Brynäs IF

710655 inlägg · 7953 ämnen

Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

1291188 · » Till forumet


Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Gurra88:

" För annars har man mål i baken.. Så va det knappast förra säsongen"

Ja men är det inte just vad som är en del av problemet, att så var det knappast förra säsongen? Det är ju inte förra säsongen längre, ingen Markan och en ny verklighet. Alltså ingen supertalang som förlåter tokmissar i egen zon längre, ingen supertalang som tar omöjliga tredjereturer som borde ha blivit bortrensade innan dem ens blev andraretur.

Ja, vist fan blir det en osäkerhet hos backarna när dem inte vågar lita på målvakten, självklart. Men det ursäktar inte att flera av våra ledande backar agerat på en mycket lägre nivå än vad dem ska oavsett, och utan deras 100% insats är det heller inte lätt för målvakten.

Med det sagt håller jag fortfarande med SvartGulRöd (jobbigt alias att skriva så i forts. kommer jag, likt förkortningen av GävleLasee=GL skriva han som SGR) att Svedbeg är en tänkt andrakeeper på tillväxt under Peckas vingar som blivit inkastad i hetluften tidigare än man menat.
Bjurling, tja, jag har sagt nog om honom tidigare...
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
tompap71: Trygghet är A och O
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
tompap71: Absolut inte!.. Men så är verkligheten just nu.. Spelet låser sig på grund av att det är nolltolerans i försvarsspelet.. För annars har man mål i baken.. Så va det knappast förra säsongen
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Gurra88:

Jag ser sambandet, men menar du att när du jobbar med något som någon annan har gjort bättre, ja då blir det automatiskt en ursäkt för dina arbetskamrater att jobba med,tja säg 60% nivå av vad dem borde. Och dessutom låta dig ta den skit som kastas på dig för deras missar?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
tompap71: Ser du inte sambandet?

De som sett säkrast ut beter sig genast som små flickor.. Hur tror du det känns att alltid veta att gör jag ett misstag så blir de mål. Klart det sätter sin prägel på spelet
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Svartgulröd:

Samtidigt tycker jag inte man få skälla på målvakterna för mycket över hur det sett ut hittills, minst lika mycket ansvar ligger på det defensiva arbetet och bara en sådan sak som att en av mina stora hjältar Sundqvist som alltid är rejäl i allt han gör, för tillfället ser ut som en gammal tant i många lägen, varför?
I grunden dock, är Svedberg en kille på tillväxt och Bjurling, ja han måste växa ut till det han en gång var eller åtminstone i närheten. Alternativt ta hem Modig (ja jag vet att många ger mig skit för den åsikten)
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
tompap71: Ja det är många som glömmer att han med säkerhet inte är färdigbakad. Modo försökte göra honom till en räddare i nöden genom att forcera hans debut när deras förstekepper inte levererade nu gör Brynäs samma sak.

Jag vet även att man tajtade till försvarspelet i samma veva man tog in honom i målet. Jag vill även minnas att det var samtidigt Foppa gjorde sin 119:e comeback.

Men vi är Brynäs, inte Modo (tur det för annars hade man inte haft något för att le brett varje gång man ser finalerna från 99)
Alla lag har olika förutsättningar och som jag ser det så är det målvaktskris i Brynäs. En rejäl sådan.

Under försäsongen skällde man på målvakterna då skrev Huge mfl. Att det var för tidigt och att man borde kunna ge dem 10 matcher innan man gnällde. Nu är det fortfarande för tidigt. Nu av den enkla anledningen att det inte blivit någon förbättring. Nu ska man avvakta ett tag till...

Vad är nästa hållplats? Jul? 50:e omgången? Nästa säsong?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Svartgulröd:

" När Svedberg värvades så hade man Läck som förstekeeper och tanken var att Svedberg skulle gå i lära hos Alcén för att sedan slussas in i lugn och ro.

Nu har läck och hans ersättare dragit och man tog in Bjurling som absolut inte är i närheten av att vara i nivå med ex Läck. Så man tvingas alltså att avbryta den långsiktiga planen för Svedberg och köra honom tidigare än planerat."

Ja, Svedberg är inte så kass som visa härinne vill ha det till, men han har en hel del att jobba på. -egen synpunkt här- Framförallt styrketräning.

Unge Nicklas är en bra andrakeeper som kan bli en bra förste men som det ser ut just nu tvingas han ta för mycket ansvar och får för mycket skit härinne för att han faktiskt försöker ta ansvaret som egentligen inte var pålagt honom.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: Jag visste att du skulle komma med den bortförklaringen.

Men det är väldigt enkelt. När Svedberg värvades så hade man Läck som förstekeeper och tanken var att Svedberg skulle gå i lära hos Alcén för att sedan slussas in i lugn och ro.

Nu har läck och hans ersättare dragit och man tog in Bjurling som absolut inte är i närheten av att vara i nivå med ex Läck. Så man tvingas alltså att avbryta den långsiktiga planen för Svedberg och köra honom tidigare än planerat.

Mitt förslag är. Sparka Bjurling och ta in en solklar förstekeeper och fortsätt som planerat med Svedberg.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: "För SÅ djävla dåliga är inte våra målvakter att det ska behöva påverka uteförsvaret så pass mkt att det motiverar ett inköp av en helt ny målvakt."

Nej, dom är sämre än så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Svartgulröd: "Det finns ju faktiskt ett ganska brett underlag att titta på. Han spelade ju väldigt många matcher i Modo förra säsongen."

Nytt lag, nya förutsättningar vad gäller många saker.
Han spelade 32 matcher bakom ett i stora drag ihåligt Modoförsvar förra säsongen och hade ett snitt på 90.1.
Inte så tokigt trots allt med tanke på att det var en del målvaktsstrul med Malek som orosmoln och osäkert kort.
Jag väljer att titta på vad han gjort så här långt i Brynäs och som Zzz är inne på: ännu ingen panik på målvaktsfronten.
Tycker att farhågorna härinne på många håll känns väldigt överdrivna.
Jag är isf mer orolig för det övriga försvarsspelet.
För SÅ djävla dåliga är inte våra målvakter att det ska behöva påverka uteförsvaret så pass mkt att det motiverar ett inköp av en helt ny målvakt.
Jag skulle iaf bli förvånad om Alcén helt plötsligt skulle göra en helomvändning och förorda ett byte pga att Svedberg inte skulle anses hålla måttet.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Svartgulröd: Sundlöv vet vad han måste göra. Väntar bara på ett utlåtande om vilken miss han gjort med målvakterna.. Förstår inte hur de är möjligt bara. Han borde ju vara mest lämpad till att välja målvakter eftersom han är sportchef, och Pecka världens bästa målvakstränare enligt många. Varför blir det då såhär IGEN?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
mattiaskarlgren: De hade ju redan gjort fem då...Jag tycker inte att man skall fokusera på EN match utan se till helheten. Brynäs IF läcker som ett såll bakåt och det har varit många lätta mål i baken på oss.

Thats facts!
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: Håller med dig där. Tycker att man tex kan ta Frölunda borta som ett exempel. Backarna agerar riktigt bra, och detsamma med Svedberg. Igår var backarna som yra höns och då är det inte lätt för Svedberg att lämnas helt ensam som han tex gör på båda dom två sista målen.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Zzz: Dra några bira o ett par linor istället, då får du garanterat kul o slipper tänka på skiten :-)
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: Ja den som lever får se.. Jag har dock lite 2007/08 känslor, varnade lite för det innan säsongen också.

Nu blir det en bira och en näve prozac. Har ni tänkt på att om man ligger i fosterställning så täcker filten hela kroppen, kanske är det modellen för vårt lag?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
rackham: Ähh, fjöl av.....   :-)

Dom har ju övat i åratal på sitt spelsätt, vi är än så länge bara noviser.
Tänk på det.
Nu tar vi en hojt och sen tar vi LHC imorrn.

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

Huge:

Vart har Luleå filten...?

På skotran?

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: "Sen tycker jag dessutom att din analys av Svedberg som målvakt, baserat på enbart gårdagens match känns som ett lika tunt underlag som dina stats efter 10 omgångar."

Det finns ju faktiskt ett ganska brett underlag att titta på. Han spelade ju väldigt många matcher i Modo förra säsongen.

Det går inte att förklara sig ur det här problemet. Man måste agera. Det enda vettiga att göra är att leta fram en ny målvakt.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

Zzz: Enmålvakt av Markans kaliber är definitivt inte lika beroende av ett stabilt och bra försvarsspel, jämfört med ex en målvakt som Svedberg.
Och därför är det extra viktigt att våra utespelare i största möjliga utsträckning INTE uppträder som igår, svårare är det nog inte (återigen...)  ;-)
Än så länge tycker jag ändå att Svedberg varit godkänd.
Och det var väl knappast hans påstådda osäkerhet som fick utespelarna att många gånger agera som ett pojklag igår.

Och nej: det behöver absolut inte vara antingen eller.
Vilket det heller inte varit så här långt.
Det har väl mest varit lite för mkt av offensiva intentioner, vilket också märks i statsen: mest gjorda men också mest insläppta mål.

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: Nej men måste det vara antingen eller? Fortsätter vi släppa in mål i den här takten kommer kvalserien som ett brev på posten. Dock ska vi värna om den fina offensiv som vi bjuder på. Vi måste få in en ny målvakt innan även offensiven börjar svaja, vilket den kommer att göra eftersom vi måste dra upp filten lite snart. Jag säger inte att det är panik och att Svedberg kommer att läcka som ett såll varje match. Men han kommer att göra fler matcher där det är han som gör att vi förlorar poängen och vi har inte råd med en sådann målvakt. Jag kräver ingen ny Markan utan bara en målvakt som inte orsakar 2-3 mål per fem matcher.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Zzz: Ok då, mot just FBK så såg det kanske ut att gå lite på lösa boliner ett tag, men det berodde ju också på att dom tog över matchen totalt och hade oss i rejäl gungning ett tag.
Han är och kommer förmodligen inte heller att bli nån Markan, men nog tycker jag att det ser hyfsat ut ändå.
Det gäller som sagt att i första hand uppträda defensivt som vi gjorde mot ex AIK, då kommer också målvakterna att uppträda därefter.
Svårare(?) är det nog inte.

Vi har dragit ner den berömda filten, på allmän begäran, och då får man kanske räkna med att det drar nån annanstans.
Speciellt som vi än så länge är ganska ovana med en neddragen filt.
Det var nog mkt varmare och bekvämare  med Boorken uppdragna dito, men som sagt: är det dit vi vill igen?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Huge: Du kan inte mena att han såg stabil mot Färjestad och Timrå. Han släpper allt för många märkliga returer. Mot Färjestad var den mer tur än skickliget att han inte blev syndabock.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Poffa: "Efter att ha sett målen i gårdagens match kan man  konstatera att Svedberg är precis likadan som han var i Modo förra  säsongen. Lite felplacerad, lite för svag i bålen (vilket gör att han  lätt faller framåt) och en osviklig förmåga att lämna returer.

Brynäs vann förra säsongens Goalkeeping Efficiency:

Rk     Team        GP     GA       SVS      SOG      SVS%     GAA  
1     Brynäs IF     55     124     1453     1577     92,14     2,25

I år går det inte lika bra:

12   Brynäs IF     10      37      259       296      87,50     3,70"

Så du menar att det är seriöst att jämföra förra säsongen siffror baserat på 55 omgångar, med årets siffror så här långt och efter 10 omgångar?
Mitt högst enkla och lekmannamässiga matematiksinne säger att ex 7 insläppta mål på bara 10 matcher sänker snittet betydligt mer än vad det gör på 55 matcher.
Våra målvakter måste väl isf också få 55 omgångar på sig att reparera ett snittsänkande matchresultat om det ska vara rättvist?

Sen tycker jag dessutom att din analys av Svedberg som målvakt, baserat på enbart gårdagens match känns som ett lika tunt underlag som dina stats efter 10 omgångar.
I vinstmatcherna mot Färjestad, AIK och Timrå uppträdde hela laget betydligt tajtare bakåt än vad vi såg igår.
Och det återspeglades också i Svedberg spel.
Han såg lugn och säker ut tycker jag.
Lika lite som 10 matcher säger så mkt om hur det kommer att gå den här säsongen, lika lite säger gårdagens enstaka insats av Svedberg om hur han kommer att uppträda framöver.

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
MarcusElving: Ja, han som snackar så mycket om kontinuitet borde väl försöka få in det i laget. Samma sak framåt, när en blev skadad (Granström) ändrades 3 av 4 kedjor.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Peja: Ja, som sagt.. Man börjar ju fundera på vad Czarnecki håller på med. På slutet har han matchat konstigt, för att inte säga horribelt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Förstår inte varför ni klagar på så mycket men inte på förändringarna i backparen. Brynäs vann 3 raka matcher med samma backpar, sedan blir en back sjuk och Czarnecki ändrar i precis varenda backpar.

Jonsson-Bertilsson funkade inte alls. Flera missförstånd som ledde till baklängesmål.

Ekholm-Clarke var väl inte direkt dåliga, men med Clarke (spelar som om han har en fri roll och är svag i egen zon) fick inte Ekholm något offensivt utrymme överhuvudtaget. Och hans offensiva spel har varit en stark faktor i Brynäs segermatcher.

Sundqvist-Carlsson. Två defensiva backar. Mycket konstigt att sätta ihop ett backpar med 2 offensiva och ett med 2 defensiva. Saknades spelskicklighet när de var inne på isen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

SH: Kahnberg ska producera mål, det är därför han är här. Han gjorde 20 mål förra säsongen. Att sätta honom i en kedja med Hansen som är en defensivt skicklig spelare och Lauritzen som har varit helt under isen den här säsongen är inte att ge honom förutsättningar att lyckas. Kahnberg ska vara vårat kanske vassaste vapen offensivt. Det är slöseri med resurser att använda honom som man gör nu, han kommer inte att producera tillsammans med Hansen och Lauritzen, det är jag övertygad om.

Han behöver som Peja skriver, spela med offensiva och kreativa spelare. Jag vet att Nordquist inte har varit bra hittills men även han kanske kan få en nytändning med Kahnberg som han har spelat bra tillsammans med förut och Somervuori som är snabb och målfarlig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
SH: Det handlar inte bara om individuella kvalitéer. Kahnberg och Nordquist har bra kemi. Men om man ska gå in på individuella egenskaper, har ju Hansen en förmåga att i och för sig vara bra defensivt, men sällan ge sina medspelare särskilt öppnande passningar. Nordquist är kreativare.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
MarcusElving: Samtidigt måste du nog utveckla lite hur du tänker m Kahnberg. Du tycker han harvar med Hansen (som väl är den mest stabila centern?), hur ska det då bli med Nordqvist?

Jag tycker nog kedjorna mot TIK såg helt OK ut.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

Hockeysveriges Robert P bloggar om eran målvaktssitaution:

http://www.hockeysverige.se/blogger_pettersson.html

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Bissett19: Tack för infon!
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Bissett19: Eller den här killen?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Bissett19: Ja d gjorde jag :-) Sundlöv kanske ska ta en tripp över till Nordamerika, borde ju finnas någon målvakt av klass som han kan lura över Atlanten :-)
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
70 Rodrigues:

Haha,du glömde smileysen.
Har sett honom kastat in puckar i Frölundatröjan.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Bissett19: Joel Gistedt i Rögle kanske, det blir ju knappast sämre??
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
MarcusElving

Glöm det.

“I’m still young and if I want to develop and learn the game over here, it was definitely the right time for me to come (to North America).”
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

Bissett19: Ja, jag har ingen aning om vad Nordquist sysslar med. Han ser obekväm ut i sin egen kropp på något sätt. Straffen han lade sammanfattar hans spel den här säsongen ganska bra.

Precis, Rödin blir väldigt lidande. Detsamma gäller Kahnberg som får harva omkring med Hansen och Lauritzen. Jag tycker att Cz ska gå tillbaka till Silfverberg-Järnkrok-Rödin ändå jag, den kedjan funkar lika bra som när Eero går där.

 

Ja, orolig är bara förnamnet. Kan inte bara Läck eller någon komma hem, för jag tror att det blir svårt även om vi tightar till defensiven. Målvakterna är nog lite för dåliga, tyvärr.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
MarcusElving:

Nej jag skrev innan matchen att jag tycker det var vansinnigt att sätta ihop Dackell och Nordan igen,och deras istider måste helt klart stypas,nu har jag inte full koll på hur mycket BP Dacekll t ex spelade igår.
Jag undrar om Nordqvist är helt bra i sitt knä,eller om han inte har styrkan kvar där längre,för han ramlar otroligt lätt på isen och har otroligt svårt att kontrollera pucken vid avgörande lägen.

En sån som Rödin mår inte alls bra att spela med dom två,han ser riktigt blek ut.Däremot är ju kedjan med Eero-Järnkrok-Silver våran klart bästa framåt sett iaf.
Men det viktiga just nu måste ju vara att få iordning på försvarsspelet,vi kan inte snitta fyra bakåt i fortsättningen,då får man tyvärr besöka hålor som Leksand,Växjö framåt vårkanten:(

Man är orolig helt klart.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.

Bissett19: Men du måste hålla med om att det här inte är hållbart, att framför allt Dackell och Nordquist underpresterar så grovt. Jag tycker åtminstone att Czarnecki måste sätta sig ner och ta en funderare på vilka spelare dessa två ska lira med för att få igång dom. Du kan ju inte tycka att Dackell & Nordquist ska få fortsätta dominera ihop och göra det 18-19 min per match??

 

spud: Vi snackar inte EN match här.....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Portello:

Över nästa säsong..
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Lindström: Hur länge til har Nordquist kontrakt med er?
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
spud: Ok så det är, Nordan måste vara nöjd med sin agent då ivf.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Bissett19: Ja är väl ända chansen för vissa att få speltid.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Lindström:

Javisst bänka L.J också.Superdupertalangen Sundström fyller upp bra där med...
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Lindström: Ja det är ju vanligast att de med den högsta nivån av sitt spel har mest i lön.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
spud: Åhå så det gäller bara dom bäst betalda alltså, då förstår jag.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
arnio: Inte alls fegare 1á back finns inte i ES, bara att tacka han för indianaren han slog så dom gjorde 1-0.
Är ju signumet för en klippa det.

När lagets 1á back ser ut som en div.3 spelare så blir det inte bättre, men det är klart har man inga krav på sig så behöver man inte försöka heller.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
Lindström: Men man vinner inga matcher på att ha en tränare som visar att han bestämmer. Man vinner matcher på att spelare presterar så bra som möjligt, och i det längre perspektivet är det helt klart en vinnande strategi att ge de spelare med den högsta nivån ett förtroende att de får vara dålig en match utan att de hamnar i frysboxen.
Kommentera

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 14/10 2010.
arnio: Nehe men men Lauritzen var alltså bättre än Sandin å co som fick bänken alltså?
Kommentera

1291188 · »