen expert men varför inte visa lite missnöje och bänka ex Granis en period?
Sen så saknar jag en målvakt som kan vinna matcher åt oss! Nu hoppas jag att Rautio står större delarna av dom återstående matcherna!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
JawKee:
Inte ens med en tvåmålsledning på hemmaplan mot ett skadedrabbat Örebro så lyckas vi inte vinna.
Man kan räkna ut med arslet hur det kommer gå på lördag då vi möter SAIK borta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Jag får bara känslan av att Bertilsson verkligen behövs i laget, både för stort defensivt ansvar men dessutom kanske för säkerhet? Vad tror du?

Dessutom får jag också känslan av att känslan i laget verkar kanske vara lite stel och orolig med tanke på Bulans position till förlängning osv. Han känns lite frånvarande och det kan jag tänka mig har en påverkan på grabbarna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Carl Lejonkräk: Hahaha, bra och roligt skrivet.
Jag tror Bertilsson är extremt viktigt för laget, landslagsmässig som han är.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Steenm: Man funderar ju lite var de där tvillingarna och han Paille och Granström och Johnson tog vägen.
All heder åt Clarke, Jensen, Lindblom och Gunderson som verkligen presterar på en hög nivå match efter match.
Är Bertilsson så här viktig? Jag vill minnas att vi sett samma ras när han varit borta tidigare.
En ersättare till Zaborsky måste in så att vi kan få en kedja till som kan hota framåt.

Nu Gävlar får det vara slut på svackan och det är dax att börja positionera sig inför slutspurten !! Jag kräver en rejäl bättring över hela banan ända in i Bulans panna (han måste bli förbannad igen) mot SAIK annars bränner jag av en rejäl rökare i protest 👍😱

Vi är Brynäs, vi ska va bäst, vi ska va dom som vinner mest !
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Finner inga ord till kvällens insats och det allmänna läget i Brynäs just nu. Orkar inte.

Angående snacket om publiksiffran så är det störtlöjligt. Var hade ni förväntat er?
– Seriens två formsvagaste lag (Rögle borträknat).
– Årets fattigaste period, bara dagar innan lön.
– Fullsatt mot DIF i lördags.

Hade tippat på 3 800. Publiksiffran är både väntad och förståelig. Matcher som denna lockar endast säsongskortsinnehavare och närmast sörjande. Sluta bete er som om undergången är här.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Mittzon: Nu har det ju skurits i organisationen och det har kommit in en huvudpartner till samt att SHL har sålt mittcirkeln så helt illa ser det nog inte ut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 2017-01-19
Fansens värvning?
Kommentera

1791794 · »