1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736832 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Lunkan: Allt för att jävlas lite, å andra sidan är väl hv kända för att ha rätt mediokert med SM-guld:)

Brynäsgubbe: "Tycker det är både aning roligt men också respektlöst att säga att Bulan, som tog Brynäs till sin bästa säsong någonsin och ett mål från guldet, bara står och "tjoar och tjimmar "kämpa mer""..."
Lika respektlöst från dig att klanka ned på Melins ledarstil, han har ju i alla fall lett Brynäs till ett SM guld. Då som nybakad ES tränare. Tror du att han har glömt all kunskap de senaste 16 åren?

{6984}: Jag har aldrig förstått mig på Brynäsfans som kritiserar Tommy Sandlins lugna ledarstil... som ju Roger också praktiserar.

För jävla lam match, och publiken sviker återigen... ingen skräll det Thörnberg säger. Han har ju helt rätt. Nytt intro, nya högtalare mm... men introt sög som vanligt, dom nya högtalarna märktes knappt, för dj som spelar musiken är ett skämt. Tystare hemma premiär får man leta efter.. sen kommer vi till laget. Zanetti, Sunkan och Sandström är bedrövliga. Att dom ens får chansen år ut o år in är en stor jävla gåta, nästan lika stor gåta som värvningen av Liljewall! Honken skulle vara ett bra mycket bättre alternativ istället för simmande Felix. Och istället för Zanetti och Sunkan har vi Kalle Markström men framför allt Boqvist som är bättre! Melin då... ja visst det är tidigt, men passar han verkligen in i dagens Brynäs?? Tveksamt. In med Bjurström också.

Nästa match:
Rautio (Sandström)
Gunderson - Bertilsson
Kilström - Boqvist
Markström - Carlsson
Larsson
Clark - Jensen - Paille
Palushaj - Öund - Caporusso
Blomqvist - Johansson - Ikonen
Asklöf - Granström - Bjurström
(Alcén)

PP1:
gunde
hajen
clark
mj
granis

pp2:
boqvist
blomman
ikonen
jensen
ölund

sen kan ju melin ta o visa lite jävlaranamma nån gång kan ju tyckas...

pekka85: Ja, Westerholmarna brukar ju briljera mot seriens sämsta lag.

{5915}:

Spelade AB något?

Dagens vädrer en metafor för gårdagens match
Uppladdat:

500x0-screenshot20170922-062621.png

mk: Din fråga säger allt. Han var osynlig.

Som jag sa redan innan matchen; För lite Hat/revansch lusta/Vi mot dom känsla.
Sen kan jag tycka att BIF skjuter sig själva i foten med att snyfta i media om vart publiken är.
*Hur mycket har dom lyft 50 års firandet själva?
*Hur mycket gjorde dom för att piska upp stämningen innan matchen med bilder från SM finalen?
*Varför har man nytt ljudsystem men noll känsla för att använde det?
*Var Kilas rensning framför mål, Sunkens agerande och Granis klubba i ansiktet som vart behållningen av matchen. & Felix dräll från blå..

Ne det duger inte idag att tro att publiken ska vallfärda för att se en match när man samma dag går ut med tårta & champis till alla besökare.

Sen Paille ser helt vilsen ute och kör bandysväng så fort det luktar närkamp, han som i NHL mosade folk.
Blomman? Ombytt igår?

Ne hypen och silver medaljen kan dom hänga av sig nu, på med blåstället och jobba som ett lag istället!

Mannberg och Ersson till Almtuna för istid!

Ja, vi har ju Sundqvist och Zanetti.
Låna ut Sandström också. ”Smart!”

Kopparjimmie: Just ja, Mannberg... hade glömt att han är fortfarande är kvar.

Peja: Hört att han sitter och snuttar på en av Bulans kvarglömda strumpor..

{6984}: Herregud det var ju 99. Helt annan tid med helt annan hockey. Går ju inte att jämföra.

Aja, vi får väl se. Ingen av oss kan säga om det är rätt eller fel redan nu.

Brynäsgubbe: Såg matchen i efterhand och visst va det en del som inte såg bra ut.

Positivt tyckte jag Ikonen va som ser riktigt vass ut, även första kedjan med Jensen och gänget ser man ju kommer va ruggigt vassa, och Micke Johansson är klass!
Sen fler som gör det godkänt men som har mer i sig.

Kilström i powerplay känns ju så där och även Zanetti och Sunken som är lite för dåliga i spelet, Sunken spelar ju efter sin förmåga på ett bättre sätt än Zanetti som är svår att få grepp på vad han tillför både hemåt och framåt?

Sen det lilla man sett av Liljevall så va det länge sen jag såg en sån tafatt spelare, brukar inte vilja såga men oj va rasslig han ser ut.

någon som vet hur laget ser ut imorron? boqvist med igen?

Peja:
Thomas Johansson hade en podcast med Björn Oldeen på cmore innan han hoppa på jobbet i Dif. Där tog han upp Melin som en av det bästa tränarna han haft, dels var det vanliga lugn osv. Fördelen med Melin enligt TJ var att när man fick en roll så visste man att man hade den säsongen ut och kunde utvecklas i lugn och ro. Sen nämnde TJ att han tyckte var taktiskt skicklig. Tror det kommer bli bra med Melin, han har inte misslyckats i någon klubb såvitt jag minns. Möjligen FBK då men där fick han inte möjligheten att slutföra jobbet. Skulle fö vara kul om Adam B. kunder knipa en ordiniare...

Lindström: Förlåt för sent svar ang pp spelet, jag har sovit och sen spelat lite morgonhockey...

Ja inte var det spelet i pp som avgjorde till vår nackdel. Vi gjorde två baljor HV inget. Finns det nåt lag som ska klaga på spelet i pp så är det alltså HV.

Men på frågan om jag tycker att det finns förbättringspotential i pp så är svaret tveklöst, JA. PP1 ser riktigt vassa ut med pp2 är för tamt och som jag med flera sagt länge så borde Lucas Carlsson få chansen. Kilström är en backklippa och hyfsat kylig med pucken men som många backar är han ”näträdd” och kan nästan inte göra mål. Den egenskapen har Lucas i allra högsta grad.

En annan som man ju gärna skulle vilja se i pp2 är förstås Boqvist. Hans tid kommer dock. Nu verkar det som att Melin gav honom i uppgift att visa att han klarar det defensiva spelet. Det var ju nästan komiskt att han uteslutande fick spela vid tekning i egen zon. Som jag ser det var han dock felfri i defensiven och löste rätt svåra uppgifter snyggt och utan att fastna i egen zon. Det bäddar förmodligen för större uppgifter i framtiden.

KalleTeodor: Håller med i det du skriver. Jag som aldrig sett Boqvist spela (mer än några highlightsklipp) blev imponerad av hans spel i egen zon. Han är ganska stor för sin ålder och man var aldrig orolig att han skulle väga för lätt i närkampsspelet.

Nu hoppas jag att Sjödda ger honom mer istid nästa match. Låt han få ett par matcher under bältet så har vi en back som redan nu är bättre än Sunken och Zanetti.

Skrubben: Tycker ärligt talat att Larsson eller Boqvist borde ta Kilas plats i andra PP. De är vana med att spela mycket PP och skulle kunna leverera där, samtidigt som det också skulle stärka deras självförtroende (och spel) i fem mot fem.

Peja: Japp. Helt enig där. Den enda förklaringen som finns varför Melin envisas med att spela Kilström där är att dom har lovat honom en mer offensiv roll när han förlängde.

Så här ställer Brynäs upp imorgon (preliminärt):
Målvakter: David Rautio (Felix Sandström)

Förstafemman: Marc Zanetti, Ryan Gunderson – Jesper Jensen, Kevin Clark, Linus Ölund.

Andrafemman: Lukas Kilström, Henrik Larsson – Aaron Palushaj, Mikael Johansson, Louie Caporusso.

Tredjefemman: Jörgen Sundqvist, Lucas Carlsson – Daniel Paille, Jonathan Granström, Juuso Ikonen.

Fjärdekedjan: Johan Alcén, Christopher Liljewall, Jacob Blomqvist.

Extra forward: Samuel Asklöf.

Extra back: Adam Boqvist

Backsidan har gått från guld till dynga. Ser inte alls specielt bra ut längre. Kan vi kriga till oss en poäng imorgon får man vara nöjd.

Skrubben: Tack för info om hur AB spelade.

Vi supportrar skriker oss hesa när det kommer fram en kille som Adam. Men det vi ofta glömmer är att man måste förtjäna sin plats. Det gäller i synnerhet som junior.
För att man som junior ska peta en ordinarie, så måste du bevisa att du är bättre, inte bara visa att du är en stor talang. Nu verkar det som Sjödin har en plan att matcha in Adam försiktigt. Vilket är det absolut säkraste sättet att förvalta hans talang. Fortsätter han att TA CHANSEN när han får spela så är han mycket högre upp i laget innan jul.

Helt säkert.

KulaShaker: Bertilsson fortfarande ”krasslig”...

Pettisbif: Men snälla bara lugn nu.
För det första ska jag erkänna att jag är en av dom som i stort sett alltid har försvarat Felix då det är jävligt lätt att sitta bakom en skärm och spy galla.
Men nu måste jag ifrågasätta vad problemet är igår? Jag kan köpa att tredje målet är billigt. Den får Felix ta på sig. MEN i övrigt gör han en bra match. Han är en av Brynäs bästa spelare då de andra inte var direkt bra.

Men sen måste vi sansa oss en hel del vad gäller Boqvist. Killen är för fan 17 år. Nervös, lite bambi på hal is (konstigt vore annat). Såg i matchen igår att han absolut inte är redo för att gå på sex ordinarie backar.
Han får gärna vara med som en sjunde back och få speltid undan för undan, men att gå in från start nu, nej.
Sen tycker jag defintivt att Sunken framförallt får oförtjänt mycket skit. Nej han kanske inte är en superback, men igår tycker jag att han gör sitt jobb. Zanetti har ju en hel del problem, men Sunken tycker jag absolut att han ska lira på sex backar.

I övrigt tycker jag man ska trumma på som man gör. Vi skapar ju chanser både i 5vs5 samt PP. Enda lilla bytet jag tycker du har helt rätt om är att byta ut JJ från första pp mot MJ istället. Tycker inte alls att Jensen kan sätta upp det tempot och hitta de otroliga passningarna som MJ faktiskt kan göra.

Men i övrigt behöver vi sansa oss en aning och se på hockeyn med lite lugnare ögon.
För om jag ser din inställning efter varje match så lovar jag att vi är nere i Allsvenskan tidigare än du tror.

Många som underpresterade igår.. Ikonen och Gunderson stack ut som klart bäst. Tycker också Larsson spelade väldigt lugn och stabilt.

Men kan inte fatta varför inte Carlsson får ta Kilströms plats i PP , Carlsson är mycket snabbare och har ett riktigt bra skott. Som klippt och skuren för PP..

Det jag tar med mig mest från gårdagen är introt, där har Brynäs gjort ett ordentligt lyft med både film och musik samt eld och rök när spelarna åker in! Stort +!!!!

mattiask: Mm ingen bra match av något av lagen, målmässigt jämnt. Då har man inte råd med en groda från målvakten. HV-keepern överglänste Sandström med råge och han är ju tredjevalet i både HV och Malmö. Trist att Sandström fortfarande släpper in enkla långskott.

mattiask: Det kanske hade varit smartare att ge AB sin första SHL match på bortaplan.

mattiask: Visst gör Felix en habil match... men hur många fladder skott har killen släppt från blå under sin tid i SHL?? Du verkar ju ha stenkoll, så svara gärna på det. Varför kan Felix inte stänga igen som Alsenfeldt, Ortio och igår Gunnarsson mfl?? Du måste erkänna att han mycket sällan överglänser målvakten på andra sidan isen. Tycker fortfarande inte han bevisat ännu att han ska få spela så många matcher. Tänk att Rautio som hos många andra SHL lag skulle få agera ren andre keeper är bättre än Felix. Jag längtar tills Fälth är med igen. Då kommer Sunken inte vara bland dom 6. Och Zanetti kommer få göra Ersson och Mannberg sällskap i Almtuna. Och Boqvist, han spelade knappt 3-4 min igår. Ändå ser man att han tänker hockey bättre än både Sunken och Zanetti. Att sen Melin envisas med att spela en notchalant Jensen i första PP när vi har MJ, men framför allt Kilas i PP är en gåta. Sen att Kilas blivit "lovat" en mer offensiv roll... nej det köper jag fan inte. Blir nästan arg när jag läser sånt skit. Man får lära sej redan i pojklagen att istid förtjänar man. Och Kilas är ingen PP back. Det ser vilken som helst. När vi dessutom har två kanske tre som lämpar sej braaaa mycket bättre. I Larsson, Carlsson och kanske Boqvist. Då ser jag det som att Melin saknar Bulan/Boork balls för att peta Kilas, Sunken och Zanetti. Men det är tidigt ännu. Men att bara åka ner till Malmö imorgon och plocka 3 pinnar är tvär svårt. För att vara helt ärlig, säg att i torskar imorgon och även nästa match... då kommer Melin inte sova så bra. Så sjukt viktigt med en bra start.!

mattiask: "Vi skapar ju chanser både i 5vs5 samt PP."

- Vilken match avses? Gårdagens...??? Då har vi väldigt skilda definitioner på begreppet "målchans" du och jag...

bradberry:

Du bara kräver och kräver... 😃

Larsson måste ju få chansen i PP. 40 poäng förra året i Allsvenskan vittnar om en viss nivå.

KulaShaker: Är det bara jag som inte gillar att man stuvar om i laget? Det luktar panikåtgärd att redan nu ändra om i kedjorna.

Sen tycker jag det är förjävligt att Asklöf får stå åt sidan imorgon. Riktigt bra mot Växjö men gör en sämre match igår (liksom många andra). Då gör Melin det ”enkla” valet att peta den yngsta, minst meriterade spelaren. Vad har Liljewall gjort som skulle ge honom en plats i laget? Han gjorde några byten igår och såg precis lika stapplig ut på skridskorna som under hela försäsongen.

mattiask: Jag tryckte gilla på ditt inlägg men håller inte med om din bedömning av Boqvist. Visst var han nervös och tagen av stundens allvar (positivt tycker jag = det var ett stort ögonblick) men jag tycker han visade direkt att han spelar ett smart spel med få misstag. Jag tror inte Gunderson heller skulle göra något avgörannde intrryck om han fick drygt 3 mins speltid.
Håller dock med om att det är klokt att skynda långsamt.

KalleTeodor: Tror nog att Boqvists direktiv var att gå in och spela enkelt, vilket är helt rätt i en debut. Det gjorde han galant. Hans offensiva kvalitéer kommer vi att få se allt eftersom ju mer istiden ökar.

Pettisbif: Alltså PB du måste andas när du skriver dina inlägg... :)
Tycker att du skriver en del bra saker men ang Felix så står vi rätt långt ifrån varandra. Det är väl bara att acceptera att man kan ha olika uppfattning. Men kan vi inte vara överens om att bedöma en förstaårsseniors målvaktspel efter innevarande års prestationer. Det är väl fair?

Skrubben: jag stöttar den här uppställningen fullt ut! Ölund känns som den absolut lämpligaste tredjelänken i förstakedjan, det efterlyste jag från start (men fick mothugg att han MÅSTE vara center...). Ska han lira med Asklöf och Caporusso så får vi nog ut så mycket mindre.

Liljewall måste också få chansen. Sen tyckte jag den värvningen var märklig från början. En så stor, tung och långsam center har det tufft på stor is. Men han måste, på något sätt, nyttja sin storlek. Det är det han har och kan tillföra.

Nått sånt här hade jag gärna sett:

Ölund - Jensen - Clarke
Palushaj - Johansson - Ikonen
Paille - Blomqvist - Caporusso

Skrubben: Vi är redan 5p bakom HV. Om något inte funkar, vilket det inte gjort, tycker jag det är ok att man gör ändringar. Vi har inte råd med att nöta samma, icke-fungerande, spel.

Brynäsgubbe: imorgon tar 3 p. Så lugna er.

varulf: Vi har haft svårt för Malmö. Vi tog väl bara en seger mot dem förra året?

Brynäsgubbe: ja, då är väl det verkligen dags för 3 p. Och det kommer det bli.

Wennerholm efter Leksands premiär:

"Redan efter en match känns det som Leksand är för bra för hockeyallsvenskan."

- Jag brallar på mig!😂 Sveriges mest överskattade hockeyskribent har tagit sig till nya höjder... (OBS! "Överskattad" av sin arbetsgivare, knappast av läsarna...)

KulaShaker: Helt rätt att ändra i kedjorna. Tror Ölund kan släppa loss mer på en kant och sära på Palushaj och Clark, bra! Kan tycka att Blomqvist och Paille kan byta plats också då Paille inte visat nått ännu och verkar ha en bit kvar till formen. Fjärdekedjan blir en ren brunkarkedja med mycket tyngd.

bradberry: Wennerholm gör exakt det han ska göra: sälja.

Att han kommer idiotiska idéer handlar bara om att han ska sälja lösnummer/klick. Ros är i mångt och mycket likadan. Den enda skribent på AB som faktiskt är värd nånting är Abris.

bradberry: Pratar Wennerholm om det Leksand som förlorade sista perioden igår med 5-0?😂😂

Back: Jag är tveksam. Ölund känns som en självklar centertyp...

Back: Jag tycker att Ölund är mycket bra som center. Å andra sidan har han en spelstil som är rätt lik Lindblom så det borde kunna slå väl ut.

bradberry: Ölund är givetvis en given center framöver men jag tycker han sett lite hämmad ut i inledningen. Kan bero på fler saker där säkert pressen att lyfta sitt spel ytterligare kan spela in. Som center väntar stort ansvar i både defensiv och offensiv vilket kan bli lite mycket att hantera.

Tycker han sett vilsen ut i första matcherna så en enklare kantroll kan vara rätt väg att komma in i spelet. Han är även i samma klass som Lindblom i sargspelet.

Blir spännande att se hur det faller i eftermiddag.

Cred till Melin som ändrar när spelet inte taggar i.

« · 1836665 · »