1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741603 inlägg · 7967 ämnen

Nyförvärv

Sv: Nyförvärv
Auchinleck: Ja det börjar dra ihop sig för vissa lag i allmänhet och DIF i synnerhet som jag inte tror är nöjda med att ligga därnere. Samtidigt så har Brynäs legat stabilt där uppe i tabellen och det har rullat på. Kan det ha smugit sig in en falsk säkerhet rent mentalt bland spelarna och man tappat några procent i sina insatser. Börjat tumma på saker och ting? Omöjligt är det inte. Men att gå så långt att börja tala om svackor vill jag inte göra. Det intressanta är att se hur Bulan och boysen agerar i de följande matcherna. Det var väl ingen som riktigt tippade oss som ett topplag så det kanske inte är så konstigt att vi tappar lite mark? Jag själv hade tippat oss runt plats 6-8 innan serien drog igång. Men sett till hur vi har legat till föregående år så känner jag ingen större oro i dagsläget.

Kanske ger de senaste resultaten en liten injektion till Bz att intensifiera sökandet efter en ersättare till Zab...

{6984}:
Intensiteten i spelet har höjts nu. Börjar gälla lite mer runt strecken. Gäller att kunna skruva upp turbotrycket i samma takt som motståndarna. Ett par snäpp till kvar om man skall gå långt i slutspelet.
Tightare, skitigare, viktigare.

{6984}: Det är ju som Wikegård säger, alltså att DIF:s tilltänkta spetsspelare inte är tillräckligt bra. Lägg därtill en tveksam defensiv och mediokra målvakter så får du ett förlorande lag. Men de gjorde två starka insatser mot Brynäs.

{7225}: Ett bottenlag baserat på en väldigt tung start. De flesta hade ju inte DIF som ett bottenlag inför seriestarten Sen är det ju så att vissa lag passar sämre och bättre.
Fast det jag menar är att det är väldigt svårt att dra allt för stora slutsatser efter att man har mött samma lag två gånger på väldigt kort tid. Då är dagsformen mer avgörande. Men fortsätter spelet att hacka så finns det givetvis fog för att börja bli fundersam.

{6984}: Lite tungt iofs om ett bottenlag är bättre än oss trots att vi inte är är i en svacka.

Lustigt att man börjar tala om svackor bara för att man torskat några matcher. Dubbelmötet med DIF är två matcher där DIF var det bättre laget. Men måste de betyda att man är i en svacka bara för att ETT lag har bättre form?

Jag sitter lugn i båten ett par omgångar till innan jag börjar tänka i såna banor...

honken21: Kom ihåg att Bertilsson missat några matcher. Man kan inte nog understryka hans betydelse för laget. Bästa backen i SHL. Kanske bästa pådrivaren också.

Tycker det är rätt enkelt. Vi har bättre skills än de flesta lagen. Framgången har kommit av en kombination med hårt jobb. Men när motståndarna jobbar hårdare och har mer energi så får vi svårt.

Att nu i första riktiga svackan (tre matcher, en poäng - när vi innan dess hade fyra raka vinster - ingen monstersvacka ännu alltså) börja tvivla på om vi har tillräckligt skickliga spelare eller inte är fel.

Det enda som kan oroa är harmonin i laget, spekulationer kring/förtroende för Bulan. Och om det påverkar energinivån. Jag tror inte det handlar om det, men risken finns.

Tycker kapten Blomqvist försökte få igång laget på sitt sätt. Men försent. Hela laget vaknade försent, precis som i bortamatchen sist.

Att tillägga - DIF har varit riktigt bra i de här två matcherna. Väldigt få misstag och mycket energi. Innan dess hade vi Växjö.

{7225}: Ellis har förstås rätt, det är tokkört. Ett gäng nya spelare som ersätter Zab, Enter, Sunken och Thorell skulle bara försämra vår slagkraft, vet väl alla att ju färre spelare ett lag har desto mer orkar man, både fysiskt och mentalt.
Lägg till att det väl aldrig har hänt att ett lag i ES eller SHL har haft en svacka under säsongen och sen tagit sig ur densamma, och du inser att vi är tokkörda, rökta, bottenförankrade för gott, bara att välja.
Att ingen bumpat kvaltråden är obegripligt....

{7225}: Upp till laget nu om så är fallet eller inte. Vi når kanske en kvartsfinal som vanligt.

{7225}: Bättre att svackan kommer nu än i slutspelet...

1999 hade vi några bedrövliga veckor på våren där Honken darrade bl.a. 2012 var svackan veckorna innan slutspelet vill jag minnas. Bara en sak som att vi låg under i sista omgången mot Timrå borta med 4-0 tror jag det var. Vände o vann säkrade därmed 4:e plats och hemmaplansfördel i kvart...

ellis: Det är över

Mrassarson: Ingen dag, tycks det. Och snart börjar det bli så pass sent på säsongen att det är tveksamt om det skulle göra skillnad, varken från eller till.

När kommer nyförvärvet? Idag? Imorgon?

Huge: Thorell behövs inte eftersom den inte vill vara kvar, inte svårare. BZ varför du skulle dölja eller ljuga om det?

Det är möjligt att Bulan och BZ förväntat lite från Thorell, men kan inte tänka mig att dömde honom att vara en usel att han inte ens stolar har på många en resa och vill kunna spela de spel vi spelar.

Nä, ISF god möjlighet att han skulle ha velat hålla honom, och att genomförandet är bättre att betona att han själv ville bli kvar.

Och det finns ingen anledning att hålla honom, om han var en pelare av hög existens eller nu, och har varit anställd kan vara svårt på tjänstemän.

Google translate behöver en läktarcoach... 😃

Sitter och kollar på Almtuna-AIK. Två riktigt spännande spelare som sticker ut.
Nils Höglander i AIK. han är 16 år... finner inga ord. Vilken stjärna!
Sedan Jan Larssons grabb, Emil. Perfekt spelare att ha i en fjärdekedja, kanske trejde. Spelstilen påminner om Brodin. Tänk om vi skulle få fram en Brodin med Brynäshjärta.

Tjurn : ja sedär. Missade nya artikeln. Läste bara vad som skrevs på livebloggen tidigare idag :)

Inkazar: han är skadad

bifhjärta: förmodligen sjuk.

Är Fälth skadad??

Forsberg 1978:
Thorell sa att det var han som frågade om att få lämna

Bengtzen sa att det var Thorell som frågade om att få lämna

Loob sa att han fick en förfrågan av Thorells agent att komma.

Inga frågetecken över dehär direkt. Thorell vela lämna och bengtzen gick med på det med kommentaren:

"Ingen idé att behålla en spelare som inte vill vara kvar"

{7225}: Nu begrep jag! 😉

Peja: Tror inte BZ är så dum att han värvar spelare utifrån som han anser likvärdiga med de juniorer vi har själva. Hade Thorell presterat bättre hade han fått mer istid och därmed varit kvar, svårare än så är det inte.

Skrubben: Sundlöv behövde i regel färre etablerade A-lagsspelare eftersom han visste att det fanns duktiga juniorer som kunde komma in och täcka upp. Vilket vi också ser i dagens Brynäs. Det är meningslöst att ta in spelare som inte är bättre än de bästa J20-spelarna. Om Boqvist får istid är jag övertygad om att han, likt Ölund, kommer visa sig vara bättre än Thorell.

Peja: Jag talade om 13 eller 15 forwards eftersom Sundlöv hade en vana att alltid starta säsongen med 13 forwards. Och eftersom du verkar förespråka mycket av det Sundlöv gjorde så tog jag fram det antalet som exempel :)

Huge: kuvonga!

{7225}: Bra att du har översatt mitt inlägg till swahili så att våra sydafrikanska medlemmar här på HS också får lära sig lite om Brynäs, Bulan, BZ och hockey i allmänhet....

Huge: Thorell harudikanwi nokuti haadi kuti tisiiwe, kuoma zvimwe kwete. Sei BZ kudai maizondivanza kana nhema nezvazvo?
Zvinogoneka kuna Bulan uye BZ vaitarisira zvishoma kubva Thorell, asi haagoni kufungidzira kuti vatongwe naye kuva lousy kuti zvaanoita kunyange zvigaro kana tiine mberi akawanda aenda uye vanoda tinofanira kukwanisa kutamba mitambo tiri kutamba.
Nah, ISF zvakanaka zvingangoita kuti ungadai aifarira kuchengeta iye, uye kuti aurayiwe nani kunosimbisa pfungwa yokuti iye pachake aida kuti tisiiwe.
Zvino hapana chikonzero chero kuchengeta naye, kana akanga ari mbiru mukuru-waivako kana ikozvino, uye rave mushandi zvinogona nesimba mberi pasi vakuru vakuru.

Peja: "Thorell behövs uppenbarligen inte nu, trots att flera forwards är borta, vilket förstärker bilden av att det var en onödig värvning från första början."

Thorell behövs inte därför att han inte vill vara kvar, svårare är det nog inte. Varför skulle BZ hymla eller ljuga om det?
Möjligt att Bulan och BZ förväntat sig lite mer av Thorell, men kan inte tänka mig att dom bedömt honom vara så usel att han inte ens platsar när vi har flera forwards borta och behöver de vi har för att orka spela det spel vi spelar.
Nä, isf är det väl mer troligt att man gärna velat behålla honom och att hans frånfälle snarare förstärker bilden av att han själv inte velat vara kvar.
Och då finns det ingen som helst anledning att behålla honom, oavsett om han hade varit en högpresterande stöttepelare eller som nu, är och har varit en tilltänkt hårdjobbare längre ner i hierarkin.

Forsberg 1978: Han har själv sagt att han själv frågade om han fick lämna.

Forsberg 1978: Mycket möjligt att han ser möjligheterna till speltid som större i ett sämre lag och därför bad om att få lämna.

Kan ju vara så att Thorell bett om att få se sig efter annan klubb för inte vill man ha en spelare som inte trivs med tillvaron?

Diskuterar ni stora dyra spetsförvärv i denna tråd, och lite mindre utfyllnadsförvärv i den andra? Eller vill ni bara förvirra eventuella bortalagsforumscouter? ;)

Skrubben: Thorell behövs uppenbarligen inte nu, trots att flera forwards är borta, vilket förstärker bilden av att det var en onödig värvning från första början. Det är också märkligt att du talar om 15 eller 13 forwards angående Thorell, för han är ju bara en spelare...

Thorell och Ölund är ungefär lika bra. Ölund kommer säkert bli bättre med tiden. Men Brynäs har lagt ett antal hundra tusen på Thorell och det helt i onödan.

BZ har gjort en hel del bra värvningar det senaste året men han är inte klockren. Han tar också felbeslut, som tex Thorell. Förhoppningsvis är lärdomen att inte underskatta våra egna juniorer nästa gång.

{2064}: Bz har ju sagt att anledningen är att man inte vill hålla fast en spelare som egentligen vill bort. Sen verkar likviditeten inte vara några problem då han sa att pengarna inte är ett bekymmer om det ska värvas in en ny spelare.

ellis: Precis, och BZ skeppar Thorell trots skador på Enter och Zaborsky.
Antingen har vi problem med likviditeten, vilket inte är omöjligt med tanke på att vi säkert ligger 1-2 mio under budget givet publiksiffrorna eller så vill kunna ha hyfsat ekonomiskt svängrum om det dyker upp något intressant på marknaden.
Sen kan det iofs vara en kombo av bägge alternativen.....

Skrubben: Fast nu är två (tre med Thorell inräknad) av dessa 15 forwards indisponibla borta för återstoden av säsongen så truppen består i nuläget likafullt bara av 12-13 forwards. Varken Enter eller Zaborsky är ännu ersatta. Det kommer inverka tydligt på laget om inget händer ganska så snart.

Peja: Bengtzén ville ha 15 forwards i truppen inför säsongen. Då har man inte råd att bara värva spetsspelare utan han ville ha en spelare som kunde göra ett gediget jobb i en fjärdekedja. Om sedan han eller Ölund skulle starta i fjärdekedjan var inte bestämt på förhand utan det skulle dom tävla om på försäsongen.

Anledningen varför man ville ha 15 forwards var just pga vår historik med skador. Man kan starta en säsong med 13 forwards men då är risken stor att laget drabbas hårt om flera är borta samtidigt.

{7225}: Eller Enterfelts skada om man så vill. Faktum är att Thorell enbart spelat sporadiskt, speciellt nu när Ölund visat framfötterna. Det senare är väl snarare en indikation på att Thorell var överflödig från början. Jag håller med om att Boqvists utlåning gjort honom gott, men att koppla den direkt mot Thorell köper jag inte.

{2064}: Värvningen Thorell möjliggjorde Boqvists tid i Timrå och det kan ha varit bra för vår junior trots allt.

Skrubben: Jag skulle inte generalisera nyförvärven på det sättet. Om du lyssnar på vad BZ sa i samband med att Thorell värvades så var BZ tydlig med att Thorell var en breddspelare som skulle tillföra hårt jobb och mångsidighet (kan spela både ytter och center). Min bedömning av Thorells insats i Brynäs är att han tillförde just det som BZ pratade om. Alltså kan man inte tala om någon floppvärvning, utan snarare en lyckad värvning sett till vad Brynäs ville ha ut av honom. Det som jag ifrågasätter är nödvändigheten att värva den typen av breddspelare när duktiga juniorer finns på plats. Och nu verkar även Brynäs göra samma bedömning.

Skrubben: Fast poängen hans var väl att en allsvensk spelare tilltänkt för en 4e lina var ett hinder för ev. juniorers plats i A-laget, som Ölund och Boqvist t.ex.
BZ har lyckats fenomenalt med förvärven i år tycker jag. Thorell var inte direkt fel spelare, utan snarare en spelare för mycket.

KalleTeodor: Oj så likt min uppställning, hårfint..
"Paille - Granström - Ölund
PoW - PaW - Johnson
Clark - Jensen - Lindblom
Alcén - Blomqvist - Boqvist"

{7720}: Ja, helt fantastiskt att Peja letar med ljus och lykta efter alla "fel" Bz gjort. Man kan konstatera att alla värvningar denna säsong har varit lyckoträffar förutom Thorell. Och då var det "bara" en billig chansning från Allsvenskan.

Skrubben: Exakt. Det är lätt att vara efterklok. Det är omöjligt att veta om en värvning lyckas eller inte. Thorell lyckades inte och nu har han fått gått.

KalleTeodor: Jag tror anledningen till att Blomman producerat mindre med tvillingarna än tidigare är att han inte spelar center längre. Enligt honom själv är det den positionen han föredrar. Sätt honom med Paille och Johnson så kommer den kedjan växa REJÄLT.

Peja: Man kan aldrig veta hur värvningar från Allsvenkan blir. Ledningen hade scoutat honom väl och trodde att han skulle passa bra in i laget. Nu gick det som det gick, det är lätt att vara efterklok. Man hade lika gärna kunnat använda ditt resonemang på Jensen om han hade floppat. Nu blev det istället dundersucce och där ångrar sig ingen att man tog en chansning med honom.

SWEATT: Riktigt intressant! Mejla Bulan :-)

{7225}: Som jag ser det har Linus Ölund redan ersatt Thorell. När Ölund hade visat att han kan spela i SHL skeppades Thorell. Lite synd att det inte gjordes innan säsongen, man hade kunnat skippa Thorell, det hade sparat föreningen ett antal hundra tusen.

Hej, så här hade jag formerat laget:

Paille - Granström - Boqvist
Pow - Paw - Johnson
Lindblom - Jensen - Clark
Alcén - Blomqvist - Ölund

Generell kommentar är att jag inte rubbat ordningen på kedjorna även om jag som alla andra tycker att Jensens kedja är nummer 1.
Motiv till de förändringar som gjorts är följande:
1. Boqvist in i 1:a. Denna kedja har varit dysfunktionell under hela säsongen. Ett Problem tror jag är att man inte har någon puckskicklig spelare som kan ta pucken in i zon med kontroll och sedan till mål. Boqvist har dessa egenskaper även om han behöver förbättra förmågan att ta pucken till mål. Detta tror jag dock att Bulan relativt snabbt kan justera. En annan uppenbar egenskap som denna kedja nu får är att man blir oerhört giftiga i spelvändningar. De flesta mål och poäng som Boqvist gör är i detta moment och som vi redan vet så är Paille oerhört snabb och alert. Boqvist är både bra på att själv sticka men även hitta pass till friställd spelare. Enbart detta kommer att göra att produktionen från denna kedja ökar.
2. Nick in i 2:a. Nick har ju varit en besvikelse hittills men vi vet vad han kan. Jag tror att Nick passar bra in i spelet med tvillingarna eftersom han inte är beroende av mycket puckkontakt för att producera. Tycker att Nick borde kunna vara en bra kugge i det ”give-and-go” spel som tvillingarna använder och det brukar dessutom uppstå många situationer med lösa puckar framför mål där Nick har sin styrka. Jag tror att Nicks närvaro i denna kedja kommer att öka produktionen.
3. Blomman tillbaka till 4:e kedjan är inte en degradering utan egentligen det motsatta. Han har egentligen kvalitet och mångsidighet att spela på alla positioner i samtliga kedjor vilket gör honom unik i laget. Det man dock kan konstatera är att Blomman hade en mer framträdande roll och gjorde fler viktiga mål när han spelade i 4:e än med tvillingarna. Anledningen är att han mår bra av att vara spelaren med störst roll och ansvar i sin kedja. Med Blomman i 4:e kommer även den kedjan att svara för viktiga mål och man blir svårare att försvara sig mot. Man kan argumentera för att han borde spela i 1:a istället för Granström men jag tror inte att det fungerar i spelarhierarkin.
Sammanfattning av mitt förslag är att samtliga förändrade kedjor bör öka sin produktion. Defensiven blir förmodligen en aning svagare i 1:a kedjan även om Boqvist brukar vara bra även vid ”defensiva spelvändningar” och ha bra +/-. Dock blir man försvagade om man blir satt under press pga av ”ungdomens bristande fysik…”.

« · 1790646 · »